DaviniaHR, ik merk nog niet echt vooruitgang, dus zou niet echt weten of ik het zou vertellen en hoe mensen daarop reageren. Maar het lijkt me dat als je gewoon eerlijk bent dat het nu misschien wel beter gaat, maar je er nog niet bent en je altijd kans hebt om weer terug te vallen je minder last van onbegrip hebt als het wel weer minder goed met je gaat.
GimmeGore, fijn dat je waarschijnlijk via school financiële steun kunt krijgen

Ik twijfel toch best wel erg of de deeltijdtherapie wel bij mij past
Sinds ik depressief ben geworden is mijn gepieker alleen maar toegenomen. Ik piekerde altijd al wel veel, had sowieso al veel negatieve gedachten, maar nu is het nog erger. Ik vind het nu nog moeilijker om te stoppen met piekeren en alles weer in normale proportie te zien. Doordat ik veel pieker kan ik 's nachts slecht slapen en lig ik vaak nachtenlang wakker en te piekeren. Als ik vrij ben slaap ik dan lang uit ( tot rond het middaguur). Als ik ergens heen moet dan doe ik vaak 's middags een dutje, omdat ik het anders niet trek tot 's avonds. Ook het eten gaat slecht, ik sla maaltijden over ( omdat ik bijvoorbeeld de hele ochtend op bed heb gelegen of omdat ik gewoon geen honger heb). Maar het kan ook zijn dat ik juist heel veel honger heb en heel veel eet, waaronder ook veel ongezonde dingen.
De 3 belangrijkste kenmerken van mijn depressie zijn dus echt het piekeren, het (weinig/veel) eten en het (weinig/veel)slapen. Terwijl bij therapie het dus wel veel over piekeren gaat ( tijdens cognitieve therapie) maar de andere therapieën gaan over Sociale contacten ( interpersoonlijke therapie), Activiteiten en Conditie(training). Ik heb nu 4 bijeenkomsten van therapie gehad en ik twijfel toch wel een beetje of dit wel het goede voor mij is, omdat ik eigenlijk alleen het nut van Cognitieve therapie in zie. Die andere 3 therapieën heb ik wel wat aan natuurlijk, maar niet echt veel. Ik doe nog best wel veel dingen, vind best veel dingen nog leuk om te doen en onderneem ook nog van alles, ga gewoon naar feestjes, workshops enzo. Bij Activiteitentherapie zegt die vrouw nadat ik heb verteld hoe het de afgelopen weken is gegaan alleen maar "ga vooral zo door" Ja, daar heb ik dus ook weinig aan dan. Bij Interpersoonlijke therapie hebben we het over relaties, maar ik heb een goede relatie met Peter, heb vrienden en kennissen en ik ben niet depressief geworden omdat er wat in mijn relaties is veranderd ( In de groep ben ik de enige met een vaste relatie, rest is gescheiden, of heeft gewoon geen relatie (meer), wat vaak oorzaak van depressie was voor hen). Van de groep ben ik ook degene met het grootste sociale netwerk en ik ervaar hier weinig problemen in. Bij conditietraining lopen we in het bos, maar dat vind ik juist wel lekker en met mijn conditie is ook weinig mis. Ik ben ook 1 van de weinigen die daarnaast nog sport.
Ik voel me soms ook een beetje een buitenbeentje in de groep, want de anderen hebben dus wel veel problemen met sociale contacten, met activiteiten doen en met hun conditie. Terwijl ik best een groot netwerk heb, ik heb een relatie, vrienden, kennissen, ik doe nog van alles en ik sport ook nog gewoon. Bij mij is het echt het piekeren, slapen en eten dus en soms worden slapen en eten wel kort behandeld tijdens andere therapieën, maar het is geen hoofdzaak zeg maar. Dus vind het wel moeilijk wat ik nu moet, want ik moet natuurlijk wel wat aan de therapie hebben. Na 10 bijeenkomsten heb ik een tussenevaluatie, maar ik zou anders ook niet weten wat wel een goede therapie voor mij is. Want alleen een uurtje met een psych praten was in het verleden te weinig. Maar deze deeltijdtherapie in een groep past ook niet helemaal bij mijn situatie.
Lastig dilemma dus
[ Bericht 7% gewijzigd door _Hestia_ op 26-11-2010 17:39:05 ]