abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89347595
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat je ook kan doen is de kleur van je cel aanpassen, windows kiest namelijk een tegeonvergestelde kleur voor de selectie..
"Ik heb een probleem met Windows" - 'Koop een Apple!!'
  dinsdag 30 november 2010 @ 16:52:26 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_89348377
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:48 schreef DaFan het volgende:
Kan je eens kijken onder Configuratiescherm - Personeelijkse instellingen - Vensterkleur - Item - geselecteerde items?
(Windows 7)

Het is een Windows instelling, en past het dus óveral aan (dus ook voor je bureaublad items enzo :P )

Succes.
Nah, ik heb nu een prachtige paars kleurenschemaatje ingesteld (paars O+) maar de cellen blijven lichtblauw :+
En om nou van elk bestand de celkleur eerst aan te gaan passen vind ik wat overdreven. Ik vindt het apart hoe je dus wel de kleur van de rasterlijnen aan kan passen maar niet het selectiekleurtje -O-
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_89354266
Win7 met Office 2010 werkt dat wel. Las wel dat het bij eerdere versies kan zijn dat het overal werkt behalve Excel. We love you Bill!'
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:35:11 #124
289278 Terloops
I'm just a guy!
pi_89641608
Ik heb een grote lijst met informatie:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Naam1
naam2
Specificatie1
specificatie2
Naam1
naam2
specificatie1
specificatie2
etc.
etc.

voorbeeld2:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PC13
01:03:04:05:06:08
Pentium 4 3.0
512MB
PC24.administratie
ab:e3:a8:b6:b3:e3
Core2Duo 2.3GHz
1024MB
etc.
etc.

En wil deze lijst (automatisch) inporteren in excel als zijnde de volgende tabel:

1
2
3
        Cel 1     cel2        cel3          cel4
Rij1 | Naam 1 | naam2 | specifiactie1 | specificatie2
Rij2 | Naam 1 | naam2 | specifiactie1 | specificatie2
kan iemand hier mij een makkelijke functie voor geven?

Alvast bedankt!
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:36:33 #125
289278 Terloops
I'm just a guy!
pi_89641662
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:38 schreef Puckzzz het volgende:
Hi!

Ik heb me suf gezocht maar kan het niet vinden.
Versie Excel 2007. Is het mogelijk de selectiekleur van de cellen aan te passen? Die is zo ongelooflijk lichtblauw dat ik het bijna niet zie. Of ik ben zo ongelooflijk kippig, dat kan natuurlijk ook oO<
Probeer je contrast van je monitor eens beter af te stellen, als die te hoog staat zie je dat idd niet...
pi_89644854
Waar importeer je ze uit dan? Kan het gewoon eerst in een werkblad gezet worden?
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:45:19 #127
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89655865
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:35 schreef Terloops het volgende:
Ik heb een grote lijst met informatie:
[ code verwijderd ]

voorbeeld2:
[ code verwijderd ]

En wil deze lijst (automatisch) inporteren in excel als zijnde de volgende tabel:
[ code verwijderd ]

kan iemand hier mij een makkelijke functie voor geven?

Alvast bedankt!
1
2
3
Cel 1 cel2 cel3 cel4
Rij1 | =A1 | =A2 | =A3 | =A4
Rij2 | =A5 | =A6 | =A7 | =A8
etc?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89665207
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:45 schreef qu63 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

etc?
werkt niet meer doorkopieren.
Als de volgorde van gegevens vast staat kun je het beste eerst een array vullen en deze dan weer laten uitschrijven in een apart blad.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89666205
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

werkt niet meer doorkopieren.

Mwa...
=INDIRECT("A"&(ROW()*4)-3)
pi_89669119
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:53 schreef DaFan het volgende:

[..]

Mwa...
=INDIRECT("A"&(ROW()*4)-3)
Tja dat kan dan weer wel. Ik heb nog een macrootje geschreven om zelf ff weer te oefenen met arrays enzo.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Sub lijstje_uitsorteren()

'zorg dat ruwe gegevens in kolom A staan imn volgorde naam, naam, spec, spec
'selecteer vervolgens alle gegevens en strart de macro

Dim rRange As Range
Dim myArray() As Variant
Dim i, j As Integer
Dim boundary, laatst As Integer

Set rRange = Selection

boundary = rRange.Cells.Count
laatst = Round(boundary / 4, 0)

ReDim myArray(1 To boundary)

i = 0

'fill array
For Each c In rRange.Cells
    i = i + 1
    myArray(i) = c
Next c

Range("C1").Select

i = 1

For j = 1 To laatst
    ActiveCell.Offset(j, 0).Value = myArray(i)
    ActiveCell.Offset(j, 1).Value = myArray(i + 1)
    ActiveCell.Offset(j, 2).Value = myArray(i + 2)
    ActiveCell.Offset(j, 3).Value = myArray(i + 3)
    i = i + 4
Next j

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89676986
Ik werk met office 2003 en nu heb ik iets aparts (lees mijn vriendin heeft mijn pc gebruikt). Als ik vanuit een bronbestand iets plak in excel gaat op mijn laptop alles goed. Doe ik het echter op mijn PC. Dan krijg ik 1485596771 ipv 148,5596771.

Weet iemand welke instelling dit is?
pi_89683552
is op je PC het decimaalteken aangepast in niks?
Is te vinden bij landeninstellingen in je configuratiescherm.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89685761
Wel 's eerder gezien ja! Staat ook in de instellingen van Excel welk karakter je wilt gebruiken, die zal dus wel leeg zijn.
  woensdag 8 december 2010 @ 18:04:58 #134
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89685881
In excel zelf kan dat ook, hebben we nog moeten doen mdat klanten van ons bij engelse pc's . ipv , hebben als decimaalteken.

Ik heb hier geen excel 2003, maar staat ergens bij opties
pi_89736004
hallo,

ik ben voor mijn baas bezig om een excel bestand te maken om bestellingen in te verwerken
nu lukt het niet om te doen wat ik wil dus hier de vraag.
ik wil in het beeld een knop opslaan hebben
als ik daar op druk kijkt hij welke bij welke leverancier je heb besteld en dan slaat hij het bestandje op in de map van welke leverancier je opdat moment de bestelling heb geplaatst.
daarna moet de naam van het opgeslagen bestand de naam van het persoon worden die heeft besteld.

dus (documenten/bestellingen/leverancier/naam van besteller.xlsx)

ik hoop dat u die wartaal kan begrijpen:P

alvast bedankt
Metal-b
pi_89736841
metal b en als persoon A nu vaker bij dezelfde leverancier iets besteld dan wordt het bestand overschreven?

Waarom kan de persoon die het opslaat dit niet even zelf doen. Daarvoor hebben ze het knopje opslaan als uitgevonden. :P
pi_89740567
Wel geinige vraag. Heb nu niet zoveel zin meer om er naar te kijken en morgen op werk te druk. Maar weet 100% zeker dat er hier mensen zitten die al zoiets hebben (of delen van).

Het is een kwestie van knopje plaatsen, macro maken die leveranciernaam uitleest en besteller uitleest (of dat kan de persoon zelf invoeren oid) en dan SaveAs... niet al te lastig imo.
pi_89742363
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:15 schreef Basp1 het volgende:
metal b en als persoon A nu vaker bij dezelfde leverancier iets besteld dan wordt het bestand overschreven?

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
  donderdag 9 december 2010 @ 23:27:59 #139
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89743840
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

[..]

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
Maar je wil dat het document opgeslagen wordt als LeverancierA.xls, toch?
Of wil je steeds datzelfde bestand gebruiken en updaten? Dan kan je volgens mij beter zelf op "Save/Opslaan" klikken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89751239
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

[..]

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
Je moet nog een variabele maken die de leveranciernaam ophaalt (sheetnaam of uit een cel oid?)
Daarna maak je een string waarin je de locatie en de leveranciernaam aan elkaar koppelt:

Bestandsnaam = "C:\" & Leveranciernaam & "\bestellingen\" & Bestellernaam & ".xls"

En dan opslaan op die locatie.
Hoop dat je er zelf uit kan komen! :)
pi_89751314
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

Ik zie dat wel als een probleem omdat je dan niet meer weet wat bij welke bestelling heeft gehoord en je nooit meer een makkelijke ingangscontrole gaan uitvoeren op je inkopen.

Elke inkooporder zou een appart document moeten zijn.
pi_89751551
Ik vind het zo bijzonder dat veel bedrijven in excel gaan prutsen voor hun inkoopordersysteem, bestellingensysteem of voorraadbeheer systeem.

Voor de kosten (uren) dat iemand er mee bezig is en het allemaal moet ondersteunen heb je vaak al prima basic voorraadbeheer en bestellingen programmaatjes.

Soms is het beter om dingen niet zelf te willen maken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89751867
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 08:51 schreef Deetch het volgende:

Soms is het beter om dingen niet zelf te willen maken.
Veel bedrijven denken toch echt dat ze een heel speciaal proces hebben en dat het niet bestaat.
pi_89752463
@ Basp1 ik werk in een onderdelen winkel die onderdelen verkoopt voor o.a. drogers koelkasten stofzuigers enz. het komt bij ons bijna niet voor dat er mensen voor de 2de keer iets bestellen voordat hun vorige bestelling binnen is.
de levertijd van onze leveranciers in ongeveer 1a2 dagen.
nu schrijven we alles op papier (soms onmogelijk om te lezen) en we raken ze kwijt.
ook hebben wij een label writer waar met een klik op de knop een stikker uitkomt met de naam en telefoon nummer.
en als dat toch iemand voor de 2de keer besteld dan zet je toch een 1 achter zijn naam.
het is geen grote winkel waar 100 orders per week binnen komen.

@ DaFan ik kan er zelf niet uitkomen:p

@ qu63 ik wil dat het bestandje word opgeslagen op de naam van de besteller en in de map van de juiste leverancier word geplaatst

gr metal-b
pi_89752872
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:40 schreef metal-b het volgende:
@ Basp1 ik werk in een onderdelen winkel die onderdelen verkoopt voor o.a. drogers koelkasten stofzuigers enz. het komt bij ons bijna niet voor dat er mensen voor de 2de keer iets bestellen voordat hun vorige bestelling binnen is.
de levertijd van onze leveranciers in ongeveer 1a2 dagen.
nu schrijven we alles op papier (soms onmogelijk om te lezen) en we raken ze kwijt.
ook hebben wij een label writer waar met een klik op de knop een stikker uitkomt met de naam en telefoon nummer.
en als dat toch iemand voor de 2de keer besteld dan zet je toch een 1 achter zijn naam.
het is geen grote winkel waar 100 orders per week binnen komen.
Maar wilt de baas niet weten hoeveel hij op den duur op voorraad heeft liggen en wie het meeste besteld of er door inkopen te bundelen geen hogere kortingen mogelijk zijn, enz..

En wie zet die 1 achter zijn naam. Geef nu gewoon elke inkoop order een uniek nummertje, waarbij je nog automagisch je inkoop order kunt laten archiveren onder de leveranciers naam.

Ik wil ook zo'n label writer die automagisch mijn gedachten kan lezen en als ik op de knop druk komt eruit waaraan ik dacht.
pi_89753328
een macro maken om te printen lukt mij wel.
alleen het opslaan wil me niet lukken.
en tot nu toe word het ook niet bijgehouden wat er allemaal word besteld en er word ook alleen maar een bonnetje gemaakt van dingen die worden besteld door de klanten het is niet zo dat alles wat in de winkel ligt een bonnetje van word gemaakt.
pi_89754661
wordt is 4x met een t erachter :P

Je kan toch een macro opnemen en dan Opslaan als... doen, zodat je ziet wat voor macro eruit komt rollen qua code.

Ik zou toch echt naar een pakket gaan kijken wat hiervoor bedoeld is.
pi_89754831
@DaFan kan ik dat excel bestandje naar jou toe sturen kan je even kijken misschien snap je het dan wat beter.

hoe kan ik dat excel bestand hier op het forum krijgen zodat jullie het kunnen zien?

gr metal-b
pi_89754957
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:09 schreef metal-b het volgende:
een macro maken om te printen lukt mij wel.
alleen het opslaan wil me niet lukken.
en tot nu toe word het ook niet bijgehouden wat er allemaal word besteld en er word ook alleen maar een bonnetje gemaakt van dingen die worden besteld door de klanten het is niet zo dat alles wat in de winkel ligt een bonnetje van word gemaakt.
Dus jij kunt bij wijze van spreken 200 schoefjes bestellen, maar als er dan maar 5 geleverd worden, en de leverancier stuurt vervolgens een factuur van 200 schroefjes dan worden er toch 200 schroefjes betaald.

Ik wil graag leverancier bij jullie worden. :P

En een file kun je bij een of ander file upload server parkeren en de link hier dan neerzetten .
pi_89755044
het gaat tog niet over schroefjes ik wil alleen weten hoe i dat op deze manier moet opslaan
om alles zo makkelijk en snel mogelijk te laten gaan.
pi_89755486
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:02 schreef metal-b het volgende:
het gaat tog niet over schroefjes ik wil alleen weten hoe i dat op deze manier moet opslaan
om alles zo makkelijk en snel mogelijk te laten gaan.
Die schroefjes waren maar een voorbeeld. Je moet bij kantoorautomatisering ook meteen rekening houden met het gehele proces. Anders ben je wat eilandjes aan het automatiseren en schiet je je doel geheel voorbij.

Ik zou bij jullie gewoon een bestelblok gaan gebruken met een doorslag formulier erin. :P
pi_89755667
het is niet voor automatisering bedoeld het is er alleen voor bedoeld om minder rotzooi van te krijgen.
maar weet jij ook niet hoe ik dat met dat opslaan voor elkaar kan krijgen ik heb wel een excel bestandje van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien.

gr danny
pi_89756194
Upload de excel file maar eens up naar bijvoorbeeld :

http://www.2shared.com/
of
http://www.mediafire.com/

Of wat je dan ook maar vindt om die file te parkeren en dan wil ik er wel even naar kijken.

Ik heb de helft wel al klaar liggen aangezien ik ooit iets automagisch in DBF formaat moest saven vanuit een bepaalde selectie.
pi_89756346
http://jump.fm/NMFIF het excel bestandje
pi_89756657
Ik zit op mn werk. Misschien vanavond of morgen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:09:52 #156
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89757885
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89762798
7 jaar.
pi_89763502
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:09 schreef qu63 het volgende:
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:04 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764108
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:20 schreef DaFan het volgende:
7 jaar.
Voor sommige documenten zijn andere termijnen vastgesteld, maar t is altijd minimaal 5, vandaar dat ik me daar aan hield :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:41 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764131
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
Nouja, je betaald daar belasting, dus als je geld terug wil gaan vragen moet je dat sowieso kunnen verklaren lijkt me..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89789154
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?

Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen. Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.

Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
pi_89790717
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:24:42 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89791876
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:44 schreef metal-b het volgende:
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
Het was gewoon iets wat ik me afvroeg, hoe jullie het geregeld hebben zal mij een worst zijn! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:35:16 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89792076
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
Beide met gegevensvalidatie
quote:
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?
Is dat van belang of is het alleen de opmaak zodat het er leuk uitziet?
Je kan wel de functie "=HOOFDLETTERS()" gebruiken, maar dan moet je dus spelen met extra cellen.
quote:
Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen.
1=ALS(LENGTE(A1)=11;LINKS(RECHTS(A1;7);1)&LINKS(RECHTS(A1;6);1);ALS(LENGTE(A1)=8;LINKS(RECHTS(A1;4);1)&LINKS(RECHTS(A1;3);1);"Fout!"))
quote:
Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.
=VERT.ZOEKEN(B1;Blad2!A1:B12;2;ONWAAR)
Blad2!A1:B12 is de matrix waarin je landcodes+berichtcodes staan
quote:
Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
Zonder macro's :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89792858
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

quote:
Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
quote:
Beide met gegevensvalidatie
Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
  zaterdag 11 december 2010 @ 02:31:55 #166
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89793004
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 02:22 schreef elkravo het volgende:
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

[..]

[..]

Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
Vul dit in bij de formule bij Data-Validatie =ALS(OF(LENGTE(A1)=8;LENGTE(A1)=11);WAAR;ONWAAR)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89794798
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)

[ Bericht 6% gewijzigd door DaFan op 11-12-2010 10:32:40 ]
pi_89849288
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
  maandag 13 december 2010 @ 01:17:40 #169
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89861108
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 08:50 schreef DaFan het volgende:
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)
D'oh! 8)7
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89878609
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
pi_89879702
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
Om het er mooier in te krijgen kun je code tags gebruiken dus [ code] en [ /code] (alleen dan zonder de extra spatie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 13 december 2010 @ 17:29:45 #172
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880893
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
countif gebruiken? (aantal.als)

als het erin staat wordt het 1, anders 0
  maandag 13 december 2010 @ 17:31:16 #173
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880945
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 16:30 schreef Spektor het volgende:
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
tja, als ze op papier staan, kun je toch niets anders doen? tenzij je met tekstherkenningstools werkt, maar heeft weinig mete excel te maken.

Ik zou het persoonlijk aan de secretaresse vragen.
pi_89904898
Stel in Kolom A staat een hele lijst met (tekstuele) informatie uit een download.

Ik heb een lijst met trefwoorden op (bijv) een tweede tabblad.

Ik wil graag dat in kolom B van het eerste tabblad een waarde (bijv "1") komt te staan wanneer ook maar een van de woorden uit de trefwoordenlijst (strings) in een cel van kolom A staat...

Dus stel in A1 staat

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal
Maar de kat kon het niet aan
Minister koenders vond dat gek
De haan vond het niet.
De hond vond van wel

Dus stel mijn woordenlijst bevat
1
2
iet
aan

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal    0
Maar de kat kon het niet aan     1
Minister koenders vond dat gek   0
De haan vond het niet.           1
De hond vond van wel             0


Vraag... kan dit?... (met wat langere trefwoordenlijst eigenlijk)
pi_89906154
2e en 4e zin moet 2 uitkomen toch?
Want én iet én aan komt er in voor?
pi_89906192
Ik heb nu dit:
In A1:A5 staan de zinnen.
In B1:B2 staat iet & aan

Dit staat in C1:
=(SOM(LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;$B$1:$B$2;"")))/LENGTE($B$1:$B$2))

Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.
Uitkomsten zijn 0;2;0;2;0
pi_89906207
Oh sorry ik las niet goed, maar je kan natuurlijk gewoon kijken of de uitkomst groter is dan 0 en dan 1 of 0 neerzetten met een ALS eromheen.
Neem aan dat je dat zelf wel lukt :)
pi_89969576
Hoi Allemaal,

ik ben wat aan het klussen met VBA en ben gewend om eigenlijk alles met loopjes te doen. Nu werd ik gewezen op de Find-methode die veel sneller zou moeten zijn dan een loopje dat door alle cellen heengaat om een bepaalde waarde te vinden. Ik ben nu wat aan het vogelen met deze methode, maar het wil niet helemaal lukken. Het gaat om het volgende:

Ik wil door een bepaalde kolom (kolom O (= 15)) van Blad4 gaan en de waarden in elke cel in deze kolom moeten gezocht worden in kolom T (=20) op Blad1. Als de waarde wordt gevonden moet er wat gebeuren (wat cellen kopieren van Blad4 naar Blad1). Wordt de waarde niet gevonden, dan moet de cel rood kleuren. Ik gebruik de volgende code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
For J = 2 To Blad4.UsedRange.Rows.Count
FindString = Blad4.Cells(J, 15).Value2

With Blad1.Range("T:T")
    Set Rng = .Find(What:=FindString, _
                    After:=.Cells(.Cells.Count), _
                    LookIn:=xlValues, _
                    LookAt:=xlWhole, _
                    SearchOrder:=xlByRows, _
                    SearchDirection:=xlNext, _
                    MatchCase:=False)
           
    If Not Rng Is Nothing Then
        nummer = Rng.Row
        Blad1.Cells(nummer, 16).Value2 = Blad4.Cells(J, 6).Value2 'Stadium
        Blad1.Cells(nummer, 8).Value2 = Blad4.Cells(J, 9).Value2 'Opdrnr
        Rng.Activate
    Else
        Blad4.Cells(J, 9).Interior.ColorIndex = 3
    End If
End With
Next J

Het probleem is nu dat alle cellen in kolom 9 op Blad4 rood worden. Dwz, geen enkele waarde uit kolom 15 van Blad4 wordt gevonden in kolom 20 op Blad1. Voor sommige van deze waarden klopt dat inderdaad, maar de meeste staan er toch echt in. Maar de Find-functie vindt ze dus niet.
Ik denk dat ik iets niet helemaal goed doe.
Iemand enig idee waar de fout zit?
pi_89973192
Het probleem lijkt inmiddels opgelost, In Blad1 is kolom T verborgen. Als ik deze zichtbaar maak en vervolgens de macro nog eens run, dan werkt het wel.
Find lijkt dus niet te kunnen zoeken in verborgen kolommen, maar dat klinkt, in mijn oren, onlogisch (ik zou niet zien waarom dat zo zou moeten zijn).
Kan iemand verifieren dat de Find-methode inderdaad niet kan zoeken in een verborgen kolom? Of is er toch nog iets anders aan de hand?
pi_89974461
Ik ken de Find methode niet maar je zou natuurlijk ScreenUpdating op False kunnen zetten, vervolgens T unhiden en weer hiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')