abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2010 @ 10:16:32 #101
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_90223168
Ik had eigenlijk liever een week later vakantie gehad. Ik was er ten eerste nog niet echt aan toe en ten tweede vind ik 3 januari zo vroeg in het nieuwe jaar...

Hoe dan ook: fijne vakantie allemaal!
pi_90285547
Ik voel me gewaardeerd. *; .

Vlak voor de kerstvakantie heb ik vernomen dat ik LC krijg. Maar dat niet alleen: het is ook toegekend met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2010.

Het voelt ook een beetje als een soort gerechtigheid (ik vind dat ik het verdiend heb en dat ik er recht op heb), maar mooi is het wel en een leuke bonus bovendien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_90285644
Tof, gefeliciteerd!

En ja, ik had ook getekend voor een kerstvakantie vanaf de 24e en dan lekker door t/m 9 jan. Er zijn scholen die daarvoor gekozen hebben. Maar goed, de mijne niet en daarom kan ik nu al een dag of vijf heerlijk uitslapen.
pi_90296566
Gefeliciteerd Mane! Ik ga in maart samen met de conrector kijken aan welke eisen in voor LC wel voldoe en waar ik eventueel nog aan moet werken ;) Maar volgens hem zou ik versneld in aanmerking komen voor LC, maar mijn andere collega gaat nu ook solliciteren voor LC (ons vakhoofd ging haar helpen een brief op te stellen), wordt dus nog druk. Ik vermoed dat ik nog eventjes moet wachten, maar we zien wel :P
  woensdag 22 december 2010 @ 17:06:46 #105
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_90296596
Wat is LC?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_90296656
Hogere salarisschaal :). De meeste docenten zitten in LB, LC is daar een stapje boven, LD is nog hoger. Door het actieplan Leerkracht kunnen scholen meer docenten in LC en LD benoemen.
pi_90296718
quote:
11s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:06 schreef Maraca het volgende:
Wat is LC?
Je hebt in het voortgezet onderwijs drie functieschalen: LB, LC en LD. Binnen elke functie heb je schalen: LB1, LB2...LB12 en bij LC ook (LC1, LC2) en bij LD ook. Uiteindelijk is elke functie 12 schalen lang (vanaf 2014). Het maximale salaris is in 2014 voor LB 3739 euro bruto, voor LC 4361 bruto en LD 4962 bruto. Vroeger bleven de meesten docenten in LB, was LC meestal wegelegd voor afdelingsleiders e.d. en had de directie LD. Tegenwoordig moeten veel meer docenten instromen in LC en ook in LD. Officieel moet ik als eerstegrader in 2014 in LD zitten, of dat gaat lukken is een tweede...
  woensdag 22 december 2010 @ 17:14:29 #108
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_90296915
Bedankt ^O^
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_90297252
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
pi_90517875
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:22 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.

zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
Kwak
  woensdag 29 december 2010 @ 00:54:40 #111
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_90566977
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 23:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.

zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
pi_90571442
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
In principe wel, daar wordt een school ook op afgerekend. Echter is het wel zo dat er geld moet zijn. Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde. Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
  woensdag 29 december 2010 @ 14:02:52 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_90580978
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.

Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
.
pi_90581778
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.

Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
Uiteraard hangt LC af van je takenpakket, maar een aanzienlijk deel van de docenten die in LB zitten moeten (zoals mijn conrector het zei) doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?). Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
pi_90589680
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:

[..]
Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde.
BP toch? Da's gek :? . Bij een presentatie op onze vestiging over de functiemix kregen we te zien dat er op jullie vestiging dit jaar 7 LD-functies open waren. Of verwar ik je nu met iemand anders hier? Sorry dan :+ . Wij hadden zelf iets van 4 LC-plaatsen en 1 LD-plek.
Ik ga komend jaar proberen LC te krijgen.
pi_90590306
Dan was het andersom; :Y 0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
pi_90590472
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:16 schreef Hippos het volgende:
Dan was het andersom; :Y 0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
Het zou fijn zijn als het je lukt :). Ik vind het wel vrij ingewikkeld hoor, en voor een deel is het ook allemaal achterkamertjes- en vrindenpolitiek, volgens mij ;).

Hebben we alweer zin in het werk? 3 januari is gevoelsmatig zo vroeg.
pi_90590544
'Ja, te vroeg, jullie op de AM (toch?) beginnen ook dan met de lessen? Wij begonnen vroeger altijd de dinsdag, maar nu ook op de maandag, vanaf 2de lesuur.

LC/LD is inderdaad vaag en lastig, maar ik heb in maart een 2de gesprek met de conrector om mijn competenties te vergelijken met de LC functie en kijken waar ik eventueel nog aan moet werken. Maar ik zit nog maar 2 jaar in het onderwijs, dit word mijn 3de jaar, dus ik vermoed dat ik nog even moet wachten. Maar hij was erg positief.
  woensdag 29 december 2010 @ 17:22:47 #119
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90590587
Hoi, wisten jullie dat het nu kerstvakantie is?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 29 december 2010 @ 17:38:12 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_90591380
Precies.. ik heb sinds de 17e helemaal niks meer voor school gedaan. En dat ga ik ook fijn volhouden. Maandagmorgen, 8:30 uur, dan zie ik wel weer. Wel een beetje vroeg - op 3 januari al, maar goed.
.
pi_90604093
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:

[..]

doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?)
Zie http://www.functiemix.minocw.nl.
pi_90613746
Ja, en 'n school die die percentages niet haalt krijgt 'n boete, dus ze gaan heus wel zorgen dat ze die halen. Dat er op de school van kwakz0r toch geen ruimte was voor LC- en LD-functies kan komen doordat die school al boven die percentages zit, omdat er bijv. veel voorhossers met LD in dienst zijn.
pi_90618017
Ik heb dit topic eens helemaal doorgelezen (en sommige vorige ook). Ik ben zelf geen docent maar ik overweeg wel het onderwijs in te gaan. Ik ben gestopt met mijn studie dit jaar en ik zoek iets anders. In eerste instantie leek me het wel wat de gezondheidszorg in te gaan maar ik denk dat mijn 'hart' meer ligt in het onderwijs.
Ik heb al wel ervaring in lesgeven op het voortgezetonderwijs. Ik ben gastdocent geweest en heb denk ik 200 gastlessen gegeven. Nu is een gastles uiteraard wel heel anders maar ik heb het onderwijs al wel van de docent kant kunnen zien. De variatie lijkt me juist erg leuk, niet alleen maar lesgeven maar ook gesprekken voeren, leerlingen begeleiden, organiseren. Mijn vader is ook docent en hij is er altijd heel enthousiast over. Aan de ene kant is het wel gek dat ik voor het onderwijs kies aangezien ik geen fijne middelbare schooltijd heb gehad, al heb ik juist altijd wel goede contacten gehad met de leraren. (en sommige leraren hebben me in een hele moeilijke periode heel erg goed geholpen, waar ik ze nog altijd dankbaar voor ben)
Ik zou dan graag de 2e graadslerarenopleiding voor natuur- en scheikunde aan de HvA. Ik heb hier alleen niemand gezien die natuur/scheikunde geeft
Ik vroeg me af of iemand met een 2e graads bevoegdheid minder snel wordt aangenomen dan iemand met een 1e graads bevoegdheid? Laatst had ik een heel krantenartikel gelezen dat scholen liever een academisch geschoolde leraar zouden hebben. En hoe snel kom je aan de bak als leraar? Als ik op vacaturesites kijk (zoals meesterbaan.nl) dan vind ik dat er heel weinig vacatures zijn.
Ik ben benieuwd, ik zal het topic zeker blijven volgen.
pi_90619466
Het hangt sterk af van je vakgebied. Ik weet dat in de randstad er altijd veel vraag is naar natuurkunde/scheikunde docenten, die zijn schaars. Als tweedegrader heb je daardoor best veel kans om ergens een plekje te vinden. Bij een vak zoals geschiedenis is dat lastiger; dus ik denk dat dat wel meevalt. De meeste vacatures zullen in de periode januari-april op de sites komen omdat dan vaak de formatie voor 2011-2012 gaat beginnen. En je kunt altijd een open sollicitatie sturen.
pi_90639325
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
Ja, want de werkgevers willen die bepaling weer uit de CAO halen en ofschoon ik zou denken dat de bonden zich geen tweede HOS-debacle willen laten gebeuren zou toch niets me verbazen.
pi_91260512
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:10:43 #127
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91260619
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:08 schreef jantjeschmit het volgende:
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
Een soort kennisspel doen ofzo? Een quiz bijvoorbeeld?
Klas indelen in teams en het team met de meeste punten wint.
Niet meer actief op Fok!
pi_91260773
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:27:26 #129
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91261213
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef jantjeschmit het volgende:
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
YW :).
Niet meer actief op Fok!
pi_91359624
Hello! Ik meld me ook maar eens in dit topic :) Ben nu precies een jaar aan het werk als docent Nederlands, na eerst iets heel anders gedaan te hebben. Rond deze maand ook mijn educatieve master af en ben dus vanaf februari volledig bevoegd eerstegraads docent!
Gisteren gesprekje met de directeur gehad en ik ga vanaf volgende maand 0,8 fte werken en vanaf mei 1 fte (dan komt er een zwangerschapsverlof). En waarschijnlijk per maart ook al een vast contract, erg fijn!

Vraagje nav de discussie over LC/LD: is het nu zo dat eerstegraders in 2014 in LC of LD moeten zitten? Want bij ons op school moet je solliciteren naar zo'n functie (tegenwoordig mogen zowel tweede- als eerstegraders naar LC, heb ik vernomen) en wordt het ook gefaseerd ingevoerd. Is het voor mij al reëel om eind dit jaar (vorige ronde is net geweest) al te solliciteren naar LC of is dat te vroeg? En hangt het van je takenpakket af of je zo'n functie krijgt of van je opleiding?
You may say I'm a dreamer / But I'm not the only one - John Lennon
pi_91402769
In principe zouden alle eerste graads docent vanaf 2014 in LD moeten zitten, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

Voor een LC of LD functie moet je als docent voldoen aan een aantal eisen, competenties. Meestal moet je solliciteren naar de functie en wordt je op gesprek uitgenodigd. Zo ging het dit jaar bij ons op school. Jij moet dan bewijzen dat je een LC of LD functie waard bent, uiteraard heeft dat te maken met je takenpakket en wat je binnen de school doet. Een overzicht van een LC functie wat ik even snel vond was dit http://www.atlascollege.nl/Page/sp1451/ml1/Index.html maar met een beetje googlen kom je vanzelf de competenties tegen. Vaak is het zo dat niemand aan alle competenties voldoet, maar je moet wel duidelijk maken waarom jij die functie waard bent. Hetzelfde geldt voor LD.
pi_91460689
Ik kom ook even binnenvallen. Ik mag morgen op mn stageschool een eerste lesje geven aan een 2 mavo klas. Ik heb er veel zin in maar ik vind het ook heel spannend. Vooral het opstarten.
pi_91465865
Spannend inderdaad, succes! Wat ga je met ze doen?
pi_91466178
Is ook spannend, alvast succes! Wat is je plan?

Spuit elf :') zag de reactie van Jentin te laat.

[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2011 15:41:15 ]
pi_91466245
Ik kom om in het nakijkwerk trouwens :{ vind het nu echt niet meer leuk, waarom heb ik nou gekozen voor twee klassen 4VWO :') die moeten elke periode een schrijfopdracht oefenen (en die moet nagekeken) en een echte schrijven voor een cijfer. Dus nu heb ik 60 book reviews te proefbecijferen en straks weer 60 voor de echte cijfers. Boehoe.
pi_91474693
Moeten die oefenopdrachten ook een cijfer krijgen? Anders kun je de leerlingen misschien werk van elkaar laten nakijken met behulp van een nakijkformulier o.i.d.?

De nakijkberg herken ik: voor a.s. maandag moet ik nog 3 klassen havo 4, 2 keer 5 atheneum en 1 keer 6 atheneum doen, terwijl ik tot en met morgen hele dagen bezig ben met de mondelinge literatuurexamens van 5 havo (2 klassen = 50 leerlingen en dan ook nog een klas van een collega erbij).

Maar goed, ik houd mezelf altijd maar voor dat het deze keer ook wel weer zal lukken en dan is er weer een hele tijd niks ;).
pi_91480046
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?

Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91484836
@jentin, razztwizzle, ik moet met ze een paragraaf lezen en er uitleg over geven. De les opstarten dus. Dat moet twintig minuten duren en daarna gaat mijn begeleidster verder met opdrachten opgeven en moet ik door de klas lopen om eventuele vragen te beantwoorden.

Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
pi_91485428
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:55 schreef Naamah het volgende:
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?

Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
Ik ben nu een paar keer mee geweest op werkweek. Dat duurt steeds van maandag tot vrijdag of van zondag tot vrijdag. Ik betaal daar niks voor: reis, overnachtingen en eten (ontbijt, lunch, diner) worden betaald. Ik krijg bovendien een (behoorlijke) toeslag (omdat je ook 's nachts en 's avonds werkt enzo, het is iets meer dan 400 euro netto).

Het is nogal riant, vind ik :@ Toegegeven, zo'n werkweek is ook écht wel zwaar als begeleider (je maakt nogal wat nachtelijke uren op de grond van de hotelgangen en jij mag de volgende dag dan níet slapen tijdens de bustour). Maar ja: je hebt er ook veel lol aan. Ik zou het zonder vergoeding ook doen, maar ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld voor mensen met kinderen weinig aantrekkelijk is.

Edit: overigens gaat men bij ons op school wel morrelen aan deze regeling, geloof ik, en meteen ging er een protestgemompel op.
pi_91488280
8)7 8)7 8)7 8)7 ik word echt gek van dat nakijkwerk. Even denken, 59 toetsen 4H, 30 verslagen 4H, 48 toetsen 4V, daar komen nog iets van 24 verslagen van binnen, 90 tekeningen, 27 toetsen 5V en een partij vragen nakijken uit een NLT module...en dan natuurlijk de lessen voorbereiden, studiewijzers maken/kopiëren, mentorgesprekken houden, dingen voor de maatschappelijke stage regelen en...en...en...en....dan zet ik maar een rustig muziekje op en denk 'morgen weer een dag.' ;)
  maandag 17 januari 2011 @ 21:59:32 #141
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_91488925
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
Op zijn/haar stageplaats of in het weekend?

Ik ben zelf SPD, en laat mijn stagiairs alleen de toetsen nakijken en verwerken die ze zelf afnemen. Hoewel het misschien wel verleidelijk klinkt, zou ik mijn stagiairs nooit mijn berg nakijkwerk meegeven. Hoe demotiveer je iemand voor het vak zeg... :{
pi_91491166
Doe mij ook een stagiair :o Maar nee, serieus, ik hoefde dat van mijn begeleidster ook niet te doen, inderdaad alleen de toetsen die ik zelf had gegeven. Ik zou het denk ik ook niet prettig vinden, ik houd toch graag zelf het inzicht in wat mijn leerlingen kunnen en waar het goed/niet goed gaat op toetsen.
pi_91491848
Ze hebben bij ons nu al moeite om voldoende begeleiders te vinden voor de excursies dus als de begeleiders ook nog eens niet hun kosten volledig vergoed zouden krijgen konden ze die excursies wel opdoeken. Op de school van een vriendin van me krijgen de begeleiders zelfs, bovenop het feit dat ze hun kosten vergoed krijgen, een dagvergoeding van 50 euro (in plaats van taakuren) omdat er anders niemand te vinden was.

Ik vind dit de verantwoordelijkheid van de school hoor. Je wilt goede sier maken met excursies, dan hoor je er ook in te investeren en anders doe je ze maar lekker niet.
pi_91493019
Op de stageplaats.
Ik hoef het ook niet te doen, ik bied het wel aan en daar is ze dan ook heel blij mee. We doen het wel samen.
pi_91516403
Het ging goed! Klas was rustig en ik hoefde maar twee keer iemand aan te spreken. Nuttige feedback gekregen van begeleidster. Ze vond dat ik een natuurlijke rust uitstraalde en volgende week mag ik weer.
pi_91538212
Fijn zeg, DanseMacabre ^O^! De kop is eraf ;)
pi_91539820
Ja heel fijn, ik heb nu ook echt zin om verder te gaan.
Ik zag tijdens de les mijn begeleidster driftig meeschrijven maar er kwam vooral positieve feedback uit. Ze gaat het ook nog voor me uittypen zodat ik het in m'n logboek op kan nemen. Ik ben echt blij met mijn stageplek. Mijn begeleidster is heel duidelijk en eerlijk maar ook gezellig en als ik even niks te doen heb mag ik ook altijd bij een van de andere docenten meekijken.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 22:52:29 #148
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_91684458
Vandaag naar de open dag van Windesheim geweest.. Erg leuk!

Zit nu erg te twijfelen tussen Scheikunde, Wiskunde en misschien ook wel Biologie.

Vind het alle 3 erg leuke vakken. Hoorde daar dat je bij Scheikunde leerlingen veel minder vaak in de week (uurtje of 2) ziet dan bij Wiskunde, en dus minder makkelijk een band met ze opbouwt. Zijn er mensen die dat ook echt zo ervaren?
Frysk bloed tsjoch op!
pi_91691294
Ik zie sommige klassen 4x in de week, de meeste 3, en enkele 2. Twee vind ik een stuk minder prettig. Drie of vier maakt niet zoveel verschil: je ziet elkaar dan per definitie wel regelmatig, terwijl bij twee lessen per week er vaak een groot gat valt doordat de klas of jij een van die twee keren op excursie is, een leerling die ziek is of een repetitie mist op maandag zie je vrijdag pas
weer, dat soort dingen. Er is veel minder continuiteit dan bij de andere groepen.

Ik heb ook 1 klas (voor een ander vak) slechts 1 uur per week en ik heb het gevoel dat ik die kinderen echt nauwelijks ken.

Bij ons is een bijkomende factor dat de tweeuursklas even snel door de stof heen moet als de drieuursklassen en dat is eigenlijk te hoog gegrepen. Dus sneltreinvaart en weinig tijd om gewoon eens even met (een deel van) zo'n klas te praten. Ik kaart het al jaren aan maar we moeten het ermee doen. Vervolgens krijg ik juist van die klassen allemaal ouders op de ouderavond omdat veel leerlingen onvoldoende staan en kan ik de eeuwige riedel over "eigenlijk te weinig lesuren, ik kaart het al jaren aan" weer afdraaien :+.

Los van het leerlingcontact en de continuiteit in lesstofuitleg/inoefenen enzo is het ook qua werkdruk voor de docent prettiger om een vak te geven dat voor relatief veel uren op het rooster staat. Je hebt dan nl. minder verschillende klassen (=meer tijd per klas om je lessen voor te bereiden) en minder verschillende leerlingen (= meer tijd om leerlingen individueel te spreken/begeleiden).
pi_91691811
Bezig met tweede lesvoorbereiding. Ik moet een nieuw hoofdstuk met ze starten, over Nederlandse kolonies. Leerlingen hebben ook aangegeven wat meer over mij te willen weten dus dat ga ik ook kort meenemen. :)
pi_91822324
Ik word soms zo moe van collega's...sinds wanneer hebben mavo leerlingen zo'n korte spanningsboog dat ze geen toetsen van 100 minuten kunnen maken? Uh, over 3 maanden zitten ze 120 minuten aan hun examen te werken....maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien ;)
pi_91845492
Maar hoe is die discussie dan ontstaan?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_91862855
Simpel, wij zien het liefst 100 minuten toets in 4M omdat we veel hoofdstukken toetsen en bovendien vinden we dat de leerling wat voorbereid moet worden op het feit dat bij een examen ze 120 minuten moeten zitten. Een beetje aanleren dat je bij het examen niet na 30 minuten weer buiten staat. Maar we staan alleen in onze mening, althans, de opmerking vond ik wat bot.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:21:33 #154
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91864375
Ik heb soms het idee dat we leerlingen moeten behandelen alsof ze enorm breekbaar zijn. Met het oog op het examen is het niet verkeerd om 100 min toetsen af te nemen. Mooie voorbereiding voor het examen :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869138
Nakijkmarathon vandaag. Gezellig in de werkruimte op school, met drop en fijne collega's O+.

Gedaan:
30x filmverslagen brugklas (pokkewerk, duurt lang)
30x repetitie brugklas (zjoeffff O+ )
30x repetitie 2HAVO (zjoefff maar teleurstellende resultaten :{ )
25x presentaties 4HAVO (was alleen nog uitrekenen n.a.v. rubric)
25x repetitie 4HAVO (maar nog niet af, want geen concentratie meer)

Nu komt er nog / moet ik nog:
60x repetitie 4VWO (inclusief 60 korte book reviews )
30x repetitie 3GYM (eitje)
22x repetitie 3HAVO (eitje)
19x SE 6VWO (lastig :{ want literatuur en alleen maar open vragen)
30x filmverslag 2HAVO ( ;( )
30x schrijftoets 2HAVO ( ;( opstellen )

Tot zover een sfeerimpressie van mijn toetsweek :+ ik dank mijn roostermakers dat ze mij vandaag en morgen hebben vrijgeroosterd van surveillance. Donderdag van 8:30 tot 16:00 mondelingen, vrijdag van 8:30 tot 16:30 examentraining-cursus en volgende week dinsdag en woensdag ook nog mondelingen. En natuurlijk moeten de studiewijzers voor de nieuwe periode per maandag op de website staan.

Ik maak expres geen to-do lijstjes meer in m'n agenda, dan word ik wanhopig. Rustig aan is het devies :7 . En dus vooral gezelligheid. En dropjes :9.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:42:57 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:43:20 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91869221
Jij hebt een stagiaire nodig
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869264
Oh ja, en de vrolijke noot van de rector vandaag in ons bulletin: "De werkdruk voor de MVT-secties is verlaagd omdat de luistertoetsen voortaan opgestuurd worden naar het CITO en daar verder worden verwerkt".

Ja, want dát was nou nét de werkdruk, die 20 meerkeuzeluistertoetsen.
pi_91869338
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
Nee, ik doe gewoon Zen. Want vorig jaar stortte ik rond nu zo'n beetje in. En dat gaan we dit jaar niet meer doen. Dus ik negeer alle deadlines en ben dus vanavond ook niet aan het werk.
pi_91869502
Bij ons kwam de sectie Nederlands, althans het bovenbouwdeel ervan, om in het werk en toen heeft een daadkrachtige collega erop aangedrongen de helft van het PTA te schrappen. Toegewijde neerlandici sputterden: "maar ze moeten dit op het examen kunnen dus dat moeten we minstens vijf keer oefenen". "Niets daarvan", zei hij, "twee keer is meer dan genoeg". Nu is er al een tijdje geen neerlandicus meer overspannen geweest. En de leerlingen slagen nog steeds.

De moraal van dit verhaal: valt er niet wat te schrappen?
pi_91869727
Nouja, er is al heel veel geschrapt n.a.v. mijn inzinking vorig jaar.. dit is een normale toetsweek, alle klassen hebben één toets en de verslagen e.d. is allemaal nog achterstallig werk uit de vorige periode.

Het probleem is eigenlijk mijn 2 klassen 4VWO, die maken gemengde toetsen met een schrijfopdracht erin, en daar ben je even druk mee. Gelukkig hoeft dat over 1,5 week pas nagekeken te zijn, geloof ik. Die mondelingen zijn ook 4VWO, in tweetallen, dus 30 mondelingen, maar daar zit het werk niet zo in. Ja, het kost tijd die je anders had kunnen besteden aan nakijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:52:06 ]
pi_91875969
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
^O^
pi_91876155
O ja, dat weet ik nog ja, dat er al veel was geschrapt. Da's in elk geval mooi! En dan is 'zen blijven' nu inderdaad waarschijnlijk de beste strategie. Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
pi_91878689
Die klasgenoot kwam niet aan 't leren van haar tentamens toe omdat ze toetsen na moest kijken. :X
Ik heb mijn begeleidster aangeboden om haar te helpen met haar nakijkwerk. Ze steekt echt tijd in m'n begeleiding dus ik vind dat ik haar dan ook wel een beetje mag helpen. :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 16:44:35 #164
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_91900510
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
:o Dat meen je niet...

Maar het is wel zo: de proefwerkweken zijn altijd piekmomenten qua nakijkwerk. Afschaffen die zooi ;)
.
pi_91903224
Wij hebben alleen aan het eind van het jaar nog 1 proefwerkweek, verder geen. Dat is gedaan om beter aan de 1040 uur les te komen. Ik moet zeggen: doe mij maar een proefwerkweek hoor :). Het nakijkwerk heb je toch wel, en in zo'n week heb je er tenminste niet nog twintig lessen naast.
pi_91906180
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week. Ik hoef geen drie versies voor drie klassen te maken omdat alle klassen de toets op hetzelfde moment hebben. En het is gezellig, met z'n allen in de werkruimte nakijken, koekjes eten. Het heeft wel wat.
  zondag 30 januari 2011 @ 15:40:10 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92080103
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week.
Dus krijg je een enorme piekbelasting als je bijv. 120 proefwerken in 2 dagen moet nakijken (stel, jouw vak wordt op woensdag getoetst en op vrijdag moeten de punten ingeleverd zijn), terwijl je normaal gesproken daar bijv. een week voor kon uittrekken en je werklast wat kon spreiden.
.
pi_92084851
Ach, bij mij maakt het allemaal niets uit omdat ik nakijkwerk sowieso uitstel tot het laatste moment. *) . Het is voor mij al heel wat dat ik donderdagmiddag een klas heb nagekeken terwijl ik de cijfers pas maandag (nu dus morgen) hoef te hebben. Vanmiddag heb ik dus de hele middag zitten nakijken en vanavond ook nog een beetje. Het is net niet zo erg dat het nachtwerk wordt.

Wij hebben geen proefwerkweek in de onderbouw, maar natuurlijk wel de toetsweken in de bovenbouw en daar heb ik altijd heel veel van.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92110425
Ik ben net zo erg. Ben nu net klaar, geheel door mijn eigen schuld wegens vanavond pas begonnen zijn :). Gelukkig hoef ik pas om 7 uur op en niet om 6. Ter beloning eet ik nu chocolademousse.
pi_92144983
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d. Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
  maandag 31 januari 2011 @ 21:46:09 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92145892
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is.
Moet elke leerling dan persé een PvA hebben? Dan ben je toch wel even een potje administratief bezig. Ik hou de punten van mijn leerlingen in de gaten, spreek met hen als dat nodig is. In de studielessen besteed ik aandacht aan zaken die eventueel binnen de klas spelen (problemen met bepaalde vakken of docenten, pesterijtjes, etc) en hun sectorkeuze. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen binnenlopen als ze me nodig hebben. Ik heb geen PvA voor élke leerling. Behálve leerlingen met een rugzakje, die moeten verplicht een handelingsplan in hun dossier hebben zitten.
Vergaderingen zijn zeker niet zinloos. Je moet ook de juiste vragen stellen om je informatie bij elkaar te sprokkelen. Als je de vergadering voorzit en je zegt: "Nou, zeg het maar", dan kom je inderdaad niet ver...

quote:
maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.'
Dat heeft dan meer te maken met de instelling van die mentoren. Probleem is: iedereen wordt maar geacht om mentor te zijn, maar niet iedereen kán of wíl mentor zijn. Dus als je iemand die - met alle respect - de capaciteiten niet heeft, of het inlevingsvermogen of de wil om mentor te zijn, tóch mentor maakt, dan is dat vragen om problemen. Maar het gebeurt wel, helaas.

Een geweldig boek dat ik, wat het mentoraat betreft, blijf aanraden is "Handboek Voor Elke Mentor" van Ivo Mijland en Maya Bakker.
.
pi_92162106
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje. :) . Meestal komt het in grote lijnen toch wel op hetzelfde neer: met leerling praten, met ouders praten, eventueel hulp aanbieden, de mogelijkheden doornemen, etc.

Wij laten soms leerlingen zelf een soort PvA schrijven. Lijkt me een goed idee: geef de leerlingen hierin zelf ook verantwoordelijkheid, zeker als het bovenbouwleerlingen betreft (onderbouwleerlingen kunnen dit wellicht nog niet): zij zijn immers degenen die examen moeten doen?

quote:
Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.

Als het om leerlingen gaat die examen moeten doen, heb ik twee opmerkingen:
a. als je voor die leerlingen nog hulp (op een structureel niveau) moet aanbieden, ben je sowieso rijkelijk laat. Dat had dan in een veel eerder stadium moeten gebeuren.
b. in dit stadium heb je het meeste aan examentraining: oefenen, oefenen, oefenen. Dat kun je, met gemotiveerde leerlingen en goede vakdocenten, als school natuurlijk wel organiseren. Daarnaast zijn er steeds meer mensen gespecialiseerd in deze 'tak van sport' en die kun je in huis halen of leerlingen naar doorverwijzen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:05:28 #173
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92177235
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:27 schreef mane het volgende:
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem.
Ik zou graag zien dat mentorgroepen maximaal 15-20 leerlingen groot waren. Mijn mentorgroep is nu 30 leerlingen, dat is gewoon veel te veel. Op havo heb je klassen van 34 leerlingen. Die leerlingen kun je toch nóóit de aandacht geven die ze verdienen?
.
pi_92214042
Wij hebben vrijdag Open Avond en nu kan mijn ene collega er niet zijn vanwege ernstige prive-omstandigheden. De ander heb ik ook toen het er nog op leek dat we er met z'n drieeen zouden zijn al lopen pushen: "je komt dit jaar niet pas vijf minuten voor het begin aanzetten, geen smoesjes over 'ik zit met de kinderen', je regelt maar 'n oppas", waarop hij gisteren zei dat hij er misschien wel 'n half uurtje voor aanvang zou kunnen zijn }:|.

Nu de schoolleiding belde dat collega 1 er niet bij kan zijn heb ik bij hen aangegeven dat ik niet in m'n eentje twee lokalen kan inruimen (beide zijn wel echt nodig: eentje is vaklokaal, de ander is voorlichtingspraatjes over plustraject, die ik nu van collega 1 overneem). Zij gaan collega 2 nu bellen dat ie eerder moet komen. Mij benieuwen.

Wanneer ik ooit eens terechtkom in 'n vaksectie met twee enthousiaste, energieke collega's is voor mij het paradijs 'n feit.
pi_92214107
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
pi_92219313
Ik voel met je mee, SL. Ik mis ook een positieve en collegiale houding bij mijn naaste collega's. Soms vergeet ik bijna hoe vervelend dat is, omdat ik de neiging heb me maar aan te passen en niets meer te verwachten. Maar daardoor moet ik dus wel echt alles zelf doen en het feit dat ik me soms overbelast voel en het gevoel heb mijn werk niet aan te kunnen (terwijl het allemaal prima gaat!) komt ook daaruit voort. Het heeft een ontzettend groot effect op hoe je je voelt ten aanzien van je werk. Ik moet niet vergeten dit steeds weer bij mijn leidinggevenden en mijn collega's aan te kaarten, zodat zij vooral niet kunnen gaan denken dat het allemaal wel los zal lopen en het wel best is zo.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92230191
De schoolleiding laten bellen did the trick: ik kreeg 'n allervriendelijkst mailtje dat ie z'n uiterste best gaat doen er om half vier te zijn en dat ie er alle vertrouwen in heeft dat het gaat lukken in de twee uur die we dan nog hebben. "Hartstikke fijn dat je dit jaar zo meedenkt! Het zal dan inderdaad vast allemaal goedkomen", heb ik geantwoord, het was sterker dan ik :).
pi_92232648
Uiteraard hebben niet alle mentorleerlingen een PvA, dat zou inderdaad enorm veel werk worden. Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben. Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief. Vandaar mijn eerdere opmerking...

Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:53:34 #179
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92234110
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:18 schreef ShadyLane het volgende:
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden. In het bedrijfsleven moet je ook gewoon de taken doen die je opgelegd worden. Niet zeuren, tjak! Probleem is dat we hier natuurlijk met jonge mensen te maken hebben, en een slechte of ongemotiveerde mentor kan meer kapot maken dan hij denkt.

quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:23 schreef Hippos het volgende:
Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
Ik heb een hekel aan dat soort blabla. Als ik zie dat leerlingen slecht voor mijn vak staan en ik weet dat ze hun best doen, dan ga ik met zo'n leerling om tafel zitten en ga kijken waar ik kan helpen. Leerlingen die er met de pet naar gooien, het spijt me zeer, maar daar ga ik geen tijd in steken. Leerlingen weten bij mij: als je goed je best doet, maar het lukt niet - dan help ik je.

quote:
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben.
Dat hoor ik ook zo vaak bij vergaderingen: "hij moet gewoon beter opletten in de les". Soms denk ik dan wel eens (als advocaat van de duivel): "Maak jij je les dan wat interessanter".

quote:
Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief.
Nu vraag ik de collega's gericht op de man af wat we kunnen doen. Dat werkt veel effectiever en ik krijg ook de informatie die ik hebben wil. Oeverloos gezwam maak ik korte metten mee.

quote:
Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
- iedereen een 10 geven die meetelt als een SO'tje, en elke keer dat het huiswerk niet af is (of gekletst wordt zonder reden) gaat er een punt van af. Einde van de periode telt het punt (dat overgebleven is) mee voor het rapport. Beetje brugklasmethode, maar kan ook werken in leerjaar 4.
- bankjes uit elkaar zetten
- schrijfles geven, waarbij alleen maar opdrachten gemaakt moeten worden en veel gedicteerd wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-02-2011 19:06:33 ]
.
pi_92249402
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden.
Die zorgen dat hun taakuren al vol zitten met andere klussen die minder tijdrovend zijn, en dan kunnen ze het mentoraat weigeren met het argument: "ik zit al vol". Sommigen lijken er een sport van te maken niet zozeer voor interessante/voldoening gevende taken te kiezen als wel voor die dingen waarbij je je er het makkelijkst vanaf kunt maken :).

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:29:13 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92250559
Ik werk sinds vandaag bijna 1.3 omdat er een collega weg is gevallen en er op zeer korte termijn een oplossing moest komen. Ik heb er twee klassen bij, waarvan één zeer bewerkelijk clubje. Gelukkig ken ik de meeste nog van vorig jaar en ben ik van de grootste draken mentor geweest, dat maakt het al een stuk makkelijker...
pi_92251124
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
pi_92268982
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef ShadyLane het volgende:

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
Huiswerkklas of huiswerkbegeleiding? Staan haar ouders daar open voor? Kan heel goed werken voor leerlingen die moeite hebben met discipline en structuur.

Als dat niet kan, kun je wel met haar afspreken dat ze na haar lessen nog twee/drie uurtjes op school blijft werken, twee of drie keer per week, in een mediatheek of studieruimte. En dat jij haar dan even opzoekt en vraagt wat ze doet/heeft gedaan? Neem je samen met haar haar agenda door. Of je zet haar in je eigen lokaal neer (als je dat hebt..) en gaat zelf ook wat zitten werken.

Kost wel wat tijd voor jou, maar als je zelf toch meestal tot 5 uur op school bent....

Ik heb nu met mijn mentorklas (een derde) afgesproken dat de leerlingen die meer dan twee onvoldoendes hebben op het rapport (en niet op het huiswerkbegeleiding zitten) verplicht tijdens het ingeroosterde mentoruur bij mij moeten werken aan de vakken waar ze slecht voor staan. Dan check ik meteen de agenda's en laat ik ze ook planningen maken. Leerlingen zonder die onvoldoendes hoeven niet te komen. Mijn klas is slim, maar de pubertijd slaat toe en ze hebben niet zo'n zin meer. Dus dan maar zo. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92271760
Veel dank voor deze tips! Het gaat om een meisje uit de vijfde, dus kinderachtig achter de broek zitten is niet meer zo passend (huiswerkbegeleiding biedt onze school alleen voor de eerste drie leerjaren aan), maar in haar geval wel nodig. Die van dat mentoruur en eventueel 's middags werken ga ik doen (weet niet of ik dat laatste bij de ouders voor elkaar krijg: ze woont ver weg en is dus toch al laat thuis).
Een huiswerkinstituut heb ik voorgesteld maar de ouders kwamen met andere ideeen om zelf thuis de vinger aan de pols te houden. Hopelijk leveren die wat op.

Hoorde net van de schoolleiding de achtergrond van het allervriendelijkst ("tuurlijk ben ik er vrijdag om half vier, moet ik nog iets meenemen van thuis of kan ik nog iets anders betekenen?") mailtje van mijn collega: hij heeft ongelooflijk lopen sputteren en ze hebben ontzettend moeten pushen. Treurig.
pi_92273405
Eén van mijn collega's heeft zich, twee dagen voor de Open Dag, ziek gemeld. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92274339
Oh oh oh. Nouja, mane, we zullen ze moeten gedogen! Zoveel mogelijk met blijmoedig gemoed en 'n sterke focus op de leerlingen en op die collega's die wel leuk zijn.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:47:04 #187
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92339014
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
Het ziet er naar uit dat het voor de rest van het schooljaar is, en ik kan geen andere taken laten vallen. Overigens waren de klassen zo blij dat ze nu les krijgen van mij (de collega die is weggevallen, is dat niet voor niets zeg maar...), dat ik in één van de klassen met een staande ovatie ben onthaald. Ik heb de eerste lessen heel wat geklaag over mijn voorganger moeten pareren, heel vermoeiend vind ik dat...
pi_92368256
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!

Ik gooi er even 'n anekdote over de open avond van gisteren in:

Ik had 's middags alvast in zijn en mijn lokaal alle tafels en stoelen versjouwd en in het zijne alvast wat boeken en flyers, quizpapiertje enzo neergelegd. Toen hij daarna (op tijd!) in zijn lokaal verscheen heb ik hem in zijn lokaal de rest laten doen en zelf het mijne ingericht.

Na afloop heb ik in mijn lokaal alles weer opgeruimd, tafels en stoelen teruggezet op hun plek, en uit zijn lokaal weer wat van die boeken en flyers teruggehaald. Daarna heb ik gemeld dat ik het op prijs zou stellen als hij in dat lokaal de tafels en stoelen terug zou zetten, aangezien ik al 3x had lopen slepen.

Reactie: "ik heb haast, want ik ben met de trein"
Ik: "volgens mij rijden er tot zeker half twaalf wel treinen" (het was tien uur)
Hij: "ik wil graag nog de avond doorbrengen met mijn vrouw"
Ik: "ik hoop dat je begrijpt dat ik nu 3x tafels en stoelen heb versjouwd, het in dit laatste lokaal aan jou overlaat en nu naar de borrel ga"
Hij, uber-verongelijkt: "Zeker, heb ik ALLE begrip voor, ik heb hier tegenwoordig voor 'n heleboel dingen begrip"
Waarop ik maar heb gereageerd met: "mooi, da's heel fijn" en ben naar de borrel gegaan :)

'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis.

Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:00:00 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92368817
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis. Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
Inderdaad. Maar als hij al zo met afspraken met collega's om gaat, hoe zou dat dan in de klas gaan? Mja, meestal hebben die kantjes-er-af-lopers zich helemaal bij de directie ingelikt, zodat ze met veel dingen weg kunnen komen en de directie denkt dat die persoon echt helemaal geweldig is. }:|
.
pi_92369112
Die hebben we er ook 'n paar bij ja, maar in zijn geval heeft de directie al wel door hoe het zit :)
En in de klas gaat het prima volgens mij. Hij is niet het type dat buiten de les om eens met 'n leerling apart gaat zitten om 'm nog iets uit te leggen, want dat is extra werk (die ene keer dat ie het gedaan had liep ie meteen naar de directie om dan ter compensatie niet te hoeven surveilleren op het schoolfeest), hij wil geen mentor worden want dat is zoveel werk, maar puur lestechnisch en in hoe aardig ie is naar de leerlingen hebben ze volgens mij 'n prima leraar aan 'm. Ik denk echt dat de leerlingen er niet onder lijden, en gelukkig maar.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:34:57 #191
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92371924
Ah, dat valt inderdaad alweer mee ;)
.
  zondag 6 februari 2011 @ 14:02:26 #192
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92409317
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!
Dank! :)
Ik ga het wel trekken hoor, het scheelt dat ik weinig last heb van ordeproblemen en op ons niveau (bbl/kbl) is het nakijkwerk niet zo heel intensief. Daarnaast heb ik veel bureautaken en niet zoveel lessen (zit nu in totaal op 18 lesuren per week), wat het ook een stuk hanteerbaarder maakt.
pi_92491093
:O Ouderavonden beteken vaak lange dagen. Ik was gisteren om 07.40 op school en liep pas om 21.50 het gebouw weer uit...maar ja, dat hoort (soms) bij het onderwijs. Wel leuke gesprekken met ouders, ook al blijft hun kind zitten. Blij dat ik even een vrije ochtend heb :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:24:44 #194
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92569393
Ik heb ook twee ouderavonden achter de rug deze week. Heerlijk om 'lastpakken' (en daar hebben we er nogal veel van) samen met ouders te knippen, wassen en scheren... ~O>
pi_92597775
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje omdat ik zelf van plan ben leraar te worden. Echter heb ik nooit de behoefte gehad te registreren, vond al dat lezen wel lekker makkelijk :P

Nu over op het echte werk, ben vorige week naar een open dag geweest om bij een leraren opleiding te kijken. Wat ik daar alleen niet vond is of ik het vak leraar leuk ga vinden (de opleiding lijkt me wel prima verder) iemand suggesties om de feeling een beetje te krijgen? Het gaat btw om leraar natuur-/scheikunde, in eerste instantie tweedegraads maar wil dan uiteindelijk wel mijn eerstegraads bevoegdheid halen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 18:13:10 #196
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92597856
Er is maar één manier om erachter te komen en dat is door voor de klas te gaan staan :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_92598260
En je kunt al een aardige indruk krijgen door een dagje mee te lopen met een docent nask.Je ziet dan alle aspecten van zijn werk en niet alleen dat wat je zelf zag als leerling. En sowieso kijk je dan met een andere blik naar zijn lessen: vanuit de leraar ipv vanuit de leerling.
pi_92598710
Ik ga iniedergeval proberen contact te leggen met een school in de buurt om een dagje mee te kunnen lopen.

Probleem ligt echter momenteel bij de opleiding zelf, ik studeer momenteel al zo'n twee jaar aan een vak wat vrijwel totaal anders is, op wiskunde na dan. Ik kan dus verder geen punten meenemen, wel begreep ik dat ik vrijstellingen krijg van de wiskunde.

Tweede probleem is dat het vrij moeilijk is naar familie en dergelijke om nog weer een nieuwe opleiding te beginnen (het zal dan ondertussen de derde zijn). Met dit probleem worstel ik nog.
pi_92876030
quote:
19s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:58 schreef Jojoortje het volgende:
Het doet me trouwens wel verdriet wat er nu allemaal in het onderwijs gaat gebeuren. Klassen die ze samenvoegen, puur vanwege het geld. We krijgen volgend jaar een groep 5 van 34 leerlingen met al die zorgkinderen er in :') Het is echt te triest voor woorden.

Het is misschien heel erg wat ik zeg, maar laten we ons eens focussen op die bovengemiddelde en gemiddelde leerlingen, want die kun je echt wat niveaus omhoog brengen. Dat soort leerlingen dragen de maatschappij in de toekomst. De zwakkere leerlingen (waar nu bijna al je aandacht naar uit gaat) kan qua niveau wel omhoog gaan, maar tergend langzaam en met bijles, rugzakje en bij elke les extra instructie.

Het onderwijs wordt zo ontzettend slecht en niemand die er wat tegen doet. Zuur.
Zo vind ik ook dat men in het onderwijs gerust ontslagen mag worden. Collega's die het ontzettend slecht doen, worden meestal naar een andere school gestuurd, want hier mogen ze die niet ontslaan. Dit gaat ten koste van goede leerkrachten die nergens een vast contract krijgen, want dat mogen ze niet geven i.v.m. de bezuinigen.

:r :r :r
Zo, deze plemp ik ook ff hier neer. Het zit me tot hier :(
Noot noot.
pi_92889186
Ben het met veel van je bericht eens, maar merk ook (oh-oh, ik begin 'n cynische docent te worden :)) dat ik er tegenwoordig vrij gelaten onder ben. We willen kennelijk een verdere achteruitgang van het onderwijs (en 'we' is dan ouders en leraren: de leerlingen kunnen er weinig aan doen), want we passen ons stemgedrag niet aan en verzetten ons ook niet op andere manieren.

Ik heb de mazzel dat ik goed onderwijs heb gehad en nu 'n prettige baan heb, met vaak kleine groepen, weinig zorgleerlingen en 'n hogere salarisschaal dan de meeste docenten. Mijn probleem is het dus allemaal niet. Ben meer dan bereid om in actie te komen voor onderwijskwaliteit en ben er ook eigenlijk altijd bij, maar als het dan door de passiviteit van 'het veld' niet van de grond komt, tja, dan wind ik me er niet al te hevig meer over op :).

Overigens is het een misvatting dat leraren met een vast contract niet ontslagen zouden kunnen worden. Dat kan betrekkelijk eenvoudig: functioneringsgesprekje waarin je het wanfunctioneren vaststelt, verslag daarvan, schriftelijke afspraken over gewenste verbetering en een termijn daarbij, na die termijn constateren dat de verbetering niet heeft plaatsgevonden en hoppa. Dat het toch zo weinig gebeurt is omdat veel scholen weinig professioneel opereren. Functioneringsgesprek? O ja, dat moet na drie jaar misschien maar weer eens 'n keer. Heldere, schriftelijke afspraken, huh? Termijn? Huh?

Collega van me zat op zijn vorige school in de schoolleiding en heeft op die manier meerdere mensen ontslagen. Je kunt binnen 'n half jaar van iemand af zijn, zegt hij. Bij ons is er trouwens vorig jaar ook iemand met een vast contract ontslagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')