abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88626092
quote:
DEN HAAG - De internationale gemeenschap moet zorg dragen voor een beschermde zone voor christenen in Irak.
© ANP

Daarvoor pleit ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind tegenover NU.nl.

Minister Rosenthal (Buitenlandse zaken) moet er in EU- en VN-verband op aandringen dat de christenen samen met de andere etnische en religieuze minderheden op de Nineveh-vlakte door de VN beschermd gaan worden.

Voordewind: "De drie dominante groeperingen in Irak, Koerden, Sjiieten en Soenieten, beschikken allen over eigen leger en politie om zich te beschermen. De christenen worden aan hun lot overgelaten. Stel ze dan in staat zich zelf te beschermen op deze vlakte als veilige zone".

Gijzelingen

Irak wordt de laatste tijd geteisterd door aanslagen en gijzelingen, gericht tegen christenen. "Er is in Irak sprak van een religieuze zuivering, vergelijkbaar met die van de Koerden begin jaren negentig."

De VN zorgde er destijds voor dat de Koerden een veilige zone kregen in het noorden van Irak. "Het geweld, aldus de dreigementen, zal pas stoppen als alle christenen Irak hebben verlaten."

Ondersteuning

Voordewind vindt dat Nederland de naar de Nineveh-vlakte gevluchte christenen moet ondersteunen. Staatssecretaris Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) moet zich daarvoor gaan inzetten.

"Als wij ze daar geen ondersteunen geven, zullen velen hun toevlucht blijven zoeken in Europa", aldus Voordewind.

Door aanslagen gewonde christenen moeten als het aan Voordewind ligt, in navolging van Frankrijk, tijdelijk naar Nederland gehaald worden voor medische verzorging.

Asielzoeker

Minister Leers (Asiel) heeft donderdag, in een gesprek met Voordewind, tegenover hem bevestigd geen christenen en andere risicogroepen uit te zetten.

Vorige week stond nog een christen op de lijst om uitgezet te worden naar Irak. Die uitzetting ging niet door omdat de minister werd teruggefloten door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).

"Bij het ministerie waren ze er niet zeker van dat het ging om een christen. Ik heb kunnen aantonen dat dit wel degelijk het geval was", aldus Voordewind.

Het Europees Hof komt op 24 november met een definitief oordeel over de situatie in Irak. Leers zal echter, welke uitspraak het EHRM ook doet, deze christelijke asielzoekers niet meer uitzetten.

"We moeten inzien dat christenen in Irak een specifiek doelwit zijn en dat bescherming geboden moet worden", stelt Voordewind.

Afspraken

In het gesprek zegde Leers verder toe afspraken te maken met het EHRM en de rechtelijke macht in Nederland over het openbaar maken van relevante brieven van het EHRM.

Afgelopen week bestond grote commotie in de Tweede Kamer toen bleek dat de Inlichtingen- en Naturalisatie Dienst (IND) het advies van het EHRM, om de Irakezen niet terug te sturen naar het land van herkomst, had achtergehouden.

Volgens Voordewind is dergelijke informatie essentieel voor het lot van asielzoekers.
Laten we allemaal hopen dat deze zone er ook daadwerkelijk komt, zodat ook de minderheden in vrede en veiligheid kunnen leven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:11:26 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88626110
Tsja onder Sadam was die zone er wel.
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:16:22 #3
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_88626255
quote:
De VN zorgde er destijds voor dat de Koerden een veilige zone kregen in het noorden van Irak. "Het geweld, aldus de dreigementen, zal pas stoppen als alle christenen Irak hebben verlaten."
Ja, want moslims zijn zo vredelievend. Als dat hier zou gebeuren zou het meteen huilie huilie zijn vannuit hakbar landen.
To doom or not to doom
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:21:09 #4
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88626396
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja onder Sadam was die zone er wel.
Dit. Het is erg genoeg. Ondanks dat Sadam een dictator was had hij wel alles onder controle. Er zijn na de val van Sadam meer burger slachtoffers gevallen dan tijdens zijn regiem. Sterker nog de corrupte regering geplaats door de VS schijnt nog erger te zijn dan Sadam.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_88626652
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. Het is erg genoeg. Ondanks dat Sadam een dictator was had hij wel alles onder controle. Er zijn na de val van Sadam meer burger slachtoffers gevallen dan tijdens zijn regiem. Sterker nog de corrupte regering geplaats door de VS schijnt nog erger te zijn dan Sadam.
De VS heeft in de Koude Oorlog ook allemaal tuig aan de macht geholpen in het Midden-Oosten. Heeft allemaal niet zo goed gewerkt. Nu doen ze het rustig opnieuw en zijn de Christenen de pineut.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_88627702
Christenen die zich niet gedragen gewoon uitzetten!!
pi_88628027
quote:
9s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:04 schreef Triggershot het volgende:
Christenen die zich niet gedragen gewoon uitzetten!!
Ja, hoe durven ze daar te wonen en bedreigd te worden :r
pi_88662898
En zo had Saddam zijn voor- en nadelen. Irak was vroeger een van de rijkste landen in het Midden-Oosten, veel handel, kennis en belangrijker nog was dat er geen aanslagen werden gepleegd. Er waren bijvoorbeeld veel christenen werkzaam voor Saddam op hoge posities.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  zaterdag 13 november 2010 @ 04:28:48 #9
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_88663483
Die retoriek ook. "Ja alle christenen beschermen ja! Oh ja, en andere minderheden ook." :')
quote:
samen met de andere etnische en religieuze minderheden
Oh, alleen die minderheden. Dus Iraakse homo's zijn bijvoorbeeld niet uitgenodigd. Maar goed ook natuurlijk, anders zou hun aanwezigheid de christenen nog kwetsen.

CU :r Zelfs een goed initiatief weten ze nog slecht te maken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_88669522
Oké dan. Die christenen in Bagdad, die uhm, zaten dus niet in Nineveh. Dat heeft dus geen zin. Verder willen ze dus een soort VN-kampen maken waarin mensen beschermd worden? Dat heeft gewerkt in Joegoslavië. En het feit dat de Koerden zich konen verdedigen heeft ermee te maken dat er alleen maar Koerden zijn in dat gebied, feitelijk, hier niet. En er was een Koerdische burgeroorlog, Koerden vluchtten daarvoor en regeringstroepen kwamen af en toe nog binnen.

Het is een belachelijk idee en een belachelijk plan.
pi_88669979
Ik vind helemaal niet dat het Westen zich hiermee moet bemoeien. Het hele doel van de Irak-oorlog was toch zogenaamd een democratie te bewerkstelligen, waarin het Iraakse volk zijn eigen boontjes kan doppen? En nu ís het Iraakse volk bezig te doen wat het wil (namelijk zichzelf verlossen van minderheden, dat gedachtegoed moet een groot deel van de Fok!ers toch aanspreken) en dan moet het Westen zich er zeker weer in mengen?

Hypocrisie ten top.
pi_88670103
quote:
15s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind helemaal niet dat het Westen zich hiermee moet bemoeien. Het hele doel van de Irak-oorlog was toch zogenaamd een democratie te bewerkstelligen, waarin het Iraakse volk zijn eigen boontjes kan doppen? En nu ís het Iraakse volk bezig te doen wat het wil (namelijk zichzelf verlossen van minderheden, dat gedachtegoed moet een groot deel van de Fok!ers toch aanspreken) en dan moet het Westen zich er zeker weer in mengen?

Hypocrisie ten top.
Jij bent hypocriet, nondeju. Als iemand iets negatiefs zegt over moslims ben je er als de kippen bij om te zeggen hoe slecht en racistisch diegene wel niet is, maar minderheden in Irak mogen uitgemoord worden. Racist.
pi_88670231
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Jij bent hypocriet, nondeju. Als iemand iets negatiefs zegt over moslims ben je er als de kippen bij om te zeggen hoe slecht en racistisch diegene wel niet is, maar minderheden in Irak mogen uitgemoord worden. Racist.
Hoezeer ik ook tegen de islamofobie in Nederland ben, ik zou niet willen dat Irakezen zich kwamen bemoeien met ons minderhedenbeleid. Dat geldt omgekeerd ook.

Wel lekker makkelijk om de racismekaart te spelen, natuurlijk.
pi_88670270
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:02 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hoezeer ik ook tegen de islamofobie in Nederland ben, ik zou niet willen dat Irakezen zich kwamen bemoeien met ons minderhedenbeleid. Dat geldt omgekeerd ook.

Wel lekker makkelijk om de racismekaart te spelen, natuurlijk.
Laten we zeggen dat ik leer van het 'discussievoeren' op Fok!

En als wij massaal moslims gaan afslachten, dan zullen die onderontwikkelde landen zich ook met ons gaan bemoeien, let maar op.
pi_88670310
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:03 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Laten we zeggen dat ik leer van het 'discussievoeren' op Fok!

En als wij massaal moslims gaan afslachten, dan zullen die onderontwikkelde landen zich ook met ons gaan bemoeien, let maar op.
Dat wil niet zeggen dat we zulke buitenlandse inmenging moeten goedkeuren of, sterker nog, het verkeerde voorbeeld te geven door te interveniëren in Irak.
pi_88670352
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat we zulke buitenlandse inmenging moeten goedkeuren of, sterker nog, het verkeerde voorbeeld te geven door te interveniëren in Irak.
Dat moeten we wel accepteren. Of hadden de Amerikanen ook maar weg moeten blijven in WO2? Er zijn niet voor niets mensenrechten, als dat je wat zegt.
pi_88670411
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hoezo 'racist'?
pi_88670426
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat moeten we wel accepteren. Of hadden de Amerikanen ook maar weg moeten blijven in WO2? Er zijn niet voor niets mensenrechten, als dat je wat zegt.
Mja, misschien moeten ze dan ook Egypte en Saudië Arabie, de Emiraten binnenvallen ipv te steunen, als het over mensenrechten gaat in ieder geval. :)
pi_88670468
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoezo 'racist'?
Ik wilde ook een keer voelen om iemand racist te noemen :')
pi_88670479
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, misschien moeten ze dan ook Egypte en Saudië Arabie, de Emiraten binnenvallen ipv te steunen, als het over mensenrechten gaat in ieder geval. :)
Ja, dat moeten ze maar eens doen. Helemaal mee eens.
pi_88670485
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:12 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik wilde ook een keer voelen om iemand racist te noemen :')
:')

Dacht al waar the fuck is er sprake van racisme. :')
pi_88670494
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, dat moeten ze maar eens doen. Helemaal mee eens.
Zolang niet, kunnen we afleiden dat het helemaal niet om mensenrechten gaat.
pi_88670535
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De Amerikanen deden alleen mee aan WOII omdat de Duitsland Amerika de oorlog had verklaard. Het beleid van Amerika tot dusver was om niet in te grijpen in Europa.

Mensenrechten houden ook een zelfbeschikkingsrecht in: het recht om binnenlandse zaken binnenlands te houden. Westerse inmenging in dit conflict schaadt de mensenrechten evengoed.
pi_88670562
Bijdehand, als jij mij ooit nog eens links durft te noemen, breek ik je botten!

pi_88670605
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dacht al waar the fuck is er sprake van racisme. :')
Het voelde goed :D
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zolang niet, kunnen we afleiden dat het helemaal niet om mensenrechten gaat.
Hm... dat kunnen we ook niet. Maar er is nu een groot probleem daar, en de VN weet ervan af. Kunnen ze net zo goed goodwill gaan kweken door die Christenen daar te beschermen. In S-A en Egypte weet ik niet precies hoe het zit, maar als daar de rechten van minderheden ook worden geschonden, mogen ze er voor mijn part iets aan doen! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')