quote:
Op zondag 31 oktober 2010 10:52 schreef kim2109 het volgende:Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat mij er inderdaad over dat je echt veel te veel geld moet gaan betalen voor het meerwerk als je kiest voor andere opties dan het standaard. als ik dit gewoon bij een bouwmarkt oid zou halen zou je veel goedkoper uit zijn. het enige voordeel wat je hier hebt is dat het er allemaal in zit als je de sleutel krijgt. Maar op nou ik weet niet hoeveel geld meer te betalen om de badkamer te krijgen die je wilt vind ik een beetje raar. De optie zou inderdaad zijn om alles gewoon standaard erin te laten zetten en daarna alles er eventueel uitslopen en alsnog je eigen ding ervan maken. Maar dat is eigenlijk een beetje gekkenwerk. Ook heb ik zelf bijvoorbeeld nog een wastafel en wasbak die splinternieuw zijn en ik graag erin geplaatst wil hebben. Ze doen zelfs moeilijk om de standaard wastafel er niet in te zetten, maar los bij te leveren. Nja, dan snap ik het niet meer hoor. Het is toch mijn huis......
Bij hoogbouw gebouwd onder standaard SWK voorwaarden is het idd niet mogelijk om een badkamer casco op te laten leveren, hier kan wel een uitzondering voor opgenomen zijn.
Bij laagbouw is dit iets soepeler.
Echter de koper is géén opdrachtgever en derhalve niet bevoegd "onderhands" met de aannemer afspraken te maken. Aangezien de koper geen eigenaar is tot na de oplevering is de aannemer gebonden aan de afspraken gemaakt met de opdrachtgever (vaak projectontwikkelaar).
Deze opdrachtgever draagt ook het risico tot aan de oplevering van onverkochte woningen en wil derhalve niet dat er oncourante woningen tussenzitten welke casco opnieuw de verkoop inmoeten doordat een koper wegvalt.
Verder staat er nergens in het bouwbesluit dat een badkamer betegeld moet zijn, er gelden alleen eisen voor wateropname. Het is dus ook mogelijk om dit met een andere afwerking te realiseren.
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 18:58 schreef DeRakker. het volgende:[..]
Meerwerk is altijd duur.
Daar verdienen aannemers op, handig bij mensen die onervaren zijn en iets dat mist niet zien in de begroting maar toch nodig is.
Er mist niets in de begroting aangezien de woningen "kaal" aan het bouwbesluit dienen te voldoen. Je maakt nu van nodig een subjectief begrip wat niet van toepassing is omdat de eisen objectief zijn...
Uiteraard verdient een aannemer op meerwerk, is echter van een dusdanig laag niveau dat het geen kerntaak is. Is meer een service naar de klant (al is het lekker Nederlands om hier alleen maar over te zeuren) om je woningen te kunnen slijten.
De tijden dat meerwerk een goudmijntje was zijn over. Mensen hebben geen idee wat de verdere kosten zijn voor een simpele wijziging van 125 euro als een stopcontact verlagen. Zijn alleen al bij de aannemer een kopersbegeleider, tekenaar, werkvoorbereider mee bezig. Is inderdaad een werkje van niks maar het moet allemaal administratief en technisch verwerkt worden.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."