abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 november 2010 @ 23:25:46 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88271409
Wbt NMBS: de afgelopen jaren hebben ze steeds rode cijfers geschreven wat ook de goederendivisie ook zwaar aan te schrijven valt. De halfjaarcijfers voor 2010 zijn minder droevig (maar nog steeds rood) dan de cijfers voor 2009, maar het tweede halfjaar is nog niet bekend.

Als ik een jaar lang bij de NMBS aan de slag zou mogen om het bedrijf recht te trekken, zou ik die kans met beide handen aangrijpen. Het bedrijf zou onder mijn leiding wel wat meer op de NS gaan lijken... omdat ik vind dat NS het echt niet slecht doet, ook al zeuren we vaak zat op ze.

Ik hoef er niet meer voor terug dan mijn huidige salaris (en nee, ik ben geen CEO van een bank ofzo, gewoon een doodgewone IT-consultant). Jammergenoeg zou er dan de eerste tijd waarschijnlijk geen trein meer rijden vanwege de vakbonden die nog niet op een bloempot op het station willen bezuinigen.
pi_88272230
dat is ook omdat de NS min of meer commercieel moet werken. In België kost het spoor gewoon wat het kost. Ik geloof dat ze al bij al de helft van de infra beheren van wat we in NL hebben, en dat met drie keer zo veel man. Pure werkverschaffing daar.

Maar goed, hier klagen we over loketten die gesloten worden, daar over mensen die geld kosten. Het is uit de lengte of uit de breedte natuurlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 november 2010 @ 23:58:02 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88272665
Klopt, maar ik denk dat in de hedendaagse samenleving we echt wel met minder loketten toekunnen. En ook met minder personeel... zie maar hoe efficiënt organisaties zoals Veolia of SNCF Fret Benelux (tegenwoordig Captrain) werken. De NMBS kan daar zeker iets van leren.

Ik vind het niet meer dan terecht ook: als met hetzelfde budget méér OV kan worden aangeboden aan de reizigers, gaan zij er enorm op vooruit wat betreft aanbod.

Over de hoeveelheid infra: ProRail beheert 6500 km infra, Infrabel 3500. ProRail doet het met ongeveer 3.000 medewerkers, Infrabel met bijna 13.000 (bron: Wikipedia). Ik denk dat een deel te verklaren valt doordat ProRail heel veel uitbesteedt waar Infrabel al die mensen nog binnenhuis heeft, maar dat weet ik niet zeker.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 november 2010 @ 00:03:52 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_88272924
Denk dat dat een belangrijk verschil is. ProRail besteedt al het onderhoud uit aan externe partijen.

Overigens is ook hier sprake van marktwerking en wil men dit werk in concessies gaan verdelen. Bedrijven krijgen dan een zak met geld en dan moeten ze er voor zorgen dat het spoor in de jaren dat ze de concessie hebben op een goede manier onderhouden wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 3 november 2010 @ 00:11:03 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88273212
Als dat maar goed gecontroleerd wordt... in Engeland heeft men dat geprobeerd en dat pakte niet echt lekker uit (zoek maar eens naar RailTrack).
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 november 2010 @ 00:18:35 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_88273482
Ik weet iig dat bij Strukton er vanwege deze plannen een reorganisatie gaande is. Daar sluiten ze Meppel en Waalre en zal een nieuw kantoor in Nijmegen open gaan.

Het kan goed werken omdat je bijvoorbeeld met preventief onderhoud misschien goedkoper uit bent dat een bepaald gedeelte spoor helemaal op te laten rijden.

Verder neem ik ook aan dat ze van Groot-Brittannië geleerd hebben en de contracten zodanig op zullen stellen dat een bedrijf het wel uit zijn hoofd laat om te verzaken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 3 november 2010 @ 00:29:45 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88273838
Bij Strukton is er sowieso wel meer aan de hand, NS heeft Strukton verkocht aan Oranjewoud.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 november 2010 @ 00:31:14 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_88273882
Dat zeker, maar deze reorganisatie hing al enige tijd in de lucht.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_88274159
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 23:25 schreef James1988 het volgende:
Ik hoef er niet meer voor terug dan mijn huidige salaris (en nee, ik ben geen CEO van een bank ofzo, gewoon een doodgewone IT-consultant). Jammergenoeg zou er dan de eerste tijd waarschijnlijk geen trein meer rijden vanwege de vakbonden die nog niet op een bloempot op het station willen bezuinigen.
Simpel, je richt gewoon een bedrijf op "NMBS employment services" en hevelt al het personeel daarheen over. Dat stelt de NMBS gewoon voor het personeel een aantal kosten in rekening. Omdat je vervolgens van die mensen af wilt, laat je dat bedrijf failliet gaan. Vervolgens is het voor de werknemers onmogelijk om op de boedel van NMBS zelf beslag te leggen en ben je de mensen goedkoop, zonder ontslagvergoeding, kwijt (uit een failliet bedrijf, immers werken ze nu voor NMBS employment services, kunnen ze immers niks meer halen).

Natuurlijk moet je in dat geval wel zorgen dat je genoeg mankracht hebt om je diensten te kunnen draaien, maar het overtollig personeel ben je iig kwijt.
  woensdag 3 november 2010 @ 01:34:28 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_88274964
ehm, fotoos?:o:P:'(:{;(>:)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_88276026
Wat een geknooi weer bij syntus/connexxion. Vanaf gisterochtend reed er maar 1 trein per uur vanwege een technisch probleem tussen Almelo en Marienberg, er stond een lint stil de hele dag op station Almelo (die zal wel defect zijn geweest), tot ze savonds dat ding weer aan de praat kregen.

En op dit moment rijdt er weer maar 1 trein per uur tussen Almelo en Marienberg :')
  woensdag 3 november 2010 @ 07:21:30 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_88276046
Lint 45 is defect. Lint 44 mag de dienst dus alleen rijden want er is geen vervangend materieel beschikbaar.
pi_88276053
quote:
1.gif Op woensdag 3 november 2010 07:21 schreef greavy het volgende:
Lint 45 is defect. Lint 44 mag de dienst dus alleen rijden want er is geen vervangend materieel beschikbaar.
Vrij apart dat ik vaak een ander lint toestel zie...
maar waar zie je dat er een lint defect is?
pi_88276058
Ik zie het inderdaad op prorail.

Gisteravond reed dat stel 45 alweer, en nu is dat ding weer defect..
Lekker nagekeken dan :')
  woensdag 3 november 2010 @ 07:24:27 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_88276059
Ik las de melding op Somda. En omdat Syntus in de achterhoek alle mat. nodig heeft, kan er geen andere Lint heen.
Als een gele lint bij Almelo-Mariënberg rijdt, is er een andere rode op de verkeerde locatie (bijv. achterhoek)
pi_88276455
Ik zit nu in de Fyra naar Watergraafsmeer. Hoeveel mensen kunnen dat ooit zeggen :P?
  woensdag 3 november 2010 @ 08:18:19 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88276508
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 00:41 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Simpel, je richt gewoon een bedrijf op "NMBS employment services" en hevelt al het personeel daarheen over. Dat stelt de NMBS gewoon voor het personeel een aantal kosten in rekening. Omdat je vervolgens van die mensen af wilt, laat je dat bedrijf failliet gaan. Vervolgens is het voor de werknemers onmogelijk om op de boedel van NMBS zelf beslag te leggen en ben je de mensen goedkoop, zonder ontslagvergoeding, kwijt (uit een failliet bedrijf, immers werken ze nu voor NMBS employment services, kunnen ze immers niks meer halen).

Natuurlijk moet je in dat geval wel zorgen dat je genoeg mankracht hebt om je diensten te kunnen draaien, maar het overtollig personeel ben je iig kwijt.
Oh wat een heerlijk valse manier om van mensen af te komen. Daar kan dan sowieso veel management heen, want dat heeft de NMBS genoeg. Rijdend personeel zou ik sowieso niet aankomen want dat heeft men hard nodig.
  Moderator woensdag 3 november 2010 @ 08:18:41 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_88276517
Ik word zo in Ede Wageningen gedropt, om vanaf daar te zien waar het lot me heenbrengt... Wie is er nog meer in Ede? :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 3 november 2010 @ 09:02:27 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_88277176
Mooie net in Den Bosch, vanaf spoor 3 zou de intercity naar Utrecht, Amsterdam en Alkmaar vertrekken zoals gebruikelijk. 3 minuten voor het voorziene vertrekuur wordt deze van het bord gehaald, even later komt er wat Plan V aangereden met "Nijmegen" op de koersborden.

De omroep schalt al een aantal keer rond dat de intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar zou vertrekken van spoor 4A. Toch staat er nog een horde schapen bij dat Plan V zichzelf af te vragen "of dit wel de juiste trein is, hij is zo klein en vol".

Ik: "U moet de intercity naar Utrecht, Amsterdam en Alkmaar hebben?"
- "Ja!"
Ik: "Die vertrekt van 4A, dat is nog geen minuut geleden omgeroepen"
- "Oh bedankt! Ja wij staan zo te praten dat we het totaal niet gehoord hadden."

Wel een mooie actie van NS om op het vertrektijdstip van de oorspronkelijke trein een andere trein binnen te laten komen. :')
  woensdag 3 november 2010 @ 09:12:10 #45
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88277359
quote:
Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik word zo in Ede Wageningen gedropt, om vanaf daar te zien waar het lot me heenbrengt... Wie is er nog meer in Ede? :')
Hoezo, voel je je eenzaam? :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 november 2010 @ 09:17:08 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_88277465
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 09:02 schreef James1988 het volgende:
Mooie net in Den Bosch, vanaf spoor 3 zou de intercity naar Utrecht, Amsterdam en Alkmaar vertrekken zoals gebruikelijk. 3 minuten voor het voorziene vertrekuur wordt deze van het bord gehaald, even later komt er wat Plan V aangereden met "Nijmegen" op de koersborden.

De omroep schalt al een aantal keer rond dat de intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar zou vertrekken van spoor 4A. Toch staat er nog een horde schapen bij dat Plan V zichzelf af te vragen "of dit wel de juiste trein is, hij is zo klein en vol".

Ik: "U moet de intercity naar Utrecht, Amsterdam en Alkmaar hebben?"
- "Ja!"
Ik: "Die vertrekt van 4A, dat is nog geen minuut geleden omgeroepen"
- "Oh bedankt! Ja wij staan zo te praten dat we het totaal niet gehoord hadden."

Wel een mooie actie van NS om op het vertrektijdstip van de oorspronkelijke trein een andere trein binnen te laten komen. :')
ach ja, de meeste mensen kunnen tegenwoordig niet meer nadenken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 3 november 2010 @ 09:33:08 #47
155227 crew  Guppy
dus
pi_88277782
quote:
Op woensdag 3 november 2010 09:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoezo, voel je je eenzaam? :P
Nou ja, het is nou niet dat er in ede nou zoveel te beleven is :') maar inmiddels sta ik te wachten voor Utrecht. Das ook al heel wat
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 3 november 2010 @ 10:25:57 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_88278966
Heb zojuist even een ICE-ticket Utrecht - Keulen voor ¤20 (2 persoons, 1 persoon dus ¤10) gekocht bij NS HiSpeed. Leuke actie van de ¤10 euro vandaag en morgen. Reizen is tussen 27 dec 2010 en 3 februari 2011
pi_88278978
Zo, m'n foto op een ICE, met leuke meisjes gepraat (denk dat ik ook maar bij HiSpeed ga werken) en een mooie paraplu; 't was het vroeg opstaan wel waard :)
pi_88279017
En die 2 1ste Klas VIP-tickets zijn ook niet vervelend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')