Acht weken geleden ben ik begonnen met een project. Ik moest met drie andere mensen een project afmaken. In het begin ging het al slecht. Ik werd ingedeeld met een persoon die achteraf totaal niet de capaciteiten bezit voor het HBO. Hier kom ik later op terug, ik zal 'm Peter noemen.
In de derde week viel het doek voor een van de projectgroep collega's. Hij had zes jaar geleden dezelfde studie zonder succes gedaan, en zijn idee dat een BSA maar vier jaar geldig was, was onjuist. Helaas voor ons was dit een groot verlies, omdat we al met Peter in een groep zaten.
In week zes moesten de laatste voorbereidingen afgemaakt zijn. Een plan van aanpak was door mij gemaakt. Een ander projectgroeplid had de planning gemaakt. We vroegen Peter om de doelen van het project te beschrijven. Navraag leerde dat hij het prima had afgemaakt, er uuuuren aan besteed had, en het vervolgens naar ons had gemaild. Wat kregen we? Een klein tekstje dat niet over het goede onderwerp ging, veel van de eisen had gemist en dus over moest. Confrontatie ging hij niet uit de weg, hij zei simpelweg dat dit alles was wat hij kon.
We moesten ook op individuele basis een product inleveren. Dit was een samenspel van alle vaardigheden geleerd in de vakken bij elkaar. Als wij aan het hoofdproject wilden, dan vroeg Peter ons de oren van het hoofd voor zijn individuele project. Als wij aan het gezamelijke project zaten, zat Peter meestal op voetbalzone.nl, of een ander bespottelijke voetbalsite.
Uiteindelijk was het moment van de presentatie daar. Nadat wij met z'n tweetjes werkelijk waar AL het werk van Peter moesten overmaken, was het zaakje net op tijd klaar. Het was een behoorlijke eindsprint. We kregen drie dagen voor de deadline van het project nog een enorm aanvullend eisenpakket per e-mail. Belachelijk, maar het lukte dankzij ons. We zijn twee dagen van acht uur 's ochtends tot tien/elf uur 's avonds bezig geweest.
De aanvankelijke roostering was: 13:55-14:25 - presentatie groepsproject + mini presentaties van individuele projecten. Van 14:55 tot 15:20 was er een verplichte presentatie voor twee andere vakken. Pas om 14:15 waren de docenten klaar om onze presentatie aan te horen. Die ging mijns inziens prima. Het persoonlijke project was ook prima verlopen. Door alle uitloop waren wij pas om 14:40 klaar. Prima, want gelukkig hadden we nog 15 minuten voor de andere presentatie.
Helaas was de vorige groep nog druk bezig. Pas om 15:20 konden wij terecht. Daarop ging ik naar de docent. Ik vertelde hem dat dit problemen ging opleveren, aangezien ik uiterlijk 15:30 weg kon. Volgens het rooster waren wij om 15:20 klaar, en daarop heb ik mijn werkschema aangepast. Dat kon hij allemaal begrijpen, en we zouden het verder per mail afhandelen.
Tijdens mijn werk, om 18:00, kreeg ik een SMS van een groepslid. We hadden een onvoldoende, omdat voor een van de twee vakken een onvoldoende presentatie was afgeleverd. Waarom hij onvoldoende was, was niet bekend. Ik kon die docent wel de nek omdraaien. Het was immers ZIJN probleem dat hij te laat was, en vervolgens wordt het ONS probleem dat we niet kunnen presenteren. Daarnaast krijg ik het idee dat er totaal geen rekening wordt gehouden met het feit dat er normaal vier capabele personen in een groep zitten, in plaats van twee personen en een kneus. Over Peter heb ik het vaak genoeg gehad met docenten, maar ik kon hem moeilijk buiten de groep zetten, omdat hij wel altijd meedeed.
Conclusie: Ik ben BOOS. En niet een beetje, ik ben ONTZETTEND PISSIG. Zo. Deze grap kost me 10 studiepunten godverdomme!
Die incapabele docenten zou ik graag een klap verkopen. Sinds wanneer is hun probleem ons probleem? Ik heb nu al een paar serieuze e-mails verstuurd met wat vragen. Deze worden niet beantwoord. Ook hoor ik niets terug over mijn verzoek om een andere afspraak te maken. Daarnaast vind ik het al bespottelijk op zich dat wij een paar dagen van tevoren even een extra eisenpakket krijgen per e-mail. Ook spraken docenten zich uit over huiswerk dat wij niet gemaakt zouden hebben. Dit was echter nergens te bekennen in de eisen die ze nochtans ZELF online hadden gezet. Ik denk dat Peter niet lang meer zal studeren.
Samenvatting van het hele verhaal tot nu toe:Ik doe een vier persoons project van acht weken. 1 persoon stopt na 3 weken met de studie, en nog een student kan helemaal niets en is incapabel. De docenten erkennen dat wij het lastig hebben.
Doordat de planning van de beoordelingen compleet uit de hand loopt door slechte planningen van de docenten zelf, kan ik onmogelijk aanwezig zijn bij de beoordelingen. Wij krijgen zomaar een onvoldoende omdat wij er niet waren om ons product te verdedigen.
Pogingen om een nieuwe beoordeling aan te vragen mislukken. Het duurt een week voordat ik antwoord krijg op e-mails. Uiteindelijk na zeuren kan ik bij de docent op kantoor komen, en mogen we het project opnieuw inleveren. Na getouwtrek is het allemaal voldoende.
Tot ik bovenstaande mail kreeg ....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Opa.Bakkebaard op 12-12-2010 17:23:41 ]