abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 november 2010 @ 21:53:18 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88228009
Zou het geen goed idee zijn om burgerrechten te veranderen in burgerplichten? Zo haal je in een keer het dogma racisme/discriminatie tussen overheid en burger weg. Als je een aantal burgerplichten opstelt die gekoppeld worden aan rechten. Zodoende zou je deels de grondwet kunnen wijzigen. Eigenlijk zouden burgerplichten de grondwet overbodig kunnen maken.

Wellicht interessant discussie voer.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 1 november 2010 @ 21:55:52 #2
323528 This-is-it
spellings fouten!
pi_88228176
Ik hoef niet nog meer verplichtingen :'(
Verbeter mij maar op spellings fouten zodra dit nodig is ik adoreer dit heel erg,
Bij voorbaat dank,
pi_88228202
Ja goed plan. Prima voorbeelden noem je ook
  maandag 1 november 2010 @ 21:56:17 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88228206
quote:
Op maandag 1 november 2010 21:55 schreef This-is-it het volgende:
Ik hoef niet nog meer verplichtingen :'(
Burgers hebben geen eens verplichtingen :'(
  maandag 1 november 2010 @ 21:56:23 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88228211
Er zijn toch al zat burgerplichten?
So we just called him Fred
  maandag 1 november 2010 @ 21:56:50 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88228232
quote:
Op maandag 1 november 2010 21:56 schreef beeer het volgende:
Ja goed plan. Prima voorbeelden noem je ook
Ja en dat is nu net het discussie voer. Ik ga niet alles lopen voorkauwen.
  maandag 1 november 2010 @ 21:56:52 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_88228236
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 21:56 schreef FredvZ het volgende:
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 1 november 2010 @ 21:57:57 #8
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88228307
quote:
Op maandag 1 november 2010 21:56 schreef FredvZ het volgende:
Noem ze eens.
pi_88228425
Belasting.
  maandag 1 november 2010 @ 22:00:59 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_88228483
quote:
Op maandag 1 november 2010 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
Wellicht interessant discussie voer.
:')
  maandag 1 november 2010 @ 22:01:57 #11
137556 L.no
Midlife crisis
pi_88228531
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 21:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja en dat is nu net het discussie voer. Ik ga niet alles lopen voorkauwen.
Doe het toch maar. Ik zie het probleem niet.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  maandag 1 november 2010 @ 22:02:28 #12
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88228566
quote:
Op maandag 1 november 2010 22:00 schreef twaalf het volgende:
Belasting.
Ik dacht dus meer aan dingen zoals artikel 1 grondwet of dat men alleen recht heeft op overdrachtsinkomen als het aantoonbaar is dat hij of zij niet in de gelegenheid is om zelf een inkomen te vergaren.
pi_88228568
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 22:00 schreef twaalf het volgende:
Belasting.
Dat.
I´m back.
pi_88228575
O en je kunt ook elk recht uitleggen als plicht en v.v.

Recht op X voor iemand betekent dat iemand anders de plicht heeft om niet-X niet op iemand uit te voeren.
pi_88228804
phpmystyle, dit kan best een interessant topic worden maar dan moet je je stelling wel wat meer uitwerken. Blijft het hierbij dan rest mij helaas niet anders dan het straks op slot gooien ;(
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 1 november 2010 @ 22:11:50 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88229145
Ok, heel ongenuanceerd zal ik een aantal stellingen poneren.

Artikel 1 grondwet zou je kunnen schrappen en vervange door bijv: Allen die zich in Nederland bevinden en zich gelijk gedragen en iets bijdragen aan de samenleving worden in alle gevallen gelijk behandeld. Men die zich anders gedraagt en dat ook accentueert loopt het risico om een aantal restricties opgelegd te krijgen.

Of dit

Het is een plicht om jezelf te voorzien in inkomen, enkel wordt er een uitkering verstrekt als er zwaarwegende redenen zijn om niet te werken (chronisch ziek zijn dus)

Zo door gaan..
pi_88229241
Racisme tussen overheid en burger? Ok.
pi_88229276
quote:
Op maandag 1 november 2010 22:11 schreef phpmystyle het volgende:

Artikel 1 grondwet zou je kunnen schrappen en vervange door bijv: Allen die zich in Nederland bevinden en zich gelijk gedragen en iets bijdragen aan de samenleving worden in alle gevallen gelijk behandeld. Men die zich anders gedraagt en dat ook accentueert loopt het risico om een aantal restricties opgelegd te krijgen.

Of dit
Men krijgt restricties opgelegd als hij zich niet gelijk gedraagt? Waar gaat dit over? :D
quote:
Het is een plicht om jezelf te voorzien in inkomen, enkel wordt er een uitkering verstrekt als er zwaarwegende redenen zijn om niet te werken (chronisch ziek zijn dus)

Zo door gaan..
Hoe is dat een plicht? Er staat geen sanctie op het nalaten van die plicht. Het ziet er eerder uit als een voorwaarde voor een uitkering, die mogelijk niet eens wenselijk wordt geacht door die persoon.
pi_88229392
quote:

Definieer 'anders gedragen'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88229465
quote:
Die tweede zin moet misschien in het strafboek van wetten? Verder totaal oneens, 'iets bijdragen aan de samenleving' is totaal niet te toetsen. En de belangrijkste zinsnede die ik persoonlijk toegevoegd zou willen zien is 'door de overheid' aan het einde van de eerste zin.
quote:
Op maandag 1 november 2010 22:11 schreef phpmystyle het volgende:Het is een plicht om jezelf te voorzien in inkomen, enkel wordt er een uitkering verstrekt als er zwaarwegende redenen zijn om niet te werken (chronisch ziek zijn dus)
Lijkt me redelijk, maar dit is hetzelfde als 'je hebt het recht op uitkering als er zwaarwegende redenen zijn waarom je niet in je eigen inkoen kunt voorzien'. Dus rechten=plichten en dit topic=prut.
  maandag 1 november 2010 @ 22:17:21 #21
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_88229506
Dacht zelf meer aan:
'Voor een geldig legitimatiebewijs bent u verplicht om ook vingerafdrukken af te staan', als de burgerplicht van TS daarbij komt dan zullen al snel de wattenstaafjes met DNA volgen. Dat wil ik helemaal niet.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_88229719
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzin om vanuit plichten te denken. Het is niet de taak van de overheid om mensen te disciplineren. En het is ook niet wenselijk dat de overheid zich daar mee bezig gaat houden. Ik heb liever dat mensen vorm geven aan de overheid en de samenleving dan andersom.

Daarnaast zie ik niet in waarom er voor Nederlanders een plicht zou moeten zijn om een actieve houding aan te nemen, wanneer de maatschappij ook niet de plicht heeft om die persoon te onderhouden.

In de meeste gevallen is er ook niets mis met het aannemen van een passieve houding in de maatschappij waar die persoon al deel van uitmaakt. Hij hoeft andere daar niet mee te schaden, dus waarom zouden we die vrijheid dan aantasten? Het hoeft niet voor anderen. Dus wordt die persoon er zelf beter van? Ik denk dat zowel het aantasten van die persoon zijn vrijheid en de mogelijke sancties beiden voor die persoon negatief uitpakken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Picchia op 01-11-2010 22:29:39 ]
pi_88229882
zeer interessant voer zeg
pi_88229893
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 22:21 schreef Picchia het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzin om vanuit plichten te denken. Het is niet de taak van de overheid om mensen te disciplineren. En het is ook niet wenselijk dat de overheid zich daar mee bezig gaat houden. Ik heb liever dat mensen vorm geven aan de overheid en de samenleving dan andersom.

Dit.
I´m back.
pi_88230299
Het grappige aan dit voorstel is dat zijn idee van burgerplichten echt exact het tegenovergestelde is van de burgerrechten die hij wilt afschaffen. Burgerrechten zijn er om burgers te beschermen tegenover de overheid. En zijn burgerplichten zijn er om de overheid aan mensen op te dringen. Het één is gericht op het beschermen van onze vrijheden, het andere op het inperken daarvan. In de grondwet nog wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')