Hmm, 't hangt er een beetje vanaf hoe je die vraag moet interpreteren. Je kan het lezen als: op hoeveel manieren kan je de zessen rangschikken in de cijfercombinatie. Of: hoeveel cijfercombinaties met 2 zessen erin bestaan er. In het eerste geval is het inderdaad 5 nCr 2, en in het laatste geval (5 nCr 2) * 10^3.quote:Op maandag 29 november 2010 22:57 schreef PizzaMizza het volgende:
is geen vraag uit het boek maar een vraag die de leraar zelf had gemaakt. Hij zei dat zo'n soort som, alleen met andere text en andere getallen precies terug komt.
EDIT: maar als je 5 nCr 2 doet, heb je toch het aantal mogelijkheden? waarom moet je daarna nog keer 9^3 doen?
mvg
Zo is 't misschien duidelijkerquote:Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef BasementDweller het volgende:
c) Er zijn 5 nCr 2 manieren om twee zessen in een 5-cijfercombinatie te hebben (bvb: 66xxx, 6x6xx, 6xx6x, etc). Per "rangschikking" van die zessen zijn er nog 9^3 mogelijkheden, omdat de andere drie cijfers allemaal nog 9 waardes aan kunnen aannemen. Dus in totaal zijn er (5 nCr 2 ) * 9^3 cijfercombinaties met daarin 2 zessen.
quote:Op maandag 29 november 2010 23:14 schreef BasementDweller het volgende:
edit:
[..]
Zo is 't misschien duidelijker
Niet als je precies twee zessen in de cijfercombinatie wil. Dan kunnen de andere getallen dus geen 6 meer zijn, en blijven er nog maar 9 mogelijkheden over, namelijk: 0,1,2,3,4,5,7,8,9 (en dus niet 10, dat zijn twee cijfers!).quote:Op maandag 29 november 2010 23:17 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Dankzij jullie snap ik het.
Maar ik heb nog een twijfel, waarom 9^3?Je hebt bij de 3 overige toch nog keuze uit 1 t/m 10, dat zijn toch 10 cijfers?
MVG
De afgeleide van de functie f(t) = tn is f'(t) = ntn-1, niet f'(t) = tn-1.quote:Op maandag 29 november 2010 22:12 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De afgeleide van een formule naar een variabele t is simpelweg bij elke term door t delen, behalve als er geen t in de term zit, dan laat je hem weg.
Klopt, maar het is onder de veronderstelling dat er genoeg rationale punten zijn ook in dat open deel.quote:Op maandag 29 november 2010 09:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Hmm, 't is wel een open deel van dimensie g-1, maar die hoeft helemaal geen rationale punten te bevatten bedenk ik me net...
De H1 kun je identificeren met de Z2 die je uit R2 uitdeelt. De afbeelding x -> kx is een afbeelding van R2 naar R2 die Z2 naar zichzelf afbeeldt. De geïnduceerde afbeelding op H1 komt overeen met de afbeelding op Z2, deze is de 2x2-matrix k en heeft als spoor 2k.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:02 schreef simounadi het volgende:
[..]
Klopt, maar het is onder de veronderstelling dat er genoeg rationale punten zijn ook in dat open deel.
Nog een vraagje maar dit keer over het Lefschetz getal. Stel je hebt een Torus T=R2/Z2 en een afbeelding fk T--> T: x+Z2 --> kx+Z2 (met k geheel). Deze induceert een afbeelding op homologie niveau en hiervan wil ik het Lefschetz getal uitrekenen. Ik zou moeten uitkomen op 1-2k+k2 maar het is nog niet gelukt. Als je kunt uitleggen hoe ze bijv aan -2k zijn gekomen kan ik de rest misschien zelf doen.
Alvast bedankt.
In plaats van met "stappen" te werken kun je beter direct de ongelijkheid 2wortelquote:Op donderdag 2 december 2010 11:00 schreef Dale. het volgende:
Ik moet via inductie bewijzen dat:
[ afbeelding ]
Nu heb ik de basis en de stap (gedeetelijk al) nu zit ik enkel in de problemen met de wiskundige omrekening van de stap.
[ afbeelding ]
Wat oh wat moet er op de . . . komen?
1) Een representatie (aangenomen dat het over C is) is irreducibel als het bijbehorende karakter inproduct 1 met zichzelf heeft.quote:Op donderdag 2 december 2010 00:50 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Groepentheorie./Lineaire Algebra
-Tips voor een dictaat of website met duidelijke uitleg over representaties, altijd welkom...
Dan vraag:
1)Stel je hebt een representatie gekregen in de vorm van een aantal matrices die bij de elementen van een groep horen. Dan word je gevraagd of de representatie irreducibel is. Dan moet je dus laten zien dat er GEEN invariante deelruimten zijn (behalve de hele ruimte en 0 dan). Hoe doe je dit zo snel mogelijk en in het algemeen?
2)Wat is nu precies de standaard representatie van een willekeurige groep? Of is dat niet iets logisch maar meer algemene kennis?
3)
Je kan het ook zien als een product X x Y met X = Y = R/Z. Als je twee functies f: X -> X en g: Y -> Y hebt, bewijs dan maar eens dat L((f,g)) = L(f)L(g).quote:Op woensdag 1 december 2010 22:42 schreef thabit het volgende:
[..]
De H1 kun je identificeren met de Z2 die je uit R2 uitdeelt. De afbeelding x -> kx is een afbeelding van R2 naar R2 die Z2 naar zichzelf afbeeldt. De geïnduceerde afbeelding op H1 komt overeen met de afbeelding op Z2, deze is de 2x2-matrix k en heeft als spoor 2k.
1)Klopt ja. Maar ik wilde dit eigenlijk doen zonder karakters. Dus dan moet je op zoek naar invariante deelruimtes, dit is dus eigenlijk gewoon lineaire algebra. Als die van dimensie 1 is, ga je gewoon op zoek naar eigenvectors. Maar in het algemeen? Hoe doe je dat zo snel mogelijk?quote:Op donderdag 2 december 2010 12:22 schreef thabit het volgende:
[..]
1) Een representatie (aangenomen dat het over C is) is irreducibel als het bijbehorende karakter inproduct 1 met zichzelf heeft.
2) "Standaardrepresentatie" zegt me niets, zal wel iets voor speciale soorten groepen zijn. Of bedoel je misschien reguliere representatie?
Met karakters is het toch echt het makkelijkst.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:06 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[..]
1)Klopt ja. Maar ik wilde dit eigenlijk doen zonder karakters. Dus dan moet je op zoek naar invariante deelruimtes, dit is dus eigenlijk gewoon lineaire algebra. Als die van dimensie 1 is, ga je gewoon op zoek naar eigenvectors. Maar in het algemeen? Hoe doe je dat zo snel mogelijk?
2) Thanks.
Wiskunde is doorgaans geen gokwerk. Je kan het best gewoon lezen wat er staat en nagaan of het elkaar uitsluit of niet.quote:Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef BasementDweller het volgende:
Als je in de wiskunde zegt: either...or..., is dat dan exclusive or of inclusive or? Ik gok de eerste...
quote:Op donderdag 2 december 2010 12:13 schreef thabit het volgende:
[..]
In plaats van met "stappen" te werken kun je beter direct de ongelijkheid 2wortel- 1 + 1/(wortel(i+1)) <= 2wortel(i+1) - 1 proberen te bewijzen.
Zowel links als rechts van het '='-teken met 2 vermenigvuldigenquote:Op dinsdag 7 december 2010 19:12 schreef Hendroit het volgende:
Dit zou voor jullie wel heel makkelijk zijn dus niet lachen. Ik zit in 4 havo en ik heb hier de vraag: Los algebraïsch op. Geef de oplossingen in drie decimalen nauwkeurig.
0,5(x-1)^4=12
Nu stond in het antwoordenboek dat je dit kreeg: (V=wortel/machtswortel)
(x-1)^4=24
x-1=4V24 of x-1= -4V24
x=1+4V24 of x=1-4V24
x=3,213 of x=1,213
Nu is mijn vraag, wat gebeurt er met die 0,5 zodat je achter het = 24 krijgt?
Alvast bedankt!
Ja bedankt, had het al uitgevogeltquote:Op dinsdag 7 december 2010 19:17 schreef FedExpress het volgende:
[..]
Zowel links als rechts met 2 vermenigvuldigen
hahaha, oke, dat is alleen maar beterquote:Op dinsdag 7 december 2010 19:18 schreef Hendroit het volgende:
[..]
Ja bedankt, had het al uitgevogelt
Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:29 schreef simounadi het volgende:
Als X (over een eindig lichaam) een kromme is van g=1 dan is het aantal divisor klassen van graad 2 gelijk aan het aantal punten van graad 1 op X. Hoe zit het met het aantal divisor klassen van graad 2 bij krommen van hogere geslachten? Is er een ongelijkheid of gelijkheid bekend die dit schat/bepaalt?
Sorry, zit ik weer verkeerdquote:Op dinsdag 7 december 2010 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
misschien in [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic
Ok thanks dacht al dat het niet mocht zoals ik het had.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:45 schreef GlowMouse het volgende:
Je gebruikt de eerste twee regels niet eens. Wat zij doen, is direct invullen van
[ afbeelding ]
maar dan op de juiste manier, want
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zijn allebei fout.
Er zijn natuurlijk altijd divisoren van elke graad, bedacht ik me net. Het aantal punten in X(kn) is minstens q^n + 1 - 2g*wortel(q^n) (Hasse-Weil), dus voor n>>0 zijn er altijd punten. Voor n>>0 vind je dus altijd effectieve divisoren van graad n, en je kunt dus divisoren van graad n+d en graad n van elkaar aftrekken op een divisor van graad d te vinden.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.
Zijn er wel divisoren van graad 2, dan kun je naar de Zeta-functie van de kromme kijken. Dit is een functie Z(t) = L(t) / ((1-t)(1-qt)), met L een polynoom van graag 2g(X) waarin het aantal punten van X over k en uitbreidingen van k gecodeerd zijn. L voldoet aan L(t) = qgt2gL(1/qt), z'n nulpunten hebben absolute waarde 1/wortel(q), heeft nog wel een aantal eigenschappen. L wordt op deze manier vastgelegd door het aantal punten van X(kn) voor n = 1, ..., floor((g+2)/2). Het aantal divisorklassen van gegeven graad, indien niet 0, is L(1). Dit kun je wel gebruiken ook om afschattingen te vinden.
Dat blijkt ja.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:31 schreef ry4life het volgende:
Hoe kun je met de GR het toevalsgetal 'genereren'?
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is
Schuiven met je geodriehoek?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:03 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[ afbeelding ]
Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.
Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |