quote:
Op maandag 10 januari 2011 19:01 schreef Melochan het volgende:Dat zei de jongen die mij een Canon 500D aansmeerde ook

Maar ik moet sowieso even uitpluizen hoe al die aparte standen enzo werken. Je hebt me eerder al tips gegeven, moet ik ook eens wat mee gaan doen

Mag ik trouwens vragen wat jou (en je meisje
met übervette jas) zo trekt aan Japan?

500D is een fijne camera hoor. Goed stuk glas d'r op en je maakt al snel mooie platen. Heb 'm ook gehad. Momenteel heb ik een 1Ds Mk2 met 24-70L en dat helpt behoorlijk, al kom ik in het donker nog wel het een en ander te kort.
Voor wat betreft het fotograferen: sloop 'm van die auto-standen af; NU!

Eerst beginnen op standje P en dan, als je dat na een dagje of twee onder de knie hebt, naar volledig Manueel. Is ff prutsen, maar je haalt veel meer uit je camera. Verder, voor de avondshots met veel verlichting en auto's en zo: iso omhoog, zodat je nog wat restlicht meepakt. Doe je dat niet, dan is nl alleen je onderwerp belicht en alles er omheen, zwart. Bij stilstaande objecten de sluitertijd zo lang mogelijk. De 500D is niet zo zwaar, dus een monopod zorgt dan dat je 'm wat makkelijker stilhoudt. Bij bewegende objecten als auto's en zo, zet je de AF op servo(dan blijft 'ie continu scherpstellen) en de sluitertijd niet te kort. zo rond de 40 a 50. Mikken op een bewegende auto of zo en dan focussen en meebewegen met je object. Dan is je auto scherp en de achtergrond lekker wazig en streperig, waarmee je duidelijk de beweging ´ziet´. Dan beetje prutsen in Lightroom om de kleurtjes iets aan te zetten en de ruis een beetje terug te schroeven en je hebt een berg posters aan de muur

Wat ons zo trekt aan Japan? Tsja, moeilijk de vinger op te leggen, denk ik. Er is zoveel mooi te vinden daar... Maar vooral dat de maatschappij op vrijwel geen enkel punt te vergelijken is met de onze. Zoveel verfijnder op heel veel vlakken. Van omgangsvormen tot voeding, kunst, cultuur, maar ook oppervlakkiger zaken als mode of service in een winkel. Verder vind ik dat ik nog niet zoveel recht van spreken heb, daar ik eigenlijk nog helemaal niet zoveel weet van het land. Het meeste is internet/reisgidsenwaarheid

We zijn nu twee keer in Tokyo geweest en van de rest van het land heb ik nog niets gezien. Eerst Tokyo maar eens flink ontdekken. Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat mensen Tokyo haten. Zelf ben ik echter stapelgek op grote steden en zeker op deze. Metropolen als Londen en New York zijn ook geweldig. Maar hier kan ik niet opgaan in de menigte. Door m'n uiterlijk en het niet spreken van de taal val ik ontzettend op, maar kan tegelijkertijd als een toeschouwer aan de zijlijn staan en heerlijk observeren.