abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88266354
Binnenkort wordt onze nieuwe keuken geinstalleerd en we hebben een hoop apperatuur in de keuken.. We hebben van de keukenwinkel een lijst met installatie gegevens gekregen waarin het aantal benodigde Watt vermeld wordt.

Graag zou ik willen weten hoeveel groepen er in de groepenkast nodig zijn voor deze apparaten:

Verlichting: 100 W
Afzuigkap : 300W
Koelkast : 120 W
Vriezer: 100 W
Vaatwasser : 2700 W
Magnetron : 3600 W
Oven: 3600 W
Boiler tbc Quoker: 2200 W
Electrische kookplaat: 7200 W

Ik zal proberen om morgen een foto van de huidige groepenkast te posten..
Er zit (vlg mij) al een 3-fase aansluiting voor bv de kookplaat..

Wie kan mij helpen met het uitrekenen van het aantal groepen?
Kan er ook een uitleg van de berekening bij? dan kan ik het volgende keer zelf ;)

Alvast bedankt!

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:55:30 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:58:49 #3
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88266619
Vaatwasser : 2700 W = eigen groep
Magnetron : 3600 W = eigen groep
Oven: 3600 W = eigen groep
Boiler tbc Quoker: 2200 W = eigen groep
Electrische kookplaat: 7200 W = aparte kookgroep (2x220 of een krachtgroep, afhankelijk van manier van aansluiten cq. of er 1 of 3 fasen in je meterkast zitten)

De overige dingen kunnen op een groep, samen met nog wat wcd's en lampen bv (of een woonkamer oid)

Houd er rekening mee dat je boven je werkblad eigenlijk 2 aparte groepen moet hebben (hoeven geen aparte eindgroepen te zijn, bv 1 waar de rest van de keuken opzit als koelkast vriezer verlichting etc. en 1 van bv de woonkamergroep)
pi_88266762
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:58 schreef gateway het volgende:
Vaatwasser : 2700 W = eigen groep
Magnetron : 3600 W = eigen groep
Oven: 3600 W = eigen groep
Boiler tbc Quoker: 2200 W = eigen groep
Electrische kookplaat: 7200 W = aparte kookgroep (2x220 of een krachtgroep, afhankelijk van manier van aansluiten cq. of er 1 of 3 fasen in je meterkast zitten)

De overige dingen kunnen op een groep, samen met nog wat wcd's en lampen bv (of een woonkamer oid)

Houd er rekening mee dat je boven je werkblad eigenlijk 2 aparte groepen moet hebben (hoeven geen aparte eindgroepen te zijn, bv 1 waar de rest van de keuken opzit als koelkast vriezer verlichting etc. en 1 van bv de woonkamergroep)
thanks..
dat laatste snap ik alleen niet wat je bedoelt...

A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_88266899
Als stelregel kun je aanhouden dat alles met een aansluitwaarde van (meer dan) 2000W een eigen groep zou moeten hebben. In dit geval krijg je dan dus inderdaad 5 groepen en een kookgroep.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:04:46 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88266952
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 22:01 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

thanks..
dat laatste snap ik alleen niet wat je bedoelt...
boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keuken
pi_88266970
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:04 schreef gateway het volgende:

[..]

boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keuken
wat is een wcd?? :@

pi_88267012
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:03 schreef pussywillow het volgende:
Als stelregel kun je aanhouden dat alles met een aansluitwaarde van (meer dan) 2000W een eigen groep zou moeten hebben. In dit geval krijg je dan dus inderdaad 5 groepen en een kookgroep.
ahh.. dat is handig om te weten..

hoeveel W zijn een wasmachine of een droger??

dinsdag 2 november 2010 @ 22:07:54 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88267101
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 22:05 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

wcd = wandcontactdoos = duur woord voor stopcontact :)

Zin van die 2groepen boven werkblad is dat er gelijktijdig enkele flinke toestellen op gezet kunnen worden.
Denk aan een broodrooster, snelkoker, koffiezetter.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 2 november 2010 @ 22:07:54 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88267102
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:05 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

wandcontactdoos ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_88267108
WCD = een wandcontactdoos. En inderdaad, als je de koelkast in de keuken hebt staan, wordt er altijd aangeraden de aanwezige WCD's over 2 groepen te verdelen
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:08:23 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88267132
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 22:05 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

ahh.. dat is handig om te weten..

hoeveel W zijn een wasmachine of een droger??
wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroep
pi_88267412
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:08 schreef gateway het volgende:

[..]

wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroep
maar.. als je bovenop de bovengenoemde apparaten ook nog een droger en wasmachine in de keuken zet.. heb je dan echt 7 groepen nodig??
Of kan je een beetje "sjoemelen" met 6 groepen omdat je in praktijk niet alle apparaten tegelijkertijd aan zou hebben??

pi_88267566
Alle toestellen boven de 2000W horen een eigen groep te hebben en de wandcontactdozen boven het werkblad verdelen over 2 groepen

groep 1 Verlichting:100 W Afzuigkap:300W Vriezer:100 W Wandcontactdoos algm 200W
groep 2 Koelkast :120 W Wandcontactdozen algm 200W
groep 3 Vaatwasser : 2700 W
groep 4 Magnetron : 3600 W
groep 5 Oven: 3600 W
groep 6 Boiler tbc Quoker: 2200 W
groep 7 Kookgroep : 7200 W

op groep 1 en 2 mag ook nog meer aangesloten worden tot de maximale belasting bereikt word van 3680VA, waarbij voor een lichtpunt 50VA kan worden aangenomen en een wandcontactdoos voor algemeen gebruik 200VA
pi_88267818
En hoeveel groepen kunnen er zomaar op een groepenkast??
ik neem aan dat je niet 100 groepen op 1 groepenkast kan zetten...

pi_88268062
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:19 schreef Barretje80 het volgende:
En hoeveel groepen kunnen er zomaar op een groepenkast??
ik neem aan dat je niet 100 groepen op 1 groepenkast kan zetten...
het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kan
je moet wel rekening houden dat er voor elke 4 eindgroepen een aardlekschakelaar nodig is en dat de hoofdschakelaar, kWhmeter en hoofdzekeringen aangepast zijn aan de belasting
pi_88268674
Vergeet ook je koffiezet apparaat niet, afhankelijk van het model kan die ook veel stroom trekken.

Voor een senseo ( :r ) heb je al bijna weer een aparte groep nodig.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_88270741
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:31 schreef Sakura het volgende:
Vergeet ook je koffiezet apparaat niet, afhankelijk van het model kan die ook veel stroom trekken.

Voor een senseo ( :r ) heb je al bijna weer een aparte groep nodig.
wij drinken geen koffie..
en voor thee is er de Quocker..
enige wat nog aangesloten kan worden is het broodrooster.. verder geen apparaten

(we hebben er al genoeg lijkt me ;-) )

pi_88270792
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 22:23 schreef exlurker het volgende:

[..]

het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kan
je moet wel rekening houden dat er voor elke 4 eindgroepen een aardlekschakelaar nodig is en dat de hoofdschakelaar, kWhmeter en hoofdzekeringen aangepast zijn aan de belasting
dus in theorie zou ik minstens 2 aardlekschakelaars nodig hebben in mijn groepenkast.. of.. iig voor de keuken 2 en eigenlijk NOG een voor de rest van het huis??

pi_88271065
Weet niet hoeveel groepen je verder nog in huis hebt voor verlchting en wandcontactdozen
Maar naast de groepen voor de keuken zal je best ook nog een wasautomaat en wasdroger hebben. Dus drie aardlekschakelaars zal je zeker nodig hebben
pi_88271169
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 23:18 schreef exlurker het volgende:
Weet niet hoeveel groepen je verder nog in huis hebt voor verlchting en wandcontactdozen
Maar naast de groepen voor de keuken zal je best ook nog een wasautomaat en wasdroger hebben. Dus drie aardlekschakelaars zal je zeker nodig hebben
de was automaat en droger komen ook in de keuken ;)

( de man in de keukenzaak vroeg al of we een machine kamer aan het bouwen waren :9 )

pi_88272252
Kort gezegd is het slim om je groepenkast te vernieuwen. Ik zou in dat geval de aansluiting laten verzwaren naar 3x25ampere en een 3-fasenkast aanschaffen.

Dat wordt dan dus een kast met: 1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars (mogelijkerwijs één daarvan 3-fasen zodat de kookplaat op meerdere fasen kan), 6 eindgroepen voor de keuken, 1 kookgroep en daarbij je reeds bestaande groepen overzetten naar de nieuwe kast. Aangenomen dat je nu max 5 groepen had.

Gr. Richard.
  woensdag 3 november 2010 @ 00:17:54 #23
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_88273461
hoeveel mensen hebben er hier meer dan 6 groepen in huis die hard roepen dat je ruim 10 groepen nodig hebt?

(ben al blij dat ik van 3 groepen 1 fase naar 6 groepen en 3 fase ben thuis)
pi_88274775
Ik heb er 18, en ik kook nota bene op gas :@ :@
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_88276467
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:
hoeveel mensen hebben er hier meer dan 6 groepen in huis die hard roepen dat je ruim 10 groepen nodig hebt?

Wat groepen betrefd zijn we in Nederland nog heel bescheiden, in de ons om liggende landen hebben ze er veel meer
pi_88276536
Een groepenkast gemonteerd in 2007 in een vrijstaande woning
pi_88276571
Ik heb er op het moment maar een stuk of 8 maar dat gaat in mijn nieuwe appartementje denk ik wel anders worden :@ . Allemaal hi-fi apparatuur die ik het liefst ook op 1 aparte groep heb :+
No amount of money ever bought a second of time.
pi_88277618
quote:
Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:

Ik in ieder geval, 3x 2 polige ALS, 1x 3 polige ALS, 9 groepen + 1 kookgroep + 1 krachtgroep.

Het gaat er ook niet om of het hard geroepen wordt, de regelgeving is gewoon zo. En terecht. Je hebt dan nl. aan 3 'algemene' groepen genoeg omdat die niet meer extreem worden belast.

@Exlurker: er zijn wel mooiere kasten te koop voor dat aantal groepen... ook van ABB. Verder ziet het er wel overzichtelijk en netjes uit natuurlijk :). Op de site van Holec kun je trouwens een leuke 'stickermaker' vinden die (mits geprint op A4 stickervellen) erg netjes en met kleuren de groepen van teksten e.d. kunnen voorzien.
pi_88320543
quote:
Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:

6 is tegenwoordig wel zowat een minimum voor nieuwbouw, 2 lichtgroepen,wasmachine, wasdroger, vaatwasser en een magnetron en dan kook je nog op gas.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_88333497
Eigenlijk absurd dat iedereen het wel altijd heeft over hoeveel groepen ze nodig hebben, maar nooit of ze een enkel fase of een driefase groepenkast nodig hebben en hoe zwaar de hoofdzekering moet zijn.
Aan het eind kun je nog zoveel eindgroepen plaatsen, als de basis al niet in orde is dan kun je nog niet alles tegelijk gebruiken.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 4 november 2010 @ 17:48:19 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88333671
dan ga ik het zeker (ook) nog lastig krijgen met de oven, wasmachine, droger, koelkast, diepvriezer, magnetron, koffiezetapparaat, waterkoker en flessenwarmer wat er in de keuken moet komen :{ (overigens heeft wasmachine eigen groep als t goed is)
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_88357524
Wat klipper zegt, je kan nog zoveel groepen in je woning hebben, je bent altijd afhankelijk van wat de netbeheerder je bied

Standaard bij veel nutsbedrijven is de aansluiting 1 x 35A of 3 x 25A, hoewel in oudere woningen ook nog 1 x 20A of 1 x 25A voorkomt

1 x 20A = 4.6 kW
1 x 25A = 5.75 kW
1 x 35A = 8.05 kW
3 x 25A = 17.25 kW

Ga je uit van 6 groepen = 6 x 16A x 230V zou je uit komen op 22.08 kW, maar uit de praktijk blijkt dat zo'n vermogen nooit gelijktijdig word afgenomen. Bij de berekening van de aanvraag gaat men dan ook uit van 60% gelijktijdig
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 5 november 2010 @ 11:46:08 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88358491
ik heb sowieso ook begrepen dat je groepen ruimte's delen. Dus één groep doet bv een stukje keuken en woonkamer, de tweede groep stukje woonkamer en bovenverdieping oid ?

pi_88358771
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 11:46 schreef DJMO het volgende:
ik heb sowieso ook begrepen dat je groepen ruimte's delen. Dus één groep doet bv een stukje keuken en woonkamer, de tweede groep stukje woonkamer en bovenverdieping oid ?
Klopt helemaal en bij berekening gaat men van uit dat elk lichtpunt 50 W en elke wandcontactdoos 200 W kan verbruiken
pi_88361216
quote:
Op woensdag 3 november 2010 08:14 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat groepen betrefd zijn we in Nederland nog heel bescheiden, in de ons om liggende landen hebben ze er veel meer
Amerika is helemaal een feest volgens mij, ze presteren het daar om zeer veel stroom te gebruiken bij 110volt en 25 amp per groep(?)

Maar hij heeft wel een beetje een punt, de gemiddelde woning in nederland heeft geen 5 groepen voor alleen de keuken. Keuken en schuur zijn wel de plekken waar het snel op kan lopen. Een losse oven en magnetron kost al 2 groepen, terwijl een combi magnetron er maar 1 nodig heeft (maarja, die kan je ook niet tegelijk gebruiken zoals sommige mensen willen). Als je later een vaatwasser hebt gekocht en deze alleen snachts gebruikt kan die ook op de zelfde groep als de oven. Maarja als je toch groepen gaat aanleggen kan je het beter gewoon goed doen zodat je daar niet over hoeft na te denken, ook niet bij kleine uitbreidingen in de toekomst.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 5 november 2010 @ 13:08:38 #36
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88361391
het enige wat constant aan zal staan zijn de koelkast en diepvriezer. Dan erbij, maar niet tegelijkertijd de oven, het koffiezetapparaat, flessenwarmer voor babyflessen (hoewel dit ook in de magnetron kan), waterkoker, en afzuigkap.

hmm wellicht dat ik m'n fam vraag of hij er één extra groep bij kan zetten voor de oven/afzuigkap :{ ik vind het toch wel eng, aangezien we totaal maar drie groepen hebben waarvan één voor de wasmachine is :')

pi_88361687
Mijn energieverbruik per jaar is 4000 kWh niet gering dus, heb in mijn verdeelkast 5 groepen en de hoofdzekering is 1 x 25A. Er zijn nog nooit problemen ontstaan door overbelasting. Bezit koelkast. vriezer, wasautomaat,wasdroger, vaatwasser.combimagnetron,close-inn boiler,cv, pc ,tv en laptop.Moet er natuurlijk wel rekening mee houden om niet droger, wasautomaat en strijkbout tegelijk te gebruiken
pi_88371022
Ik heb gewoon 3 groepen in mijn HELE huis en er is nog nooit een stop doorgegaan. Ik kan wel 8 groepen aansluiten in mijn huis maar mijn hoofdzekering deel ik met mijn buren dus dan ben ik bang dat de hoofdzekering eruit vliegt nog voordat een stop eruit vliegt. Waarschijnlijk is het ook nog een oude met weinig Ampere.

Zijn die ontiegelijke hoeveelheden groepen nu niet een tikkie overdreven? Ik heb ook gewoon alle moderne apparatuur in mijn huis staan.

Zoals bij 90% van de huizen in NL moet je uiteraard niet je droger/wasmachine/ioven en strijkbout op hetzelfde moment aanzetten, maar slaat je hoofdzekering dan ook niet door als je dit doet met zo ontzettend veel groepen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_88371909
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb gewoon 3 groepen in mijn HELE huis en er is nog nooit een stop doorgegaan. Ik kan wel 8 groepen aansluiten in mijn huis maar mijn hoofdzekering deel ik met mijn buren dus dan ben ik bang dat de hoofdzekering eruit vliegt nog voordat een stop eruit vliegt. Waarschijnlijk is het ook nog een oude met weinig Ampere.

Zijn die ontiegelijke hoeveelheden groepen nu niet een tikkie overdreven? Ik heb ook gewoon alle moderne apparatuur in mijn huis staan.

Zoals bij 90% van de huizen in NL moet je uiteraard niet je droger/wasmachine/ioven en strijkbout op hetzelfde moment aanzetten, maar slaat je hoofdzekering dan ook niet door als je dit doet met zo ontzettend veel groepen?
Als je hoofdzekering minder dan het totaal van de groepen loop je daar op gegeven moment wel tegenaan ja. Als dat zo is moet je er nog steeds rekening mee houden dat je niet kan stofzuigen terwijl de vaatwasser en de droger aanstaan maar je kan wel 'makkelijker' dingen combineren, stofzuigen en wassen kan nooit tegelijk op dezelfde groep maar als het allemaal op verschillende groepen zit kan je wel iedere 2 apparaten tegelijk gebruiken. In jouw geval waar je ook de hoofdzekering van de buren eruit trekt is het inderdaad handiger om het bnnen 1 groep 'mis' te laten gaan.

Geen idee hoe dat in een woning zit maar in auto's en electrische apparaten waarbij ik er op gelet had was het altijd gelijk aan het totaal van de zekeringen die erachter zaten.
pi_88372756
Overdreven is het niet, en de regelgeving zegt dat als je nu zaken aanpast alles boven de 2kW wat een vaste plek heeft, een eigen groep krijgt. Een magnetron (niet combi!) haalt dat trouwens vaak niet (stond genoemd in een voorbeeld). Vroeger had niemand een electrische oven, magnetron, waterkoker, stofzuiger van 2000 watt, electrische friteuse, close-in boiler.... maar dat vergeten we vaak omdat het allem.

Het voordeel van veel groepen is dat je nauwelijks op hoeft te letten wat er aan gaat. Daarbij volstaan 2 of 3 algemene huisgroepen dan eigenlijk altijd.

Je hoofdzekering moet daarbij inderdaad wel in de gaten worden gehouden maar als je gewoon gaat rekenen en dan een 'gelijktijdigheidsfactor' van 60% aanhoudt, komt het helemaal goed.

Het is in huizen nooit zo dat de hoofdzekeringen net zo hoog zijn als het totaal van de groepszekeringen en de reden is dus die gelijktijdigheidsfactor. Als je 3-fasen hebt, moet je dus ook even nadenken op welke fase je wat aansluit.

Bij grote keukenverbouwingen zou ik zeker gelijk de groepenkast onder handen nemen zodat je zonder zorgen en comfortabel van je spullen kunt genieten!

Gr. Richard.
pi_88374745
Het enige waar ik op let is dat ik niet kook terwijl de wasmachine draait of dat ik de wasmachine gelijk aanzet met de vaatwasser. Voor de rest let ik nooit op wat ik allemaal tegelijkertijd aanzet. Ik heb nog nooit een stop erdoor gehad met mijn 3 stoppen.
Dat kost me totaal geen moeite en ik heb nog nooit met een dilemma gezeten dat dat problemen gaf.

Als je inderdaad een grote verbouwing doet ben je verplicht om je aan die nen norm te houden, maar om nu te zeggen dat het niet anders kan vind ik overdreven. Die nen norm is dan ook puur uit luxe zo gekozen, men wil niet kiezen maar alles tegelijkertijd aanzetten. Voor veiligheid maakt het geen ruk uit.

Als ik 8 groepen ga maken en mijn buren hebben dat ook, dan ben ik bang dat de gezamelijke hoofdzekering eruit vliegt en dat gebeurt dan natuurlijk alleen als de buren op vakantie zijn (Wet van Murphy). :X
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_88394982
De NEN1010 is er inderdaad niet alleen voor de veiligheid maar ook voor de bruikbaarheid van de installatie (lees: comfort).

Het kan best zijn dat jij een probleem hebt omdat je hoofdzekeringen deelt (wat ik wel een apart verhaal vind overigens) maar als iemand anders daar geen last van heeft, wat zou hem/haar er dan van moeten weerhouden om het maar gewoon volgens de norm te doen? Achteraf bijtrekken van groepen als het toch niet zo goed bevalt is nl. vaak veel werk en je kunt je huis maar beter op de toekomst richten dan op het verleden. Ook voor de evt. toekomstige verkoop is het wel fijn.
pi_88410608
Is niet apart, was in de jaren 30 heel gewoon. Iedereen in mijn straat heeft het zo op die manier.
pi_88430366
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 18:19 schreef Appeltje2010 het volgende:
...

Bij grote keukenverbouwingen zou ik zeker gelijk de groepenkast onder handen nemen zodat je zonder zorgen en comfortabel van je spullen kunt genieten!

Gr. Richard.
Dat heb ik gedaan.

En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet :(

Wil je het netjes volgens de norm en comfortabel, krijg je dat dus.

En read my lips jongens en meisjes: dat capaciteitstarief is niet voor niets ingevoerd. De volgende stap zal zijn dat een zwaardere, fors duurdere hoofdaansluiting verplicht wordt bij pakweg 9 groepen of meer. Alles onder het mom van veiligheid natuurlijk.
  zondag 7 november 2010 @ 13:20:37 #45
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88430509
1 x 35 ja, maar 3 x 35 niet...
pi_88431003
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan.

En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet :(

En read my lips jongens en meisjes: dat capaciteitstarief is niet voor niets ingevoerd. De volgende stap zal zijn dat een zwaardere, fors duurdere hoofdaansluiting verplicht wordt bij pakweg 9 groepen of meer. Alles onder het mom van veiligheid natuurlijk.
Dit had je van te voren kunnen nagaan. Het is totaal zinloos want 3 stoppen werk ook prima zonder na te denken wat je aan doet tegelijkertijd (behalve dan de standaard dingen waar je moet opletten in 90% van de huizen, zoals wasmachine, droger, stofzuiger en oven tegelijkertijd).
Ik heb er geen 500 p/j voor over om dat te kunnen :z
pi_88431821
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:21 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
1 x 35 ja, maar 3 x 35 niet...
Ja met 3 x 35A hoor je bij de groot verbruikers
pi_88433667
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef exlurker het volgende:

[..]

hoe werkt dat , die toeslag?? :o

pi_88434610
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef exlurker het volgende:

[..]

Dat is dus mijn punt.

Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:

Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...

Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.

Ik weet heus wel dat het in de praktijk geen enkel probleem is. Ik wil alleen maar zeggen: ga zolang het nog kan maar een beetje rekkelijk om met de normen, en bedenk of het nu echt nodig is om alles tegelijk op vol vermogen te kunnen gebruiken. Want ik voorzie dat binnen een paar jaar de Gruppengestapo door het land zal trekken om zoveel mogelijk burgers een grootverbruikersaansluiting door de strot te wringen.
pi_88434689
quote:
16s.gif Op zondag 7 november 2010 15:04 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

hoe werkt dat , die toeslag?? :o
Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgen :)
pi_88434712
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:29 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgen :)
mweh ik heb een gezamelijke rekening van het flatgebouw.. dus ik maak me minder zorgen... ;)

pi_88435085
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat is dus mijn punt.

Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:

Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...

Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.

Ik weet heus wel dat het in de praktijk geen enkel probleem is. Ik wil alleen maar zeggen: ga zolang het nog kan maar een beetje rekkelijk om met de normen, en bedenk of het nu echt nodig is om alles tegelijk op vol vermogen te kunnen gebruiken. Want ik voorzie dat binnen een paar jaar de Gruppengestapo door het land zal trekken om zoveel mogelijk burgers een grootverbruikersaansluiting door de strot te wringen.
Dat een woning goed verdeeld is over een aantal groepen heeft ook te maken met veiligheid, je kan nu eenmaal niet alles over een paar draadjes van 2,5 mm² laten lopen.
Dat de Gruppengestapo door het land gaat trekken, zoals jij zegt zal best mee vallen.
Het ligt altijd nog aan jou wat vermogen je gelijktijdig wil afnemen en ga je daar overheen word je vanzelf afgestraft door een doorgebrande hoofdzekering
pi_88457947
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat is dus mijn punt.

(...)
Ik heb meegerekend maar ik heb het gedaan zoals het hoort en daarmee gelijk jouw fout blootgelegd, reken ook maar even mee:

Inductie 7,4kw
Combi 3kw
Wasmachine: 2,4kw
Droger 2,4kw
Vaatwasser 2,4kw
Quooker (moest ik opzoeken) 1,6kw (hoeft niet per se apart dus maar wel makkelijk)
3 lichtgroepen: 8kw (das veel als alles al apart staat)
Totaal 27,2kw * 0,6 = 16,3kw = 71 ampere.... dus had je het prima gered op 3x25a.

Mijn advies aan jou: lekker terug laten brengen naar 3x25a. Dat kost je eenmalig nog geld maar dan iig niet mer jaarlijks.

Mijn advies aan Sjorsie: zoals je ziet kun je met 3x25a echt een heleboel, en op een standaard aansluiting (1x35 als het meezit) hoef je je ook echt niet snel zorgen te maken. MAAR als je ooit je keuken flink gaat verbouwen, weet dan dat die 3x25 je in gebruik niets extra kost (in tegenstelling tot 3x35), je zut het alleen moeten laten aanleggen en dat is (in verhouding tot de keuken) meestal peanuts :).

Gr. Richard.
pi_88461480
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan.

Zoals al gezegd kan je de 3 x 35A terug laten brengen naar 3 x 25A, dat kan hier en kosten mij 159,90 maar ik ging van 1 x 25A naar 3 x 25A, dat was toen een standaard tarief om je zekeringen te vervangen (inc nieuwe meter).

Ik heb ook alles wat zwaarder is dan 2Kw op een aparte groep staan, behalve de magnetron maar die gaat deze week er uit een komt een kleintje voor terug
pi_88462086
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat heb ik gedaan.

Daar liep ik laatst ook tegenaan. Ik wilde mijn aansluiting laten verzwaren maar kwam er gelukkig bijtijds achter.

Het schijnt dat de regelgeving veranderd is, vroeger betaalde je naar verbruik een bepaald bedrag, nu kijken ze alleen maar naar je aansluitingscapaciteit. Dat krijg je als mensen in de tweede kamer zonder enige kennis van zaken daarover beslissen.

3 x 25A lijkt veel, maar gaat feitelijk nergens over. Mijn inductiekookplaat heeft 4 pitten van elk max. 3200W (max 3600W per fase, 2 fasen.) De oven heb ik op de derde fase gezet, samen met de magnetron.

Koken en braden gaat dus wel tegelijk, maar de wasdroger of wasmachine of vaatwasser gedurende die tijd aanzetten wordt kritisch. Maar ik verdom het om 500,- extra vastrecht te betalen. 8)7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88465057
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.

@Bijvlagenzinvol: de hoofdzekeringen zijn langzame zekeringen en de laatst door jou genoemde apparaten verwarmen kortstondig. Ook zul je met de kookplaat niet continu alle vermogen vragen, je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij mij zit het ook zo in elkaar en ik let echt niet op wat ik tegelijk inschakel. Als je er maar voor hebt gezorgd dat alles goed over de fasen is verdeeld (wat je al schreef over je kookplaat en oven).

Gr. Richard
pi_88471729
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.
Aan de ene kant wel, maar aangezien ik in een wijk woon waar geen gasleiding is aangelegd, is de hele wijk gedwongen elektrisch te koken. (Koken met een inductieplaat bevalt overigens super, daar niet van) En dan vindt ik 3 x 25A toch net op het randje.

quote:
@Bijvlagenzinvol: de hoofdzekeringen zijn langzame zekeringen en de laatst door jou genoemde apparaten verwarmen kortstondig.
Mijn condensdroger niet, die staat gewoon vrolijk ruim een uur 3KW te trekken :P

quote:
Ook zul je met de kookplaat niet continu alle vermogen vragen, je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij mij zit het ook zo in elkaar en ik let echt niet op wat ik tegelijk inschakel. Als je er maar voor hebt gezorgd dat alles goed over de fasen is verdeeld (wat je al schreef over je kookplaat en oven).
Ik maak me ook geen zorgen, vliegt de hoofdzekering eruit dan moet dat maar ;) Overigens gaat het bij mij tot nu toe goed, maar dat komt doordat we er bewust rekening mee houden.
pi_88529375
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Overigens nog een kleine toevoeging.

Tuurlijk is het terecht dat je wat meer betaald, zou ik ook geen problemen mee hebben. Maar reken even mee:

Het capaciteitstarief voor 3 x 25A is ¤ 126,19 . Dus ¤ 1,68 per A.
Het capaciteitstarief voor 3 x 35A is ¤ 630,94 . Dus ¤ 6,01 per A.

Uitgaande van ¤ 1,68 per A voor de eerste 75A, kosten de extra 30A zelfs ¤ 630,94 -¤ 126,19 = ¤ 504,75 gedeeld door 30A = ¤ 16,83 per extra Ampere.

Oftewel: een verhoging in de capaciteit van 75A naar 105A (+40%) geeft een verhoging in de vaste kosten van ¤ 126,19 naar ¤ 630,94 (+400%)

Ik zou best voor een 40% hogere capaciteit 40% extra willen betalen, dus ipv ¤ 126,19 per jaar dan ¤ 176,67 per jaar. Geen probleem. Maar een verhoging van 400% is krankzinnig.

Overigens maakt deze loskoppeling van het daadwerkelijke verbruik de weg vrij voor het langzaam verhogen van het minimum capaciteitstarief van ¤ 126,19.... Je moet er als overheid niet aan denken dat teveel mensen teveel bezuinigen op hun verbruik. :{w

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 09-11-2010 22:09:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')