abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88542645
Vorige topic; [SC] WO Rechten #49 - Waar je niet je vragen moet stellen

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Koning der wettenbundels:

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic
Sovereign
_-rally-_
Leonoor
Thisbe
Pool
Smash-it
flubub
Argento

Ook leuk: de studenten, met de tofste universiteit als eerste:

Rijksuniversiteit Groningen
xD
Proud2beDiepfries
StarGazer
Maharbal
aaipod
Cortax
Dionysius85
Eilis

Universiteit Leiden
addictivebeat
Mieks
Originele_Naam
Cinnamongirl
ChRoNiC
-Trinity-
RobertoCarlos
Florian_
Microtechs
Fip
Kimochi
ArcticBlizzard
Orbis
xxiessiexx (deserteur :*)

Universiteit van Tilburg
Mr.G
Sessy
1-1-1-1-1
Morrigun99
CaptainRedbeard
bladibladibla
hmmmz
aardappel
EasySilence
Dr_Strangelove

Universiteit Utrecht
MarkzMan_X
The_Duce
VoreG
smvs
AkeBiAtch
dr.dunno
Diederik_Duck (?)
Memento-Mori
GDPP
ScottTracy
Rainb0ws
Eva4Evah
evelien89

Radboud Universiteit
DonStefano
Desideriusa
Sandersson
Kopstoot
Yashaaaaa
Retroseksueel
Morendo
fulco-
tostitomaatkaas

Universiteit van Amsterdam
Andoire
VeX-
Smash-it (tweede master)
TiMPiN
Dreamzk
hemelsblauw
Ruud_Kawasaki
Skage101

Universiteit Maastricht
Law.
Bartaz
RockGod---

Erasmus Universiteit Rotterdam
Umm-Qasr
Cleese
Nautilus
DahaKa
Flashwin
Phaelanx_NL
Mandal
IkeDubaku99

Vrije Universiteit Amsterdam
Jorwol
Ricard0j

Open Universiteit
DanielSmith

Freie Universität Berlin
Cortax

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe
Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.

Laatste post:

quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 01:13 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Dit klopt inderdaad wat jij zegt, want in de casus staat dat hij zijn bedrijfspand laat schilderen. Het zou een andere zaak zijn als hij zijn eigen huis liet schilderen, waar toevallig bijvoorbeeld een kantoor aan huis zou staan. In mijn ogen is dus de reflexwerking dus niet van toepassing. Dus moet Fabers inderdaad een beroep doen op Art 6:248 BW omdat het exoneratiebeding onredelijk bezwarend is. Mocht Fabers inderdaad als consument handelen, dan zou je waarschijnlijk de reflexwerking wel kunnen toepassen, maar als ik mij niet vergis is art 6:237 sub f de Grijze lijst en dan wordt dan iets op de Grijze Lijst vermoed onredelijk bezwarend te zijn.

De rest van de vragen kijk ik morgenmiddag wel naar.
Vergeef me, als ik fouten maak. Ik ben niet de meest ervaren opener van topics. Hierbij open ik het nieuwe deel. Qua topictitel kon ik niet veel verzinnen, dus ik maak er dit van.

[ Bericht 0% gewijzigd door IkeDubaku99 op 10-11-2010 18:37:14 ]
pi_88543444
Tvp dan maar weer :P
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_88544453
Welke tentamens ;)
pi_88545610
quote:
12s.gif Op woensdag 10 november 2010 08:50 schreef Maharbal het volgende:
Welke tentamens ;)
Vrijdag rechtssociologie ;(
pi_88546648
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 01:13 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Dit klopt inderdaad wat jij zegt, want in de casus staat dat hij zijn bedrijfspand laat schilderen. Het zou een andere zaak zijn als hij zijn eigen huis liet schilderen, waar toevallig bijvoorbeeld een kantoor aan huis zou staan. In mijn ogen is dus de reflexwerking dus niet van toepassing. Dus moet Fabers inderdaad een beroep doen op Art 6:248 BW omdat het exoneratiebeding onredelijk bezwarend is. Mocht Fabers inderdaad als consument handelen, dan zou je waarschijnlijk de reflexwerking wel kunnen toepassen, maar als ik mij niet vergis is art 6:237 sub f de Grijze lijst en dan wordt dan iets op de Grijze Lijst vermoed onredelijk bezwarend te zijn.

De rest van de vragen kijk ik morgenmiddag wel naar.
Ja, maar wij hadden in de werkgroep zo'n casus waarbij een handelaar (werkgever met 5 werknemers( in fruit (o.i.d.) wel beroep kon doen op de grijze lijst. In dat geval had de verkoper van het bestrijdingsmiddel volledige schuld uitgesloten. Mij lijkt het een vergelijkbaar geval of niet? Want die bestrijdingsmiddelen gebruikte hij voor zijn bedrijf.

Dus: A (5 werknemers( koopt een verdelingsapparaat bij B. B beperkt aansprakelijkheid. A ondervindt schade. A kan beroep doen op de grijze lijst via reflexwerking.
Maar, bij 50 werknemers niet. Dan moet er gekeken worden naar 6:248-2.

[ Bericht 7% gewijzigd door Warren op 10-11-2010 10:36:53 ]
pi_88546721
Bwuh, inderdaad tentamens ;(.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_88547449
Volgende keer maar weer een leuk arrest in de topictitel: een hangmat ofzo.
pi_88548573
quote:
12s.gif Op woensdag 10 november 2010 08:50 schreef Maharbal het volgende:
Welke tentamens ;)
Ik heb morgen het eindtentamen verbintenissenrecht voor mijn kiezen. Ik ga nog even kijken naar de vragen die in de nacht zijn gepost in het vorige topic. Daarnaast kijk ik nog even naar de reactie op de post van mij.
pi_88556753
quote:
Leuk :)

Draagt er wel aan bij dat mijn interesse in de strafrechtadvocatuur nog meer wegzakt. Nuttig om gezien te hebben dus.
pi_88557645
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:57 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Leuk :)

Draagt er wel aan bij dat mijn interesse in de strafrechtadvocatuur nog meer wegzakt. Nuttig om gezien te hebben dus.
Ik ben het nu aan het kijken, maar waarom dan? (dat je minder interesse hebt.)
pi_88558574
Het lijkt me niet iets voor mij, om het uitschot van de samenleving te gaan verdedigen en daar veel mee in contact te komen.

Natuurlijk zal je niet alleen criminelen hoeven te verdedigen, maar ik heb sterk het idee dat dat wel het gros van je taakstelling is.

En dat terwijl ik misschien juist strafrecht wil gaan studeren. Dilemma. :o
pi_88558681
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:42 schreef Complexiteit het volgende:
Het lijkt me niet iets voor mij, om het uitschot van de samenleving te gaan verdedigen en daar veel mee in contact te komen.

Natuurlijk zal je niet alleen criminelen hoeven te verdedigen, maar ik heb sterk het idee dat dat wel het gros van je taakstelling is.

En dat terwijl ik misschien juist strafrecht wil gaan studeren. Dilemma. :o
Ach je hoeft toch geen strafrechtadvocaat te worden als je strafrecht studeert... gewoon doen
als je dat leuk lijkt hoor.

Ik vind het juist interessant om deze mensen te verdedigen omdat je er altijd rekening mee
moet houden dat ze onschuldig kunnen zijn, en al zijn ze dat niet, hebben ze nog steeds recht
op goede rechtshulp :)
pi_88560094
Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat je als verdachte of als advocaat alleen meewerkt aan zo'n documentaire als je niks op je kerfstok hebt, althans niks schokkends. Er zijn natuurlijk ook hele andere aspecten van de strafrechtadvocatuur, die hier niet getoond worden, zoals het geval dat de raadsman weet dat de verdachte een ernstig strafbaar feit heeft begaan (omdat hij ten overstaan van diegene bekend heeft) maar toch probeert die vrij te pleiten, het is allemaal erg logisch, maar toch wel een beetje wrang. Echter staat overeind dat elke persoon, hoe zwaar het misdrijf mag zijn, recht heeft op fatsoenlijke bijstand van een raadsman.
pi_88560508
15 november het tweede deel van NCRV Dokument: Anker & Anker (Ned 2 23:00)
quote:
Deel twee begint op wekelijkse vrijdagochtend vergadering waarin de zaak wordt besproken van een jonge studente die tot twee keer toe haar babys direct na de bevalling om het leven heeft gebracht. De babylijkjes zijn net ontdekt en de pers zit er bovenop.

Theo H., is bekend als de langstzittende tbs-er in Nederland. Deze vergeten gevangene zit al 48 jaar in tbs. Wim Anker probeert al jaren om via de rechtbank een andere plek voor hem te vinden, zodat hij zijn laatste jaren kan slijten in een kliniek die minder gesloten en iets humaner is. Nederland is het enige land in Europa waar levenslang echt levenslang is, tot de dood erop volgt. Anker heeft gezworen dat hij Theos 50-jarig jubileum in de tbs niet gaat meemaken. Maar het ministerie van justitie is een taaie tegenstander.
Deze documentaire is trouwens onderdeel van de themaweek over advocaten en rechters.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_88561848
Ik heb antwoorden onder voorbehoud uit het boekje van de JoHo:

Fabers vraag 3
Op grond van welk(e) artikel(en) kan Fabers zich verweren tegen het beroep op de
exoneratieratie-clausule en hoe beoordeelt u dit verweer van Fabers?

Ik zou zeggen dat via de reflexwerking hij beroep kan doen op 6:233a jo 6:237f en dat dus het exoneratieclausule geen werking heeft. Ze doen wel regelmatig zaken, heeft dat nog enige invloed? In het antwoordmodel worden hiernaast nog Matatag/De Schelde en Saladin/HBU aangehaald, over de regelmatige samenwerking staat niets gegeven. Volgens mij is dat ook alleen van belang voor het bekend zijn met de algemene voorwaarden van een bedrijf.

Vraag 4
Kan Fabers de overeenkomst met Zeegers op 15 september 2008 ontbinden?

Er is sprake van tijdelijke onmogelijkheid dus er is geen verzuim vereist, dus hij kan ontbinden via 6:265 (toch?). Klopt, hier geldt art. 6:80 lid 1 sub b BW ("Zeegers deelt mede...") Fabers kan op 15 september meteen ontbinden,

Vraag 5
Kan Fabers met succes op 15 september¤ 1.000 schadevergoeding vorderen van Zeegers?

Ja via 6: 74. Volgens mij komt hier geen overmacht om de hoek kijken, want dit is wel redelijk op te lossen door meer mensen aan te nemen? Klopt ook. Krachtens de verkeersopvattingen geldt personeelstekort niet als overmacht.

Gelders vraag 5
Gelders wil zijn schade vergoed zien. Wie kan hij daartoe met succes aanspreken? U kunt
volstaan met het noemen van de aansprakelijke persoon of personen en de relevante
buitencontractuele rechtsgrond (en).

Ik denk Deecoo ogv 6:170 en Boris ogv 6:162. Arends is toch niet aansprakelijk??? Het schijngedrukte klopt. Volgens het model kan Arends op grond van art. 6:172 BW als vertegenwoordigde aansprakelijk worden gesteld. Deecoo (vertegenwoordiger) handelt in opdracht van Arends (vertegenwoordigde). Deecoo is zelf aansprakelijk op grond van art. 6:170 BW (er is dus sprake van schade en een fout). Deze fout werd begaan ter uitoefening van de vertegenwoordigingsbevoegdheid (het schilderen en behangen van de kamer). Ik weet niet zeker of dit klopt.
pi_88564012
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 17:03 schreef Kimochi het volgende:
Ik heb antwoorden onder voorbehoud uit het boekje van de JoHo:

[/i]
Bedankt! Dan moet ik eens bij Joho langsgaan, want ik heb de het oude oefenpakket verbintenissenrecht (van vorig jaar) en daar staan heel veel antwoorden niet tussen.
pi_88564561
Mijn eerste tentamen is pas weer over twee weken, Europees recht (niet zo relaxed als het klinkt, het is gelijk de week na het laatste college. Ik ben er in ieder geval geen liefhebber van).
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  woensdag 10 november 2010 @ 19:26:34 #18
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_88566950
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:31 schreef mango_cream het volgende:

[..]

Haha, goed zo!! Heb je al je meerkeuze vragen nagekeken?
Jaa, ik had er 7 van de 10 goed! Ben ik zeer tevreden mee *O* En eentje waar ik heel erg zat te twijfelen tussen b en d, heb ik goedgegokt. YEAH!
pi_88591814
Gisteravond propedeuse uitreiking gehad. Pfff wat was er veel gratis bier. Tevens een tvp :)
  donderdag 11 november 2010 @ 17:48:52 #20
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_88601952
Ik heb mijn tentamen verbintenissenrecht achter de rug. Op zich ging deze wel aardig naar mijn gevoel, maar doordat ik ruim een half uur deed over de eerste vraag moest ik op het eind twee stellingen afraffelen die totaal 20 punten waard waren. Ik had twee uur de tijd voor het tentamen. Hierdoor lijkt de kans mij klein dat ik daadwerkelijk 49 punten heb gehaald en doordat ik het deeltentamen had verprutst kan ik mij hoogstwaarschijnlijk opmaken voor een herkansing.

Op hbo had ik de eerste twee jaar veel openboektentamens, maar deze gingen qua invulling van de tijd wel goed. Op de universiteit merk ik dat het tempo hoger ligt en dat er qua beantwoording meer wordt geëist. Waar ik het deeltentamen had verprutst door slecht te lezen, is mijn valkuil voor dit tentamen dat ik te goed ging lezen en dat ik juist ruim de tijd nam voor de beantwoording van de vragen. Hierdoor kwam ik in tijdnood waardoor ik in de laatste 15 minuten drie vragen moest afmaken. Voor dit tentamen had ik mij voorbereid door alle voorgeschreven stof door te nemen en alle colleges en werkgroep door te nemen.

Mijn vraag is hoe jullie zo'n openboektentamen van twee uur lang zouden aanpakken als jullie deze zouden moeten maken.
pi_88603120
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:03 schreef Kudtstudent het volgende:
Gisteravond propedeuse uitreiking gehad. Pfff wat was er veel gratis bier. Tevens een tvp :)
Waar studeer je? In Leiden hadden we alleen maar wijn (twee jaar terug, dan). Prima wijn, overigens. Maar af te raden op een lege maag als je net terugkomt van een vakantie waarin je nauwelijks geslapen hebt...
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_88603183
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:48 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Mijn vraag is hoe jullie zo'n openboektentamen van twee uur lang zouden aanpakken als jullie deze zouden moeten maken.
Ik heb nooit een openboektentamen (of je moet de wetbundel als een boek zien) gehad en ik kan me er ook geen voorstelling van maken.
  donderdag 11 november 2010 @ 18:52:49 #23
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_88604370
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:22 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Ik heb nooit een openboektentamen (of je moet de wetbundel als een boek zien) gehad en ik kan me er ook geen voorstelling van maken.
Nee, ik zie de wetbundel niet als boek in dit geval. Bij een openboektentamen mag je arrestenbundels, studieboeken, aantekeningen en andere spullen(behalve mobieltjes en laptops) gebruiken voor het openboektentamen. Dit in tegenstelling tot een regulier tentamen waar je alleen een wettenbundel zou mogen gebruiken.
  donderdag 11 november 2010 @ 18:55:33 #24
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_88604501
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:48 schreef IkeDubaku99 het volgende:
En toch lijkt zo'n tentamen op een tentamen met wetboek qua voorbereiding imvho. Bij een tentamen met wetboek zorg ik er voor ik precies weet hoe de relevante wetten in elkaar zitten en welk onderwerp waar precies staat. En dan zou ik er wel voor zorgen dat ik het ook snel kan vinden, anders schiet een tentamen nog niet op. Die snelheid van opzoeken zou ik testen aan de hand van tentamenopgaven. Bij wijze van spreken zou ik de inhoudsopgave uit mijn hoofd leren. Ik zou een OB-tentamen op zo'n zelfde manier voorbereiden.

Dus op de uni heb je nog steeds OB-tentamens?? Welke is dat ook alweer?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 11 november 2010 @ 19:05:17 #25
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_88604934
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:55 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dus op de uni heb je nog steeds OB-tentamens?? Welke is dat ook alweer?
Deze was voor het vak verbintenissenrecht op Erasmus. Ik heb echter geen idee of er meer vakken zijn met een OB-tentamen op Erasmus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')