quote:
Op vrijdag 12 november 2010 14:42 schreef KarinJ. het volgende:Trui ik zag in het vorige topic dat je aardig aan het sloffen haken bent....leuk!
Ik kan dus echt niet haken, en ben nog links ook....
Kan iemand mij een goeie site, of uitleg mag ook, geven hoe ik vaste moet haken
Heb ik nodig voor een vest wat ik aan het knifty knitteren ben.
Alvast bedankt.
een vaste gaat je lukken!
ik weet niet of je draad van je breiwerk ervoor moet gebruiken, dan is het helemaal een piece of cake, of dat je ergens nieuw moet beginnen. Eerst de uitleg voor als je de draad van je breiwerk gewoon kunt gebruiken.
1. pak een haaknaald
2. steek de naald in de steek waarin je de vaste moet maken, van voor naar achter. Meestal is dit onder twee draadjes door. Als je bijvoorbeeld een kantsteek op je breiwerk hebt, of een afgehechte bovenkant, dan zie je steeds v-tjes van draad. je naald doe je onder allebei de kanten van een v-tje door.
3. pak aan de achterkant een lusje op van de draad waarmee je breit
4. trek het lusje door de steek heen.
5. je hebt nu 1 lusje op je haaknaald zitten.
6. pak nu een nieuw lusje van de draad (gewoon boven de steek), je hebt nu 2 lusjes op je haaknaald.
7.trek het nieuwe lusje door het oude lusje op je haaknaald heen. Trek goed aan. Je hebt nu een losse gehaakt. Dat moet even om te zorgen dat je kunt beginnen met vasten aan een nieuw randje.
Dan komt nu de vaste, die herhaal je elke steek.
1. steek je haaknaald op dezelfde manier als daarnet in dezelfde steek, van voor naar achter, onder beide draadjes van het v-tje door.
2. pak een lusje draad op aan de achterkant.
3. Trek dit lusje door de steek naar voren. je hebt nu twee lusjes op je haaknaald
4. pak een nieuw lusje van de draad (gewoon boven de steek). je hebt nu drie lusjes op je haaknaald
5. trek het derde lusje door allebei de eerdere lusjes op je haaknaald.
6. je hebt nu een vaste gehaakt, bravo!
7. herhaal in iedere steek
Na de laatste vaste kun je de draad afknippen en de lus "doortrekken" om af te hechten
Als je niet kunt werken met de wol die al aan je breiwerk vast zit, doe de eerste steek dan als volgt:
1. maak een lusknoopje in je nieuwe draad (net als met vingerhaken, zo'n schuiflusje
2. doe deze om je haaknaald.
3. insteken zoals in voorbeeld boven van voor naar achter
4. pak een lusje vanaf de achterkant en trek door de steek naar voren
5. je hebt nu twee lusjes op je naald.
6. pak een derde lusje van de draad, gewoon boven de steek
7. trek dit lusje door de andere twee lusjes.
Dit is nu je eerste vaste.