Inderdaad, die hebben betaald om leraar/wetenschapper te worden. Dat vind ik dus geen valide argument. Wat wel zo is, is dat je mensen zo nog meer demotiveert om die richting op te gaan.quote:Op zondag 28 november 2010 16:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar wanneer 60 van de bevolking dat papiertje heeft zullen er een aantal aan het kortste eind trekken. Sommige hebben geen talent, anderen zijn ' sukkels' die uit idealisme voor een lager betaalde baan kiezen, leraren, verpleegsters, wetenschappers.
Al die mensen hebben wel betaald.
Ik kan me voorstellen dat een hogere studieschuld (en met de huidige plannen zal de gemiddelde studieschuld behoorlijk stijgen) iemand eerder richting beter betalende sectoren stuurt. Ik hoop uiteraard dat dat niet zal gebeuren.quote:Op zondag 28 november 2010 17:55 schreef Schnappieter het volgende:
Waarom zou zorg en onderwijs nu opeens minder aantrekkelijk zijn geworden?
Zelfs met de huidige plannen zijn de studieschulden nog wel betaalbaar. Als hogeropgeleide zul je zelfs in de zorg en het onderwijs nog wel genoeg verdienen om die 100-200 p/m op te kunnen hoesten.quote:Op zondag 28 november 2010 17:57 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat een hogere studieschuld (en met de huidige plannen zal de gemiddelde studieschuld behoorlijk stijgen) iemand eerder richting beter betalende sectoren stuurt. Ik hoop uiteraard dat dat niet zal gebeuren.
Maar er zullen dus altijd verliezers zijn bij die race. Als je 60 man hebt en 40 worsten zullen er altijd mensen bij zijn die geen worst krijgen, hoe ze hun best ook doen.quote:Op zondag 28 november 2010 17:44 schreef Schnappieter het volgende:
Die meerwaarde is er wel degelijk, alleen je moet je binnen je studie wel onderscheiden om die te gelde te maken. Als je niet studeert kun je nog zoveel extra activiteiten doen, maar zonder dat papiertje kom je er niet. Omgekeerd, met alleen het papiertje ben je er tegenwoordig ook niet. Je zult dus naar het buitenland moeten, stage lopen bij aansprekende bedrijven, onderzoek doen etc.
Dan moet je het wel heel graag willen als je betaalt om matig betaald te krijgen...quote:Op zondag 28 november 2010 17:55 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Inderdaad, die hebben betaald om leraar/wetenschapper te worden. Dat vind ik dus geen valide argument. Wat wel zo is, is dat je mensen zo nog meer demotiveert om die richting op te gaan.
Het gaat er niet om of het kan, het gaat erom hoeveel mensen er trek in hebben.quote:Op zondag 28 november 2010 18:01 schreef Schnappieter het volgende:
Zelfs met de huidige plannen zijn de studieschulden nog wel betaalbaar. Als hogeropgeleide zul je zelfs in de zorg en het onderwijs nog wel genoeg verdienen om die 100-200 p/m op te kunnen hoesten.
Natuurlijk, maar dan heb je 100 euro in de maand minder dan je VMBO buurman. Die al in een mooi autootje rondreed toen jij als student nog op een houtje beet. En al wat heeft kunnen sparen.quote:Op zondag 28 november 2010 18:01 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Zelfs met de huidige plannen zijn de studieschulden nog wel betaalbaar. Als hogeropgeleide zul je zelfs in de zorg en het onderwijs nog wel genoeg verdienen om die 100-200 p/m op te kunnen hoesten.
0 euro.quote:Op zondag 28 november 2010 16:46 schreef fonsoy het volgende:
Je kunt trouwens hier berekenen wat het hele zaakje je teveel gaat kosten. 3k hier.
http://minimaalnominaal.nl/
Dat impliceer ik nergens. Al zou het officieel wel zo moeten zijn. Ze kosten ook hetzelfde.quote:Op zondag 28 november 2010 18:59 schreef eriksd het volgende:
Nu impliceer je dat alle opleidingen gelijke waarde hebben TS.
Tja, je zegt dat 60% hoogopgeleid is. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen in dezelfde vijver vist. Studenten "leisure management" of "commerciele economie", die gaan inderdaad een zware tijd tegemoet. Excellerende studenten aan bijvoorbeeld de TU zie ik nog steeds een goede toekomst voor de boeg hebben.quote:Op zondag 28 november 2010 19:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat impliceer ik nergens. Al zou het officieel wel zo moeten zijn. Ze kosten ook hetzelfde.
Dat zal wel meevallen.quote:Op zondag 28 november 2010 19:11 schreef ShadyLane het volgende:
Die studenten commerciele economie worden de matig functionerende en overbetaalde bazen van de excellente TU-afgestudeerde.
Mijn punt is dat iedere student een flinke investering moet doen en dat die maar voor sommigen lonend is. Wat jij ook zegt. Een excellente TU er gaat een zorgeloze toekomst tegemoet.quote:Op zondag 28 november 2010 19:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tja, je zegt dat 60% hoogopgeleid is. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen in dezelfde vijver vist. Studenten "leisure management" of "commerciele economie", die gaan inderdaad een zware tijd tegemoet. Excellerende studenten aan bijvoorbeeld de TU zie ik nog steeds een goede toekomst voor de boeg hebben.
Overigens betekent hoogopgeleid ook niet dat je daadwerkelijk "hoger opgeleid ". We zijn in dit land inmiddels zover dat het predikaat niets meer zegt over de intrinsieke waarde.
Dus nee, ik deel je zorgen/visie niet.
Als je er door die 100 euro al geen zin meer in hebt, was je blijkbaar toch al niet gemotiveerd genoeg dus dan is het jammer maar helaas.quote:Op zondag 28 november 2010 18:02 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het kan, het gaat erom hoeveel mensen er trek in hebben.
Het is niet alleen 100 euro.quote:Op zondag 28 november 2010 19:23 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Als je er door die 100 euro al geen zin meer in hebt, was je blijkbaar toch al niet gemotiveerd genoeg dus dan is het jammer maar helaas.
Misschien wel idd. Ik had trek om dit linkje te plaatsenquote:
En voor de on-gestelde onderzoeksvragen.quote:Op zondag 28 november 2010 19:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Misschien wel idd. Ik had trek om dit linkje te plaatsen.
Schnappieter: jammer maar helaas voor zieken en leerplichtige kinderen ja.
Werken in onderwijs/zorg moet dan op andere manieren aantrekkelijker gemaakt worden. Het zou anders heel lastig worden om bijvoorbeeld studies in zorg en onderwijs anders te behandelen dan andere studies.quote:Op zondag 28 november 2010 19:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Misschien wel idd. Ik had trek om dit linkje te plaatsen.
Schnappieter: jammer maar helaas voor zieken en leerplichtige kinderen ja.
Ja glossy folders drukken.quote:Op zondag 28 november 2010 19:41 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Werken in onderwijs/zorg moet dan op andere manieren aantrekkelijker gemaakt worden. Het zou anders heel lastig worden om bijvoorbeeld studies in zorg en onderwijs anders te behandelen dan andere studies.
Dan komt er vast ook een straffe selectie op.quote:Op zondag 28 november 2010 19:46 schreef ShadyLane het volgende:
Voor wetenschap zou je kunnen denken aan iets als dat research masters wel gefinancieerd worden. Al is daarbij niet gegarandeerd dat iemand ook echt de wetenschap in gaat en kun je die eis ook niet stellen (het is wel gegarandeerd dat iemand aan het werk kan als verpleger of leraar, maar niet dat ie een PhD-plek vindt).
Volgens andere bronnen studeert slechts 15% van de jongeren. Met studeren bedoel ik natuurlijk alleen jongeren die een universitaire studie volgen.quote:Op zondag 28 november 2010 16:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
In de Elsevier zag ik dat 60% van de jongeren studeert. Een hoger onderwijs diploma alleen zal dus geen garantie geven op een bovenmodaal salaris. Je zal moeten concurreren met meer dan de helft van de beroepsbevolking.
Ik vond mijn bedrag al heftig. ¤11215,60.quote:Op zondag 28 november 2010 16:48 schreef Ewelina het volgende:
15k hier. Als dit er doorheen komt, ben ik zo hard genaaid. In dat geval had ik mijn eerste flutstudie wel afgemaakt.
Dat is dus ook mijn probleem. Ook nog bijgeleend, daar heb ik bewust voor gekozen, maar als ik dit van te voren had geweten dan was ik waarschijnlijk niet 2/3 x van studie geswitcht.quote:Op zondag 28 november 2010 20:18 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Ik vond mijn bedrag al heftig. ¤11215,60.![]()
En dan te bedenken dat ik al een aardig bedrag geleend heb. Natuurlijk mijn eigen schuld, maar ik had op al deze maatregelen natuurlijk niet kunnen anticiperen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |