abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 februari 2011 @ 21:52:40 #101
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_92611083
Wij hebben de aanvraag net de deur uitgedaan. Ik wacht het wel af.

Ik wilde even melden hier dat we deze week uit het allerdiepste dal lijken te kruipen met Job. Voor het eerst sinds lange tijd zien we weer wat verbetering. Ik wil er niet te blij mee zijn, want dan stort ik weer helemaal in als het slechter gaat, maar deze week hebben we toch even meegepakt.
We durfden het zelfs weer aan om hem dinsdag weer naar zwemmen te laten gaan. We hebben ook het avondritueel van in bad gaan en voorlezen weer helemaal terug. Daar ben ik zo blij mee. Een tijd lang was het 's avonds alleen nog maar dikke ellende, maar we hebben de ontspanning en de fijne momenten teruggevonden.

lieve onbekende lurker, dank je wel voor je kaartje :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_92611551
Fijn Livelink. Ik duim voor je dat het goed blijft gaan.
Heb je het zelf aangevraagd, of met hulp?
  donderdag 10 februari 2011 @ 21:59:22 #103
37150 livelink
pi_92611711
Je moet het zelf aanvragen, maar wij hebben wel hulp gehad van school. En we hebben natuurlijk heel veel bijlages om mee te sturen.
pi_92612022
Ingrid voor het goed invullen van dat soort formulieren zou ik hulp vragen. Wellicht heeft school daar meer ervaring mee, en anders heeft kim's begeleidster van het boddeart dat vast wel.

Overleg ook eens met het boddeart hoe zij kim zien en of ze al een idee hebben wat ze allemaal kan leren. Om dat zij veel kindjes zien zoals kim, kunnen ze daar meestal ook heel goed inschatten welke kindjes beter af zouden zijn op het speciaal onderwijs.

En dan hangt het er nog heel erg vanaf of de basisschool naar naar het SBO (het gewone speciaal basisonderwijs) wil hebben, of naar een cluster 4 school ivm gedrag, of wellicht zelfs een cluster 3 school als ze puur verwachten dat het niveau van kim niet hoog genoeg is.

Maar kim is nog super jong!!! Hopelijk kan ze gewoon de kans krijgen om samen met het boddeart en jullie nog 1,5 jaar heel erg te groeien bij de kleuters.
  maandag 14 februari 2011 @ 09:39:25 #105
37150 livelink
pi_92757222
Even een vraagje aan deskundigen hier. Als het slecht gaat met Job en we proberen erachter te komen wat er aan de hand is, dan krijgen we altijd hetzelfde antwoord; zijn kamer is te groot en te druk. Gisteravond ging het weer helemaal mis en hij heeft zijn halve kamerinhoud op de gang gegooid :{
Het komt telkens terug en we hebben het idee dat het voor hem een serieus probleem is. Hij wil een kleine kamer met alleen maar witte muren en een bed en verder niks. Voordat we de hele boel gaan verbouwen; denken jullie dat dit inderdaad een reeele wens is?
  maandag 14 februari 2011 @ 09:43:40 #106
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_92757325
Ik denk het wel. Merk aan mijn oudste dat hij in een onrustige omgeving (qua interieur) zelf ook niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet.
Hoe is zijn inrichting nu? Staat zijn speelgoed allemaal in het zicht?
Misschien is het een plan om dat niet per se uit zijn kamer te halen, maar wel om het bijvoorbeeld in de kast te zetten dus uit het zicht?
I`m not weird. I`m limited edition.
  maandag 14 februari 2011 @ 09:48:36 #107
37150 livelink
pi_92757437
Speelgoed staat niet op zijn kamer, dat hebben we van begin af aan niet gedaan. Er staat een bureau met vrij veel boeken en verder een kledingkast, een bed en een klein kastje.

Zijn muren hadden we enthousiast in de primaire kleuren geschilderd, die gaan we sowieso witten. Alles wat aan de muur hing hebben we al weggehaald. Dus om in zijn behoefte te kunnen voorzien moeten we dus een andere plek zien te vinden voor zijn kleren en de boeken. Dat is nog niet zo makkelijk eigenlijk.

Of eigenlijk hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn, bedenk ik nu. Voorlopig de spullen in dozen doen en dan verder kijken. Ik ga meteen aan de slag. Dat wordt mijn project voor vandaag. Het ging allemaal weer zo moeilijk en slecht vannacht en vanochtend dat ik echt het gevoel heb dat ik er nu iets aan moet gaan doen.
pi_92757619
Zet hem op Livelink.
Ik heb vaker gehoord en ook ervaren dat kinderen met autisme baat hebben bij een prikkelarme omgeving. En vaak houden van kleine overzichtelijke ruimtes.
Is er geen kleinere kamer over waar alleen zijn bed kan staan?
pi_92758624
Gaat dan het slapen moeilijk of andere dingen op z'n kamer ook? Misschien is het dan al genoeg als je de muren wit, en bijv een kamerscherm oid bij zijn bed plaatst zodat dat een afgescheiden hoekje is?

Of de ikea kura bedtent, als dat past? Kost 10 euro:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40116206

[ Bericht 23% gewijzigd door poemojn op 14-02-2011 10:41:31 ]
pi_92758737
jayden heeft tijden geleden heel veel moeite gehad toe hij uit zijn ledikantje naar zijn gewone bed ging, dat was hem veel te groot en niet veilig genoeg. Hij slaapt nu sinds het einde van de zomervakantie (na zijn positieve ervaring op de camping) eindelijk in een echt bed. Daarvoor sliep hij is een cars ballententje. Daar paste precies een ledikant matrasje in en dat was klein en veilig doordat er maar 1 opening was.

Zijn huidige echte bed is dus ook alleen maar vanuit 1 kant open, de rest zit ommuurd en dicht
pi_92758812
Livelink, ik denk dat het witten alleen al helpt. Succes ermee! Wel knap dat hij dat goed aan kan geven.

Kim heeft een drukke kamer en ik zit te denken om dat te gaan veranderen. Ze heeft wel een grote kamer, maar er staat alleen een bed en kast in. En een shitload aan knuffels en poppen die mee naar bed moeten. En 1 hele grote winnie the pooh
Eerder stond er een stoeltje en een ladekastje, maar daar ging ze op klimmen en alles eruit halen. En ik ben dan bang dat ze bij het raam komt.
De laatste tijd is ze weer om 6.00 wakker of eerder. Ik begin me af te vragen of het iets met de kamer te maken heeft.
  maandag 14 februari 2011 @ 11:39:09 #112
37150 livelink
pi_92761194
Hij komt alleen maar voor het slapen op zijn kamer, Poemojn. Spelen doet hij nog steeds veilig bij ons beneden in de woonkamer. Daar staat het speelgoed ook nog steeds. Het is dus echt het slapen waarbij het mis gaat. Hij wil het liefst ook geen raam op zijn kamer. We gaan hem straks een kleinere kamer geven, hij gaat dan ruilen met Katja. Katja's kamer heeft een schuin dak met een tuimelraam, dus dat komt allemaal wat knusser over en geeft minder nadruk op het raam.

Ik heb even pauze genomen, het is toch wel weer meer werk dan ik dacht. Zijn kamer ziet er nu in ieder geval een stuk leger en opgeruimder uit, ondanks het feit dat de meubels er nog in staan.

Ingrid, bij Job zit er een slot op het raam en we zijn de sleutel ook echt kwijtgeraakt ;) , dus Job kan nooit het raam openmaken. Hij staat permanent op een kier eigenlijk, want hadden we hem op slot gedaan voordat we de sleutel kwijt zijn geraakt. Een beetje onhandig, dat wel, maar het voelt voor ons ook wel heel veilig.

Ik zal eens kijken of dat tentje iets voor Job is, Poemojn. Voor 10 euro is het altijd het proberen waard natuurlijk.
  maandag 14 februari 2011 @ 11:51:54 #113
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92761741
dappere en doortastende actie livelink! ik hoop dat 't snel (en goed!) effect oplevert.
in de haak.
  maandag 14 februari 2011 @ 12:29:25 #114
37150 livelink
pi_92763149
Ik hoop het ook Trui :X
Het is bijna klaar, ik moet alleen nog de rotzooi afvoeren. En vervolgens de rest van het huis en de was nog doen. Dat gaat allemaal nooit lukken voordat de kinderen van school terug zijn :N
  † In Memoriam † maandag 14 februari 2011 @ 13:32:29 #115
37843 lady-wrb
kortaf
pi_92765615
wat goed dat job aangeeft wat hij fijn vindt en wat fijn dat jullie daaraan gehoor willen geven O+
wie weet is dat de sleutel om hem eindelijk definitief op de goede weg te krijgen
  maandag 14 februari 2011 @ 13:39:42 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_92765853
Knap idd van Job dat hij dat aan kan geven en dat jullie er mee aan de slag gaan.
Ik hoop dat het helpt. :Y
Voor die schuine dakramen zijn ook een soort van rolgordijnen te krijgen waarmee je ze goed af kan schermen, mss is dat nog wat?
  maandag 14 februari 2011 @ 14:41:42 #117
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_92768414
Job,
In Jobstijden gaat slapen slecht
Jouw tijd komt nog wel

Job,
Weet je er zijn er meer
Die Jobstijdingen kennen
Ook al heten ze Oxy bijv.
Maar het idee is hetzelfde

Job,
Job, Job,
De mensen zullen vaak mopperen
Je naam noemen
En jij zuchten
Snap het dan!

Job,
Ik noem je naam trots
In tijden dat je zegt
Ik wil, ik zal, ik mag
En dat je dan
Kunt

Job,
Je staat steeds vaster op de grond
Jobstijd komt
Jobstijd komt
En jij, Job
Gegrond

Want weet je, Job?
Er was een tijd dat niemand je verstond
Maar nu jij bent gehoord
Laat je je tijd beginnen, Job

Kom op! Je leven start.

(c) Oxy, vandaag, na het lezen van de berichten over Job en hoe zijn mama hem leert dat alles mogelijk goedkomt.
Ook al gelooft
Ze het zelf nog niet :*
;)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 14 februari 2011 @ 14:46:56 #118
11682 Moonah
Jolie femme
pi_92768655
Oxy! :o
Ik ben niet eens Jobs mama, en ík zit al te janken... ;(

Succes Livelink, met alle dappere stappen, van vandaag en die in het verschiet. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 14 februari 2011 @ 18:14:22 #119
37150 livelink
pi_92778726
Oxy ;( :*
Ik hoop dat ik het zelfde vertrouwen krijg als dat jij hebt. Dank je wel.
Jij ook bedankt Moonah voor je lieve woorden :*
  maandag 14 februari 2011 @ 18:19:44 #120
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92778986
Oxy O+ jij prachtmens.

Livelink :*
Engaging Infinite Improbability Drive..
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 februari 2011 @ 18:47:16 #121
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_92780242
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:39 schreef livelink het volgende:
Hij komt alleen maar voor het slapen op zijn kamer, Poemojn. Spelen doet hij nog steeds veilig bij ons beneden in de woonkamer. Daar staat het speelgoed ook nog steeds. Het is dus echt het slapen waarbij het mis gaat. Hij wil het liefst ook geen raam op zijn kamer. We gaan hem straks een kleinere kamer geven, hij gaat dan ruilen met Katja. Katja's kamer heeft een schuin dak met een tuimelraam, dus dat komt allemaal wat knusser over en geeft minder nadruk op het raam.

Ik heb even pauze genomen, het is toch wel weer meer werk dan ik dacht. Zijn kamer ziet er nu in ieder geval een stuk leger en opgeruimder uit, ondanks het feit dat de meubels er nog in staan.

Ingrid, bij Job zit er een slot op het raam en we zijn de sleutel ook echt kwijtgeraakt ;) , dus Job kan nooit het raam openmaken. Hij staat permanent op een kier eigenlijk, want hadden we hem op slot gedaan voordat we de sleutel kwijt zijn geraakt. Een beetje onhandig, dat wel, maar het voelt voor ons ook wel heel veilig.

Ik zal eens kijken of dat tentje iets voor Job is, Poemojn. Voor 10 euro is het altijd het proberen waard natuurlijk.
k hoop voor job en jullie dat dit helpt. misschien is nog wel een tussen optie, om de kast te verplaatsen, bv met de achterkant naar zijn bed toe, zodat je de ruimte verkleind vanuit het zicht van het bed. en dat hij wel nog van de voorkant te benaderen is.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 14 februari 2011 @ 21:47:15 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_92792407
Hoe vond Job zijn veranderde kamer Livelink?
  maandag 14 februari 2011 @ 22:12:23 #123
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92794448
oxy! O+

li(e!)velink, ik ben ook benieuwd hoe hij 't vond!
in de haak.
  maandag 14 februari 2011 @ 22:21:33 #124
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_92795195
Lieve Oxymoron, ik blijf me verbazen over jouw wonderbaarlijke talent. Wat een raak gedicht! O+
  maandag 14 februari 2011 @ 22:33:01 #125
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_92796130
Door de oxyletters hoefde ik eigenlijk niet bij te lezen. Livelink, veel succes met 'gronden', misschien letterlijk en figuurlijk :*
I'm so glamourous I piss glitter!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:21:31 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_92826473
Dat Kura tentje past overigens niet zomaar op alle bedden :) Ik denk dat het wel pas te maken is. Verder hoop ik dat Job inderdaad rust vindt bij deze oplossing!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_92826517
Ik ben op dit moment een boek aan het schrijven omtrend mijn jongere broer die zwaar autistisch is. Hij is nu 20, maar boven de 18 jaar beginnen eigenlijk de problemen pas aangezien ze vrij zijn om ergens intern te blijven etc terwijl dat eigenlijk wel een must is maar ze mogen zelf beslissen. Vanaf 18 jaar word het echt een hell als ze erg zwaar ADHD etc hebben uit ervaring :(
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:12:04 #128
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92828593
riftNL, misschien handig voor je boek om te weten dat 't omtrent is, niet omtrend. :P en 'ze' komt op mijn erg generaliserend over, niet zo sympathiek in elk geval. vooral ook omdat je 't speciaal over je broer wil hebben. maar succes ermee!
in de haak.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:58:13 #129
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_92830445
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 17:22 schreef RiftNL het volgende:
Ik ben op dit moment een boek aan het schrijven omtrend mijn jongere broer die zwaar autistisch is. Hij is nu 20, maar boven de 18 jaar beginnen eigenlijk de problemen pas aangezien ze vrij zijn om ergens intern te blijven etc terwijl dat eigenlijk wel een must is maar ze mogen zelf beslissen. Vanaf 18 jaar word het echt een hell als ze erg zwaar ADHD etc hebben uit ervaring :(
Nekharen :%

Omhoog, je weetwel.

Gelukkig! mogen mensen tegenwoordig zelf beslissen waar ze willen wonen. We leven niet meer in een soort Middeleeuwen. :?
Ook met non- verbale mensen kun je nog samenwerken om te kijken waarom iemand bijv wil verhuizen.
Elk mens heeft recht op zeggenschap.
Gelukkig wel.

Ik zou niet willen dat mijn broer besloot waar ik moest gaan wonen. En 'zwaar autisme' en ADHD meldt. :)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:32:45 #130
37150 livelink
pi_92832207
Voor de nieuwsgierigen; het heeft gisteravond niet echt heel veel soulaas gebracht. Het voordeel van de opgeruimde kamer was dat hij minder had om mee te gooien ;(
Zijn driftbui heeft tot 22.00 geduurd. Op school ging het gisteren wel goed. Het lijkt erop dat hij of op school moeilijk is of thuis. Kennelijk lukt het niet om de hele dag goed door te komen. Misschien moeten we blij zijn dat het zwaartepunt nu thuis ligt.
pi_92833197
Livelink ik had zo gehoopt dat het direct al zou helpen. :*
  Jubileum moderator dinsdag 15 februari 2011 @ 19:53:37 #132
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_92833478
Livelink :* als ik 1 ding geleerd heb de afgelopen jaren is dat een oplossing tijd nodig heeft. Aangeleerd gedrag, ingesleten patronen zijn niet zo maar omgekeerd, hou het een weekje vol voor je weer iets anders veranderd zou ik zeggen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 15 februari 2011 @ 20:24:25 #133
240917 Mula
pi_92835225
Lois, is Eva nog steeds zo gek op Broccoli? Ik was vandaag bij Ikea en zag dat ze daar een nieuwe knuffel in de vorm van een broccoli hebben. Echte knuffel van een cm of 30 a 40 denk ik.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:52:01 #134
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92836904
haha en bij de hema (geloof ik?) zag ik stoffen bloemkolen. :D

livelink, ai... ik hoop met lois (en jou waarschijnlijk) mee dat het inderdaad even wat tijd nodig heeft. :*
in de haak.
pi_92846419
Wist hij dat je dat met z'n kamer wilde doen? Misschien is het plotsklapse ervan anders ook even moeilijk voor hem geweest?

Ik hoop ook dat Lois gelijk heeft Livelink :*
pi_92853146
Lieve ouders van (licht)autistische kinderen...

Ik heb een vraag en weet eigenlijk niet of ik hem wel mag stellen...
Toch ben ik heel erg benieuwd naar de antwoorden!

In hoeverre vinden jullie dat de maatschappij zich moet aanpassen aan uw kind...
Of omgedraaid: in hoeverre vinden jullie dat uw kind zich aan moet passen aan de maatschappij?

Ik werk met enige regelmaat met (licht)autistische kinderen en hun ouders en vind dit een dilemma. Aan de ene kant heb je het onvermogen van het kind aan de andere kant heb je de onverbiddelijke maatschappij waaraan zij deel moeten gaan nemen... ook als u er niet meer bent.

Meningen en ideeën... Ik ben zeer benieuwd!
Mocht het inderdaad niet mijn plek zijn dit te vragen, wijs mij hier dan op en ga vooral door met uw topic.
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 07:56:13 #137
37843 lady-wrb
kortaf
pi_92854916
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 02:04 schreef Leonoire het volgende:
Lieve ouders van (licht)autistische kinderen...

Ik heb een vraag en weet eigenlijk niet of ik hem wel mag stellen...
Toch ben ik heel erg benieuwd naar de antwoorden!

In hoeverre vinden jullie dat de maatschappij zich moet aanpassen aan uw kind...
Of omgedraaid: in hoeverre vinden jullie dat uw kind zich aan moet passen aan de maatschappij?

Ik werk met enige regelmaat met (licht)autistische kinderen en hun ouders en vind dit een dilemma. Aan de ene kant heb je het onvermogen van het kind aan de andere kant heb je de onverbiddelijke maatschappij waaraan zij deel moeten gaan nemen... ook als u er niet meer bent.

Meningen en ideeën... Ik ben zeer benieuwd!
Mocht het inderdaad niet mijn plek zijn dit te vragen, wijs mij hier dan op en ga vooral door met uw topic.
van het idee dat de wereld zich aan mijn kind aan zou moeten passen ben ik lang geleden al afgestapt. dat is een utopie die absoluut niet haalbaar is.
ook wil ik het liever niet omdat het mijn kind meteen in een apart hoekje zet.
ik probeer hem bij te sturen en uit te leggen wat er van hem verwacht wordt.
ik heb twee jaar lang geknokt met een leraar op school die vond dat hij maar gewoon mee moest doen met de rest, een andere benadering vond hij maar onzin.
resultaat: een kind dat regelmatig jankend uit school kwam, zich onbegrepen voelde en daardoor nog moeilijker contact maakte met zijn schoolvriendjes. twee jaar van eenzaamheid.
nu heeft hij een juf die vol begrip is, de boel goed in de gaten houdt, met hem in gesprek blijft en het is een omslag van 180 graden. hij komt weer zingend en fluitend uit school, leren gaat beter, de motivatie is weer terug en ook de sociale contacten gaan weer beter.
ik vraag geen aanpassing van de rest van de wereld, alleen een klein beetje begrip en inzicht.
voor de rest vraag ik wel aan mijn zoon om te proberen zich een beetje aan te passen aan de rest van de wereld,
ik volg geen middellijn, maar een tweebaansweg waarin rustig van baan gewisseld mag worden zolang het binnen de twee buitenlijnen blijft.
  woensdag 16 februari 2011 @ 09:28:02 #138
35189 Troel
scherp en bot
pi_92856266
|Eens met lady_wrb. Beel aanpassing is niet haalbaar, maar een klein beetje aanpassing, wat begrip en inzicht is wel heel wenselijk.

Hoe ouder je wordt, hoe beter je soms kan uitleggen waar je valkuilen zitten. Er zijn soms momenten waarop het verstandig is om vooraf die aan te geven, zodat je ook kan uitleggen hoe je dan het beste benaderbaar bent (en omdat het soms heel simpel is om bepaalde situaties te voorkomen, een klein beetje aanpassing soms, vaak zonder dat het moeite kost). Het is heel kwalijk op het moment dat je zo'n valkuil uit probeert te leggen dat je dan naar je hoofd geslingerd krijgt dat je je achter je handicap verstopt.
Maar..

Zeg je dat ook tegen iemand in een rolstoel? "Och, sta op en loop zelf even naar de wc, je verstopt je achter je handicap!"
Ik heb het serieus nog nooit meegemaakt. Voor mensen in een rolstoel zijn er ontzettend veel aanpassingen gedaan en is er vaak volop begrip en inzicht, mag je dan als autist soms ook daar een klein beetje van verlangen?

Het leven van een autist kan soms met heel kleine aanpassingen een stuk simpeler gemaakt worden. Een vaste werkplek met weinig afleiding, de mogelijkheid oordopjes te mogen gebruiken of muziek te mogen luisteren zodat je je kan concentreren en niet afgeleid wordt door je 7 collega's om je heen. Simpele dingen die nauwelijks moeite of middelen kosten, maar waar je wel direct profijt van hebt, niet alleen als autist zelf, maar ook als werkgever! Helaas is dat nog geen gemeengoed. Ik hoop dat als mijn jongens zo oud zijn dat ze tegen dit soort dingen aan gaan lopen (alhoewel ik eigenlijk hoop dat ze dat nooit zullen doen!), er wel degelijk kleine aanpassingen gedaan worden. Sommige aanpassingen zijn nou eenmaal in het voordeel van iedereen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 16 februari 2011 @ 21:03:49 #139
37150 livelink
pi_92886846
De maatschappij kan zich niet aanpassen aan mijn kind, dat kun je ook eigenlijk niet vragen. Maar aan de andere kant kan je eigenlijk ook nauwelijks aan mijn kind vragen om zich aan te passen aan de maatschappij. Dus moet het van beide kanten een beetje komen, hoe moeilijk het ook is.
pi_92899720
Duidelijke antwoorden!
Het 'twee zijden' verhaal is inderdaad de weg om te gaan. Was vooral erg benieuwd hoe er hier over werd gedacht.

Bedankt voor de antwoorden!
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_92917859
lurker meldt zich maar eens.

Oxymoron, wat schrijf je mooie gedichten zeg. Ik heb nog nooit eerder gereageerd, maar vind ze echt prachtig.

Livelink, hoe is het nu met Job? Ik vind het erg knap dat hij jullie heeft kunnen vertellen hoe hij zijn kamer wil. En dat jullie er echt alles aan doen, om hem te helpen.

Wij hebben onze zorgen om onze oudste dochter. Zij is vorig jaar geobserveerd door de Intergrale Vroeghulp, wij hebben vragenlijsten ingevuld en tijdens de teambespreking hebben zij ons/haar doorgestuurd naar Dimence. Begin dit jaar hebben we daar een intakegesprek gehad, en 2 weken later is ze daar geobserveerd. Nu is het wachten tot het team daar haar besproken hebben, en of er een diagnose uitkomt. Helaas verviel de teambespreking in februari, en moeten we dus wachten tot half maart, maar het is niet anders.
Ik lurk al heel lang in dit topic mee, en haal er al heel veel tips en herkenning uit. Ben er ook zeer blij mee, dankjulliewel.
  donderdag 17 februari 2011 @ 16:02:10 #142
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_92919619
Hoe oud is je dochter?
Integrale Vroeghulp heeft mijn ouders ook op het pad van autisme gewezen. Je verhaal klinkt best bekend.
Toen ik 5 was kwam ik in Utrecht bij dr. v. Engeland en toen werd de diagnose gesteld.

Ik hoop dat er "iets" uitkomt, omdat het anders zo moeilijk is om hulp te krijgen. Zo vroeg mogelijk hulp zoeken is het beste voor de "prognose" zoals dat met een mooi woord heet.
pi_92930801
Onze dochter is nu 3,5 jaar. Er zit bij mij in de familie autisme, dus daar "dachten" we al snel aan.
Vanaf haar geboorte heb ik het gevoel gehad, haar altijd alles uit te moeten leggen. Te vertellen wat er ging gebeuren. Toen de 2e dochter geboren is, hebben we echt even ons hart vast gehouden, hoe zou ze reageren. Maar dat ging eigenlijk super, ze is echt vanaf moment 1 gek op dr kleine zusje. Maar het bleef wel heel moeilijk naar anderen toe. Mannen moest ze echt niks van hebben, vrouwen konden uiteindelijk een beetje haar vertrouwen winnen. Met feestjes, wilde ze precies weten wie er allemaal kwamen, wat er voor eten en drinken zou zijn, helemaal tot in detail. Ze bleef bij ons op de bank, praatte ook echt tegen niemand.
S. eet al vanaf dat ze brood mag, geen brood. Ze walgt er gewoon van. Dat vond de kinderarts die bij de teambespreking van Intergrale Vroeghulp niet helemaal passend bij (een vorm van) autisme. Volgens haar wordt er eerder warm eten geweigerd, dan brood. Maar ze had blijkbaar het verslag niet goed gelezen. Want S. is ook een moeilijke eter. Wij denken dat ze er in het begin er eens in heeft verslikt, waardoor ze er een verkeerd gevoel bij heeft gekregen. En het dwingen, wat de gastouder deed, heeft natuurlijk ook averechts gewerkt.
Ze hangt heel erg aan vaste rituelen, nieuwe dingen kosten heel veel moeite, en moeten daarna precies weer zo gaan. En alleen als ze papa of mama's hand vast kan houden.

Maar het "gekke" is, S. heeft een hele grote groei doorgemaakt. Ze is nog steeds verlegen, maar is toch een stuk vrijer geworden. Ze praat tegen anderen, al is het soms echt alleen maar tegen, en niet met. En ze is dol op cijfers, en sneeuwwitje O+

We wachten het af. We willen dat ze een fijne basisschooltijd krijgt, en daarom hebben we de Intergrale Vroeghulp ingeschakeld. Toen was het nog een terughoudend moppie, en ik was echt bang, dat ze het niet zou gaan redden op school. Nu zijn die zorgen wel wat minder, maar alles is al in gang gezet, en wat als ze op school toch terugvalt...

Sorry, het is wel een heel lang verhaal geworden, en dan heb ik nog niet eens alles verteld wat ik wilde vertellen. En het was niet eens wat je vroeg, je vroeg alleen haar leeftijd ;)
  donderdag 17 februari 2011 @ 20:59:47 #144
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92933781
ook autisten kunnen zich ontwikkelen hoor. :) gelukkig maar! succes ermee, harriet! het is fijn om duidelijkheid te hebben. aan de andere kant is het soms lastig om al vroeg een heel precieze diagnose te stellen.
in de haak.
pi_92936089
Haha, ik snap je, t staat er in mijn berichtje idd ook een beetje raar. Tuurlijk ontwikkelen ze zich, maar als ze een half jaar terug zo veranderd zou zijn, zouden wij de Intergrale Vroeghulp niet erbij hebben gehaald. Zoals ze zich nu ontwikkeld heeft, denk ik dat ze zich veel beter zal kunnen redden op de basisschool.
Op de psz zien ze die verandering ook. Eerder deinste ze terug als er een ander kindje in de buurt kwam, nu begint ze, na even rustig gekeken te hebben, met ze te spelen.

Vind het lastig om het allemaal duidelijk onder woorden te brengen.
  donderdag 17 februari 2011 @ 22:03:53 #146
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92938472
het is best duidelijk hoor! juist die onzekerheid is heel vermoeiend, ik herken het wel van bij onze cato. daar waren ook al vroeg wat van dit soort dingen aan de hand maar ook vaak weer niet zo drastisch of zo typisch autistisch dat het meteen zo klaar als een klontje was. en ze heeft ook een heleboel gezonde kanten, dus het is heel verleidelijk om daar dan voornamelijk op te letten. maar het stomme is, zelfs nu die diagnose er dan wel is hier, blijft het in veel opzichten toch onzeker hoe ze zich verder zal ontwikkelen, dat moeten we maar afwachten (al kunnen we 't nu misschien sneller herkennen en be-/ingrijpen als 't mis gaat.)
in de haak.
  Jubileum moderator vrijdag 18 februari 2011 @ 20:06:03 #147
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_92980756
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:24 schreef Mula het volgende:
Lois, is Eva nog steeds zo gek op Broccoli? Ik was vandaag bij Ikea en zag dat ze daar een nieuwe knuffel in de vorm van een broccoli hebben. Echte knuffel van een cm of 30 a 40 denk ik.
Eva is nog steeds dolgelukkig met haar Broccoli knuffel die Spuuglokje heeft gehaakt O+

HandigeHarriet welkom hier! Wat een zorgen, juist het niet weten zorgt voor heel veel spanning dat herken ik.

Livelink hoe gaat het met Job?
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 19 februari 2011 @ 08:52:49 #148
37150 livelink
pi_93003362
Het gaat met ups and downs. Gelukkig ook wel weer wat ups. We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen, maar zoals het er nu uitziet gaat hij begin mei voor 3 maanden naar het UMC. Daar zal hij worden geobserveerd en dan komt er als het goed is een gedegen diagnose en (nog belangrijker) een behandelingsplan waarmee we hem kunnen helpen.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:01:12 #149
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_93003448
Lieve Livelink, even tussen alles door. Ik heb niet de tijd om te reageren vaak. Maar ik volg je. Jullie zijn dapper. Ik ken trouwens via via ouders wiens zoon nu in het UMC is, hij is denk ik 8 of 9 jaar. Ik weet het niet precies. Als je contact wil dan kan ik dat voor je proberen te regelen. Take care :*
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:56:52 #150
37150 livelink
pi_93004108
Dank je Luchtbel. Ik weet nu nog niet of ik dat contact aankan. Ik pm je als ik er aan toe ben.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:24:57 #151
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_93004573
Is goed Livelink, misschien is het ook nergens voor nodig. Misschien wel. Je weet me in elk geval te vinden.
pi_93013639
Hoi,

Ik ben 22 en ik voel me net als Oxymoron wat meer thuis in dit topic dan in het topic in Relaties en Psychologie. Hoop dat het ok is. Ik pas ook weleens op autistische kinderen, dus wat dat betreft kan ik ook wel meepraten.

quote:
S. eet al vanaf dat ze brood mag, geen brood. Ze walgt er gewoon van. Dat vond de kinderarts die bij de teambespreking van Intergrale Vroeghulp niet helemaal passend bij (een vorm van) autisme
Ik heb ooit wel brood gegeten, maar op mijn 18e durfde ik eindelijk toe te geven dat ik brood niet lust. Sindsdien heb ik geen bruin brood meer aangeraakt. Wit brood eet ik heel soms. Ik heb het altijd wel gezien als iets dat bij autisme hoort. :Y
  † In Memoriam † zaterdag 19 februari 2011 @ 15:42:44 #153
37843 lady-wrb
kortaf
pi_93014635
bij jouw vorm van autisme dan.
niet alle autisten eten geen brood. sterker nog, die van mij is gek op brood (alleen mogen er geen pitjes en zaden in zitten)
  zaterdag 19 februari 2011 @ 18:30:19 #154
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_93019877
Mijn zoon met Asperger eet ook graag brood. Maar daar mogen ook geen zaden en pitjes in zitten.
Die liggen altijd netjes op een hoopje op zijn bord.
  † In Memoriam † zaterdag 19 februari 2011 @ 18:39:07 #155
37843 lady-wrb
kortaf
pi_93020182
die van mij is zo'n zeur dat hij wel mandarijntjes eet, maar zodra hij een pit in zijn mond aantreft, blieft meneer de rest van het seizoen geen mandarijntje meer :(
pi_93024281
Jeetje Livelink, wat een moeilijke, maar dappere beslissing!
Mijn neefje (heeft ook autisme) is ook een tijdje uit huis geweest, rond zijn 7e verjaardag. Het was heel moeilijk geweest, maar nu (hij is nu 23) zegt hij wel dat het ook heel goed is geweest. Hij heeft er toch heel veel van geleerd, en is blij dat zijn ouders die hele moeilijke beslissing ook hebben gemaakt.
Sterkte!

Haha, lady-wrb, dat is zeer herkenbaar, van de mandarijn. Maar dat is eigenlijk met alles zo. Als het eten ook maar een plekje oid heeft, hoeft ze het al niet meer.

Er werd ons door diezelfde kinderarts verteld dat de meeste autisten juist liever brood eten dan warm eten. Omdat brood elke maaltijd (redelijk) hetzelfde is/kan zijn, qua beleg ed. De warme maaltijd wisselt natuurlijk veel meer af, waardoor dat sneller geweigerd zal worden dan brood. Vandaar dat ze het "vreemd" vond dat onze dochter dus brood weigert. Maar goed, niet iedere autist is hetzelfde. (al hebben wij dus nog geen diagnose, alleen een moedergevoel :@ )
pi_93025467
Livelink, heftige, dappere beslissing. Ik hoop dat het goed gaat helpen. :*

Kim is gek op brood, kan er van blijven eten. Als er een plekje op zit, of een korstje is te bruin ofzo hoeft ze het niet meer. Een appel bijvoorbeeld moet geschild zijn, als er een mini stukje schil op zit is het niet goed meer.

Vandaag ging ze omdat ze goed haar best had gedaan op school voor haar rapport naar de Mac met mijn ouders en zusje. (rapport was helaas wel slecht, cito E, het laagste, dus kijken of ze groep 2 over gaat doen. Wellicht met rugzakje of naar speciaal onderwijs)
Daarna ging ze daar spelen. Nou, ze waren al heel snel weer terug. Het ging niet. Kim zei de hele tijd vieze woorden en ging gillen.
Ze was behoorlijk overstuur dat het niet doorging. Ik vond het wel heel sneu, maar ik snap wel dat ze dan denken dat ze beter naar huis kan.
Gelukkig was ze na een half uur wel weer bijgetrokken. Toen Tyler wakker was gingen ze samen lekker spelen en dat ging heel goed.
  zondag 20 februari 2011 @ 20:49:47 #158
35189 Troel
scherp en bot
pi_93073550
quote:
Op zaterdag 19 februari 2011 18:39 schreef lady-wrb het volgende:
die van mij is zo'n zeur dat hij wel mandarijntjes eet, maar zodra hij een pit in zijn mond aantreft, blieft meneer de rest van het seizoen geen mandarijntje meer :(
Herkenbaar :) Elk mandarijntje wordt vankundig in het licht gehouden om te kijken of er geen pitten inzitten :D Dat heeft Ruben trouwens van mij, ik doe dat ook, om te voorkomen dat ik een pitje in mijn mond krijg. Best raar, want pitvol brood vind ik dan weer heerlijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_93073964
quote:
Op zondag 20 februari 2011 20:49 schreef Troel het volgende:

[..]

Herkenbaar :) Elk mandarijntje wordt vankundig in het licht gehouden om te kijken of er geen pitten inzitten :D Dat heeft Ruben trouwens van mij, ik doe dat ook, om te voorkomen dat ik een pitje in mijn mond krijg. Best raar, want pitvol brood vind ik dan weer heerlijk.
Lol, dat doe ik ook ;)

Jee wat heftig livelink!
  zondag 20 februari 2011 @ 21:13:23 #160
35189 Troel
scherp en bot
pi_93075093
quote:
Op zaterdag 19 februari 2011 08:52 schreef livelink het volgende:
Het gaat met ups and downs. Gelukkig ook wel weer wat ups. We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen, maar zoals het er nu uitziet gaat hij begin mei voor 3 maanden naar het UMC. Daar zal hij worden geobserveerd en dan komt er als het goed is een gedegen diagnose en (nog belangrijker) een behandelingsplan waarmee we hem kunnen helpen.
Wat een ontzettend dappere beslissing! Gaat hij helemaal intern daar?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 februari 2011 @ 21:17:30 #161
37150 livelink
pi_93075365
De weekenden zal hij wel thuis zijn, maar verder is het intern en zal hij ook daar naar school gaan. Het is bij de zorglijn Autisme en Psychose.
  zondag 20 februari 2011 @ 21:35:37 #162
11682 Moonah
Jolie femme
pi_93076515
Ah Livelink, de kogel is door de kerk. :* Wat een moeilijke maar moedige beslissing. Weet Job er zelf al van?

Kim, staar je niet te veel blind op de E-score. Het kan best zijn dat Kim inderdaad niet goed scoort op een toets. Maar het is een momentopname én een toets zegt maar over een klein aspect iets over een kind.
pi_93093175
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:35 schreef Moonah het volgende:
Ah Livelink, de kogel is door de kerk. :* Wat een moeilijke maar moedige beslissing. Weet Job er zelf al van?

Kim Ingrid, staar je niet te veel blind op de E-score. Het kan best zijn dat Kim inderdaad niet goed scoort op een toets. Maar het is een momentopname én een toets zegt maar over een klein aspect iets over een kind.
Dat is ook wel weer zo. Maar volgens school is het zorgwekkend. En de rest van de punten waarop "gescoord" is zijn ook erg laag.
Ik hoop maar dat een rugzakje gaat lukken, zodat ze hier kan blijven en groep 2 over kan doen.
SO zie ik met dit kabinet niet meer snel gebeuren als dat nodig mocht zijn.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:16:14 #164
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_93094416
livelink, wat heftig. maar inderdaad ook heel moedig, dit besluit! ik hoop van harte dat het inzichten oplevert waar jullie mee verder kunnen. :*
in de haak.
pi_93095861
Wat goed is het eerste wat in mij opkomt, en dapper. Wat knap dat jullie Job zo uit handen durven geven. Ik hoop dat het onderzoek voor jullie handvaten gaat bieden in het omgaan met Job. Een diagnose zou natuurlijk ook erg fijn zijn.
Hou je taai en schrijf hier vooral van je af zou ik zeggen.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 21 februari 2011 @ 12:08:16 #166
66397 tries
ehm.......
pi_93096076
Ingrid, het rugzakje gaat juist met deze plannen af geschaft worden, waardoor scholen geen extra geld meer krijgen om de speciale kinderen meer aandacht te geven. Als tip wil ik je mee geven, om toch er over te denken, want ik denk met het oog op de bezuinigingen, dan beter op het speciaal onderwijs kan zitten.
Ik wil je als tip mee geven om toch eens op een speciaal onderwijs school te gaan kijken, ik wilde er ook niet aan, maar ben nu zo blij dat de keuze toen is gemaakt. Wij moesten ook gaan kijken, om te zien waar we nee tegen zeiden.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  maandag 21 februari 2011 @ 13:03:18 #167
37150 livelink
pi_93098002
Het voelt niet als een dappere of goede beslissing. Ik heb wel het idee dat we hem hiermee een kans geven. Ik hoop dat hij dat ook zo zal zien, later. Wat dat betreft heeft Oxy me goed geadviseerd.
De afdeling biedt heel veel structuur in een kleine groep en alles is er op gericht om hem weer terug te laten gaan naar huis en school, maar dat het daar dan wel beter gaat.
Natuurlijk is de ironie van het verhaal dat het nu weer net een beetje beter gaat. En dan gaan we meteen weer twijfelen. Maar zo slecht als het de afgelopen periode is gegaan, dat kunnen we niet nog veel langer aan.
En het opmerkelijke is, dat nu het weer wat beter gaat er ook meteen weer vriendjes komen spelen. Kinderen zijn op deze leeftijd nog zo vergevingsgezind, dat vind ik wel geweldig om te zien. En de juffrouw zei het ons ook al, andere kinderen willen best graag met Job spelen omdat hij een hele uitgebreide fantasiewereld heeft met spelletjes. Ze trekken zich alleen terug als het slecht met hem gaat. Wat dat betreft zijn ze een goede barometer voor Job. En hebben ze het vaak nog eerder door dan wij zelf dat het weer zo slecht gaat.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:09:01 #168
11682 Moonah
Jolie femme
pi_93098220
Livelink, ik denk dat het wel moedig is. Uiteraard wil je het beste voor je kind, en wil je hem een kans geven. Maar het vergt als ouders wel het nodige om je eigen gevoel aan de kant te zetten, als je kind intern gaat. ik noem dat moedig.

Ingrid (sorry hoor, voor de verspreking ;) ), stel je van een rugzakje niet te veel voor hoor. Als Kim echt op meerdere fronten zwakker is (cognitief, emotioneel, sociaal) dan is het SO wellicht een betere, gestructureerdere en veilige plek voor haar. Ga maar eens praten, kijken en voelen daar.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:09:37 #169
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_93098247
Wat een heftige beslissing livelink! Ik hoop dat het jullie uiteindelijk veel goeds oplevert :*
pi_93098451
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:09 schreef Moonah het volgende:
Ingrid (sorry hoor, voor de verspreking ;) ), stel je van een rugzakje niet te veel voor hoor. Als Kim echt op meerdere fronten zwakker is (cognitief, emotioneel, sociaal) dan is het SO wellicht een betere, gestructureerdere en veilige plek voor haar. Ga maar eens praten, kijken en voelen daar.
En vergeet niet dat het altijd mogelijk is om terug te stromen naar het regulier onderwijs als het speciaal onderwijs toch niet bij Kim blijkt te passen. Het is niet de makkelijkste weg, maar het kan.
pi_93106873
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:08 schreef tries het volgende:
Ingrid, het rugzakje gaat juist met deze plannen af geschaft worden, waardoor scholen geen extra geld meer krijgen om de speciale kinderen meer aandacht te geven. Als tip wil ik je mee geven, om toch er over te denken, want ik denk met het oog op de bezuinigingen, dan beter op het speciaal onderwijs kan zitten.
Ik wil je als tip mee geven om toch eens op een speciaal onderwijs school te gaan kijken, ik wilde er ook niet aan, maar ben nu zo blij dat de keuze toen is gemaakt. Wij moesten ook gaan kijken, om te zien waar we nee tegen zeiden.
Ik had begrepen dat het wel blijft, maar op een andere manier, dat school het geld dan krijgt.
Ik ben niet tegen SO verder hoor! Als ze daar beter op haar plek is, prima! Ik denk dat het dan cluster 4 zal worden.
Ze zit nu trouwens met 28 kinderen in de klas.
Op het rapport staat het volgdende: Sociale aspecten is op alle punten een soms, emotionele een zelden, werkhouding op alle punten een zelden, creativiteit een soms, motoriek is op alle punten matig, taalontwikkeling is matig/onvoldoende en rekenontwikkeling is onvoldoende.

Ik vind het ook wel sneu dat ze dan weinig tot geen vriendinnetjes heeft waarmee ze in de buurt kan spelen. Er is een school in Assen dat ruim 30 minuten fietsen is, en 1 die ruim 45 min fietsen is. Ook in een dorpje verderop zit er 1, die is ruim 1 uur en 15 min fietsen.
Dan moet je wel erg vroeg opstaan om daar op tijd te komen, incl Tyler.
Want ik hoorde dat leerlingenvervoer alleen geld als je niet in de gemeente woont waar de school staat.
pi_93107102
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:09 schreef Moonah het volgende:
Livelink, ik denk dat het wel moedig is. Uiteraard wil je het beste voor je kind, en wil je hem een kans geven. Maar het vergt als ouders wel het nodige om je eigen gevoel aan de kant te zetten, als je kind intern gaat. ik noem dat moedig.

:Y Vind ik ook!
Na de vakantie krijgen we nog wel een gesprek over het rapport ed. Als we wel naar so willen, moet je meteen de aanvraag doen lijkt me. Gezien het 8 weken kan duren voordat er een beslissing komt. Begin maart krijgt ze een psychologische test via Boddaert, ik denk dat dat ook een iq test is, maar weet dat niet zeker.
pi_93108050
Ingrid besef ook even heel goed dat Kim op heeeeeeel veel scholen nog gewoon in groep 1 gezeten had. Op de meeste scholen gaan alleen de hele goede december kindjes na een half jaar naar groep 2 en met 1,5 jaar kleuteronderwijs naar groep 3.
Kim heeft daarbij haar autisme en alles wat ze het afgelopen jaar meegemaakt heeft met jullie thuis en rondom Tyler enzo.

Hopelijk kunnen jullie met behulp van het boddeart de meest geschikte begeleiding voor haar vinden.
Of dat nou met of zonder hulp op school is, en op het SO, SBO of reguliere onderwijs.
  Jubileum moderator maandag 21 februari 2011 @ 19:19:52 #174
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_93115215
Livelink wat een moeilijke beslissing... ik vind jullie heel dapper :*
Eva ♥ en Iris ♥
pi_93118056
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:44 schreef p_iglet het volgende:
Ingrid besef ook even heel goed dat Kim op heeeeeeel veel scholen nog gewoon in groep 1 gezeten had. Op de meeste scholen gaan alleen de hele goede december kindjes na een half jaar naar groep 2 en met 1,5 jaar kleuteronderwijs naar groep 3.
Kim heeft daarbij haar autisme en alles wat ze het afgelopen jaar meegemaakt heeft met jullie thuis en rondom Tyler enzo.

Hopelijk kunnen jullie met behulp van het boddeart de meest geschikte begeleiding voor haar vinden.
Of dat nou met of zonder hulp op school is, en op het SO, SBO of reguliere onderwijs.
Tnx :*
Daar heb je ook wel gelijk in. We houden het in gedachten. Iig wil ik een gesprek met jub en ib-er na de vakantie.

Dag 1 van de vakantie met beide kinders alleen ging trouwens heel goed! De klok met de mini picto's helpt goed, vooral om aan te geven wanneer ze mag eten en wanneer we weg gaan, of iemand hier komt. Of het nou Djeez is die thuis komt, of mijn ouders komen bijvoorbeeld.
  maandag 21 februari 2011 @ 20:21:40 #176
267164 ik80lll
leer mij het zelf te doen
pi_93118924
Ik zal het nog mooier vertellen, bij ons gaan er helemaal geen december kinderen door. De oktober kinderen worden besproken, zij die het aankunnen gaan mee naar groep drie, de rest blijft bij de kleuters. Kinderen die heel goed zijn van na oktober kunnen evt ook extra worden besproken. Een enkele keer gaat er dan een nov. ll al mee naar groep 3 maar dat zijn wel uitzonderingen.
Wel is er bij ons op school een extra mogelijkheid om in jan naar gr 3 te gaan. Ook hier worden de kinderen uitgebreid voor besproken.
pi_93127020
Ik kreeg net een mail over rugzakje aanvragen.
"In principe blijft het aanvragen van een rugzak mogelijk tot de nieuwe wet ingaat en dat is gepland op 1 augustus 2012.
Tot die tijd kunt u een rugzak aanvragen.
Overigens is het aanvragen van de rugzak dezelfde procedure als voor het aanvragen van een indicatie voor het speciaal onderwijs. Daarna hebt u als ouders in principe de keuze waar u de indicatie wilt inzetten: op de reguliere school of binnen het speciaal onderwijs. Uiteraard in overleg met de school. "

Ik kreeg trouwens het idee dat de school het niet verstandig acht groep 2 over te doen. Na de vakantie weten we daar meer over, ik wil dan een gesprek met juf en de ib-er.
Ondertussen ben ik alvast info aan het opzoeken over rugzakje en speciaal onderwijs en hoe je dat moet aanvragen. Voor de zekerheid.
Weet iemand het verschil tussen speciaal onderwijs en speciaal basis onderwijs? Ik zag wel dat er in Assen 1 school voor speciaal basisonderwijs is. En ik weet dat er iig 1 so is en 1tje een dorp verderop dus.
pi_93131912
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 22:16 schreef _Ingrid_ het volgende:
Weet iemand het verschil tussen speciaal onderwijs en speciaal basis onderwijs?
Op deze site kun je daar iets over lezen: http://www.rijksoverheid.(...)wijs-so-zijn-er.html

Citaat:

'Binnen het primair onderwijs is er het speciaal onderwijs (so) en in het voortgezet onderwijs is er het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Deze typen onderwijs zijn bestemd voor kinderen met een handicap, chronische ziekte of stoornis. Daarnaast zijn er in het primair onderwijs scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Deze scholen zijn geschikt voor kinderen met een minder ernstige beperking die wel extra zorg en aandacht nodig hebben.'
pi_93167244
Dank je. sbo lijkt me dan een goed idee. Daar wil ik sowieso eens kijken en praten. Heb iig al een telnr en naam, dus bel ik maandag direct op.
  Redactie Frontpage dinsdag 22 februari 2011 @ 20:57:32 #180
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_93169635
Ik volg dit topic met veel interesse, en wil graag mijn ei even kwijt. Stel Kim kan terecht op een school voor speciaal onderwijs twee wijken verderop. De taak om Kim telkens te halen en te brengen rust dan op Ingrids schouders. Nu zou dat wel lukken, maar hoe moet het als over anderhalf jaar ook Tyler naar school?

We gaan er vanuit dat Tyler wel naar het reguliere basisonderwijs kan. Dat lijkt me moeilijk te combineren. Ingrid kan niet op twee plekken tegelijk zijn en heeft geen rijbewijs. Ik werk van 8 tot 5, dus een van beide brengen is voor mij helaas geen optie.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_93170718
Is er geen "normale" school in de buurt van de speciale school??

Hier staan 3 scholen in een kring. 1 katholiek, 1 christelijk en een speciaal onderwijs.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_93171581
Zat ik ook te denken Tico.
Eerst maar afwachten hoe en wat. Toch krijg ik steeds meer het idee dat so beter is voor Kim.
pi_93172061
En uiteindelijk vindt het ook z'n weg wel. Dan zoek je een school met tijden die anders zijn dan de school van Kim. Dan kun je eerst Tyler afgooien of eerst Kim en dan doorfietsen. Continu rooster is misschien wel fijn dat je geen tussen de middag hebt. Maar Tyler is pas 2.. Ik zou me echt pas druk maken als hij echt naar school moet. Problemen voor later, dan is de situatie misschien ook heel anders.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_93173193
Weet je zeker dat je geen recht hebt op taxivervoer? Bij ons worden kinderen met adhd ed ook met een busje opgehaald, vandaar..

Wat een moeilijke beslissing, Livelink.. Veel sterkte.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 21:56:34 #185
11682 Moonah
Jolie femme
pi_93173680
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 21:49 schreef poemojn het volgende:
Weet je zeker dat je geen recht hebt op taxivervoer?
SO (en zéker cluster 4!) heeft zo ver ik weet altijd recht op taxivervoer. SBO is anders, dat is pas vanaf een bepaald aantal kilometers.
En ik zou Tyler gewoon lekker in de buurt naar school doen.
  Jubileum moderator woensdag 23 februari 2011 @ 09:11:51 #186
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_93188081
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 21:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

SO (en zéker cluster 4!) heeft zo ver ik weet altijd recht op taxivervoer.
Niet helemaal waar.... Het geheel is afhankelijk van de gemeente. Bij ons is er een minimum aantal kilometers, ik meen 8, waaraan voldoen moet worden.
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 23 februari 2011 @ 09:37:14 #187
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_93188496
En anders is het misschien nog een mogelijkheid om gebruik te maken van VSO en/of NSO? Voor Kim of Tyler.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  woensdag 23 februari 2011 @ 10:26:38 #188
11682 Moonah
Jolie femme
pi_93189634
quote:
2s.gif Op woensdag 23 februari 2011 09:11 schreef Lois het volgende:

[..]

Niet helemaal waar.... Het geheel is afhankelijk van de gemeente. Bij ons is er een minimum aantal kilometers, ik meen 8, waaraan voldoen moet worden.
Oi, excuus voor de verkeerde info dan!
En ik wist het idd ook, de zoon van een superlieve lurkster hier ( :* ) heeft er wrs binnenkort ook geen recht meer op. Het is toch van de zotte... :{
  Jubileum moderator woensdag 23 februari 2011 @ 10:36:39 #189
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_93189960
Er is veel van de zotte..... dingen zoals NSO en VSO zijn er gewoon niet in het SO. Het is niet verplicht, ongelooflijk moeilijk te realiseren en vooral enorm kostbaar.
Eva wordt daarom voor en na school opgevangen door de opa en oma's maar dat is ook geen lange termijn oplossing....
Ik heb hemel en aarde moeten bewegen voor vervoer. Nu we dat eindelijk hebben ben ik strijdende om de tijden zo te laten zijn dat ik Iris nog op tijd op school krijg en Eva niet voor een dichte deur staat als ik Iris 's middags ophaal op de dagen dat ik vrij ben. En als dat dan eenmaal voor elkaar is komt er vast wel weer een taxiwisseling, of routewijziging en dan begint het weer van voor af aan :+
Het is een toestand soms, maar als alles loopt is het te doen ;)
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 23 februari 2011 @ 11:21:20 #190
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_93191429
oh echt! dat wist ik niet zeg. van die NSO. stom!! hoe doen al die mensen dat?
in de haak.
  Jubileum moderator woensdag 23 februari 2011 @ 11:22:26 #191
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_93191474
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 11:21 schreef trui het volgende:
oh echt! dat wist ik niet zeg. van die NSO. stom!! hoe doen al die mensen dat?
Ik heb geen idee :o Volgens de directeur van de school werken gewoon een hoop moeders niet, en ik snap ook wel waarom.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_93196711
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 21:31 schreef Ticootje het volgende:
En uiteindelijk vindt het ook z'n weg wel. Dan zoek je een school met tijden die anders zijn dan de school van Kim. Dan kun je eerst Tyler afgooien of eerst Kim en dan doorfietsen. Continu rooster is misschien wel fijn dat je geen tussen de middag hebt. Maar Tyler is pas 2.. Ik zou me echt pas druk maken als hij echt naar school moet. Problemen voor later, dan is de situatie misschien ook heel anders.
Dat is ook zo. Djeez moest er gisteren ineens aan denken.
Was ineens boos dat ik rijbewijs heb want dan zou het makkelijk kunnen.
Ik weet niet eens of Kim standaard in cluster 4 valt, of dat een sbo wel kan. "Alle leerlingen hebben leer- en/of gedragsproblemen en/of een ontwikkelingsachterstand." las ik op de site van de school die in Assen zit. Dat heeft Kim wel. Ik ga ook maar eens achter een gesprek met de orthopedagoog aan.
En Tyler moet eerst maar eens naar de psz ;)
pi_93196735
Jeetje wat een gedoe met die NSO zeg!
  woensdag 23 februari 2011 @ 13:47:39 #194
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_93197634
quote:
2s.gif Op woensdag 23 februari 2011 10:36 schreef Lois het volgende:
Er is veel van de zotte..... dingen zoals NSO en VSO zijn er gewoon niet in het SO. Het is niet verplicht, ongelooflijk moeilijk te realiseren en vooral enorm kostbaar.
Eva wordt daarom voor en na school opgevangen door de opa en oma's maar dat is ook geen lange termijn oplossing....
Ik heb hemel en aarde moeten bewegen voor vervoer. Nu we dat eindelijk hebben ben ik strijdende om de tijden zo te laten zijn dat ik Iris nog op tijd op school krijg en Eva niet voor een dichte deur staat als ik Iris 's middags ophaal op de dagen dat ik vrij ben. En als dat dan eenmaal voor elkaar is komt er vast wel weer een taxiwisseling, of routewijziging en dan begint het weer van voor af aan :+
De zoon van een vriendin van mij gaat wel naar de BSO. En hij wordt daar door de taxi heengebracht. Wellicht verschilt het per gemeente, net als het vervoer.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_93251190
Toen ik nog in Leeuwarden woonde, was er vanuit de MEE een kinderclub op woensdagmiddag voor kinderen met een beperking. Die werkte met vrijwilligers en studenten pedagogiek.
Maar dat was alleen op de woendagmiddag. Eigenlijk raar dat er niet die mogelijkheid gewoon is, desnoods vanuit zo'n SO school... Aan de andere kant kan ik me ook wel indenken dat als die kindjes van daar met de taxi naar huis moeten, de taxi's wel blijven rijden. Want de een blijft wel en de ander niet... Het zal wel weer te omslachtig of te duur zijn :{.
Fake it till you make it...
pi_93251560
quote:
2s.gif Op woensdag 23 februari 2011 10:36 schreef Lois het volgende:
Toch is er wel NSO voor kinderen met een verstandelijke beperking, maar waarschijnlijk is dit afhankelijk van de regio waar je woont.
Het zou eigenlijk standaard moeten worden aangeboden, want hoe kan je nou van ouders verwachten dat die altijd maar thuis zijn.

VSO en NSO voor verstandelijk gehandicapte kinderen en 24-uursopvang kinderopvang (voor mensen die in de zorg werken) is iets waar een gat zit dat nodig opgevuld moet worden.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  vrijdag 25 februari 2011 @ 20:18:26 #197
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_93321082
TIP, ik kan het goede topic niet vinden, maar:
Op 10-9-2011 is er weer het 5D- festival. In Amsterdam.
Voor mensen, jong en oud, met en zonder beperking.
Je kunt er alle zintuigen laten prikkelen met theater, dans, muziek, bewegen, proeven, ruiken en spelen.
Het is volledig toegankelijk voor rolstoelen, er zijn gebarentolken, en rustruimtes. En gezinnen kunnen een vrijwilliger toegwezen krijgen als begeleiding voor die dag.

Ik ben vorig jaar geweest, en vond het echt heel gaaf! In september ga ik weer, met mijn ouders.
Gewoon, omdat het kan :Y) *O*
pi_93321675
Dat festival is zo super leuk! Vorig jaar als vrijwilliger aanwezig geweest. Dit jaar gaat het helaas niet lukken 2 weken na mijn uitgerekende datum.

Voor gezinnen die twijfelen of zo'n druk festival wel wat voor ze is, gewoon doen! En vraag dan een vrijwilliger aan voor je gezin. Dat is echt niet alleen voor als je een mega gehandicapt kind hebt, maar kan ook wanneer je een paar extra handen en ogen met eindeloze energie fijn zou vinden. Vrijwilligers genoeg! Met ervaring met allerhande handicaps.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 00:23:03 #199
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_93333953
p_iglet, ik wist helemaal niet dat jij weer zwanger bent, wat leuk! gefeliciteerd!

oxy, bedankt voor de tip, wordt genoteerd!
in de haak.
  maandag 28 februari 2011 @ 08:53:59 #200
37150 livelink
pi_93429281
Ik weet niet of ik het nog echt veel langer volhoud. Gisterenavond weer één groot drama, vanochtend is hij van me overgenomen door de directeur van school omdat hij al schoppend en scheldend de school binnenging. En dan zit ik het hele weekend al in de zenuwen, omdat ik weet dat hij weer naar school moet. Vakanties zijn een verademing. Ik weet niet wat mijn mogelijkheden zijn. Het liefst zou ik nu even een paar weken vrij nemen en Job dan ook thuis houden tot het wat beter gaat, maar volgens mij kan dat helemaal niet. Werktechnisch zou het kunnen, ik zou per direct volledig ouderschapsverlof op kunnen nemen, maar of ik hem ook gewoon ziek mag melden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')