Prima, de vraag is dan lijkt mij: heb ik überhaupt iets te zoeken in deze wereld? Immers, de problematiek die jij hier nu schetst komt ook buiten het internet voor. In het 'echte' leven zien we ook allerlei charlatans terug die gebruik trachten te maken van onze 'goede' intenties, terwijl we achteraf vaak bedrogen uitkomen. Het leven is oneerlijk.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:39 schreef deelnemer2 het volgende:
Dat niemand dit snapt betekent voor mij dat ik hier niets te zoeken heb.
Laat ze dat dan gewoon in de spelregels duidelijk verwoorden ipv net te doen alsof hier regels gelden. Zeg gewoon dat het je allemaal geen klote interresseert. Betreden op eigen risico.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Prima, de vraag is dan lijkt mij: heb ik überhaupt iets te zoeken in deze wereld? Immers, de problematiek die jij hier nu schetst komt ook buiten het internet voor. In het 'echte' leven zien we ook allerlei charlatans terug die gebruik trachten te maken van onze 'goede' intenties, terwijl we achteraf vaak bedrogen uitkomen. Het leven is oneerlijk.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je als een veredelde Don Quichot tegen windmolens tracht te vechten? Trollen zul je altijd houden en op een gegeven moment zullen ze wel ontmaskerd worden of uitsterven. Ik zal er wellicht naast zitten, maar ik heb het gevoel dat je lichtelijk overgevoelig bent.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:53 schreef deelnemer2 het volgende:
Laat ze dat dan gewoon in de spelregels duidelijk verwoorden ipv net te doen alsof hier regels gelden. Zeg gewoon dat het je allemaal geen klote interresseert. Betreden op eigen risico.
Als ze ontmaskert worden gaan moderatoren gewoon op hun handen zitten. Stel er is bij je ingebroken en je gaat naar de politie. Daar zeggen ze: "Ja meneer, het leven is lijden, maar vertel me waarom jij zo'n lul bent die hier komt zeiken. Bent u overgevoelig?".quote:Op zondag 20 februari 2011 01:03 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je als een veredelde Don Quichot tegen windmolens tracht te vechten? Trollen zul je altijd houden en op een gegeven moment zullen ze wel ontmaskerd worden of uitsterven.
Je vergelijkt appels met peren. Hetzelfde zou zijn wanneer je te goeder trouw iemand tracht te helpen, maar achteraf blijkt dat de persoon in kwestie niets meer dan een bedrieger is. Je vervolgens naar de politie stapt en stelt dat dit soort mensen misbruik maken van je barmhartigheid. Ik zou inderdaad stellen dat het leven oneerlijk is en dat je onverschillig tegenover dat soort trollen moeten zijn. Je opwinden om dat soort figuren en banaliteiten is zonde van je tijd.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:07 schreef deelnemer2 het volgende:
Als ze ontmaskert worden gaan moderatoren gewoon op hun handen zitten. Stel er is bij je ingebroken en je gaat naar de politie. Daar zeggen ze: "Ja meneer, het leven is lijden, maar vertel me waarom jij zo'n lul bent die hier komt zeiken. Bent u overgevoelig?".
Die troll interresseert me niet. Het oordeelsvermogen van de mensen die een oogje in zeil houden en de mensen waarmee ik discussieer wel. Blijkbaar is dit hele forum banaal en zonde van je tijd.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je vergelijkt appels met peren. Hetzelfde zou zijn wanneer je te goeder trouw iemand tracht te helpen, maar achteraf blijkt dat de persoon in kwestie niets meer dan een bedrieger is. Je vervolgens naar de politie stapt en stelt dat dit soort mensen misbruik maken van je barmhartigheid. Ik zou inderdaad stellen dat het leven oneerlijk is en dat je onverschillig tegenover dat soort trollen moeten zijn. Je opwinden om dat soort figuren en banaliteiten is zonde van je tijd.
deelnemer = deelnemer2quote:Op zondag 20 februari 2011 01:30 schreef Kees22 het volgende:
Ik begin te vermoeden dat ik deelnemer en deelnemer2 met elkaar verward heb.
Zoals ik al zei: het leven is niet eerlijk en lang niet alle mensen zijn lief voor elkaar.
Pakweg 10 % kun je vertrouwen, 10 % moet je sterk wantrouwen en de rest is soms wel, soms niet te vertrouwen.
Één troost: alle mensen gaan dood.
Natuurlijk interesseert het ons als moderators wel om een zo goed mogelijk functionerend forum te creëren, maar wat je nu wenst is simpelweg utopisch. Een perfect forum waarin iedereen echt is wie hij is bestaat gewoon niet en zal ook niet bestaan. Sterker nog, iedereen controleren of diegene een troll is of niet zou ik zelfs nog wat enger vinden.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:53 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Laat ze dat dan gewoon in de spelregels duidelijk verwoorden ipv net te doen alsof hier regels gelden. Zeg gewoon dat het je allemaal geen klote interresseert. Betreden op eigen risico.
Goed, ik ben er wel weer overheen.quote:Op maandag 21 februari 2011 03:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Natuurlijk interesseert het ons als moderators wel om een zo goed mogelijk functionerend forum te creëren, maar wat je nu wenst is simpelweg utopisch. Een perfect forum waarin iedereen echt is wie hij is bestaat gewoon niet en zal ook niet bestaan. Sterker nog, iedereen controleren of diegene een troll is of niet zou ik zelfs nog wat enger vinden.
Vind je dat je dit niet veels te serieus oppakt? Het is maar internet en ik zie het FOK!forum niet meer als een beetje entertainment met een leuke discussie tussendoor. De policy zie ik daarnaast niet als een heilige wet, maar als een middel om het allemaal een beetje in goede banen te leiden. Dat er eens een rotte appel tussenzit.. tsja, so be it. Ik kan er geen seconde wakker om liggen en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat iemand dat wel kan, dus daarom begrijp ik je niet zo goed.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Goed, ik ben er wel weer overheen.
Voor bepaalde soorten van menselijk misère ben ik idd gevoelig. Daar kunnen mensen me gemakkelijk mee op de kast krijgen.
Ik begrijp je probleem Friek_, want het was mij aanvankelijk ook onduidelijk met wie ik te maken had. Maar mijn klacht ontstond toen zonneklaar was dat het een spelletje was. Op dat moment geldt jouw argument niet en moet een moderator wat doen. Want voor de grap simuleren dat je in een crisis zit, conflicteert met de wens van andere mensen om op R&P hun persoonlijk problemen te bespreken en daarop serieuze reacties te krijgen.
In dit specifieke geval hebben de mods niets gedaan in de richting van de troll (zover dat voor mij zichtbaar is). Aan de andere kant heb ik het onduidelijk aangekaart met de provocerende opmerking: Vewijderen jullie trollen of plaatsen jullie ze?.
@Kees22 en @AryaMehr: Bedank voor jullie reacties. Zonder enige serieuze reacties krijg je het gevoel dat je zelf ook alleen virtueel bestaat.
Schaamteloze inmenging in discussie:quote:Op maandag 21 februari 2011 16:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vind je dat je dit niet veels te serieus oppakt? Het is maar internet en ik zie het FOK!forum niet meer als een beetje entertainment met een leuke discussie tussendoor. De policy zie ik daarnaast niet als een heilige wet, maar als een middel om het allemaal een beetje in goede banen te leiden. Dat er eens een rotte appel tussenzit.. tsja, so be it. Ik kan er geen seconde wakker om liggen en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat iemand dat wel kan, dus daarom begrijp ik je niet zo goed.
Dan ben je eigenlijk zelf een troll. Als je zo in de discussies staat heb je idd geen last van een troll. Dat heb je alleen als je het serieus opvat. Want dan doe er moeite voor. Natuurlijk doe je dat juist als het je raakt. Als het dan achteraf flauwekul is, voel je je gewoon bedrogen. En dat beinvloed je opstelling tov nieuwe discussie ...... Uiteindelijk denkt iedereen: "het is maar internet" en reageert niemand meer serieus.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vind je dat je dit niet veels te serieus oppakt? Het is maar internet en ik zie het FOK!forum niet meer als een beetje entertainment met een leuke discussie tussendoor. De policy zie ik daarnaast niet als een heilige wet, maar als een middel om het allemaal een beetje in goede banen te leiden. Dat er eens een rotte appel tussenzit.. tsja, so be it. Ik kan er geen seconde wakker om liggen en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat iemand dat wel kan, dus daarom begrijp ik je niet zo goed.
Je hebt deels een punt, deels ook niet.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan ben je eigenlijk zelf een troll. Als je zo in de discussies staat heb je idd geen last van een troll. Dat heb je alleen als je het serieus opvat. Want dan doe er moeite voor. Natuurlijk doe je dat juist als het je raakt. Als het dan achteraf flauwekul is, voel je je gewoon bedrogen. En dat beinvloed je opstelling tov nieuwe discussie ...... Uiteindelijk denkt iedereen: "het is maar internet" en reageert niemand meer serieus.
Het is mooi dat mensen nu, via R&P, vrijuit kunnen praten met anderen over problemen, waar ze dat niet zo gauw doen met een bekende. Het is mooi dat ze kunnen zien wat er zoals speelt onder leeftijdgenoten en dat veel problemen niet zo vreemd zijn. Die uitwisseling wordt gefrustreerd als je soort 'bier en tieten' sfeertje creeert. Dan is het leuker voor de mensen die geen problemen hebben en het allemaal gezeur vinden. Maar mensen met problemen pakt je een mogelijkheid af.
Ik snap je probleem nu wel beter moet ik toegeven. De vraag is dus hoeveel waarde het discussieren nog heeft zodra er mensen zijn die er niet serieus mee bezig zijn. Oftewel: wat is de zin van een forum in het licht van gebruikers die toch niet met discussieren bezig zijn?quote:Op maandag 21 februari 2011 19:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan ben je eigenlijk zelf een troll. Als je zo in de discussies staat heb je idd geen last van een troll. Dat heb je alleen als je het serieus opvat. Want dan doe er moeite voor. Natuurlijk doe je dat juist als het je raakt. Als het dan achteraf flauwekul is, voel je je gewoon bedrogen. En dat beinvloed je opstelling tov nieuwe discussie ...... Uiteindelijk denkt iedereen: "het is maar internet" en reageert niemand meer serieus.
Het is mooi dat mensen nu, via R&P, vrijuit kunnen praten met anderen over problemen, waar ze dat niet zo gauw doen met een bekende. Het is mooi dat ze kunnen zien wat er zoals speelt onder leeftijdgenoten en dat veel problemen niet zo vreemd zijn. Die uitwisseling wordt gefrustreerd als je soort 'bier en tieten' sfeertje creeert. Dan is het leuker voor de mensen die geen problemen hebben en het allemaal gezeur vinden. Maar mensen met problemen pakt je een mogelijkheid af.
Ik begrijp jou steeds minder. Hier op F&L voer je een streng beleid tegen trollen. Alles gaat hier op slot als het niet serieus te nemen is. Dus dat begrijpt je wel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 03:09 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik snap je probleem nu wel beter moet ik toegeven. De vraag is dus hoeveel waarde het discussieren nog heeft zodra er mensen zijn die er niet serieus mee bezig zijn. Oftewel: wat is de zin van een forum in het licht van gebruikers die toch niet met discussieren bezig zijn?
Een oplossing voor dat probleem is denk ik heel moeilijk te geven. Het punt is dat mensen zich online anders gedragen dan in het echte leven. Dit wordt wel eens het 'online disinhibition effect' genoemd. Enerzijds heeft dit positieve effecten die je al schetst (mensen zijn opener door hun anonimiteit), maar anderzijds ook wat negatieve (mensen kunnen ook rebels worden door hun anonimiteit). Je zou kunnen voorstellen om de anonimiteit dan maar op te heffen, maar zoiets lijkt me héél gevaarlijk.
Het probleem is dus niet zozeer enkel aanwezig hier op het FOK!forum, het is simpelweg inherent aan het fenomeen internet. Proberen dat tegen te gaan is dweilen met de kraan open en zodoende ook geen beginnen aan. Je kunt alleen maar hopen dat de mens zo goed is van zichzelf en dat ze geen al te lompe dingen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |