abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88147611
Onze aannemer/kopersbegeleider zegt dat het niet mogelijk is de badkamer (en eventueel wc) casco te laten opleveren. Dit ivm het waterdicht maken van de badkamer. weet iemand of dit mag? Een koper zou toch altijd de optie moeten hebben om het casco te laten opleveren? Ik hoor graag of iemand hier iets meer over weet.
pi_88147754
Waarom zou je dit überhaupt willen?
pi_88147822
Nja ik heb onlangs ook nieuwbouw gekocht, alles mocht casco, behalve wc en badkamer. Nu vond ik dit geen probleem.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_88147961
Ja er is een bouwbesluit/norm betreft het waterdicht maken van de ondergrond
#winning
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:51:52 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_88147975
Kan je geen inspraak krijgen in de invulling?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:54:49 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88148067
Men is bang dat als er om wat voor reden ook lekkage aan de leidingen optreed die door de badkamer lopen van bijvoorbeeld de cv of warm en koud waterleiding die over de kale betonvloer lopen hun aansprakelijk zouden kunnen worden gesteld.

Daarom vind men vaak dat een vloer en/of wanden in de badkamer waterdicht moeten zijn afgewerkt als de woning opgeleverd wordt.

Bij sommige bedrijven kun je het ook casco op laten leveren; maar dan beperken hun de garantie die hun geven in en moet je er ook specifiek voor tekenen.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:57:20 #7
21210 Paladin82
In Black and White
pi_88148143
Wij hadden bij ons nieuwbouw project gewoon de optie voor casco badkamer en wc, zonder rare dingen, het enige is dat je geen garantie op de bouwer kan verhalen voor lekkage in de badkamer, maarja das logisch die hebben ze ook niet geplaatst.

Ik vind het vreemd als het niet kan, en kan ook nog is vervelend zijn als de bouwer heel duur is in zijn meerwerk (zoals bij ons het geval was)
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_88148189
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 18:57 schreef Paladin82 het volgende:
Wij hadden bij ons nieuwbouw project gewoon de optie voor casco badkamer en wc, zonder rare dingen, het enige is dat je geen garantie op de bouwer kan verhalen voor lekkage in de badkamer, maarja das logisch die hebben ze ook niet geplaatst.

Ik vind het vreemd als het niet kan, en kan ook nog is vervelend zijn als de bouwer heel duur is in zijn meerwerk (zoals bij ons het geval was)
Meerwerk is altijd duur.
Daar verdienen aannemers op, handig bij mensen die onervaren zijn en iets dat mist niet zien in de begroting maar toch nodig is.
pi_88148501
Ik had hier hetzelfde, ik wilde liever een andere badkamer dan de standaard bouwbadkamer, maar dat kon niet. Ze wilden ook niet gewoon de spullen er los inleggen, het moest perse afgemaakt.
Terwijl toen wij het vroegen de badkamer er nog niet in zat. Ik vond het erg gek, wij kopen toch dat huis, dan is het toch van ons. Dan mogen we toch zelf wel weten wat er wel of niet in zit. (Desnoods zoals Vonkenboer zegt dat we er iets voor moeten ondertekenen, maar zelfs dat is nooit genoemd, het was geen niet mogelijk. Punt.)
De standaard badkamer is erg kaal, er zit een douche zonder douchebak/wand in bijvoorbeeld en een klein bad met enkel een kraan. Daarom wilden we liever zelf eentje uitzoeken, maar dat kon dus niet.

Nu zit trouwens nog steeds (na 5 jaar) de standaard badkamer erin. En waarschijnlijk blijft ie er in tot we verhuizen. Jammer, maar was dus geen andere optie mogelijk.

De keuken hadden we trouwens wel eruit gelaten en zelf een andere ingezet, dat was verder geen probleem.
Misschien dat andere kopers hier, die eerder het huis al kochten, wel de mogelijkheid hebben gehad om een andere badkamer uit te zoeken en die er door de bouw in te laten zetten. Dat weet ik niet, wij kochten het huis pas 2 a 2,5 maand voor de oplevering. Maar de keuken konden we dus nog wel veranderen en de badkamer niet, dus dat is dan ook gek..
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:25:07 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_88148980
Ik heb genoeg grote bouwprojecten meegemaakt waar je een uur voor de oplevering nog druk bent met het ophangen en aansluiten van een wasbak of thermostaatkraan of het afmonteren van de electra.

Vervolgens komt de oplevering en heeft men nog enkele kleine dingen in de badkamer gevonden; kitrandje hier, schakelaar die iets scheef zit, een thermostaatkraan die niet lekker draait.
Dus op vrijdagmiddag kom je dat nog met een collega in orde maken. *O*

Om vervolgens te zien dat de week daarop op dinsdagmorgen (2 dagen na oplevering van de woning) een grote puincontainer voor het huis staat en de bewoners de zojuist opgeleverde badkamer te zien slopen om hun eigen badkamer te kunnen realiseren -O- :X }:|

Als je praat over kapitaalvernietiging O-)
pi_88149149
@Vonkenboer De volgende keer dat je zoiets ziet, bel me even. Mijn standaard badkuip is aan vervanging toe ;)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:34:16 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88149303
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:30 schreef robdriessen het volgende:[/b]
@Vonkenboer De volgende keer dat je zoiets ziet, bel me even. Mijn standaard badkuip is aan vervanging toe ;)
en ik kan wel een nieuwe stortbak (laaghangend) voor mijn wc gebruiken :+
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_88166011
Bij appartementen mag het volgens mij echt helemaal niet. Omdat ook aan de medebewoners gegarandeerd moet worden dat alles waterdicht is op het moment van oplevering.
Bij huizen doen ze het soms wel en soms niet. Als je de badkamer van een huis casco op mag leveren moet je tekenen dat het huis niet voldoet aan de norm voor waterdichtheid. Maar officieel staat dus in de norm dat het huis waterdicht moet zijn bij oplevering.
pi_88166684
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat mij er inderdaad over dat je echt veel te veel geld moet gaan betalen voor het meerwerk als je kiest voor andere opties dan het standaard. als ik dit gewoon bij een bouwmarkt oid zou halen zou je veel goedkoper uit zijn. het enige voordeel wat je hier hebt is dat het er allemaal in zit als je de sleutel krijgt. Maar op nou ik weet niet hoeveel geld meer te betalen om de badkamer te krijgen die je wilt vind ik een beetje raar. De optie zou inderdaad zijn om alles gewoon standaard erin te laten zetten en daarna alles er eventueel uitslopen en alsnog je eigen ding ervan maken. Maar dat is eigenlijk een beetje gekkenwerk. Ook heb ik zelf bijvoorbeeld nog een wastafel en wasbak die splinternieuw zijn en ik graag erin geplaatst wil hebben. Ze doen zelfs moeilijk om de standaard wastafel er niet in te zetten, maar los bij te leveren. Nja, dan snap ik het niet meer hoor. Het is toch mijn huis......
pi_88166979
Ben pas nog in een al opeleverd nieuwboouwproject wezen kijken, badkamer en toilet casco.

Het gebeurt dus nog wel volgens mij.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88169714
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 10:52 schreef kim2109 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat mij er inderdaad over dat je echt veel te veel geld moet gaan betalen voor het meerwerk als je kiest voor andere opties dan het standaard. als ik dit gewoon bij een bouwmarkt oid zou halen zou je veel goedkoper uit zijn. het enige voordeel wat je hier hebt is dat het er allemaal in zit als je de sleutel krijgt. Maar op nou ik weet niet hoeveel geld meer te betalen om de badkamer te krijgen die je wilt vind ik een beetje raar. De optie zou inderdaad zijn om alles gewoon standaard erin te laten zetten en daarna alles er eventueel uitslopen en alsnog je eigen ding ervan maken. Maar dat is eigenlijk een beetje gekkenwerk. Ook heb ik zelf bijvoorbeeld nog een wastafel en wasbak die splinternieuw zijn en ik graag erin geplaatst wil hebben. Ze doen zelfs moeilijk om de standaard wastafel er niet in te zetten, maar los bij te leveren. Nja, dan snap ik het niet meer hoor. Het is toch mijn huis......
Het is pas je huis wanneer het opgeleverd is.
En aannemers moeten nu eenmaal aan de regels houden.
  zondag 31 oktober 2010 @ 16:15:24 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88176104
De meeste bouwers hebben helemaal geen zin om rekening te houden met de wensen van kopers, dus roepen ze maar dat het niet mag. De aannemer verdient er namelijk ook aan als hij een badkamer kan plaatsen. Maar dat neemt niet weg dat de badkamer en toilet casco opgeleverd kunnen worden.

Met dit soort klantonvriendelijke houdingen van aannemers is het niet zo vreemd dat kopers over hun verplichte badkamer gaan mierenneuken om de boel er volgens uit te slopen.
So we just called him Fred
pi_88176572
quote:
Waar kun je het op papier terugvinden dan dat dat niet mag?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88179502
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 16:31 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Waar kun je het op papier terugvinden dan dat dat niet mag?
SWK/Bouwborg en bouwbesluit.
Bouwbesluit (waterwerendheid van binnen art. 3.28)

Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat de badkamer waterdicht moet zijn bij oplevering.
pi_88181959
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 18:02 schreef Zolena het volgende:

[..]

Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat de badkamer waterdicht moet zijn bij oplevering.
Mja waterdicht is dus incl tegels? Maar het sanitair?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88183092
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 19:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Mja waterdicht is dus incl tegels? Maar het sanitair?
Mag vervallen, maar dan moeten leidingen ook allemaal dicht zitten en ook doortegelen onder bijvoorbeeld bad o.i.d.
Daarom mocht de wastafel wel los geleverd worden.

Uiteraard kunnen aannemers/loodgieters ook nog hun eigen regels hebben...

Oh er is trouwens nog wel iets met het niet meer geven van de bouwborg/swk garantie op het leidingwerk als mensen zelf aansluiten, maar je kunt dus normaalgesproken wel afstand doen van garantie op leidingwerk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Zolena op 31-10-2010 19:58:17 ]
pi_88806829
quote:

[..]

Moet wel een ambtenaar zijn die dat verzonnen heeft, want zo als al gezegd, 2 dagen na oplevering de kango er in en hij niet meer waterdicht
pi_88808175
In Artikel 3.28 van het bouwbesluit staat:

quote:
1.Een scheidingsconstructie van een toiletruimte of een badruimte, heeft aan een zijde die grenst aan die ruimte, tot 1,2 m hoogte boven de vloer van die ruimte een volgens NEN 2778 bepaalde wateropname die gemiddeld niet groter is dan 0.01 kg/(m2.s1/2) en op geen enkele plaats groter dan 0,2 kg/(m2.s1/2).
2.Voor een badruimte geldt het in het eerste lid gestelde voorschrift ter plaatse van een bad of een douche over een lengte van ten minste 3 m, tot een hoogte van 2,1 m boven de vloer van die ruimte.
Nu ben ik geen bouwfisicus, dus weet niet of kale beton aan deze wateropname eisen voldoet, maar de verplichting een badkamer getegeld op te leveren is er niet.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88810473
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 07:36 schreef DroogDok het volgende:
In Artikel 3.28 van het bouwbesluit staat:

[..]

Nu ben ik geen bouwfisicus, dus weet niet of kale beton aan deze wateropname eisen voldoet, maar de verplichting een badkamer getegeld op te leveren is er niet.
Nee klopt. Beton haalt die waardes niet. Dus als er geen tegels op komen dan moet er een ander waterdicht goedje op.
pi_88810615
Bij mijn nieuwbouwhuis (aannemer BAM Woningbouw, niet zomaar een kleintje) opgeleverd september dit jaar, kon ik de badkamer en het toilet gewoon casco laten opleveren hoor :) Leidingen zaten dan op de standaardplaats en waren allen afgedopt. Verder was het gewoon kaal (beton- en gibowanden, ruwe stortvloer zonder anhydrietafwerking). Het kan dus wel...
pi_88811095
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 10:07 schreef JSS het volgende:
Bij mijn nieuwbouwhuis (aannemer BAM Woningbouw, niet zomaar een kleintje) opgeleverd september dit jaar, kon ik de badkamer en het toilet gewoon casco laten opleveren hoor :) Leidingen zaten dan op de standaardplaats en waren allen afgedopt. Verder was het gewoon kaal (beton- en gibowanden, ruwe stortvloer zonder anhydrietafwerking). Het kan dus wel...
Het gaat dan ook meestal om hoogbouw, op deze manier dekt de aannemer zich in voor evt. klachten over lekkage door de onderburen
pi_88812153
quote:
Bij hoogbouw gebouwd onder standaard SWK voorwaarden is het idd niet mogelijk om een badkamer casco op te laten leveren, hier kan wel een uitzondering voor opgenomen zijn.

Bij laagbouw is dit iets soepeler.

Echter de koper is géén opdrachtgever en derhalve niet bevoegd "onderhands" met de aannemer afspraken te maken. Aangezien de koper geen eigenaar is tot na de oplevering is de aannemer gebonden aan de afspraken gemaakt met de opdrachtgever (vaak projectontwikkelaar).
Deze opdrachtgever draagt ook het risico tot aan de oplevering van onverkochte woningen en wil derhalve niet dat er oncourante woningen tussenzitten welke casco opnieuw de verkoop inmoeten doordat een koper wegvalt.

Verder staat er nergens in het bouwbesluit dat een badkamer betegeld moet zijn, er gelden alleen eisen voor wateropname. Het is dus ook mogelijk om dit met een andere afwerking te realiseren.

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 18:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Meerwerk is altijd duur.
Daar verdienen aannemers op, handig bij mensen die onervaren zijn en iets dat mist niet zien in de begroting maar toch nodig is.
Er mist niets in de begroting aangezien de woningen "kaal" aan het bouwbesluit dienen te voldoen. Je maakt nu van nodig een subjectief begrip wat niet van toepassing is omdat de eisen objectief zijn...

Uiteraard verdient een aannemer op meerwerk, is echter van een dusdanig laag niveau dat het geen kerntaak is. Is meer een service naar de klant (al is het lekker Nederlands om hier alleen maar over te zeuren) om je woningen te kunnen slijten.
De tijden dat meerwerk een goudmijntje was zijn over. Mensen hebben geen idee wat de verdere kosten zijn voor een simpele wijziging van 125 euro als een stopcontact verlagen. Zijn alleen al bij de aannemer een kopersbegeleider, tekenaar, werkvoorbereider mee bezig. Is inderdaad een werkje van niks maar het moet allemaal administratief en technisch verwerkt worden.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  Moderator woensdag 17 november 2010 @ 18:10:25 #28
92034 crew  Vonkenboer
pi_88828639
En het nadeel is dat ieder persoon in het rijtje, iets wil verdienen aan het meer werk; dat wil de project ontwikkelaar, aannemer, installateur e.d. :)

Logisch dat meerwerk zo afgrijselijk duur is :)
  maandag 31 januari 2011 @ 20:54:03 #29
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_92142220
Relatief nieuw in dit wereldje.... kan iemand mij vertellen wat het precies betekent als een aannemer een woning 'casco' oplevert?
  Moderator maandag 31 januari 2011 @ 20:59:45 #30
92034 crew  Vonkenboer
pi_92142592
Casco bouwen en opleveren van een woning betekend dat de dragende constructie van het huis en de buitenafwerking volledig af is. Een woning is dus wind en waterdicht

Bij het casco opleveren van een badkamer ontbreekt dan vaak de afwerking van de wanden en vloeren en zitten de aansluitingen van bijvoorbeeld de riolering en waterleidingen op de standaardplek. Zo kun je achteraf na behoefte je badkamer zelf inrichten / veranderen naar je eigen wensen zonder dat je alles er uit moet slopen ;)

Casco wil eigenlijk zeggen "kaal" zonder installaties; maar vaak zit het dan gewoon op de standaard door de bouwer bepaalde plek maar zijn de wanden en vloeren niet afgewerkt.
  maandag 31 januari 2011 @ 21:08:32 #31
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_92143203
Dank voor je reactie!

Als wanden en vloeren niet afgewerkt zijn, wat moet je dan nog doen voor het behang cq sausklaar is? En de vloer bijv klaar om iets te leggen?
  Moderator maandag 31 januari 2011 @ 21:11:12 #32
92034 crew  Vonkenboer
pi_92143410
Vaak ontbreekt in de badkamer dan de gehele cementdekvloer, dit is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een casco opgeleverde badkamer

maandag 31 januari 2011 @ 21:12:43 #33
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_92143514
Ah oke, duidelijk. Dank je!

Weet je toevallig ook 'de bekende' haken en ogen van casco opleveren? Waar let je op, waar vraag je naar?
  Moderator maandag 31 januari 2011 @ 21:20:10 #34
92034 crew  Vonkenboer
pi_92144031
Soms gaat een aannemer moeilijk doen qua garantie omdat een badkamer zonder vloer in feite niet waterdicht is. Vooral bij appartementen moet je vaak een badkamer kiezen bij een door een projectontwikkelaar aangesteld bedrijf, vaak betaal je dan voor iedere optie die je uit laat voeren helemaal scheel en heb je maar beperkte keuze aan tegels of sanitair je kunt dan niet zeggen van ik laat hem casco opleveren omdat er dan kans is dat er schade ontstaat aan een appartement wat daaronder ligt door bijvoorbeeld water wat bij jou lekt en via de vloer bij de buren uit het plafond loopt ;).
  maandag 31 januari 2011 @ 21:23:22 #35
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_92144262
Dank voor je uitleg Vonkenboer!
  Moderator maandag 31 januari 2011 @ 21:32:49 #36
92034 crew  Vonkenboer
pi_92144888
Al is het wel of niet casco opleveren natuuurlijk afhankelijk van je wensen qua badkamer of keuken.
Als je bij de door je aannemer aangesteld bedrijf nu precies jou badkamer kunt vinden dan zul je natuurlijk niet casco opleveren.

Maar je betaald dan vaak wel de hoofdprijs :)
pi_92147236
Foto's van mijn badkamer die binnenkort casco opgeleverd wordt (in appartement) :

En omschrijving wat ze onder casco verstaan :
quote:
Isolatie zwevende dekvloer aangebracht
Afwerkvloer niet aangebracht
Kozijnen en deur incl bovenlicht aangebracht
Plafond gespoten
Wanden niet afgewerkt
Vloertegels niet aangebracht
Wandtegels niet aangebracht
Sanitair, douche, bad en wastafel inc toebehoren niet aangebracht
Waterleiding koud en warm, douche, bad en wastafel afgedopt in de wand
Riolering douche, bad en wastafel afgedopt in de ruimte
Plafond WCD aangebracht
Schakelaar afgemonteerd
Radiator afgemonteerd
Afzuigpunt mechanische ventilatie afgemonteerd
En extra regeltjes uit het koopcontract :
quote:
Hierbij aangerekend, dat de toilet- badkamerruimte, alsmede de keuken casco worden geleverd conform het in de staat van de waarmerking aangegeven afwerkingsniveau. De waterdichtgarantie voor deze onderdelen komt dan ook te vervallen. Koper is voor deze onderdelen zelf verantwoordelijk voor goed en deugdelijk werk.
Verder geen details over wat ze met 'goed en deugdelijk werk' bedoelen.
  maandag 31 januari 2011 @ 22:15:13 #38
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_92148155
@mikoxx:
Je hebt het over behang cq sausklaar; echter zijn dit heel verschillende begrippen. Zo zijn er meer dingen die een belangrijke rol kunnen spelen bij casco oplevering. Altijd van de goedkoopste optie uitgaan, wil niet zeggen dat dat altijd het voordeligste eindresultaat geeft.
Mijn tip: lees je goed in in de materie en stel veel vragen, zoals hier op het forum ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_92160628
quote:
Verder geen details over wat ze met 'goed en deugdelijk werk' bedoelen.
Dat ze alles uitsluiten wat veroorzaakt wordt door werkzaamheden van en door derden. Ook garantie op installaties die je gaat aanpassen zullen ze niet geven.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  dinsdag 1 februari 2011 @ 09:03:58 #40
545 dop
:copyright: dop
pi_92161707
quote:

[..]

dat kan ook gewoon een betegelde ruimte zonder, wc bad, douche of wasbak zijn
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_92161844
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef dop het volgende:

[..]

Ja, kan ook zónder tegels
  Moderator dinsdag 1 februari 2011 @ 18:09:18 #42
92034 crew  Vonkenboer
pi_92183511
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef dop het volgende:

[..]

Maar vaak laat men uit het oogpunt van gemak alle leidingen op de standaardplaatsen zitten.
Zodat jij daar na aankoop kunt laten aanleggen zoals jij vind dat het moet zijn :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')