Mwah als je hier in Nederland soms hoort hoe mensen over de straffen hier denken, zou je haast gaan geloven dat er mensen zijn die ook hier het stenigen wel als straf willen invoeren, of erger.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:15 schreef Holograph het volgende:
Morgen kijken we hoe het komt dat in de Islamitische wereld steniging een gangbare straf is, en in Europa niet.
Het verschilt in wezen niet van een lijst met boeken voor het mondeling examen Nederlands of Engels.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat moet ik me in vredensnaam voorstellen bij culturele canon...
Leraren die de leerlingen gaan vertellen wat hun cultuur is, leuk ja.
'Onze cultuur is superieur' vind ik toch een heel andere manier van onderwijzen dan bijvoorbeeld 'wij vinden dat je deze boeken gelezen moet hebben'. Vaak gaat dat laatste ook om moeilijke boeken, zo dat je als leerlingen kennis maakt met echte literatuur en dat ook leert lezen.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:10 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Het verschilt in wezen niet van een lijst met boeken voor het mondeling examen Nederlands of Engels.
Sowieso... de homoseksuele oude grieken moesten er als eerst aan geloven. Het blijft leuk, en natuurlijk ook gevaarlijk, als mensen maar klakkeloos dingen van 'politici' overnemen zonder eigen onderzoek. Wat jij hier schetst kan ook zomaar waarheid worden en is al waarheid in vele andere gevallen.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat is sowieso linkse propaganda. Averroes was eigenlijk stiekem al een jodenhater, potenrammende homohater en deed toen al aan taqiyya om uiteindelijk de hele wereld te Islamiseren en van het Westen allemaal dhimmis te maken. Niets beschaafd aan die man, of uberhaupt die barbaarse Andalusische samenleving
Volgens mij wordt momenteel het vak culturele vorming (CKV) op de middelbare school gegeven. Maatschappijleer. Geschiedenis. En literatuur vakken. We zijn dus al een heel eind.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
'Onze cultuur is superieur' vind ik toch een heel andere manier van onderwijzen dan bijvoorbeeld 'wij vinden dat je deze boeken gelezen moet hebben'. Vaak gaat dat laatste ook om moeilijke boeken, zo dat je als leerlingen kennis maakt met echte literatuur en dat ook leert lezen.
In de zesde (dus nog geen jaar terug) mochten wij 80% van de boeken zelf kiezen, als het maar literatuur was.
O, je doelde uitsluitend op de opvatting van de PVV over de culturele canon. Dat had ik niet door.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
'Onze cultuur is superieur' vind ik toch een heel andere manier van onderwijzen dan bijvoorbeeld 'wij vinden dat je deze boeken gelezen moet hebben'. Vaak gaat dat laatste ook om moeilijke boeken, zo dat je als leerlingen kennis maakt met echte literatuur en dat ook leert lezen.
In de zesde (dus nog geen jaar terug) mochten wij 80% van de boeken zelf kiezen, als het maar literatuur was.
Daar gaat het topic toch over, of mis ik nu iets?quote:Op woensdag 10 november 2010 23:18 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
O, je doelde uitsluitend op de opvatting van de PVV over de culturele canon. Dat had ik niet door.
Dat vind ik heel wat anders dan wat staat beschreven in de OP.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:17 schreef Picchia het volgende:
[..]
Volgens mij wordt momenteel het vak culturele vorming (CKV) op de middelbare school gegeven. Maatschappijleer. Geschiedenis. En literatuur vakken. We zijn dus al een heel eind.
Ja, maar zoals in het oorspronkelijke bericht staat:quote:Op woensdag 10 november 2010 23:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daar gaat het topic toch over, of mis ik nu iets?
Er was dus al wel een canon.quote:D66-Kamerlid Boris van der Ham wees erop dat er jarenlang is gepraat over een canon van de Nederlandse geschiedenis, die er uiteindelijk is gekomen. Beertema antwoordde dat deze canon niet verplicht is voor het onderwijs. "Die vrijblijvendheid bevalt ons niet." De PVV wil dat de 'canon van de westerse beschaving' deel gaat uitmaken van de exameneisen, eerst alleen voor lerarenopleidingen, maar op termijn in het hele onderwijs.
Nou ja, in het perspectief van het heersende debat gaat het natuurlijk over de bewustwording van onze cultuur. Het voorgestelde vak heeft duidelijk overlap met de - uitgeklede - bestaande vakken, dus ik neem aan dat ze de op Nederland georiënteerde hoofdstukken van die vakken willen verenigen.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat vind ik heel wat anders dan wat staat beschreven in de OP.
Tuurlijk was er al een canon. Die is een aantal jaar geleden samengesteld. De meeste gemeenten hebben inmiddels ook hun eigen canon. Dat verschilt echter in grote mate van de voorgestelde canon van de westerse beschaving. Laatstgenoemde vind ik ietwa tsja....bizar.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:30 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, maar zoals in het oorspronkelijke bericht staat:
[..]
Er was dus al wel een canon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |