abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_88969073
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
5s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:50 schreef sigme het volgende:
Waar is een koksmes handig voor? Wat biedt het wat een klein maar altijd scherp mesje niet kan, of beduidend minder goed?
Bijvoorbeeld hiervoor. Met een molenmesje was dat echt een klotefilm geweest.
main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3485&g2_serialNumber=1

Maar nu serieus: Ik heb in principe maar 3 messen (op botermesjes na): een broodmes, een koksmes en een windmolenmesje.
Kleine spullen, schillen etc: windmolenmesje
groot, hakwerk (lappen vlees, pompoen): koksmes.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89713144
Keukenmessen, verzamel ze allemaal!

Mooi overzichtje.
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 21:49:35 #53
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183817904
Kick voor Sigme :)
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_183818507
De post die je wilt quoten is 2952 dagen oud. Wil je deze echt quoten?

Jazeker!

quote:
5s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:50 schreef sigme het volgende:
Serieuze vraag. Ik heb al tijden in m'n hoofd er eens een topic over te openen en nu kwam het in een ander topic ter sprake.

Ik ben opgevoed met een molenmesje:
[ afbeelding ]
Sinds een paar jaar heb ik ook deze:
[ afbeelding ]
En een Zwilling-uitbeenmes, maar dat is om uit te benen.

Molenmesjes zijn niet roestvrij en blijven (daardoor) scherp. Ik snij en schil er alles mee, fijn, grof, grote hoeveelheden, kleine beetjes.

En ik heb dus geen koksmes. Ik ken ook niemand met een koksmes - terwijl ik wel mensen ken waar ik graag eet ;).

Waar is een koksmes handig voor? Wat biedt het wat een klein maar altijd scherp mesje niet kan, of beduidend minder goed?

Doe ik mijzelf tekort en moet ik overtuigd worden van Het Koksmes?
Ok, ik ben soms wat langzaam. Maar ik kon nu een kerstkado uitzoeken en vond niet veel van m''n gading in de speciale webshop, dus nu ga ik dan toch maar eens een koksmes proberen.

209459_forged-vg10-koksmes-20cm.jpg
quote:
VG10 Forged Koksmes verpakt in een luxe houten kist. Wordt geleverd met een lederen mesbeschermer. Met de hand gesmeed in 5 lagen. Vervaardigd van Japans VG10 staal. Hardheid van 60 Rockwell.
Nou ja, benieuwd of ik in 2019 mijn vingers eraan weet te laten zitten.
alzo verdorven, ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
pi_183823279
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2018 22:12 schreef sigme het volgende:
De post die je wilt quoten is 2952 dagen oud. Wil je deze echt quoten?

Jazeker!

[..]

Ok, ik ben soms wat langzaam. Maar ik kon nu een kerstkado uitzoeken en vond niet veel van m''n gading in de speciale webshop, dus nu ga ik dan toch maar eens een koksmes proberen.

[ afbeelding ]

[..]

Nou ja, benieuwd of ik in 2019 mijn vingers eraan weet te laten zitten.
Met een scherp mes zal je minder snel in je vingers snijden dan met een bot mes.

Maar als je alleen maar ijzeren aardappelschilmesjes gewend bent, dan moet je de eerste paar keer wel even oppassen. Dit snijd namelijk ont-zet-tend veel beter, dus het gaat ook veel sneller... vingers uit de weg!! :)

Ooh, het is ook handig een aanzetstaal op de kop te tikken (hoeft niet duur te zijn, maar is wel nodig om je mes optimaal te houden)

Veel snij-plezier! Het mes ziet er trouwens prachtig uit.
  woensdag 19 december 2018 @ 09:00:44 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183823436
Aha, naar aanleiding van dit topic heb ik een molenmesje aangeschaft. Geweldig mesje, gaat zelfs mee op vakantie.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 19 december 2018 @ 09:17:31 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183823615
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:00 schreef Lienekien het volgende:
Aha, naar aanleiding van dit topic heb ik een molenmesje aangeschaft. Geweldig mesje, gaat zelfs mee op vakantie.
^O^
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183823930
Oh, voor mijn gewone favoriete carbon-schilmesjes heb ik een geheime tip:
btn de haas (Groningen, industrieterrein Driebond)
Die heeft schilmesjes van Friedr. Herder voor nog geen tientje.
(Dat zijn dus geen Molenmesjes maar Herdermesjes, een wat oudere Duitse fabrikant die sinds 1623 zwaarden maakt :D)
  woensdag 19 december 2018 @ 12:30:19 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183826231
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:47 schreef realAIVD het volgende:

[..]

Met een scherp mes zal je minder snel in je vingers snijden dan met een bot mes.

Maar als je alleen maar ijzeren aardappelschilmesjes gewend bent, dan moet je de eerste paar keer wel even oppassen. Dit snijd namelijk ont-zet-tend veel beter, dus het gaat ook veel sneller... vingers uit de weg!! :)

Ooh, het is ook handig een aanzetstaal op de kop te tikken (hoeft niet duur te zijn, maar is wel nodig om je mes optimaal te houden)

Veel snij-plezier! Het mes ziet er trouwens prachtig uit.
Dit mes is te hard voor een aanzetstaal.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 19 december 2018 @ 12:46:22 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183826463
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:43 schreef sigme het volgende:
Oh, voor mijn gewone favoriete carbon-schilmesjes heb ik een geheime tip:
btn de haas (Groningen, industrieterrein Driebond)
Die heeft schilmesjes van Friedr. Herder voor nog geen tientje.
(Dat zijn dus geen Molenmesjes maar Herdermesjes, een wat oudere Duitse fabrikant die sinds 1623 zwaarden maakt :D)
Goed alternatief voor de Welkoop? Dan gaan we er eens kijken.
pi_183833934
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Goed alternatief voor de Welkoop? Dan gaan we er eens kijken.
Het is sowieso een reuze interessante winkel, minder betonnenganzig dan de welkoop.
Ik heb er een winter-overall gekocht laatst, nu fiets ik heerlijk warm :D
Maar het zal er wel vanaf hangen waarvoor je anders bij de welkoop komt. Misschien zoek jij wel betonnen ganzen ;).
pi_183834283
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Zou ik het mes met iets anders moeten ontbramen/aanzetten?
  woensdag 19 december 2018 @ 19:07:55 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183835583
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is sowieso een reuze interessante winkel, minder betonnenganzig dan de welkoop.
Ik heb er een winter-overall gekocht laatst, nu fiets ik heerlijk warm :D
Maar het zal er wel vanaf hangen waarvoor je anders bij de welkoop komt. Misschien zoek jij wel betonnen ganzen ;).
Werkschoenen, vogelvoer. :)
pi_183837972
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 19:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Werkschoenen, vogelvoer. :)
Zeker voor werkschoenen een goed adresje om eens te gaan kijken (en veel andere werkkledij, veel grotere sortering dan de Welkoop).
  woensdag 19 december 2018 @ 21:58:30 #65
45206 Pietverdriet
pi_183842127
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat het staal van de messen te taai is.
Carbonstaal laat zich veel beter aanzetten dan goedkope RvS messen, en hard zijn die niet echt.
  woensdag 19 december 2018 @ 22:14:30 #66
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_183842674
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Carbonstaal laat zich veel beter aanzetten dan goedkope RvS messen, en hard zijn die niet echt.
RVS is een raar soort staal vind ik, 't is ook amper te slijpen terwijl 't verder niet echt hard staal is.
't heeft geen rockwellschaal van 60+ in elk geval en toch gaat slijpen niet makkelijk..
Ik had laatst voor een lunchroom hun messen onder handen genomen, vrij goedkope RVS messen van de groothandel.
Ik dacht echt dat 't aan mij lag maar ik kreeg ze maar niet scherp!
Vooral de 2 messen van Herman den Blijker lukte 't me maar niet om ze scherp te krijgen, zelfs niet na een uur slijpen met m'n meest grove slijpsteen (200grid).
Vervolgens pakte ik er een mes van mezelf bij, een Zwilling 5* koksmes van 8", was opzich nog wel redelijk scherp maar kon wel weer een beurtje gebruiken.
Die had ik binnen 4 minuten weer scheermesscherp (letterlijk!)

Ik ben verder ook geen gevorderde met slijpen en ik heb ook wat moeite om de juiste hoek constant te houden dus daarom heb ik een slijp-apparaatje gekocht waar gewone slijpstenen in kunnen.
Heb je toch de afwerking en scherpte van handmatig slijpen n de vastheid van de slijphoek.
Ik kan nu het snijvlak van m'n messen met mirror finish polijsten en dat werkt toch wel erg lekker moet ik zeggen.
pi_183846731
VG10 (duits model) koksmes
koolstof-staal molenmesje

Prima voor mijn doeleinden.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 20 december 2018 @ 08:27:12 #68
45206 Pietverdriet
pi_183849151
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:14 schreef SiGNe het volgende:

[..]

RVS is een raar soort staal vind ik, 't is ook amper te slijpen terwijl 't verder niet echt hard staal is.
't heeft geen rockwellschaal van 60+ in elk geval en toch gaat slijpen niet makkelijk..

Dit, en nog geen uitleg hiervoor gevonden.
  donderdag 20 december 2018 @ 09:40:39 #69
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850051
quote:
5s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Zou ik het mes met iets anders moeten ontbramen/aanzetten?
Keramische aanzetstaaf zal beter werken. Een aanzetstaal wordt aangeraden tot 58 HRC, dit mes is harder. Het is wel fijn staal. VG10 heeft een relatief hoog carbon gehalte en kan goed scherp geslepen worden.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 20 december 2018 @ 09:42:23 #70
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850078
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja dat is wel waar, maar ik heb begrepen dat het gaat om de hardheid van de snede. Hoe harder, hoe minder bramen. Dit staal is wel bovengemiddeld hard. Maar ja, de praktijk zal het uitwijzen. .
Siesta & Fiesta!
  donderdag 20 december 2018 @ 09:50:27 #71
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850177
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:14 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik had laatst voor een lunchroom hun messen onder handen genomen, vrij goedkope RVS messen van de groothandel.
Ik dacht echt dat 't aan mij lag maar ik kreeg ze maar niet scherp!
Vooral de 2 messen van Herman den Blijker lukte 't me maar niet om ze scherp te krijgen, zelfs niet na een uur slijpen met m'n meest grove slijpsteen (200grid).
Vervolgens pakte ik er een mes van mezelf bij, een Zwilling 5* koksmes van 8", was opzich nog wel redelijk scherp maar kon wel weer een beurtje gebruiken.
Die had ik binnen 4 minuten weer scheermesscherp (letterlijk!)

Ik ben verder ook geen gevorderde met slijpen en ik heb ook wat moeite om de juiste hoek constant te houden dus daarom heb ik een slijp-apparaatje gekocht waar gewone slijpstenen in kunnen.
Heb je toch de afwerking en scherpte van handmatig slijpen n de vastheid van de slijphoek.
Ik kan nu het snijvlak van m'n messen met mirror finish polijsten en dat werkt toch wel erg lekker moet ik zeggen.
Er zijn heel veel soorten RVS natuurlijk. Dit VG10 staal is hard en zeer scherp te slijpen. Het staal dat Global gebruikt is minder hard, maar ook goed scherp te slijpen en blijft ook lang scherp. Dat zou komen door de fijne structuur. Goedkoper RVS kan dan weer een grove structuur hebben waardoor het steeds afbrokkelt, en daardoor krijg je het nooit echt scherp. Of het is gewoon te zacht en dan buigt de snede om. Er zijn gewoon veel factoren die een rol spelen en er is niet n staal dat uitblinkt in alles. Keuzes keuzes keuzes......
Siesta & Fiesta!
pi_183850521
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit, en nog geen uitleg hiervoor gevonden.
Er is meer dan alleen hardheid:

https://knifeinformer.com/discovering-the-best-knife-steel/

En daarnaast heb je ook nog de 'granularity' van de deeltjes. Bepaalde staalsoorten krijg je gewoon nauwelijks scherp. Dit heeft uiteindelijk te maken met de metalurgische mix, maar dus ook wel met hoe het staal is gesmeed en afgehard om de juiste structuur te krijgen.
Whatever...
pi_183881464
M'n mes is binnen!
BF6NNQn.jpg
En m'n vingers zitten er nog aan :+.

Maar.. het lemmet is niet recht. Er zit een deuk in.
mILpE6V.jpg
5CUxFN5.jpg
Is dat acceptabel? Of moet ik reclameren?
  vrijdag 21 december 2018 @ 19:42:43 #74
45206 Pietverdriet
pi_183881483
Reclameren
pi_183881757
Absoluut, maar wat ik mij afvraag met dat "patroon" of hoe je het ook wil noemen op die zijkanten zo diep tot zelfs je snij-stuk, word slijpen op een wetsteen bijv met zo'n mes wel goed te doen? Kan misschien door de foto "dikker" lijken dan ik denk maar....
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')