Meerwerk is altijd duur.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:57 schreef Paladin82 het volgende:
Wij hadden bij ons nieuwbouw project gewoon de optie voor casco badkamer en wc, zonder rare dingen, het enige is dat je geen garantie op de bouwer kan verhalen voor lekkage in de badkamer, maarja das logisch die hebben ze ook niet geplaatst.
Ik vind het vreemd als het niet kan, en kan ook nog is vervelend zijn als de bouwer heel duur is in zijn meerwerk (zoals bij ons het geval was)
en ik kan wel een nieuwe stortbak (laaghangend) voor mijn wc gebruikenquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:30 schreef robdriessen het volgende:[/b]
@Vonkenboer De volgende keer dat je zoiets ziet, bel me even. Mijn standaard badkuip is aan vervanging toe
Het is pas je huis wanneer het opgeleverd is.quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:52 schreef kim2109 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat mij er inderdaad over dat je echt veel te veel geld moet gaan betalen voor het meerwerk als je kiest voor andere opties dan het standaard. als ik dit gewoon bij een bouwmarkt oid zou halen zou je veel goedkoper uit zijn. het enige voordeel wat je hier hebt is dat het er allemaal in zit als je de sleutel krijgt. Maar op nou ik weet niet hoeveel geld meer te betalen om de badkamer te krijgen die je wilt vind ik een beetje raar. De optie zou inderdaad zijn om alles gewoon standaard erin te laten zetten en daarna alles er eventueel uitslopen en alsnog je eigen ding ervan maken. Maar dat is eigenlijk een beetje gekkenwerk. Ook heb ik zelf bijvoorbeeld nog een wastafel en wasbak die splinternieuw zijn en ik graag erin geplaatst wil hebben. Ze doen zelfs moeilijk om de standaard wastafel er niet in te zetten, maar los bij te leveren. Nja, dan snap ik het niet meer hoor. Het is toch mijn huis......
Waar kun je het op papier terugvinden dan dat dat niet mag?quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:52 schreef kim2109 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat mij er inderdaad over dat je echt veel te veel geld moet gaan betalen voor het meerwerk als je kiest voor andere opties dan het standaard. als ik dit gewoon bij een bouwmarkt oid zou halen zou je veel goedkoper uit zijn. het enige voordeel wat je hier hebt is dat het er allemaal in zit als je de sleutel krijgt. Maar op nou ik weet niet hoeveel geld meer te betalen om de badkamer te krijgen die je wilt vind ik een beetje raar. De optie zou inderdaad zijn om alles gewoon standaard erin te laten zetten en daarna alles er eventueel uitslopen en alsnog je eigen ding ervan maken. Maar dat is eigenlijk een beetje gekkenwerk. Ook heb ik zelf bijvoorbeeld nog een wastafel en wasbak die splinternieuw zijn en ik graag erin geplaatst wil hebben. Ze doen zelfs moeilijk om de standaard wastafel er niet in te zetten, maar los bij te leveren. Nja, dan snap ik het niet meer hoor. Het is toch mijn huis......
SWK/Bouwborg en bouwbesluit.quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:31 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Waar kun je het op papier terugvinden dan dat dat niet mag?
Mja waterdicht is dus incl tegels? Maar het sanitair?quote:Op zondag 31 oktober 2010 18:02 schreef Zolena het volgende:
[..]
SWK/Bouwborg en bouwbesluit.
Bouwbesluit (waterwerendheid van binnen art. 3.28)
Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat de badkamer waterdicht moet zijn bij oplevering.
Mag vervallen, maar dan moeten leidingen ook allemaal dicht zitten en ook doortegelen onder bijvoorbeeld bad o.i.d.quote:Op zondag 31 oktober 2010 19:19 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Mja waterdicht is dus incl tegels? Maar het sanitair?
Moet wel een ambtenaar zijn die dat verzonnen heeft, want zo als al gezegd, 2 dagen na oplevering de kango er in en hij niet meer waterdichtquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:02 schreef Zolena het volgende:
[..]
Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat de badkamer waterdicht moet zijn bij oplevering.
Nu ben ik geen bouwfisicus, dus weet niet of kale beton aan deze wateropname eisen voldoet, maar de verplichting een badkamer getegeld op te leveren is er niet.quote:1.Een scheidingsconstructie van een toiletruimte of een badruimte, heeft aan een zijde die grenst aan die ruimte, tot 1,2 m hoogte boven de vloer van die ruimte een volgens NEN 2778 bepaalde wateropname die gemiddeld niet groter is dan 0.01 kg/(m2.s1/2) en op geen enkele plaats groter dan 0,2 kg/(m2.s1/2).
2.Voor een badruimte geldt het in het eerste lid gestelde voorschrift ter plaatse van een bad of een douche over een lengte van ten minste 3 m, tot een hoogte van 2,1 m boven de vloer van die ruimte.
Nee klopt. Beton haalt die waardes niet. Dus als er geen tegels op komen dan moet er een ander waterdicht goedje op.quote:Op woensdag 17 november 2010 07:36 schreef DroogDok het volgende:
In Artikel 3.28 van het bouwbesluit staat:
[..]
Nu ben ik geen bouwfisicus, dus weet niet of kale beton aan deze wateropname eisen voldoet, maar de verplichting een badkamer getegeld op te leveren is er niet.
Het gaat dan ook meestal om hoogbouw, op deze manier dekt de aannemer zich in voor evt. klachten over lekkage door de onderburenquote:Op woensdag 17 november 2010 10:07 schreef JSS het volgende:
Bij mijn nieuwbouwhuis (aannemer BAM Woningbouw, niet zomaar een kleintje) opgeleverd september dit jaar, kon ik de badkamer en het toilet gewoon casco laten opleveren hoorLeidingen zaten dan op de standaardplaats en waren allen afgedopt. Verder was het gewoon kaal (beton- en gibowanden, ruwe stortvloer zonder anhydrietafwerking). Het kan dus wel...
Bij hoogbouw gebouwd onder standaard SWK voorwaarden is het idd niet mogelijk om een badkamer casco op te laten leveren, hier kan wel een uitzondering voor opgenomen zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:52 schreef kim2109 het volgende:
Er mist niets in de begroting aangezien de woningen "kaal" aan het bouwbesluit dienen te voldoen. Je maakt nu van nodig een subjectief begrip wat niet van toepassing is omdat de eisen objectief zijn...quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Meerwerk is altijd duur.
Daar verdienen aannemers op, handig bij mensen die onervaren zijn en iets dat mist niet zien in de begroting maar toch nodig is.
En extra regeltjes uit het koopcontract :quote:Isolatie zwevende dekvloer aangebracht
Afwerkvloer niet aangebracht
Kozijnen en deur incl bovenlicht aangebracht
Plafond gespoten
Wanden niet afgewerkt
Vloertegels niet aangebracht
Wandtegels niet aangebracht
Sanitair, douche, bad en wastafel inc toebehoren niet aangebracht
Waterleiding koud en warm, douche, bad en wastafel afgedopt in de wand
Riolering douche, bad en wastafel afgedopt in de ruimte
Plafond WCD aangebracht
Schakelaar afgemonteerd
Radiator afgemonteerd
Afzuigpunt mechanische ventilatie afgemonteerd
Verder geen details over wat ze met 'goed en deugdelijk werk' bedoelen.quote:Hierbij aangerekend, dat de toilet- badkamerruimte, alsmede de keuken casco worden geleverd conform het in de staat van de waarmerking aangegeven afwerkingsniveau. De waterdichtgarantie voor deze onderdelen komt dan ook te vervallen. Koper is voor deze onderdelen zelf verantwoordelijk voor goed en deugdelijk werk.
Dat ze alles uitsluiten wat veroorzaakt wordt door werkzaamheden van en door derden. Ook garantie op installaties die je gaat aanpassen zullen ze niet geven.quote:Verder geen details over wat ze met 'goed en deugdelijk werk' bedoelen.
dat kan ook gewoon een betegelde ruimte zonder, wc bad, douche of wasbak zijnquote:Op zondag 31 oktober 2010 18:02 schreef Zolena het volgende:
[..]
Ja, kan ook zónder tegelsquote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef dop het volgende:
[..]
dat kan ook gewoon een betegelde ruimte zonder, wc bad, douche of wasbak zijn
Maar vaak laat men uit het oogpunt van gemak alle leidingen op de standaardplaatsen zitten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef dop het volgende:
[..]
dat kan ook gewoon een betegelde ruimte zonder, wc bad, douche of wasbak zijn
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |