thanks..quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:58 schreef gateway het volgende:
Verlichting: 100 W
Afzuigkap : 300W
Koelkast : 120 W
Vriezer: 100 W
Vaatwasser : 2700 W = eigen groep
Magnetron : 3600 W = eigen groep
Oven: 3600 W = eigen groep
Boiler tbc Quoker: 2200 W = eigen groep
Electrische kookplaat: 7200 W = aparte kookgroep (2x220 of een krachtgroep, afhankelijk van manier van aansluiten cq. of er 1 of 3 fasen in je meterkast zitten)
De overige dingen kunnen op een groep, samen met nog wat wcd's en lampen bv (of een woonkamer oid)
Houd er rekening mee dat je boven je werkblad eigenlijk 2 aparte groepen moet hebben (hoeven geen aparte eindgroepen te zijn, bv 1 waar de rest van de keuken opzit als koelkast vriezer verlichting etc. en 1 van bv de woonkamergroep)
boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keukenquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:01 schreef Barretje80 het volgende:
[..]
thanks..
dat laatste snap ik alleen niet wat je bedoelt...
wat is een wcd??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:04 schreef gateway het volgende:
[..]
boven je werkblad moet 1 van de wcd's een andere groep zijn dan de rest van de keuken
ahh.. dat is handig om te weten..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:03 schreef pussywillow het volgende:
Als stelregel kun je aanhouden dat alles met een aansluitwaarde van (meer dan) 2000W een eigen groep zou moeten hebben. In dit geval krijg je dan dus inderdaad 5 groepen en een kookgroep.
wcd = wandcontactdoos = duur woord voor stopcontactquote:
wandcontactdoos ..quote:
wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroepquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:05 schreef Barretje80 het volgende:
[..]
ahh.. dat is handig om te weten..
hoeveel W zijn een wasmachine of een droger??
maar.. als je bovenop de bovengenoemde apparaten ook nog een droger en wasmachine in de keuken zet.. heb je dan echt 7 groepen nodig??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:08 schreef gateway het volgende:
[..]
wasmachine en wasdroger zijn beide meer dan 2000 watt en moeten dus beide op een aparte eindgroep
het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kanquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:19 schreef Barretje80 het volgende:
En hoeveel groepen kunnen er zomaar op een groepenkast??
ik neem aan dat je niet 100 groepen op 1 groepenkast kan zetten...
wij drinken geen koffie..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:31 schreef Sakura het volgende:
Vergeet ook je koffiezet apparaat niet, afhankelijk van het model kan die ook veel stroom trekken.
Voor een senseo () heb je al bijna weer een aparte groep nodig.
dus in theorie zou ik minstens 2 aardlekschakelaars nodig hebben in mijn groepenkast.. of.. iig voor de keuken 2 en eigenlijk NOG een voor de rest van het huis??quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:23 schreef exlurker het volgende:
[..]
het aantal groepen is onbeperkt wat in een groepenkast kan
je moet wel rekening houden dat er voor elke 4 eindgroepen een aardlekschakelaar nodig is en dat de hoofdschakelaar, kWhmeter en hoofdzekeringen aangepast zijn aan de belasting
de was automaat en droger komen ook in de keukenquote:Op dinsdag 2 november 2010 23:18 schreef exlurker het volgende:
Weet niet hoeveel groepen je verder nog in huis hebt voor verlchting en wandcontactdozen
Maar naast de groepen voor de keuken zal je best ook nog een wasautomaat en wasdroger hebben. Dus drie aardlekschakelaars zal je zeker nodig hebben
Wat groepen betrefd zijn we in Nederland nog heel bescheiden, in de ons om liggende landen hebben ze er veel meerquote:Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:
hoeveel mensen hebben er hier meer dan 6 groepen in huis die hard roepen dat je ruim 10 groepen nodig hebt?
(ben al blij dat ik van 3 groepen 1 fase naar 6 groepen en 3 fase ben thuis)
Ik in ieder geval, 3x 2 polige ALS, 1x 3 polige ALS, 9 groepen + 1 kookgroep + 1 krachtgroep.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:
hoeveel mensen hebben er hier meer dan 6 groepen in huis die hard roepen dat je ruim 10 groepen nodig hebt?
6 is tegenwoordig wel zowat een minimum voor nieuwbouw, 2 lichtgroepen,wasmachine, wasdroger, vaatwasser en een magnetron en dan kook je nog op gas.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:17 schreef PKfotografie het volgende:
Klopt helemaal en bij berekening gaat men van uit dat elk lichtpunt 50 W en elke wandcontactdoos 200 W kan verbruikenquote:Op vrijdag 5 november 2010 11:46 schreef DJMO het volgende:
ik heb sowieso ook begrepen dat je groepen ruimte's delen. Dus één groep doet bv een stukje keuken en woonkamer, de tweede groep stukje woonkamer en bovenverdieping oid ?
Amerika is helemaal een feest volgens mij, ze presteren het daar om zeer veel stroom te gebruiken bij 110volt en 25 amp per groep(?)quote:Op woensdag 3 november 2010 08:14 schreef exlurker het volgende:
[..]
Wat groepen betrefd zijn we in Nederland nog heel bescheiden, in de ons om liggende landen hebben ze er veel meer
Als je hoofdzekering minder dan het totaal van de groepen loop je daar op gegeven moment wel tegenaan ja. Als dat zo is moet je er nog steeds rekening mee houden dat je niet kan stofzuigen terwijl de vaatwasser en de droger aanstaan maar je kan wel 'makkelijker' dingen combineren, stofzuigen en wassen kan nooit tegelijk op dezelfde groep maar als het allemaal op verschillende groepen zit kan je wel iedere 2 apparaten tegelijk gebruiken. In jouw geval waar je ook de hoofdzekering van de buren eruit trekt is het inderdaad handiger om het bnnen 1 groep 'mis' te laten gaan.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb gewoon 3 groepen in mijn HELE huis en er is nog nooit een stop doorgegaan. Ik kan wel 8 groepen aansluiten in mijn huis maar mijn hoofdzekering deel ik met mijn buren dus dan ben ik bang dat de hoofdzekering eruit vliegt nog voordat een stop eruit vliegt. Waarschijnlijk is het ook nog een oude met weinig Ampere.
Zijn die ontiegelijke hoeveelheden groepen nu niet een tikkie overdreven? Ik heb ook gewoon alle moderne apparatuur in mijn huis staan.
Zoals bij 90% van de huizen in NL moet je uiteraard niet je droger/wasmachine/ioven en strijkbout op hetzelfde moment aanzetten, maar slaat je hoofdzekering dan ook niet door als je dit doet met zo ontzettend veel groepen?
Dat heb ik gedaan.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:19 schreef Appeltje2010 het volgende:
...
Bij grote keukenverbouwingen zou ik zeker gelijk de groepenkast onder handen nemen zodat je zonder zorgen en comfortabel van je spullen kunt genieten!
Gr. Richard.
Dit had je van te voren kunnen nagaan. Het is totaal zinloos want 3 stoppen werk ook prima zonder na te denken wat je aan doet tegelijkertijd (behalve dan de standaard dingen waar je moet opletten in 90% van de huizen, zoals wasmachine, droger, stofzuiger en oven tegelijkertijd).quote:Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan.
En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet![]()
Wil je het netjes volgens de norm en comfortabel, krijg je dat dus.
En read my lips jongens en meisjes: dat capaciteitstarief is niet voor niets ingevoerd. De volgende stap zal zijn dat een zwaardere, fors duurdere hoofdaansluiting verplicht wordt bij pakweg 9 groepen of meer. Alles onder het mom van veiligheid natuurlijk.
Ja met 3 x 35A hoor je bij de groot verbruikersquote:Op zondag 7 november 2010 13:21 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
1 x 35 ja, maar 3 x 35 niet...
hoe werkt dat , die toeslag??quote:Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ja met 3 x 35A hoor je bij de groot verbruikers
Dat is dus mijn punt.quote:Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ja met 3 x 35A hoor je bij de groot verbruikers
Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgenquote:
mweh ik heb een gezamelijke rekening van het flatgebouw.. dus ik maak me minder zorgen...quote:Op zondag 7 november 2010 15:29 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgen
Dat een woning goed verdeeld is over een aantal groepen heeft ook te maken met veiligheid, je kan nu eenmaal niet alles over een paar draadjes van 2,5 mm² laten lopen.quote:Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt.
Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:
Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...
Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.
Ik weet heus wel dat het in de praktijk geen enkel probleem is. Ik wil alleen maar zeggen: ga zolang het nog kan maar een beetje rekkelijk om met de normen, en bedenk of het nu echt nodig is om alles tegelijk op vol vermogen te kunnen gebruiken. Want ik voorzie dat binnen een paar jaar de Gruppengestapo door het land zal trekken om zoveel mogelijk burgers een grootverbruikersaansluiting door de strot te wringen.
Ik heb meegerekend maar ik heb het gedaan zoals het hoort en daarmee gelijk jouw fout blootgelegd, reken ook maar even mee:quote:Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt.
Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:
Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...
Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.
(...)
Zoals al gezegd kan je de 3 x 35A terug laten brengen naar 3 x 25A, dat kan hier en kosten mij 159,90 maar ik ging van 1 x 25A naar 3 x 25A, dat was toen een standaard tarief om je zekeringen te vervangen (inc nieuwe meter).quote:Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan.
En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet![]()
Wil je het netjes volgens de norm en comfortabel, krijg je dat dus.
En read my lips jongens en meisjes: dat capaciteitstarief is niet voor niets ingevoerd. De volgende stap zal zijn dat een zwaardere, fors duurdere hoofdaansluiting verplicht wordt bij pakweg 9 groepen of meer. Alles onder het mom van veiligheid natuurlijk.
Daar liep ik laatst ook tegenaan. Ik wilde mijn aansluiting laten verzwaren maar kwam er gelukkig bijtijds achter.quote:Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat heb ik gedaan.
Aan de ene kant wel, maar aangezien ik in een wijk woon waar geen gasleiding is aangelegd, is de hele wijk gedwongen elektrisch te koken. (Koken met een inductieplaat bevalt overigens super, daar niet van) En dan vindt ik 3 x 25A toch net op het randje.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.
Mijn condensdroger niet, die staat gewoon vrolijk ruim een uur 3KW te trekkenquote:@Bijvlagenzinvol: de hoofdzekeringen zijn langzame zekeringen en de laatst door jou genoemde apparaten verwarmen kortstondig.
Ik maak me ook geen zorgen, vliegt de hoofdzekering eruit dan moet dat maarquote:Ook zul je met de kookplaat niet continu alle vermogen vragen, je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij mij zit het ook zo in elkaar en ik let echt niet op wat ik tegelijk inschakel. Als je er maar voor hebt gezorgd dat alles goed over de fasen is verdeeld (wat je al schreef over je kookplaat en oven).
Overigens nog een kleine toevoeging.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |