abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88626092
quote:
DEN HAAG - De internationale gemeenschap moet zorg dragen voor een beschermde zone voor christenen in Irak.
© ANP

Daarvoor pleit ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind tegenover NU.nl.

Minister Rosenthal (Buitenlandse zaken) moet er in EU- en VN-verband op aandringen dat de christenen samen met de andere etnische en religieuze minderheden op de Nineveh-vlakte door de VN beschermd gaan worden.

Voordewind: "De drie dominante groeperingen in Irak, Koerden, Sjiieten en Soenieten, beschikken allen over eigen leger en politie om zich te beschermen. De christenen worden aan hun lot overgelaten. Stel ze dan in staat zich zelf te beschermen op deze vlakte als veilige zone".

Gijzelingen

Irak wordt de laatste tijd geteisterd door aanslagen en gijzelingen, gericht tegen christenen. "Er is in Irak sprak van een religieuze zuivering, vergelijkbaar met die van de Koerden begin jaren negentig."

De VN zorgde er destijds voor dat de Koerden een veilige zone kregen in het noorden van Irak. "Het geweld, aldus de dreigementen, zal pas stoppen als alle christenen Irak hebben verlaten."

Ondersteuning

Voordewind vindt dat Nederland de naar de Nineveh-vlakte gevluchte christenen moet ondersteunen. Staatssecretaris Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) moet zich daarvoor gaan inzetten.

"Als wij ze daar geen ondersteunen geven, zullen velen hun toevlucht blijven zoeken in Europa", aldus Voordewind.

Door aanslagen gewonde christenen moeten als het aan Voordewind ligt, in navolging van Frankrijk, tijdelijk naar Nederland gehaald worden voor medische verzorging.

Asielzoeker

Minister Leers (Asiel) heeft donderdag, in een gesprek met Voordewind, tegenover hem bevestigd geen christenen en andere risicogroepen uit te zetten.

Vorige week stond nog een christen op de lijst om uitgezet te worden naar Irak. Die uitzetting ging niet door omdat de minister werd teruggefloten door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).

"Bij het ministerie waren ze er niet zeker van dat het ging om een christen. Ik heb kunnen aantonen dat dit wel degelijk het geval was", aldus Voordewind.

Het Europees Hof komt op 24 november met een definitief oordeel over de situatie in Irak. Leers zal echter, welke uitspraak het EHRM ook doet, deze christelijke asielzoekers niet meer uitzetten.

"We moeten inzien dat christenen in Irak een specifiek doelwit zijn en dat bescherming geboden moet worden", stelt Voordewind.

Afspraken

In het gesprek zegde Leers verder toe afspraken te maken met het EHRM en de rechtelijke macht in Nederland over het openbaar maken van relevante brieven van het EHRM.

Afgelopen week bestond grote commotie in de Tweede Kamer toen bleek dat de Inlichtingen- en Naturalisatie Dienst (IND) het advies van het EHRM, om de Irakezen niet terug te sturen naar het land van herkomst, had achtergehouden.

Volgens Voordewind is dergelijke informatie essentieel voor het lot van asielzoekers.
Laten we allemaal hopen dat deze zone er ook daadwerkelijk komt, zodat ook de minderheden in vrede en veiligheid kunnen leven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:11:26 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88626110
Tsja onder Sadam was die zone er wel.
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:16:22 #3
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_88626255
quote:
De VN zorgde er destijds voor dat de Koerden een veilige zone kregen in het noorden van Irak. "Het geweld, aldus de dreigementen, zal pas stoppen als alle christenen Irak hebben verlaten."
Ja, want moslims zijn zo vredelievend. Als dat hier zou gebeuren zou het meteen huilie huilie zijn vannuit hakbar landen.
To doom or not to doom
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:21:09 #4
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88626396
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja onder Sadam was die zone er wel.
Dit. Het is erg genoeg. Ondanks dat Sadam een dictator was had hij wel alles onder controle. Er zijn na de val van Sadam meer burger slachtoffers gevallen dan tijdens zijn regiem. Sterker nog de corrupte regering geplaats door de VS schijnt nog erger te zijn dan Sadam.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_88626652
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. Het is erg genoeg. Ondanks dat Sadam een dictator was had hij wel alles onder controle. Er zijn na de val van Sadam meer burger slachtoffers gevallen dan tijdens zijn regiem. Sterker nog de corrupte regering geplaats door de VS schijnt nog erger te zijn dan Sadam.
De VS heeft in de Koude Oorlog ook allemaal tuig aan de macht geholpen in het Midden-Oosten. Heeft allemaal niet zo goed gewerkt. Nu doen ze het rustig opnieuw en zijn de Christenen de pineut.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_88627702
Christenen die zich niet gedragen gewoon uitzetten!!
pi_88628027
quote:
9s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:04 schreef Triggershot het volgende:
Christenen die zich niet gedragen gewoon uitzetten!!
Ja, hoe durven ze daar te wonen en bedreigd te worden :r
pi_88662898
En zo had Saddam zijn voor- en nadelen. Irak was vroeger een van de rijkste landen in het Midden-Oosten, veel handel, kennis en belangrijker nog was dat er geen aanslagen werden gepleegd. Er waren bijvoorbeeld veel christenen werkzaam voor Saddam op hoge posities.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  zaterdag 13 november 2010 @ 04:28:48 #9
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_88663483
Die retoriek ook. "Ja alle christenen beschermen ja! Oh ja, en andere minderheden ook." :')
quote:
samen met de andere etnische en religieuze minderheden
Oh, alleen die minderheden. Dus Iraakse homo's zijn bijvoorbeeld niet uitgenodigd. Maar goed ook natuurlijk, anders zou hun aanwezigheid de christenen nog kwetsen.

CU :r Zelfs een goed initiatief weten ze nog slecht te maken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_88669522
Oké dan. Die christenen in Bagdad, die uhm, zaten dus niet in Nineveh. Dat heeft dus geen zin. Verder willen ze dus een soort VN-kampen maken waarin mensen beschermd worden? Dat heeft gewerkt in Joegoslavië. En het feit dat de Koerden zich konen verdedigen heeft ermee te maken dat er alleen maar Koerden zijn in dat gebied, feitelijk, hier niet. En er was een Koerdische burgeroorlog, Koerden vluchtten daarvoor en regeringstroepen kwamen af en toe nog binnen.

Het is een belachelijk idee en een belachelijk plan.
pi_88669979
Ik vind helemaal niet dat het Westen zich hiermee moet bemoeien. Het hele doel van de Irak-oorlog was toch zogenaamd een democratie te bewerkstelligen, waarin het Iraakse volk zijn eigen boontjes kan doppen? En nu ís het Iraakse volk bezig te doen wat het wil (namelijk zichzelf verlossen van minderheden, dat gedachtegoed moet een groot deel van de Fok!ers toch aanspreken) en dan moet het Westen zich er zeker weer in mengen?

Hypocrisie ten top.
pi_88670103
quote:
15s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind helemaal niet dat het Westen zich hiermee moet bemoeien. Het hele doel van de Irak-oorlog was toch zogenaamd een democratie te bewerkstelligen, waarin het Iraakse volk zijn eigen boontjes kan doppen? En nu ís het Iraakse volk bezig te doen wat het wil (namelijk zichzelf verlossen van minderheden, dat gedachtegoed moet een groot deel van de Fok!ers toch aanspreken) en dan moet het Westen zich er zeker weer in mengen?

Hypocrisie ten top.
Jij bent hypocriet, nondeju. Als iemand iets negatiefs zegt over moslims ben je er als de kippen bij om te zeggen hoe slecht en racistisch diegene wel niet is, maar minderheden in Irak mogen uitgemoord worden. Racist.
pi_88670231
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Jij bent hypocriet, nondeju. Als iemand iets negatiefs zegt over moslims ben je er als de kippen bij om te zeggen hoe slecht en racistisch diegene wel niet is, maar minderheden in Irak mogen uitgemoord worden. Racist.
Hoezeer ik ook tegen de islamofobie in Nederland ben, ik zou niet willen dat Irakezen zich kwamen bemoeien met ons minderhedenbeleid. Dat geldt omgekeerd ook.

Wel lekker makkelijk om de racismekaart te spelen, natuurlijk.
pi_88670270
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:02 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hoezeer ik ook tegen de islamofobie in Nederland ben, ik zou niet willen dat Irakezen zich kwamen bemoeien met ons minderhedenbeleid. Dat geldt omgekeerd ook.

Wel lekker makkelijk om de racismekaart te spelen, natuurlijk.
Laten we zeggen dat ik leer van het 'discussievoeren' op Fok!

En als wij massaal moslims gaan afslachten, dan zullen die onderontwikkelde landen zich ook met ons gaan bemoeien, let maar op.
pi_88670310
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:03 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Laten we zeggen dat ik leer van het 'discussievoeren' op Fok!

En als wij massaal moslims gaan afslachten, dan zullen die onderontwikkelde landen zich ook met ons gaan bemoeien, let maar op.
Dat wil niet zeggen dat we zulke buitenlandse inmenging moeten goedkeuren of, sterker nog, het verkeerde voorbeeld te geven door te interveniëren in Irak.
pi_88670352
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat we zulke buitenlandse inmenging moeten goedkeuren of, sterker nog, het verkeerde voorbeeld te geven door te interveniëren in Irak.
Dat moeten we wel accepteren. Of hadden de Amerikanen ook maar weg moeten blijven in WO2? Er zijn niet voor niets mensenrechten, als dat je wat zegt.
pi_88670411
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hoezo 'racist'?
pi_88670426
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat moeten we wel accepteren. Of hadden de Amerikanen ook maar weg moeten blijven in WO2? Er zijn niet voor niets mensenrechten, als dat je wat zegt.
Mja, misschien moeten ze dan ook Egypte en Saudië Arabie, de Emiraten binnenvallen ipv te steunen, als het over mensenrechten gaat in ieder geval. :)
pi_88670468
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoezo 'racist'?
Ik wilde ook een keer voelen om iemand racist te noemen :')
pi_88670479
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, misschien moeten ze dan ook Egypte en Saudië Arabie, de Emiraten binnenvallen ipv te steunen, als het over mensenrechten gaat in ieder geval. :)
Ja, dat moeten ze maar eens doen. Helemaal mee eens.
pi_88670485
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:12 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik wilde ook een keer voelen om iemand racist te noemen :')
:')

Dacht al waar the fuck is er sprake van racisme. :')
pi_88670494
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, dat moeten ze maar eens doen. Helemaal mee eens.
Zolang niet, kunnen we afleiden dat het helemaal niet om mensenrechten gaat.
pi_88670535
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De Amerikanen deden alleen mee aan WOII omdat de Duitsland Amerika de oorlog had verklaard. Het beleid van Amerika tot dusver was om niet in te grijpen in Europa.

Mensenrechten houden ook een zelfbeschikkingsrecht in: het recht om binnenlandse zaken binnenlands te houden. Westerse inmenging in dit conflict schaadt de mensenrechten evengoed.
pi_88670562
Bijdehand, als jij mij ooit nog eens links durft te noemen, breek ik je botten!

pi_88670605
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dacht al waar the fuck is er sprake van racisme. :')
Het voelde goed :D
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zolang niet, kunnen we afleiden dat het helemaal niet om mensenrechten gaat.
Hm... dat kunnen we ook niet. Maar er is nu een groot probleem daar, en de VN weet ervan af. Kunnen ze net zo goed goodwill gaan kweken door die Christenen daar te beschermen. In S-A en Egypte weet ik niet precies hoe het zit, maar als daar de rechten van minderheden ook worden geschonden, mogen ze er voor mijn part iets aan doen! :)
pi_88670622
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:17 schreef Triggershot het volgende:
Bijdehand, als jij mij ooit nog eens links durft te noemen, breek ik je botten!

Waar heb ik dat gedaan? ;( Het ging vast onbewust, ik probeer altijd zo min mogelijk mensen te beledigen. Mi scusi :'(
pi_88670631
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Waar heb ik dat gedaan? ;( Het ging vast onbewust, ik probeer altijd zo min mogelijk mensen te beledigen. Mi scusi :'(
Tijdje terug, zie de post boven de mijne, dan ben ik heul niet links. ;(
pi_88670632
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

De Amerikanen deden alleen mee aan WOII omdat de Duitsland Amerika de oorlog had verklaard. Het beleid van Amerika tot dusver was om niet in te grijpen in Europa.

Mensenrechten houden ook een zelfbeschikkingsrecht in: het recht om binnenlandse zaken binnenlands te houden. Westerse inmenging in dit conflict schaadt de mensenrechten evengoed.
Misdaden tegen de menselijkheid staan dan weer boven het zelfbeschikkingsrecht.
pi_88670655
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tijdje terug, zie de post boven de mijne, dan ben ik heul niet links. ;(
Ik zal het nooit meer doen. En als ik het doe, dan verdien ik het om al mijn botten te laten breken door jou :'(

Komt dan wel negatief in het nieuws en zal de PVV vragen gaan stellen :P
pi_88670676
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:19 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Het voelde goed :D
[..]

Hm... dat kunnen we ook niet. Maar er is nu een groot probleem daar, en de VN weet ervan af. Kunnen ze net zo goed goodwill gaan kweken door die Christenen daar te beschermen. In S-A en Egypte weet ik niet precies hoe het zit, maar als daar de rechten van minderheden ook worden geschonden, mogen ze er voor mijn part iets aan doen! :)
In landen zoals Saudi Arabië zijn zijn minderheden zo goed als 'non-existent', laat staan dat ze rechten hebben, in Egypte heeft zowel de moslimbevolking als de minderheden niets te zeggen, dus daar maak ik geen onderscheid in, en nog worden ze beiden onvoorwaardelijk gesteund, als ze maar koetjie koetjie tegen Israël doen. De minderheden in Iran hebben tig maal maar te zeggen in Iran dan de minderheden in Saudi en Egypte combined.
pi_88670722
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In landen zoals Saudi Arabië zijn zijn minderheden zo goed als 'non-existent', laat staan dat ze rechten hebben, in Egypte heeft zowel de moslimbevolking als de minderheden niets te zeggen, dus daar maak ik geen onderscheid in, en nog worden ze beiden onvoorwaardelijk gesteund, als ze maar koetjie koetjie tegen Israël doen. De minderheden in Iran hebben tig maal maar te zeggen in Iran dan de minderheden in Saudi en Egypte combined.
Ik verdiep me niet zo in die landen eerlijk gezegd. En het is net wat de regering het belangrijkst vindt voor de bevolking, zoals in China. Maar minderheden horen gewoon vrij te kunnen leven, overal ter wereld, als ze zich maar gedragen. Vind ik dan.
pi_88670723
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik zal het nooit meer doen. En als ik het doe, dan verdien ik het om al mijn botten te laten breken door jou :'(
O+

quote:
Komt dan wel negatief in het nieuws en zal de PVV vragen gaan stellen :P
Volgens mij hebben zij wel even genoeg aan negatief nieuws en intern vragen stellen :P
pi_88670744
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik verdiep me niet zo in die landen eerlijk gezegd. En het is net wat de regering het belangrijkst vindt voor de bevolking, zoals in China. Maar minderheden horen gewoon vrij te kunnen leven, overal ter wereld, als ze zich maar gedragen. Vind ik dan.
Oh dat sowieso, 100% mee eens, alleen wanneer VS een dubbel strategie / uitvoer op na houdt, is haar morele rechtvaardiging voor het extern ingrijpen natuurlijk in mijn ogen gediskwalificeerd.
pi_88670770
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Oh dat sowieso, 100% mee eens, alleen wanneer VS een dubbel strategie / uitvoer op na houdt, is haar morele rechtvaardiging voor het extern ingrijpen natuurlijk in mijn ogen gediskwalificeerd.
Is het ook. We weten waar het de VS om draait. Maar de VN kan veel meer betekenen dan de VS, en dient gewoon bescherming te bieden.
pi_88670791
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

O+

[..]

Volgens mij hebben zij wel even genoeg aan negatief nieuws en intern vragen stellen :P
Zal wel meevallen, denk ik. En ik neem de volledige verantwoordelijkheid als Geert gaat rellen tegen jou hoor :')
'Geert, ik noemde hem links, neem het hem niet kwalijk' :P
pi_88670897
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Typisch linkse redeneringen :')
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_88670918
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:33 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Typisch linkse redeneringen :')
Hij heeft wel gelijk. Hij zegt toch niet dat ze aan hun lot over moeten gelaten? Dat zegt LFV
pi_88670940
In principe is een gevangenis ook een beveiligde zone voor minderheden.
pi_88670987
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Is het ook. We weten waar het de VS om draait. Maar de VN kan veel meer betekenen dan de VS, en dient gewoon bescherming te bieden.
Hoe? Hoe moet de VN bescherming bieden in dit geval? Het is een oorlogsgebied en daarnaast wonen de christenen ook nog eens verspreid, zodat ze bij elkaar gesprokkeld dienen te worden, sowieso moeten verhuizen dus, dus ben je niet helemaal lekker bezig als je ze dan alsnog in het oorlogsgebied Irak te vestigen, met VN-"bescherming". Het is gewoon een klotezooi voor die mensen en ik raad ze aan te vluchten. Tevens mogen de buurlanden wel iets meer doen,
pi_88671051
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hoe? Hoe moet de VN bescherming bieden in dit geval? Het is een oorlogsgebied en daarnaast wonen de christenen ook nog eens verspreid, zodat ze bij elkaar gesprokkeld dienen te worden, sowieso moeten verhuizen dus, dus ben je niet helemaal lekker bezig als je ze dan alsnog in het oorlogsgebied Irak te vestigen, met VN-"bescherming". Het is gewoon een klotezooi voor die mensen en ik raad ze aan te vluchten. Tevens mogen de buurlanden wel iets meer doen,
Je zeikt wel over verhuizen, maar zegt dat ze moeten vluchten. Wat is dat voor kromme redenatie. Je kan een beveiligde zone instellen, bewapend met roodhelmen. Die buurlanden zijn niet betrouwbaar, dat is wel duidelijk.
pi_88671140
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk. Hij zegt toch niet dat ze aan hun lot over moeten gelaten? Dat zegt LFV
Nee.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_88671143
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:40 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je zeikt wel over verhuizen, maar zegt dat ze moeten vluchten. Wat is dat voor kromme redenatie.
Als je de christenen wilt beschermen, dan moet je ze bij elkaar sprokkelen, ze leven namelijk niet gemakkelijk allemaal in één dorpje. Dit houdt in dat ze dus moeten verhuizen. Als ze al moeten verhuizen, dan lijkt het mij niet echt handig om dan maar een paar honderd kilometer te verhuizen waarna je alsnog in oorlogsgebied Irak zit. Kortom, doe het ergens anders. Kortom, vlucht gewoon.

quote:
Je kan een beveiligde zone instellen, bewapend met roodhelmen.
Er zaten daar een paar jaar geleden 150.000 Amerikaanse dieprode helmen en er was alsnog een burgeroorlog, terrorisme en genocide. Je kunt geen beveiligde zone maken voor de christenen.
pi_88671190
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:44 schreef Monidique het volgende:

[..]

Als je de christenen wilt beschermen, dan moet je ze bij elkaar sprokkelen, ze leven namelijk niet gemakkelijk allemaal in één dorpje. Dit houdt in dat ze dus moeten verhuizen. Als ze al moeten verhuizen, dan lijkt het mij niet echt handig om dan maar een paar honderd kilometer te verhuizen waarna je alsnog in oorlogsgebied Irak zit. Kortom, doe het ergens anders. Kortom, vlucht gewoon.
[..]

Er zaten daar een paar jaar geleden 150.000 Amerikaanse dieprode helmen en er was alsnog een burgeroorlog, terrorisme en genocide. Je kunt geen beveiligde zone maken voor de christenen.
Dan moeten ze een andere manier verzinnen om hun rechten te beschermen.
pi_88671198
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dan moeten ze een andere manier verzinnen om hun rechten te beschermen.
Ja. Vluchten.
pi_88671263
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Vluchten.
Vanuit Irak is er niet echt een lekkere vluchtoptie. En wat dan nog. Hier hebben we de VN voor.
pi_88672312
Hier een oplossing:

quote:
Iraakse christenen welkom in Koerdistan

Foto: Topnews.in
HAWLER Iraakse christenen die onder bedreiging van Islamitische militanten leven mogen de rust zoeken in de Koerdistan Regio. Dit zei Massoud Barzani, leider van de Regionale Regering van Koerdistan (KRG), afgelopen donderdag.
Ik wil hen laten weten dat de deuren van de Koerdische regio open staan, als zij willen komen, zullen wij hen beschermen en voorzien van hulp. Wij voelen met hen mee en veroordelen de misdaden die zij hebben moeten doorstaan. Het zijn onschuldige mensen en gerespecteerde inwoners van dit land, aldus Barzani.
De Islamitische staat van Irak
Op 31 oktober jl. werden christenen in de Sayidat al-Nejat kathedraal gegijzeld. Daarbij kwamen zeventig mensen om en raakten zeventig andere mensen gewond. Een islamitische groepering genaamd de Islamitische Staat van Irak hebben te kennen gegeven verantwoordelijk te zijn voor de gijzeling. Afgelopen dinsdag raakten eveneens drie mensen gewond door een bom die tot ontploffing werd gebracht in een christelijke wijk. Op woensdag kwamen bij een andere bomaanslag drie mensen om het leven een raakten daarbij nog eens vijfentwintig mensen gewond.
Na de aanval van de afgelopen weken vertrekken steeds meer christenen uit Bagdad. De overlevenden van de gijzeling van de Kathedraal zijn naar Frankrijk vertrokken en komen voor asiel in aanmerking. Anderen zoeken de rust op in de Koerdische regio.
Bron:Azady.nl, CNN
  zaterdag 13 november 2010 @ 15:46:19 #47
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88672637
Het lijkt mij geen oplossing om allemaal verschillende economisch niet levensvatbare regionen te creëren die dan over een paar jaar elkaar de hersens inslaan.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_88672687
CU is voor Apartheid?

Back to the future, wat is Europa toch aan het veranderen de laatste jaren zeg.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_88673528
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 15:32 schreef KurdKasim het volgende:
Hier een oplossing:

[..]

_O_ _O_ _O_
pi_88673898
Een veilige zone alleen voor Christenen? How about een veilige zone voor alle Irakezen. Typisch Christelijk verongelijkt gejank.
Allah Al Watan Al Malik
pi_88674327
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
Een veilige zone alleen voor Christenen? How about een veilige zone voor alle Irakezen. Typisch Christelijk verongelijkt gejank.
Snap je echt niet wat er bedoeld wordt?
pi_88674354
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:00 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Snap je echt niet wat er bedoeld wordt?
Nee, aangezien het hele land in totale anarchie zit en er voor geen enkele minderheid OF meerderheid een veilige plek is.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 13 november 2010 @ 17:50:21 #53
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_88675708
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
How about Kurdistan?

Dit is helemaal geen CU plan, maar een plan dat al langer rond gaat onder Iraakse christenen. Men wil simpel een eigen provincie en daar zelf over besturen. Zover ik begrijp gaat het om een erg klein gebied waar christenen in de meerderheid zijn, of in ieder geval waren tot de oorlog. Nu is het zo dat christenen nauwelijks invloed hebben in de overheid waar dan ook in Irak. Het hele plan is dan ook vooral een erkenning van hun plek in de Irakese maatschappij. Mocht dit niet doorgaan dan betwijfel ik het of er überhaupt nog een toekomst is voor religieuze minderheden in Irak.
pi_88675802
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:50 schreef Djaser het volgende:
How about Kurdistan?
Kurdistan zal ook in de toekomst niet veilig zijn, slechts en kwestie van tijd.

quote:
Dit is helemaal geen CU plan, maar een plan dat al langer rond gaat onder Iraakse christenen. Men wil simpel een eigen provincie en daar zelf over besturen. Zover ik begrijp gaat het om een erg klein gebied waar christenen in de meerderheid zijn, of in ieder geval waren tot de oorlog. Nu is het zo dat christenen nauwelijks invloed hebben in de overheid waar dan ook in Irak. Het hele plan is dan ook vooral een erkenning van hun plek in de Irakese maatschappij. Mocht dit niet doorgaan dan betwijfel ik het of er überhaupt nog een toekomst is voor religieuze minderheden in Irak.
Volgens mij willen de soennieten ook die erkenning, want die is er ook niet voor hen. Sterker nog, alles wijst er op dat de regering grotendeels een speelplaats voor de sjieten is geworden. Feit is dat geen enkele etnische minderheid of meerderheid momenteel veilig kan leven in Irak - en dan vind ik het erg belachelijk dat nu specifiek de Christenen worden uitgelicht. Alsof de andere lieden minder waard zijn ofzo.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 13 november 2010 @ 18:18:18 #55
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_88676503
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kurdistan zal ook in de toekomst niet veilig zijn, slechts en kwestie van tijd.
Ik ben nog nooit in Kurdistan geweest maar ik hoor behoorlijk veel positieve verhalen van mensen die er recentelijk geweest zijn voor zaken. Hoe kom je erbij dat het mis zal lopen met die regio? En wat belangrijker is, hoe is het relevant voor deze discussie dat het "eventueel, misschien" mis zou kunnen gaan?

quote:
[..]

Volgens mij willen de soennieten ook die erkenning, want die is er ook niet voor hen. Sterker nog, alles wijst er op dat de regering grotendeels een speelplaats voor de sjieten is geworden. Feit is dat geen enkele etnische minderheid of meerderheid momenteel veilig kan leven in Irak - en dan vind ik het erg belachelijk dat nu specifiek de Christenen worden uitgelicht. Alsof de andere lieden minder waard zijn ofzo.
Een groepering waarvan in de recente geschiedenis (vanaf 1990) de populatie van 7% tot 3% is terug gelopen heeft alle reden voor klagen. Natuurlijk zijn er groeperingen die het slechter hebben in Irak, dat zijn de Joden en Mandeeërs. Het zou ook fijn zijn als zij een eigen provincie zouden krijgen, maar ik vrees dat dat al te laat is. Ik vind het schokkend dat je het niet kunt begrijpen dat niet Islamitische minderheden het een stuk minder hebben. Heb je dan echt geen enkel kennis van de recente geschiedenis in het midden oosten?
pi_88677641
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 18:18 schreef Djaser het volgende:
Ik ben nog nooit in Kurdistan geweest maar ik hoor behoorlijk veel positieve verhalen van mensen die er recentelijk geweest zijn voor zaken. Hoe kom je erbij dat het mis zal lopen met die regio? En wat belangrijker is, hoe is het relevant voor deze discussie dat het "eventueel, misschien" mis zou kunnen gaan?
Zeer relevant, omdat dit een tijdelijke status quo is in dat specifieke gebied. Jij haalt het aan als een "ideaal" voorbeeld. Als er eenmaal een regering is, beginnen we weer van voor af aan. Andere minderheden zullen stellen dat ze slechts gebieden krijgen waar geen vruchten (lees: olie) uit valt te plukken. Bovendien is een compleet gesegregeerd Irak een ideaal doelwit voor de landen eromheen, minderheden zullen snel tegen elkaar in het harnas worden gejaagd.

quote:
Een groepering waarvan in de recente geschiedenis (vanaf 1990) de populatie van 7% tot 3% is terug gelopen heeft alle reden voor klagen. Natuurlijk zijn er groeperingen die het slechter hebben in Irak, dat zijn de Joden en Mandeeërs. Het zou ook fijn zijn als zij een eigen provincie zouden krijgen, maar ik vrees dat dat al te laat is. Ik vind het schokkend dat je het niet kunt begrijpen dat niet Islamitische minderheden het een stuk minder hebben. Heb je dan echt geen enkel kennis van de recente geschiedenis in het midden oosten?
Ik vraag mij af of jij wel kennis hebt van het huidige midden - oosten. Geen enkele minder of meerderheid heeft het momenteel goed in Irak - alle Irakezen hebben evenveel recht tot klagen. Ik vind het schokkend dat jij kennelijk denkt dat niet-Islamitische minderheden het per definitie slechter zouden hebben dan Islamitische minderheden. Kennlijk zie jij liever dat alleen Christenen een veilige provincie krijgen.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 13 november 2010 @ 21:20:38 #57
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_88681754
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 19:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zeer relevant, omdat dit een tijdelijke status quo is in dat specifieke gebied. Jij haalt het aan als een "ideaal" voorbeeld. Als er eenmaal een regering is, beginnen we weer van voor af aan. Andere minderheden zullen stellen dat ze slechts gebieden krijgen waar geen vruchten (lees: olie) uit valt te plukken. Bovendien is een compleet gesegregeerd Irak een ideaal doelwit voor de landen eromheen, minderheden zullen snel tegen elkaar in het harnas worden gejaagd.
Waar baseer je het op dat Kurdistan opeens haar semi-autonomie zal verliezen? Zijn daar concrete afspraken over?

quote:
[..]

Ik vraag mij af of jij wel kennis hebt van het huidige midden - oosten. Geen enkele minder of meerderheid heeft het momenteel goed in Irak - alle Irakezen hebben evenveel recht tot klagen. Ik vind het schokkend dat jij kennelijk denkt dat niet-Islamitische minderheden het per definitie slechter zouden hebben dan Islamitische minderheden. Kennlijk zie jij liever dat alleen Christenen een veilige provincie krijgen.
Ik heb heel duidelijk aangetoond dat het inderdaad slechter met ze gaat dan met de Islamitische meerderheid. Alle verschillende Islamitische groepen zijn goed vertegenwoordigd in het nationale parlement en het locale bestuur. Nu wordt er dus gevraagd voor christenen om een klein stukje zelf beschikking, maar dat is kennelijk te veel gevraagd?
pi_88682599
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:20 schreef Djaser het volgende:
Waar baseer je het op dat Kurdistan opeens haar semi-autonomie zal verliezen? Zijn daar concrete afspraken over?
Jij bent bekend met het Midden-Oosten? Wat denk je nu werkelijk, dat de afspraken voor de verschillende facties keihard zijn? Nee, nooit - immers de afspraken zijn nooit met volledige instemming van de bevolking gemaakt. Nu niet, nooit niet.

quote:
Ik heb heel duidelijk aangetoond dat het inderdaad slechter met ze gaat dan met de Islamitische meerderheid. Alle verschillende Islamitische groepen zijn goed vertegenwoordigd in het nationale parlement en het locale bestuur.
Let vooral op het woordje vertegenwoordigd. Mijn hemel, er zijn volgens jou dus open en eerlijke verkiezingen geweest. De huidige vertegenwoordigers zijn daadwerkelijk verkozen wegens hun politieke ideeen? Komop zeg, dat is onzin van de bovenste plank. Het plebs heeft geen reet te zeggen, of je nu Christen, Sjiet of Soenniet bent.

quote:
Nu wordt er dus gevraagd voor christenen om een klein stukje zelf beschikking, maar dat is kennelijk te veel gevraagd?
Dat is inderdaad teveel gevraagd. Of misschien juist te weinig. Wellicht een stuk zelfbeschikking voor alle Irakezen i.p.v. de Christenen alleen.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 13 november 2010 @ 22:33:58 #59
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_88684159
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:48 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij bent bekend met het Midden-Oosten? Wat denk je nu werkelijk, dat de afspraken voor de verschillende facties keihard zijn? Nee, nooit - immers de afspraken zijn nooit met volledige instemming van de bevolking gemaakt. Nu niet, nooit niet.
Goed zo, we kunnen het zelfde zeggen over die eventuele christelijke provincie. Totaal niet relevant dus.

quote:
[..]

Dat is inderdaad teveel gevraagd. Of misschien juist te weinig. Wellicht een stuk zelfbeschikking voor alle Irakezen i.p.v. de Christenen alleen.
Mijn god, je snapt het echt niet he?
Laat ik het dan anders formuleren. het betreffende plan geeft christenen de mogelijkheid tot zelfbescherming en zelfbeschikking, net als als de drie Islamitische groeperingen. Dat is dus geen voorkeursbehandeling, maar gelijke rechten en kansen. Dat jij een etnische religieuze minderheid deze (gelijke) kans misgunt riekt naar discriminatie en racisme.
pi_88684790
Mutant01, ik heb zo'n gevoel dat jij niet bekend bent met het politieke proces in Irak.
pi_88688280
Noord-Irak is het veiligst inderdaad van Irak, maar zelfs in het Noorden zijn er geregeld aanvallen en af en toe bomaanslagen. Mindere mate dan in de hoofdstad maar dat neemt niet weg dat Irak in zijn geheel niet veilig is.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  zondag 14 november 2010 @ 14:04:18 #62
273119 BeSimple
or die trying!
pi_88698208
Pfff een veilige zone voor Christenen. Kan je meteen een nieuw Christelijk landje daar stichten... net zoals een Joods landje. Komt gelukkig toch geen geweld van!
Laat me met rust!
pi_88698561
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 14:04 schreef BeSimple het volgende:
Pfff een veilige zone voor Christenen. Kan je meteen een nieuw Christelijk landje daar stichten... net zoals een Joods landje. Komt gelukkig toch geen geweld van!
Geen slecht idee eigenlijk.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')