Ik had het gewoon weer goed: "Het voorstel was van het vorige kabinet. De wijziging werd met 36 leden tegen 33 stemmen aangenomen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:53 schreef JoaC het volgende:
e Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel
* Inkadering in Winkeltijdenwet van bevoegdheid vrijstellingverlening of toekenning ontheffingsbevoegdheid in verband met toeristische aantrekkingskracht gemeenten (31.728)
na hoofdelijke stemming met 36 stemmen (CDA, SP, ChristenUnie, SGP en OSF) voor en 33 stemmen tegen aangenomen.
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:34 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Vreemd, hopen dat ik de link weer vinden kan... Of ik las te snel en dan was de pvda in de 2e kamer tegen maar de pvda in de 1e kamer voor, ook niet onmogelijk. Ook vreemd dat de sp nu ineens voor was in de 1e kamer, eerder was men er tegen ook ivm kleine ondernemers, concurerrend kunnen zijn en hun dag vrij niet hoeven opgeven..
quote:ROTTERDAM - Winkelboulevard Alexandrium in Rotterdam blijft iedere zondag geopend, ook al stemde de Eerste Kamer dinsdag in met een beperking van het aantal koopzondagen. Dat stelde verantwoordelijk wethouder Dominic Schrijer (PvdA) in een reactie.
Schrijer vindt de wet onnodig en overbodig. 'Rotterdam trekt jaarlijks 10 miljoen toeristen. Dan kun je niet zeggen: daar begint het toeristische gebied en daar stopt het. We hebben als Rotterdam een pad uitgestippeld voor een stedelijke regeling, net als in Den Haag en Amsterdam', aldus de wethouder. 'Uitgangspunt is dat alle ondernemers in Rotterdam op zondag open kunnen.' De regeling zou in februari in de gemeenteraad moeten worden besproken.
Buitengebied
Het gerechtshof in Den Haag bepaalde in augustus dat Alexandrium - een van de grootste winkelcentra in ons land - elke zondag open mag zijn. Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt. Alexandrium zou een buitengebied zijn en geen toeristisch gebied. Maar volgens Schrijer verandert het aangenomen wetsvoorstel niets aan de uitspraak van het hof en blijft Alexandrium dan ook gewoon open op zondag.
Ja / neequote:Op dinsdag 23 november 2010 20:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?
Laat me raden....dat waren vast de multinationals die bezwaar hadden....quote:Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt.
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dankzij het huidige kabinet waar de VVD als grootste in zit is het wetsvoorstel er gekomen. De PvdA heeft gewoon tegen gestemd.
Ongetwijfeld. Maar die vormden een seculiere minderheid in een vooral christelijk-conservatief kabinet. In dit kabinet staan VVD en PVV echter tegenover alleen het CDA, en de gedoogsteun van de SGP hebben ze niet nodig. Bij de PvdA kun je het opportunisme noemen, maar de VVD is in dezen gewoon zwak.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:56 schreef Jane het volgende:
Afgelopen zomer zijn wij nog hartelijk uitgelachen door een Italiaan, toen we vroegen of in het nabijgelegen plaatsje de winkels open waren op zondag. 'Natuurlijk zijn die open, hahahahaha! De winkels zijn elke dag open.'.
Ja, sorry voor de stomme vraag meneer, maar in Nederland is dat wat minder vanzelfsprekend. Itt tot in Italië zit er namelijk bij ons bijna geen hond in de kerk, maar de winkels moeten wel dicht blijven op zondag. In naam van God. Oh, en dan heb je ook nog wat mensen die het dan zogenaamd voor de 'kleine middenstander' op gaan nemen, want die gaat er natuurlijk aan onder door als elke dag de winkels open moeten zijn. Wat zegt u? Hier in Italië zijn er ook genoeg kleine winkels die wel gewoon overleven? Ja, dat klopt, maar in Nederland schijnen die dan allemaal failliet te gaan.
Nee, vers brood van de bakker eet ik alleen in de vakantie. In Nederland is de bakker namelijk alleen open op tijden dat ik op mijn werk zit. Ja, raar inderdaad.
Wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was?quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
We zaten ergens in midden in Umbrië. Ik heb in de COOP-supermarkt (want daar heb ik het met name over) buiten onszelf geen buitenlander gezien. Dus tja, toeristisch gebied... Heel Italië is misschien wel toeristisch gebied dan. In de zomer is het daar overal lekker weer, nietwaar? Maar ik heb het dus niet over iets als Venetië of Rome ofzo.quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.quote:Op zondag 28 november 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Ik zat een paar dagen geleden trouwens naar een aflevering van Andere Tijden te kijken (op uitzendinggemist.nl), over hoe de Duitse soldaten in WOII hier tegen Nederland en de Nederlanders aankeken. Een van de eerste dingen die naar voren kwam was dat ze zich verbaasden hoe dit hele land op zondag tot stilstand kwam en dat dat absoluut niet was wat ze gewend waren.
We zijn dus altijd al zo raar geweest en buitenlanders hebben het ook altijd al heel achterlijk gevonden.
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.quote:Op zondag 28 november 2010 22:56 schreef Wombcat het volgende:
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Dat verdiende dan juist het respect van de Duitsers.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
Ik wil nul koopzondagen en jij roept dat we D'66 moeten stemmen, dus vraag ik jou of die voor nul koopzondagen zijn.quote:Waar héb je het over?
Nog een reden waarom het bei uns in der Heimat besser ist.quote:In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post. De Duitser in Andere Tijden had het niet over winkelsluiting, maar over de bussen die blijkbaar destijds in Nederland niet eens op zondag reden. Of iig niet in de regio waar hij gelegerd was. Hij noemt dat 'typisch Hollands', 'op zondag doet niemand iets'.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
in duitsland zijn supermarkten gewoon dicht op zondag.quote:Op zondag 28 november 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Ik zat een paar dagen geleden trouwens naar een aflevering van Andere Tijden te kijken (op uitzendinggemist.nl), over hoe de Duitse soldaten in WOII hier tegen Nederland en de Nederlanders aankeken. Een van de eerste dingen die naar voren kwam was dat ze zich verbaasden hoe dit hele land op zondag tot stilstand kwam en dat dat absoluut niet was wat ze gewend waren.
We zijn dus altijd al zo raar geweest en buitenlanders hebben het ook altijd al heel achterlijk gevonden.
Kijk ff 1 post boven je.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:19 schreef ScherpeNoor het volgende:
[..]
in duitsland zijn supermarkten gewoon dicht op zondag.
Loopt dat synchroon met het rookverbod in de horeca?quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:47 schreef Mike het volgende:
Frankrijk heeft ook wat vreemds overigens: daar mogen winkels op zondag open zijn, maar mag er geen personeel werken.
Kortom: die uitspraak van die duitse soldaat had niets te maken met de winkelsluitingswet en dus ook met dit topic.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:16 schreef Jane het volgende:
Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post. De Duitser in Andere Tijden had het niet over winkelsluiting, maar over de bussen die blijkbaar destijds in Nederland niet eens op zondag reden.
Vind ik eigenlijk wel een prachtig plan.quote:Frankrijk heeft ook wat vreemds overigens: daar mogen winkels op zondag open zijn, maar mag er geen personeel werken.
Als je NUL koopzondagen wil moet je links stemmen. Of streng Christelijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:01 schreef Kingstown het volgende:
Ik wil nul koopzondagen en jij roept dat we D'66 moeten stemmen, dus vraag ik jou of die voor nul koopzondagen zijn.
Dat is dus het grote probleem in NL....we hebben oneindige veel partijen en partijtjes die allemaal verdacht veel op elkaar lijken. Eerst gaan ze splitsen en daarna gaan ze fuseren om uiteindelijk weer afsplitsingen te krijgen.quote:Als je NUL koopzondagen wil moet je links stemmen. Of streng Christelijk.
Duh, daarom word je dus uitgelachen om je 'domme' vraag of de winkels op zondag open zijn. Wel even opletten, hè.quote:Op zondag 28 november 2010 18:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was?
De Supermarkten zijn daar al JAREN elke zondag open.
Ben bang dat veel vakkenvullers dat niet leuk vinden, want zij krijgen dubbel betaald.quote:Op dinsdag 30 november 2010 18:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vind ik eigenlijk wel een prachtig plan.
Op die manier ook geen oneerlijke concurrentie....laat de baas van AH, dan zelf maar eens in de winkel gaan staan.
Laat de baas zelf maar de vakken vullen en als hij zo met zijn personeel meeleeft, dan betaald hij ze maar dubbel op zaterdag.quote:Ben bang dat veel vakkenvullers dat niet leuk vinden, want zij krijgen dubbel betaald.
bronquote:Supers Deventer elke zondag open
De voltallige coalitie in Deventer sprak gisteravond steun uit voor het voorstel, meldt dagblad De Stentor. Ook de partijen Algemeen Plattelands Belang (APB) en Trots op Nederland schaarden zich achter het collegevoorstel. Terwijl de overige oppositiepartijen forse kritiek hadden op het plan, sprak APB zich net als de coalitiepartijen VVD en D66 uit om verder te gaan dan alleen te regelen dat de levensmiddelensector, waaronder bijvoorbeeld ook bakkers en slagers vallen, open mag.
Keuzevrijheid
Het APB, bij monde van Erik Stegink, is van mening dat elke winkelier de kans moet hebben open een winkel op zondag te openen. Dat geeft volgens de partij gelijke kansen, eigen keuzevrijheid en geen oneerlijke concurrentie tussen winkels die wel en niet elke zondag open mogen. Stegink daagde de VVD uit met een voorstel daartoe te komen, als de gemeenteraad over twee weken verder praat over de zondagopening. Voor verruiming lijkt volstrekt geen raadsmeerderheid te zijn. De raad besluit over twee weken verder over zondagopening.
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.quote:
En weer zal een gemeentelijk initiatief waar de meerderheid van die gemeente zich gewoon achter schaart vernietigd worden door bemoeizucht vanuit de andere kant van het land. Ze hebben het ook maar druk, daar in Den Haag.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.
En zo is het.quote:Op donderdag 2 december 2010 00:27 schreef LB06 het volgende:
Precies. Daarom vind ik het standpunt van D66 en Groenlinks ook zo goed. Er wordt geen landelijk verbod of beperking gesteld aan het aantal koopzondagen (wat nu dus wel het geval is) en er wordt ook geen 'vrijheid' opgedrongen, wat de VVD wil (maw je wordt niet gedwongen maar eigenlijk moet je wel vanwege de concurrentie).
Houd het lekker regionaal, zodat gemeentes in Zeeland en Overijssel e.d. lekker dicht kunnen blijven en grote steden en andere niet-christelijke bolwerken gewoon open kunnen, zonder dat er gekibbeld hoeft te worden over toeristische gebieden. Dan hebben christelijke gemeentes geen last van concurrentie op zondagen in de eigen gemeente (e.g. een AH die niet erg verbonden is met de gemeente), terwijl winkels in gemeentes die niet overwegend christelijk zijn gewoon open kunnen. Bovendien, dan gaan die gemeenteraadsverkiezingen tenminste nog eens ergens over.
Het is alweer een jaar of 3 geleden.... maar toen ik op een terras zat in Deventer in 2007, hoorde ik aan de ene kant van me Duits, en aan de andere kant hoorde ik Frans.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.
Je hebt geen noodzaak nodig voor vrijheid. Je hebt noodzaak nodig voor een wet. En een winkelsluitingstijdenwet is niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 2 december 2010 02:08 schreef ondeugend het volgende:
Ik begrijp de noodzaak niet zo eigenlijk. Veel winkels zijn tot 's avonds laat geopend zelfs zaterdags.
We leven al zo gejaagd.. en nee het heeft niets met geloof te maken voor mij.
Waar bemoei jij je mee?quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
Doe nou niet zo moeilijk. Laat die Fries jouw dagindeling gewoon regelen.quote:
quote:Op donderdag 2 december 2010 06:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doe nou niet zo moeilijk. Laat die Fries jouw dagindeling gewoon regelen.
Net zo fucked-up als mongolen die klagen omdat WikiLeaks geheime misdaden openbaar maakt.quote:Op donderdag 2 december 2010 06:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat iemand het in zijn hoofd haalt om zoiets te zeggen, daar krijg ik gewoon echt rillingen van. Het gaat niet echt ergens over, maar de gedachte die erachter steekt, dat de anders dat allemaal zou moeten verantwoorden en een goede reden moet hebben om enige vrijheid te mogen behouden.
http://www.dumpert.nl/med(...)_julian_assange.htmlquote:Op donderdag 2 december 2010 06:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zo fucked-up als mongolen die klagen omdat WikiLeaks geheime misdaden openbaar maakt.
Ik zag het. De Leaks maken heel wat losquote:Op donderdag 2 december 2010 06:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/med(...)_julian_assange.html
Dat een meerderheid iets wil betekent niet dat het een goede zaak is. Ik vind het niet meer dan terecht dat de centrale overheid hier op de rem trapt.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En weer zal een gemeentelijk initiatief waar de meerderheid van die gemeente zich gewoon achter schaart vernietigd worden door bemoeizucht vanuit de andere kant van het land. Ze hebben het ook maar druk, daar in Den Haag.
Ik vind inderdaad dat je je moet verantwoorden als je broodroof wilt plegen op kleine winkeliers.quote:Op donderdag 2 december 2010 06:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat iemand het in zijn hoofd haalt om zoiets te zeggen, daar krijg ik gewoon echt rillingen van. Het gaat niet echt ergens over, maar de gedachte die erachter steekt, dat de anders dat allemaal zou moeten verantwoorden en een goede reden moet hebben om enige vrijheid te mogen behouden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |