sterke toevoeging aan de discussie... als je niet bekent ben met de feiten zeg dan nietsquote:Op maandag 21 februari 2011 21:42 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Dat is mooi. In NL loopt de stoep vóór m'n voortuin langs.
Ik zit het ook net te kijken, de puinhoop die de cathedraal was. Altijd gek idee dat je daar hebt rondgelopen.quote:
Ah, de makkelijke uitweg. Verstandige keuze.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
sterke toevoeging aan de discussie... als je niet bekentd ben met de feiten zeg dan niets
Het feit dat hier de stoep voor je huis langs loopt, en daar een beek voor je huis of door je achtertuin, dat is zeker een goede vergelijking.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 12:14 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ah, de makkelijke uitweg. Verstandige keuze.
Maar jij mag winnen hoor; de vergelijking tussen beekjes en de stoep is inderdaad bijzonder sterk.
Alleszins.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 12:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het feit dat hier de stoep voor je huis langs loopt, en daar een beek voor je huis of door je achtertuin, dat is zeker een goede vergelijking.
Die priester reageerde heel rationeel. Sowieso komen al die mensen heel nuchter over.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 12:16 schreef NoBody122 het volgende:
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Dat dus
Besef nu dat in Travel zit. Was in de veronderstelling dat ik nieuws zat. Heb door het volgen van de protesten in Libie via CNN de situatie in Nieuw Zeeland natuurlijk ook flink meegekregen. Doffe ellende maar geen hysterie. Doen wat er te doen staat, dat vond ik echt opvallend. Heb persoonlijk dus geen binding met NZ. Sterkte voor de mensen in deze reeks die dit wel hebben: familie, vrienden.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:46 schreef NoBody122 het volgende:
Nieuw-Zeelanders zijn over het algemeen vrij nuchter idd, is ook mijn ervaring.
Hou ervan.
ANZ (Air Nelson), Jetstar? Beetje googlen doet wonderen...quote:Op donderdag 24 maart 2011 10:08 schreef Perquisite het volgende:
Ik heb een vraagje aan mensen die in nieuwzeeland wonen. Ik kom 30 maart in christchurch aan om 12:10. Maar ik wil graag voor middernacht in Auckland zijn. Ik neem aan dat dat met het vliegtuig moet, maar wat is dan de goedkoopste maatschappij/oplossing?
Nog geen geld toch?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 12:13 schreef Perquisite het volgende:
Ja bedankt allemaal. Ik dacht misschien is er een local die iets goedkoops wist ofzo haha. Heb een vluchtje geboekt 77 euro
Mooi zo, zeer begrijpelijk. In Gisborne was het echter wel leuk wildkamperenquote:Op maandag 16 mei 2011 21:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
om even terug te komen over de eerde posts over wild kampeerders:
http://www.stuff.co.nz/na(...)n-on-freedom-campers
Haere mai, haere maiquote:Op maandag 16 mei 2011 22:15 schreef Veersesmurf het volgende:
Jammer, maar begrijpelijk...
*gaat over anderhalf jaar met een tentje naar NZ
Je kan ook een auto huren en dan backpackers bezoeken....quote:Op zondag 22 mei 2011 22:15 schreef kabelhaspel het volgende:
Vraagje, plan is om samen met een kameraad een maand naar NZ te gaan.
Willen daar van noord naar zuid met een camper in maart 2012.
Valt me op dat die dingen godschreeuwend duur zijn, of kijken we gewoon niet goed?
We kunnen goed met elkaar overweg maar hoeven niet met samen in een 2-persoons bed. Dus ieder wel z'n eigen plek. 3 persoons (lees: volwassenen) camper is dus ook prima.
Iemand nog tips?
Wat bedoel je met "zomer" :-pquote:Op maandag 23 mei 2011 23:49 schreef PierreTT het volgende:
Ik blijf hier ook een beetje rondkijken voor wat goede tipsMijn ouders wonen nu een goede 4 maanden in North Shore, bij Auckland, en ik wil ze nog wel een aantal keer gaan bezoeken
![]()
Het plan is om rond kerst een week of 3 naar het noord-eiland te gaan, de zomer daarop een maand of 2 naar het zuider-eiland
4,5 week is imho wel te doen, je moet echter prioriteiten gaan stellen. Zo zou je dan geen tijd hebben voor het far north en bijvoorbeeld de Taranaki, of juist niet voor Coromandel als je voor de Taranaki gaat.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:39 schreef Anja het volgende:
Wicked campers zijn niet echt comfortabel. Zeker niet bij slecht weer. Als het regent is het niet makkelijk zitten en of je zelf bewegen in dat ding. In een camper kun je nog fatsoenlijk staan en naar de koelkast lopen om wat drinken te pakken en daarna op de bank aan de tafel te gaan zitten. En regenen dat kan het in NZ!
Ik persoonlijk denk dat van noord naar zuid NIET te doen is in een maand.
Of je moet veel willen rijden en op zo weinig mogelijk plekken willen stoppen.
Wij hebben deze keer het zuid eiland gedaan. 16 Dagen. En dat was niet te doen! Ik zou dezelfde route zo weer willen rijden maar dan met 2 weken extra tijd er bij.
ja,maar zeg dat niet tegen een North Shorerquote:
Onze zomerquote:
Dat hoorde ik ergens in een vorig topic al een keer, ik dacht ik doe het meteen goed danquote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:40 schreef rechtsedirecte het volgende:
ja,maar zeg dat niet tegen een North Shorer
Ik zei far north, niet de North Shorequote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
4,5 week is imho wel te doen, je moet echter prioriteiten gaan stellen. Zo zou je dan geen tijd hebben voor het far north en bijvoorbeeld de Taranaki, of juist niet voor Coromandel als je voor de Taranaki gaat.
Het zuiden/midden van het Zuidereiland is op zijn zachtst gezegd erg fris in de winter (dat was tenminste mijn ervaring). Vergelijkbaar met een NL'se winter.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:49 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Onze zomer, dan heb ik meer dan 2 maanden vakantie... aangezien het daar dan winter is, is het weer dan goed te doen? Of moet ik echt alles rond onze winter/zomer daar plannen?
[..]
Dat hoorde ik ergens in een vorig topic al een keer, ik dacht ik doe het meteen goed dan
het ligt er aan waar je zit in het zuiden, als de meest zuidelijke Fokker ter wereld zit ik zo'n 20 km van het meest zuidelijke puntje (Slope Point) van het zuidereiland vandaan en daar is zijn de winters over het algemeen milder dan in NL (en ik woon hier nu ruim 14 jaar dus enig recht van spreken)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:07 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het zuiden/midden van het Zuidereiland is op zijn zachtst gezegd erg fris in de winter (dat was tenminste mijn ervaring). Vergelijkbaar met een NL'se winter.
Hey ik heb ook in NZL gewoondquote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:10 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
het ligt er aan waar je zit in het zuiden, als de meest zuidelijke Fokker ter wereld zit ik zo'n 20 km van het meest zuidelijke puntje (Slope Point) van het zuidereiland vandaan en daar is zijn de winters over het algemeen milder dan in NL (en ik woon hier nu ruim 14 jaar dus enig recht van spreken)
Wij hebben hier nachtvorst maar echt dagen achtereen met ook overdag ook vorst komt hier zeer zelden voor.
Ik begrijp wel dat je als toerist met het zuiden waarschijnlijk de omgeving van Queenstown en Central Otago bedoel en daar kan het inderdaad kouder zijn maar daar heerst dan ook een landklimaat terwijl en het echte diepe zuiden (alles onder de lijn Balcutha-Gore-Winton, toch nog een gebied half zo groot als NL) er een zeeklimaat heerst.
Vliegen vanuit CHCH is geen probleem maar ik denk dat het world buskers festival niet door zal gaan., van het hart van de stad is weinig meer overquote:Op donderdag 7 juli 2011 17:45 schreef Brad het volgende:
Extra vraag: Christchurch is nogal een puinhoop nu. Het plan was eigenlijk om het World Buskers Festival mee te maken de laatste dagen van het reizen in Nieuw Zeeland. Zou dat nu nog wel doorgaan? En hoe zit het met vliegen vanaf Christchurch? Is dat af te raden?
Dankjequote:Op zondag 10 juli 2011 17:35 schreef JeMoeder het volgende:
Goede keuzeGaat je zeker niet tegenvallen, zo ff 2 maandjes NZL doen
Ik zou rechtsedirecte even een PM sturen. Hij woont al jaren in NZL en misschien weet hij het of kan hij het voor je navragen bij een lokale apotheek/arts.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:00 schreef Cerbie het volgende:
[..]
DankjeNZ staat al jaren op de verlanglijst.
Waar ik me nog wel zorgen om maak is de verkrijgbaarheid van medicatie daar, mocht er iets met de bagage gebeuren. Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee?
Ik gebruik een insulinepomp en insuline is altijd wel in een apotheek te krijgen. Maar hoe zit het met infusiesetjes die erbij horen, zouden apotheken dat ook leveren? In Nederland zijn ze alleen te krijgen via de medische groothandel.
Arts en patiëntenvereniging wisten het niet, komende week zal ik eens met de fabrikant bellen. En anders met een apotheek in NZ. In het ergste geval hebben we al bedacht om een voorraadje vantevoren op te sturen en halverwege de reis op te halen.
ik wil het gerust even navragen, als paramedic weet ik uit ervaring dat er in NZ veel diabetes patienten zijn (mensen van de eilanden in de Stille Zuidzee zoals Samoa etc hebben genetisch meer aanleg hiervoor) en ik zie dat Medtronic ook een vestiging in Auckland heeft dus ik zou haast zeggen dat dit te krijgen moet zijnquote:Op zondag 10 juli 2011 20:06 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik zou rechtsedirecte even een PM sturen. Hij woont al jaren in NZL en misschien weet hij het of kan hij het voor je navragen bij een lokale apotheek/arts.
Veel plezier met het verdere plannen Guppyquote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:38 schreef Guppyfriend het volgende:
Kickwe hebben geboekt! Het duurt nog làng en de reis is op aanvraag, maar nu is er in ieder geval een stap gezet. Zin in!
Tof!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:38 schreef Guppyfriend het volgende:
Kickwe hebben geboekt! Het duurt nog làng en de reis is op aanvraag, maar nu is er in ieder geval een stap gezet. Zin in!
Camperen is goed daar. Zorg echter wel dat je op een door DOC of een council erkende campeerplaats staat. Freedom camping is niet meer zomaar mogelijk. Informeer dus goed en check op de websites van lokale city, discrict en regional councils alsmede op www.doc.govt.nz. Soms moet je betalen voor een campeerplaats, soms niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 09:12 schreef polariteit het volgende:
Dank voor de reacties. Wat betreft de wisselkoers: de plannen zijn nog redelijk prematuur, en gaatn wsl pas eind 2012/begin 2013 plaatsvinden. Er kan dan nog van alles gebeuren wat betreft de koersen.
Is het ' goed' camperen in NZ? daar zal namelijk mijn voorkeur naar uitgaan tezijnertijd.
Mja, maar in feite is het nooit gunstig als je zo gaat denken. We laten ons er niet door weerhouden, en misschien valt het meequote:Op donderdag 4 augustus 2011 09:03 schreef JeMoeder het volgende:
De NZ dollar is van ongeveer ¤0,55 naar ¤0,72 gestegen in een half jaar tijd. Je kan dus zeggen dat een reis naar NZ nu 50% duurder is dan in afgelopen januari.
Ik geef je helemaal gelijk. Gaan en genieten, dat is waar het om draait.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:44 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Mja, maar in feite is het nooit gunstig als je zo gaat denken. We laten ons er niet door weerhouden, en misschien valt het mee
thanks, heldere info.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:17 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Camperen is goed daar. Zorg echter wel dat je op een door DOC of een council erkende campeerplaats staat. Freedom camping is niet meer zomaar mogelijk. Informeer dus goed en check op de websites van lokale city, discrict en regional councils alsmede op www.doc.govt.nz. Soms moet je betalen voor een campeerplaats, soms niet.
Het ligt heel eraan bij welke verhuurder, soms wel, soms niet, soms tot een maximum van bijv. 42NZD. Het staat uiteindelijk altijd in de terms and conditions, maar die zijn soms lastig te vinden. Anders kun je ze altijd even mailen, die bedrijven zijn zo ondoorzichtig als de pest en daar verdienen ze juist aan.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 14:50 schreef polariteit het volgende:
Nog even een vraag: Als je voor NZ een auto gaat huren, krijg je dan ook ter plekke bij het ophalen van de auto te maken met een toeslag voor een zogenaamde 2e bestuurder? Bij mijn vakanties naar de VS heb ik hier altijd rekening mee moeten houden (soms > 10 dollar per dag extra). Aangezien het om een reis van pakweg 3 maanden zal gaan, ben ik benieuwd of je in NZ hier ook mee te maken krijgt want dat wordt dan een flinke extra kostenpost.
Helaas kan ik het op diverse verhuursites niet zo snel terugvinden
Dat hebben we ook overwogen, maar voor 1,5 maand is het net teveel gedoe.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 12:19 schreef JeMoeder het volgende:
Ik heb daar toen een auto gekocht (woonde er een half jaar) en kon toen de auto WA verzekeren voor 200$ voor dat halve jaar (als 22 jarige buitenlander, wel met vast adres). Die auto gekocht voor 2000$, verkocht voor 1500$. Met de belasting van ik dacht 100$ per half jaar heeft alles dus ongeveer 800$ gekost.
hey tnx voor de info, terms & conditions zijn uitgerekend de zaken die ik nog niet bekeken hadden, te veel kleine lettertjesquote:Het ligt heel eraan bij welke verhuurder, soms wel, soms niet, soms tot een maximum van bijv. 42NZD. Het staat uiteindelijk altijd in de terms and conditions, maar die zijn soms lastig te vinden. Anders kun je ze altijd even mailen, die bedrijven zijn zo ondoorzichtig als de pest en daar verdienen ze juist aan.
Let ook op de borg trouwens, als je geen extra waiver koopt kan die best hoog uitvallen (2000NZD ipv 250NZD bijvoorbeeld)
alleen jammer dat er bijna geen personenvervoer is per spoor in NZquote:Op zondag 14 augustus 2011 08:27 schreef Guppyfriend het volgende:
We hebben net, als voorpret, Rail Away New Zealand gekeken
Alle tips zijn welkom, ik heb zelf namelijk nog echt geen flauw ideequote:Op donderdag 29 september 2011 10:54 schreef kabelhaspel het volgende:
Een maand Noordereiland?
Is dat niet wat saai?
Ik heb een neef in NZ, en die zegt dat je in een maand prima N en Z kan doen.
Ieders keus natuurlijk
Bedankt voor de replyquote:Op donderdag 29 september 2011 14:46 schreef Drebbelman het volgende:
Er is op het noordereiland ook echt meer dan genoeg te ontdekken, en als je weet dat je later een maand lang over het zuidereiland gaat doen zou ik die drie weken lekker op het noorder eiland blijven. Oa Bay of Islands, Coromandel, Rotorua, bezoek aan White Island, Mt Taranaki, Napier, en natuurlijk Tongariro National Park. Ik zou er zo naar terug gaan. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je van houdt. Je kunt binnen die drie weken makkelijk de oversteek maken en wat plekken op het zuider eiland bezoeken, en als je niet snel nog eens terug gaat zou ik dat ook zeker doen, maar het is zonde van de tijd als je weet dat je er later alsnog alle tijd voor hebt.
Ik vind het nog steeds moeilijk om te bepalen welk van de twee eilanden ik mooier vond, maar het feit dat we op het zuider eiland veel regen gehad hebben zal ook ongetwijfeld in die keuze een rol spelen.
quote:Op donderdag 29 september 2011 14:38 schreef kabelhaspel het volgende:
Zuidereiland is wel het meest spectaculair van heel NZ iig. Vinden de NZ'ers zelf ook.
Ik ga in maart.
We vertrekken rond 2 januari vanuit Auckland, en dan keren we daar rond 16 januari weer terug, het is dus twee weken geworden. Nog steeds genoeg tijd voor het Noordereiland in principequote:Op zaterdag 1 oktober 2011 22:15 schreef TinyTuna het volgende:
Als je in Auckland begint zou ik eerst de Bay of Islands doen (Paihia, 90 mile beach, Waipoua Forest) en dan daarna afzakken richting Wellington. En aangezien je genoeg tijd heb, zou ik als ik jou was gewoon niet zoveel plannen, maar gewoon opschrijven wat je zeker wilt zien en daar je trip een beetje omheen breien.
Het wordt dus half december.quote:Op dinsdag 16 november 2010 10:28 schreef lizardtattoo het volgende:
Ik ga in 2011 weer, weet alleen nog niet wanneer precies. Ergens tussen januari en maart schat ik, maar kan ook later worden, afhankelijk van wanneer ze de cursus inplannen en hoe lang die gaat duren.
Waitomo Caves Glimwormen/grottenquote:Op vrijdag 4 november 2011 13:32 schreef lizardtattoo het volgende:
[..]
Suggesties voor andere dagjesdingen die met openbaar vervoer vanuit Auckland te bereiken zijn? Ik ben er al een paar keer geweest dus de dingen uit de OP heb ik al gezien
Of in Wellington (eventueel plak ik er nog een dagje aan)?
Milford Sound blijft mooi om te doen maar al vraag je mij persoonlijk dan gaat mijn voorkeur uit naar Doubtful Soundquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:38 schreef Kontiki het volgende:
Vorige week een paar dagen naar NZ geweest, was weer top. Queenstown en Milford Sound aangedaan en een filmpje gemaakt:
heb je plannen om langs te komen Clan?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |