bronquote:Telegraaf Groep neemt HYVES over
AMSTERDAM - Telegraaf Groep heeft overeenstemming bereikt over de overname van 100% van de aandelen van sociaal netwerk Hyves. Met deze strategische overname versterkt TMG haar positie als grootste multimediale uitgever van Nederland.
De overname van Hyves is een belangrijke strategische stap voor TMG omdat een flinke impuls wordt geleverd aan verwezenlijking van de TMG-doelstelling een groter aandeel van het resultaat te realiseren met digitale media.
Sociale netwerken nemen een steeds belangrijkere rol in in het oriëntatie- en koopproces van consumenten. Dat vergroot de aantrekkingskracht voor adverteerders.
Daarnaast versnelt de overname ook TMG's groei in de mediatijdbesteding van consumenten. Met de toevoeging van Hyves aan het portfolio doet TMG een grote stap naar marktleiderschap op de internetmarkt in Nederland, aangezien Hyves en TMG daar een gecombineerd netto maandbereik realiseren van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder*. Ook biedt samenwerking met de print- en radiomerken van TMG nieuwe crossmediale exploitatiemogelijkheden.
Hyves kent 9 miljoen Nederlandse leden, groeit nog elke maand en heeft een grote voorsprong op concurrenten voor wat betreft het aantal leden en hun verblijfsduur op de site. Hyves is innovatief en loopt voorop met integratie van onder meer social tv en gaming. Onlangs is Hyves ook in de markt van mobiele telefonie gestapt.
Consumenten kunnen door deze overname relevante proposities verwachten, waarbij de verschillende platformen die TMG in print, online en op de radio kan bieden, met elkaar worden gecombineerd. In de afgelopen jaren is al op verschillende fronten samenwerking geweest tussen titels van TMG en Hyves.
Dat heeft ook de potentie getoond dat met behoud van de identiteit van de merken, waarde voor de consument kan worden toegevoegd. Zo heeft bijvoorbeeld de samenwerking tussen Hyves en telesport.nl rondom de WK-poule in 2010 voor een record aantal van ruim 250.000 deelnemers gezorgd en heeft Hyves een belangrijke rol gespeeld bij het uitbouwen van het succes van de verkiezing 'Baby van het jaar' van Sky Radio.
Een belangrijk uitgangspunt bij de overname is dat het specifieke karakter en de eigen identiteit van Hyves behouden blijven. Het zittende management blijft aan. Hyves verwacht in 2010 met ongeveer 140 fte een omzet te behalen van circa 20 miljoen euro en is gevestigd in Amsterdam.
De acquisitie van Hyves wordt door TMG uit eigen middelen voldaan en heeft een positief effect op de winst per aandeel van TMG. De overname is nog onder voorbehoud van een advies van de Centrale Ondernemingsraad van TMG.
Dit.quote:Op maandag 1 november 2010 09:15 schreef Blaxje het volgende:
Mooie tijd om mijn profiel te verwijderen.
Ja, die zijn net op de top uitgestapt. Het zij ze gegund!quote:Op maandag 1 november 2010 09:18 schreef DroogDok het volgende:
Oprichters zijn wel mooi binnen natuurlijk.
Slim gedaan ja, ze waren idd wel een beetje op/over the topquote:Op maandag 1 november 2010 09:21 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ja, die zijn net op de top uitgestapt. Het zij ze gegund!
Sorry, dat is onmogelijk.quote:Op maandag 1 november 2010 09:10 schreef Casos het volgende:
Mooi, ik heb net mijn profiel op Hyves verwijderd. Wie doet er mee?
Eigenlijk zou het een leuke actie zijn om een oproep te plaatsen zodat er zoveel mogelijk mensen meedoen aan het *verwijder je Hyves* profiel.quote:Op maandag 1 november 2010 09:10 schreef Casos het volgende:
Mooi, ik heb net mijn profiel op Hyves verwijderd. Wie doet er mee?
Doen??quote:Op maandag 1 november 2010 09:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Eigenlijk zou het een leuke actie zijn om een oproep te plaatsen zodat er zoveel mogelijk mensen meedoen aan het *verwijder je Hyves* profiel.
Zie GeenStijl....quote:Op maandag 1 november 2010 09:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Eigenlijk zou het een leuke actie zijn om een oproep te plaatsen zodat er zoveel mogelijk mensen meedoen aan het *verwijder je Hyves* profiel.
VERWIJDER JE HYVES PROFIELquote:Op maandag 1 november 2010 09:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
quote:
quote:Sociale netwerken nemen een steeds belangrijkere rol in in het oriëntatie- en koopproces van consumenten. Dat vergroot de aantrekkingskracht voor adverteerders.
quote:
quote:bartbertens: RT @iRob: Hyves opzeggen: "Mijn Menu --> Mijn Account --> Profielbeheer --> Account opzeggen" #deletejehyves
half a minute ago via TweetDeck
Prive berichten zal niet, maar het is wel gewoon waar dat die data over je interesses en bezigheden gecombineerd met andere privegegevens zoals je emailadres, naam, etc. etc. écht goud geld waard is qua advertentie-inkomsten.quote:Op maandag 1 november 2010 09:41 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Met een Lambiek-achtig verhaal over de bovenstaande quote dat men ook toegang heeft tot je privé berichten en mails via Hyves moet het toch lukken om mensen paranoia te krijgen
Niemand zit te wachten op een journalist die je internetleven gebruikt voor een leuk stukje in de krant terwijl de psychologen je ondertussen stalken met *je hebt écht hulp nodig*. Daarnaast zal de pharmaceutische industrie ook een gat in de markt zien ....etc etc...
Zoiets dus.
Uh-huh...quote:
Het lijkt me sowieso ook de minst boeiende info. So what dat jij neukt met de buurvrouw en haar daar op Hyves een privéberichtje over stuurt? Wat kan een adverteerder daarmee... Het is vele malen interessanter dat jij in het weekend altijd naar <insert voetbalclub> gaat, of bij je merken Adidas, HTC, en Heineken hebt staan, of fan bent geworden van de Opel Astra hyve.quote:
Ben benieuwd, ze willen idd altijd heel hard tegen TMG aanschoppen als het even kan om te laten zien hoe rebels en 'zelfstandig' ze nog zijn... Maar ooit gaat dat ze natuurlijk gewoon opbreken. Never bite the hand that feeds enzo...quote:Op maandag 1 november 2010 10:08 schreef speknek het volgende:
Lekker recalcitrant van Geenstijl, even blaffen tegen de baas. God wat zijn ze toch eigengereid.
Aldus de counter op de Hyves homepage, morgen weer ff tsjekkenquote:Statistieken
10.650.718 Leden
455.305 Krabbels vandaag
8.634 Blogs vandaag
Er is niets mis met goed jatten. Alle winnaars doen het of hebben het gedaan. Laat anderen risico's lopen en jat op tijd de succesvolle ideeën.quote:Op maandag 1 november 2010 09:28 schreef Loveless85 het volgende:
God net weer even op de homepage gekeken om te zien of ze er zelf melding van maken, en wat zie je.
"Innovatie"____!
Een balk met trending topics (keihard gejat van Twitter)
Er eronder de laatste nieuwe openbare 'krabbels' (keihard gejat van de livefeed van Facebook)
Hyves was in 2008 al voor werkloze huisvrouwen die elkaar digitale glitterplaatjes sturen vanaf hun door gemeentegeld gesubsidieerde PC.quote:Op maandag 1 november 2010 10:16 schreef Ringo het volgende:
Tssk. Je Hyves-account deleten is zo 2008. Allang gedaan natuurlijk.
Klopt, maar ga dan niet lopen pochen met innovativiteitquote:Op maandag 1 november 2010 10:18 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er is niets mis met goed jatten. Alle winnaars doen het of hebben het gedaan. Laat anderen risico's lopen en jat op tijd de succesvolle ideeën.
da's alvast -1 van mijquote:Op maandag 1 november 2010 10:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Aldus de counter op de Hyves homepage, morgen weer ff tsjekken
Eens. Het zou voor sommige mensen ook verboden moeten worden om zelf te mogen 'pimpen'.quote:Op maandag 1 november 2010 10:21 schreef Ringo het volgende:
Het grootste minpunt van Hyves is nog wel de afgrijselijke vormgeving; die viezige kleuren en dat mongoloïde logootje,.
Buiten dat, gewoon dat geel/blauwe, die font, al die kinderlijke icoontjesquote:Op maandag 1 november 2010 10:26 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Eens. Het zou voor sommige mensen ook verboden moeten worden om zelf te mogen 'pimpen'.
Wat maken mensen er toch een onleesbaar zooitje van.
Past dus psies bij de Telegraaf.quote:
... en aan de comments te lezen, bij heul veul Fokkers.quote:Op maandag 1 november 2010 10:29 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Past dus psies bij de Telegraaf.
Wel een hoop kritiek onder dat artikel.quote:Op maandag 1 november 2010 10:40 schreef Arth_NL het volgende:
Permban op Geenstijl als je je hyves behoudt? Misschien dan toch niet verwijderen, dan kan ik me ook niet in een vlaag van verstandsverbijstering bij dat zooitje puberkneusjes aanmelden.
Inderdaad, zóóó controversieel en stoerrquote:Op maandag 1 november 2010 10:30 schreef Nibb-it het volgende:
Whehe GeenStijl, lijkt wel een kwaaie puber die zich tegen zijn ouders (TMG) afzet
Geluid is kut.quote:Op maandag 1 november 2010 11:01 schreef eleusis het volgende:
Shit gaat nu los op http://www.rtl.nl/compone(...)/livestream/insb.xml
quote:Op maandag 1 november 2010 10:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Hyves was in 2008 al voor werkloze huisvrouwen die elkaar digitale glitterplaatjes sturen vanaf hun door gemeentegeld gesubsidieerde PC.
Ze hebben ook GeenStijl, ze zeggen daarvan ook nog steeds dat het mega is en groeit én hoogopgeleide 30-ers als publiek heeft.quote:Op maandag 1 november 2010 09:12 schreef Loveless85 het volgende:
Ik heb 'm al een tijdje terug verwijderd![]()
Hoe ze ook reppen over dat Hyves de grootste en beste isen hard aan het innoveren
Goed, ze zijn qua Nederlandse netwerksites veruit de grootste, maar verder kopieren ze zo'n beetje iedere feature van Facebook, en ik moet zeggen dat ik in mijn vriendenkring vooral steeds vaker hoor dat mensen hun Hyves verwijderen, maar das misschien ook de leeftijd. Ze claimen nog steeds groei iig
Mooi, laat ze alsjeblieft naar Netlog gaan.quote:Op maandag 1 november 2010 10:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Hyves was in 2008 al voor werkloze huisvrouwen die elkaar digitale glitterplaatjes sturen vanaf hun door gemeentegeld gesubsidieerde PC.
quote:'De Telegraaf koopt Hyves' - Gaan ze de enige overlevende van een vliegtuigramp nu gewoon krabbelen ipv bellen?
Mjah ze hebben natuurlijk een berg accounts, maar wat er daar 'dubbel' aan is of inactief dat vermelden ze uiteraard niet.quote:Op maandag 1 november 2010 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze hebben ook GeenStijl, ze zeggen daarvan ook nog steeds dat het mega is en groeit én hoogopgeleide 30-ers als publiek heeft.
Tsja, ach, ze zijn nooit in hun eerste leugen gestikt zeg maar.
Appels peren,quote:Op maandag 1 november 2010 12:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Mjah ze hebben natuurlijk een berg accounts, maar wat er daar 'dubbel' aan is of inactief dat vermelden ze uiteraard niet.
Het lijkt wel een beetje op FOK! zo héEen berg accounts maar het werkelijk aantal actieve users ligt vele malen lager door inactieve users en kloontjes
Oh ik geloof je zo hoorquote:Op maandag 1 november 2010 12:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Appels peren,
dat inactieve valt op FOK! enorm mee.
En hoe weet je dat dan Yvonne?
Wel beste Loveless, verleden jaar met die password-reset hebben we wel gemerkt hoeveel er actief zijn
Als niet eerder (genoeg) is geboden kan je moeilijk te laat zijn. Bedragen van 20 tot 60 miljoen gaan rond, niet onaardig lijkt me zo. Denk dat ze precies op tijd zijn met de verkoop (nog voordat de echt grote massa naar facebook etc trekt).quote:
Je ziet ook steeds meer deze profiel foto.quote:Op maandag 1 november 2010 12:26 schreef Misstique het volgende:
Briljante zet hoor TMG, over een jaar of 2 is Hyves zo dood als een pier, aangezien er nu al een flinke verschuiving plaatsvindt richting Facebook, die alleen maar zal gaan toenemen..
quote:Op maandag 1 november 2010 09:15 schreef Blaxje het volgende:
Mooie tijd om mijn profiel te verwijderen.
Ik niet hoorquote:Op maandag 1 november 2010 13:20 schreef -Strawberry- het volgende:
Trouwens, toen ik mijn hyves wilde verwijderen moest ik eerst al mijn 'vrienden' verwijderen.
De tering, is er niet een makkelijkere manier?
Hoezo? Denk dat het gros van de mensen gewoon geen zin heeft dat hun gegevens ineens in andere handen komen...quote:Op maandag 1 november 2010 14:41 schreef DS4 het volgende:
Eigenlijk is het wel heel grappig dat er mensen van hyves vertrekken omdat TMG de boel heeft overgenomen... Toch ook wel een hele aparte reactie.
Dat is dus al gebeurd. Dan had je nooit een account moeten nemen op hyves.quote:Op maandag 1 november 2010 14:50 schreef Loveless85 het volgende:
Hoezo? Denk dat het gros van de mensen gewoon geen zin heeft dat hun gegevens ineens in andere handen komen...
Je kunt gewoon je account zelf verwijderen, zoals je in dit topic ziet. De vraag is of achter de schermen alle data dan ook weg is, maar daar mag je wel vanuit gaan. Wat anderen ondertussen met die gegevens hebben gedaan, dat is een grote vraag, en dat is ook niet terug te draaien.quote:Op maandag 1 november 2010 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is dus al gebeurd. Dan had je nooit een account moeten nemen op hyves.
Als je de nieuwe eigenaar minder vertrouwt dan de vorige eigenaar dan kun je er voor kiezen om het account niet meer te gebruiken. Maar je kan niet meer terugnemen wat er is gebeurd. Allemaal bewaard en allemaal eigendom van TMG.
Statistiekenquote:Op maandag 1 november 2010 10:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Aldus de counter op de Hyves homepage, morgen weer ff tsjekken
quote:Op maandag 1 november 2010 15:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Statistieken
* 10.650.366 Leden
* 1.194.297 Krabbels vandaag
* 16.211 Blogs vandaag
Het wordt al minderZou Lakeman hier achter zitten? Ik denk aan 100.000 KRABBELS!
Nee joh, die Zuckerberg is Satan zelf, net zoals Bill Gates en Steve Jobs voor hem.quote:Op maandag 1 november 2010 16:03 schreef Ringo het volgende:
Gelukkig heeft Mark Zuckerberg Het Beste met ons voor..
Het ziet er iig heel wat beter en overzichtelijker uit dan Hyves.quote:Op maandag 1 november 2010 16:12 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik vind Facebook overigens ook niet erg overzichtelijk werken.
Ik vind de layout ook wel beter, maar de opzet is zo vaag (als je hyves gewend bentquote:Op maandag 1 november 2010 16:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Het ziet er iig heel wat beter en overzichtelijker uit dan Hyves.
Je kan zelf instellen welke bagger je ziet, dat scheelt natuurlijk weer een heel stukquote:Op maandag 1 november 2010 16:18 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Ik vind de layout ook wel beter, maar de opzet is zo vaag (als je hyves gewend bent)
Je hebt één prikbord waar allemaal onnodige bagger op komt te staan.
Facebook is ook totale bagger inderdaad. En qua privacygevoelige informatie waarschijnlijk erger dan hyves.quote:Op maandag 1 november 2010 16:12 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik vind Facebook overigens ook niet erg overzichtelijk werken.
Waarom? Je bepaalt toch zelf wat je vrijgeeft en wat niet? Facebook geeft je meer mogelijkheden en invoervelden; betekent niet dat je daar gebruik van hoeft te makenquote:Op maandag 1 november 2010 16:33 schreef -0- het volgende:
[..]
Facebook is ook totale bagger inderdaad. En qua privacygevoelige informatie waarschijnlijk erger dan hyves.
Zonet ook de GeenStijl tutorial gebruikt om m'n al 5 jaar niet gebruikte account te verwijderen, byebye Hyves, tot nooit meer ziens.quote:
Hier ookquote:Op maandag 1 november 2010 17:24 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Zonet ook de GeenStijl tutorial gebruikt om m'n al 5 jaar niet gebruikte account te verwijderen, byebye Hyves, tot nooit meer ziens.
Nu snap ik er helemaal niks meer van.quote:Op maandag 1 november 2010 15:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Statistieken
* 10.650.366 Leden
* 1.194.297 Krabbels vandaag
* 16.211 Blogs vandaag
Het wordt al minderZou Lakeman hier achter zitten? Ik denk aan 100.000 KRABBELS!
Ehm, ga er maar niet vanuit. Waarschijnlijk staat er in de Algemene Voorwaarden (of weet ik hoe het daar heet) gewoon dat ze oneindig gebruiks- en distributierecht hebben voor je data, of iets dergelijks.quote:Op maandag 1 november 2010 15:17 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Je kunt gewoon je account zelf verwijderen, zoals je in dit topic ziet. De vraag is of achter de schermen alle data dan ook weg is, maar daar mag je wel vanuit gaan. Wat anderen ondertussen met die gegevens hebben gedaan, dat is een grote vraag, en dat is ook niet terug te draaien.
Wow super erg manquote:Op maandag 1 november 2010 19:14 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Ehm, ga er maar niet vanuit. Waarschijnlijk staat er in de Algemene Voorwaarden (of weet ik hoe het daar heet) gewoon dat ze oneindig gebruiks- en distributierecht hebben voor je data, of iets dergelijks.
Zulke tellers worden vaak eens in de zoveel tijd bijgewerkt, anders wordt het een beetje veel rekenwerkquote:Op maandag 1 november 2010 18:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zie ik het nou goed of zijn er in1keer meer leden bij gekomen
Oh, weer iemand met het argument "ik heb niets te verbergen"?quote:Op maandag 1 november 2010 19:20 schreef Seam het volgende:
[..]
Wow super erg man
Ik begrijp niet dat mensen zo'n moeite met een deel van hun leven online te hebben. Ik ga er echt niet neerzetten dat ik gister iemand heb afgeslacht ofzo
Daar mag je helemaal niet vanuit gaan, sterker nog: dat is hoogst onwaarschijnlijk? Waarom zou ik data vernietigen als hyves? Dat is geld waard.quote:Op maandag 1 november 2010 15:17 schreef AlphaOmega het volgende:
Je kunt gewoon je account zelf verwijderen, zoals je in dit topic ziet. De vraag is of achter de schermen alle data dan ook weg is, maar daar mag je wel vanuit gaan.
Precies.quote:Op maandag 1 november 2010 17:15 schreef DestroyerPiet het volgende:
gouden regel is gewoon dingen waarvan je niet wil dat iemand ze weet zet je niet op het internet.
Wat dacht je er van gewoon niet op internet te knallen wat je niet op internet wil hebben? Dan boeit het ook niet meer wat er in het privacybeleid van facebook of hyves staat.quote:Op maandag 1 november 2010 16:33 schreef -0- het volgende:
[..]
Facebook is ook totale bagger inderdaad. En qua privacygevoelige informatie waarschijnlijk erger dan hyves.
Als je dat argument aanvoert "iedereen heeft wat te verbergen" als de overheid staat te fucken met je privacy sta ik vierkant acht je. Maar moeilijk doen over de privacy bij iets waar je vrijwillig aan deelneemt vind ik lachwekkend tot op het niveau dat ik er huilbuien van krijg.quote:Op maandag 1 november 2010 19:56 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Oh, weer iemand met het argument "ik heb niets te verbergen"?
Verdorie! Heb ik net m'n account gewist.quote:Op maandag 1 november 2010 12:33 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Je ziet ook steeds meer deze profiel foto.
[ afbeelding ]
Echter, als het gaat om dingen die je slechts met familieleden in oegaboegastan wilde delen, is het vervelend als ze dat gaan gebruiken. Als je met diezelfde familieleden zou bellen en ze dingen zou vertellen, zou je er ook vanuit mogen gaan dat je telecombedrijf die zooi niet opslaat en voor advertentiedoeleinden (bijvoorbeeld) gebruikt. Wat je publiek op je hyves-account zet, daar moet je niet over zeiken (daarvan weet je dat het publiek staat), maar zolang je poogt om dingen privé te houden en Hyves slechts als medium te gebruiken, is het wat mij betreft heel redelijk om te verwachten dat Hyves daar verantwoordelijk mee omgaat.quote:Op maandag 1 november 2010 20:51 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Als je dat argument aanvoert "iedereen heeft wat te verbergen" als de overheid staat te fucken met je privacy sta ik vierkant acht je. Maar moeilijk doen over de privacy bij iets waar je vrijwillig aan deelneemt vind ik lachwekkend tot op het niveau dat ik er huilbuien van krijg.
Sinds wanneer is "niet op internet zetten wat je niet op internet wil hebben" niet meer relevant? Ik vind dat zo dom. Leuk zo'n privacybeleid hoor, maar als het in de eerste plaats al niet aan hun geeft de info is er ook niet zo veel aan de hand, ook al staat er dat je data doorverkocht word aan de maffia. Bovendien zegt zo'n privacybeleid ook niets. Leuk dat Hyves zo op de oppervlakte het brave jongetje van de klas is hoor maar wat weet jij van wat er gebeurt achter de schermen?
Al het personeel van de Telegraaf heeft een gratis nieuw PIMP account gekregen!quote:Op maandag 1 november 2010 18:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Nu snap ik er helemaal niks meer van.
Statistieken
* 10.651.096 Leden
* 2.595.560 Krabbels vandaag
* 23.132 Blogs vandaag
Zie ik het nou goed of zijn er in1keer meer leden bij gekomen
Het aantal is vandaag gedaald:quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:56 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Al het personeel van de Telegraaf heeft een gratis nieuw PIMP account gekregen!
quote:Zesduizend pimps en BreezaH-sletjes hebben hun Hyvesaccount vernietigd nadat de Telegraaf Media Group het sociale netwerk heeft overgenomen. Hyves-directielid Yme Bosma heeft dit zojuist bevestigd in het radioprogramma Dit Is De Dag.
Nog altijd negen miljoen medelanders hebben een account op Hyves, zo benadrukt Bosma. Tot de overname van TMG groeide het ledenaantal dagelijks, maar daar is nu verandering in gekomen. Hoe dit kan, is voor Yme Bosma een groot raadsel.
quote:NRC Handelsblad 02-11-2010, pagina 7
Plundering van Hyves
Is het afgelopen met de sociale-netwerksite Hyves nu de Telegraaf Media Groep het voor mogelijk veertig miljoen euro heeft overgenomen? Het succes van een sociaal netwerk is immers gebaseerd op het gevoel ‘onder ons’ te zijn. Iedere deelnemer heeft er de illusie eigen baas te zijn, om in totale vrijheid dat te kunnen delen wat je wilt. En alleen met wie jij wilt. Dat het voor de gebruiker kosteloos is, draagt sterk bij aan het communegevoel.
Een sociale-netwerksite is voor veel hedendaagse online burgers het alternatieve dorsplein. Er ontstaan ideeën, er wordt gekletst, rondgehangen en nieuws uitgewisseld.
Hyves is de populairste netwerksite onder scholieren. De site herbergt heel wat virtuele kinderkamers waar hobby’s, liefdes en huiswerk worden gedeeld. Elkaar even iets ‘krabbelen’ via deze site is een volstrekt gangbaar begrip.
Veel kinderen zijn met hun smartphones vrijwel de hele dag online en bereikbaar via Hyves.
Nu de uitgevers van het Telegraafconcern hier zijn binnengestapt en de Hyves-oprichters kunnen gaan rentenieren, is die droom verstoord. De Telegraaf heeft immers bij velen geen goede reputatie. Het dagblad, waaraan de uitgeverij zijn naam ontleent, interesseert zich niet voor privacy. Na de vliegramp in Tripoli werd een 9-jarig kind, dat als enige overleefde, telefonisch geïnterviewd. Het gesprek werd ook gepubliceerd. De kop: ‘Mijn benen doen erg pijn’. Tekst en foto staan nog steeds online. De Raad voor de Journalistiek deed daarover een opmerkelijke uitspraak en keurde het vraaggesprek als ‘ontoelaatbaar’ af.
Bij die vliegramp ontzag de krant zich niet om foto’s van omgekomen Nederlanders van de site Hyves te plunderen en in de krant af te drukken. Daarover oordeelde de Raad dat de krant de nabestaanden zo extra leed aandeed en de grenzen overschreed.
TMG is ook eigenaar van de website GeenStijl waarvan het ontbreken van normbesef juist het handelsmerk is. Vooral in het doorplaatsen van herkenbaar beeldmateriaal en het gelijktijdig belasteren van het onderwerp heeft deze site een specifieke reputatie opgebouwd. Wie zich tegen GeenStijl durft te verweren wordt doorgaans extra te grazen genomen.
Als nu een on-scrupuleuze uitgever van dergelijke media, een bij uitstek sociaal netwerk overneemt, is het geen wonder dat veel gebruikers op de vlucht slaan. Op de videosite YouTube verscheen vanochtend een instructiefilmpje hoe men zijn Hyves-account kon opzeggen. Op Twitter gonsde het van de vragen hoe het makkelijkst de ‘account delete’ knop gevonden kon worden. Een enkele gebruiker veronderstelde dat het dagblad De Telegraaf vanaf vandaag nooit meer om een voorpaginafoto verlegen hoeft te zitten. In beginsel heeft het nu immers toegang tot de server van Hyves waarop 9 miljoen gebruikers hun teksten en beelden opslaan en in eigen kring publiceren. Dat lijkt een spookbeeld. Maar het zou waar kunnen zijn. Een eigenaar met gebrek aan sociaal besef kan geen sociale-netwerksite voor jongeren beheren.
En los van de privacy vind ik het gewoon moreel en ethisch verwerpelijk.quote:Het dagblad, waaraan de uitgeverij zijn naam ontleent, interesseert zich niet voor privacy. Na de vliegramp in Tripoli werd een 9-jarig kind, dat als enige overleefde, telefonisch geïnterviewd. Het gesprek werd ook gepubliceerd. De kop: Mijn benen doen erg pijn. Tekst en foto staan nog steeds online. De Raad voor de Journalistiek deed daarover een opmerkelijke uitspraak en keurde het vraaggesprek als ontoelaatbaar af.
Bij die vliegramp ontzag de krant zich niet om fotos van omgekomen Nederlanders van de site Hyves te plunderen en in de krant af te drukken. Daarover oordeelde de Raad dat de krant de nabestaanden zo extra leed aandeed en de grenzen overschreed.
maar goed, de mensen die het opzeggen lijken me vooral de wat ouderen en intelligente mensen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 12:46 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Het is inderdaad een goede vraag.
Wat is er nog 'sociaal' aan een netwerk dat is overgenomen door de stalkers van Ruben?
Goh, en nu is het weer 10.658.012.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:58 schreef superworm het volgende:
[..]
Het aantal is vandaag gedaald:
* 10.650.779 Leden
* 2.886.533 Krabbels vandaag
* 26.601 Blogs vandaag
Oh, absoluut.quote:Op zaterdag 6 november 2010 13:01 schreef karinaatje1 het volgende:
[..]
maar goed, de mensen die het opzeggen lijken me vooral de wat ouderen en intelligente mensen.
de breezahjeugd en de tokkies zullen wel blijven.
Weer even een mooi 'achtergrond'-artikeltje aan de hand van Hyves. Waar weer volop foto's en volledige namen worden gebruiktquote:Geschokt door jeugdig relatiedrama
IJMUIDEN - IJmuiden is in shock door het jeugdige relatiedrama van afgelopen vrijdag, waarbij de 21-jarige Pepijn S. en zijn 19-jarige vriendin Joyce Exalto om het leven kwamen. Het 19-jarige meisje werd vrijdagmiddag doodgestoken door haar 21-jarige vriend die daarna zelfmoord pleegde.
De 21-jarige IJmuidenaar vermoordde zijn vriendin in de Lange Nieuwstraat, alvorens hij zelfmoord pleegde bij de twaalfhoog-flat aan de Schiplaan. Op beide plekken liggen bloemen.
Inmiddels zijn al ruim 550 hyvesgebruikers lid geworden van een speciaal in het leven geroepen herdenkingspagina. "Tranen in mijn ogen", schrijft iemand. "Ik kende je helemaal niet, maar het laat me niet los."
"Waarom?", vraagt een ander zich af. "Daar zal niemand ooit nog een antwoord op krijgen."
Schuldvraag
Op de hyvespagina van S. ruziën bekenden van de jongen en het meisje over de schuldvraag. Zo wordt er gespeculeerd over het motief van S., dat voornamelijk gezocht wordt in het geruchtencircuit. S. zou in drugs hebben gehandeld en zelf ook hebben gebruikt.
Hij is daardoor flink in de problemen geraakt, suggereert een bekende van de jongen op zijn hyve. "Deze jongen heeft voordat ie die troep aanraakte nog nooit een vlieg kwaad gedaan. (...) We hadden deze jongen moeten helpen."
Zum kotzen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 13:32 schreef Loveless85 het volgende:
En het is eerste voorbeeld is er al snel:
http://www.telegraaf.nl/b(...)edrama__.html?p=38,1
Weer even een mooi 'achtergrond'-artikeltje aan de hand van Hyves. Waar weer volop foto's en volledige namen worden gebruikt![]()
Heeft niks met kinderlijk te maken; is gewoon een principekwestie.quote:Op zondag 7 november 2010 13:22 schreef Leigh het volgende:
Massaal wissen FOK!kers hun Hyves?
Ja, dat gaat een aderlating voor Hyves/Telegraaf zijn!
(Komt eerder kinderlijk op me over, maar goed Hyves is dat ook redelijk, natuurlijk)
Ja wat raar, de meest gehate krant van NL koopt Hyves en dan gaan er mensen weg.quote:Op zaterdag 6 november 2010 11:46 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)den_leden_kwijt.html
[..]
Ik vraag me af waarom Youp niet in actie is gekomen tegen Hyves. Daar is klantvriendelijkheid een woord dat uit het Swahili komt...quote:Op zaterdag 6 november 2010 12:46 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Het is inderdaad een goede vraag.
Wat is er nog 'sociaal' aan een netwerk dat is overgenomen door de stalkers van Ruben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |