abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88729899
Weinig. Het laat in mijn ogen vooral zien dat de zoekfunctie van biblija.net goed werkt.
pi_88732427
Ms is dat simpelweg zijn antwoord gewoon. Zou me niet verbazen. Bijbel is gods woord dus als je vragen over god stelt geeft de bijbel het antwoord.
pi_88732535
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 11:43 schreef Modus het volgende:
Ms is dat simpelweg zijn antwoord gewoon. Zou me niet verbazen. Bijbel is gods woord dus als je vragen over god stelt geeft de bijbel het antwoord.
Ik vraag me dan toch af of hij daarvoor dan met een dartpijl op de inhoudsopgave heeft gegooid. :+
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 15 november 2010 @ 12:41:27 #254
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734406
quote:
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_88734826
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 09:39 schreef Haushofer het volgende:
Een stap vooruit zijn op een prominent filosoof, hoezo pretentieus.
De stijl van Taylor is wollig. Je leest pagina na pagina maar wordt niet wijzer.
The view from nowhere.
pi_88734917
Zijn we met een wetenschappelijk onderzoek naar het bestaan van God bezig of naar de antwoorden die een christen geeft over zijn geloof? Indien ik mij vergist heb, geef mij dan even aan waar in de OP staat dat ik anderen door de strot moet duwen met ontelbare bronnen, bewijzen, wetenschappelijke onderzoeken en redenaties dat wat ik geloof de absolute waarheid is.

En voor degenen die een antwoord niet begrijpen, kan ik natuurlijk altijd toelichten.
pi_88735132
quote:
Exact.
pi_88735163
edit
pi_88735391
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar wat is je punt met je uitspraken omtrent "aannames" dan? Natuurlijk rust elk denkkader op bepaalde aannames, dat lijkt me nogal triviaal. En dus...?
Er heerst tegenwoordig een breedgedragen idee dat wetenschap zuiver experimenteel is. Op de middelbare school is het onderwijs in natuurkunde sterk veranderd. Natuurkundige wetten, die uit de de bewegingswet zijn af te leiden, worden niet meer afgeleidt. In plaats daarvan worden ze ieder op zich als het resultaat van een experiment voorgesteld. Alsof een wetenschapper de hele dag metingen verricht en aan het einde van het jaar vaststelt dat hij drie nieuwe verbanden heeft gevonden tussen bepaalde meetbare grootheden.

Pragmatisme is een Amerikaanse filosofische stroming die de wetenschap voorstelt als een instrument. Het gaat alleen om wat deze kennis oplevert. De wereld wordt dus gereduceerd tot de realiteit zoals je die zelf ondervindt. Daarboven uitstijgen is een vorm van domheid. Daarmee schuift men het idee van een objectieve en gemeenschappelijke werkelijkheid weg. Want het is onbewijsbaar. Rene Decartes heeft ons al voorgedaan wat er over blijft, als je al deze onbewijsbare zaken in de prullemand gooit:

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 15-11-2010 13:22:54 ]
The view from nowhere.
pi_88736510
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zijn we met een wetenschappelijk onderzoek naar het bestaan van God bezig of naar de antwoorden die een christen geeft over zijn geloof?
Mijn insteek was het laatste. Er lopen al zoveel topics over het wel of niet bestaan. Het is een optelsom van kritische vragen. De vraag is zijn deze te beantwoorden en hoe zien de antwoorden eruit. En hoe reageren de diverse deelnemers erop. Wapenen ze zich door de topicstarter belachelijk te maken, door de vragen af te kraken of nemen ze een serieuze poging om een antwoord te geven. Zonder de onwelgevallige vragen opzij te duwen. Tot nu toe doen de orthodoxe gelovigen het meest hun best en de vrijzinnigen aan de meest linkse kant. Alles wat er tussen inzit, schopt het liefst in mijn gezicht. En tracht mij te verleiden tot alle aandacht op één vraag. Waar dus een maand over gesproken gaat worden.
  maandag 15 november 2010 @ 13:59:28 #261
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88736796
Ik kwam recentelijk in een blog van Jonah Lehrer deze quote tegen die ik wel aardig vond:
quote:
The world is a confusing place. Correlation looks like causation; the signal sounds like the noise; randomness is everywhere. This raises the obvious question: How does the human brain cope with such an epistemic mess? How do we deal with the helter-skelter of reality? One approach would be to ground all of our beliefs in modesty and uncertainty, to recognize that we know so little and understand even less.

Needless to say, that's not what we do. Instead of grappling with the problem of induction, we believe in God. Instead of applying Bayesian logic, we slip into rigid ideologies, which lead us to neglect all sorts of salient facts.

A new paper by psychologists at the University of Waterloo explores the connection between the presence of randomness and our belief in the supernatural. (The existence of God is the ultimate refutation of randomness, unless God throws dice.) The scientists argue that we abhor randomness so much that when confronted with it -- when we're reminded that nothing makes very much sense -- we become more likely to subscribe to "spiritual control," or the belief that everything is caused by an invisible hand.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_88739179
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 21:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"
Als ik wereldwijd de statistieken bekijk, dan zie ik dat een uitspraak als 'de kerken lopen gierend leeg' nogal dubieus is. Er zijn ook landen waar de kerken gierend vollopen. Recentelijk bijvoorbeeld een bericht over China:
quote:
The Christian boom is a result of China's economic growth, the survey found, noting that 73 percent of Chinese Christians joined the church after 1993, and nearly 18 percent of them between 1982 and 1992.

The poll found that most of the Chinese Christians are located in the eastern costal and the Yangtze River areas, which are China's most densely populated and economically prosperous regions.

The demographics of Christians have changed tremendously, with a continuing influx of young people, intellectuals, and professionals from various fields.

To accommodate the increase in the number of churchgoers, there has been a corresponding increase in the number of churches in the country, which currently stand at more than 55,000.
Bron
quote:
Maar bedenk eens zelf: is er wel een wezenlijk verschil tussen sinterklaas en god?
Dat lijkt me wel ja. Sinterklaas aanbad de christelijke God en de christelijke God is geen aanbidder van sinterklaas.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_88739540
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

En voor degenen die een antwoord niet begrijpen, kan ik natuurlijk altijd toelichten.
Graag. Zoals ik eerder al aangaf lijken de antwoorden geheel niets met de vragen te maken te hebben namelijk. Je had net zo goed elke andere bijbelpassage kunnen copy-pasten.
pi_88740037
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:41 schreef Telecaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Kun je ook aangeven waar je hier op Fok! iemand ziet zeggen dat de bijbel het woord van God is, omdat de bijbel dat zegt?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_88749679
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 15:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Graag. Zoals ik eerder al aangaf lijken de antwoorden geheel niets met de vragen te maken te hebben namelijk. Je had net zo goed elke andere bijbelpassage kunnen copy-pasten.
Welke vraag (vragen) specifiek?

Zou je toe willen lichten wat je niet begrijpt?
pi_88750923
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Welke vraag (vragen) specifiek?

Zou je toe willen lichten wat je niet begrijpt?
Ik heb ze al gequote. Voor zover ik kan zien hebben de antwoorden op de eerste drie vragen niets met die vragen te maken. Verder heb ik je antwoorden dan ook niet gelezen.
pi_88753159
Ik ga verder.

38. Waarom maakt jouw God gebruik van leugengeesten en woont hij tussen hen in (1 kronieken 22 vers 19, 2 Kronieken 18:21, 2 Thessalonicenzen vers 11)

Romeinen 3:4 Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.)
6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen?

39. Waarom bestaan giftanden, klauwen, virussen, toxoplasmose en al die andere parasieten en ziekmakende bacteriën?

Genesis 3:17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

40. Waarom verkondigt Jezus aan de omstanders (mattheus 16 vers 28) dat velen zijn komst nog mee zullen maken. Waarom komt hij deze belofte niet na?

Deze laat ik even open.

41. Waarom schept de god van het Oude Testament niet gelijk een nieuwe aarde?

Waarom wel?

42. Wie waren die mythische reuzen uit genesis 6, die ook wel Nefilim genoemd worden?. Waar zijn ze gebleven?

Genesis 7:21 En alle vlees, dat zich op de aarde roerde, gaf den geest, van het gevogelte, en van het vee, en van het wild gedierte, en van al het kruipend gedierte, dat op de aarde kroop, en alle mens.
22 Al wat een adem des geestes des levens in zijn neusgaten had, van alles wat op het droge was, is gestorven.
23 Alzo werd verdelgd al wat bestond, dat op den aardbodem was, van den mens aan tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels, en zij werden verdelgd van de aarde; doch Noach alleen bleef over, en wat met hem in de ark was.

43. Hoe liefdevol is een god die opdracht geeft om kindertjes te spietsen en buitgemaakte vrouwen te verkrachten?

Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

44. Een sprekende ezel, een drijvende bijl en een stilstaande zon zijn dit voorbeelden die ons moeten overtuigen van het waarheidsgehalte van de Bijbel?

Nee.

45. In Mattheus 4: 8-9 neemt Satan Jahwe mee naar een hoge berg en toont hem alle koninkrijken op aarde. Hoe geloofwaardig is dit verhaal als we weten dat de aarde rond is?

Dit is een bovennatuurlijke ontmoeting tussen Gods Zoon en de duivel. Hun visie en aanwezigheid is niet gelimiteerd aan de plaats waar ze zich bevinden. Waarom dan de berg? Omdat de duivel koning van de aarde is.

46. Waar kwam al het water van de zondvloed vandaan? En hoe verzamelde Noach al die miljoenen dieren. Hoe kwam Noach aan het voedsel en hoe voorkwam hij dat de dieren elkaar opaten toen ze weer aan land gingen?

Genesis 7:11 In het zeshonderdste jaar des levens van Noach, in de tweede maand, op den zeventienden dag der maand, op dezen zelfden dag zijn alle fonteinen des groten afgronds opengebroken, en de sluizen des hemels geopend.
12 En een plasregen was op de aarde veertig dagen en veertig nachten.

Genesis 6:20 Van het gevogelte naar zijn aard, en van het vee naar zijn aard, van al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard, twee van elk zullen tot u komen, om die in het leven te behouden.
21 En gij, neem voor u van alle spijze, die gegeten wordt, en verzamel ze tot u, opdat zij u en hun tot spijze zij.

47. Als er 1500 scheppingsmythen zijn, waarom zou het verhaal van een nomadenvolk uit het Midden Oosten juist zijn?

2 Timotheus"16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

48. Is er bewijs voorhanden dat er een god leeft buiten de ideeën en opvattingen die mensen in hun hoofd hebben zitten?

Jesaja 48:3 De vorige dingen heb Ik verkondigd van toen af, en uit Mijn mond zijn zij voortgekomen, en Ik heb ze doen horen; Ik heb ze snellijk gedaan, en zij zijn gekomen;
4 Omdat Ik wist, dat gij hard zijt, en uw nek een ijzeren zenuw is, en uw voorhoofd koper;
5 Daarom heb Ik het u van toen af verkondigd, eer dat het kwam, heb Ik het u doen horen; opdat gij niet misschien zoudt zeggen: Mijn afgod heeft die dingen gedaan, of mijn gesneden beeld, of mijn gegoten beeld heeft ze bevolen.

49. Waarom is er over de kindermoord van Herodus niets terug te vinden in de geschiedenisboeken?

Om dezelfde reden dat de exodus niet in Egyptische werken beschreven staat.

50. Er leefden tientallen schrijvers tijdens Jezus leven in het gebied waar hij optrad. Waarom heeft niemand iets opgeschreven?

Wellicht heeft men wel opgeschreven, maar niet gekopieerd of bewaard.

51. Jezus kon lezen en schrijven maar een autobiografie ontbreekt. Had hij hier geen tijd voor?

Dat weet ik niet.

52. Waar was Jezus tussen zijn 18 en 30ste jaar?

Lukas 2:51 En Hij ging met hen af, en kwam te Nazareth, en was hun onderdanig. En Zijn moeder bewaarde al deze dingen in haar hart.
52 En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen.

53. In welk jaar is Jezus geboren? Er zijn verschillende versies die meer dan 10 jaar verschil aanduiden?

Dat weet ik niet.

54. Wat is het nut van het laten lijdenvan miljarden mensen, die gedwongen mee moeten doen met een spel rond goed en kwaad?

Handelingen 17:26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.

55. Waarom doden christenen geen vrouwen conform Deuterononium 22 vers 21, die niet als maagd het huwelijk zijn ingegaan. Maar verzetten ze zich wel tegen het homohuwelijk?

Galaten 3:4 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

Johannes 8:7 En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.

56. Waarom zijn er in Genesis twee scheppingsverhalen die tegenstrijdig zijn?

Ze zijn niet tegenstrijdig maar complementair.

57. In Genesis worden eerst planten geschapen en daarna het licht. Hoe zit het met fotosynthese?

God heeft geen licht nodig om planten te scheppen.

58. Hoe kun je een volkstelling houden, die plaatsvindt onder het bewind van Quirinus, als er geen burgerlijke stand is. Wat is het nut om terug te gaan naar de plaats waar je voorouders vandaan kwamen in een land wat permanent in een toestand van oorlog verkeerd. Is het kerstverhaal trouwens geloofwaardig?

Was er geen administratie?/Het nut weet ik niet/Ja.

59. In Mattheus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard; in Lucas staat dat allen die naar het zwaard grijpen ook door het zwaard zullen omkomen. Vanwaar deze tweeslachtige uitspraken van Jezus?

Efezen 6:17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

60. Waren de schrijvers van de evangeliën creationisten of evolutionisten?

Creationisten.

61. Waarom is het voor sommige christenen geen probleem om onderwerpen die hun niet welgevallig zijn, bijvoorbeeld Jona in de walvis, te bestempelen als metafoor. En de rest als letterlijk naar voren te brengen? En op welke gronden maakt men dit onderscheid?

Dat moet je niet aan mij vragen maar aan de personen in kwestie.
pi_88753420
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb ze al gequote. Voor zover ik kan zien hebben de antwoorden op de eerste drie vragen niets met die vragen te maken. Verder heb ik je antwoorden dan ook niet gelezen.
Maar dat zijn letterlijk de antwoorden. Ik begrijp niet wat je er niet aan kan begrijpen?

Waar komt God vandaan? God komt nergens vandaan, God is eeuwig, het begin en het einde, alfa en omega. God heeft geen begin, maar is het begin, en alles wat is is bij Hem begonnen. Dus God komt nergens vandaan. God is.

Wat is God? God is geest en God is liefde.

Welk geslacht heeft God? In het visioen van Johannes wordt een man beschreven. Dus God is mannelijk.
pi_88753514
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar dat zijn letterlijk de antwoorden. Ik begrijp niet wat je er niet aan kan begrijpen.
Ehm, no offense.. maar het ontgaat me echt wat die antwoorden te maken hebben met de vragen. En zo te zien ben ik niet de enige. (Zie boven.)
pi_88753544
Zie toevoeging.
pi_88753654
Het probleem is niet dat mijn antwoorden onduidelijk zijn, maar dat de vragen slecht gesteld zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-11-2010 21:05:16 ]
pi_88756363
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het probleem is niet dat mijn antwoorden onduidelijk zijn, maar dat de vragen slecht gesteld zijn.
Ja, zo kan ik ook een vraag beantwoorden. Er zijn hier enkele mensen die het antwoord niet begrijpen. Nu moet ik dus jouw antwoord gaan lezen en de vraag gaan aanpassen aan jouw antwoord. Als ik vraag 1 + 1 = en jij vult vier in, dan ga ik de volgende keer een 1 veranderen in een drie. Maar goed, je hebt wel de vragen beantwoord. Dus laten anderen maar verder oordelen.
Noot: Ik heb de antwoorden nog eens gelezen, het merendeel is duidelijk.
pi_88757001
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:30 schreef PietV. het volgende:

[..]

Ja, zo kan ik ook een vraag beantwoorden. Er zijn hier enkele mensen die het antwoord niet begrijpen. Nu moet ik dus jouw antwoord gaan lezen en de vraag gaan aanpassen aan jouw antwoord. Als ik vraag 1 + 1 = en jij vult vier in, dan ga ik de volgende keer een 1 veranderen in een drie. Maar goed, je hebt wel de vragen beantwoord. Dus laten anderen maar verder oordelen.
Noot: Ik heb de antwoorden nog eens gelezen, het merendeel is duidelijk.
Nee, in de meeste vragen zitten valstrikken. Het zijn niet echt kritische vragen, maar vragen waarin assumpties ingebouwd zitten die niet stroken met een bijbels christelijk wereldbeeld, maar met een naturalistisch atheistisch wereldbeeld, een humanistisch enz. of met de menselijke interpretaties van 'liefde' en 'rechtvaardigheid' die vooral draaien om het comfort van de mens die ze bedacht heeft. Verder ontbreekt het bij sommige aan voldoende theologisch begrip , anders zouden ze niet gesteld worden of in ieder geval niet op die manier. En enkele vragen zijn wel sterk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-11-2010 22:02:38 ]
pi_88757229
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Welk geslacht heeft God? In het visioen van Johannes wordt een man beschreven. Dus God is mannelijk.
Tja en waarom zou het geen waanidee van Johannes kunnen zijn? Wat doe je met de informatie dat er ook genoeg mensen claimen te weten dat God vrouwelijk is?

Op basis waarvan zou je er überhaupt van uitgaan dat Johannes visioenen had met juiste informatie?
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88757471
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:43 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Tja en waarom zou het geen waanidee van Johannes kunnen zijn? Wat doe je met de informatie dat er ook genoeg mensen claimen te weten dat God vrouwelijk is?

Op basis waarvan zou je er überhaupt van uitgaan dat Johannes visioenen had met juiste informatie?
Onder andere op basis van het feit dat zijn profetische visioenen tot op de dag van vandaag verwezenlijkt worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')