Josephus is voor historici een van de belangrijkste, en meest betrouwbare, bronnen over de klassieke oudheid en het joodse volk! Die zet jij hier mooi even in één zinnnetje bij het grof vuil.quote:Op dinsdag 23 november 2010 14:55 schreef Ericr het volgende:
Het werk van Josephus is leuk maar na de dood van de nooit bestaande Jezus en ook na de Evangeliën. Niet echt een betrouwbare bron dus.
Vrijwel al die vergelijkingen zijn kolder. Maar goed, het gaat hier om historische betrouwbaarheid. Kan jij een van die mythische goden noemen die binnen enkele decennia na zijn dood al door tientallen bronnen schriftelijk, als historisch persoon, beschreven wordt?quote:Op dinsdag 23 november 2010 15:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Osiris (ook uit de dood opgestaan), Hercules (ook zoon van een God), Odysseus (ook lang zwervend en magische zaken tegenkomend), Mthras (waar volgens sommigen de Jezus figuur zelfs op gebaseerd is) etc.
Je hebt niks te willen, had die post overigens nog niet eens gezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik wil dat je uitgebreider in gaat op mijn post dan dit. Een beetje slap ouwehoeren, kunnen we allemaal wel.
Want ? Omdat het niet jouw eigen religie is ?quote:Op woensdag 24 november 2010 12:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Vrijwel al die vergelijkingen zijn kolder.
Nee. Maar jij ook niet - want er waren geen "tientallen bronnen die binnen enkele decennia na zijn dood schriftelijk Jezus als historisch persoon omschreven".quote:Maar goed, het gaat hier om historische betrouwbaarheid. Kan jij een van die mythische goden noemen die binnen enkele decennia na zijn dood al door tientallen bronnen schriftelijk, als historisch persoon, beschreven wordt?
Hij had een motief om een mythisch figuur te beschrijven en ik zeg niet dat zijn werk verder niet significant is. Het is echter geen contemporain werk aangaande Jezus en het is betwist of de passage Testimonium Flavianum een echt document van zijn hand is of niet. Soort van lijkwade van Turijn dus, niet erg betrouwbaar. Iets wat door de meeste historici ook wordt erkend, de passage Testimonium Flavianum is later aangepast. De vroegste kopieën zijn dan ook vele honderden jaren ouder dan het origineel. Wederom niet erg betrouwbaar als bron.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Josephus is voor historici een van de belangrijkste, en meest betrouwbare, bronnen over de klassieke oudheid en het joodse volk! Die zet jij hier mooi even in één zinnnetje bij het grof vuil.
Wacht even, dit volg ik totaal niet. Er is een ouder evangelie (je bedoelt de bron 'Q' neem ik aan?), waar andere evangeliën delen van overgenomen hebben dus die andere evangeliën zijn uit vierde hand? Ik mis de logica in die redenering. Kun je dit nader toelichten?quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
We weten vrijwel zeker dat er geen eerste of tweede hands verklaringen van het leven van Jezus op schrijft zijn gezet. Aangezien er gegronde redenen zijn om te vermoeden dat er een ouder Evangelie heeft bestaan waar minstens twee van de moderne direct op gebaseerd zijn kunnen deze evangeliën niet vroeger zijn dan 4e hands.
Best kunnen van niet? Dit meen je toch niet, Speknek?quote:Op woensdag 24 november 2010 11:57 schreef speknek het volgende:
Jezus is een extremere vorm van Socrates. Heeft ie daadwerkelijk bestaan? Waarschijnlijk, maar het zou ook best kunnen van niet.
Ik trek ook niet in twijfel dat Alexander de Grote heeft bestaan, ik ben niet gek. Dat zou net zo gek zijn als in twijfel trekken dat Julius Caesar heeft bestaan. Of Napoleon. Of Jezus.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:57 schreef Ericr het volgende:
[..]
Je hebt niks te willen, had die post overigens nog niet eens gezien.
Alexander is geen mythe die op kon staan uit de dood, kon lopen op water of andere bullshit. Als je gelooft in het bestaan van Jezus geloof je waarschijnlijk ook in de wonderbaarlijke gebeurtenissen tijdens het leven en denk je dat een onbevlekte ontvangenis ook een mogelijkheid is. Of zou er een historische Jezus hebben bestaan zonder alle wonderen maar is alles gewoon aangedikt om er een leuk verhaaltje van te maken?
Voor Alexander de Grote is nog archeologisch bewijs te vinden van zijn veroveringen, ook al zou het natuurlijk nog kunnen zijn dat achteraf allerlei zaken zijn aangezet. Dat maakt Alexander de Grote nog niet tot een mythe, hooguit tot een persoon waar bepaalde mythen aan zijn gehangen.
Munten uit de tijd van Alexander de Grote zijn overigens al voldoende bewijs of zouden al die gevonden munten een vervalsing zijn?
Jezus heeft de evangeliën niet zelf geschreven. Ze zijn dus niet eerstehands.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wacht even, dit volg ik totaal niet. Er is een ouder evangelie (je bedoelt de bron 'Q' neem ik aan?), waar andere evangeliën delen van overgenomen hebben dus die andere evangeliën zijn uit vierde hand? Ik mis de logica in die redenering. Kun je dit nader toelichten?
Oh ja? En wat bedoel je met de resurrectie van Osiris? De manier waarop hij in stukjes werd gehakt en later weer in elkaar werd gezet, gemummificeerd werd en doorleefde in de onderwereld? Is dat de opstanding van Osiris waar je op doelt?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:02 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Want ? Omdat het niet jouw eigen religie is ?
De oude Egyptenaren geloofden net zo heilig in de resurrectie van Osiris als jij in de resurrectie van Jezus gelooft hoor.
Ok... dus?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:02 schreef MisterSqueaky het volgende:
Het geloof van de Hindoes in hun heilige geschriften en de gebeurtenissen daarin is echt niet minder dan jouw geloof in de gebeurtenissen die in de Bijbel staan.
Matteüsquote:Op woensdag 24 november 2010 13:02 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nee. Maar jij ook niet - want er waren geen "tientallen bronnen die binnen enkele decennia na zijn dood schriftelijk Jezus als historisch persoon omschreven".
Jammer he ?
Oneens ? Laat ze dan maar zien.
Hahaha! De apostelen ook 'niet gedocumenteerd' noemen. Wat een gepruts, zeg. Nu kan ik wel al die bronnen op gaan noemen waarin de apostelen genoemd worden maar dan ga je die ook weer wegwuiven zonder reden.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:20 schreef Ericr het volgende:
De apostelen hebben ook niet bestaan, zo kunnen we wel bezig blijven als niet gedocumenteerde en niet tastbare figuren worden opgevoerd om te onderbouwen dat Jezus bestaan zou moeten hebben.
Ooggetuigen is 'eerstehands'.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Jezus heeft de evangeliën niet zelf geschreven. Ze zijn dus niet eerstehands.
Oh ja? Onderbouw.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
De evangeliën zijn OOK niet direct door de ooggetuigen geschreven. Dit blijkt uit de manier waarop ze geformuleerd zijn.
Matteüs en Lukas hebben inderdaad gedeeld materiaal (vooral uitspraken) wat vermoedelijk terug zou kunnen gaan op de bron die 'Q' genoemd wordt. Buiten dat hebben ze beiden ook eigen, uniek materiaal. Wat doe je daarmee dan?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat ten minste twee van de evangeliën gebaseerd zijn op een eerder schriftelijk vastgelegd evangelie, dat sindsdien verloren is gegaan. Dit verloren evangelie zou derdehands kunnen zijn, maar dat hebben we dus niet.
Dat kunnen we vrij nauwkeurig stellen hoor. Maar wat is voor jou de marge dan?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Overigens weten we NIET wanneer ze precies zijn geschreven.
Ik geloof niet in het christelijk geloof omdat ik behoefte heb aan mooie verhalen. Ik geloof omdat ik het geloof, ik denk dat het de waarheid is. Je denkt toch niet dat ik mijn leven ga wijden aan een sprookje?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nu een wedervraag:
Waarom is de historiciteit zo belangrijk ? Het gaat toch om de boodschap - niet de boodschapper ? Ook een sprookjesfiguur kan een belangrijke les overbrengen.
Oh ja? Welk motief dan?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:07 schreef Ericr het volgende:
[..]
Hij had een motief om een mythisch figuur te beschrijven
Het is niet contemporain aangaande zoveel zaken die in Josephus' werk genoemd werd en door historici als betrouwbaar worden gezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:07 schreef Ericr het volgende: en ik zeg niet dat zijn werk verder niet significant is. Het is echter geen contemporain werk aangaande Jezus
Ah nu... is het opeens wel belangrijk wat historici zeggen?quote:[b] Op woensdag 24 november 2010 13:07
en het is betwist of de passage Testimonium Flavianum een echt document van zijn hand is of niet. Soort van lijkwade van Turijn dus, niet erg betrouwbaar. Iets wat door de meeste historici ook wordt erkend, de passage Testimonium Flavianum is later aangepast. De vroegste kopieën zijn dan ook vele honderden jaren ouder dan het origineel. Wederom niet erg betrouwbaar als bron.
Historie is een moderne constructie, in elkaar getimmerd door historici. Als we alles wat historici via 'hearsay' te weten zijn gekomen weglaten blijft er niet veel over, en wat er overblijft is ongelofelijk eenzijdig.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:45 schreef Ericr het volgende:
Het is geen historie, maar goed daar komen we dus inderdaad nooit uit. Historie heeft plaatsgevonden en is d.m.v. bewijs ook te dateren, het leven van Jezus kent geen enkel bewijs behalve 'hearsay'. Voor het bestaan van de apostelen is net zoveel bewijs als voor het bestaan van Jezus, geen.
Ho eens even. De historische figuur Christus wordt beschreven. Dat is geen bewijs voor zijn goddelijkheid, in tegenstelling tot wat jij hier lijkt te impliceren.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Vrijwel al die vergelijkingen zijn kolder. Maar goed, het gaat hier om historische betrouwbaarheid. Kan jij een van die mythische goden noemen die binnen enkele decennia na zijn dood al door tientallen bronnen schriftelijk, als historisch persoon, beschreven wordt?
Waarbij je er aan voorbij gaat dat een biografie niet het enige bewijs is voor het bestaan van Alexander de Grote. Munten uit die tijd, inscripties, beelden, archeologische vondsten etc.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik trek ook niet in twijfel dat Alexander de Grote heeft bestaan, ik ben niet gek. Dat zou net zo gek zijn als in twijfel trekken dat Julius Caesar heeft bestaan. Of Napoleon. Of Jezus.
Mijn punt was enkel dat de manier waarop jij bronnen zonder slag of stoot de prullenbak in kiepert omdat ze enkele decennia na de gebeurtenis geschreven zijn, belachelijk is. Dit illustreerde ik door erop te wijzen dat de belangrijkste bron omtrent Alexander de Grote zo'n 400 jaar na zijn dood geschreven is.
Volgens mij impliceer dat niet. Maar goed, als ik dat wel zou hebben gedaan, was dat niet mijn intentie.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ho eens even. De historische figuur Christus wordt beschreven. Dat is geen bewijs voor zijn goddelijkheid, in tegenstelling tot wat jij hier lijkt te impliceren.
Je hebt deels gelijk, maar er zijn ook genoeg historische figuren van wie we niets anders dan tekstueel materiaal hebben, of 'tastbaar' materiaal dat lang na zijn of haar (veronderstelde) dood is vervaardigd.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
Waarbij je er aan voorbij gaat dat een biografie niet het enige bewijs is voor het bestaan van Alexander de Grote. Munten uit die tijd, inscripties, beelden, archeologische vondsten etc.
Als van Jezus nog andere zaken gevonden waren dan geschriften, lang na zijn dood opgetekend, dan heb je iets tastbaars nu heb je in feite niks.
Maar goed het begon met een punt dat van 99% van de historische figuren geen bewijs te vinden is en dat is gewoon niet waar. Ga naar het Brititsh Museum en je kan meerdere mummies aanschouwen van de mindere goden uit die tijd, in Cairo kan je zelfs de echte heersers uit meerdere dynastieën aanschouwen.
quote:Ga op zoek naar Jezus en je kan hooguit wat relikwieën aanschouwen die allemaal bij elkaar waarschijnlijk een kruis van 100 meter kunnen samenstellen
Nogmaals Eric, ik heb het niet over het bewijs van zijn bestaan maar over betrouwbaarheid van informatie.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
Waarbij je er aan voorbij gaat dat een biografie niet het enige bewijs is voor het bestaan van Alexander de Grote. Munten uit die tijd, inscripties, beelden, archeologische vondsten etc.
Die 99% is vrij accuraat denk ik hoor, zelfs nog wat conservatief. Veruit de meeste historische personen kennen we enkel uit schriftelijke bronnen en niet van munten, borstbeelden of mummies. Dat geldt slechts voor een hele kleine minderheid.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:44 schreef Ericr het volgende:
Als van Jezus nog andere zaken gevonden waren dan geschriften, lang na zijn dood opgetekend, dan heb je iets tastbaars nu heb je in feite niks.
Maar goed het begon met een punt dat van 99% van de historische figuren geen bewijs te vinden is en dat is gewoon niet waar. Ga naar het Brititsh Museum en je kan meerdere mummies aanschouwen van de mindere goden uit die tijd, in Cairo kan je zelfs de echte heersers uit meerdere dynastieën aanschouwen.
Ga op zoek naar Jezus en je kan hooguit wat relikwieën aanschouwen die allemaal bij elkaar waarschijnlijk een kruis van 100 meter kunnen samenstellen
Zoals wat? Wat kun je nu verwachten van een persoon als Christus? Munten met zijn afbeelding erop? Zijn sandalen?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
Waarbij je er aan voorbij gaat dat een biografie niet het enige bewijs is voor het bestaan van Alexander de Grote. Munten uit die tijd, inscripties, beelden, archeologische vondsten etc.
Als van Jezus nog andere zaken gevonden waren dan geschriften, lang na zijn dood opgetekend, dan heb je iets tastbaars nu heb je in feite niks.
Je gaat in de herhaalmodus.quote:Maar goed het begon met een punt dat van 99% van de historische figuren geen bewijs te vinden is en dat is gewoon niet waar. Ga naar het Brititsh Museum en je kan meerdere mummies aanschouwen van de mindere goden uit die tijd, in Cairo kan je zelfs de echte heersers uit meerdere dynastieën aanschouwen.
Ga op zoek naar Jezus en je kan hooguit wat relikwieën aanschouwen die allemaal bij elkaar waarschijnlijk een kruis van 100 meter kunnen samenstellen
Elke geleerde nog wel? Consensus betekent nog niet dat iedere historicus er van overtuigd is dat Jezus heeft bestaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hahaha! De apostelen ook 'niet gedocumenteerd' noemen. Wat een gepruts, zeg. Nu kan ik wel al die bronnen op gaan noemen waarin de apostelen genoemd worden maar dan ga je die ook weer wegwuiven zonder reden.
Ik wil je een vraag stellen Eric. Wat zegt het jou dat nagenoeg elke geleerde gelooft dat Jezus (en de apostelen) historische figuren zijn? Wat zegt het jou dat ik niet één historicus (met een leerstoel bij een universiteit) kan noemen die zegt dat Jezus niet heeft bestaan? Niet één!
Denk jij het echt beter te weten dan al die geleerden? 'Overrule' jij nu de wetenschappelijke consensus?
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van plaats, tijd en het belang van de historische persoon. Van de meeste Romeinse keizers weten we aardig wat; van de meeste Sumerische koningen weten we bar weinig. Van Pietje de bakker in een Romeins dorp waar zijn grafsteen is gevonden weten we nóg minder.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die 99% is vrij accuraat denk ik hoor, zelfs nog wat conservatief. Veruit de meeste historische personen kennen we enkel uit schriftelijke bronnen en niet van munten, borstbeelden of mummies. Dat geldt slechts voor een hele kleine minderheid.
Nee, het betekent dat het overgrote deel dat is.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:55 schreef Ericr het volgende:
[..]
Elke geleerde nog wel? Consensus betekent nog niet dat iedere historicus er van overtuigd is dat Jezus heeft bestaan.
Waarom niet? Om het Christendom als historisch fenomeen te bestuderen hoef je toch niet persé het bestaan van Christus aan te nemen? Rare redenatie, dit.quote:Overigens zijn het vaak historici die specifiek het christendom bestuderen die menen dat Jezus heeft bestaan, zou niet erg handig zijn als ze beweren dat het tegenovergestelde het geval is.
Kun je voorbeelden aangeven van dit soort "geleerden"? Koningdavid noemde eerder al Bart Ehrmann; kun je ingaan op de redenatie die Ehrmann gebruikt in die video?quote:Theologen zijn bijvoorbeeld nou niet onbevooroordeeld in veel gevallen. Dat laat overigens nog genoeg geleerden over die gerede twijfels hebben aangaande het bestaan van Jezus en/of de apostelen. Maar die zal je niet vinden in de christelijke hoek zelf. Waarom jezelf in de voet schieten?
Dat denk je wel. Op het moment dat je zegt dat Jezus een mythe is, denk je het beter te weten dan het gehele geleerdencircuit. En je hebt niet bepaald de kennis van zaken om dergelijke arrogantie te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:55 schreef Ericr het volgende:
[..]
Elke geleerde nog wel? Consensus betekent nog niet dat iedere historicus er van overtuigd is dat Jezus heeft bestaan.
Ik denk het niet beter te weten
De apostelen waren wel redelijk overtuigd van Jezus' bestaan denk ik hoor.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:55 schreef Ericr het volgende:
maar ik ben in ieder geval er niet van overtuigd dat Jezus heeft bestaan, evenmin als de apostelen.
Achterdocht... complottheorieën, altijd leuk. Is nou juist niet toffer om als historicus op te vallen, te zeggen dat Jezus niet bestaat i.p.v. mee te waaien met de wetenschappelijke consensus? Toch sluiten alle historici zich aan bij de consensus.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:55 schreef Ericr het volgende:
Overigens zijn het vaak historici die specifiek het christendom bestuderen die menen dat Jezus heeft bestaan, zou niet erg handig zijn als ze beweren dat het tegenovergestelde het geval is.
Ik heb ook niet over de christelijke hoek. Noem mij één historicus, met een leerstoel bij een universiteit, die zegt dat Jezus niet heeft bestaan. Eén. Moet te doen zijn toch?quote:Op woensdag 24 november 2010 13:55 schreef Ericr het volgende:
Theologen zijn bijvoorbeeld nou niet onbevooroordeeld in veel gevallen. Dat laat overigens nog genoeg geleerden over die gerede twijfels hebben aangaande het bestaan van Jezus en/of de apostelen. Maar die zal je niet vinden in de christelijke hoek zelf. Waarom jezelf in de voet schieten?
Mee eens hoor maar de stelling van 99% van de historische figuren hebben geen tastbaar bewijs achtergelaten is gewoon niet houdbaar. Des te langer geleden des te groter vaak de gaten tussen de eerste schriftelijke 'bewijzen' die vaak weer opgetekend zijn uit verloren werken die wel uit de tijd van de historische figuren komen. Dat maakt zo'n 'nieuw' werk dus wel enigzins minder betrouwbaar, interpretatie en mythevorming gaat dan vaak een grote rol spelen.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je hebt deels gelijk, maar er zijn ook genoeg historische figuren van wie we niets anders dan tekstueel materiaal hebben, of 'tastbaar' materiaal dat lang na zijn of haar (veronderstelde) dood is vervaardigd.
Zeker wel.quote:Op woensdag 24 november 2010 13:14 schreef koningdavid het volgende:
Best kunnen van niet? Dit meen je toch niet, Speknek?
(wikipedia)quote:The Socratic problem
Forming an accurate picture of the historical Socrates and his philosophical viewpoints is problematic. This issue is known as the Socratic problem.
Socrates did not write philosophical texts. The knowledge of the man, his life, and his philosophy is based on writings by his students and contemporaries. Foremost among them is Plato; however, works by Xenophon, Aristotle, and Aristophanes also provide important insights.[4] The difficulty of finding the real Socrates arises because these works are often philosophical or dramatic texts rather than straightforward histories. Aside from Thucydides (who makes no mention of Socrates or philosophers in general) and Xenophon, there are in fact no straightforward histories contemporary with Socrates that dealt with his own time and place. A corollary of this is that sources that do mention Socrates do not necessarily claim to be historically accurate, and are often partisan (those who prosecuted and convicted Socrates have left no testament). Historians therefore face the challenge of reconciling the various texts that come from these men to create an accurate and consistent account of Socrates' life and work. The result of such an effort is not necessarily realistic, merely consistent.
Plato is frequently viewed as the most informative source about Socrates' life and philosophy.[5] At the same time, however, many scholars believe that in some works Plato, being a literary artist, pushed his avowedly brightened-up version of "Socrates" far beyond anything the historical Socrates was likely to have done or said; and that Xenophon, being an historian, is a more reliable witness to the historical Socrates. Parsing which Socratesthe "real" one, or Plato's own mouthpiecePlato is using at any given point is a matter of much debate.
However, it is also clear from other writings, and historical artifacts that Socrates was not simply a character, or invention, of Plato. The testimony of Xenophon and Aristotle, alongside some of Aristophanes' work (especially The Clouds), can be usefully engaged in fleshing out our perception of Socrates beyond Plato's work.
(about.com)quote:Did Socrates really exist?:
There has been some question about whether Socrates really existed or was only ever a creation of Plato. Just about everyone agrees that the Socrates in the later dialogues is a creation, but what about the earlier ones? The differences between the two figures is one reason to think that a real Socrates existed, There are also a few references made by other authors. If Socrates didnt exist, however, that wouldnt affect the ideas attributed to him.
En hoeveel procent van de historische personen ligt in een museum denk je? Meer dan één procent?quote:Op woensdag 24 november 2010 14:07 schreef Ericr het volgende:
[..]
Mee eens hoor maar de stelling van 99% van de historische figuren hebben geen tastbaar bewijs achtergelaten is gewoon niet houdbaar. Des te langer geleden des te groter vaak de gaten tussen de eerste schriftelijke 'bewijzen' die vaak weer opgetekend zijn uit verloren werken die wel uit de tijd van de historische figuren komen. Dat maakt zo'n 'nieuw' werk dus wel enigzins minder betrouwbaar, interpretatie en mythevorming gaat dan vaak een grote rol spelen.
Ga wereldwijd musea langs en je komt in ieder geval genoeg tastbaar bewijs tegen dat het bestaan van diverse historische figuren in directe zin kan bewijzen.
Thomas L. Thompsonquote:Op woensdag 24 november 2010 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb ook niet over de christelijke hoek. Noem mij één historicus, met een leerstoel bij een universiteit, die zegt dat Jezus niet heeft bestaan. Eén. Moet te doen zijn toch?
Ik dacht even dat je met 'het zou kunnen dat hij niet bestaan heeft' op Jezus doelde. Theoretisch zou het inderdaad kunnen al schat ik die kans op 0,001%.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Zeker wel.
[..]
(wikipedia)
Komt bekend voor?
[..]
(about.com)
Ik had het over historici, niet theologen.quote:
Is iemand waarvan we het bestaan niet afweten een historisch figuur?quote:Op woensdag 24 november 2010 14:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En hoeveel procent van de historische personen ligt in een museum denk je? Meer dan één procent?
Volgens mij doet Speknek dat ook; hij trekt de vergelijking tussen Socrates en Jezus. In beide gevallen is er sprake van een persoon met een bepaalde leer die ter dood veroordeeld is en waarover geschreven is door aanhang, maar waarbij het onduidelijk is in hoeverre die schrijfsels historisch betrouwbaar zijn.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je met 'het zou kunnen dat hij niet bestaan heeft' op Jezus doelde. Theoretisch zou het inderdaad kunnen al schat ik die kans op 0,001%.
Jij gelooft dat de mensheid een hoger doel dient of bijzonder is of ben je niet gelovig? Welke arrogantie is dat dan en die wel gerechtvaardigd? Nogmaals, de meeste geleerden komen uit theologische hoek en jezelf in de voet schieten is niet bijster slim.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Dat denk je wel. Op het moment dat je zegt dat Jezus een mythe is, denk je het beter te weten dan het gehele geleerdencircuit. En je hebt niet bepaald de kennis van zaken om dergelijke arrogantie te rechtvaardigen.
Ach ja een grammaticaal foutje, moet kunnen.quote:De apostelen waren wel redelijk overtuigd van Jezus' bestaan denk ik hoor.
Het is blijkbaar een gevoelig onderwerp maar goed na honderden jaren vervolging, onderdrukking en andere onfrisse zaken is een afwijkende mening op dit gebied ook minder snel te verwachten. Toch zijn er geleerden die openlijk twijfelen aan het bestaan van Jezus.quote:Achterdocht... complottheorieën, altijd leuk. Is nou juist niet toffer om als historicus op te vallen, te zeggen dat Jezus niet bestaat i.p.v. mee te waaien met de wetenschappelijke consensus? Toch sluiten alle historici zich aan bij de consensus.
Ook historici die zich niet specifiek bezighouden met Jezus alleen maar bijv. met de klassieke oudheid zijn nagenoeg allemaal zeker van Jezus' bestaan hoor.
Robert M. Price, ook al laat hij de vraag wel open maar twijfelt wel openlijk aan het bestaan van Jezus.quote:Ik heb ook niet over de christelijke hoek. Noem mij één historicus, met een leerstoel bij een universiteit, die zegt dat Jezus niet heeft bestaan. Eén. Moet te doen zijn toch?
Nee, dat bedoel ik niet. Maar ik durf de stelling aan te gaan dat nog niet 1% van de mensen waarvan we weten (voor zover je historisch-wetenschappelijk iets kan weten) dat ze bestaan hebben in een museum ligt.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is iemand waarvan we het bestaan niet afweten een historisch figuur?
De overblijfselen van die mensen zullen niet daadwerkelijk gevonden zijn, maar er is regelmatig indirect contemporain bewijs als munten, standbeelden, tekstuele fragmenten et cetera te vinden.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Maar ik durf de stelling aan te gaan dat nog niet 1% van de mensen waarvan we weten (voor zover je historisch-wetenschappelijk iets kan weten) dat ze bestaan hebben in een museum ligt.
Wat een onzin. Ik heb het gewoon over de historisch-wetenschappelijke consensus. Zijn bijna alle historici christen? Kun je dat onderbouwen?quote:Op woensdag 24 november 2010 14:28 schreef Ericr het volgende:
[..]
Jij gelooft dat de mensheid een hoger doel dient of bijzonder is of ben je niet gelovig? Welke arrogantie is dat dan en die wel gerechtvaardigd? Nogmaals, de meeste geleerden komen uit theologische hoek en jezelf in de voet schieten is niet bijster slim.
Ik weet niet wat ik lees hier.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:28 schreef Ericr het volgende:
Het is blijkbaar een gevoelig onderwerp maar goed na honderden jaren vervolging, onderdrukking en andere onfrisse zaken is een afwijkende mening op dit gebied ook minder snel te verwachten.
Geen historicus, geen leerstoel bij de universiteit.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:28 schreef Ericr het volgende:
Robert M. Price, ook al laat hij de vraag wel open maar twijfelt wel openlijk aan het bestaan van Jezus.
Is een professor "Duits", geen historicus.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:28 schreef Ericr het volgende:
George Albert Wells, Professor aan de Birckbeck universiteit in Londen. Schrijver van de Jezus mythe
Geen historicus.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:28 schreef Ericr het volgende:
Thomas L. Thompson, professor Theologie aan de uni van Kopenhagen.Claimt dat de Evangeliën geen geschiedkundige waarde hebben maar mythologisch van aard zijn.
Nog meer? Dat impliceert dat je al een goed voorbeeld gegeven hebt. Dat klopt niet.quote:
Klopt. Al betwijfel ook in dat geval of het voor meer dan 1% opgaat, ik denk het niet.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De overblijfselen van die mensen zullen niet daadwerkelijk gevonden zijn, maar er is regelmatig indirect contemporain bewijs als munten, standbeelden, tekstuele fragmenten et cetera te vinden.
Dat was ook het argument niet, echter is er wel meer dan voor 1% van de historisch significante figuren bewijsmateriaal te vinden op welke manier ook. Het zij archeologisch, het zij via directe contemporaine geschiedschrijving, het zij via de aanwezigheid van stoffelijke resten, het zij via munten etc. De claim van 99% is totaal onhoudbaar.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Maar ik durf de stelling aan te gaan dat nog niet 1% van de mensen waarvan we weten (voor zover je historisch-wetenschappelijk iets kan weten) dat ze bestaan hebben in een museum ligt.
Ik denk van niet, maar goed. Laten we dit punt maar liggen.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat was ook het argument niet, echter is er wel meer dan voor 1% van de historisch significante figuren bewijsmateriaal te vinden op welke manier ook. Het zij archeologisch, het zij via directe contemporaine geschiedschrijving, het zij via de aanwezigheid van stoffelijke resten, het zij via munten etc. De claim van 99% is totaal onhoudbaar.
Nee. Het verzet komt meer voort uit het feit dat het idee volstrekt belachelijk is.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:37 schreef Ericr het volgende:
Overigens is het bewijs voor een historisch figuur op zich ook minder belangrijk, volgens mij lopen er nu geen aanhangers meer rond van Alexander de Grote, Caesar, Cleopatra etc. Daarom begrijp ik het verzet ook wel tegen het wegzetten van Jezus als mythe, het zaagt aan de poten van een geloofssysteem dat zich nogal diep heeft geworteld in onze samenleving.
Je geloof zit je in de weg, dat is wel duidelijk. Nogmaals is er enig overtuigend bewijs dat Jezus heeft bestaan op basis van feiten en niet op basis van overlevering? Kom op je kan het.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:40 schreef koningdavid het volgende:
Nee. Het verzet komt meer voort uit het feit dat het idee volstrekt belachelijk is.
Als mensen morgen gaan claimen dat de maan van kaas is gemaakt zul je ook zien dat mensen zich daar tegen gaan verzetten. Of misschien zullen ze het enkel weglachen. Misschien moet ik dat ook vaker gaan doen, ik verspil veel te veel tijd hieraan.
Die vergelijking is ook terecht en uitermate interessant. Ik dacht alleen even dat Speknek het daadwerkelijk voor mogelijk achtte dat Jezus niet zou hebben bestaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij doet Speknek dat ook; hij trekt de vergelijking tussen Socrates en Jezus. In beide gevallen is er sprake van een persoon met een bepaalde leer die ter dood veroordeeld is en waarover geschreven is door aanhang, maar waarbij het onduidelijk is in hoeverre die schrijfsels historisch betrouwbaar zijn.
Dat heb ik al uitvoerig gedaan. Op grote gedeeltes van die posts heb jij niet gereageerd. Ga dat eerst maar eens doen.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:47 schreef Ericr het volgende:
[..]
Je geloof zit je in de weg, dat is wel duidelijk. Nogmaals is er enig overtuigend bewijs dat Jezus heeft bestaan op basis van feiten en niet op basis van overlevering? Kom op je kan het.
Waarom historici? Misschien omdat het hun vak is? Omdat zij ervoor zijn opgeleid om te onderscheiden wat historisch is en wat niet? Geen gekke gedachte toch?quote:Op woensdag 24 november 2010 14:47 schreef Ericr het volgende:
Vraag me trouwens af waarom alleen historici mogen schrijven over een mythologische Jezus. Juist een filosoof of een dissidente theoloog lijkt me meer waarde te hebben, die kunnen verklaren waarom een mythevorming is ontstaan vlak na het begin van de jaartelling. Een geschiedkundige blijft in hetzelfde cirkeltje draaien omdat er geen nieuw bewijs is gevonden dat Jezus ook echt bestaan, het feitelijke bewijs blijft op 0 staan.
Doe niet zo quasi-verontwaardigd. De vraag of Christus heeft bestaan is een legitieme en het is niet geheel ondenkbaar dat het antwoord op die vraag 'nee' luidt. De bewijzen voor zijn bestaan zijn louter indirect en voor een groot deel niet contemporain.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die vergelijking is ook terecht en uitermate interessant. Ik dacht alleen even dat Speknek het daadwerkelijk voor mogelijk achtte dat Jezus niet zou hebben bestaan.
Erg jammer dit, maar wel weer het welbekende patroon. Natuurlijk zal een religieuze overtuiging een bepaald standpunt zoals dit versterken, maar er worden hier vooral historische argumenten geven. Ik als niet-Christen vind je argumenten alles behalve overtuigend.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:47 schreef Ericr het volgende:
[..]
Je geloof zit je in de weg, dat is wel duidelijk.
De vraag is niet of het 'geheel ondenkbaar' is. De vraag is of het waarschijnlijk is. Het is ook niet geheel ondenkbaar dat Julius Caesar een de Rubicon overstak op een giraffe, toch is het zeer onwaarschijnlijk. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat Jezus niet bestaan heeft.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Doe niet zo quasi-verontwaardigd. De vraag of Christus heeft bestaan is een legitieme en het is niet geheel ondenkbaar dat het antwoord op die vraag 'nee' luidt.
Dat klopt. Maar het moet gezond wantrouwen zijn. Als het wantrouwen zo groot is dat de meest irrationele opties serieus voor mogelijk moeten worden gehouden, wordt het ongezond.quote:Op woensdag 24 november 2010 14:54 schreef Sloggi het volgende:
Ik denk ook dat 'ie heeft bestaan, maar er is niets mis met een flinke dosis wantrouwen bij de benadering van een historische figuur of gebeurtenis.
Trek het maar in het belachelijke, dat doet je argumentatie geen goed. Sowieso zou ik als ik jou was Caesar die de Rubicon oversteekt niet vergelijken met Christus, aangezien het niet onwaarschijnlijk is dat dat verhaal een verzinsel is.quote:Op woensdag 24 november 2010 15:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De vraag is niet of het 'geheel ondenkbaar' is. De vraag is of het waarschijnlijk is. Het is ook niet ondenkbaar dat Julius Caesar een de Rubicon overstak op een giraffe, toch is het zeer onwaarschijnlijk. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat Jezus niet bestaan heeft.
Uhuh. Poeh, poeh. Wel iemand met een betonmuur voor zijn kop die gelijk heeft, blijkbaar. Of kan jij een ding vinden in mijn posts hier wat niet klopt? Moet makkelijk zijn toch?quote:Op woensdag 24 november 2010 15:05 schreef DustPuppy het volgende:
Oh nee! Niet die discussie met koningdavid gaan voeren.
Die man heeft een betonmuur voor zijn kop, dat hou je niet voor mogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |