abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88014464
Ik ben in [POL] vooral een lurker en tot vóór de verkiezingen was dat meestal wel vermakelijk. Soms goede, soms slechte, maar meestal in elk geval inhóudelijke discussies vond ik wel prettig om te lezen.

Maar nu:

quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:16 schreef GSbrder het volgende:
* GSbrder verwacht simpele en uitgekauwde links-rechtsdiscussie.
las ik een ander topic en ik kan alleen maar beamen dat die user gelijk heeft. Ik zie complete topics die gaan over het geelgerande dakduifje uitmonden in Wilders-discussies en ik zie vooral 'discussies' (en dat zijn het niet, omdat de meeste mensen alleen maar naar elkaar aan het roepen zijn, zonder écht argumenten te noemen) tussen 'linkschmenschen' die 'rechtsen' vertellen hoe achterlijk ze wel niet zijn en 'rechtsen' die 'linkschmensen' hoe achterlijk ze wel niet zijn.

Polarisatie is king, tegenwoordig. Je kunt alleen maar óf links zijn óf alleen maar rechts. Nuance is er niet bij en je kunt het ook echt alleen maar eens zijn met de standpunten die jouw kant in z'n algemeenheid heeft.

Na 30 dezelfde topics weet je inmiddels wel hoe de discussies gaan lopen en vooral wíe die discussies gaan voeren. Wat een geneuzel....

Groetjes!

Een bezorgd niet-links-of-rechtsmens....

PS: dit had vast in een ander topic gekund, maar dan sneeuwde het waarschijnlijk toch weer onder in een Islam/Wilders-discussie. :')
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 27 oktober 2010 @ 10:33:50 #2
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88014492
Ik had een inhoudelijk topic geopend, maar dat is ook alweer gekaapt :'(
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 10:35:06 #3
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88014515
Leuke discussies krijg je als iedereen zich neutraal opsteld.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88014532
quote:
14s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:35 schreef mlg het volgende:
Leuke discussies krijg je als iedereen zich neutraal opsteld.
Kijk... iemand die nuance niet herkent...

Bedankt :)

Tip: er is meer in het leven dan de smaken 'links' en 'rechts'. Er is een hele wereld tussenin én er zijn zelfs combinaties tussen beide smaken :Y
pi_88014577
Ik vrees dat het ook nog wel even zo zal blijven, het gaat, zo lijkt het tenminste, al bijna niet meer wat je eigen opvattingen zijn, maar wat je opvattingen zijn ten opzichte van die van een ander.

Het huidige politieke klimaat helpt er ook niet aan mee, met uitspraken waarin duidelijk wordt gemaakt dat 'de andere kant' stom is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_88014637
Eens met TS. Ik probeer dit al tijden te zeggen.

Zolang er mensen zijn die de wereld in zwart/wit zien blijft dit helaas zo ben ik bang. Goede discussies zullen dan niet te voeren zijn ben ik bang.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_88014645
quote:
11s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik vrees dat het ook nog wel even zo zal blijven, het gaat, zo lijkt het tenminste, al bijna niet meer wat je eigen opvattingen zijn, maar wat je opvattingen zijn ten opzichte van die van een ander.

Het huidige politieke klimaat helpt er ook niet aan mee, met uitspraken waarin duidelijk wordt gemaakt dat 'de andere kant' stom is.
Mja, inderdaad.

Ik zie mensen hier posten die voorheen nog wel een beetje gematigd waren of genuanceerd (maar in elk geval volwassen...), maar het lijkt nu vaak alsof ik naar m'n eigen kinderen zit te kijken wanneer ze ruzie hebben. Die zijn 6,7 en 10, voor de beeldvorming, en voor hen zijn dingen vooral zwart en wit. :')

Vragen hoe dit veroorzaakt is, is ook lastig, want het ligt tóch aan de ander.

Hullie doen het....
  woensdag 27 oktober 2010 @ 10:41:56 #8
294269 mlg
pi_88014655
quote:
10s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Tip: er is meer in het leven dan de smaken 'links' en 'rechts'. Er is een hele wereld tussenin én er zijn zelfs combinaties tussen beide smaken :Y
Bij het betichten van dom als iemand er een andere mening op nahoudt voel ik me ook niet thuis, maar mensen dien van alles blaaskaken zonder enige onderbouwing mogen bij part wel weggezet worden als dom.

In ieder geval zie ik wel dat mensen in heftige links/rechts discussies behoorlijk met elkaar 'concurreren' waardoor er soms best wel zinvolle bronnen en onderbouwingen uit voortvloeien.

Discussies waar iedereen poeslief en begrip toont zijn niet interessant, maar vooral niet leerzaam.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 10:49:27 #9
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_88014750
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 10:41 schreef mlg het volgende:

[..]

Bij het betichten van dom als iemand er een andere mening op nahoudt voel ik me ook niet thuis, maar mensen dien van alles blaaskaken zonder enige onderbouwing mogen bij part wel weggezet worden als dom.

In ieder geval zie ik wel dat mensen in heftige links/rechts discussies behoorlijk met elkaar 'concurreren' waardoor er soms best wel zinvolle bronnen en onderbouwingen uit voortvloeien.

Discussies waar iedereen poeslief en begrip toont zijn niet interessant, maar vooral niet leerzaam.
Niet elk gesprek hoeft een discussie te zijn.
Niet elke discussie hoeft gepolariseerd te zijn om toch levendig te kunnen zijn.

"waardoor er soms best wel zinvolle bronnen en onderbouwingen uit voortvloeien. "
DIT zie ik echter zelden. Doorgaans is het enkel Linkschmens hier en rechtser daar en vervolgens vliegen er een op ctrl-c ctrl-v teksten heen en weer die ner-gens op slaan.

kortom heel eensch met TS
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_88014854
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:41 schreef mlg het volgende:

[..]

Nogmaals: er zit een hele wereld tussen zwart/wit en poeslief en begrip. :) Dát is wat ik bedoel met nuance. Je quote m'n post wel, maar je begrijpt me helaas nog niet. :)
pi_88015109
Eens met TS, maar het komt denk ik ook door de voorbeelden die uit Den Haag komen, fok is daar (vaak een versimpeld) uitvloeisel van. :7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_88015133
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:41 schreef mlg het volgende:

[..]

Juist van een beleefde discussie leer je het meest. Dat zijn discussies die gebaseerd zijn om uitwisselen van standpunten en niet om "te scoren".
pi_88015156
Links of rechts bestaat helemaal niet meer. Elk partij beweegt over een breed spectrum en heeft linkse en rechtse ideeën. Binnen zowel links als rechts zijn de onderlingen verschillen net zo groot als tussen links en rechts. Het slaat helemaal nergens op, Wilders heeft deze term geherintroduceerd omdat het tactisch handig is om een duidelijke gemeenschappelijke vijand te creëren, maar zoals wel vaker slaat het inhoudelijk nergens op.

Rechts is op dit moment helemaal hip omdat rechts de beeldvorming op het moment mee heeft. Rechts is cool. Vaak zie je dan ook bij discussies dat veel mensen een bepaald standpunt innemen omdat ze nou eenmaal rechts zijn. Een etiket wat ze zichzelf hebben opgeplakt, net als dat iemand graag een bepaalde merk kleding draagt. Ga je vervolgens inhoudelijk in debat, luister je naar de argumenten, dan komen ze vaak tot de conclusie dat ze helemaal niet zo rechts zijn. Andersom geldt het trouwens ook, er zijn ook zat mensen zogenaamd links terwijl ze het liefst de VVD aan de macht zouden zien.

Bepaal gewoon per standpunt je mening op basis van argumenten. Negeer de hokjes, dat verziekt het discours en dus het besluitvormingsproces. En als je dan in hokjes denkt, dan zijn termen zoals "liberaal", "conservatief", "progressief" of "(a)religieus" veel beter op zn plaats
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:03:55 #14
294269 mlg
pi_88015225
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:01 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Juist van een beleefde discussie leer je het meest. Dat zijn discussies die gebaseerd zijn om uitwisselen van standpunten en niet om "te scoren".
Dat is typisch een 'linkse' insteek.

Grapje jongens, grapje.
pi_88015308
Ben het wel eens met de OP...

Dat fenomeen is trouwens bijna een soort van Godwin aan het worden.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_88015392
Mja, da's waar...

Als Wilders iets zegt, is het per definitie achterlijk omdát Wilders het gezegd heeft. Het maakt ook echt niet uit wát 'ie gezegd heeft. (vul hier in plaats van Wilders overigens naar voorkeur Cohen, Rutte of Halsema in.)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 oktober 2010 @ 11:12:45 #17
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88015479
Is de makkelijkste manier om een interessante discussie snel en vakkundig om zeep te helpen.
Gewoon roepen: Wilders :') Wilders stemmers :')
En ook vooral niet onderbouwen.
Stel je voor dat je niet weet waar je het over hebt en dat je moet gaan zoeken voor onderbouwing.
Dat kan niet hoor. :{w
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:15:30 #18
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_88015560
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:12 schreef Netsplitter het volgende:
Is de makkelijkste manier om een interessante discussie snel en vakkundig om zeep te helpen.
Gewoon roepen: Wilders :') Wilders stemmers :')
En ook vooral niet onderbouwen.
Stel je voor dat je niet weet waar je het over hebt en dat je moet gaan zoeken voor onderbouwing.
Dat kan niet hoor. :{w
Wel weer leuk dat je voorbeelden alleen richting links bedoeld zijn. Typerend voor juist het hele probleem.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:16:17 #19
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_88015592
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 10:35 schreef Five_Horizons het volgende:

Precies, het volgende filmpje laat dit ook erg goed zien:

Het onderwerp van het filmpje is wellicht theologisch maar is toepasbaar op de beleving van alle opties van mensen. Waar veel mensen maar 2 opties zien om uit te kiezen, zijn er vaak veel meer opties die mensen niet zien of willen zien... De links/rechts zwart/wit discussie is hier een van.. Rationeel bekeken een zinloze en belachelijke discussie waarin links en/of rechts vele betekenissen hebben voor veel verschillende mensen...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:17:18 #20
294269 mlg
pi_88015632
Ondanks dat hier weinig gemoderate wordt, vind ik het forum goed lopen in de discussies en vind ik de zogenaamde rechts/links 'ruzies' erg meevallen.
pi_88015662
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 11:01 schreef ph4ge het volgende:
Links of rechts bestaat helemaal niet meer. Elk partij beweegt over een breed spectrum en heeft linkse en rechtse ideeën. Binnen zowel links als rechts zijn de onderlingen verschillen net zo groot als tussen links en rechts. Het slaat helemaal nergens op, Wilders heeft deze term geherintroduceerd omdat het tactisch handig is om een duidelijke gemeenschappelijke vijand te creëren, maar zoals wel vaker slaat het inhoudelijk nergens op.

Rechts is op dit moment helemaal hip omdat rechts de beeldvorming op het moment mee heeft. Rechts is cool. Vaak zie je dan ook bij discussies dat veel mensen een bepaald standpunt innemen omdat ze nou eenmaal rechts zijn. Een etiket wat ze zichzelf hebben opgeplakt, net als dat iemand graag een bepaalde merk kleding draagt. Ga je vervolgens inhoudelijk in debat, luister je naar de argumenten, dan komen ze vaak tot de conclusie dat ze helemaal niet zo rechts zijn. Andersom geldt het trouwens ook, er zijn ook zat mensen zogenaamd links terwijl ze het liefst de VVD aan de macht zouden zien.

Bepaal gewoon per standpunt je mening op basis van argumenten. Negeer de hokjes, dat verziekt het discours en dus het besluitvormingsproces. En als je dan in hokjes denkt, dan zijn termen zoals "liberaal", "conservatief", "progressief" of "(a)religieus" veel beter op zn plaats
:Y mooie post.

Ik zou ook niet weten of ik rechts of links ben. Ik sta zowel achter "linkse" als "rechtse" ideeen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_88015689
quote:
10s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wel weer leuk dat je voorbeelden alleen richting links bedoeld zijn. Typerend voor juist het hele probleem.
In welke zin?
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:20:10 #23
294269 mlg
pi_88015722
quote:
5s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:19 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

In welke zin?
Je laat blijken dat je rechts bent, maar erthisrath wil ook graag de andere kant horen.
pi_88015731
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:18 schreef Boris_Karloff het volgende:

Ik zou ook niet weten of ik rechts of links ben. Ik sta zowel achter "linkse" als "rechtse" ideeen.
En dat is natuurlijk helemaal prima. Sterker: ik neem aan dat de gemiddelde PvdA-stemmer (vul hier VVD in, als je je daarbij lekker voelt) het niet volledig met álle standpunten eens is.

Nu zie ik alleen vaak dat mensen ideeën afkraken, omdat het van hullie is. Of iemand draait... ook zo'n leuke ;( Ook dáárin is geen nuance mogelijk.
pi_88015827
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:20 schreef mlg het volgende:

[..]

Je laat blijken dat je rechts bent, maar erthisrath wil ook graag de andere kant horen.
Hij geeft slechts een voorbeeld vanuit een bepaalde hoek. Dan moet je ook zelf inzien dat het voorbeeld ook kan gelden voor andere partijen. Dergelijke opmerkingen dragen juist bij aan de polariseren.

Waar je Wilders :') en PVV :') ziet staan kun je ook Halsema :') en PvdA :') invullen. Laat het hierbij expliciet vermeld zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')