abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89065673
Hier maar weer verder.

Deel 1: Wat is voor jou de reden om NIET te geloven.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 19:25 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Hij lijdt niet aan de paradox, aangezien hij transcendent is en dus verheven is boven de fysische wetten.
Kun je uitleggen wat je daar eigenlijk mee bedoelt? Een oneindige reeks van gebeurtenissen is een oneindige reeks van gebeurtenissen, "transcendent" of niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:11:38 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89065818
Over de OP: Als het niet te bewijzen is, geloof ik het niet.
pi_89065866
Het gaat er bij mij niet in dat 'daarboven' één iemand zit die alles weet en alles aanstuurt. Dan kun je net zo goed nog geloven in Sinterklaas.
pi_89066000
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:12 schreef Sosha het volgende:
Het gaat er bij mij niet in dat 'daarboven' één iemand zit die alles weet en alles aanstuurt. Dan kun je net zo goed nog geloven in Sinterklaas.
Het voordeel van dat laatste is wel dat je op den duur wordt verteld door wijzere mensen dat het Sinterklaas-verhaal onzin is.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89066119
John 3:16 "For God so loved the world..." of Johannes 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad.."

vrij vertaald met "God houdt van iedereen"

Ik geloof (nog) niet (meer) en het hoeft ook niet.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:18:22 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89066125
Heb deel 1 geloof ik gemist :(
pi_89066236
-edit Doe nog es een poging, maar dan inhoudelijk.

[ Bericht 88% gewijzigd door Haushofer op 24-11-2010 09:50:08 ]
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_89066360
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:12 schreef Sosha het volgende:
Ik geloof niet in een God maar als ik me iets moest voorstellen zou het geen persoon zijn. Wat het dan wel is weet ik niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_89066436
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:11 schreef PiRANiA het volgende:
Hier kan ik me wel in vinden. Overigens vind ik het nutteloos om mijn tijd te verspillen aan het aanbidden van een God die dus waarschijnlijk niet bestaat terwijl ik in die tijd zoveel nuttigere dingen kan doen en veel meer plezier in m'n leven kan hebben.
Flesje bier
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:25:11 #10
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89066493
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:24 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Hier kan ik me wel in vinden. Overigens vind ik het nutteloos om mijn tijd te verspillen aan het aanbidden van een God die dus waarschijnlijk niet bestaat terwijl ik in die tijd zoveel nuttigere dingen kan doen en veel meer plezier in m'n leven kan hebben.
Exact _O_

Uitbreiding op mijn fipo: http://kexx.net/u/img1727.png

[ Bericht 7% gewijzigd door PiRANiA op 23-11-2010 20:34:39 ]
pi_89066581
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:11 schreef PiRANiA het volgende:
Bewijs is natuurlijk ook maar een abstract begrip.
pi_89066869
De reden waarom ik niet geloof is omdat ik een te hoog IQ heb.
pi_89066936
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:32 schreef Lightning_NL het volgende:
De reden waarom ik niet geloof is omdat ik een te hoog IQ heb.
Had Francis Collins ook maar zo'n hoog IQ als jij, dan zou hij vast ongelovig zijn.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:34:01 #14
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_89066976
ik geloof dat ik beter af ben zonder

daarom geloof ik niet
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:38:01 #15
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_89067176
Stel dat God (of een variant daarop, als Allah) bestaat, dan zou hij / zij / het verantwoordelijk zijn voor alles; het is God's onnavolgbaar plan, edelachtbare, en dus ben ik niet verantwoordelijk. Het zelfde geldt voor natuurrampen, psychopaten (slachtoffers van) etcetera, om van alle religieuze mentaal minder stabielen (kinderveerkrachtende priesters die door DE KERK beschermd worden) nog maar te zwijgen.

Bovendien, als IK God was, dan zou ik liever een kritisch aanhanger hebben (die dus overtuigd aanhanger is) dan een no brain kwezel die alleen uit angst doet wat 'ie denkt dat Mijn plan is. Dat is dan ook de reden dat ik niet geloof; als er een almachtig wezen zou zijn zou die dit soort dingen in Het's naam nooit toestaan....

Oh en dan natuurlijk nog de vraag; als God 'alles' heeft geschapen, wie heeft God dan geschapen? En wie de schepper van God? (Its turtles all the way down, en Goden all the way up).
pi_89067263
Als je de bijbel leest dan krijg je eigenlijk ook wel de indruk dat God niet direct een persoon is. Maar dat het als metafoor is bedoeld.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:42:54 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89067409
Een scheppende god zoals god, allah of jaweh 3 x hetzelfde. Is vrijwel uit te sluiten. En de boeken waarop die persoon gebaseerd is zijn aantoonbaar bij elkaar geraapte gekopieerde en verzamelde sages.

In dit geval geldt, de mens schiep god naar zijn evenbeeld. Als man want hij heeft ook een vrouw gehad.

Het enige wat niet uit te sluiten valt is het hindoeïstisch principe van een dromende god.
Een god die zich zo verveelt dat hij maar gaat dromen en omdat ie god is droomt ie maar meteen het hele universum met alle mensen er in. Een god die geen flauw idee heeft hoe hij het doet maar hij doet het wel, zoals wij ademen of onze arm bewegen of lopen. Je denkt niet ik moet die 30 spieren aanspannen en ontspannen etc als je loopt. Nee je loopt. Volgens dat principe droomt die god het universum. bepaalde stromingen hindoes moeten echt vreselijk lachen om christenen: "Daar heb je een manifestatie van god in zijn droom die denkt dat hij geen god is maar dat god buiten zichzelf is".

Dat is een interessante hypothese.
Omdat deze niet uitgevlakt kan worden door onze evolutieleer, big bang theorie en alles wat we weten.
pi_89067497
Ik geloof niet omdat ik erachter ben gekomen dat het niet overtuigend te bewijzen is en ik heb geen zin om tijd en energie te verspillen aan iets wat niet waar is en mij ondertussen probeert te beperken in m'n leven.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:51:42 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89067833
Ik geloof niet in zeus,
niet in baal,
niet in Ra,
niet in Osiris,
niet in Isis
niet in Jawel,
niet in Brahmaan,
niet in Apollo,
niet in Diana,
niet in Freya,
niet in Ashera,
niet in Allah,
niet in Jezus,
niet in het vlieggend spagetti monster,
niet in Krishna etc etc etc.

Ik geloof maar in één god minder dan de meeste gelovigen.
Van al die andere goden zeggen gelovigen ook dat het onzin is.
pi_89067959
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:34 schreef DeBassist het volgende:
ik geloof dat ik beter af ben zonder

daarom geloof ik niet
Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Stel je eens voor er zou geen geloof zijn in de wereld. Dan... Moet ik dit nu echt nog gaan uitleggen?
Flesje bier
  dinsdag 23 november 2010 @ 21:01:55 #21
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89068367
Interessant feit is, dat wij atheïsten (als ik zo alle posts in dit topic eens bekijk ;) ) sterk maar dan ook heel sterk in de minderheid zijn op deze wereld.

Meer dan 90% van de mensen is gelovig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 24-11-2010 00:17:26 ]
pi_89068559
Ik kan het niet.

Ik ben agnost, maar soms kan ik religieuze rituelen bij uitvaarten en huwelijken enzo wel waarderen, het culturele aspect dus. Echter, iedere keer als ik me verdiep in de dogma's en verhalen achter georganiseerde religies kan ik het niet serieus nemen. Ik snap de behoefte wel, en de troost die het kan bieden, maar daar heb je niets aan als je jezelf bewust voor de gek houdt.

Ik geloof al niet meer sinds mijn tiende ofzo, en heb toen ook bewust besloten niet het Vormsel (RK) te doen. Aan de andere kant, ik ben niet volkomen a-spiritueel en mijn minachting voor zelf-verklaard gelovigen is de laatste jaren nogal genuanceerd.

Het Christendom is voor mij zelfs een wezenlijk onderdeel van onze cultuur net als voor-Christelijke Germaanse mythes en gebruiken die nog steeds te herkennen zijn. De Islam beschouw ik aan de andere kant als een bedreiging voor onze cultuur. Evenals het militant atheisme van extreem-links. Ik voel dus wel een zekere verwantschap met de Katholieke/Christelijke levensbeschouwing, ondanks dat ik niet de religie deel.
pi_89068738
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:54 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Stel je eens voor er zou geen geloof zijn in de wereld. Dan... Moet ik dit nu echt nog gaan uitleggen?
Nogal kortzichtig, kijk naar atheïstische experimenten als de USSR of Nazi-Duitsland.
  dinsdag 23 november 2010 @ 21:09:54 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89068808
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:08 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Nogal kortzichtig, kijk naar atheïstische experimenten als de USSR of Nazi-Duitsland.
Duitsland was christelijk gedurende WOII.
Hitler was christelijk of hij deed zich tenminste altijd voor als christelijk.

Voor de details hierover wil ik je verwijzen naar: http://www.freethinker.nl(...)tent&task=view&id=44
pi_89069034
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:54 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Dat moet je zeker uitleggen ja. En ook gelijk definiëren wat je met 'geloof' bedoelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')