quote:Op donderdag 18 november 2010 11:31 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kwam ook Sjilvano tegen & Djaydén (dat streepje)
Chayen, Djanayro, Kelsey-Danysha.
Oh en het zijn gewoon allemaal oer hollandse kindjes.
quote:Op donderdag 18 november 2010 11:34 schreef debuurvrouw het volgende:
Sjilvano. Met ingebouwde Slis.en Djaydeen? of zouden ze het djeedèn hebben willen noemen (en het ook zo zeggen) maar een vauwtje hebben gemaakt?
![]()
Nou ja, het zijn niet mijn soort namen. dus.
quote:Op donderdag 18 november 2010 12:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tegenwoordig werkt het toch anders met accenten? Volgens mij hebben ze dat heel raar veranderd bij de laatste spellingswijziging en dan klopt het vast weer wel.
quote:Op donderdag 18 november 2010 12:46 schreef trui het volgende:
nee hoor, accenten blijven toch echt wel 'tzelfde betekenen qua uitspraak.of ik heb nieuws gemist.
quote:Op donderdag 18 november 2010 13:58 schreef Vanyel het volgende:
Je zult misschien soms zien dat bij korte klinkers het accent grave wordt gebruikt, bijvoorbeeld: kàn jij dat? Hoewel dit nog steeds vrij gebruikelijk is, is bij de laatste grote spellingswijziging besloten het accent grave uit het Nederlands te verwijderen. Dit accent wordt alleen nog gebruikt voor een aantal woorden van Franse oorsprong. Hetzelfde geldt voor het accent circonflexe (debâcle).
Van een NT2site
Djaydén kan dus zowel uitgesproken worden als Djeedeen als Djeedèn.
Behalve natuurlijk als het een authentieke Franse naam zal blijken
quote:Op donderdag 18 november 2010 14:05 schreef trui het volgende:
volgens mij staat daar niet dat een accent grave ook een verlengde klank kan betekenen dus van e naar ee. alleen dat dit accent voortaan niet meer in nederlandse woorden gebruikt wordt om nadruk aan te geven. blijft dus over de oorspronkelijke franse klankbetekenis ervan. de è als in schaapachtig 'bèèh'.
quote:Op donderdag 18 november 2010 14:21 schreef Vanyel het volgende:
En bèèh doen we dus niet meer in het Nederlands volgens die site. Het accent wordt niet alleen niet meer gebruikt voor klemtoon, maar uit het Nederlands verwijderd.
Dus de ouders van Djaydén maken de juiste keus in het gebruiken van een accent aigu, of ze daar nou alleen klemtoon of verlenging mee bedoelen. Over de keus voor de rest van de letters valt dan nog steeds te twisten, maar dat terzijde.
Zijn we het dan niet gewoon eens dat het accent hier zowel nadruk als verlenging kan betekenen (hoewel ik er persoonlijk in dit geval nadruk in lees)?quote:Op donderdag 18 november 2010 14:37 schreef trui het volgende:
vanyel, ik bedoel dat als zo'n accent wel gebruikt wordt (zeker in een naam, waar dat natuurlijk wel blijft mogen) zal het accent nu niet ineens andersom geinterpreteerd worden. dus een accent grave (zo'n achteroverliggende) blijft dezelfde vervorming inhouden. niet ineens die van een accent aigu.
in dit geval dus andersom: een accent aigu kan niet een accent grave vervorming krijgen. (hetgeen mijns inziens iets heel anders is dan de nadruk-functie).
Check de post van de buurvrouw waarop ik reageerde, staat in de quotes. Denk dat daar de verwarring vandaan komt.quote:Op donderdag 18 november 2010 14:51 schreef trui het volgende:
ja, maar dat was toch al zo? ik dacht dat jij beweerde dat de nieuwe spellingsregels fundamentele wijzigingen hadden aangebracht in de interpretatie van accenten.
+1quote:Op donderdag 18 november 2010 14:53 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Jayden Djayden D-Jayden Jaydén
van mij mogen ze alle varianten houden
in het geval van een benadrukking hadden ze toch juist de ` moeten gebruiken? al moet ik zeggen dat Jaydeen en jayDEN beiden echt nergens op slaat.quote:Op donderdag 18 november 2010 14:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zijn we het dan niet gewoon eens dat het accent hier zowel nadruk als verlenging kan betekenen (hoewel ik er persoonlijk in dit geval nadruk in lees)?
Oh dat vind ik zo heerlijk rock'n'roll jaquote:Op donderdag 18 november 2010 15:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zat bij een John-John in de klas. Dat vind ik echt een geniale naam.(uitgesproken met een dj, beide keren, niet met een sj)
Dat vind ik dan weer niet zo'n ramp als het kind eigenlijk Jillian Joan heet, maar als koosnaam JJ heeft.... om een kind officieel of als roepnaam werkelijk JJ te noemen vind ik dan weer minder.quote:
Billy / Billie vind ik echt geweldigquote:Op donderdag 18 november 2010 15:10 schreef SacreCoeur het volgende:
Nee joh, da's toch niet rock 'n roll.
Doe dan nog Bobbi, Billie of Joey voor een meisje.
Ava voor een meisje.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:18 schreef Quarant het volgende:
Wie heeft er al tijd een lievelingsnaam gehad voor er nog sprake was van zwangerschap?
Hier voor een jongen: Benedict
Ik, en tijdens m'n zwangerschap is m'n smaak omgeslagen.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:18 schreef Quarant het volgende:
Wie heeft er al tijd een lievelingsnaam gehad voor er nog sprake was van zwangerschap?
Ja, Thomas.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:18 schreef Quarant het volgende:
Hier voor een jongen: Benedict
Gek hè, wordt het die naam uiteindelijk nietquote:Op donderdag 18 november 2010 15:19 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, Thomas.En ik heb nu drie zonen, en er heet er geeneen Thomas.
![]()
Vind het nog steeds een toffe naam, maar paste nooit bij het buikkind op de een of andere manier. [/zweefteef]
Daar ben je sowieso nooit zeker van, je kunt alleen volledig je eigen voorkeur laten gelden als je in je uppie zwanger bent.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:21 schreef Quarant het volgende:
[..]
Gek hè, wordt het die naam uiteindelijk nietKan ik dat alvast incalculeren.
Ja, da's waar, zwanger ben je met z'n tweeën. Al kun je allebei wel een beetje dezelfde smaak hebben...quote:Op donderdag 18 november 2010 15:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ben je sowieso nooit zeker van, je kunt alleen volledig je eigen voorkeur laten gelden als je in je uppie zwanger bent.
Zo had mijn dame bijna geheten!! is het dus niet gewordenquote:Op donderdag 18 november 2010 15:18 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ava voor een meisje.
En ik ga niet eens meer aan de kids
Die gebruiken we niet meer. Zie de 2e post van t topic.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
in het geval van een benadrukking hadden ze toch juist de ` moeten gebruiken? al moet ik zeggen dat Jaydeen en jayDEN beiden echt nergens op slaat.
Mijn voorkeursnaam was Daan en zo'n 5 jaar later werd hij geboren en was de naam nogal populair (alweer ruim 9 jaar geleden).quote:Op donderdag 18 november 2010 15:21 schreef Quarant het volgende:
[..]
Gek hè, wordt het die naam uiteindelijk nietKan ik dat alvast incalculeren.
En dat was geen reden die alsnog te skippen?quote:Op donderdag 18 november 2010 23:12 schreef Grijs het volgende:
[..]
Mijn voorkeursnaam was Daan en zo'n 5 jaar later werd hij geboren en was de naam nogal populair (alweer ruim 9 jaar geleden).
quote:Op donderdag 18 november 2010 23:18 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Mijn dochter zou Mellany gaan heten.
Gozijdank kwam ik op tijd bij m`n positieven
Nee, de naam wordt er niet minder mooi vanquote:Op donderdag 18 november 2010 23:15 schreef Quarant het volgende:
[..]
En dat was geen reden die alsnog te skippen?
Ik heb dat bij 'Levi', zo populair gewordenquote:Op donderdag 18 november 2010 23:43 schreef Grijs het volgende:
[..]
Nee, de naam wordt er niet minder mooi van. Dat er veel meer mensen die naam mooi vinden, daar kan ik me wel wat bij voorstellen
.
Of ze vonden ze gewoon mooiquote:Op donderdag 18 november 2010 23:42 schreef oh-oh het volgende:
Toch verbaast het me nog steeds dat mijn zus en dr wederhelft, beiden zeer hoog opgeleid en cultureel onderlegd en zo, met van die hippe modenaampjes zijn aan komen kakken voor alle drie hun kids.
Ik denk dat ze daarmee los wilden breken uit hun nerdige technische bedrijfskunde TU wereldje of zo, en wilden bewijzen dat ze keitrendy zijn
Dus Eva is een kakkersnaam?quote:Op donderdag 18 november 2010 15:21 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik wilde altijd Noa, en toen ik zwanger was werd 't 'm ook niet.
Dus toen werd 't Isa (Jamie Isabella)
En nu staan (meisje) Eva & (jongen) Noa weer hoog.
Maaaaaar ik wil nog steeds dat de roepnaam de eerste 3 letters zijn van de tweede naam.
't Lijkt allemaal zo simpel, zo'n 3-letter naam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |