abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88434689
quote:
16s.gif Op zondag 7 november 2010 15:04 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

hoe werkt dat , die toeslag?? :o
Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgen :)
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_88434712
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:29 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Komt helemaal vanzelf op je jaarafrekening. Maak je maar geen zorgen :)
mweh ik heb een gezamelijke rekening van het flatgebouw.. dus ik maak me minder zorgen... ;)

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_88435085
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat is dus mijn punt.

Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:

Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...

Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.

Ik weet heus wel dat het in de praktijk geen enkel probleem is. Ik wil alleen maar zeggen: ga zolang het nog kan maar een beetje rekkelijk om met de normen, en bedenk of het nu echt nodig is om alles tegelijk op vol vermogen te kunnen gebruiken. Want ik voorzie dat binnen een paar jaar de Gruppengestapo door het land zal trekken om zoveel mogelijk burgers een grootverbruikersaansluiting door de strot te wringen.
Dat een woning goed verdeeld is over een aantal groepen heeft ook te maken met veiligheid, je kan nu eenmaal niet alles over een paar draadjes van 2,5 mm² laten lopen.
Dat de Gruppengestapo door het land gaat trekken, zoals jij zegt zal best mee vallen.
Het ligt altijd nog aan jou wat vermogen je gelijktijdig wil afnemen en ga je daar overheen word je vanzelf afgestraft door een doorgebrande hoofdzekering
pi_88457947
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat is dus mijn punt.

Als je de norm precies volgt ben je als normaal huisgezin al gauw een grootverbruiker. Reken even mee:

Inductiekoken 2 groepen, combi-magnetron 1, wasmachine 1, droger 1, vaatwasser 1, qooker of koffie-apparaat 1, plus een paar lichtgroepen...

Heb je nog niets extreems, maar 9 x 16A x 230V x 60% = 19.872 kWh en dat maakt een 3 x 25A aansluiting theoretisch al te klein.
(...)
Ik heb meegerekend maar ik heb het gedaan zoals het hoort en daarmee gelijk jouw fout blootgelegd, reken ook maar even mee:

Inductie 7,4kw
Combi 3kw
Wasmachine: 2,4kw
Droger 2,4kw
Vaatwasser 2,4kw
Quooker (moest ik opzoeken) 1,6kw (hoeft niet per se apart dus maar wel makkelijk)
3 lichtgroepen: 8kw (das veel als alles al apart staat)
Totaal 27,2kw * 0,6 = 16,3kw = 71 ampere.... dus had je het prima gered op 3x25a.

Mijn advies aan jou: lekker terug laten brengen naar 3x25a. Dat kost je eenmalig nog geld maar dan iig niet mer jaarlijks.

Mijn advies aan Sjorsie: zoals je ziet kun je met 3x25a echt een heleboel, en op een standaard aansluiting (1x35 als het meezit) hoef je je ook echt niet snel zorgen te maken. MAAR als je ooit je keuken flink gaat verbouwen, weet dan dat die 3x25 je in gebruik niets extra kost (in tegenstelling tot 3x35), je zut het alleen moeten laten aanleggen en dat is (in verhouding tot de keuken) meestal peanuts :).

Gr. Richard.
pi_88461480
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan.

En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet :(

Wil je het netjes volgens de norm en comfortabel, krijg je dat dus.

En read my lips jongens en meisjes: dat capaciteitstarief is niet voor niets ingevoerd. De volgende stap zal zijn dat een zwaardere, fors duurdere hoofdaansluiting verplicht wordt bij pakweg 9 groepen of meer. Alles onder het mom van veiligheid natuurlijk.
Zoals al gezegd kan je de 3 x 35A terug laten brengen naar 3 x 25A, dat kan hier en kosten mij 159,90 maar ik ging van 1 x 25A naar 3 x 25A, dat was toen een standaard tarief om je zekeringen te vervangen (inc nieuwe meter).

Ik heb ook alles wat zwaarder is dan 2Kw op een aparte groep staan, behalve de magnetron maar die gaat deze week er uit een komt een kleintje voor terug
pi_88462086
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat heb ik gedaan.

En nu zit ik dan, keurig volgens de regels, met een stoere 3 x 35A hoofdaansluiting. Dat me dat op grond van het capaciteitstarief zo'n 500 euro per jaar extra aan vastrecht kost wist ik tevoren niet :(
Daar liep ik laatst ook tegenaan. Ik wilde mijn aansluiting laten verzwaren maar kwam er gelukkig bijtijds achter.

Het schijnt dat de regelgeving veranderd is, vroeger betaalde je naar verbruik een bepaald bedrag, nu kijken ze alleen maar naar je aansluitingscapaciteit. Dat krijg je als mensen in de tweede kamer zonder enige kennis van zaken daarover beslissen.

3 x 25A lijkt veel, maar gaat feitelijk nergens over. Mijn inductiekookplaat heeft 4 pitten van elk max. 3200W (max 3600W per fase, 2 fasen.) De oven heb ik op de derde fase gezet, samen met de magnetron.

Koken en braden gaat dus wel tegelijk, maar de wasdroger of wasmachine of vaatwasser gedurende die tijd aanzetten wordt kritisch. Maar ik verdom het om 500,- extra vastrecht te betalen. 8)7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88465057
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.

@Bijvlagenzinvol: de hoofdzekeringen zijn langzame zekeringen en de laatst door jou genoemde apparaten verwarmen kortstondig. Ook zul je met de kookplaat niet continu alle vermogen vragen, je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij mij zit het ook zo in elkaar en ik let echt niet op wat ik tegelijk inschakel. Als je er maar voor hebt gezorgd dat alles goed over de fasen is verdeeld (wat je al schreef over je kookplaat en oven).

Gr. Richard
pi_88471729
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Persoonlijk vind ik een capaciteitstarief wel logisch. Het net moet tenslotte in staat blijven om dat (bij vraag) te kunnen leveren. Dat kost geld en als je dus meer capaciteit wil, is meer betalen ook wel logisch.
Aan de ene kant wel, maar aangezien ik in een wijk woon waar geen gasleiding is aangelegd, is de hele wijk gedwongen elektrisch te koken. (Koken met een inductieplaat bevalt overigens super, daar niet van) En dan vindt ik 3 x 25A toch net op het randje.

quote:
@Bijvlagenzinvol: de hoofdzekeringen zijn langzame zekeringen en de laatst door jou genoemde apparaten verwarmen kortstondig.
Mijn condensdroger niet, die staat gewoon vrolijk ruim een uur 3KW te trekken :P

quote:
Ook zul je met de kookplaat niet continu alle vermogen vragen, je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij mij zit het ook zo in elkaar en ik let echt niet op wat ik tegelijk inschakel. Als je er maar voor hebt gezorgd dat alles goed over de fasen is verdeeld (wat je al schreef over je kookplaat en oven).
Ik maak me ook geen zorgen, vliegt de hoofdzekering eruit dan moet dat maar ;) Overigens gaat het bij mij tot nu toe goed, maar dat komt doordat we er bewust rekening mee houden.
pi_88529375
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Overigens nog een kleine toevoeging.

Tuurlijk is het terecht dat je wat meer betaald, zou ik ook geen problemen mee hebben. Maar reken even mee:

Het capaciteitstarief voor 3 x 25A is ¤ 126,19 . Dus ¤ 1,68 per A.
Het capaciteitstarief voor 3 x 35A is ¤ 630,94 . Dus ¤ 6,01 per A.

Uitgaande van ¤ 1,68 per A voor de eerste 75A, kosten de extra 30A zelfs ¤ 630,94 -¤ 126,19 = ¤ 504,75 gedeeld door 30A = ¤ 16,83 per extra Ampere.

Oftewel: een verhoging in de capaciteit van 75A naar 105A (+40%) geeft een verhoging in de vaste kosten van ¤ 126,19 naar ¤ 630,94 (+400%)

Ik zou best voor een 40% hogere capaciteit 40% extra willen betalen, dus ipv ¤ 126,19 per jaar dan ¤ 176,67 per jaar. Geen probleem. Maar een verhoging van 400% is krankzinnig.

Overigens maakt deze loskoppeling van het daadwerkelijke verbruik de weg vrij voor het langzaam verhogen van het minimum capaciteitstarief van ¤ 126,19.... Je moet er als overheid niet aan denken dat teveel mensen teveel bezuinigen op hun verbruik. :{w

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 09-11-2010 22:09:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')