Je hebt in het voortgezet onderwijs drie functieschalen: LB, LC en LD. Binnen elke functie heb je schalen: LB1, LB2...LB12 en bij LC ook (LC1, LC2) en bij LD ook. Uiteindelijk is elke functie 12 schalen lang (vanaf 2014). Het maximale salaris is in 2014 voor LB 3739 euro bruto, voor LC 4361 bruto en LD 4962 bruto. Vroeger bleven de meesten docenten in LB, was LC meestal wegelegd voor afdelingsleiders e.d. en had de directie LD. Tegenwoordig moeten veel meer docenten instromen in LC en ook in LD. Officieel moet ik als eerstegrader in 2014 in LD zitten, of dat gaat lukken is een tweede...quote:
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:22 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?quote:Op maandag 27 december 2010 23:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.
zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
In principe wel, daar wordt een school ook op afgerekend. Echter is het wel zo dat er geld moet zijn. Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde. Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
Uiteraard hangt LC af van je takenpakket, maar een aanzienlijk deel van de docenten die in LB zitten moeten (zoals mijn conrector het zei) doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?). Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.
Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
BP toch? Da's gekquote:Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
[..]
Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde.
Het zou fijn zijn als het je luktquote:Op woensdag 29 december 2010 17:16 schreef Hippos het volgende:
Dan was het andersom;0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
Zie http://www.functiemix.minocw.nl.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
[..]
doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?)
Ja, want de werkgevers willen die bepaling weer uit de CAO halen en ofschoon ik zou denken dat de bonden zich geen tweede HOS-debacle willen laten gebeuren zou toch niets me verbazen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
Een soort kennisspel doen ofzo? Een quiz bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:08 schreef jantjeschmit het volgende:
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
YWquote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef jantjeschmit het volgende:
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
Ik ben nu een paar keer mee geweest op werkweek. Dat duurt steeds van maandag tot vrijdag of van zondag tot vrijdag. Ik betaal daar niks voor: reis, overnachtingen en eten (ontbijt, lunch, diner) worden betaald. Ik krijg bovendien een (behoorlijke) toeslag (omdat je ook 's nachts en 's avonds werkt enzo, het is iets meer dan 400 euro netto).quote:Op maandag 17 januari 2011 19:55 schreef Naamah het volgende:
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?
Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
Op zijn/haar stageplaats of in het weekend?quote:Op maandag 17 januari 2011 20:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
Nee, ik doe gewoon Zen. Want vorig jaar stortte ik rond nu zo'n beetje in. En dat gaan we dit jaar niet meer doen. Dus ik negeer alle deadlines en ben dus vanavond ook niet aan het werk.quote:
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien.
Dus krijg je een enorme piekbelasting als je bijv. 120 proefwerken in 2 dagen moet nakijken (stel, jouw vak wordt op woensdag getoetst en op vrijdag moeten de punten ingeleverd zijn), terwijl je normaal gesproken daar bijv. een week voor kon uittrekken en je werklast wat kon spreiden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week.
Moet elke leerling dan persé een PvA hebben? Dan ben je toch wel even een potje administratief bezig. Ik hou de punten van mijn leerlingen in de gaten, spreek met hen als dat nodig is. In de studielessen besteed ik aandacht aan zaken die eventueel binnen de klas spelen (problemen met bepaalde vakken of docenten, pesterijtjes, etc) en hun sectorkeuze. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen binnenlopen als ze me nodig hebben. Ik heb geen PvA voor élke leerling. Behálve leerlingen met een rugzakje, die moeten verplicht een handelingsplan in hun dossier hebben zitten.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is.
Dat heeft dan meer te maken met de instelling van die mentoren. Probleem is: iedereen wordt maar geacht om mentor te zijn, maar niet iedereen kán of wíl mentor zijn. Dus als je iemand die - met alle respect - de capaciteiten niet heeft, of het inlevingsvermogen of de wil om mentor te zijn, tóch mentor maakt, dan is dat vragen om problemen. Maar het gebeurt wel, helaas.quote:maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.'
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.quote:Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Ik zou graag zien dat mentorgroepen maximaal 15-20 leerlingen groot waren. Mijn mentorgroep is nu 30 leerlingen, dat is gewoon veel te veel. Op havo heb je klassen van 34 leerlingen. Die leerlingen kun je toch nóóit de aandacht geven die ze verdienen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:27 schreef mane het volgende:
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem.
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden. In het bedrijfsleven moet je ook gewoon de taken doen die je opgelegd worden. Niet zeuren, tjak! Probleem is dat we hier natuurlijk met jonge mensen te maken hebben, en een slechte of ongemotiveerde mentor kan meer kapot maken dan hij denkt.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:18 schreef ShadyLane het volgende:
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
Ik heb een hekel aan dat soort blabla. Als ik zie dat leerlingen slecht voor mijn vak staan en ik weet dat ze hun best doen, dan ga ik met zo'n leerling om tafel zitten en ga kijken waar ik kan helpen. Leerlingen die er met de pet naar gooien, het spijt me zeer, maar daar ga ik geen tijd in steken. Leerlingen weten bij mij: als je goed je best doet, maar het lukt niet - dan help ik je.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:23 schreef Hippos het volgende:
Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
Dat hoor ik ook zo vaak bij vergaderingen: "hij moet gewoon beter opletten in de les". Soms denk ik dan wel eens (als advocaat van de duivel): "Maak jij je les dan wat interessanter".quote:En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben.
Nu vraag ik de collega's gericht op de man af wat we kunnen doen. Dat werkt veel effectiever en ik krijg ook de informatie die ik hebben wil. Oeverloos gezwam maak ik korte metten mee.quote:Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief.
- iedereen een 10 geven die meetelt als een SO'tje, en elke keer dat het huiswerk niet af is (of gekletst wordt zonder reden) gaat er een punt van af. Einde van de periode telt het punt (dat overgebleven is) mee voor het rapport. Beetje brugklasmethode, maar kan ook werken in leerjaar 4.quote:Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
Die zorgen dat hun taakuren al vol zitten met andere klussen die minder tijdrovend zijn, en dan kunnen ze het mentoraat weigeren met het argument: "ik zit al vol". Sommigen lijken er een sport van te maken niet zozeer voor interessante/voldoening gevende taken te kiezen als wel voor die dingen waarbij je je er het makkelijkst vanaf kunt makenquote:Op woensdag 2 februari 2011 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden.
Huiswerkklas of huiswerkbegeleiding? Staan haar ouders daar open voor? Kan heel goed werken voor leerlingen die moeite hebben met discipline en structuur.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
Het ziet er naar uit dat het voor de rest van het schooljaar is, en ik kan geen andere taken laten vallen. Overigens waren de klassen zo blij dat ze nu les krijgen van mij (de collega die is weggevallen, is dat niet voor niets zeg maar...), dat ik in één van de klassen met een staande ovatie ben onthaald. Ik heb de eerste lessen heel wat geklaag over mijn voorganger moeten pareren, heel vermoeiend vind ik dat...quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
Inderdaad. Maar als hij al zo met afspraken met collega's om gaat, hoe zou dat dan in de klas gaan? Mja, meestal hebben die kantjes-er-af-lopers zich helemaal bij de directie ingelikt, zodat ze met veel dingen weg kunnen komen en de directie denkt dat die persoon echt helemaal geweldig is.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis. Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
Dank!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)
Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg. En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.
Succes!
Zo, deze plemp ik ook ff hier neer. Het zit me tot hierquote:Op woensdag 16 februari 2011 17:58 schreef Jojoortje het volgende:
Het doet me trouwens wel verdriet wat er nu allemaal in het onderwijs gaat gebeuren. Klassen die ze samenvoegen, puur vanwege het geld. We krijgen volgend jaar een groep 5 van 34 leerlingen met al die zorgkinderen er inHet is echt te triest voor woorden.
Het is misschien heel erg wat ik zeg, maar laten we ons eens focussen op die bovengemiddelde en gemiddelde leerlingen, want die kun je echt wat niveaus omhoog brengen. Dat soort leerlingen dragen de maatschappij in de toekomst. De zwakkere leerlingen (waar nu bijna al je aandacht naar uit gaat) kan qua niveau wel omhoog gaan, maar tergend langzaam en met bijles, rugzakje en bij elke les extra instructie.
Het onderwijs wordt zo ontzettend slecht en niemand die er wat tegen doet. Zuur.
Zo vind ik ook dat men in het onderwijs gerust ontslagen mag worden. Collega's die het ontzettend slecht doen, worden meestal naar een andere school gestuurd, want hier mogen ze die niet ontslaan. Dit gaat ten koste van goede leerkrachten die nergens een vast contract krijgen, want dat mogen ze niet geven i.v.m. de bezuinigen.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |