Niet om iemand af te vallen of thuisbevallingen af te kraken, maar ik denk dat je hier dus hét punt hebt geraakt waarom thuisbevallingen vaker fout af lopen dan ziekenhuisbevallingen. En ook de reden dat ik blij ben dat ik voor de derde keer in het ziekenhuis kan bevallenquote:Op maandag 8 november 2010 17:09 schreef RockabeIIa het volgende:
Hobbesje, van harte gefeliciteerd en dubbel gefeliciteerd dat hij er doorheen gekomen is. Hopelijk knap je zelf ook gauw op.
Als ik dat zo lees vind ik het nog steeds verbazingwekkend hoe vaak een bevalling kantje-boord is hier in NL.
Van mijn 2 bevallingen liep het ook beide keren uit op foetale nood met uiteindelijk kunst en vliegwerk om de baby te halen.
Sorry, DJMO, maar dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met een thuisbevalling. Hobbesje heeft eerder een keizersnede gehad en MOET daarom in het ziekenhuis bevallen. Dat het litteken dan scheurt is vette pech en juist vanwege dat risico moest ze dus in het ziekenhuis bevallen.quote:Op maandag 8 november 2010 18:45 schreef DJMO het volgende:
Niet om iemand af te vallen of thuisbevallingen af te kraken, maar ik denk dat je hier dus hét punt hebt geraakt waarom thuisbevallingen vaker fout af lopen dan ziekenhuisbevallingen. En ook de reden dat ik blij ben dat ik voor de derde keer in het ziekenhuis kan bevallen
Dan nog, ik hoor hier, in Canada, ook veel kantje boord verhalen, en hetzelfde vanuit Jordanie etc. In beide landen zijn thuisbevallingen heel zeldzaam, en ik denk dat er niet direct een link te leggen is tussen thuisbevallingen en 'kantje boord'. Ook in Nederland mag je niet per definitie thuis bevallen, ook al gaat je zwangerschap geheel volgens het boekje, er worden wel eisen gesteld aan je woonomgeving etc..quote:Op maandag 8 november 2010 19:08 schreef DJMO het volgende:
ik reageerde op rocka's woorden: "Als ik dat zo lees vind ik het nog steeds verbazingwekkend hoe vaak een bevalling kantje-boord is hier in NL." Dus niet specifiek op de bevalling van hobbesje of haar eigen bevallingen ...
Amen.quote:Op maandag 8 november 2010 19:13 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Dan nog, ik hoor hier, in Canada, ook veel kantje boord verhalen, en hetzelfde vanuit Jordanie etc. In beide landen zijn thuisbevallingen heel zeldzaam, en ik denk dat er niet direct een link te leggen is tussen thuisbevallingen en 'kantje boord'. Ook in Nederland mag je niet per definitie thuis bevallen, ook al gaat je zwangerschap geheel volgens het boekje, er worden wel eisen gesteld aan je woonomgeving etc..
Over het algemeen denk ik dat 'we' (als NEderlanders) wat gezonder omgaan met hele bevallen en zwanger zijn, dan veel dames in Noord Amerika, waar zwangerzijn en bevallen toch een hele medische bedoening is. Veel ruggenprikken (standaard bijna), veel keizersnedes (bijna op verzoek) en daar hangen toch consequenties aan die je misschien niet kan meten in risico's tijdens de bevalling, maar toch vaak zorgen voor een zwaarder herstel en langer verblijf in zh.
ik absoluut niet... (allergisch dan...) het blijft wmb toch een wondertje, als je een kindje krijgt... (dat was het altijd al in mijn ogen, maar de laatste jaren hebben dat gevoel wel extra versterkt...)quote:Op maandag 8 november 2010 19:41 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zou daarom Rocka's woorden willen nuanceren tot 'hoe vaak een bevalling kantje-boord is'. Niet per se in NL, maar gewoon in het algemeen.
Ik ben allergisch voor het woord 'wondertje' in combinatie met het fenomeen baby, maar het is iig niet zomaar even iets wat je 'even doet'.![]()
Dankjewel Brighteyes!quote:Op maandag 8 november 2010 19:54 schreef Brighteyes het volgende:
Caatje. Gefeliciteerd en welkom. Je staat er bij!
Wij zeggen: 'dood aan alle varkens'quote:Op maandag 8 november 2010 19:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Amen.Of whatever they say in het arabisch
hahahahahaquote:Op maandag 8 november 2010 19:59 schreef Basboussa het volgende:
Over wondertjes gesproken, in ,zeg, 1850 was zwanger worden eigenlijk het gevaarlijkste wat een vrouw kon doen. Er stierven toen zoveel vrouwen in en rond het 'kraambed', was 'normaal', en dat had vaak enkel en alleen met hygiene te maken. Kraamvrouwenkoorts, bijvoorbeeld, was de doodsoorzaak van vele vrouwen, in sommige klinieken liep het sterftecijfer van kraamvrouwen op tot wel 25% tot 40%.
Die hadden misschien wel beter thuis kunnen bevallen, zou je dan denken
[..]
Wij zeggen: 'dood aan alle varkens'
ehm...
Amen, dus...
Nog iemand voor juli in de lijst van wachtenden. Leuk en jij ook gefeliciteerd!quote:Op maandag 8 november 2010 19:58 schreef Aventura het volgende:
Welkom Caatje
Ik ga morgen toch maar eens de huisarts bellen. Eens overleggen hoe nu verder! Ik vermoed dat hij me naar een gyn gaat verwijzen. Hopelijk weet ik dan ook meer over de zwangerschapsduur. Ik heb nu 13 juli uitgerekenddie datum mag van mij wel in de op!
En dat heeft dus niets met thuisbevallingen te maken.... maar als jij je gelukkig voelt te geloven dat het er wel mee te maken heeft, vooral blijven doen en fijn in het ziekenhuis bevallen, maar doe niet alsof het per definitie veiliger is in het ziekenhuis te bevallen, want dat geldt alleen maar voor de probleemgevallen.quote:Op maandag 8 november 2010 19:08 schreef DJMO het volgende:
ik reageerde op rocka's woorden: "Als ik dat zo lees vind ik het nog steeds verbazingwekkend hoe vaak een bevalling kantje-boord is hier in NL." Dus niet specifiek op de bevalling van hobbesje of haar eigen bevallingen ...
en nu is het aan mij om te zeggen: Amen!quote:Op maandag 8 november 2010 20:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat heeft dus niets met thuisbevallingen te maken.... maar als jij je gelukkig voelt te geloven dat het er wel mee te maken heeft, vooral blijven doen en fijn in het ziekenhuis bevallen, maar doe niet alsof het per definitie veiliger is in het ziekenhuis te bevallen, want dat geldt alleen maar voor de probleemgevallen.
Doe ik ook hoor, maar begreep nu dus dat ik de 42 weken niet zou moeten halen..quote:Op maandag 8 november 2010 20:54 schreef mefke79 het volgende:
Ik ga voor het gemak maar weer uit van 42 weken. Lijkt me handig. Kan het niet tegenvallen.
Ja! en dood aan de varkens!quote:Op maandag 8 november 2010 20:53 schreef mefke79 het volgende:
[..]
en nu is het aan mij om te zeggen: Amen!
Maar het idee is natuurlijk dat er sneller ingegrepen kan worden in een ziekenhuis. Het verhaal van mijn bloedverlies is bijvoorbeeld niet heel uitzonderlijk en daar kan geen medische indicatie vooraf tegenop. Het is maar net pech hebben.quote:Op maandag 8 november 2010 19:13 schreef Basboussa het volgende:
Dan nog, ik hoor hier, in Canada, ook veel kantje boord verhalen, en hetzelfde vanuit Jordanie etc.
Geen idd. Heb ik beide keren niet nodig gehad en is ook niet genoemdquote:Op maandag 8 november 2010 21:18 schreef mrien het volgende:
Ow, nog even een vraagje
Bij de telefonische intake van de kraamzorg zei die mevrouw dat ik bij een thuisbevalling een aantal gestreken hydrofielluiers moest hebben, waarvoor is dat eigenlijk? Kan het namelijk nergens terugvinden in de lijstjes
Ja!quote:Op maandag 8 november 2010 19:50 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Wow juli alweer! Gefeliciteerd Caatje.
Claudia is toegetreden tot de top10
Ja dat dacht ik dus ook, laat ik het wel gewoon achterwegequote:Op maandag 8 november 2010 21:20 schreef huuphuup het volgende:
Oh lekker Mrien! Lekker kneuteren![]()
ik vind dat echt heerlijk met dit weer![]()
Bij Amélie dacht ik dus 26 augustus, dat was dé datum voor mij. B. dacht de 20e. Het werd uiteindelijk de 25e(en ik was de 18e uitgerekend.)
Dit keer ben ik de 6e feb. uitgerekend en ik heb dus de 15e in mn hoofd zitten. Nouja goed, als het die datum niet wordt dan duurt het hooguit nog een paar daagjes langer![]()
dat van die gestreken luiers is volgens mij heel ouderwetshad dat niet iets met hygiëne te maken zogenaamd omdat ze dan steriel zijn? Maar als je ze dan daarna weer ergens neer legt zijn ze allang niet meer steriel. Gewoon wassen en drogen dan nemen ze t meest op, gestreken juist wat minder dacht ik.
Hier werd me bij de intake ook verteld dat de hydrofielluiers gestreken moeten zijn, en we hebben geen thuisbevalling, maar het strijken is tegenwoordig om een beetje een aparte reden:quote:Op maandag 8 november 2010 21:18 schreef mrien het volgende:
Ow, nog even een vraagje
Bij de telefonische intake van de kraamzorg zei die mevrouw dat ik bij een thuisbevalling een aantal gestreken hydrofielluiers moest hebben, waarvoor is dat eigenlijk? Kan het namelijk nergens terugvinden in de lijstjes
Laat ik voorop stellen dat ik vind dat iedereen vooral een keuze moet maken waar hij/zij zichzelf prettig bij voelt. Dat gezegd hebbende verbaas ik me erover hoe makkelijk er gesproken wordt over 'probleemgevallen', alsof het om heel uitzonderlijke gevallen gaat of iets wat jouzelf niet zo gauw zal overkomen. Iedereen kan een probleemgeval zijn. Sterker nog, je zult er maar net een zijn!quote:Op maandag 8 november 2010 21:22 schreef mefke79 het volgende:
ik denk dat er ergens een gulle middenweg zou moeten zijn tussen 'bevallen mag je niet voelen, wij eisen een keizersnede' en ' we doen het gewoon thuis, tussen de kaarsjes, zonder hulp'...
oh heerlijk dat je die dagen dan ook echt even niets hoeft. Lekker bijslapen indien nodig, lekker tutten enzo, dat soort dingen.quote:Op maandag 8 november 2010 21:23 schreef mrien het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik dus ook, laat ik het wel gewoon achterwege
Ze zijn nog in gebruik hier door Lotte, even kijken of ik de achterste stapel nog maar ga wassen
Ik ga het ook heerlijk vinden denk ik, vooral dat ik er niet meer zo vroeg uit hoef, niet meer op de fiets moet als ik geen zin heb, dat soort dingen
Lotte gaat wel gewoon naar de creche die dagen, dus dan heb ik ook echt tijd voor mezefl
Het ging mij niet om het kunnen kiezen voor al dan niet thuisbevallen, maar het hele circus dat er hier om heen voelt voor mij niet 'gezond' aan. Baseer ik dan wel een beetje op documentaires, en verhalen van mijn vk (die aangeeft dat sommige artsen mij dus helemaal niet een 'vrije keuze' zouden geven, maar liever een ks, en daarin dus ook hun 'patienten' proberen te manipuleren, want 'onder controle'). En dan natuurlijk Ricki Lake's werk: Business of Being Born.quote:Op maandag 8 november 2010 21:18 schreef Claudia_x het volgende:
Het verbaast mij juist nog steeds hoe nuchter er gedaan wordt over bevallingen als je bedenkt welk percentage van de thuisbevallingen alsnog in het ziekenhuis eindigt. Ik vind de Nederlandse houding (voor zover er over één houding te spreken valt, want veel vrouwen kiezen juist voor het ziekenhuis) dan ook niet 'gezonder'. Waarom zou nuchter per definitie 'gezonder' zijn? En waarom is het raar om een bevalling als een medische bedoening te zien?
Zielig voor de onderstenquote:Op maandag 8 november 2010 21:35 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh heerlijk dat je die dagen dan ook echt even niets hoeft. Lekker bijslapen indien nodig, lekker tutten enzo, dat soort dingen.
En ik heb zo verschrikkelijk veel hydrofielen gekregen tijdens en na de zwangerschap van Amélie dat ik ze alvast verdeeld heb, de ongebruikte (! serieus...) helft is nu naar de babykamer. Op Amélie's kamer staan er nog 20 (!) en daarvan worden er alleen eh de bovenste 4 ofzo steeds gebruikt. Als ze gebruikt zijn gaan ze in de was en daarna weer terug in de kast. Soms keer ik de stapel om, voor het ideeanders is t zielig voor de ondersten
Als je ze strijkt nemen ze minder vocht op, schijntquote:Op maandag 8 november 2010 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier werd me bij de intake ook verteld dat de hydrofielluiers gestreken moeten zijn, en we hebben geen thuisbevalling, maar het strijken is tegenwoordig om een beetje een aparte reden:
Mensen wassen niet meer op hoge temperaturen, terwijl witte hydrofielluiers gewoon op 95 graden gewassen kunnen worden, maar als je ze op 40 graden wast en dan strijkt dan gaan de bacterieën die er bij 40 graden niet uitgaan door het strijken ook nog even uit...
Als je ze gewoon op 95 graden wast is het dus niet noodzakelijk
Overigens komen hydrofielluiers enorm gekreukeld uit de droger, dus als je ze nog een beetje netjes gevouwen in de kast wilt hebben liggen dan is strijken ook weer nodig.
quote:Op maandag 8 november 2010 21:44 schreef mrien het volgende:
Maar ziet er wel mooier uit in de kast inderdaad
Je doet alleen alsof dat 'minder kans'-gedeelte iets triviaals is terwijl het daar mijns inziens juist om gaat! Het idee is dat die kans over het algemeen kleiner is door bepaalde protocollen te hanteren. Er is natuurlijk nog een hevige discussie gaande over of dat daadwerkelijk zo is. Ik merk dat die discussie in Nederland heviger aan het worden is en serieuzer gevoerd wordt. De politiek wil bijvoorbeeld onderzocht hebben of het niet beter is om minder 'laconiek' met thuisbevallingen om te gaan, en of er niet beter minder lang gewacht kan worden met het inleiden van een bevalling. En iets wat Nederlandse vrouwen jarenlang tot een bron van grote frustratie is geweest, namelijk de beschikbaarheid van pijnstilling (of beter gezegd: het gebrek daaraan), is ook aan het veranderen. Kortom: de medicalisering lijkt hier op gang te komen.quote:Op maandag 8 november 2010 21:35 schreef Basboussa het volgende:
Elke bevalling kan fout gaan, op welk moment dan ook. Met 800 dokters om je heen kan dat ook, natuurlijk minder kans, maar niemand kan je de garantie geven dat het goed gaat. En dat proberen ze hier dus wel steeds meer te doen.
Ik lees gewoon over je blijde nieuws heen. Van harte gefeliciteerd!quote:Op maandag 8 november 2010 19:46 schreef Caatje. het volgende:
Ik zou ook graag in het lijstje komen te staan, met de vermoedelijke datum 2-7-2011!
hihi wacht maar!quote:Op maandag 8 november 2010 21:48 schreef laiveneertiekje het volgende:
Caatje, gefeliciteerd, en juli al. Ik beschouw mezelf nog steeds als pril zwanger, en je zit gewoon bijna een maand achter mij aan..
Ik ook hoor..heb toevallig pas m'n kasten wat opgeruimd met de achterliggende gedacht dat de kraamhulp die ook zal openenquote:Op maandag 8 november 2010 21:46 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Ik faal zo ontzettend als georganiseerde huisvrouw/moeder/domestic diva...
Dankje!quote:Op maandag 8 november 2010 20:06 schreef Caatje. het volgende:
[..]
Nog iemand voor juli in de lijst van wachtenden. Leuk en jij ook gefeliciteerd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |