Die kans bestaat, maar dan begrijp ik niet waarom jij het niet kan begrijpen dat mensen werkelijk in dit soort onderwerpen geïnteresseerd zijn. De mens probeert immers sinds haar bestaan niets anders dan zijn omgeving en haarzelf te begrijpen.quote:Op zondag 31 oktober 2010 00:29 schreef TheMagnificent het volgende:
Probleem is dat het bijna nooit op het gebied van de antropologie of de genetica blijft, maar dat het doorgaans wordt gebruikt/misbruikt in politiek getinte discussies.
Ik ben een donkere Turk.quote:Op zondag 31 oktober 2010 00:35 schreef TheMagnificent het volgende:
En polderturk is natuurlijk een megatroll. Alsof blank zijn per definitie patent heeft op voorspoed, vooruitgang en schoonheid. Ik ben zelf Turk en net niet spierwit, maar het had me niets geboeid als ik een donkere huidskleur had gehad.
De buurman, Fa’ad Shaoulin in Running Wilde is een blanke Oost-Europeaan dus wees gerustquote:Op zondag 31 oktober 2010 00:17 schreef AryaMehr het volgende:
Overigens, wees maar blij dat Turken door Hollywood nog 'humaan' worden afgebeeld. Wij komen er veel slechter vanaf:
[..]
dit zijn meestal dolende mensen die houvast zoeken en denken dat te kunnen vinden in hun genen/afkomst/etniciteit duidellijke visie over waar het leven over gaat ontbreekt hen meestal, genelde imansizlar veya imani zayif olan insanlar oluyor bunlar, ik bespeur dit vaak bij alevitische turken, die dan vaak extreem nationalistisch zijnquote:Op zondag 31 oktober 2010 00:21 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik zal mensen die zo erg geobsedeerd zijn door DNA, ras, afkomst en wat dan nog meer nooit kunnen begrijpen.
Alevitische Turken nationalistisch?quote:Op zondag 31 oktober 2010 01:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit zijn meestal dolende mensen die houvast zoeken en denken dat te kunnen vinden in hun genen/afkomst/etniciteit duidellijke visie over waar het leven over gaat ontbreekt hen meestal, genelde imansizlar veya imani zayif olan insanlar oluyor bunlar, ik bespeur dit vaak bij alevitische turken, die dan vaak extreem nationalistisch zijn
idd, blijft een merkwaardige groep mensen, dat totaal niet te omschrijven valt wat het nou precies isquote:Op zondag 31 oktober 2010 01:28 schreef Landysh het volgende:
[..]
Alevitische Turken nationalistisch?
Aan de andere kant zijn ze juist weer on-Turks als je aanneemt dat er voor het Tengriisme er wel weer een ander geloof was. Zo kan je nog wel een tijdje doorgaan. En vanuit Islamitische dogma gezien zijn ze On-Turks of eigenlijk "on-mens" aangezien hz. Adem wel in God geloofde op de juiste manier. Het gaat erom dat de Turken voor een overgrote meerderheid en voor een aanzienlijke tijd Soennitisch zijn en daarmee zijn Alevieten minder-Turks. Alhoewel ik vind dat "Turk-zijn" tegenwoordig echt van alles kan zijn, van Raki drinken tot 5 keer bidden per dag. Het is maar net aan welke zijde je staat.quote:Op zondag 31 oktober 2010 11:37 schreef Danielion het volgende:
Alevitische tradities stammen ook voor een groot stuk af van het Tengriisme. Zelfs daar zijn ze 'Turkser'.
Syncretisme van Islam-Christendom en andere geloven/traditie's daarmee vermengd.quote:Op zondag 31 oktober 2010 01:33 schreef Slayage het volgende:
[..]
idd, blijft een merkwaardige groep mensen, dat totaal niet te omschrijven valt wat het nou precies is
Het is triest om mensen op grond van afkomst te beoordelen en dat oordeel vast te houden, maar interesse in DNA en afkomst leidt niet automatisch tot nationalisme. Ik ken 1 grote alevitische familie, in deze familie ben ik geen enkele nationalist tegengekomen, i.t.t. veel andere soennitische families die op het eerste gezicht rechtvaardiger (geloviger?) lijken, maar achteraf veeeeeel erger zijn. Oyle olanlardan juist korkacan. Waarom alevitische Turken? Vanwege zwak geloof dat leidt tot nationalisme?quote:Op zondag 31 oktober 2010 01:25 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit zijn meestal dolende mensen die houvast zoeken en denken dat te kunnen vinden in hun genen/afkomst/etniciteit duidellijke visie over waar het leven over gaat ontbreekt hen meestal, genelde imansizlar veya imani zayif olan insanlar oluyor bunlar, ik bespeur dit vaak bij alevitische turken, die dan vaak extreem nationalistisch zijn
Zulke voorbeelden slaan natuurlijk nergens op. Net zo goed kan het ook omgekeerd zijn, dat de Soennitische familie vroom is en de Alevitische juist niet. Het is statistisch gezien wel waar wat Slayage zegt --> Alevieten zijn nu eenmaal nationalistischer omdat men zich ergens aan moet vasthouden. Mensen hebben idealen nodig om hun leven zin te geven, of natuurlijk het leven heeft zin met een ideaal.quote:Op zondag 31 oktober 2010 22:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Het is triest om mensen op grond van afkomst te beoordelen en dat oordeel vast te houden, maar interesse in DNA en afkomst leidt niet automatisch tot nationalisme. Ik ken 1 grote alevitische familie, in deze familie ben ik geen enkele nationalist tegengekomen, i.t.t. veel andere soennitische families die op het eerste gezicht rechtvaardiger (geloviger?) lijken, maar achteraf veeeeeel erger zijn. Oyle olanlardan juist korkacan. Waarom alevitische Turken? Vanwege zwak geloof dat leidt tot nationalisme?
Dat klopt, maar om dan te stellen dat je niets snapt van alevieten (wat hier wel vaker gebeurd), slaat ook nergens op. Er zijn nationalistische alevieten, net zoals er nationalistische soennieten zijn, even buiten beschouwing gelaten waar het aantal hoger is, het is meestal de grootste bullshit hoe er hier over alevieten wordt gepraat. Alevieten en nationalisme en meteen praten over hoe alevieten in het algemeen zijn. Echt yes alevieten spring er bovenopquote:Op maandag 1 november 2010 00:20 schreef Burakius het volgende:
[..]
Zulke voorbeelden slaan natuurlijk nergens op. Net zo goed kan het ook omgekeerd zijn, dat de Soennitische familie vroom is en de Alevitische juist niet. Het is statistisch gezien wel waar wat Slayage zegt --> Alevieten zijn nu eenmaal nationalistischer omdat men zich ergens aan moet vasthouden. Mensen hebben idealen nodig om hun leven zin te geven, of natuurlijk het leven heeft zin met een ideaal.
Alevieten zijn niet geliefd. En voor een goede reden, net zoals dat men Marokkanen niet mag hier in Nederland door hun statistieken. Zo zijn ook de statistieken van Alevieten negatief over hen. Ik noem maar een 92% JA vote tijdens de laatste referendum in Tunceli. Dan zie je dat ze als gemeenschap gewoon de weg kwijt zijn en altijd blind zullen stemmen op anti-Islamitische partijen. Het enige wat we nodig hebben is een Yavuz Sultan Selim tegen zulke barbaren, maar helaas zijn die tijden voorbij.quote:Op maandag 1 november 2010 08:14 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Dat klopt, maar om dan te stellen dat je niets snapt van alevieten (wat hier wel vaker gebeurd), slaat ook nergens op. Er zijn nationalistische alevieten, net zoals er nationalistische soennieten zijn, even buiten beschouwing gelaten waar het aantal hoger is, het is meestal de grootste bullshit hoe er hier over alevieten wordt gepraat. Alevieten en nationalisme en meteen praten over hoe alevieten in het algemeen zijn. Echt yes alevieten spring er bovenop. Doe je toch ook niet bij soennieten of zeg je dan: dat is een wannabe soenniet, zou beter doorkunnen als aleviet.
Ik ben niet tevreden met het deel dat tot het "slechte" deel van die statistieken behoort. Maar ik zal geen overhaaste conclusies trekken en overal waar ik iets negatiefs over alevieten lees (komt vaak genoeg voor, ontken ik niet), er bovenop springen. En meteen over de slechtheid van Alevieten in het algemeen gaan praten. Oordeel per mens, ben ook vaak genoeg niet blij met mensen, maar er wordt nu hetzelfde over alevieten gepraat als over ons (buitenlanders) in Nederland.quote:Op maandag 1 november 2010 08:17 schreef Burakius het volgende:
[..]
Alevieten zijn niet geliefd. En voor een goede reden, net zoals dat men Marokkanen niet mag hier in Nederland door hun statistieken. Zo zijn ook de statistieken van Alevieten negatief over hen. Ik noem maar een 92% JA vote tijdens de laatste referendum in Tunceli. Dan zie je dat ze als gemeenschap gewoon de weg kwijt zijn en altijd blind zullen stemmen op anti-Islamitische partijen. Het enige wat we nodig hebben is een Yavuz Sultan Selim tegen zulke barbaren, maar helaas zijn die tijden voorbij.
Ja, zag de fout al. Ik weet dat er genoeeeeeeg alevieten zijn die geindoctrineerd worden, maar zoals ik al zei, ging het me erom dat er bij iedere post over alevieten bovenop wordt gesprongen en over al hun negativiteit in het algemeen wordt gesproken. Net zoals bij Marokkanen. En Turken soms.quote:Op maandag 1 november 2010 08:46 schreef Burakius het volgende:
Natuurlijk heb je goede en slechte mensen onder elk volk/religie/ideologie. Dat spreekt voor zich. Maar als 92% HAYIR stemt (was trouwens vorige post fout), dan moet je toch eventjes je hoofd krabben. Structurele indoctrinatie tegenover Soennieten is aan de orde van de dag. Aangezien kinderen geen blad voor de mond hebben, heb ik zelf mogen genieten wat hun indoctrinatie behelst, als je al kan spreken van "hun" toegegeven.
Gaat er toch om dat ze al jarenlang de democratie tegenstaan, maar juist aan de andere kant aan de buitenwereld willen tonen hoe progressief ze wel niet zijn! Ze zijn contra-progressief en het Alevitisme is een syncretisme. En syncretische ideologieën neem ik sowieso eerlijk gezegd niet serieus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |