abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89886278
Sterkte oCe!!!

hoewel het maar kleintjes zijn, heeft het toch altijd een grote impact als ze zomaar ineens bij je vandaan gaan! zeker als je de zware beslissing moet nemen dat het beter is dat ze gaat slapen!

gelukkig heb ik die keuze hier nog niet hoeven maken, al werden we al wel een keer verrast toen Nala vlak na het geven van de narcose voor castratie(sterilisatie) ook gewoon lekker was gaan slapen en besloot dat het leventje wat ze had goed was geweest (ze was net een jaar). Heb toch even als een klein kind zitten janken toen ik haar mee moest nemen naar huis.

[neemt even de tijd om toch nog even terug te denken aan haar]

maar goed we dwalen af, heel veel sterkte oCe!!
Sla niet, Prei wel
  maandag 13 december 2010 @ 19:55:55 #182
12863 oCe
-I am Jack's wasted life
pi_89887227
Dot is de derde die we verloren hebben in de afgelopen 7 jaar. Bunny bleek op een gegeven moment een tumor te hebben welke haar luchtpijp langzaam dichtdrukte. Joy kreeg e-cuniculi en raakte verlamd aan zijn achterpoten en nu Dot, na alles, met dit.

Hummel heeft gelukkig niets en ook nog nooit wat gehad, laten we hopen dat daar geen verandering in komt. Ze is sinds gisteravond wel heel rustig en een beetje zoekende, ze zal Dot ongetwijfeld missen. Hummel heeft nooit veel met ons gehad maar hopelijk gaat dat veranderen. Zo in haar eentje is natuurlijk een stuk eenzamer dus moet ze maar vriendjes met ons worden ;) Een ander konijn nemen, hoe gek we d'r ook mee zijn en hoe fijn ook voor Hummel, staat niet op de planning. We krijgen een beetje een 'we blijven bezig en hebben er alleen maar pech mee' gevoel bij.

Bah.

[ Bericht 0% gewijzigd door oCe op 13-12-2010 20:08:42 ]
Porch Monkey 4 Life!
pi_89888852
ik kan het me idd heel goed indenken dat je er nu even klaar mee bent! hopelijk komt hummel nu lekker bij jullie spelen en aandacht vragen! dat zou heel leuk zijn!
Sla niet, Prei wel
  Moderator maandag 13 december 2010 @ 20:44:18 #184
155227 crew  Guppy
dus
pi_89890158
Wij wilden eigenlijk ook even niks, na de dood van Tommie... Maar ja, nu hebben we Molly en Boelie in huis :') Eigenlijk al heel snel na Tommie ook nog

Ik kan me wel voorstellen hoe je je voelt. Houd in ieder geval Hummel goed in de gaten, dat ze wel goed blijft eten en zo. Niet dat ze gaat wegkwijnen. Heel veel sterkte, verwen haar maar lekker.

Wat Molly betreft, toen m'n vriend thuiskwam, wilde ze wel een Loftie. Dat is dus mooi. Er was veel voer weg, zoveel, dat kan Boelie nooit alleen op hebben. Ook van het hooi was ook flink gegeten.

Toen ik thuiskwam heb ik haar wat hooi zitten voeren, de ene na de andere pluk ging erin. Brokken iets minder, maar hooi is altijd al favoriet geweest. Nu zit ze zich lekker te wassen, en heeft ze nog meer hooi gegeten, en heeft ze gedronken.

Ik heb al met al goede hoop dat ze op de goede weg is.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 09:56:03 #185
155227 crew  Guppy
dus
pi_89908054
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:24:16 #186
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_89908899
Hahaha wat schattig, er komt geen eind aan :P
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 11:23:01 #187
155227 crew  Guppy
dus
pi_89910977
Ja, ik geef haar bij voorkeur ook van die lange :P dan heeft ze meteen lekker veel :D
pi_89931770

ongeveer na 1:15 komt ze een beetje los!!! sorry voor de bagger kwaliteit, maar goed :) het staat erop hoor :)

en nog een andere wat korter :)

hoop dat ze het bij jullie wel doen, ik kreeg er nog even geen gang in :(
edit2 : lees nu op youtube dat ze nog aan het bewerken zijn, moet gewoon wat meer geduld hebben merk ik al !

sorry als ze het nog niet doen!

[ Bericht 6% gewijzigd door dE_Danoontjepower op 14-12-2010 20:20:15 (te ongeduldig!) ]
Sla niet, Prei wel
pi_90154031
Gup, hoe is het nu met Molly?

Het wc-eten doen ze hier overigens ook hoor, het schijnt zelfs redelijk normaal te zijn voor konijnen. Ik heb hier dus ook bij de wc in de kooi een hooiballetje hangen en buiten de kooi een ruif staan. Daar krijg je dus dit soort fotos van:
  zaterdag 1 januari 2011 @ 21:19:31 #190
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_90721888
Kickerdekick!

Tamina is gegroeid :+

O+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  zondag 2 januari 2011 @ 15:15:55 #191
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90745968
Oeh wat een lief kopje O+
  zondag 2 januari 2011 @ 16:45:03 #192
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_90750012
Zo die is inderdaad een stukje gegroeid :D
Nu ff iets anders, benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Laatst was ik met Loki naar de dierenarts voor een inenting. Daarbij hoorde ook een checkup (nageltjes e.d.) dus das wel fijn. Op een gegeven moment begint de dierenarts van: "Ja Loki is nu ongeveer een half jaar, mannetjes hebben vaak dat ze na een half jaar gaan puberen en agressiever/vervelend gaan worden. Misschien is het slim als je hem laat castreren om dat te voorkomen." Mijn antwoord was: "Nou hij is nu nog even lief als altijd dus naar mijn idee is het niet nodig en wanneer dat wel zo zou zijn misschien overweeg ik het dan want ik vind het zinloos om dat te laten doen, tenzij ik een vrouwtje voor hem ga zoeken".

Maar nu zit ik dus na te denken: is het echt zo dat konijntjerammetjes aggressiever/vervelender kunnen worden als ze ouder worden, of zou ze het alleen opperen omdat ze er 95 euro voor kan krijgen (naar mijn idee nogal vrij prijzig)? Ik vond het nogal een raar voorstel eigenlijk... Wat denken jullie?
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 16:58:28 #193
155227 crew  Guppy
dus
pi_90750682
Het ene mannetje heeft er meer last van dan het andere mannetje, het is dus maar net hoe Loki zich gaat ontwikkelen. Kun je van te voren niet zeggen.

Reden om het wel te doen is dat Loki nu nog jong is, en jonge konijnen doorstaan een operatie meestal makkelijker. En dan is het vast gebeurd, mocht je hem willen gaan koppelen aan een vrouwtje. Dan moet ie namelijk wel echt gecastreerd zijn, ook als je hem koppelt aan een geholpen vrouwtje.

Maar het is up to you natuurlijk. Als je dat niet van plan bent, kun je het zo laten en het aankijken. Soms blijven ze gewoon even lief hoor. Wat ik wel vond schelen is dat toen ik Tommie liet castreren, daarna zijn plasjes veel minder stonken :D
Van Boelie kan ik het niet zeggen, die kwam gecastreerd en al uit de opvang (en is helemaal niet lief, hahaha)
  zondag 2 januari 2011 @ 17:00:29 #194
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90750778
Mannetjes worden onder invloed van hormonen niet agressief, dat zijn de dames. Mannetjes kunnen onder invloed van hormonen gaan rijden, sproeien en zoemen en in extreme gevallen willen ze ook op je arm/hand/voeten hun hormonen kwijtraken.
Voedsters kunnen last krijgen van hoknijd, voerbaknijd, schijnzwangerschap en zullen sneller aanvallen/bijten.
Castratie bij mijn dierenarts was 60 euro en dat is voor de castratie van een ram in konijnenbegrippen al redelijk duur.
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 18:33:07 #195
155227 crew  Guppy
dus
pi_90755258
Zoemen?
  zondag 2 januari 2011 @ 18:43:30 #196
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90755678
Ja, zoemen... een redelijk eentonig geluid. Maken mannetjes als ze seksueel opgewonden zijn, vooral in combinatie met rondjes rennen om voeten heen.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:20:21 #197
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_90757175
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:00 schreef douche-eendje het volgende:
Mannetjes worden onder invloed van hormonen niet agressief, dat zijn de dames. Mannetjes kunnen onder invloed van hormonen gaan rijden, sproeien en zoemen en in extreme gevallen willen ze ook op je arm/hand/voeten hun hormonen kwijtraken.
Voedsters kunnen last krijgen van hoknijd, voerbaknijd, schijnzwangerschap en zullen sneller aanvallen/bijten.
Castratie bij mijn dierenarts was 60 euro en dat is voor de castratie van een ram in konijnenbegrippen al redelijk duur.
Ja ik vind 95 euro ook echt heel duur, maar ze probeerde dat een beetje te verbloemen door te zeggen dat hij dan erg goed verzorgd zou worden. Ik merk nu nog niets van sproeien, zoemen etc maar misschien nu ik jullie hoor moet ik er toch maar eens over gaan denken.
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:26:05 #198
155227 crew  Guppy
dus
pi_90757412
Echt nog nooit van gehoord, zoemen :D

Maar goed, voor de castratie van Loki kun je natuurlijk ook even rondbellen naar prijzen bij andere dierenartsen. ¤ 95,- voor castreren van een ram is echt heel veel geld. Ik heb voor Tommie toentertijd ¤ 80,- betaald, maar dat was castratie èn trekken van de tanden. Dus jouw prijs is enorm hoog.
  zondag 2 januari 2011 @ 20:07:33 #199
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_90759431
Ja dat vond ik ook :P, bijna 8x zo duur als de prijs die ik voor hem zelf neer heb gelegd :P
  zondag 2 januari 2011 @ 20:14:56 #200
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_90759808
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:43 schreef douche-eendje het volgende:
Ja, zoemen... een redelijk eentonig geluid. Maken mannetjes als ze seksueel opgewonden zijn, vooral in combinatie met rondjes rennen om voeten heen.
Klinkt als iets wat Dot ook altijd deed (maar dat was toch echt een voedster). Beetje brommend geluid, klinkt alsof je mobiele telefoon op trilstand staat :P
  zondag 2 januari 2011 @ 20:32:20 #201
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90760888
Voedsters kunnen het ook, maar het komt minder vaak voor. In de opvang heb ik regelmatig jonge rammen meegemaakt die dit gedrag vertoonden, vooral in combinatie met mensen om de voeten heen lopen. Men vind het vaak erg schattig, maar ergens is het gewoon dieronvriendelijk omdat het konijn helemaal overloopt van de hormonen.
pi_90761008
Hoe oud worden gewone dwergkonijnen gewoonlijk? :) in de info op internet kan ik niet echt typish iets over dwergkonijnen vinden, behalve een spreekbeurt van een kind uit groep 7 ofzo, die voornamelijk grote konijnen bespreekt..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 2 januari 2011 @ 20:35:37 #203
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90761155
Mits goede verzorging kunnen ze met gemak 10 jaar worden, er zijn uitschieters naar 15 jaar.
pi_90764520
Maar door de omstandigheden waarin ze in ons welvarende land vaak verkeren worden ze gemiddeld 3!
dat heb ik dan wel weer eens gehoord.
volgens mij heb ik op bunnybunch ook wel eens gehoord van een konijn wat 17 is geworden. maar of dat een dweg was weet ik niet!
Sla niet, Prei wel
pi_90764862
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 20:35 schreef douche-eendje het volgende:
Mits goede verzorging kunnen ze met gemak 10 jaar worden, er zijn uitschieters naar 15 jaar.
Die van mij gaat nu al richting de 12. :Y
All good things are wild and free.
  zondag 2 januari 2011 @ 21:25:06 #206
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_90765068
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:18 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
Maar door de omstandigheden waarin ze in ons welvarende land vaak verkeren worden ze gemiddeld 3!
dat heb ik dan wel weer eens gehoord.
volgens mij heb ik op bunnybunch ook wel eens gehoord van een konijn wat 17 is geworden. maar of dat een dweg was weet ik niet!
Klopt, het gemiddelde konijn in Nederland word niet ouder dan een jaar of 3, maar daar zitten ook alle gevallen bij van slechte verzorging (klein hok, slechte voeding, verwaarlozing, gedumpt worden, doorgefokte konijnen en meer negatieve factoren).
Op Bunnybunch zit een fokster waarvan haar oudste konijn 16 is geworden.
pi_90765521
Die van ons is inmiddels 9,5 en ziet er nog prima uit, maar deze gaat veel langer mee dan me vroeger altijd gebeurde, dus ik dacht hier al met een uitschieter te maken te hebben :P Maar wss vroeger gewoon minder goede voeding enzo, al is t tegenwoordig nog niet echt veel speciaals.
Ik leef op de ruimte dus het hok is vrij groot en staat gedeeltelijk op de grond, dus gras in overvloed en binnenverblijfje. Verder krijgt ie wortels, sla en dat soort spul, en is er altijd wel zo'n drinkfles beschikbaar.
We zullen zien hoe lang ie nog leeft :)
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_90800033
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Die van ons is inmiddels 9,5 en ziet er nog prima uit, maar deze gaat veel langer mee dan me vroeger altijd gebeurde, dus ik dacht hier al met een uitschieter te maken te hebben :P Maar wss vroeger gewoon minder goede voeding enzo, al is t tegenwoordig nog niet echt veel speciaals.
Ik leef op de ruimte dus het hok is vrij groot en staat gedeeltelijk op de grond, dus gras in overvloed en binnenverblijfje. Verder krijgt ie wortels, sla en dat soort spul, en is er altijd wel zo'n drinkfles beschikbaar.
We zullen zien hoe lang ie nog leeft :)
zo te horen istie al in konijnenhemel :) wie wil er dan nog tussenuit piepen :)
Sla niet, Prei wel
pi_90918813
Doen jullie konijntjes iets met de lenterol?

Met frits gaat alles goed, hij huppelt graag rond en heeft hier een leuk "speeltje" gevonden :'). Heb een ketting aan mijn raam hangen om 'm open te maken maar niet helemaal, deze hangt ook op de grond en leeeeuk dat dat is om mee te spelen. Hij gooit het een beetje op en neer en het maakt ook geluid, heel snoezig O+.
Baby darling doll face honey
  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 10:03:26 #210
155227 crew  Guppy
dus
pi_90921142
M'n cavia's zijn er in ieder geval zo gek op dat ik er voor de konijnen ook eentje wil halen :)

M'n konijnen zijn helemaal gek op zo'n hooibal met een belletje erin, die slopen ze helemaal. Maar het gaat niet snel, ze doen er al tijden mee, en hij begint nu een beetje uit elkaar te vallen.

Deze bal dus

Deze vinden ze ook tof, wilgenstokjes in een bundeltje

En deze, wilgen-halters

En deze, een wilgenrolletje

En een wilgenbal

Daarnaast zijn schoenendozen leuk

En wc-rolletjes

En dan hebben ze ook nog een voerballetje, waar ze ook gek op zijn

Trouwens, deze week zijn bij de Welkoop alle knaagdierenhuisjes, knaagdierenspeeltjes en volgens mij ook knaagdierenbenodigdheden met 50% korting. Ik ga er dus nog even heen!

Of hebben onze nijntjes al teveel speelgoed :')
pi_90921975
Ah, heel bericht getypt en nu is ie foetsie. fijn.
pi_90929149
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 10:36 schreef douche-eendje het volgende:
Ah, heel bericht getypt en nu is ie foetsie. fijn.
Lekker is dat ja :')
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 10:03 schreef Guppyfriend het volgende:
M'n cavia's zijn er in ieder geval zo gek op dat ik er voor de konijnen ook eentje wil halen :)

M'n konijnen zijn helemaal gek op zo'n hooibal met een belletje erin, die slopen ze helemaal. Maar het gaat niet snel, ze doen er al tijden mee, en hij begint nu een beetje uit elkaar te vallen.

Deze bal dus
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En deze, wilgen-halters
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En een wilgenbal
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En wc-rolletjes
[ afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Trouwens, deze week zijn bij de Welkoop alle knaagdierenhuisjes, knaagdierenspeeltjes en volgens mij ook knaagdierenbenodigdheden met 50% korting. Ik ga er dus nog even heen!

Ohjeeeej, ik moet denk ik twee tassen meenemen. Bij zulke dingen ben ik echt koopverslaafd en koop ik écht alles haha :D.
Te veel speelgoed voor je nijntjes bestaat niet ;).
Baby darling doll face honey
  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 14:20:14 #213
155227 crew  Guppy
dus
pi_90930897
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 13:43 schreef Crack_ het volgende:

Ohjeeeej, ik moet denk ik twee tassen meenemen. Bij zulke dingen ben ik echt koopverslaafd en koop ik écht alles haha :D.
Te veel speelgoed voor je nijntjes bestaat niet ;).
Jaa, ik neem dan ook altijd van alles mee :D Ik MOET dus even gaan kijken!!
pi_90931194
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 10:03 schreef Guppyfriend het volgende:

Deze bal dus
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En deze, wilgen-halters
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En een wilgenbal
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En wc-rolletjes
[ afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Oh ik zag het ja! Waar zit de welkoop ergens bij ons in de buurt en is dat te fietsen of te doen met de bus? :o
  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 14:28:30 #215
155227 crew  Guppy
dus
pi_90931251
In Huissen :) Ik ga zaterdag met de auto, wil je meerijden anders?
pi_90931332
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:28 schreef Guppyfriend het volgende:
In Huissen :) Ik ga zaterdag met de auto, wil je meerijden anders?
Dat is lief van je! O+ Maar zag net dat er een welkoop zit in mijn oude woonplaats en laat ik nu net daar heen gaan zaterdag. Ook op alle honden en aquarium spullen korting zag ik! :o Toch bedankt voor het aanbod! :)
  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 14:32:22 #217
155227 crew  Guppy
dus
pi_90931459
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:29 schreef tliciouz het volgende:

[..]

Dat is lief van je! O+ Maar zag net dat er een welkoop zit in mijn oude woonplaats en laat ik nu net daar heen gaan zaterdag. Ook op alle honden en aquarium spullen korting zag ik! :o Toch bedankt voor het aanbod! :)
Jaa, echt op alles, fijn he! Dus even inslaan :D Heel veel plezier met shoppen!! En mocht je nog eens willen naar Huissen, dan geef maar een gil, ik ga regelmatig ;)
pi_90938632
een konijn is dus geen knaagdier he :(

voor de rest ben ik blij dat er geen welkoop in de buurt is! ik zou mezelf ook niet kunnen bedwingen!
Sla niet, Prei wel
  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 19:57:07 #219
155227 crew  Guppy
dus
pi_90946974
Dat zeg ik ook niet hè ;) Maar ze kunnen er wel mee spelen!

En zie je die gele voerbal van mijn nijntjes? Staan vissen op :') Is dus ook niet voor konijnen, maar ik moet m niet afpakken hoor!
  donderdag 6 januari 2011 @ 20:53:24 #220
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_90949788
Ik ga zaterdag ook maar even naar de Welkoop dan. Mijn konijnen zijn wel gek op de lenterol.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_90950937
op de voerbal die wij ook ergens hebben staan wortels op :)

weet eigenlijk niet waar dat ding gebleven is, zal wel ergens buiten zwerven ofzo. Juultje was schijnzwanger van de week, althans dat vermoeden hebben we, urkel heeft het in tijden niet zo zwaar gehad :)

hij was vandaag zo blij dattie een binkie van een halve meter maakte, en ongeveer de bekleding van de bank eraf geracet heeft, ik had hem nog nooit zo lang zo hard heen en weer zien rennen... stumpert :)
Sla niet, Prei wel
  Moderator vrijdag 7 januari 2011 @ 10:21:21 #222
155227 crew  Guppy
dus
pi_90967035
Ik zit echt heel erg te twijfelen of ik het konijnenhok wel dichtgedaan heb toen ik wegging :X
pi_90967433
Ai.... Dus straks extreme konijnenchaos in huize Gup...
  Moderator vrijdag 7 januari 2011 @ 10:45:59 #224
155227 crew  Guppy
dus
pi_90967795
I fear so :') Ik houd m'n hart vast! Misschien heb ik het hok in automatisme ook wel dichtgedaan toen ik ze een wortel heb gegeven, maar ik kan het me niet herinneren...

Ach, als ze flink huishouden vind ik het niet zo erg, maar als ze maar nergens aan gaan knagen :X Of plassen op de bank of aan de randen van de vloer. Zou ook fijn zijn.

Misschien valt het mee, want overdag zitten ze meestal gewoon een beetje te pitten in hun hok. Maar nu is het natuurlijk een vrije doorgang naar een dag feesten en beesten in huis.

M'n vriend is om half 5 huis als het goed is, ik ben heel benieuwd.
pi_90975831
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:45 schreef Guppyfriend het volgende:
I fear so :') Ik houd m'n hart vast! Misschien heb ik het hok in automatisme ook wel dichtgedaan toen ik ze een wortel heb gegeven, maar ik kan het me niet herinneren...

Ach, als ze flink huishouden vind ik het niet zo erg, maar als ze maar nergens aan gaan knagen :X Of plassen op de bank of aan de randen van de vloer. Zou ook fijn zijn.

Misschien valt het mee, want overdag zitten ze meestal gewoon een beetje te pitten in hun hok. Maar nu is het natuurlijk een vrije doorgang naar een dag feesten en beesten in huis.

M'n vriend is om half 5 huis als het goed is, ik ben heel benieuwd.
wij hebben dat ook een keer gehad, zat het hekje niet dicht naar de woonkamer, de meeste planten waren geknipt, bakken uit gegraven, kaarsvet opgegeten, veel zooi van de tafel op de grond gegooid (vooral die lastige folders :) )

ik vond het wel humor, mijn vrouw kon er niet zo goed om lachen :)
Sla niet, Prei wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')