abonnement Unibet Coolblue
pi_92219313
Ik voel met je mee, SL. Ik mis ook een positieve en collegiale houding bij mijn naaste collega's. Soms vergeet ik bijna hoe vervelend dat is, omdat ik de neiging heb me maar aan te passen en niets meer te verwachten. Maar daardoor moet ik dus wel echt alles zelf doen en het feit dat ik me soms overbelast voel en het gevoel heb mijn werk niet aan te kunnen (terwijl het allemaal prima gaat!) komt ook daaruit voort. Het heeft een ontzettend groot effect op hoe je je voelt ten aanzien van je werk. Ik moet niet vergeten dit steeds weer bij mijn leidinggevenden en mijn collega's aan te kaarten, zodat zij vooral niet kunnen gaan denken dat het allemaal wel los zal lopen en het wel best is zo.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92230191
De schoolleiding laten bellen did the trick: ik kreeg 'n allervriendelijkst mailtje dat ie z'n uiterste best gaat doen er om half vier te zijn en dat ie er alle vertrouwen in heeft dat het gaat lukken in de twee uur die we dan nog hebben. "Hartstikke fijn dat je dit jaar zo meedenkt! Het zal dan inderdaad vast allemaal goedkomen", heb ik geantwoord, het was sterker dan ik :).
pi_92232648
Uiteraard hebben niet alle mentorleerlingen een PvA, dat zou inderdaad enorm veel werk worden. Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben. Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief. Vandaar mijn eerdere opmerking...

Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:53:34 #179
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92234110
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:18 schreef ShadyLane het volgende:
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden. In het bedrijfsleven moet je ook gewoon de taken doen die je opgelegd worden. Niet zeuren, tjak! Probleem is dat we hier natuurlijk met jonge mensen te maken hebben, en een slechte of ongemotiveerde mentor kan meer kapot maken dan hij denkt.

quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:23 schreef Hippos het volgende:
Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
Ik heb een hekel aan dat soort blabla. Als ik zie dat leerlingen slecht voor mijn vak staan en ik weet dat ze hun best doen, dan ga ik met zo'n leerling om tafel zitten en ga kijken waar ik kan helpen. Leerlingen die er met de pet naar gooien, het spijt me zeer, maar daar ga ik geen tijd in steken. Leerlingen weten bij mij: als je goed je best doet, maar het lukt niet - dan help ik je.

quote:
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben.
Dat hoor ik ook zo vaak bij vergaderingen: "hij moet gewoon beter opletten in de les". Soms denk ik dan wel eens (als advocaat van de duivel): "Maak jij je les dan wat interessanter".

quote:
Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief.
Nu vraag ik de collega's gericht op de man af wat we kunnen doen. Dat werkt veel effectiever en ik krijg ook de informatie die ik hebben wil. Oeverloos gezwam maak ik korte metten mee.

quote:
Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
- iedereen een 10 geven die meetelt als een SO'tje, en elke keer dat het huiswerk niet af is (of gekletst wordt zonder reden) gaat er een punt van af. Einde van de periode telt het punt (dat overgebleven is) mee voor het rapport. Beetje brugklasmethode, maar kan ook werken in leerjaar 4.
- bankjes uit elkaar zetten
- schrijfles geven, waarbij alleen maar opdrachten gemaakt moeten worden en veel gedicteerd wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-02-2011 19:06:33 ]
.
pi_92249402
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden.
Die zorgen dat hun taakuren al vol zitten met andere klussen die minder tijdrovend zijn, en dan kunnen ze het mentoraat weigeren met het argument: "ik zit al vol". Sommigen lijken er een sport van te maken niet zozeer voor interessante/voldoening gevende taken te kiezen als wel voor die dingen waarbij je je er het makkelijkst vanaf kunt maken :).

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:29:13 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92250559
Ik werk sinds vandaag bijna 1.3 omdat er een collega weg is gevallen en er op zeer korte termijn een oplossing moest komen. Ik heb er twee klassen bij, waarvan één zeer bewerkelijk clubje. Gelukkig ken ik de meeste nog van vorig jaar en ben ik van de grootste draken mentor geweest, dat maakt het al een stuk makkelijker...
pi_92251124
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
pi_92268982
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef ShadyLane het volgende:

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
Huiswerkklas of huiswerkbegeleiding? Staan haar ouders daar open voor? Kan heel goed werken voor leerlingen die moeite hebben met discipline en structuur.

Als dat niet kan, kun je wel met haar afspreken dat ze na haar lessen nog twee/drie uurtjes op school blijft werken, twee of drie keer per week, in een mediatheek of studieruimte. En dat jij haar dan even opzoekt en vraagt wat ze doet/heeft gedaan? Neem je samen met haar haar agenda door. Of je zet haar in je eigen lokaal neer (als je dat hebt..) en gaat zelf ook wat zitten werken.

Kost wel wat tijd voor jou, maar als je zelf toch meestal tot 5 uur op school bent....

Ik heb nu met mijn mentorklas (een derde) afgesproken dat de leerlingen die meer dan twee onvoldoendes hebben op het rapport (en niet op het huiswerkbegeleiding zitten) verplicht tijdens het ingeroosterde mentoruur bij mij moeten werken aan de vakken waar ze slecht voor staan. Dan check ik meteen de agenda's en laat ik ze ook planningen maken. Leerlingen zonder die onvoldoendes hoeven niet te komen. Mijn klas is slim, maar de pubertijd slaat toe en ze hebben niet zo'n zin meer. Dus dan maar zo. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92271760
Veel dank voor deze tips! Het gaat om een meisje uit de vijfde, dus kinderachtig achter de broek zitten is niet meer zo passend (huiswerkbegeleiding biedt onze school alleen voor de eerste drie leerjaren aan), maar in haar geval wel nodig. Die van dat mentoruur en eventueel 's middags werken ga ik doen (weet niet of ik dat laatste bij de ouders voor elkaar krijg: ze woont ver weg en is dus toch al laat thuis).
Een huiswerkinstituut heb ik voorgesteld maar de ouders kwamen met andere ideeen om zelf thuis de vinger aan de pols te houden. Hopelijk leveren die wat op.

Hoorde net van de schoolleiding de achtergrond van het allervriendelijkst ("tuurlijk ben ik er vrijdag om half vier, moet ik nog iets meenemen van thuis of kan ik nog iets anders betekenen?") mailtje van mijn collega: hij heeft ongelooflijk lopen sputteren en ze hebben ontzettend moeten pushen. Treurig.
pi_92273405
Eén van mijn collega's heeft zich, twee dagen voor de Open Dag, ziek gemeld. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92274339
Oh oh oh. Nouja, mane, we zullen ze moeten gedogen! Zoveel mogelijk met blijmoedig gemoed en 'n sterke focus op de leerlingen en op die collega's die wel leuk zijn.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:47:04 #187
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92339014
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
Het ziet er naar uit dat het voor de rest van het schooljaar is, en ik kan geen andere taken laten vallen. Overigens waren de klassen zo blij dat ze nu les krijgen van mij (de collega die is weggevallen, is dat niet voor niets zeg maar...), dat ik in één van de klassen met een staande ovatie ben onthaald. Ik heb de eerste lessen heel wat geklaag over mijn voorganger moeten pareren, heel vermoeiend vind ik dat...
pi_92368256
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!

Ik gooi er even 'n anekdote over de open avond van gisteren in:

Ik had 's middags alvast in zijn en mijn lokaal alle tafels en stoelen versjouwd en in het zijne alvast wat boeken en flyers, quizpapiertje enzo neergelegd. Toen hij daarna (op tijd!) in zijn lokaal verscheen heb ik hem in zijn lokaal de rest laten doen en zelf het mijne ingericht.

Na afloop heb ik in mijn lokaal alles weer opgeruimd, tafels en stoelen teruggezet op hun plek, en uit zijn lokaal weer wat van die boeken en flyers teruggehaald. Daarna heb ik gemeld dat ik het op prijs zou stellen als hij in dat lokaal de tafels en stoelen terug zou zetten, aangezien ik al 3x had lopen slepen.

Reactie: "ik heb haast, want ik ben met de trein"
Ik: "volgens mij rijden er tot zeker half twaalf wel treinen" (het was tien uur)
Hij: "ik wil graag nog de avond doorbrengen met mijn vrouw"
Ik: "ik hoop dat je begrijpt dat ik nu 3x tafels en stoelen heb versjouwd, het in dit laatste lokaal aan jou overlaat en nu naar de borrel ga"
Hij, uber-verongelijkt: "Zeker, heb ik ALLE begrip voor, ik heb hier tegenwoordig voor 'n heleboel dingen begrip"
Waarop ik maar heb gereageerd met: "mooi, da's heel fijn" en ben naar de borrel gegaan :)

'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis.

Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:00:00 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92368817
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis. Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
Inderdaad. Maar als hij al zo met afspraken met collega's om gaat, hoe zou dat dan in de klas gaan? Mja, meestal hebben die kantjes-er-af-lopers zich helemaal bij de directie ingelikt, zodat ze met veel dingen weg kunnen komen en de directie denkt dat die persoon echt helemaal geweldig is. }:|
.
pi_92369112
Die hebben we er ook 'n paar bij ja, maar in zijn geval heeft de directie al wel door hoe het zit :)
En in de klas gaat het prima volgens mij. Hij is niet het type dat buiten de les om eens met 'n leerling apart gaat zitten om 'm nog iets uit te leggen, want dat is extra werk (die ene keer dat ie het gedaan had liep ie meteen naar de directie om dan ter compensatie niet te hoeven surveilleren op het schoolfeest), hij wil geen mentor worden want dat is zoveel werk, maar puur lestechnisch en in hoe aardig ie is naar de leerlingen hebben ze volgens mij 'n prima leraar aan 'm. Ik denk echt dat de leerlingen er niet onder lijden, en gelukkig maar.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:34:57 #191
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92371924
Ah, dat valt inderdaad alweer mee ;)
.
  zondag 6 februari 2011 @ 14:02:26 #192
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92409317
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!
Dank! :)
Ik ga het wel trekken hoor, het scheelt dat ik weinig last heb van ordeproblemen en op ons niveau (bbl/kbl) is het nakijkwerk niet zo heel intensief. Daarnaast heb ik veel bureautaken en niet zoveel lessen (zit nu in totaal op 18 lesuren per week), wat het ook een stuk hanteerbaarder maakt.
pi_92491093
:O Ouderavonden beteken vaak lange dagen. Ik was gisteren om 07.40 op school en liep pas om 21.50 het gebouw weer uit...maar ja, dat hoort (soms) bij het onderwijs. Wel leuke gesprekken met ouders, ook al blijft hun kind zitten. Blij dat ik even een vrije ochtend heb :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:24:44 #194
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92569393
Ik heb ook twee ouderavonden achter de rug deze week. Heerlijk om 'lastpakken' (en daar hebben we er nogal veel van) samen met ouders te knippen, wassen en scheren... ~O>
pi_92597775
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje omdat ik zelf van plan ben leraar te worden. Echter heb ik nooit de behoefte gehad te registreren, vond al dat lezen wel lekker makkelijk :P

Nu over op het echte werk, ben vorige week naar een open dag geweest om bij een leraren opleiding te kijken. Wat ik daar alleen niet vond is of ik het vak leraar leuk ga vinden (de opleiding lijkt me wel prima verder) iemand suggesties om de feeling een beetje te krijgen? Het gaat btw om leraar natuur-/scheikunde, in eerste instantie tweedegraads maar wil dan uiteindelijk wel mijn eerstegraads bevoegdheid halen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 18:13:10 #196
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92597856
Er is maar één manier om erachter te komen en dat is door voor de klas te gaan staan :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_92598260
En je kunt al een aardige indruk krijgen door een dagje mee te lopen met een docent nask.Je ziet dan alle aspecten van zijn werk en niet alleen dat wat je zelf zag als leerling. En sowieso kijk je dan met een andere blik naar zijn lessen: vanuit de leraar ipv vanuit de leerling.
pi_92598710
Ik ga iniedergeval proberen contact te leggen met een school in de buurt om een dagje mee te kunnen lopen.

Probleem ligt echter momenteel bij de opleiding zelf, ik studeer momenteel al zo'n twee jaar aan een vak wat vrijwel totaal anders is, op wiskunde na dan. Ik kan dus verder geen punten meenemen, wel begreep ik dat ik vrijstellingen krijg van de wiskunde.

Tweede probleem is dat het vrij moeilijk is naar familie en dergelijke om nog weer een nieuwe opleiding te beginnen (het zal dan ondertussen de derde zijn). Met dit probleem worstel ik nog.
pi_92876030
quote:
19s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:58 schreef Jojoortje het volgende:
Het doet me trouwens wel verdriet wat er nu allemaal in het onderwijs gaat gebeuren. Klassen die ze samenvoegen, puur vanwege het geld. We krijgen volgend jaar een groep 5 van 34 leerlingen met al die zorgkinderen er in :') Het is echt te triest voor woorden.

Het is misschien heel erg wat ik zeg, maar laten we ons eens focussen op die bovengemiddelde en gemiddelde leerlingen, want die kun je echt wat niveaus omhoog brengen. Dat soort leerlingen dragen de maatschappij in de toekomst. De zwakkere leerlingen (waar nu bijna al je aandacht naar uit gaat) kan qua niveau wel omhoog gaan, maar tergend langzaam en met bijles, rugzakje en bij elke les extra instructie.

Het onderwijs wordt zo ontzettend slecht en niemand die er wat tegen doet. Zuur.
Zo vind ik ook dat men in het onderwijs gerust ontslagen mag worden. Collega's die het ontzettend slecht doen, worden meestal naar een andere school gestuurd, want hier mogen ze die niet ontslaan. Dit gaat ten koste van goede leerkrachten die nergens een vast contract krijgen, want dat mogen ze niet geven i.v.m. de bezuinigen.

:r :r :r
Zo, deze plemp ik ook ff hier neer. Het zit me tot hier :(
Noot noot.
pi_92889186
Ben het met veel van je bericht eens, maar merk ook (oh-oh, ik begin 'n cynische docent te worden :)) dat ik er tegenwoordig vrij gelaten onder ben. We willen kennelijk een verdere achteruitgang van het onderwijs (en 'we' is dan ouders en leraren: de leerlingen kunnen er weinig aan doen), want we passen ons stemgedrag niet aan en verzetten ons ook niet op andere manieren.

Ik heb de mazzel dat ik goed onderwijs heb gehad en nu 'n prettige baan heb, met vaak kleine groepen, weinig zorgleerlingen en 'n hogere salarisschaal dan de meeste docenten. Mijn probleem is het dus allemaal niet. Ben meer dan bereid om in actie te komen voor onderwijskwaliteit en ben er ook eigenlijk altijd bij, maar als het dan door de passiviteit van 'het veld' niet van de grond komt, tja, dan wind ik me er niet al te hevig meer over op :).

Overigens is het een misvatting dat leraren met een vast contract niet ontslagen zouden kunnen worden. Dat kan betrekkelijk eenvoudig: functioneringsgesprekje waarin je het wanfunctioneren vaststelt, verslag daarvan, schriftelijke afspraken over gewenste verbetering en een termijn daarbij, na die termijn constateren dat de verbetering niet heeft plaatsgevonden en hoppa. Dat het toch zo weinig gebeurt is omdat veel scholen weinig professioneel opereren. Functioneringsgesprek? O ja, dat moet na drie jaar misschien maar weer eens 'n keer. Heldere, schriftelijke afspraken, huh? Termijn? Huh?

Collega van me zat op zijn vorige school in de schoolleiding en heeft op die manier meerdere mensen ontslagen. Je kunt binnen 'n half jaar van iemand af zijn, zegt hij. Bij ons is er trouwens vorig jaar ook iemand met een vast contract ontslagen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')