abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:45:22 #101
593 sjak
Juffie Bloem
pi_89182791
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 18:17 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik had je verkeerd begrepen.
Dat is ook geen probleem.

Dan moet je :
.ShowCategoriesDialog
toevoegen.

Het idee is goed maar helaas werkt het in de praktijk niet omdat je iedere afspraak apart een nieuwe kleur moet geven. Ik zou 1 keer willen kiezen voor de hele lijst, is dat mogelijk?
Lekker douchen!
pi_89188790
Hallo allemaal!

Met enige regelmaat moet wat factuurtjes maken dus ik ben bezig om hiervan een excel sjabloon te creëren. Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) Wordt de BTW per item berekend en dan afgerond, of wordt de BTW berekend over het subtotaal (ex btw)? Ik verkoop namelijk o.a. een boek voor ¤20 incl.
Excl komt dat uit op (+/-) 18,87. Als ik dan drie boeken verkoop is de subtotaalprijs (excl) 56,61. 56,61*1,06 = ¤60,01 (en dat is geen veelvoud van ¤20 incl...)
Het lijkt me dus beter om de btw over elk verkocht bek apart te berekenen. Dan krijg je dus 18,87+1,13 btw = 20, en dat keer 3 = 60
Mijn vraag is eigenlijk hoe het formeel moet, per item, of per totaalbedrag?
2) Het gaat iets te ver om helemaal uit te leggen waarom, maar is het mogelijk om een bedrag af te ronden op twee decimalen? Hij moet er niet alleen twee laten zien, hij moet de rest ook echt 'vergeten'.
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:55:03 #103
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_89194019
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:45 schreef sjak het volgende:

[..]

Het idee is goed maar helaas werkt het in de praktijk niet omdat je iedere afspraak apart een nieuwe kleur moet geven. Ik zou 1 keer willen kiezen voor de hele lijst, is dat mogelijk?
Ja dat is zeker mogelijk. Moet je een keuze popup menulijst maken. Ik zal een opzetje schrijven van de week.
  vrijdag 26 november 2010 @ 20:41:50 #104
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89197008
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:00 schreef deuberbaron het volgende:
Hallo allemaal!

Met enige regelmaat moet wat factuurtjes maken dus ik ben bezig om hiervan een excel sjabloon te creëren. Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) Wordt de BTW per item berekend en dan afgerond, of wordt de BTW berekend over het subtotaal (ex btw)? Ik verkoop namelijk o.a. een boek voor ¤20 incl.
Excl komt dat uit op (+/-) 18,87. Als ik dan drie boeken verkoop is de subtotaalprijs (excl) 56,61. 56,61*1,06 = ¤60,01 (en dat is geen veelvoud van ¤20 incl...)
Het lijkt me dus beter om de btw over elk verkocht bek apart te berekenen. Dan krijg je dus 18,87+1,13 btw = 20, en dat keer 3 = 60
Mijn vraag is eigenlijk hoe het formeel moet, per item, of per totaalbedrag?
Check belastingdienst.nl, maar ik geloof dat je pas aan het einde je BTW berekend.
quote:
2) Het gaat iets te ver om helemaal uit te leggen waarom, maar is het mogelijk om een bedrag af te ronden op twee decimalen? Hij moet er niet alleen twee laten zien, hij moet de rest ook echt 'vergeten'.
=afronden()
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89200403
Je berekent BTW over het totaal dat je aan een klant berekend (of koopt natuurlijk).
Let wel op je tarief, boeken zijn 6% ;)

AFRONDEN() is niet laatste 2 decimalen 'vergeten' ! Daarnaast bestaat AFRONDEN op zich niet eens :P
Het is AFRONDING (die rond af zoals je geleerd hebt op school).
Je hebt ook AFRONDEN.NAAR.BENEDEN, die maakt bv van 1,1896 -> 1,18.
  vrijdag 26 november 2010 @ 21:48:10 #106
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89201833
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:28 schreef DaFan het volgende:
Je berekent BTW over het totaal dat je aan een klant berekend (of koopt natuurlijk).
Let wel op je tarief, boeken zijn 6% ;)

AFRONDEN() is niet laatste 2 decimalen 'vergeten' ! Daarnaast bestaat AFRONDEN op zich niet eens :P
Het is AFRONDING (die rond af zoals je geleerd hebt op school).
Je hebt ook AFRONDEN.NAAR.BENEDEN, die maakt bv van 1,1896 -> 1,18.
AFRONDEN() bestaat wel deglijk hoor!

Afronding() bestaat in mijn versie niet ;)
Excel 2007 NL
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89202619
Grappig.
2010NL
  vrijdag 26 november 2010 @ 22:09:27 #108
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89203395
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:58 schreef DaFan het volgende:
Grappig.
2010NL
En bij deze is dus weer bewezen dat het vermelden van taal + editie van wezenlijk belang kan zijn voor het doen slagen van een oplossing! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89246504
Ik wil twee cellen van elkaar aftrekken, maar ik wil alleen dat dit gebeurt als beide cellen een waarde (positief) hebben. Als een van de twee cellen geen positive waarde heeft, wil ik dat de bewerking niet wordt uitgevoerd, en dat de cel leegblijft. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?
  zondag 28 november 2010 @ 02:50:17 #110
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89247514
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 01:39 schreef nickybolletje het volgende:
Ik wil twee cellen van elkaar aftrekken, maar ik wil alleen dat dit gebeurt als beide cellen een waarde (positief) hebben. Als een van de twee cellen geen positive waarde heeft, wil ik dat de bewerking niet wordt uitgevoerd, en dat de cel leegblijft. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?
=ALS(EN(cel1>=0;cel2>=0);cel1-cel2;"")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89247820
Bedankt, dat doet het!
pi_89290545
ik heb het nu eerst even anders opgelost, krijg het niet zo voormekaar als dat ik het wil...

Andere vraag is het mogelijk om een VLOOKUP te koppelen aan 2 kolommen? dus dat die kijkt naar biojvoorbeeld A1 en A2 en dan een VLOOKUP doet in een sheet met data? dat dus die A1 en A2 ook daadwerkelijk naastelkaar (of onderelkaar?) moeten staan? of kan de VLOOKUP alleen maar aan 1 kolom gekoppeld worden?
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_89290752
Het kan niet met VLOOKUP maar dit lukt wel:
http://www.glowfoto.com/s(...)1/2010/img4/glowfoto

Waarbij H1 =
=SUMPRODUCT(($A$1:$A$3=F1)*($B$1:$B$3=G1)*($C$1:$C$3))
pi_89290939
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 11:25 schreef DaFan het volgende:
Het kan niet met VLOOKUP maar dit lukt wel:
http://www.glowfoto.com/s(...)1/2010/img4/glowfoto

Waarbij H1 =
=SUMPRODUCT(($A$1:$A$3=F1)*($B$1:$B$3=G1)*($C$1:$C$3))
even uitproberen hoor!
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_89335917
En en en en
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:32:45 #116
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89336008
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:30 schreef DaFan het volgende:
En en en en
=en(en(en(en()))) bedoel je? ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89339797
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

=en(en(en(en()))) bedoel je? ;)
Nee, eerder SUMPRODUCT((en)*(en)*(en)*(en))

lol_excelgrappen
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:38:59 #118
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_89345559
Hi!

Ik heb me suf gezocht maar kan het niet vinden.
Versie Excel 2007. Is het mogelijk de selectiekleur van de cellen aan te passen? Die is zo ongelooflijk lichtblauw dat ik het bijna niet zie. Of ik ben zo ongelooflijk kippig, dat kan natuurlijk ook oO<
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_89345947
Kan je eens kijken onder Configuratiescherm - Personeelijkse instellingen - Vensterkleur - Item - geselecteerde items?
(Windows 7)

Het is een Windows instelling, en past het dus óveral aan (dus ook voor je bureaublad items enzo :P )

Succes.
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:56:53 #120
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89346267
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:48 schreef DaFan het volgende:
Kan je eens kijken onder Configuratiescherm - Personeelijkse instellingen - Vensterkleur - Item - geselecteerde items?
(Windows 7)

Het is een Windows instelling, en past het dus óveral aan (dus ook voor je bureaublad items enzo :P )

Succes.
Wat je ook kan doen is de kleur van je cel aanpassen, windows kiest namelijk een tegeonvergestelde kleur voor de selectie..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89347595
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat je ook kan doen is de kleur van je cel aanpassen, windows kiest namelijk een tegeonvergestelde kleur voor de selectie..
"Ik heb een probleem met Windows" - 'Koop een Apple!!'
  dinsdag 30 november 2010 @ 16:52:26 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_89348377
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:48 schreef DaFan het volgende:
Kan je eens kijken onder Configuratiescherm - Personeelijkse instellingen - Vensterkleur - Item - geselecteerde items?
(Windows 7)

Het is een Windows instelling, en past het dus óveral aan (dus ook voor je bureaublad items enzo :P )

Succes.
Nah, ik heb nu een prachtige paars kleurenschemaatje ingesteld (paars O+) maar de cellen blijven lichtblauw :+
En om nou van elk bestand de celkleur eerst aan te gaan passen vind ik wat overdreven. Ik vindt het apart hoe je dus wel de kleur van de rasterlijnen aan kan passen maar niet het selectiekleurtje -O-
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_89354266
Win7 met Office 2010 werkt dat wel. Las wel dat het bij eerdere versies kan zijn dat het overal werkt behalve Excel. We love you Bill!'
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:35:11 #124
289278 Terloops
I'm just a guy!
pi_89641608
Ik heb een grote lijst met informatie:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Naam1
naam2
Specificatie1
specificatie2
Naam1
naam2
specificatie1
specificatie2
etc.
etc.

voorbeeld2:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PC13
01:03:04:05:06:08
Pentium 4 3.0
512MB
PC24.administratie
ab:e3:a8:b6:b3:e3
Core2Duo 2.3GHz
1024MB
etc.
etc.

En wil deze lijst (automatisch) inporteren in excel als zijnde de volgende tabel:

1
2
3
        Cel 1     cel2        cel3          cel4
Rij1 | Naam 1 | naam2 | specifiactie1 | specificatie2
Rij2 | Naam 1 | naam2 | specifiactie1 | specificatie2
kan iemand hier mij een makkelijke functie voor geven?

Alvast bedankt!
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:36:33 #125
289278 Terloops
I'm just a guy!
pi_89641662
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:38 schreef Puckzzz het volgende:
Hi!

Ik heb me suf gezocht maar kan het niet vinden.
Versie Excel 2007. Is het mogelijk de selectiekleur van de cellen aan te passen? Die is zo ongelooflijk lichtblauw dat ik het bijna niet zie. Of ik ben zo ongelooflijk kippig, dat kan natuurlijk ook oO<
Probeer je contrast van je monitor eens beter af te stellen, als die te hoog staat zie je dat idd niet...
pi_89644854
Waar importeer je ze uit dan? Kan het gewoon eerst in een werkblad gezet worden?
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:45:19 #127
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89655865
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:35 schreef Terloops het volgende:
Ik heb een grote lijst met informatie:
[ code verwijderd ]

voorbeeld2:
[ code verwijderd ]

En wil deze lijst (automatisch) inporteren in excel als zijnde de volgende tabel:
[ code verwijderd ]

kan iemand hier mij een makkelijke functie voor geven?

Alvast bedankt!
1
2
3
Cel 1 cel2 cel3 cel4
Rij1 | =A1 | =A2 | =A3 | =A4
Rij2 | =A5 | =A6 | =A7 | =A8
etc?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89665207
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:45 schreef qu63 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

etc?
werkt niet meer doorkopieren.
Als de volgorde van gegevens vast staat kun je het beste eerst een array vullen en deze dan weer laten uitschrijven in een apart blad.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89666205
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

werkt niet meer doorkopieren.

Mwa...
=INDIRECT("A"&(ROW()*4)-3)
pi_89669119
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:53 schreef DaFan het volgende:

[..]

Mwa...
=INDIRECT("A"&(ROW()*4)-3)
Tja dat kan dan weer wel. Ik heb nog een macrootje geschreven om zelf ff weer te oefenen met arrays enzo.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Sub lijstje_uitsorteren()

'zorg dat ruwe gegevens in kolom A staan imn volgorde naam, naam, spec, spec
'selecteer vervolgens alle gegevens en strart de macro

Dim rRange As Range
Dim myArray() As Variant
Dim i, j As Integer
Dim boundary, laatst As Integer

Set rRange = Selection

boundary = rRange.Cells.Count
laatst = Round(boundary / 4, 0)

ReDim myArray(1 To boundary)

i = 0

'fill array
For Each c In rRange.Cells
    i = i + 1
    myArray(i) = c
Next c

Range("C1").Select

i = 1

For j = 1 To laatst
    ActiveCell.Offset(j, 0).Value = myArray(i)
    ActiveCell.Offset(j, 1).Value = myArray(i + 1)
    ActiveCell.Offset(j, 2).Value = myArray(i + 2)
    ActiveCell.Offset(j, 3).Value = myArray(i + 3)
    i = i + 4
Next j

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89676986
Ik werk met office 2003 en nu heb ik iets aparts (lees mijn vriendin heeft mijn pc gebruikt). Als ik vanuit een bronbestand iets plak in excel gaat op mijn laptop alles goed. Doe ik het echter op mijn PC. Dan krijg ik 1485596771 ipv 148,5596771.

Weet iemand welke instelling dit is?
pi_89683552
is op je PC het decimaalteken aangepast in niks?
Is te vinden bij landeninstellingen in je configuratiescherm.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89685761
Wel 's eerder gezien ja! Staat ook in de instellingen van Excel welk karakter je wilt gebruiken, die zal dus wel leeg zijn.
  woensdag 8 december 2010 @ 18:04:58 #134
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89685881
In excel zelf kan dat ook, hebben we nog moeten doen mdat klanten van ons bij engelse pc's . ipv , hebben als decimaalteken.

Ik heb hier geen excel 2003, maar staat ergens bij opties
pi_89736004
hallo,

ik ben voor mijn baas bezig om een excel bestand te maken om bestellingen in te verwerken
nu lukt het niet om te doen wat ik wil dus hier de vraag.
ik wil in het beeld een knop opslaan hebben
als ik daar op druk kijkt hij welke bij welke leverancier je heb besteld en dan slaat hij het bestandje op in de map van welke leverancier je opdat moment de bestelling heb geplaatst.
daarna moet de naam van het opgeslagen bestand de naam van het persoon worden die heeft besteld.

dus (documenten/bestellingen/leverancier/naam van besteller.xlsx)

ik hoop dat u die wartaal kan begrijpen:P

alvast bedankt
Metal-b
pi_89736841
metal b en als persoon A nu vaker bij dezelfde leverancier iets besteld dan wordt het bestand overschreven?

Waarom kan de persoon die het opslaat dit niet even zelf doen. Daarvoor hebben ze het knopje opslaan als uitgevonden. :P
pi_89740567
Wel geinige vraag. Heb nu niet zoveel zin meer om er naar te kijken en morgen op werk te druk. Maar weet 100% zeker dat er hier mensen zitten die al zoiets hebben (of delen van).

Het is een kwestie van knopje plaatsen, macro maken die leveranciernaam uitleest en besteller uitleest (of dat kan de persoon zelf invoeren oid) en dan SaveAs... niet al te lastig imo.
pi_89742363
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:15 schreef Basp1 het volgende:
metal b en als persoon A nu vaker bij dezelfde leverancier iets besteld dan wordt het bestand overschreven?

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
  donderdag 9 december 2010 @ 23:27:59 #139
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89743840
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

[..]

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
Maar je wil dat het document opgeslagen wordt als LeverancierA.xls, toch?
Of wil je steeds datzelfde bestand gebruiken en updaten? Dan kan je volgens mij beter zelf op "Save/Opslaan" klikken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89751239
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

[..]

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

@DaFan ik heb het nu voor elkaar om met zown knopje op te slaan maar dan komt alles onder de zelfde naam

gr metal-b
Je moet nog een variabele maken die de leveranciernaam ophaalt (sheetnaam of uit een cel oid?)
Daarna maak je een string waarin je de locatie en de leveranciernaam aan elkaar koppelt:

Bestandsnaam = "C:\" & Leveranciernaam & "\bestellingen\" & Bestellernaam & ".xls"

En dan opslaan op die locatie.
Hoop dat je er zelf uit kan komen! :)
pi_89751314
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef metal-b het volgende:

klopt maar dan moet je gewoon meerdere producten in dat zelfde bestandje zetten dit zie ik niet als ''probleem''

Ik zie dat wel als een probleem omdat je dan niet meer weet wat bij welke bestelling heeft gehoord en je nooit meer een makkelijke ingangscontrole gaan uitvoeren op je inkopen.

Elke inkooporder zou een appart document moeten zijn.
pi_89751551
Ik vind het zo bijzonder dat veel bedrijven in excel gaan prutsen voor hun inkoopordersysteem, bestellingensysteem of voorraadbeheer systeem.

Voor de kosten (uren) dat iemand er mee bezig is en het allemaal moet ondersteunen heb je vaak al prima basic voorraadbeheer en bestellingen programmaatjes.

Soms is het beter om dingen niet zelf te willen maken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_89751867
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 08:51 schreef Deetch het volgende:

Soms is het beter om dingen niet zelf te willen maken.
Veel bedrijven denken toch echt dat ze een heel speciaal proces hebben en dat het niet bestaat.
pi_89752463
@ Basp1 ik werk in een onderdelen winkel die onderdelen verkoopt voor o.a. drogers koelkasten stofzuigers enz. het komt bij ons bijna niet voor dat er mensen voor de 2de keer iets bestellen voordat hun vorige bestelling binnen is.
de levertijd van onze leveranciers in ongeveer 1a2 dagen.
nu schrijven we alles op papier (soms onmogelijk om te lezen) en we raken ze kwijt.
ook hebben wij een label writer waar met een klik op de knop een stikker uitkomt met de naam en telefoon nummer.
en als dat toch iemand voor de 2de keer besteld dan zet je toch een 1 achter zijn naam.
het is geen grote winkel waar 100 orders per week binnen komen.

@ DaFan ik kan er zelf niet uitkomen:p

@ qu63 ik wil dat het bestandje word opgeslagen op de naam van de besteller en in de map van de juiste leverancier word geplaatst

gr metal-b
pi_89752872
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:40 schreef metal-b het volgende:
@ Basp1 ik werk in een onderdelen winkel die onderdelen verkoopt voor o.a. drogers koelkasten stofzuigers enz. het komt bij ons bijna niet voor dat er mensen voor de 2de keer iets bestellen voordat hun vorige bestelling binnen is.
de levertijd van onze leveranciers in ongeveer 1a2 dagen.
nu schrijven we alles op papier (soms onmogelijk om te lezen) en we raken ze kwijt.
ook hebben wij een label writer waar met een klik op de knop een stikker uitkomt met de naam en telefoon nummer.
en als dat toch iemand voor de 2de keer besteld dan zet je toch een 1 achter zijn naam.
het is geen grote winkel waar 100 orders per week binnen komen.
Maar wilt de baas niet weten hoeveel hij op den duur op voorraad heeft liggen en wie het meeste besteld of er door inkopen te bundelen geen hogere kortingen mogelijk zijn, enz..

En wie zet die 1 achter zijn naam. Geef nu gewoon elke inkoop order een uniek nummertje, waarbij je nog automagisch je inkoop order kunt laten archiveren onder de leveranciers naam.

Ik wil ook zo'n label writer die automagisch mijn gedachten kan lezen en als ik op de knop druk komt eruit waaraan ik dacht.
pi_89753328
een macro maken om te printen lukt mij wel.
alleen het opslaan wil me niet lukken.
en tot nu toe word het ook niet bijgehouden wat er allemaal word besteld en er word ook alleen maar een bonnetje gemaakt van dingen die worden besteld door de klanten het is niet zo dat alles wat in de winkel ligt een bonnetje van word gemaakt.
pi_89754661
wordt is 4x met een t erachter :P

Je kan toch een macro opnemen en dan Opslaan als... doen, zodat je ziet wat voor macro eruit komt rollen qua code.

Ik zou toch echt naar een pakket gaan kijken wat hiervoor bedoeld is.
pi_89754831
@DaFan kan ik dat excel bestandje naar jou toe sturen kan je even kijken misschien snap je het dan wat beter.

hoe kan ik dat excel bestand hier op het forum krijgen zodat jullie het kunnen zien?

gr metal-b
pi_89754957
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:09 schreef metal-b het volgende:
een macro maken om te printen lukt mij wel.
alleen het opslaan wil me niet lukken.
en tot nu toe word het ook niet bijgehouden wat er allemaal word besteld en er word ook alleen maar een bonnetje gemaakt van dingen die worden besteld door de klanten het is niet zo dat alles wat in de winkel ligt een bonnetje van word gemaakt.
Dus jij kunt bij wijze van spreken 200 schoefjes bestellen, maar als er dan maar 5 geleverd worden, en de leverancier stuurt vervolgens een factuur van 200 schroefjes dan worden er toch 200 schroefjes betaald.

Ik wil graag leverancier bij jullie worden. :P

En een file kun je bij een of ander file upload server parkeren en de link hier dan neerzetten .
pi_89755044
het gaat tog niet over schroefjes ik wil alleen weten hoe i dat op deze manier moet opslaan
om alles zo makkelijk en snel mogelijk te laten gaan.
pi_89755486
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:02 schreef metal-b het volgende:
het gaat tog niet over schroefjes ik wil alleen weten hoe i dat op deze manier moet opslaan
om alles zo makkelijk en snel mogelijk te laten gaan.
Die schroefjes waren maar een voorbeeld. Je moet bij kantoorautomatisering ook meteen rekening houden met het gehele proces. Anders ben je wat eilandjes aan het automatiseren en schiet je je doel geheel voorbij.

Ik zou bij jullie gewoon een bestelblok gaan gebruken met een doorslag formulier erin. :P
pi_89755667
het is niet voor automatisering bedoeld het is er alleen voor bedoeld om minder rotzooi van te krijgen.
maar weet jij ook niet hoe ik dat met dat opslaan voor elkaar kan krijgen ik heb wel een excel bestandje van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien.

gr danny
pi_89756194
Upload de excel file maar eens up naar bijvoorbeeld :

http://www.2shared.com/
of
http://www.mediafire.com/

Of wat je dan ook maar vindt om die file te parkeren en dan wil ik er wel even naar kijken.

Ik heb de helft wel al klaar liggen aangezien ik ooit iets automagisch in DBF formaat moest saven vanuit een bepaalde selectie.
pi_89756346
http://jump.fm/NMFIF het excel bestandje
pi_89756657
Ik zit op mn werk. Misschien vanavond of morgen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:09:52 #156
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89757885
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89762798
7 jaar.
pi_89763502
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:09 schreef qu63 het volgende:
@metal-b Iets anders wat me te binnen schoot.. Heb je niet de wettelijke plicht om je orders 5 jaar te bewaren ivm de belastingdienst? Als je bestanden gaat overschrijven krijg je ze natuurlijk nooit meer terug..
Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:04 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764108
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:20 schreef DaFan het volgende:
7 jaar.
Voor sommige documenten zijn andere termijnen vastgesteld, maar t is altijd minimaal 5, vandaar dat ik me daar aan hield :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:54:41 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89764131
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar of daar dan ook inkoop orders onder vallen is maar de vraag. Je verkochte orders kan ik me wel voorstellen.
Nouja, je betaald daar belasting, dus als je geld terug wil gaan vragen moet je dat sowieso kunnen verklaren lijkt me..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89789154
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?

Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen. Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.

Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
pi_89790717
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:24:42 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89791876
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:44 schreef metal-b het volgende:
even voor alle duidelijkheid als de klant zijn product heeft opgehaald word het bestandje verwijdert
het heeft niks met aantallen te maken ofzo of belasting alles wat we bestellen is gewoon voor particulieren die bijvoorbeeld de v-snaar van zijn droger kapot heeft en een nieuwe moet hebben.

gr danny
Het was gewoon iets wat ik me afvroeg, hoe jullie het geregeld hebben zal mij een worst zijn! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:35:16 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89792076
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
=> hoe stel ik in dat er alleen maar letters en cijfers (dus geen andere tekens) ingevoerd worden (alleen als zonder macro's kan)?
Beide met gegevensvalidatie
quote:
=> hoe stel ik in dat bij invoer van kleine letters, Excel er automatisch hoofdletters van maakt (alleen als het zonder macro's kan)?
Is dat van belang of is het alleen de opmaak zodat het er leuk uitziet?
Je kan wel de functie "=HOOFDLETTERS()" gebruiken, maar dan moet je dus spelen met extra cellen.
quote:
Vervolgens

Cel B2: als in cel A1 een geldige code staat, dient Excel van deze 8/11 tekens lange code het 5e en 6e teken te lezen.
1=ALS(LENGTE(A1)=11;LINKS(RECHTS(A1;7);1)&LINKS(RECHTS(A1;6);1);ALS(LENGTE(A1)=8;LINKS(RECHTS(A1;4);1)&LINKS(RECHTS(A1;3);1);"Fout!"))
quote:
Dit is altijd een land code (zoals NL is Nederland, BE is België etc.)... van die codes heb ik een lijst op 2e tabblad.
=> voor bepaalde landcodes in deze lijst dient in deze cel B1 (dus boven cel B2) weer te geven "[berichtcode]". Wanneer cell B2 is ingevuld dient deze melding weer te verdwijnen.

[berichtcode] kan worden gehaald uit dezelfde lijst op 2e tabblad met landcodes, en is per landcode verschillend (dus tabel met landcodes, en daarachter eventueel een berichtcode).
=> echter sommige landcodes hebben geen bericht, en dan dient er geen melding in cel B1 te verschijnen.
=VERT.ZOEKEN(B1;Blad2!A1:B12;2;ONWAAR)
Blad2!A1:B12 is de matrix waarin je landcodes+berichtcodes staan
quote:
Ik hoop dat ik het duidelijk beschreven heb... ... liever geen macro's.

Alvast bedankt! :)
Zonder macro's :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89792858
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

quote:
Op zaterdag 11 december 2010 00:07 schreef elkravo het volgende:
OK... heel simpel voor de expert denk ik:

Cel A1: in deze cel moet een code ingevuld worden
Deze code mag alleen 8 of 11 tekens lang zijn (combi van letters en cijfers).
=> hoe stel ik in dat ik een (fout)melding krijg als ik anders dan 8 of 11 tekens invoer?
quote:
Beide met gegevensvalidatie
Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
  zaterdag 11 december 2010 @ 02:31:55 #166
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89793004
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 02:22 schreef elkravo het volgende:
Bedankt q63... één ding kom ik nog niet uit...

[..]

[..]

Hier kom ik niet uit... met Data-Validatie kan ik maar 1 getal valideren (8 of 11) ... ik kan niet instellen dat de code alleen goed is als deze 8 of 11 tekens is (dus niet kleiner dan 8, niet 9, niet 10, en niet groter als 11).

...of mis ik iets?
Vul dit in bij de formule bij Data-Validatie =ALS(OF(LENGTE(A1)=8;LENGTE(A1)=11);WAAR;ONWAAR)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89794798
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)

[ Bericht 6% gewijzigd door DaFan op 11-12-2010 10:32:40 ]
pi_89849288
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
  maandag 13 december 2010 @ 01:17:40 #169
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_89861108
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 08:50 schreef DaFan het volgende:
Qu kan je niet beter MID gebruiken voor 5e en 6e getal :') ik weet alleen ff niet de NL variant, DEEL oid
Dus gewoon DEEL(A1;5;2)
D'oh! 8)7
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_89878609
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
pi_89879702
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
Om het er mooier in te krijgen kun je code tags gebruiken dus [ code] en [ /code] (alleen dan zonder de extra spatie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 13 december 2010 @ 17:29:45 #172
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880893
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef pipper het volgende:
Dag,

Ik ben bezig om een rooster te maken, maar nu heb ik de input in een andere vorm staan dan wat ik zou willen.

dit heb ik;
naam vak 1 vak 2 vak 3 vak 4 vak 5 vak 6
jan economie aardrijkskunde wiskunde geschiedenis duits m&o
piet Wiskunde Kunst M&O Duits Economie Geschiedenis
klaas biologie scheikunde natuurkunde Geschiedenis Wiskunde aardrijksk. wim Scheikunde Natuurkunde Biologie Wiskunde Duits Frans

dit zou ik willen:
naam wiskunde economie aardrijkskunde biologie duits frans
jan 1 1 1 1
piet 1 1 1
klaas 1 1 1
wim 1 1 1 1

Sorry voor de layout, maar daar gaat het nu even niet om. (Hoe kan ik een stukje excel wat mooier overzetten naar deze vraag???) Ik hoop dat het idee duidelijk is. Ik ben al bezig geweest met een draaitabel, maar dat lukt ook niet, met vak 1 gaat het goed, maar als ik de andere vakken toe wil voegen gaat het mis. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en me kan helpen.
countif gebruiken? (aantal.als)

als het erin staat wordt het 1, anders 0
  maandag 13 december 2010 @ 17:31:16 #173
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_89880945
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 16:30 schreef Spektor het volgende:
Ik heb in Excel een adressenbestand welke bestaat uit ongeveer 1500 adressen. Nu heb ik op papier een lijst met 250 adressen die ook in het excel-bestand staan. Nu wil ik deze er snel uit filteren zonder ze 1 voor 1 op te hoeven zoeken met ctrl f. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
tja, als ze op papier staan, kun je toch niets anders doen? tenzij je met tekstherkenningstools werkt, maar heeft weinig mete excel te maken.

Ik zou het persoonlijk aan de secretaresse vragen.
pi_89904898
Stel in Kolom A staat een hele lijst met (tekstuele) informatie uit een download.

Ik heb een lijst met trefwoorden op (bijv) een tweede tabblad.

Ik wil graag dat in kolom B van het eerste tabblad een waarde (bijv "1") komt te staan wanneer ook maar een van de woorden uit de trefwoordenlijst (strings) in een cel van kolom A staat...

Dus stel in A1 staat

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal
Maar de kat kon het niet aan
Minister koenders vond dat gek
De haan vond het niet.
De hond vond van wel

Dus stel mijn woordenlijst bevat
1
2
iet
aan

1
2
3
4
5
De koe stond in de koeienstal    0
Maar de kat kon het niet aan     1
Minister koenders vond dat gek   0
De haan vond het niet.           1
De hond vond van wel             0


Vraag... kan dit?... (met wat langere trefwoordenlijst eigenlijk)
pi_89906154
2e en 4e zin moet 2 uitkomen toch?
Want én iet én aan komt er in voor?
pi_89906192
Ik heb nu dit:
In A1:A5 staan de zinnen.
In B1:B2 staat iet & aan

Dit staat in C1:
=(SOM(LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;$B$1:$B$2;"")))/LENGTE($B$1:$B$2))

Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.
Uitkomsten zijn 0;2;0;2;0
pi_89906207
Oh sorry ik las niet goed, maar je kan natuurlijk gewoon kijken of de uitkomst groter is dan 0 en dan 1 of 0 neerzetten met een ALS eromheen.
Neem aan dat je dat zelf wel lukt :)
pi_89969576
Hoi Allemaal,

ik ben wat aan het klussen met VBA en ben gewend om eigenlijk alles met loopjes te doen. Nu werd ik gewezen op de Find-methode die veel sneller zou moeten zijn dan een loopje dat door alle cellen heengaat om een bepaalde waarde te vinden. Ik ben nu wat aan het vogelen met deze methode, maar het wil niet helemaal lukken. Het gaat om het volgende:

Ik wil door een bepaalde kolom (kolom O (= 15)) van Blad4 gaan en de waarden in elke cel in deze kolom moeten gezocht worden in kolom T (=20) op Blad1. Als de waarde wordt gevonden moet er wat gebeuren (wat cellen kopieren van Blad4 naar Blad1). Wordt de waarde niet gevonden, dan moet de cel rood kleuren. Ik gebruik de volgende code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
For J = 2 To Blad4.UsedRange.Rows.Count
FindString = Blad4.Cells(J, 15).Value2

With Blad1.Range("T:T")
    Set Rng = .Find(What:=FindString, _
                    After:=.Cells(.Cells.Count), _
                    LookIn:=xlValues, _
                    LookAt:=xlWhole, _
                    SearchOrder:=xlByRows, _
                    SearchDirection:=xlNext, _
                    MatchCase:=False)
           
    If Not Rng Is Nothing Then
        nummer = Rng.Row
        Blad1.Cells(nummer, 16).Value2 = Blad4.Cells(J, 6).Value2 'Stadium
        Blad1.Cells(nummer, 8).Value2 = Blad4.Cells(J, 9).Value2 'Opdrnr
        Rng.Activate
    Else
        Blad4.Cells(J, 9).Interior.ColorIndex = 3
    End If
End With
Next J

Het probleem is nu dat alle cellen in kolom 9 op Blad4 rood worden. Dwz, geen enkele waarde uit kolom 15 van Blad4 wordt gevonden in kolom 20 op Blad1. Voor sommige van deze waarden klopt dat inderdaad, maar de meeste staan er toch echt in. Maar de Find-functie vindt ze dus niet.
Ik denk dat ik iets niet helemaal goed doe.
Iemand enig idee waar de fout zit?
pi_89973192
Het probleem lijkt inmiddels opgelost, In Blad1 is kolom T verborgen. Als ik deze zichtbaar maak en vervolgens de macro nog eens run, dan werkt het wel.
Find lijkt dus niet te kunnen zoeken in verborgen kolommen, maar dat klinkt, in mijn oren, onlogisch (ik zou niet zien waarom dat zo zou moeten zijn).
Kan iemand verifieren dat de Find-methode inderdaad niet kan zoeken in een verborgen kolom? Of is er toch nog iets anders aan de hand?
pi_89974461
Ik ken de Find methode niet maar je zou natuurlijk ScreenUpdating op False kunnen zetten, vervolgens T unhiden en weer hiden.
pi_89979827
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dat klonk als een, onnodige, omweg. Heb nog even wat gevogeld en kwam er (mede door de hulp van Google) achter dat de Find method WEL in verborgen rijen/kolommen kan zoeken, maar niet met de default parameters. Als de parameter LookIn:=xlValues veranderd wordt in LookIn:=xlFormulas, dan lukt zoeken in verborgen cellen wel (geen idee waarom dit wel werkt overigens).

In ieder geval werkt het nu en ook een stuk sneller dan voorheen. Ik heb een Timer mee laten lopen en deze methode is bijna een factor 40 (!) sneller dan de constructie die ik eerst had (een For loop die door alle 'zoekcellen' heenliep)
  vrijdag 17 december 2010 @ 16:58:31 #182
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_90049093
ik loop even vast..

Ik heb in kolom A iets meer dan 37.000 records staan met een timestamp. Die timestamp heeft als format dd-mm-yyyy HH:MM

Nu wil ik deze gesplitst hebben in 2 kolommen: 1 met de datum en 1 met de tijd.

Als ik copy/paste en de celeigenschappen aanpas, wordt alleen de weergave gewijzigd. En dat is net niet genoeg, omdat ik vervolgens op datum moet kunnen sorteren.
Met =(rechts A2;5) krijg ik ook geen tijd in kolom B, maar een reeks cijfers waar ik geen chocola van kan maken

iemand een idee anders dan handmatig overtikken? :')

(Excel 2007 NL overigens)
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_90054117
Text to columns?!
  zaterdag 18 december 2010 @ 22:43:40 #184
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_90102008
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 16:58 schreef teamlead het volgende:
ik loop even vast..

Ik heb in kolom A iets meer dan 37.000 records staan met een timestamp. Die timestamp heeft als format dd-mm-yyyy HH:MM

Nu wil ik deze gesplitst hebben in 2 kolommen: 1 met de datum en 1 met de tijd.

Als ik copy/paste en de celeigenschappen aanpas, wordt alleen de weergave gewijzigd. En dat is net niet genoeg, omdat ik vervolgens op datum moet kunnen sorteren.
Met =(rechts A2;5) krijg ik ook geen tijd in kolom B, maar een reeks cijfers waar ik geen chocola van kan maken

iemand een idee anders dan handmatig overtikken? :')

(Excel 2007 NL overigens)
Je timestamp is het aantal seconden na 1-1-1970 (uit mn hoofd). Je kan dus =DATUM(JAAR(timestamp);MAAND(timestamp);DAG(timestamp)) doen
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_90168964
Eigenlijk een vraag mbt Word, maar het heeft ook zijdelings met Excel te maken en misschien dat jullie het antwoord weten.

Het gaat om afdruk samenvoegen. Ik heb een Word-template gekoppeld aan een Excel-file en krijg daaruit dus een brief-merge. Als ik in Word het samenvoegen voltooi, dan krijg ik één bestand met daarin alle (in dit geval 59) brieven.

Maar wat ik wil is 59 aparte bestanden met daarin één brief (ik wil dus alle brieven apart opslaan). Nu kan ik vanuit de merge wel één voor één elk record op gaan slaan, maar dat moet vast sneller en makkelijker kunnen.

ik gebruik Word 2007. Iemand een idee?
  maandag 20 december 2010 @ 11:52:38 #186
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_90169142
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:49 schreef actuarisje het volgende:
Eigenlijk een vraag mbt Word, maar het heeft ook zijdelings met Excel te maken en misschien dat jullie het antwoord weten.

Het gaat om afdruk samenvoegen. Ik heb een Word-template gekoppeld aan een Excel-file en krijg daaruit dus een brief-merge. Als ik in Word het samenvoegen voltooi, dan krijg ik één bestand met daarin alle (in dit geval 59) brieven.

Maar wat ik wil is 59 aparte bestanden met daarin één brief (ik wil dus alle brieven apart opslaan). Nu kan ik vanuit de merge wel één voor één elk record op gaan slaan, maar dat moet vast sneller en makkelijker kunnen.

ik gebruik Word 2007. Iemand een idee?
Goede vraag waar ik het antwoordt ook wel op wil weten :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_90171266
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 16:58 schreef teamlead het volgende:
ik loop even vast..

Ik heb in kolom A iets meer dan 37.000 records staan met een timestamp. Die timestamp heeft als format dd-mm-yyyy HH:MM

Nu wil ik deze gesplitst hebben in 2 kolommen: 1 met de datum en 1 met de tijd.

Als ik copy/paste en de celeigenschappen aanpas, wordt alleen de weergave gewijzigd. En dat is net niet genoeg, omdat ik vervolgens op datum moet kunnen sorteren.
Met =(rechts A2;5) krijg ik ook geen tijd in kolom B, maar een reeks cijfers waar ik geen chocola van kan maken

iemand een idee anders dan handmatig overtikken? :')

(Excel 2007 NL overigens)
met een copy paste actie.

quote:
http://www.excelforum.com(...)e-and-time-cell.html

Ctrl + semicolon will insert the date into a cell
Crtl + Shift + colon will insert the time into a cell
To split an existing cell between date and time use....
Data > TextToColumns > Fixed > and insert a column break between the two...
Die bovenste truuk werkt helaas alleen maar voor 1 cel, maar de 2e truuk werkt wel voor hele kolomen. Nederlandse excel is dan gegevens, tekst naar kolomen, waarbij je een spatie als separator moet invullen.
  maandag 20 december 2010 @ 12:45:02 #188
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_90171366
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

met een copy paste actie.

[..]

Die bovenste truuk werkt helaas alleen maar voor 1 cel, maar de 2e truuk werkt wel voor hele kolomen. Nederlandse excel is dan gegevens, tekst naar kolomen, waarbij je een spatie als separator moet invullen.
Of een vaste breedte aanhouden en zelf het lijntje plaatsen (fixed namelijk).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_90172269
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:45 schreef sanger het volgende:

[..]

Of een vaste breedte aanhouden en zelf het lijntje plaatsen (fixed namelijk).
Datums hebben geen voorlopende 0, dus niet altijd dezelfde breedte, maar wanneer je je lijntje juist plaatst komt het wel nog goed uit.
pi_90181669
Zorg dat de kolom met gegeven een datumtijd format heeft. Custom format "dd/mm/yyyy hh:mm"

Om vervolgens de datum te krijgen doe je in de kolom ernaast:
=TRUNC(A1) en dan format "dd/mm/yyyy"

Om vervolgens de tijd te krijgen doe je in de kolom daarnaast:
=mod(A1,1) en dan format "hh:mm"

nederlandse vertaling:
trunc = geheel
mod = rest
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_90330193

Ik heb 2 vragen:
1. Waarom beginnen zowel de lijn als de labels op de categorieas niet helemaal links?
2. Waarom is de rode lijn op een gegeven moment onder 0 terwijl de waarden maar tot 0 lopen?
Thanks voor de info!
  donderdag 23 december 2010 @ 09:16:58 #192
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_90330307
Heb je ook de bron er nog bij?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_90330393
Vast wel maar dat is wel allemaal vertrouwelijk. Het verhaal van de rode lijn weet ik inmiddels, dat is gewoon omdat het een vloeiende lijn is..
pi_90332135
de x-as is gewoon aangepast dat die begint op een ander punt dan waarop de data begint.
Kwestie van op de x-as rechtsklikken en minimumwaarde aanpassen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_90332595
Je bedoelt as opmaken en dan bij schaal? Daar staat overal 1 maar daar kan je geen 0 invullen
pi_90337535
Goede middag!

Ik heb een lijst met gegevens, die wil ik samenvoegen in een grote rij (in een kolom is prima). Nu wil ik dat doen met een scheidingsteken (;) en een spatie erna.
Dat lukt met deze formule:
=CONCATENATE(;J1;"; ";J2;"; ";J3;"; ")

Het gaat echter om veel adressen, is het mogelijk om dit automatisch te doen? Gaat namelijk tot en met J80 en dan V1 tot en met V80 nog maals.

Hoop dat iemand daar een makkelijke manier voor heeft
All management is Strategic Management.
  donderdag 23 december 2010 @ 17:17:26 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_90350257
@Bryan181 Nee, bij as opmaken en dan minimumwaarde, niet de stapgrootte ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_90581442
Ik heb twee kolommen, A is een datum en B is een aantal (negatief is ook mogelijk).
Nu wil ik een staafdiagram maken waarop per dag het totaal aantal te zien is. Er zijn dus meerdere rijen met dezelfde datum. Het is mogelijk dat een datum geen rijen heeft. Met een query zou het zoiets zijn als select sum(aantal) from tabel group by datum. Alleen nu moet ik een keer werken in excel en weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken. Enige kans dat het te maken heeft met een pivot table.
Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt. _O_
pi_90581638
Je moet inderdaad een draaigrafiek of pivotchart maken. Als je de pivotchart wizard gebruikt kom je er wel uit.

Kwestie van ervoor zorgen dat je datums en je waarden in twee naast elkaar gelegen kolmmen liggen. Vervolgens een titelrij erboven (datum, waarde). Dan alle gegevens selecteren en er een pivotchart van maken.

[ Bericht 53% gewijzigd door Deetch op 29-12-2010 14:22:48 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_90582821
Het is gelukt om een juiste tabel te krijgen, maar nu nog een juiste diagram. Daar ga ik nog even mee klooien. Bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FastFox91 op 29-12-2010 14:50:36 (Gelukt. :)) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')