abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89281186
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Lijkt me correct. Voor 4x moet je de bovengrens op c gebruiken.
Ik snap het, bedank!
pi_89287130
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:29 schreef thabit het volgende:
De hypervlakken in Pg-1 vormen zelf ook een (g-1)-dimensionale projectieve ruimte, namelijk de duale ruimte van Pg-1. Hypervlakken in de ene ruimte zijn dus punten in de andere ruimte en vice versa. Je moet een H zien te vinden met:
(1) C is niet in H bevat.
(2) geen enkel punt van Q is in H.

Duidelijk is (2) => (1) want Q is een deelverzameling van C.
Voorwaarde (2) is als volgt te bewerkstelligen: een punt van Q komt overeen met een hypervlak in de duale ruimte. H mag dus niet in een van q+2 gegeven hypervlakken zitten. De vereniging van q+2 hypervlakken is een gesloten deelruimte die niet de hele ruimte vormt, dus je houdt een open deel van dimensie g-1 over. Dus ja, er veel van zulke H's te vinden. En de graad van een hypervlaksnede is inderdaad de graad van de kromme dus 2g-2.
Hmm, 't is wel een open deel van dimensie g-1, maar die hoeft helemaal geen rationale punten te bevatten bedenk ik me net...
pi_89318474
Ik heb morgen een wiskunde proefwerk voor de proefwerkweek, en vanwege afwezigheid v/d leraar konden we geen vragen meer stellen :'( Net een bijles leraar gehad, 2 uur lang, heeft hij me amper iets kunnen bijleren (zogenaamde financial economics ofzoiets afgestudeerd)

Kan iemand me hiermee helpen?
Opgave:



Iemand die me kan helpen aub :'(
#freefrederike
pi_89319103
A) Omdat de steen niet de grond in gaat en de tijd niet negatief wordt.

B) Afgeleide van de functie voor h bepalen en die gelijkstellen aan 0. Die t invullen in de oorspronkelijke formule.

C) De functie voor h gelijkstellen aan 0. Er komen 2 waarden voor t uit, de positieve is het antwoord. (zie A)

D) Invullen in rekenmachine? Anders de snijpunten met de assen bepalen en de top heb je al dankzij vraag B, vervolgens een bergparabool door de punten teken. (het venster is gewoon het 1ste kwadrant)

Ik heb trouwens geen idee van je niveau, dus het zou kunnen dat je dit totaal niet snapt. :P

En doe de groeten aan Onno. ^O^
gr gr
pi_89319532
Haha heel hartelijk bedankt Quyxz_
Heb de groeten aan onno gedaan :D

Ja sorry. Ik doe havo 4, en was vergeten te vermelden dat ik alleen b niet snap.
Wat is afgeleide :D ? Ik doe HAVO 4 en dit hoofdstuk moet ik dus met een rekenmachine doen(heb de casio 84- plus)

Snap totaal niet hoe ik moet uitrekenen :'(
#freefrederike
pi_89320015
Heel erg bedankt Thabit! Al aardig op weg nou... Heb nog maar één probleem waar ik echt niet uit kom... Hoe bewijs je het volgende:

(P ^ Q) v ¬(Q ^ P) (Zonder premissen)
pi_89320157
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:01 schreef Prospekt het volgende:
Heel erg bedankt Thabit! Al aardig op weg nou... Heb nog maar één probleem waar ik echt niet uit kom... Hoe bewijs je het volgende:

(P ^ Q) v ¬(Q ^ P) (Zonder premissen)
Ik zal je een hint geven: als je a v b wilt aantonen, kun je dat meestal uit het ongerijmde doen, dus door ¬(a v b) aan te nemen en dan daar een tegenspraak uit af te leiden.
  maandag 29 november 2010 @ 22:04:16 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89320230
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef PizzaMizza het volgende:
Haha heel hartelijk bedankt Quyxz_
Heb de groeten aan onno gedaan :D

Ja sorry. Ik doe havo 4, en was vergeten te vermelden dat ik alleen b niet snap.
Wat is afgeleide :D ? Ik doe HAVO 4 en dit hoofdstuk moet ik dus met een rekenmachine doen(heb de casio 84- plus)

Snap totaal niet hoe ik moet uitrekenen :'(
De piek van een bergparabool ligt tussen de twee nulpunten in.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89320330
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef PizzaMizza het volgende:
Haha heel hartelijk bedankt Quyxz_
Heb de groeten aan onno gedaan :D

Ja sorry. Ik doe havo 4, en was vergeten te vermelden dat ik alleen b niet snap.
Wat is afgeleide :D ? Ik doe HAVO 4 en dit hoofdstuk moet ik dus met een rekenmachine doen(heb de casio 84- plus)

Snap totaal niet hoe ik moet uitrekenen :'(
Als het puur met je rekenmachine mag, kan je vast wel een plotje maken en dan naar de top gaan en de y waarde aflezen ;) . Maar da's wel een beetje lame.
pi_89320801
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef PizzaMizza het volgende:
Haha heel hartelijk bedankt Quyxz_
Heb de groeten aan onno gedaan :D

Ja sorry. Ik doe havo 4, en was vergeten te vermelden dat ik alleen b niet snap.
Wat is afgeleide :D ? Ik doe HAVO 4 en dit hoofdstuk moet ik dus met een rekenmachine doen(heb de casio 84- plus)

Snap totaal niet hoe ik moet uitrekenen :'(
De afgeleide van een formule naar een variabele t is simpelweg bij elke term door t delen, behalve als er geen t in de term zit, dan laat je hem weg.

h = 41.5+10t-4,9t²
wordt dan simpelweg
h' = 10-4.9t

Die moet je dan gelijkstellen aan 0 en de t die daar uitkomt is het antwoord.

Het verhaal hierachter krijg je misschien ooit nog wel, maar ga ik nu niet uitleggen. Als je dit nog niet gehad hebt maar het wel zo oplost krijg je 1 bazenbonus van je docent. ^O^
gr gr
pi_89320923
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De piek van een bergparabool ligt tussen de twee nulpunten in.
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:05 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Als het puur met je rekenmachine mag, kan je vast wel een plotje maken en dan naar de top gaan en de y waarde aflezen ;) . Maar da's wel een beetje lame.
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:12 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

De afgeleide van een formule naar een variabele t is simpelweg bij elke term door t delen, behalve als er geen t in de term zit, dan laat je hem weg.

h = 41.5+10t-4,9t²
wordt dan simpelweg
h' = 10-4.9t

Die moet je dan gelijkstellen aan 0 en de t die daar uitkomt is het antwoord.

Het verhaal hierachter krijg je misschien ooit nog wel, maar ga ik nu niet uitleggen. Als je dit nog niet gehad hebt maar het wel zo oplost krijg je 1 bazenbonus van je docent. ^O^
Allebei zeeeeeer hartelijk bedankt _O_ _O_ _O_ _O_

Heb nog een vraag, die ongeveer zo terug komt op de toets.

Er is een 5cijferig slotje. Bij elke cijfer kunnen de getallen 1 t/m 10 voorkomen.
Voorbeeld: 11113 of 33322

a) Hoeveel verschillende mogelijkheden kunnen terugkomen?
Ik twijfel over mijn antwoord, maar dit moet ik toch doen?
5^10 = 9765625 antwoorden

b) Hoeveel combinaties waarin een 3 voorkomt zijn mogelijk?
Ik weet niet precies hoe dit moet, maar moet ik niet 10 NCR 3 doen?

c) Hoeveel combinaties waarin twee 6'en voorkomen zijn mogelijk?
Dit weet ik dus echt niet... :'(
#freefrederike
pi_89321271
A) Die moet je precies andersom doen. 10^5 is het antwoord, want op elke plek heb je 10 mogelijkheden, dus is het 10*10*10*10*10.

B) Dit weet ik niet meer precies maar het is sowieso het handigst om uit te rekenen hoeveel situaties er zijn waar geen enkele 3 in voorkomt en dat getal van 1 af te trekken.

C) Ben ik ook vergeten, sorry. :P
gr gr
pi_89321641
volgens mij dit:

a) inderdaad 10^5
b) Één cijfer is sowieso een drie. Voor de andere vier cijfers heb je dan nog 10^4 mogelijkheden. Maar je moet er nog rekening mee houden dat die 3 op 5 plekken voor kan komen, dus nog even keer 5 doen.
c) Er zijn 5 nCr 2 cijfercombinaties waarin er twee 6'en voorkomen. Per combinatie zijn er nog 10^3 mogelijkheden, omdat de andere drie cijfers nog 10 waardes aan kunnen nemen. Dus (5 nCr 2 ) * 10^3.
  maandag 29 november 2010 @ 22:25:28 #74
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89321749
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef BasementDweller het volgende:
b) Één cijfer is sowieso een drie. Voor de andere vier cijfers heb je dan nog 10^4 mogelijkheden. Maar je moet er nog rekening mee houden dat die 3 op 5 plekken voor kan komen, dus nog even keer 5 doen.
Dan tel je teveel, (bv 33333 tel je 5x). Is de vraag niet 'met precies één 3'?

c is (5 nCr 2 ) * 9^3.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89322114
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dan tel je teveel, (bv 33333 tel je 5x). Is de vraag niet 'met precies één 3'?

c is (5 nCr 2 ) * 9^3.
Oja inderdaad, dus waar 10 staat -> 9.

En als je wil berekenen hoeveel combinaties met minstens één 3 erin, dan moet je dus hetzelfde trucje uithalen voor het aantal combinaties met 2 3'en, 3 3'en, ... , 5 3'en, en dan optellen ;)
  maandag 29 november 2010 @ 22:32:02 #76
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89322167
Als het is 'minstens 1x een 3', dan kun je beter kijken hoeveel er geen 3 hebben.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89322421
quote:
b) Één cijfer is sowieso een drie. Voor de andere vier cijfers heb je dan nog 10^4 mogelijkheden. Maar je moet er nog rekening mee houden dat die 3 op 5 plekken voor kan komen, dus nog even keer 5 doen.
Nee een cijfer hoeft niet per se 3 te zijn, je hebt 5 cijfers en je kiest uit 1 t/m 10, dus 3 kan toch ook niet voorkomen als het goed is?
Dus moet ik dan 5 nCr 3 doen?

quote:
c) Er zijn 5 nCr 2 cijfercombinaties waarin er twee 6'en voorkomen. Per combinatie zijn er nog 10^3 mogelijkheden, omdat de andere drie cijfers nog 10 waardes aan kunnen nemen. Dus (5 nCr 2 ) * 10^3.
quote:
c is (5 nCr 2 ) * 9^3.
Ik snap niet waarom je nog die 9^3 nog moet doen?
Als je 5 nCr 2 hebt gedaan, heb je toch de aantal combinaties met twee 6'en? :o

Met vriendelijke groeten!

[ Bericht 0% gewijzigd door PizzaMizza op 29-11-2010 22:42:53 ]
#freefrederike
  maandag 29 november 2010 @ 22:53:43 #78
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89323612
wat zeggen je aantekeningen en je boek?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89323850
is geen vraag uit het boek maar een vraag die de leraar zelf had gemaakt. Hij zei dat zo'n soort som, alleen met andere text en andere getallen precies terug komt.

EDIT: maar als je 5 nCr 2 doet, heb je toch het aantal mogelijkheden? waarom moet je daarna nog keer 9^3 doen?

mvg
#freefrederike
  maandag 29 november 2010 @ 23:00:41 #80
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89324069
Met één zes is het antwoord toch ook niet 5 nCr 1 (= 5)? Je kunt al makkelijk 6 getallen vinden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89324345
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:57 schreef PizzaMizza het volgende:
is geen vraag uit het boek maar een vraag die de leraar zelf had gemaakt. Hij zei dat zo'n soort som, alleen met andere text en andere getallen precies terug komt.

EDIT: maar als je 5 nCr 2 doet, heb je toch het aantal mogelijkheden? waarom moet je daarna nog keer 9^3 doen?

mvg
Hmm, 't hangt er een beetje vanaf hoe je die vraag moet interpreteren. Je kan het lezen als: op hoeveel manieren kan je de zessen rangschikken in de cijfercombinatie. Of: hoeveel cijfercombinaties met 2 zessen erin bestaan er. In het eerste geval is het inderdaad 5 nCr 2, en in het laatste geval (5 nCr 2) * 10^3.

Waarschijnlijk bedoelt hij het laatste :P
pi_89324870
edit:
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef BasementDweller het volgende:
c) Er zijn 5 nCr 2 manieren om twee zessen in een 5-cijfercombinatie te hebben (bvb: 66xxx, 6x6xx, 6xx6x, etc). Per "rangschikking" van die zessen zijn er nog 9^3 mogelijkheden, omdat de andere drie cijfers allemaal nog 9 waardes aan kunnen aannemen. Dus in totaal zijn er (5 nCr 2 ) * 9^3 cijfercombinaties met daarin 2 zessen.
Zo is 't misschien duidelijker
pi_89324998
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 23:14 schreef BasementDweller het volgende:
edit:

[..]

Zo is 't misschien duidelijker
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ Bedankt allemaal voor de antwoorden! Dankzij jullie snap ik het.

Maar ik heb nog een twijfel, waarom 9^3?Je hebt bij de 3 overige toch nog keuze uit 1 t/m 10, dat zijn toch 10 cijfers?

MVG _O_
#freefrederike
pi_89325376
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 23:17 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ Bedankt allemaal voor de antwoorden! Dankzij jullie snap ik het.

Maar ik heb nog een twijfel, waarom 9^3?Je hebt bij de 3 overige toch nog keuze uit 1 t/m 10, dat zijn toch 10 cijfers?

MVG _O_
Niet als je precies twee zessen in de cijfercombinatie wil. Dan kunnen de andere getallen dus geen 6 meer zijn, en blijven er nog maar 9 mogelijkheden over, namelijk: 0,1,2,3,4,5,7,8,9 (en dus niet 10, dat zijn twee cijfers!).

In de vraag staat niet het woordje precies, dus er zou ook nog bedoeld kunnen worden dat er minstens twee zessen voorkomen in de cijfercombinatie. In dat geval kunnen die x'en nog wel 6 zijn.

Je kan dan niet zomaar zeggen dat je dan (5 nCr 2) * 10^3 mogelijkheden hebt, omdat je dan (zoals Glowmouse al opmerkte) bepaalde cijfercombinaties te vaak telt. (ga na!)

Dus als je wil berekenen hoeveel combinaties er zijn met minstens twee zessen, dan bereken je het aantal combinaties met precies 2 zessen +het aantal combinaties met precies 3 zessen + ... + het aantal combinaties met precies 5 zessen. Of sneller: 1 - (het aantal combinaties met 0 zessen +het aantal combinaties met precies 1 zes).
pi_89325712
BasementDweller, GlowMouse & Quyxz_ HAR-TE-LIJK bedankt!!! _O_
Dankzij jullie heb ik een veel grotere kans om een voldoende te scoren ^O^

Fijne avond nog,

Met vriendelijke groeten!
#freefrederike
pi_89327158
Succes
pi_89359117
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:12 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

De afgeleide van een formule naar een variabele t is simpelweg bij elke term door t delen, behalve als er geen t in de term zit, dan laat je hem weg.
De afgeleide van de functie f(t) = tn is f'(t) = ntn-1, niet f'(t) = tn-1.
pi_89394606
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Hmm, 't is wel een open deel van dimensie g-1, maar die hoeft helemaal geen rationale punten te bevatten bedenk ik me net...
Klopt, maar het is onder de veronderstelling dat er genoeg rationale punten zijn ook in dat open deel.

Nog een vraagje maar dit keer over het Lefschetz getal. Stel je hebt een Torus T=R2/Z2 en een afbeelding fk T--> T: x+Z2 --> kx+Z2 (met k geheel). Deze induceert een afbeelding op homologie niveau en hiervan wil ik het Lefschetz getal uitrekenen. Ik zou moeten uitkomen op 1-2k+k2 maar het is nog niet gelukt. Als je kunt uitleggen hoe ze bijv aan -2k zijn gekomen kan ik de rest misschien zelf doen.
Alvast bedankt.

[ Bericht 18% gewijzigd door simounadi op 01-12-2010 18:07:51 ]
pi_89404144
Ik wil laten zien dat de restterm van Lagrange van de taylorreeks van -log(1-x) naar 0 gaat als mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20l%5Cto%5Cinfty en mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20%7Cx%7C%3C1. De restterm is mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20r_l(x)%3D%5Cfrac%7Bf%5E%7B(l)%7D(tx)%7D%7Bl!%7Dx%5El voor een mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20t%5Cin%5D0%2C1%5B.

Ik heb berekend dat mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20f%5E%7B(l)%7D(tx)%3Dt%5El%20(l-1)!%20(1-tx)%5E%7B-l%7D. Dus de restterm is mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20r_l%3D%5Cfrac%7Bx%5Elt%5El%7D%7Bl(1-tx)%5El%7D.

Hoe kan ik laten zien dat dit naar 0 gaat?

edit: dit gaat niet naar 0, ergens doe ik iets fout :(

[ Bericht 2% gewijzigd door BasementDweller op 01-12-2010 21:20:54 ]
pi_89409524
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:02 schreef simounadi het volgende:

[..]

Klopt, maar het is onder de veronderstelling dat er genoeg rationale punten zijn ook in dat open deel.

Nog een vraagje maar dit keer over het Lefschetz getal. Stel je hebt een Torus T=R2/Z2 en een afbeelding fk T--> T: x+Z2 --> kx+Z2 (met k geheel). Deze induceert een afbeelding op homologie niveau en hiervan wil ik het Lefschetz getal uitrekenen. Ik zou moeten uitkomen op 1-2k+k2 maar het is nog niet gelukt. Als je kunt uitleggen hoe ze bijv aan -2k zijn gekomen kan ik de rest misschien zelf doen.
Alvast bedankt.
De H1 kun je identificeren met de Z2 die je uit R2 uitdeelt. De afbeelding x -> kx is een afbeelding van R2 naar R2 die Z2 naar zichzelf afbeeldt. De geïnduceerde afbeelding op H1 komt overeen met de afbeelding op Z2, deze is de 2x2-matrix k en heeft als spoor 2k.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')