quote:Goed voorbereid allemaalOp zondag 24 oktober 2010 20:40 schreef Qwea het volgende:
Altijd handig om een topic te hebben waar ik mijn vragen in kwijt kan.
Gisteren is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben dit bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.
Nu vroeg ik me af ;
Wanneer laat je die bouwkundige keuring uitvoeren? Voor of na het tekenen van de (voorlopige) koopakte?
Want ik bedacht me in ene, stel dat je hebt getekend, en die keuring wijst uit dat er voor 10,000 euro aan veranderd moet worden bijvoorbeeld... dan zie ik dus af van het huis... maaaar, hoe zit het dan met die kosten voor de akte? Want die zitten in bij de kosten koper in, maar als je van het huis afziet, is er geen kosten koper en wil ik dus ook niet die akte bijvoorbeeld hoeven te betalen
Iemand?
quote:Wederom ; Bedankt!Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flying_Phoenix het volgende:
correct!
Omdat jij de notaris betaald, mag je ook kiezen welke het wordt. Wat wel vaak kan is dat je iemand van het notariskantoor "machtigt" om voor je te tekenen, maar daar zitten ook weer kosten aan... dus een notaris in zeeland is dan vaak alsnog duurder...
Zoek de goedkoopste in het bereisbare gebied is het devies.
quote:Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.Op zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:
Schiet me er nog 1 te binnen...
We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.
Correct?
quote:Dat hadden we al bedacht. Samenlevingscontract vind ik bullshit. Testament zijn we niet over uit. Maar dat kun je dan wel beter in 1x doen dan in 2x he?Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.
quote:Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.
quote:Ik mag toch for godsake hopen dat er niet voor 10k extra moet worden gedaan. Ik had zelf ff rondgekeken met een bevriende ex makelaar en tevens nu klusser... 3000 euro is er in gecalculeerd. Voor o.a een nieuw dakraam, plekje in de kozijnen, tuin verlaging en schilderwerk. Als er voor 10k aan kosten uitkomt, dan wil ik niet delen, want dit bod wat we gedaan hebben, was voor onszelf het absolute max wat we er voor wilden geven (wel nette prijs overigens, ze verdiend er geen zak aan en moet er vanaf ivm de lasten die te zwaar zijn)Op zondag 24 oktober 2010 21:06 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Het is mij een genoegen...
Wees overigens voorbereid: als uit dat bouwkundig rapport komt dat er 10k aan achterstallig onderhoud is, dan zal je verkoper proberen een deal te maken: prijs 5k laten zakken bijvoorbeeld.... en dat is niet vervelend, omdat je ook belasting en diverse andere kosten als procent of promille van de verkoopprijs betaald.Dus stel ze willen de volledige kosten in mindering brengen op de prijs:
Dan heb je in het voouitzicht dat je voor 10k aan onderhoud moet plegen (al dan niet direct), maar je verkoopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten dalen allemaal mee
quote:Want?Op zondag 24 oktober 2010 21:08 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.
quote:Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijneOp zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Je moet er fysiek heenOp zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:
Schiet me er nog 1 te binnen...
We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.
Correct?
quote:Ik denk dat toen ik begon met typen het er nog niet stond. Maar inderdaad geldt mijn opmerking dan niet.Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijne
quote:Als je geen kinderen hebt zal ik dit toch maar even goed onderzoeken.Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Als je geen kinderen hebt zal ik dit toch maar even goed onderzoeken.
Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
quote:Die had ik al gevonden die siteOp zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Je moet er fysiek heenHet kan anders, maar dat kan niet uit.
Wij hadden 955 euro in Groningen
http://www.degoedkoopsten(...)ib7KQCFcKIDgodjzbj1Q
quote:Ja kijk, daarvoor moet het idd gedaan worden. Maar niet voor de booschappen die ik bijvoorbeeld doe, en dat kastje wat ik heb gekocht en zo. Of zeg ik wat raars?Op zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef Flying_Phoenix het volgende:
samenlevingscontract == bulshit is een beetje te kort door de bocht
Zo'n ding heb je niet voor elkaar, en ook niet voor het geval je uit elkaar gaat... in die context is het idd bullshit. Maar stel dat je nu straks 4 jaar in dat huis woont en je partner komt te overlijden: dan wordt jij het huis uitgezet, tenzij je dat geregeld hebt met testamenten en een samenlevingscontract....
Het risico wat je afdekt is niet zozeer wat je zelf doet, maar meer wat er gebeurd als een van jullie komt te overlijden.
quote:Ik blijf waar ik nu zitOp zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Oblivion het volgende:
Trouwens, kom je dichterbij Alkmaar wonen?![]()
Of blijf je daarboven waar je nu zit?
quote:Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
quote:De verkopende partij tekent samen met de kopende partij bij de notaris en dan is er de sleuteloverdracht althans zo ging het bij ons.Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht
Leuk dat het gelukt is met het huis trouwens![]()
Enne, dit::
[..]
quote:Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht
Leuk dat het gelukt is met het huis trouwens![]()
Enne, dit::
[..]
quote:Ah ok dat wist ik nietOp zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Rewimo het volgende:
De verkoper kan de notaris of zelfs de makelaar machtigen om voor hem te tekenen (hebben wij begin dit jaar ook gedaan). Ook bij de verkoop van mijn huis en dat van mijn vader (in 2007) ben ik niet geweest, heeft de notaris geregeld. Je krijgt de akte en de rekening gewoon thuisgestuurd.
quote:Dat weet ik allemaal nietOp zondag 24 oktober 2010 21:29 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Q mbt testament en samenlevingscontract, wil je ook als jij gaat werken dat het huis op zijn naam blijft?
En idd als 1 van jullie overlijdt gaat de helft vh huis naar ouders enz.
quote:Overdracht is dan ja.Op zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.
quote:Oke, zijspoorOp zondag 24 oktober 2010 21:33 schreef Rewimo het volgende:
Ja, je tekent nu de voorlopige akte, maar die is alleen in naam voorlopig, want hij is gewoon 100% geldig.
quote:Oke! Helder!Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Overdracht is dan ja.
Maar onze spullen lagen toen allang bij de notaris klaar ook, dus dat kan.
quote:Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat weet ik allemaal nietDenk het wel. Want stel het zou ooit uit gaan bijvoorbeeld, dan heeft hij alsnog een smak eigen geld in gebracht zelf. Dus denk dat dat wel het handigst is.
Maar, stel ik ga dood, dan is niet de helft van het huis is de huidige situatie van mijn ouders. Aangezien het huis niet van mij is, ook niet deels.
quote:Nee die datum staat erinOp zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke, zijspoorstel ik wil kwaad (ik ben vet lief hoor!
![]()
) dan kan ik haar dus na het tekenen ervan eruit kicken? Mits de shizzle is betaald en al?
quote:Lege handen in de huidige situatie bedoel je, toch?Op zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.
quote:Daarom hebben vriendin en ik inderdaad een samenlevingscontract.Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Haar of jouw ouders.
quote:De notaris kan je uitleggen dat het gebruikelijk is om een combinatie te doen. Samenlevingscontract met twee gelijkluidende testamenten, heet dat pakket.Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Lege handen in de huidige situatie bedoel je, toch?
Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
quote:Dat kun je denk ik het beste met een notaris overleggen (en toen wij dat hier in DLD gingen doen zijn we maar getrouwd, zo ingewikkeld was dat hierOp zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
quote:Jup zoals je zeiOp zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:Als je een kindje hebt is er niks aan de hand...Op zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.
Maar dat dekt niet jouw opmerking, ga ik uitzoeken. Dank je
Oh en we hebben wel een kindDaar is wel alles voor geregeld bij de rechtbank, wat dan?
quote:Ik heb de keurig al voor mijn openingsbod laten doen. Ik vond dat wel fijn, hoewel je het risico loopt het geld van de keurig te hebben verspild als de onderhandelingen stuk lopen. Het was fijn omdat je dan geen geouwehoer hebt over (te) hoge kosten in de keurig zelf. Voor hetzelfde geldt wil de verkopende partij een eigen keurig, bla bla, en dan begint het geouwehoer echt.Op zondag 24 oktober 2010 21:43 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb de bouwkundige keuring voor het tekenen van de koopakte laten uitvoeren, beide akties waren wel op dezelfde dag geplanned (13.00 bouwtechnische keuring, 15:30 tekenen koopakte). In de koopakte is een bepaling opgenomen dat als er > 2500 euro aan constructieve aanpassingen moest plaatsvinden, dat ik af kon zien van de koop.
quote:Hoe bedoel je?Op zondag 24 oktober 2010 21:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Houd je er wel rekening mee dat het voorbehoud financiering niet zo heel lang duurt?
quote:Nou ja, de notaris hier is rui 1500 euro duurder dan die in AlkmaarOp zondag 24 oktober 2010 21:59 schreef Oblivion het volgende:
Oh een antwoord op je vraag:
Wij hebben voor het tekenen een keuring laten doen....
Zit daar nou wel 10.000 kosten aan het huis?
Gewoon stoer terug gaan om aan die onderhandelingstafel gaan zitten!
Wie weet!![]()
Wij hebben gewoon de notaris hier in het dorp genomen, want je moet voordat je tekent het huis langslopen, om te kijken of alles er nog is en of de afspraken die gemaakt zijn, zijn nagekomen.
Wij vonden het makkelijker om het dus hier in het dorp te doen.
Langs het huis, checken en daarna tekenen, sleutel en binnen 5 minuten snel naar je nieuwe huis...![]()
(En dan als een malloot op de vloer gaan liggen om je huisje te knuffelen....)
quote:In de koopakte staat vaak dat de koper de koop mag ontbinden tot uiterlijk <insert date> mits de koper 2/3/... schriftelijk afwijzingen van Nederlandse geldverstrekkers voor een bedrag ad <insert amount> kan overleggen.Op zondag 24 oktober 2010 23:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Dat duurt gewoon totdat we het rond hebben
quote:geen andere notaris redelijk in de buurt?Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou ja, de notaris hier is rui 1500 euro duurder dan die in Alkmaar
quote:Dat is het wachten wel waard!Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:Wat spiegelei zegt, dus. In de koopakte wordt een bindende datum genoemd. Ga er dus niet van uit dat je op je gemakje een hypotheek kan gaan uitzoeken, omdat de overdracht van jullie huis pas in april 2011 is.Op zondag 24 oktober 2010 23:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
quote:Als het goed is heb je in het voorlopig koopcontract een datum opgenomen waarvoor je financiering rond moet zijn, en waarbij je als je geen hypotheek kunt krijgen, alsnog af kunt zien van de koop. Vaak is dit een datum 4-6 weken na het tekenen van het voorlopig koopcontract. Die tijd hebben jij, je adviseur en de bank nodig om de boel rond te krijgen.Op zondag 24 oktober 2010 23:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
quote:Thnx! Dan moet ik daar dus eens even heel goed op letten idd. Volgens de bank moest je in de huidige tijd +- 6 weken qua tijd uit trekken om je financiering te laten keuren.Op zondag 24 oktober 2010 23:43 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
In de koopakte staat vaak dat de koper de koop mag ontbinden tot uiterlijk <insert date> mits de koper 2/3/... schriftelijk afwijzingen van Nederlandse geldverstrekkers voor een bedrag ad <insert amount> kan overleggen.
Wacht je als koper tot na die datum dan kan je geen succesvol beroep meer doen op die ontbindende voorwaarde.
Probleem is vaak dat de datum vaak maar op een week of 3/4 later dan de ondertekening van de koopakte wordt gesteld en dat is soms te kort dag voor een financier om jou te accepteren of af te wijzen.
quote:Nope. Niet wat opweegt tegen de benzine kosten. Die andere notaris die hier zit, is 250 euro duurder ongeveerOp zondag 24 oktober 2010 23:45 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
geen andere notaris redelijk in de buurt?
quote:Jij hebt het nu over die bereidstellingsprovisie!Op maandag 25 oktober 2010 06:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat spiegelei zegt, dus. In de koopakte wordt een bindende datum genoemd. Ga er dus niet van uit dat je op je gemakje een hypotheek kan gaan uitzoeken, omdat de overdracht van jullie huis pas in april 2011 is.
Let bij je hypotheek op de geldigheid van de hypotheekofferte. Die moet ten minste lopen tot de datum van overdracht. Een hypotheekofferte heeft (na tekening) vaak een geldigheid van 3 maanden. Dan zul je moeten verlengen en let dan op de voorwaarden bij verlenging (extra kosten, eventuele aanpassing rente).
Overigens is er weinig 'voorlopigs' aan een voorlopige koopakte. Als je die tekent, gaat een periode van drie dagen in dat je je nog kunt bedenkten. Daarna zit je er gewoon aan vast.
quote:Die offerte is 3 maanden geldig, maar het aanbod van de Rabobank niet. Om de offerte te laten gelden, moet je deze waarschijnlijk wél binnen nu en twee weken tekenen, gok ik.Op maandag 25 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over die bereidstellingsprovisie!Daar was ik achter idd. Maar wat MikeyMo nou dacht, die offerte is 3 maanden geldig... En die bereidstellingsprovisie gaat volgens de bank (rabobank heb ik in dit geval maar even gebeld) in op het moment dat je de hypotheek aanvraag retour stuurt.
Dus als je dan 3 maanden, op 1 dag na wacht, en je stuurt hem dan retour, dan zit je dus al in +- Januari. Dan heb je nog 6 weken +- nodig voor de goedkeuring zit je op half februari... hoef je nog maar eventueel (als er niet over te onderhandelen valt om die bereidstellingsprovisie te laten zitten) 1,5e maand te betalen om te verlengen.
Klopt? Of Gaat dit niet op?
quote:Wat ik me afvraag na je vragen: wat heeft die adviseur je überhaupt verteld over het kopen van een huis, eigenlijk? Want hoewel je vragen voor een leek begrijpelijk zijn (althans: vóórdat je op een huis biedt), zouden deze zaken allemaal al eens de revue moeten hebben gepasseerd bij je adviseur....Tof topic dit, en tof dat iedereen zo meedenkt!
quote:We hebben geen adviseur. We zijn bij de rabo en ing langsgeweest om een schatting te maken van wat we konden lenen, hebben een huis gezocht zeg maar, daar hebben we op geboden, dat is nu geaccepteerd, en dan vanaaf komt er een onafhankelijk iemand langs, die kwijt wat we precies kwijt zijn aan maandlasten, en waar we het beste de hypotheek onder kunnen brengenOp maandag 25 oktober 2010 10:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die offerte is 3 maanden geldig, maar het aanbod van de Rabobank niet. Om de offerte te laten gelden, moet je deze waarschijnlijk wél binnen nu en twee weken tekenen, gok ik.
[..]
Wat ik me afvraag na je vragen: wat heeft die adviseur je überhaupt verteld over het kopen van een huis, eigenlijk? Want hoewel je vragen voor een leek begrijpelijk zijn (althans: vóórdat je op een huis biedt), zouden deze zaken allemaal al eens de revue moeten hebben gepasseerd bij je adviseur....
quote:In plaats van deze conclusie hier op het forum te plaatsen, zou je ook de telefoon kunnen pakken en een aantal notarissen in de buurt opbellen en dit mede te delen. Volgens mij ga je er van uit dat notarissen een vaste prijs hanteren, maar er is altijd ruimte om te onderhandelen. Confronteer enkele makelaars dus met de lagere prijzen elders, luister naar hun argumenten waarom zij een hogere prijs hanteren, en laat ze de ruimte om (flink) met de prijs te zakken. Uiteindelijk zul je niet extreem in de buurt van de prijsvechters elders in het land uitkomen, maar vergeet niet een prijskaartje te hangen aan de tijd die jij investeert in het zoeken naar notarissen en de tijd die jij opgeeft om een notaris te bezoeken enkele honderden kilometers verderop.Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:nou enkele honderden kilometers verderop is wel overdreven he? Ik heb er nu 1 in Alkmaar gevonden. Dat is 30 min met de trein en 40 min met de auto, en ik ben praktisch elke dag in Alkmaar.Op maandag 25 oktober 2010 11:58 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
In plaats van deze conclusie hier op het forum te plaatsen, zou je ook de telefoon kunnen pakken en een aantal notarissen in de buurt opbellen en dit mede te delen. Volgens mij ga je er van uit dat notarissen een vaste prijs hanteren, maar er is altijd ruimte om te onderhandelen. Confronteer enkele makelaars dus met de lagere prijzen elders, luister naar hun argumenten waarom zij een hogere prijs hanteren, en laat ze de ruimte om (flink) met de prijs te zakken. Uiteindelijk zul je niet extreem in de buurt van de prijsvechters elders in het land uitkomen, maar vergeet niet een prijskaartje te hangen aan de tijd die jij investeert in het zoeken naar notarissen en de tijd die jij opgeeft om een notaris te bezoeken enkele honderden kilometers verderop.
Wat betreft het regelen van je hypotheek, moet je zeer zeker op de volgende zaken letten:
- Je voorbehoud van financiering geldt zeer waarschijnlijk maar zo'n 4 weken, ingaande op het moment van het tekenen van het voorlopige koopcontract
- Een hypotheekofferte is doorgaands maar twee weken geldig; je moet dus binnen twee weken besluiten of je de hypotheek bij de betreffende bank wilt afsluiten. Zoja, dan moet je binnen twee weken de offerte voorzien van handtekeningen retourneren naar de bank
- Als de bank de getekende offerte ontvangt, is deze een bepaalde termijn kosteloos geldig (meestal 2-4 maanden). Houdt er rekening mee dat jullie pas over 5 maanden passeren, en deze optie alleen bij enkele duurdere hypotheken 'kosteloos' is. Je zult dus goed moeten kijken naar bereidstellingsprovisies en/of de kosten voor een hypotheek met een offerte geldigheid van 5-6 maanden.
quote:Sorry, had even geen idee meer van de afstandenOp maandag 25 oktober 2010 12:22 schreef Qwea het volgende:
[..]
nou enkele honderden kilometers verderop is wel overdreven he? Ik heb er nu 1 in Alkmaar gevonden. Dat is 30 min met de trein en 40 min met de auto, en ik ben praktisch elke dag in Alkmaar.
En over die bereidstellingsprovisie gaan we maar eens onderhandelen
quote:Ik het meenemen vanaaf!Op maandag 25 oktober 2010 12:32 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Sorry, had even geen idee meer van de afstanden40 Minuten reizen om enkele honderden euro's te besparen zal voor de meeste mensen wel binnen de grenzen vallen van cost/benefit afweging.
Probeer zeker te onderhandelen over de bereidstellingsprovisie, maar bij de prijsvechters zul je hier niet ver mee komen. Ik denk dat je bij de 'duurdere' banken aan tafel moet gaan zitten, en uiteindelijk moet narekenen of het wellicht toch interessanter is om bij een prijsvechter maandelijks minder te betalen, maar wel aan het begin de bereidstellingsprovisie te moeten neerleggen.
Overigens geldt bij de meeste prijsvechters alleen de offerterente, maar als je pas over een aantal maanden passeert kan het interessant worden om te kiezen voor andere constructies of zelfs een dalrente.
quote:your fuckedOp zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijne
quote:Oke! Dan had ik dat iig goed bij de offerte aanvragenOp maandag 25 oktober 2010 17:08 schreef Lienekien het volgende:
Gelijkluidend. Jij een testament waarin je hem tot je erfgenaam benoemt, hij een testament waarin hij jou tot erfgenaam benoemt.
quote:Het gaat er puur om dat het huis e.d als hij er niet meer is, voor mij is. En aan mij wordt nagelaten.Op maandag 25 oktober 2010 19:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat heeft het testament voor zin als je geen samenlevingscontract hebt? Als het puur voor het vaststellen van de erfgenaam is, dan is het prima. Gaat het om lage successierechten, dan wordt het een ander verhaal
quote:Neen, neen ende neen.Op maandag 25 oktober 2010 19:20 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraag van mij aan jou: je partner koopt de woning alleen aan, word jij wel medeschuldenaar voor de hypotheekschuld? Met andere woorden, ga je meetekenen voor de hypotheek? En ga jij ook bijdragen aan de hypotheeklasten?
quote:Zonder samenlevingscontract kom je dan voor hogere erfbelasting (heette vroeger successierechten) te staan!Op dinsdag 26 oktober 2010 12:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Het gaat er puur om dat het huis e.d als hij er niet meer is, voor mij is. En aan mij wordt nagelaten.
quote:nou ja samenlevingscontract erbij zijn de kosten ook niet. Is 100 euro meer, dan zonder.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zonder samenlevingscontract kom je dan voor hogere erfbelasting (heette vroeger successierechten) te staan!
Ik zou daar toch serieus naar kijken, want stel dat die erfbelasting zo uitvalt dat je het huis alsnog moet verkopen.
En denk ook eens over een overlijdensrisicoverzekering.
quote:Maar heeft je hypotheekadviseur daar verder niks over gezegd? Die van ons begon ook gewoon over wat er kan gebeuren als je uit elkaar gaat. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval jij vrij 'zwak' staat mocht het ooit uit gaan (en om m'n hypo-adviseur te quoten; daar wil je liever niet aan denken maar 1 op de 3 stelletjes gaan uiteindelijk vroeg of laat uit elkaar), en jij betaalt niet mee aan de hypotheek e.d. dan kan hij je in principe zo op straat zetten ofzo?
quote:Geen flauw idee. Maar ik zie het probleem ook niet, stel hij zou me op straat zetten. Dan sta ik op straat, mijn ouders wonen 200km verderopOp dinsdag 26 oktober 2010 12:29 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar heeft je hypotheekadviseur daar verder niks over gezegd? Die van ons begon ook gewoon over wat er kan gebeuren als je uit elkaar gaat. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval jij vrij 'zwak' staat mocht het ooit uit gaan (en om m'n hypo-adviseur te quoten; daar wil je liever niet aan denken maar 1 op de 3 stelletjes gaan uiteindelijk vroeg of laat uit elkaar), en jij betaalt niet mee aan de hypotheek e.d. dan kan hij je in principe zo op straat zetten ofzo?
Of heb jij toch op de een of andere manier 'bescherming' wettelijk gezien?
quote:Je ouders hebben ook niet het eeuwige leven.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Maar ik zie het probleem ook niet, stel hij zou me op straat zetten. Dan sta ik op straat, mijn ouders wonen 200km verderop
quote:Punt, maar dan nog zie ik het probleem niet. Alhoewel zoiets zou je natuurlijk in een samenlevingscontract kunnen laten opnemen.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je ouders hebben ook niet het eeuwige leven.
quote:Let wel even op dat bij het hebben van een samenlevingscontract ook plichten komen.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:39 schreef Qwea het volgende:
[..]
Punt, maar dan nog zie ik het probleem niet. Alhoewel zoiets zou je natuurlijk in een samenlevingscontract kunnen laten opnemen.
quote:Mjah, dan ben je straks misschien 25 of 30 en zit je bij je ouders en kan je weer heeeeelemaal overnieuw beginnen, lijkt me ook verre van ideaal.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Maar ik zie het probleem ook niet, stel hij zou me op straat zetten. Dan sta ik op straat, mijn ouders wonen 200km verderop
quote:Maar ik draag niet bij aan de hypotheekOp dinsdag 26 oktober 2010 12:56 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Mjah, dan ben je straks misschien 25 of 30 en zit je bij je ouders en kan je weer heeeeelemaal overnieuw beginnen, lijkt me ook verre van ideaal.
Het is jouw/jullie keuze natuurlijkmaar ik heb hier weleens iets gelezen dat als jij constant bv. 10% van de hypotheeklast bijdraagt je aanspraak zou kunnen maken op bv. 10% van de verkoopsom als het huis verkocht wordt of hij jou iig 'uit moet kopen' in zo'n geval.
Daar weten de echte WGR'etjes vast meer over
quote:Nee dat bedoel ik dusOp dinsdag 26 oktober 2010 13:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ik draag niet bij aan de hypotheek
quote:Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek, heb jij zo'n verzekering dan wel nodig?Op dinsdag 26 oktober 2010 12:26 schreef Qwea het volgende:
[..]
nou ja samenlevingscontract erbij zijn de kosten ook niet. Is 100 euro meer, dan zonder.
Overlijdensrisico verzekering hebben we wel beide! Die het hele hypotheek bedrag afdekt.
quote:Vraag of je het koopcontract van tevoren mag lezen, want er staat een heleboel in en daar heb je wel even de tijd voor nodig om de implicaties te begrijpen.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:13 schreef Qwea het volgende:
oehw, trouwens, ik kreeg nog een handige tip mee van iemand.
Vrijdag koopcontract (voorlopig) tekenen, ik moest opletten dat er in stond "onder voorbehoud van financiering met NHG) en dat er 6 tot 8 weken voor die financiering stond
Je word wel veel wijzer zo trouwens
Iemand verder nog aanvullingen waar ik op moet letten bij het tekenen?
quote:De overlijdens risico kan ervoor zorgen dat als de partner overlijdt het huis "vrij" is als je het dan erft.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek, heb jij zo'n verzekering dan wel nodig?
quote:Daar ben je zelf bijOp dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vraag of je het koopcontract van tevoren mag lezen, want er staat een heleboel in en daar heb je wel even de tijd voor nodig om de implicaties te begrijpen.
Die termijn voor de financiering: ik vraag me af of je dat kunt aangeven. Dat zal iets zijn wat de verkopende partij bepaalt.
quote:De vraag is of je die niet eerst helemaal zelf wil uitzoeken ipv blind te varen op die adviseurs.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef slacker_nl het volgende:
Volgens mij kan je die termijn gewoon zelf opgeven, dat heb ik ook gedaan. Mijn makelaar heeft dat gewoon tijdens het bod gedaan:
Wij doen een bod van $geldbedrag. Met de volgende ontbindende voorwaarden:
* Financiering datum x/y/2010
* Bankgarantie x/y/2010
* Overdracht x/y/2010
En klaar.
Ik moet toch even kwijt dat als ik dit topic lees dat ik de aanpak wel tenenkrommend slecht vind. Laat je eerst informeren voordat je een huis koopt, over alles. Dat je vragen hebt alla, maar ik lees toch een groot aantal dingen die hypotheekadviseurs, makelaars heel makkelijk kunnen beantwoorden.
quote:Zie post van Slacker, niet ongebruikelijk.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee hoor, bij ons bepaalde de verkoper dat.
quote:Klopt bovenstaande is dan zo als je niet bijdraagt aan de hypotheek.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:56 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Mjah, dan ben je straks misschien 25 of 30 en zit je bij je ouders en kan je weer heeeeelemaal overnieuw beginnen, lijkt me ook verre van ideaal.
Het is jouw/jullie keuze natuurlijkmaar ik heb hier weleens iets gelezen dat als jij constant bv. 10% van de hypotheeklast bijdraagt je aanspraak zou kunnen maken op bv. 10% van de verkoopsom als het huis verkocht wordt of hij jou iig 'uit moet kopen' in zo'n geval.
Daar weten de echte WGR'etjes vast meer over
quote:Maar ik denk niet dat TS en vriend dat in het voorafgaande proces zo hebben aangegeven.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:27 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zie post van Slacker, niet ongebruikelijk.
quote:Ja okee, maar in dit geval erft MM het toch niet, omdat het alleen van hem is? Waarom zou Qwea dan betalen voor zo'n verzekering?Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
De overlijdens risico kan ervoor zorgen dat als de partner overlijdt het huis "vrij" is als je het dan erft.
quote:Je praat weer eens in niet te volgen termenOp dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt bovenstaande is dan zo als je niet bijdraagt aan de hypotheek.
Reeël ook wel lijkt me.
quote:Misschien dat er wel een constructie kan dat het bedrag dat vrij komt van Q's verzekering plus kruislings betalen hem de uitkering van die verzekering kan bezorgen waarmee hij het huis kan afbetalen? (Dat weet ik verder niet hoor).Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ja okee, maar in dit geval erft MM het toch niet, omdat het alleen van hem is? Waarom zou Qwea dan betalen voor zo'n verzekering?
quote:Dan wordt het tijd dat TS dat gaat doenOp dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar ik denk niet dat TS en vriend dat in het voorafgaande proces zo hebben aangegeven.
quote:heb even vetgedrukt waar ik het over had.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:30 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je praat weer eens in niet te volgen termen
quote:Dat doe je in overleg. Kijk, de verkoper wil weten waar hij aan toe is dus die zal de termijn vrij kort willen houden, de koper zal de termijn juist wat ruimer willen hebben omdat 'ie dan meer tijd heeft (lees: omdat zijn potentiële geldverstrekkers dan meer tijd hebben) om te kijken of de financiering gaat lukken.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vraag of je het koopcontract van tevoren mag lezen, want er staat een heleboel in en daar heb je wel even de tijd voor nodig om de implicaties te begrijpen.
Die termijn voor de financiering: ik vraag me af of je dat kunt aangeven. Dat zal iets zijn wat de verkopende partij bepaalt.
quote:Ik heb er toch een beetje een hard hoofd in.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:32 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Dan wordt het tijd dat TS dat gaat doen
quote:Nope. En VEH geld enkel voor flatjes geloof ik. Niet voor huizen afaik. Ik zal ff op de site kijkenOp dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef slacker_nl het volgende:
Qwea, ben je lid van VEH? Nee, ff doen of iig hun site rondstruinen. Daar ben ik aan de meeste info gekomen omtrent het kopen van een huis.
quote:VEH is Vereniging Eigen Huis. Ook gewone huizen.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope. En VEH geld enkel voor flatjes geloof ik. Niet voor huizen afaik. Ik zal ff op de site kijken
quote:Nou, in principe niet. Maar voor 4 euro per maand, is het IMHO wel handig. Dan is MM ook geheel vrij als ik onder een bus stapOp dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek, heb jij zo'n verzekering dan wel nodig?
quote:All is fair, zelf eea uitzoeken los van adviseurs is ook mogelijk (en behoor je ook te doen). Maar zoals ik het topic lees is het zo gegaan.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:26 schreef Ml-etje het volgende:
De vraag is of je die niet eerst helemaal zelf wil uitzoeken ipv blind te varen op die adviseurs.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope. En VEH geld enkel voor flatjes geloof ik. Niet voor huizen afaik. Ik zal ff op de site kijken
quote:Klopt. Wel op deze manier ;Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar ik denk niet dat TS en vriend dat in het voorafgaande proces zo hebben aangegeven.
quote:Nou niet helemaal. Vooraf hebben we gekeken wat we konden lenen, welke hypotheek we wilden, of we de maandlasten konden opbrengen, ect. We hebben wel degelijk van te voren info gezocht. Ik heb heel dat huis binnenste buiten gekeerd dmv telefoontjes naar de vorige eigenaar (woningstichting e.d). Zo ben ik erachter gekomen dat de makelaar loog over de prijs die de eigenaar ervoor betaald heeft, heeft gelogen over het bouwjaar wat meneer in zijn folder, website en funda heeft gezet, er geen bouwkundig keuringsrapport is terwijl dit wel in de folder staat, ect.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
All is fair, zelf eea uitzoeken los van adviseurs is ook mogelijk (en behoor je ook te doen). Maar zoals ik het topic lees is het zo gegaan.
1) We gaan kijken naar een huis
2) Joepie, mooi huis gevonden
3) We doen een bod
4) We gaan kijken naar een hypotheek
5) Ow shit, wat moeten we nu eigenlijk doen.
6) We stellen vragen.
Die volgorde is m.i. verkeerd.
1) Hypotheek uitzoeken
2) Weten wat je mogelijkheden zijn, informatie zoeken
3) Zoeken naar een huis en er een vinden
4) Bod doen
5) Sit back and relax
Vooraf heb je veel meer duidelijkheid en minder onvoorziene zaken.
quote:Koop contract zou ik uiterlijk morgen per mail ontvangen om door te kunnen lezen en wijzigingen te kunnen mailen / vragen te stellenOp dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Dat is niet blijkbaar zo. Bij ons waren het bijv. 5 weken vanaf acceptatie van ons bod. Wil je een langere termijn, dan kun je dat dus aangeven, maar het is niet gegarandeerd.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. Wel op deze manier ;
Onder voorbehoud van financiering (waar dus blijkbaar 6 tot 8 weken voor staat en geen 4 zoals de makelaar zei)
Onder voorbehoud van uitkomst van de bouwkundige keuring
En die onder voorbehoud overdracht heb ik aangegeven, omdat we met die bereidstellingsprovisie zitten en ik geen zin heb hoe dan ook om die te betalen, en ik krijg de indruk dat banken niet zo makkelijk zijn om die te laten varen. Maar daar lult die makelaar omheen, dus dat ga ik hem nog eens even face to face op aanspreken vandaag of morgen.
quote:Onafhankelijke adviseurs zijn er niet werd me gisteren door de adviseur verteldOp dinsdag 26 oktober 2010 13:49 schreef Loveless85 het volgende:
Maar Qwea? Ondanks dat je het meeste zelf deed hadden jullie toch nog ff een momentje om eea met een onafhankelijke adviseur door te spreken? Kan die niet over een hoop van bovenstaand wat duidelijker antwoord geven?
quote:Wat bedoel ik dan? Je weet wel, die zie je meestal in flatjes enzo?Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
VEH is Vereniging Eigen Huis. Ook gewone huizen.
quote:VVE, vereniging van eigenaren.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Wat bedoel ik dan? Je weet wel, die zie je meestal in flatjes enzo?
quote:Juist! Die bedoelde ik.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
VVE, vereniging van eigenaren.
Heb je deze site al eens bekeken?
http://www.huisplan.com/k(...)ig-koopcontract.html
quote:Heb je al een afspraak of afspraken met een hypotheekadviseur/bank?Op dinsdag 26 oktober 2010 14:23 schreef Qwea het volgende:
http://www.eigenhuis.nl/h(...)hypotheek-afsluiten/
Die stappen volgen we precies zo. We zijn dus nu bij stap 3.
quote:De datum in het koopcontract dat het voorbehoud financiering afloopt is dan echt eentje om goed in de gaten te houden.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:30 schreef MikeyMo het volgende:
Dus eigenlijk hadden we een half jaar geleden al helemaal een hypotheek moeten hebben voordat we een huis kochten
We weten wat voor hypotheek we willen hebben, aan de adviseurs om daar begin volgende week de perfecte bij te zoeken zodat we de een offerte kunnen opvragen.
quote:Ja!Op dinsdag 26 oktober 2010 14:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je al een afspraak of afspraken met een hypotheekadviseur/bank?
quote:Ja, ga ik doenOp dinsdag 26 oktober 2010 14:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De datum in het koopcontract dat het voorbehoud financiering afloopt is dan echt eentje om goed in de gaten te houden.
Als je nou het concept krijgt van het koopcontract, bel dan even met je/een adviseur over de haalbaarheid van die datum.
quote:Ok, dan heeft dit topic iig op mij een verkeerde indruk achtergelaten. Als je telkens voor nieuwe verrassingen komt te staan dan kan het nogal hectisch gaan lijkt me. My bad.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:09 schreef Qwea het volgende:
Nou niet helemaal. Vooraf hebben we gekeken wat we konden lenen, welke hypotheek we wilden, of we de maandlasten konden opbrengen, ect. We hebben wel degelijk van te voren info gezocht. Ik heb heel dat huis binnenste buiten gekeerd dmv telefoontjes naar de vorige eigenaar (woningstichting e.d). Zo ben ik erachter gekomen dat de makelaar loog over de prijs die de eigenaar ervoor betaald heeft, heeft gelogen over het bouwjaar wat meneer in zijn folder, website en funda heeft gezet, er geen bouwkundig keuringsrapport is terwijl dit wel in de folder staat, ect.
Voor wat betreft de financiele dingen, wat hadden we van te voren nog meer moeten uitzoeken dan?
quote:Mjah, je komt wel telkens weer nieuwe dingen tegen zoals inderdaad bereidstellingsprovisies. Op het moment dat ze zeggen dat ze er eind maart uitgaat dan gaat bij mij niet direct een belletje rinkelen van: oh dat gaat geld kosten ivm zo'n provisie.Op dinsdag 26 oktober 2010 15:36 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ok, dan heeft dit topic iig op mij een verkeerde indruk achtergelaten. Als je telkens voor nieuwe verrassingen komt te staan dan kan het nogal hectisch gaan lijkt me. My bad.
quote:Dat blijft je kunt je nog zo goed inlezen er blijven dingen "nieuw"Op dinsdag 26 oktober 2010 15:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Mjah, je komt wel telkens weer nieuwe dingen tegen zoals inderdaad bereidstellingsprovisies. Op het moment dat ze zeggen dat ze er eind maart uitgaat dan gaat bij mij niet direct een belletje rinkelen van: oh dat gaat geld kosten ivm zo'n provisie.
quote:Wij hadden geen van beide...Op woensdag 27 oktober 2010 17:43 schreef Qwea het volgende:
lekkere voorlichting geven notarissen. De 1 zegt ja je hebt testament en samenlevingscontract nodig en de ander zegt neuj je hebt enkel samenlevingscontract nodig
Yeah well, what is it?
quote:Nog een notaris vragen en dan beslissen.Op woensdag 27 oktober 2010 17:43 schreef Qwea het volgende:
lekkere voorlichting geven notarissen. De 1 zegt ja je hebt testament en samenlevingscontract nodig en de ander zegt neuj je hebt enkel samenlevingscontract nodig
Yeah well, what is it?
quote:Ik heb de notaris die wij graag zouden willen duidelijk de situatie vermeld. Zie hieronder ;Op woensdag 27 oktober 2010 17:57 schreef Lienekien het volgende:
De notaris die zegt dat een samenlevingscontract voldoende is, bedoelt waarschijnlijk het verblijvingsbeding dat je daar in op neemt. Maar heeft die notaris zich gerealiseerd dat je vriend het huis koopt, dus dat jullie niet samen eigenaar van het huis worden? Want in dat geval heb je niet zoveel aan dat verblijvingsbeding, want dat regelt dat wat voorheen van jullie samen was naar jou gaat. Maar wat van alleen hem was, gaat naar zijn erfgenaam. En zonder testament ben jij geen erfgenaam.
quote:*stukje ervoor*
Wat is nou het handigste voor ons. Een hypotheek + levering moeten we sowieso vanwege de woning. Maar de vraag is of we een samenlevingsovereenkomst en 2 testamenten daarbij nodig hebben, of enkel een samenlevingscontract of 1 testament.
De situatie ;
We wonen samen, mijn vriend koopt een huis op ZIJN naam en ZIJN salaris. Het huis wordt dus GEEN eigendom van mij. Ook betaal ik niet mee aan de hypotheek. Nu moet het zo zijn dat als hij komt te overlijden ik het huis erf en zijn eventuele spaargelden en de rest van zijn bezittingen. Als ik kom te overlijden moet hij mijn eventuele spaargelden en bezittingen erven. We zijn voorheen niet getrouwd geweest ook niet met andere partners, we hebben geen kinderen ook niet uit vorige relaties.
Kunt u mij vertellen wat voor ons nou de beste optie is?
quote:*stukje ervoor*
Het belang is (in financiele) zin oneindig veel groter, nl het gaat om het volgende:
wie in het geval van het overlijden van een van u eigenaar wordt van de woning, de langstlevende partner of de familie van de overleden partner;
kan voorkomen worden dat u 30/40 % belasting verschuldigd bent; en
komt u in aanmerking voor het pensioen dat uw partner heeft opgebouwd.
Een samenlevingscontract is voor samenwoners imho een regelrechte noodzaak.
Als u kinderen heeft, geldt dat ook voor een testament, maar in mijn visie alleen als u kinderen heeft.
quote:Ik zal morgen nog es ff 1 bellen dan maar.Op woensdag 27 oktober 2010 17:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nog een notaris vragen en dan beslissen.
quote:Nou, het scheelt maar 100 euro. Samenlevingscontract + hypotheek en levering is 1092 en 2 testamenten erbij is 1196.Op woensdag 27 oktober 2010 21:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het een beetje half werk, maar goed.
quote:Maak die testamenten nou ook maarOp donderdag 28 oktober 2010 09:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, het scheelt maar 100 euro. Samenlevingscontract + hypotheek en levering is 1092 en 2 testamenten erbij is 1196.
En we hebben best wel wat spaargeld ook.
Ik zal het er eens met MM over hebben.
quote:Mwoa, die rapporten zijn redelijk standaard.Op donderdag 28 oktober 2010 09:57 schreef Qwea het volgende: En de keuringsrapport man heeft maar een krappe week (
) om zijn rapport van tig pagina's te typen, want er staat in tot 5 november.
quote:Neuh maar dat was ook niet de intentie. 100 euro is in dit geval een schijntje. Maar ik was gewoon benieuwd hoe en waarom de notaris vindt dat het niet nodig is.Op donderdag 28 oktober 2010 09:56 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Maak die testamenten nou ook maardit is niet het moement om zuunig te doen
quote:Ik weets, maar ik had de makelaar al verteld dat de financiering sowieso langer moest zijnOp donderdag 28 oktober 2010 09:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, die rapporten zijn redelijk standaard.
quote:Hmm de bekende koopstressOp donderdag 28 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik weets, maar ik had de makelaar al verteld dat de financiering sowieso langer moest zijnMaar ja, ik had de makelaar ook al 4x gemaild over die bereidsstellingsprovisie waar hij elke x omheen draait
quote:Waarom mail je de makelaar daarover? Volgens mij kan je daar beter je hypotheekverstrekker op aanspreken.Op donderdag 28 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:
Maar ja, ik had de makelaar ook al 4x gemaild over die bereidsstellingsprovisie waar hij elke x omheen draait
quote:Wat wordt er verstaan onder 'onvoorziene gebreken'? Zijn dat alle gebreken die nog niet door de verkopende partij reeds aangegeven waren? Zo ja, dan biedt die clausule je toch voldoende uitweg?Op donderdag 28 oktober 2010 09:57 schreef Qwea het volgende:
ooh, koopcontract is binnen trouwens. 10 pagina's lang en er staan moeilijke dingen inHeb hem maar naar een ex makelaar (vriend) gebracht.
Voor de financiering staat een kleine 4 weken. Die wil ik iig opgerekt hebben naar 6 tot 8 weken.
Over de passage waarbij we eronderuit kunnen ovbv het keuringsrapport ben ik niet tevreden, want daar staat in dat we er enkel onderuit kunnen bij onvoorziene gebreken. Dat wil ik anders hebben. En de keuringsrapport man heeft maar een krappe week () om zijn rapport van tig pagina's te typen, want er staat in tot 5 november.
quote:Omdat we dat al gedaan hebben, en die aangaf dat de banken daar erg moeilijk in zijn. En ik mail de makelaar erover, omdat toen we zijn wezen kijken naar het huis, hij aangaf dat de verkoopster 1 december 2010 eruit zou zijn. En opeens bij de koop/laatste bieding gaat het 10 april 2011 worden.Op donderdag 28 oktober 2010 10:10 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Waarom mail je de makelaar daarover? Volgens mij kan je daar beter je hypotheekverstrekker op aanspreken.
quote:Dat wil ik dus even navragen, want daar wordt verder niet over uitgeweid.Op donderdag 28 oktober 2010 10:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat wordt er verstaan onder 'onvoorziene gebreken'? Zijn dat alle gebreken die nog niet door de verkopende partij reeds aangegeven waren? Zo ja, dan biedt die clausule je toch voldoende uitweg?
quote:Das natuurlijk omdat je niet weet wát er eventueel nog naar boven zou kunnen komen. Anders was het niet onvoorzienOp donderdag 28 oktober 2010 10:28 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat wil ik dus even navragen, want daar wordt verder niet over uitgeweid.
quote:Lastig, hè. Ik had bij sommige dingen ook dat ik dacht 'laat maar, het zal wel goed zijn', omdat ik anders aan het vragen en uitzoeken bleef.Op donderdag 28 oktober 2010 10:28 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:Ja, dat dacht ik ook. Maar dan heb je weer van "ja maaaaaar blablablabla het komt net niet boven dat bedrag dus de koop kan doorgaan" .Op donderdag 28 oktober 2010 10:30 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Das natuurlijk omdat je niet weet wát er eventueel nog naar boven zou kunnen komen. Anders was het niet onvoorzien![]()
Zoals ik het lees omvat dat gewoon alles wat niet eerder is besproken en nu nog boven komt na die bouwkundige keuring? Maar het is wellicht even handig daar een bedrag aan te hangen ofzo?
quote:Ja, idd lastig. Maar goed, ik stel liever 300 vragen teveel dan 1 te weinig. Daarom vermoei ik jullie ook oeverloos met van alles en nog watOp donderdag 28 oktober 2010 10:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lastig, hè. Ik had bij sommige dingen ook dat ik dacht 'laat maar, het zal wel goed zijn', omdat ik anders aan het vragen en uitzoeken bleef.
quote:Ja ik snap 'm, maar ja.. .dat legt weer zo lastig vast in een contract natuurlijk, er moet gewoon ergens een meetbare grens getrokken worden. Als er (bij wijze van) een kraan van 5 tientjes stuk blijkt te zijn dan gaat de koop natuurlijk nog door, maar als er ergens een leiding weg zit te rotten in je muren wordt het al een heel ander verhaal natuurlijkOp donderdag 28 oktober 2010 10:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook. Maar dan heb je weer van "ja maaaaaar blablablabla het komt net niet boven dat bedrag dus de koop kan doorgaan" .
Ik wilde eigenlijk zelf kunnen bepalen van "ja het is acceptabel" of "nee het is niet acceptabel"
quote:Geen probleem.Op donderdag 28 oktober 2010 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, idd lastig. Maar goed, ik stel liever 300 vragen teveel dan 1 te weinig. Daarom vermoei ik jullie ook oeverloos met van alles en nog wat
quote:Eens. Dus ik zat te denken aan sowieso 1000 euro. Omdat het rapport sowieso die 1000 euro overschrijd omdat het dakraam moet worden vervangen, de tuin moet worden verlaagd, ect.,Op donderdag 28 oktober 2010 10:35 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja ik snap 'm, maar ja.. .dat legt weer zo lastig vast in een contract natuurlijk, er moet gewoon ergens een meetbare grens getrokken worden. Als er (bij wijze van) een kraan van 5 tientjes stuk blijkt te zijn dan gaat de koop natuurlijk nog door, maar als er ergens een leiding weg zit te rotten in je muren wordt het al een heel ander verhaal natuurlijk
quote:Maar dat tweede, is dat echt een 'gebrek' of is dat gewoon een wens van jullie?Op donderdag 28 oktober 2010 10:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
Eens. Dus ik zat te denken aan sowieso 1000 euro. Omdat het rapport sowieso die 1000 euro overschrijd omdat het dakraam moet worden vervangen, de tuin moet worden verlaagd, ect.,
quote:Nou, ja, Ik zie het als gebrek. Je hebt namelijk de muur die onder het raam zit... daaronder in die muur zitten ventilatie roosters om het eventuele vocht af te voeren. Die ventilatie roosters, zijn dus omdat ze de tuin heeft laten verhogen, bedekt. Waardoor de muur dus nat is en het vocht er amper uit kan.Op donderdag 28 oktober 2010 10:41 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar dat tweede, is dat echt een 'gebrek' of is dat gewoon een wens van jullie?
quote:Ja dat lijkt mij ook wel een gebrek jaOp donderdag 28 oktober 2010 11:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, ja, Ik zie het als gebrek. Je hebt namelijk de muur die onder het raam zit... daaronder in die muur zitten ventilatie roosters om het eventuele vocht af te voeren. Die ventilatie roosters, zijn dus omdat ze de tuin heeft laten verhogen, bedekt. Waardoor de muur dus nat is en het vocht er amper uit kan.
Lijkt mij een gebrek?
quote:Klopt. En lijkt mij dat de tuin verlaagd moet worden, want dat doe je makkelijker dan gaten in de muur maken en die roosters hoger verplaatsenOp donderdag 28 oktober 2010 11:40 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja dat lijkt mij ook wel een gebrek jaDan moet er iig iets verzonnen worden op die roosters
quote:Maar moet dan de hele tuin verlaagd worden of is het voldoende om bijv. tot een halve meter vanaf de gevel de grond weg te halen?Op donderdag 28 oktober 2010 11:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. En lijkt mij dat de tuin verlaagd moet worden, want dat doe je makkelijker dan gaten in de muur maken en die roosters hoger verplaatsen
quote:Dat is denk ik een keuze. Als ze even die hele tuin afgraven en verder zo egaal maken maar geen plantje of stukje gras erop leggen ben je misschien wel weer meer kosten kwijt aan die tuin op te knappen dan dat het kost om die ventilatiegaten een stuk hoger te maken...Op donderdag 28 oktober 2010 11:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. En lijkt mij dat de tuin verlaagd moet worden, want dat doe je makkelijker dan gaten in de muur maken en die roosters hoger verplaatsen
quote:Nou, dat kan dan weer niet (volgens mij), aangezien. Wacht, ik ga een foto geven van de tuin.Op donderdag 28 oktober 2010 11:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar moet dan de hele tuin verlaagd worden of is het voldoende om bijv. tot een halve meter vanaf de gevel de grond weg te halen?
quote:CorrectOp donderdag 28 oktober 2010 11:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Die foto komt van de makelaar af, gok ik?
quote:Hmm ja, maar ik denk dat als je bv. zegt 'tuin verlagen', dat ze dit héél letterlijk nemen. Dus de tuin verlagen. Klaar. Geen tegels, geen planten, niks. Dan kan je dus zelf alsnog kosten maken om die tuin weer toonbaar te krijgen.Op donderdag 28 oktober 2010 11:55 schreef Qwea het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, bij die pijl.. daar zit een trap. De tuin is dus in 2 delen, 1 laag deel, 1 hoog deel. Lijkt mij dat als je wat grond bij die gevel zou weghalen, er een soort van "gootje" ontstaat waar het water in kan blijven staan en dan heb je dus nog een natte muur in principe.
Ik denk dat ik dit even aan de bouwkundigenkeuring man moet vragen, want ik weet het niet. Enige wat ik weet is dat er iets moet gebeuren met die roosters
quote:Het zijn sowieso toch kosten die ze zelf gaan maken?Op donderdag 28 oktober 2010 11:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Hmm ja, maar ik denk dat als je bv. zegt 'tuin verlagen', dat ze dit héél letterlijk nemen. Dus de tuin verlagen. Klaar. Geen tegels, geen planten, niks. Dan kan je dus zelf alsnog kosten maken om die tuin weer toonbaar te krijgen.
Terwijl als ze iets met die roosters doen dan is het gewoon klaar en is er volgens mij niet echt iets waar je dan zelf nog veel kosten aan kan krijgen ofzo. Ja aan de binnenzijde misschien nieuw likje verf of behangetje, maar dat doe je sowieso wel neem ik aan.
Maar ik weet het ook allemaal nieuw, weet je bouwkundige man wel neem ik aan
quote:Was wel de bedoelingOp donderdag 28 oktober 2010 11:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja aan de binnenzijde misschien nieuw likje verf of behangetje, maar dat doe je sowieso wel neem ik aan.
Maar ik weet het ook allemaal nieuw, weet je bouwkundige man wel neem ik aan
quote:Correct. Want de tuin verlagen had ik al afgetrokken van de vraagprijs. Ik heb 3000 euro er voor uit getrokken om het dakraam te vervangen, de tuin te verlagen (hoi paps!Op donderdag 28 oktober 2010 12:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het zijn sowieso toch kosten die ze zelf gaan maken?
quote:Jawel, maar ik neem aan dat ze dan dus de koopprijs nog even opnieuw willen bespreken. En als jij dan kosten opvoert voor 'tuin verlagen' en daar valt ook een deel onder dat er een hovenier de boel toonbaar komt maken, dan zou ík als verkopende partij was zeggen 'Ja leuk allemaal, maar met het verlagen van de tuin is het 'gebrek' opgelost. Dat je daarna die tuin weer toonbaar krijgt is je eigen pakkie-an'.Op donderdag 28 oktober 2010 12:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het zijn sowieso toch kosten die ze zelf gaan maken?
quote:Maar dan snap ik het nietOp donderdag 28 oktober 2010 12:01 schreef Qwea het volgende:
[..]
Correct. Want de tuin verlagen had ik al afgetrokken van de vraagprijs. Ik heb 3000 euro er voor uit getrokken om het dakraam te vervangen, de tuin te verlagen (hoi paps!) en dat kleine stukje in het kozijn op te vullen (Hey pap!
)
Dus dat heb ik al van de prijs afgetrokken en zat al inbegrepen in mijn bod
quote:Nou, dat vraag ik mij af, of dit nog de fase is dat je opnieuw over de koopprijs gaat onderhandelen. Als er meer kosten blijken dan je wilt, is dat in deze fase een reden om de koop niet door te laten gaan.Op donderdag 28 oktober 2010 12:01 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jawel, maar ik neem aan dat ze dan dus de koopprijs nog even opnieuw willen bespreken. En als jij dan kosten opvoert voor 'tuin verlagen' en daar valt ook een deel onder dat er een hovenier de boel toonbaar komt maken, dan zou ík als verkopende partij was zeggen 'Ja leuk allemaal, maar met het verlagen van de tuin is het 'gebrek' opgelost. Dat je daarna die tuin weer toonbaar krijgt is je eigen pakkie-an'.
quote:Ik had ook alleen echt "tuin verlagen" berekendOp donderdag 28 oktober 2010 12:01 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jawel, maar ik neem aan dat ze dan dus de koopprijs nog even opnieuw willen bespreken. En als jij dan kosten opvoert voor 'tuin verlagen' en daar valt ook een deel onder dat er een hovenier de boel toonbaar komt maken, dan zou ík als verkopende partij was zeggen 'Ja leuk allemaal, maar met het verlagen van de tuin is het 'gebrek' opgelost. Dat je daarna die tuin weer toonbaar krijgt is je eigen pakkie-an'.
quote:Precies.Op donderdag 28 oktober 2010 12:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dat vraag ik mij af, of dit nog de fase is dat je opnieuw over de koopprijs gaat onderhandelen. Als er meer kosten blijken dan je wilt, is dat in deze fase een reden om de koop niet door te laten gaan.
quote:Ah okay, duidelijkOp donderdag 28 oktober 2010 12:05 schreef Qwea het volgende:
[..]
Precies.
Stel, dat er nu 8000 euro aan kosten zijn. Dan ga ik niet echt meer onderhandelen. Dan is de keuze voor de verkoopster "of je trekt die 8000 - 3000 = 5000 eraf van de prijs.. of de koop gaat niet door" ik ga niet meer lopen schipperen met "ja nee 5000 eraf" "ja nee 3000 eraf"
Maar ik verwacht niet dat er meer kosten aan zullen komen, of ik moet echt stront in mijn ogen gehad hebben
quote:Nou, stel nou dat die tuin verlagen 10,000 euro kost (ik zeg maar wat he) dan hoef ik het huis niet. En stel dat die muur door die tuin helemaal verschimmeld is van binnen, weet ik hetOp donderdag 28 oktober 2010 12:03 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar dan snap ik het nietWat verwacht je dan nu nog mbt die dingen als dat al in de prijs is meegenomen? Dan is dat toch gewoon klaar. Die bouwkundige keuring zal het bekrachtigen en thats it. Neem aan dat de verkoper ook zal zeggen 'Tjah, das al meegenomen in de prijs, jammerrrrr' als het aldus de bouwkundige expert hoger uit gaat vallen je eerst dacht?
quote:Dit topic is voor alle newbies en expertsOp donderdag 28 oktober 2010 12:06 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ah okay, duidelijkHet is voor mij ook allemaal nieuw maar ik snap het nu ook wat meer
quote:Ja waarom denk je dat ik hier zitOp donderdag 28 oktober 2010 12:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dit topic is voor alle newbies en experts![]()
Misschien dat je aan dit topic nog wat hebt bij je eigen aankoopdat zou mooi zijn
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 12:08 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja waarom denk je dat ik hier zitHeb 'm net al doorgemaild naar m'n vriendin
quote:Dat ben ik ookOp donderdag 28 oktober 2010 12:09 schreef Qwea het volgende:
[..]
en ik maar denken dat je echt geïnteresseerd in mijn huis was
![]()
quote:HapOp donderdag 28 oktober 2010 12:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat ben ik ookMaar het gehele proces is sowieso nuttig te volgen voor andere koopnoobs, dus dat is ook een reden dat ik dit specifieke topic volg en zo af en toe wat roep (wat zoals bovenstaand dan weer nergens op blijkt te slaan
)
quote:Loop je met die bouwkundige keuring ook mee?Op donderdag 28 oktober 2010 13:02 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hap
En ik roep ook vaak dingen die nergens op slaan![]()
Maar goed.
Ik heb nou een ;
-Notaris
-Taxateur
-Tussenpersoon (zijn we mee bezig)
-Bouwkundige keuring man.
Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Zal iig vanaaf ff verslag doen van de keuring alhier
quote:Als je zegt als die onvoorziene kosten niet van de prijs afgaan dan kopen we niets dan valt er vaak nog wel te onderhandelen hoor.Op donderdag 28 oktober 2010 12:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dat vraag ik mij af, of dit nog de fase is dat je opnieuw over de koopprijs gaat onderhandelen. Als er meer kosten blijken dan je wilt, is dat in deze fase een reden om de koop niet door te laten gaan.
quote:Reken jezelf niet meteen rijk met zaken die jij (grotendeels cosmetisch) aan zou willen pakken en zomaar even van de overeengekomen prijs af kunt trekken middels een bouwkundig onderzoek. Er is natuurlijk ook een scenario te bedenken waarbij je bouwkundig expert redeneert "¤ 150 om een nieuw ventilatierooster te maken boven het maaiveld"...Op donderdag 28 oktober 2010 11:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, ja, Ik zie het als gebrek. Je hebt namelijk de muur die onder het raam zit... daaronder in die muur zitten ventilatie roosters om het eventuele vocht af te voeren. Die ventilatie roosters, zijn dus omdat ze de tuin heeft laten verhogen, bedekt. Waardoor de muur dus nat is en het vocht er amper uit kan.
Lijkt mij een gebrek?
quote:correctOp donderdag 28 oktober 2010 13:35 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Loop je met die bouwkundige keuring ook mee?
quote:Thnx! Will do!Op donderdag 28 oktober 2010 14:04 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Reken jezelf niet meteen rijk met zaken die jij (grotendeels cosmetisch) aan zou willen pakken en zomaar even van de overeengekomen prijs af kunt trekken middels een bouwkundig onderzoek. Er is natuurlijk ook een scenario te bedenken waarbij je bouwkundig expert redeneert "¤ 150 om een nieuw ventilatierooster te maken boven het maaiveld"...
Verder denk ik dat de ¤ 1.000 'onvoorziene kosten' aan de lage kant zullen zijn, aangezien je daar al erg snel op uit zult komen en er dan een nutteloze discussie kan ontstaan over het al-dan-niet al verrekend zijn met de overeengekomen verkoopprijs. In de regelmaat ligt de grens al snel op een bedrag tussen de ¤ 2.000 - ¤ 3.000 maar je bent natuurlijk als koper vrij om te eisen wat jij wilt...
Maar goed, om jouw belangen als koper te behartigen zou ik aanraden om de grens zo laag mogelijk overeen te komen, en dan niet te werken met een aftrek voor reeds gecalculeerde kosten. Gewoon helder stellen dat "de kosten voor herstel blijkens uit het onafhankelijk bouwkundig onderzoek van de overeengekomen verkoopprijs zullen worden afgetrokken, mits deze hoger uitvallen dan ¤ XXXX". Immers, het gaat de verkoper niets aan of jij tijdens het bieden al rekening hebt gehouden met uitgaven aan onderhoud. Houd je van de domme (ik denk dat je daar heel goed in bent) en speel het hard door laag in te zetten. Kan je een leuke cent opleveren/besparen.
quote:NiceOp donderdag 28 oktober 2010 14:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Thnx! Will do!
Ooh, en ik heb mail terug van de makelaar voor wat betreft de bereidstellingsprovisie, dat is niet hun probleem
quote:Das de verkoopmakelaar dan neem ik aan? Das natuurlijk ook wel een beetje zo?Op donderdag 28 oktober 2010 14:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Thnx! Will do!
Ooh, en ik heb mail terug van de makelaar voor wat betreft de bereidstellingsprovisie, dat is niet hun probleem
quote:Eens, maar het is ook niet mijn probleem dat ze nu opeens besluit om er 1 april 2011 uit te gaan, terwijl er bij de eerste bezichtiging 1 december 2010 is gezegdOp donderdag 28 oktober 2010 14:55 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Das de verkoopmakelaar dan neem ik aan? Das natuurlijk ook wel een beetje zo?Het is toch niet hun 'probleem' om jou met de bereidstellingsprovisie te helpen? Of wel?
quote:Dat zou ik dan netjes naar hem verwoorden.Op donderdag 28 oktober 2010 14:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Eens, maar het is ook niet mijn probleem dat ze nu opeens besluit om er 1 april 2011 uit te gaan, terwijl er bij de eerste bezichtiging 1 december 2010 is gezegd
quote:Ja mooi he
quote:1. Deze overeenkomst zal, mits met inachtneming van het navolgende, ontbonden (kunnen) worden zonder vergoeding en/of compensatie van schade of kosten één der partijen in elk van de volgende gevallen:
a. als de koper niet vóór niet van toepassing van gemeentewege een vergunning dan wel een toezegging daartoe wordt verleend het gekochte met zijn gezin te betrekken. Koper zal ter verkrijging van de vergunning al het hem mogelijke verrichten;
b. als koper niet vóór 3 december 2010 een toezegging heeft verkregen voor het aangaan van één of meer geldleningen ter financiering van het bij deze gekochte tot een totale hoofdsom van ten minste ¤ ****** (zegge: ****) #plus kosten onder de bij de grote geldverstrekkende instellingen gebruikelijke voorwaarden en bepalingen, en - indien van toepassing - Nationale Hypotheek Garantie terzake van de overeenkomst(en) tot voormelde geldlening(en) niet voor voormelde datum is verleend. Koper zal ter verkrijging van de financiering, al het hem mogelijke verrichten en kan op deze ontbindende voorwaarde alleen een beroep doen door aan verkoper tenminste twee schriftelijke afwijzingen te overleggen. Het voorbehoud van Nationale Hypotheek Garantie is wel van toepassing.
c. Als koper voor 5 november 2010 een bouwkundig keuringsrapport kan tonen, waaruit blijkt dat er onvoorziene gebreken in de woning zijn geconstateerd.
2. Op vervulling van een in lid 1 gemelde voorwaarde kan slechts koper zich beroepen. Dit beroep moet geschieden door middel van een schriftelijke mededeling aan de in artikel 1 genoemde notaris. Deze mededeling dient uiterlijk op de dag na de voor de desbetreffende voorwaarde in lid 1 genoemde datum in het bezit te zijn van de notaris en onderbouwd te zijn met bewijsmaterialen.
quote:Tja het zou wel erg mooi zijn als de verkoper jou zou willen compenseren voor het gegeven dat jij al ver voor de overdracht je financiering wilt vastleggen. In principe ben jij vrij om tot na de jaarwisseling te wachten met het aanvragen van een offerte, die na ondertekening geldig zal zijn tot de overdracht. Ook ben je vrij om nu te tekenen bij een bank die een offertegeldigheid kent van 6 maanden, maar daar zal een prijskaartje aan hangen.Op donderdag 28 oktober 2010 14:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Thnx! Will do!
quote:Hmmm ok als dit het geval is dan heb je in ieder geval een argument om te eisen dat het voorbehoud van financiering geldig blijft tot 1 februari 2011 bijvoorbeeld. Alsnog geef ik je niet veel kans.Op donderdag 28 oktober 2010 14:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Eens, maar het is ook niet mijn probleem dat ze nu opeens besluit om er 1 april 2011 uit te gaan, terwijl er bij de eerste bezichtiging 1 december 2010 is gezegd
quote:Briljant hoe de makelaar dit zinnetje uit zijn mouw heeft geschut, terwijl het toch echt behoorlijk standaard is dat een bouwkundig onderzoek wordt meegenomen in de ontbindende voorwaarden.Op donderdag 28 oktober 2010 14:57 schreef Qwea het volgende:
c. Als koper voor 5 november 2010 een bouwkundig keuringsrapport kan tonen, waaruit blijkt dat er onvoorziene gebreken in de woning zijn geconstateerd.
quote:Ik denk dat dit wel mee zal vallen als je gewoon uitlegt dat je gewoon voor jezelf enige zekerheid wilt hebben. Alleen melden dat de overdrachtsdatum 'jouw probleem niet is', lijkt me daarentegen weer niét slim. Dat is namelijk wél jouw probleem....Op donderdag 28 oktober 2010 14:58 schreef MichelBtje het volgende:
Besef goed dat dit bij de verkoper overkomt alsof jij een onkredietwaardige koper bent, en zal langzaam zijn twijfels beginnen te krijgen of jij wel een legitieme koper bent of niet.
quote:Maar heb je geen fatsoenlijke adviseur omdat je alles hier vraagt?Op donderdag 28 oktober 2010 10:28 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:Het schijnt handig te zijn om die pas na het tekenen van de koopakte te raadplegen...Op donderdag 28 oktober 2010 15:16 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Maar heb je geen fatsoenlijke adviseur omdat je alles hier vraagt?
quote:Ze zegt toch dat ze het gaat navragen, of niet?Op donderdag 28 oktober 2010 15:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het schijnt handig te zijn om die pas na het tekenen van de koopakte te raadplegen...
quote:Ik vind het gewoon niet zo slim dat je alles hier gaat navragen van de ene vraag komt de andere, hier zitten mensen met de beste bedoelingen maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.Op donderdag 28 oktober 2010 15:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze zegt toch dat ze het gaat navragen, of niet?
quote:Ja, heb jij het topic gelezen? De meest simpele vragen komen voorbij (wat natuurlijk kan), maar wanneer je 150.000 euro gaat uitgeven (indirect waarschijnlijk het drievoudige, als we de rente meerekenen), neem ik aan dat je van tevoren bekijkt wat er allemaal op je afkomt.Op donderdag 28 oktober 2010 15:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze zegt toch dat ze het gaat navragen, of niet?
quote:Ze doen de koop 'zelf', maar volgens mij zouden ze toch nog even met een adviseur gaan zitten om eea waar ze echt niet uitkwamen rond te spreken? Die kan/wil denk ik ook meer voor je doen mbt die bereidsstellingsprovisie dan de verkoopmakelaar...Op donderdag 28 oktober 2010 15:22 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon niet zo slim dat je alles hier gaat navragen van de ene vraag komt de andere, hier zitten mensen met de beste bedoelingen maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Beter is gewoon om een fatsoenlijke adviseur hiervoor in dienst te nemen
quote:Ik zie het zo dat je je eigen informatie verzamelt en bepaalde vragen leg je voor aan de makelaar of hypotheekadviseur. Zie dit als bron van informatie voor Qwea, niet in plaats van makelaar of hypotheekadviseur.Op donderdag 28 oktober 2010 15:22 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon niet zo slim dat je alles hier gaat navragen van de ene vraag komt de andere, hier zitten mensen met de beste bedoelingen maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Beter is gewoon om een fatsoenlijke adviseur hiervoor in dienst te nemen
quote:Ze doen de koop zelf, maar als ik dat zo lees hadden ze dat beter niet kunnen doen. TS weet van toeten nog blazen.Op donderdag 28 oktober 2010 15:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ze doen de koop 'zelf', maar volgens mij zouden ze toch nog even met een adviseur gaan zitten om eea waar ze echt niet uitkwamen rond te spreken? Die kan/wil denk ik ook meer voor je doen mbt die bereidsstellingsprovisie dan de verkoopmakelaar...
quote:Ongetwijfeld, maar je kunt er geen rechten aan ontlenenOp donderdag 28 oktober 2010 15:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zie het zo dat je je eigen informatie verzamelt en bepaalde vragen leg je voor aan de makelaar of hypotheekadviseur. Zie dit als bron van informatie voor Qwea, niet in plaats van makelaar of hypotheekadviseur.
quote:Mjah das hun keuze, en WGR is er volgens mij voor gewoon alle soorten vragen. Dus als hun dat zo willen doen, prima toch. Het is niet jouw geld en jouw huis en als je het maar stom vindt dan laat je ze toch lekkerOp donderdag 28 oktober 2010 15:25 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ze doen de koop zelf, maar als ik dat zo lees hadden ze dat beter niet kunnen doen. TS weet van toeten nog blazen.
quote:Nee, maar doet ze dat dan?Op donderdag 28 oktober 2010 15:26 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen
quote:Nee hoor, dat hoeft niet. De rest van je vraag gaat dan ook niet op.Op donderdag 28 oktober 2010 15:23 schreef Qwea het volgende:
ik moet morgen doorgeven welke notaris we willen
quote:Goede vraag! Geef mij het nummer van je notaris, dan bel ik even.Op donderdag 28 oktober 2010 15:23 schreef Qwea het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet he. Random vraag maar stel nou dat de financiering niet rond kan komen, ik moet morgen doorgeven welke notaris we willen, daar worden dan de stukken heen gestuurd. Doet die notaris er ook al gelijk wat mee? Want wie draait dan in dat geval op voor die kosten?
quote:Niet dat ik weet maar als ze adviezen opvolgen vanaf dit forum en er blijkt achteraf een probleem te zijn hebben ze verder geen poot om op te staan. het is toch geen pakje boter wat je koopt
quote:Stukken naar de notaris? Welke kosten heb je het nu over?Op donderdag 28 oktober 2010 15:23 schreef Qwea het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet he. Random vraag maar stel nou dat de financiering niet rond kan komen, ik moet morgen doorgeven welke notaris we willen, daar worden dan de stukken heen gestuurd. Doet die notaris er ook al gelijk wat mee? Want wie draait dan in dat geval op voor die kosten?
quote:Dat betekent niet dat een (hypotheek)adviseur alleen maar goede adviezen geeft. En als ze een verkeerd advies geven is het als consument erg lastig om dit hard te maken en om je gelijk te krijgen. Er zijn niet veel uitspraken gedaan in het voordeel van de consument die een claim indiende tegen ondeugdelijk advies van de adviseur.Op donderdag 28 oktober 2010 15:28 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Niet dat ik weet maar als ze adviezen opvolgen vanaf dit forum en er blijkt achteraf een probleem te zijn hebben ze verder geen poot om op te staan. het is toch geen pakje boter wat je koopt
quote:Volgens mij zijn de vragen/antwoorden niet van dien aard.Op donderdag 28 oktober 2010 15:28 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Niet dat ik weet maar als ze adviezen opvolgen vanaf dit forum en er blijkt achteraf een probleem te zijn hebben ze verder geen poot om op te staan. het is toch geen pakje boter wat je koopt
quote:Waarschijnlijk de kosten voor het uit de brievenbus halen van de post, die de verkopend makelaar pas over enkele maanden zal opsturen naar de notaris.Op donderdag 28 oktober 2010 15:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Stukken naar de notaris? Welke kosten heb je het nu over?
quote:Ook dat nog. De makelaar, hypotheekadviseur en notaris zijn er ook weer niet in de eerste plaats voor jouw belang.Op donderdag 28 oktober 2010 15:30 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat een (hypotheek)adviseur alleen maar goede adviezen geeft. En als ze een verkeerd advies geven is het als consument erg lastig om dit hard te maken en om je gelijk te krijgen. Er zijn niet veel uitspraken gedaan in het voordeel van de consument die een claim indiende tegen ondeugdelijk advies van de adviseur.
quote:Je moet niks, hoor.Op donderdag 28 oktober 2010 15:35 schreef MichelBtje het volgende:
Wellicht kan dit topic beter een nieuwe naam krijgen;
"Ik heb zojuist een huis gekocht, maar weet van toeten noch blazen. Adviseurs zijn weggegooid geld, en dus moeten de FOKkers mij door het hele proces leiden met het oog op elk detail."
Past dat eigenlijk?
quote:Adviseur zou je redelijk kunnen beperken door er gewoon eentje te bellen die uurtarief rekent en geen provisie krijgt. En daar ook gewoon duidelijk aan uitleggen dat je wat dingen aan hem wil voorleggen maar je verder de zaakjes zelf regelt?Op donderdag 28 oktober 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook dat nog. De makelaar, hypotheekadviseur en notaris zijn er ook weer niet in de eerste plaats voor jouw belang.
quote:Waarom niet? Ik betaal ze toch? Wat voor ander belang zouden ze moeten dienen, dan?Op donderdag 28 oktober 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook dat nog. De makelaar, hypotheekadviseur en notaris zijn er ook weer niet in de eerste plaats voor jouw belang.
quote:Antwoorden op jouw vragen is nogal een hachelijke onderneming, weet ik uit ervaring.Op donderdag 28 oktober 2010 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik betaal ze toch? Wat voor ander belang zouden ze moeten dienen, dan?
quote:Wat goedgeefs van je. Wil je de mijne ook betalen?Op donderdag 28 oktober 2010 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik betaal ze toch? Wat voor ander belang zouden ze moeten dienen, dan?
quote:Mja, ik vond ons altijd een goed setje... dat wordt nooit meer wat, op deze manier.Op donderdag 28 oktober 2010 15:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Antwoorden op jouw vragen is nogal een hachelijke onderneming, weet ik uit ervaring.
Ik denk dat ik eerst even mijn advocaat bel.
quote:LOL het huis staat op zijn naam maar JIJ hebt het tekenen uitgesteld?Op donderdag 28 oktober 2010 16:23 schreef Qwea het volgende:
Hold your horses! Ik heb het tekenen uitgesteld. Tot na het weekend zodat ik morgen allllle vrijheid heb om het koopcontract met jurist e.d door te nemen en te laten uitleggen/vragen te stellen
quote:Mooi toch? Hij verdient de centen, zij zoekt overdag de zaken uit.Op donderdag 28 oktober 2010 16:32 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
LOL het huis staat op zijn naam maar JIJ hebt het tekenen uitgesteld?
quote:Het is geen rocket science hoor.Wat jij nodig hebt is een goede adviseur.Op donderdag 28 oktober 2010 16:23 schreef Qwea het volgende:
Hold your horses! Ik heb het tekenen uitgesteld. Tot na het weekend zodat ik morgen allllle vrijheid heb om het koopcontract met jurist e.d door te nemen en te laten uitleggen/vragen te stellen
quote:Ja heerlijk he. Relatie gaat op de klippen en Qwea staat met 0,0 op straat.Op donderdag 28 oktober 2010 16:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mooi toch? Hij verdient de centen, zij zoekt overdag de zaken uit.
quote:Daar kiest ze zelf voor!Op donderdag 28 oktober 2010 16:34 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is geen rocket science hoor.Wat jij nodig hebt is een goede adviseur.
Ik kan me niet herinneren dat ik zoveel vragen had toen ik m'n eerste huis kocht.
[..]
Ja heerlijk he. Relatie gaat op de klippen en Qwea staat met 0,0 op straat.
quote:Ik vind het niet slim. Ik dacht dat vrouwen tegenwoordig geëmancipeerder waren, maar blijkbaar bestaan de ouderwetsen nog.
quote:Ik neem aan dat ze haar redenen heeft/dat ze hun redenen hebben. Qwea lijkt soms een wat ongeleid projectiel, maar ik denk dat ze uiteindelijk toch wel aardig weet wat ze doet.Op donderdag 28 oktober 2010 16:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik vind het niet slim. Ik dacht dat vrouwen tegenwoordig geëmancipeerder waren, maar blijkbaar bestaan de ouderwetsen nog.
quote:Maar jij kunt in de komende jaren voor jezelf iets opbouwen. Qwea heeft over een jaar jaar nog steeds niks.Op donderdag 28 oktober 2010 16:44 schreef MikeyMo het volgende:
Als de relatie nu klapt heeft Q toch ook niets omdat we in een huurhuis wonen. Waarom zou dat anders moeten zijn omdat ik straks een huis heb gekocht?
quote:Ik steek er dan ook niks in geen ene cent. En ik haal er dus ook geen ene cent uit.Op donderdag 28 oktober 2010 16:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar jij kunt in de komende jaren voor jezelf iets opbouwen. Qwea heeft over een jaar jaar nog steeds niks.
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze haar redenen heeft/dat ze hun redenen hebben. Qwea lijkt soms een wat ongeleid projectiel, maar ik denk dat ze uiteindelijk toch wel aardig weet wat ze doet.
quote:Nou, Lienekien weet vaak ook niet wat ze post, hoor. Dus hoeveel waarde je aan die post moet hechten, weet ik niet.
quote:Waarom maak je je dan zo druk over een huis wat feitelijk niet eens van jou is?Op donderdag 28 oktober 2010 17:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik steek er dan ook niks in geen ene cent. En ik haal er dus ook geen ene cent uit.
Ik studeer, ik heb geen inkomen, beetje oneerlijk om dan vervolgens hem alles te laten betalen, en dan wel een deel te willen hebben als we uit elkaar gaan.
Ik kwam met niks, ik ga met niks. Lijkt mij goeie oplossing
quote:Blijf je eeuwig studeren en niet werken?Op donderdag 28 oktober 2010 17:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik steek er dan ook niks in geen ene cent. En ik haal er dus ook geen ene cent uit.
Ik studeer, ik heb geen inkomen, beetje oneerlijk om dan vervolgens hem alles te laten betalen, en dan wel een deel te willen hebben als we uit elkaar gaan.
quote:Ik zal over jou mijn mond maar houden.Op donderdag 28 oktober 2010 17:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou, Lienekien weet vaak ook niet wat ze post, hoor. Dus hoeveel waarde je aan die post moet hechten, weet ik niet.
quote:Ze gaat er toch (gratis) wonen?Op donderdag 28 oktober 2010 17:21 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waarom maak je je dan zo druk over een huis wat feitelijk niet eens van jou is?
quote:Nee, tuurlijk niet. Maar sowieso de 1ste 3 jaar nog wel.Op donderdag 28 oktober 2010 17:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Blijf je eeuwig studeren en niet werken?
quote:Als jouw partner een zware coke verslaving heeft, maak je je ook niet druk?Op donderdag 28 oktober 2010 17:21 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waarom maak je je dan zo druk over een huis wat feitelijk niet eens van jou is?
quote:Willen we niet. We willen niet trouwen, en ook niet het 1 na beste daarvanOp donderdag 28 oktober 2010 17:53 schreef dop het volgende:
nog ff een tip
geregistreed partnerschap is een relatief simpele verbintenis die later zonder tussenkomst van de rechter ook weer ongedaan kan wordn gemaakt.
het geeft wel voor 99% de zelfde rechten als een huwelijk, en kost beduidend minder dan een samenlevings contract.(kan vaak gratis)
bekijk het eens als optie., niet eens omdat het goedkoop is maar misschien wel de beste optie
quote:zie het eens zakelijk , een samenlevings contract is ook een verbintenis,me rechten en plichtenOp donderdag 28 oktober 2010 17:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Willen we niet. We willen niet trouwen, en ook niet het 1 na beste daarvan
quote:Ze is nu natuurlijk nog betrekkelijk jong he, ik neem aan dat jullie dit huis 'op de groei' hebben gekocht. Dus stel dat het over 10/15 jaar klapt dan heeft ze ook niks. Ja misschien een paar kinderen, maar dan begin je verder met evenveel als een tiener. Buiten het feit dat er natuurlijk ook genoeg mannen zijn (zoals ik bv.Op donderdag 28 oktober 2010 16:44 schreef MikeyMo het volgende:
Als de relatie nu klapt heeft Q toch ook niets omdat we in een huurhuis wonen. Waarom zou dat anders moeten zijn omdat ik straks een huis heb gekocht?
quote:Als ze dan hard zou kunnen maken dat ze haar bijdrage aan het duurzame huishouden heeft geleverd, dan heeft ze in principe toch recht op de helft van de woning?Op donderdag 28 oktober 2010 18:02 schreef Loveless85 het volgende:
Ze is nu natuurlijk nog betrekkelijk jong he, ik neem aan dat jullie dit huis 'op de groei' hebben gekocht. Dus stel dat het over 10/15 klapt dan heeft ze ook niks. Ja misschien een paar kinderen, maar dan begin je verder met evenveel als een tiener. Buiten het feit dat er natuurlijk ook genoeg mannen zijn (zoals ik bv.) die zouden zeggen 'prima dat je hier komt wonen, maar je kan wel op de een of andere manier wat bijdragen'. Al is het 10% bij wijze van... Ik neem aan dat er wel sprake is van stufi en/of bijbaantje oid
Maar goed, dat zijn jullie keuzes natuurlijk. Ik zou zeg maar als Qwea zijnde niet in die positie willen zitten omdat je dus A) niks opbouwt, en B) eigenlijk heb jij redelijk veel 'macht' over haar, je kan haar zo de straat op pleuren en ze heeft geen poot om op te staan. Of als ZIJ het zat is staat ze ook voor een mooi dilemma
Maar nogmaals; jullie keuzesVerder reuze interessant en leerzaam topic
quote:Dat heb ik hier eerder geopperd, maar dat gaat dus (lijkt mij?) niet op omdat ze gewoon 0,0 hypotheek betaalt. Ik had eerder ook al geroepen 'betaal dan 10%, dan kan je iig op 10% aanspraak maken'. Maar zoals ze hierboven dus duidelijk maken willen ze het zo niet. Ze betaalt gewoon niks aan het huis en het is prima dat ze dan 'nooit' wat heeft.Op donderdag 28 oktober 2010 18:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Als ze dan hard zou kunnen maken dat ze haar bijdrage aan het duurzame huishouden heeft geleverd, dan heeft ze in principe toch recht op de helft van de woning?
quote:Maar je hoeft niet te betalen om toch recht te hebben op de helft, dacht ik. Als je verder niks vastlegt, misschien is ze wel zo gewiekst dat ze Mikeydinges wijs heeft kunnen maken dat je nergens recht op hebt als je niet meebetaalt.Op donderdag 28 oktober 2010 18:04 schreef Loveless85 het volgende:
Dat heb ik hier eerder geopperd, maar dat gaat dus (lijkt mij?) niet op omdat ze gewoon 0,0 hypotheek betaalt. Ik had eerder ook al geroepen 'betaal dan 10%, dan kan je iig op 10% aanspraak maken'. Maar zoals ze hierboven dus duidelijk maken willen ze het zo niet. Ze betaalt gewoon niks aan het huis en het is prima dat ze dan 'nooit' wat heeft.
quote:Oh nou volgens mij kwam dat er redelijk op neer dat als je gewoon kan aantonen dat je bv. 5 jaar lang 10% hypotheek hebt betaald aan je partner (dus in weze betaalt partner hele hypotheekbedrag aan bank, maar jij maakt maandelijk x bedrag over wat neerkomt op 10% ), dan kan je bij een breuk en/of verkoop aanspraak maken op 10%.Op donderdag 28 oktober 2010 18:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Maar je hoeft niet te betalen om toch recht te hebben op de helft, dacht ik. Als je verder niks vastlegt, misschien is ze wel zo gewiekst dat ze Mikeydinges wijs heeft kunnen maken dat je nergens recht op hebt als je niet meebetaalt.
quote:Dat is voor nu en morgen misschien een goeie en logische oplossing, maar straks wonen jullie er vijf jaar en gaat je relatie dan alsnog uit, en dan is die 'oplossing' ineens, in een andere tijd, in een andere situatie, helemaal zo logisch en goed niet meer.Op donderdag 28 oktober 2010 17:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:en toch kan je het niet los van elkaar gaan zien, maar ieder z'n meug hoorOp vrijdag 29 oktober 2010 09:20 schreef Loveless85 het volgende:
Maar dat doet verder ook heul niet ter zake, het gaat nu al tig posts over 'hoe hebben Qwea en MikeyMo hun relatie geregeld', terwijl het gewoon een topic is over wat vragen rond de koop van hun/zijn/een huis
quote:Nou prima dan tochOp vrijdag 29 oktober 2010 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
Die was goed. Hij vond wat vocht achter een paar tegeltjes in de badkamer en raadde ons aan om de voegen even weg te halen, de boel uit te laten zweten en dan opnieuw te voegen.
Dakraam was in orde, hoefde enkel een likje verf te gebruiken. Mochten we zwaar stroom gaan gebruiken dan zou de stoppenkast uitbreiden een goed plan zijn. In de tuin moet de schuur even schimmelvrij gemaakt worden en zit een plekje in het kozijn wat er uit gehaald en opnieuw gevuld moet worden.
Zijn mening: keurig huis, ziet er goed uit, solide. Afgezien van wat plekjes hier en daar een goede aankoop, zeker voor dit geld.
quote:De tuin was professioneel aangelegd, toen moest ik wel even lachen. Ze hebben en de ventilatie roosters afgedekt, en er ligt een tuin tegen de schuurmuur aan, waar het zand van die tuin binnen in de schuur zorgt voor schimmel. Daar had zeil tussen gemoeten.Op vrijdag 29 oktober 2010 10:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nou prima dan tochDus daar hoeft verder ook niet meer over onderhandelt te worden dan?
quote:Professioneel door de Beun de Haas of z'n Poolse collega's dan zekerOp vrijdag 29 oktober 2010 10:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
De tuin was professioneel aangelegd, toen moest ik wel even lachen. Ze hebben en de ventilatie roosters afgedekt, en er ligt een tuin tegen de schuurmuur aan, waar het zand van die tuin binnen in de schuur zorgt voor schimmel. Daar had zeil tussen gemoeten.
Dus zo professioneel vond ik het niet
Hypotheek aanvragen is geen probleem, de levensverzekering is een ander verhaal ws.quote:Op maandag 1 november 2010 12:58 schreef Qwea het volgende:
We zitten toch te kijken of het op 2 lonen kan want volgens adviseur X was dat handiger want dan kon het spaargeld staan blijven en konden we daar rente van trekken, nou ja, heel verhaal.
Waar het mij even omgaat ; heeft iemand ervaring met een hypotheek en chronisch ziek zijn? Ik heb Crohn, en volgens de adviseur die we ff bezocht hadden moest ik dat niet melden (). Natuurlijk domste wat je kan doen. Anyway, ik was dus benieuwd of de acceptatie geen probleem was, en of ik een hogere premie zou moeten dokken.
Heb al even met Interpolis gebeld, maar die willen niet eerder wat zeggen dan dat ik een complete aanvraag heb ingediend.
Dat moet 'ie dan toch echt even goed voorrekenen en rekening houden met risico-opslagen en box3-inkomen. (de gemiddelde adviseur roept in dit soort gevallen ook maar na wat de meeste adviseurs roepen)quote:Op maandag 1 november 2010 12:58 schreef Qwea het volgende:
We zitten toch te kijken of het op 2 lonen kan want volgens adviseur X was dat handiger want dan kon het spaargeld staan blijven en konden we daar rente van trekken, nou ja, heel verhaal.
Dat kun je op voorhand niet zeggen. Medische acceptatie bestaat uit zoveel factoren, dat daar toch echt een arts naar moet kijken en eventueel je medische dossier erbij moet halen.quote:Waar het mij even omgaat ; heeft iemand ervaring met een hypotheek en chronisch ziek zijn? Ik heb Crohn, en volgens de adviseur die we ff bezocht hadden moest ik dat niet melden (). Natuurlijk domste wat je kan doen. Anyway, ik was dus benieuwd of de acceptatie geen probleem was, en of ik een hogere premie zou moeten dokken.
Heb al even met Interpolis gebeld, maar die willen niet eerder wat zeggen dan dat ik een complete aanvraag heb ingediend.
dat was de opzet... hypotheek op mijn naam/salaris en dan aanvullen met spaargeld pom het geheel te financierenquote:Op maandag 1 november 2010 13:00 schreef Loveless85 het volgende:
Je zou anders eigen geld inbrengen bij de koop? Of MM tenminste?
Verder geen ervaring mee, ik las laatst iets van Swetsenegger die daar wel ervaring mee had ofzo. Die had het iig over een hypotheek icm suikerziekte en dat dat geen pretje was.
Ik maak uit je "quote:Op maandag 1 november 2010 13:09 schreef Ml-etje het volgende:
Spaargeld laten staan tsja dat verhaal ken ik
Waarschijnlijk ging het spaargeld op aan inrichting/opknappen etcquote:Op maandag 1 november 2010 13:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik maak uit je "" op dat jij dat geen goed idee vindt?
En een wajong uitkeringquote:Op maandag 1 november 2010 13:16 schreef Loveless85 het volgende:
Maar hoe zie je dat uberhaupt dan? Aangezien Q nu toch geen werk heeft en alleen stufi?
Dan is het nog geen probleem. Want daar is nog ander spaargeld voorquote:Op maandag 1 november 2010 13:19 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ging het spaargeld op aan inrichting/opknappen etc
Dat kan je deels natuurlijk ook meenemen in je hypotheekquote:Op maandag 1 november 2010 13:19 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Neuh, vaak wordt dit standaardpraatje gehouden door adviseurs. Enerzijds omdat ze er te weinig kaas gegeten hebben en daarom dit standaardadvies maar geven (om zo 'maximaal te profiteren van de HRA") of omdat ze meer provisie willen opstrijken (want hogere hypotheek = meer provisie).quote:Op maandag 1 november 2010 13:19 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso een lastige dan, aangezien die stufi natuurlijk ooit ophoudt en die wajong wellicht ook (gezien de plannen van dit kabinet).quote:
Nou weten we allemaal dat ik een kneus ben, dat is geen nieuwsquote:Op maandag 1 november 2010 13:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Neuh, vaak wordt dit standaardpraatje gehouden door adviseurs. Enerzijds omdat ze er te weinig kaas gegeten hebben en daarom dit standaardadvies maar geven (om zo 'maximaal te profiteren van de HRA") of omdat ze meer provisie willen opstrijken (want hogere hypotheek = meer provisie).
Een combinatie kan ook én het kan zelfs nog erger als een adviseur een premiedepot aanhoudt. Dan verdient 'ie ook nog aan je spaargeld.
Nah, dat laatste lijkt iedereen zich zorgen over te maken. Mijn coach zegt dat dat wel meevalt. Ik ben immers alleen maar zieker geworden (Crohn erbij) en ben al 2x geherkeurd en er zit geen verbetering in. Maar goed, ik ga me ook niet druk maken daarover nu, want dan ga ik stressen, en van stress speelt mn crohn op, en das niet goei.quote:Op maandag 1 november 2010 13:22 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso een lastige dan, aangezien die stufi natuurlijk ooit ophoudt en die wajong wellicht ook (gezien de plannen van dit kabinet).
Mwoa, of je dat nu wel of niet bent; de meeste mensen hebben hier geen zicht op.quote:Op maandag 1 november 2010 13:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou weten we allemaal dat ik een kneus ben, dat is geen nieuws![]()
Het is geen standaardregel om het wel of niet te doen. Dat moet je laten voorrekenen en niet doen 'omdat je adviseur dat zegt'.quote:Maar, ik weet echt niet meer of we nou wel eigen geld in moeten brengen, of dat we zoals de adviseur zegt "enorm dom zijn als we dat doen!"
Het is een keuze.quote:Op maandag 1 november 2010 13:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou weten we allemaal dat ik een kneus ben, dat is geen nieuwsMaar, ik weet echt niet meer of we nou wel eigen geld in moeten brengen, of dat we zoals de adviseur zegt "enorm dom zijn als we dat doen!"
Je kunt toch simpel berekenen wat het rendement op spaargeld is?quote:Op maandag 1 november 2010 13:23 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou weten we allemaal dat ik een kneus ben, dat is geen nieuwsMaar, ik weet echt niet meer of we nou wel eigen geld in moeten brengen, of dat we zoals de adviseur zegt "enorm dom zijn als we dat doen!"
okequote:Op maandag 1 november 2010 13:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, of je dat nu wel of niet bent; de meeste mensen hebben hier geen zicht op.
[..]
Het is geen standaardregel om het wel of niet te doen. Dat moet je laten voorrekenen en niet doen 'omdat je adviseur dat zegt'.
Je praat tegen een kneus hequote:Op maandag 1 november 2010 13:26 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Je kunt toch simpel berekenen wat het rendement op spaargeld is?
op dit moment zo rond de 2,3% rente waar weer over vermogensbelasting wordt gehevenquote:Op maandag 1 november 2010 13:21 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat kan je deels natuurlijk ook meenemen in je hypotheekEen adviseur die op provisiebasis werkt wil misschien het liefste gewoon het hele bedrag regelen met een hypotheek, want over evt. gebruikt spaargeld krijgt hij natuurlijk geen provisie, dus dat laat hij/zij liever op de rekening staan.
Wat objectief het beste is zou ik niet weten. Hangt denk ik af van de rente over je hypotheek en wat je spaargeld je oplevert?
Als dat spaargeld dat rendement moet gaan opbrengen, kun je dus verder niks met dat spaargeld, de komende tijd. Zou mijn keuze niet zijn.quote:Op maandag 1 november 2010 13:27 schreef Loveless85 het volgende:
Als je idd vaste spaarrente en vaste hypotheekrente neemt zou je (in theorie) toch zo uit moeten kunnen rekenen wat er handiger is? Spaargeld inbrengen en dan lagere vaste lasten maar minder 'opbrengst' uit je spaargeld. Of hogere vaste lasten maar meer opbrengst uit je spaargeld.
Dan kan je een beetje zien wat dit doet over een x aantal jaar en wat de handigere keuze op termijn is?
ze geeft aan dat er nóg een berg spaargeld is voor inrichting e.d. Dus die zou je dan kunnen gebruiken voor onvoorziene omstandigheden.quote:Op maandag 1 november 2010 13:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als dat spaargeld dat rendement moet gaan opbrengen, kun je dus verder niks met dat spaargeld, de komende tijd. Zou mijn keuze niet zijn.
Nee waarom zou je een hogere hypotheek nemen en rente over betalen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik maak uit je "" op dat jij dat geen goed idee vindt?
Omdat het wellicht in sommige gevallen voordeliger is? Als je spaargeld je dusdanig veel oplevert dat dat meer is als wat je aan 'extra' hypotheek gaat betalen?quote:Op maandag 1 november 2010 13:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Nee waarom zou je een hogere hypotheek nemen en rente over betalen.
Daarom ook het narekenenquote:Op maandag 1 november 2010 13:34 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Omdat het wellicht in sommige gevallen voordeliger is? Als je spaargeld je dusdanig veel oplevert dat dat meer is als wat je aan 'extra' hypotheek gaat betalen?
Als je het in de hypotheek stopt, kun je er ook niks meequote:Op maandag 1 november 2010 13:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als dat spaargeld dat rendement moet gaan opbrengen, kun je dus verder niks met dat spaargeld, de komende tijd. Zou mijn keuze niet zijn.
En vastzetten willen we dus niet. We haten deposito'squote:Op maandag 1 november 2010 13:43 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Daarom ook het narekenenMaar gezien de rente van nu denk ik het niet tenzij je het vast zet.
Als je het in je huis stopt, heb je er al wat mee gedaan. Al een stuk van je huis betaald, namelijk.quote:Op maandag 1 november 2010 13:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als je het in de hypotheek stopt, kun je er ook niks meeen zoals ik al zei, er blijft voldoende spaargeld afgezien van het "huis spaargeld" over om iets van te doen. Auto, verbouwen, ect
Duh.quote:Op maandag 1 november 2010 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je het in je huis stopt, heb je er al wat mee gedaan. Al een stuk van je huis betaald, namelijk.
Maar je hebt wel lagere maandlasten, dus je houdt maandelijks meer geld over voor andere dingen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Duh.
Maar jouw argument was dat je er dan 'niks anders mee kon', wat klonk alsof je doelde op inrichting, een auto kopen, vakantie e.d.
En dat kan je ook allemaal niet als je het gebruikt voor de financiering van je huis.
Dat hoeft niet. Het kan ook zo zijn dat de rente van je spaargeld je meer oplevert als je het wegzet dan je minder aan hypotheek zou hoeven betalen als je het gebruikte om je huis te financieren.quote:Op maandag 1 november 2010 14:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je hebt wel lagere maandlasten, dus je houdt maandelijks meer geld over voor andere dingen.
Dúh.
Het scheelt volgens de adviseur dus 100 euro p/m. Die 100 euro per maand ben je meer kwijt op 2 lonen. Maar die 100 euro p/m kreeg je ook aan rente over je spaargeld. Dus kon je met je rente, die 100 euro p/m betalen.quote:Op maandag 1 november 2010 14:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je hebt wel lagere maandlasten, dus je houdt maandelijks meer geld over voor andere dingen.
Dúh.
Nou dat is geen enkel probleem. Er is jaaaaren niet aangekomen, vandaar ook het aanzienlijke bedrag, en als er dus iets stuk gaat is er voldoende ander spaargeld om het van te fixen.quote:Op maandag 1 november 2010 14:03 schreef klusfoobje het volgende:
Hoe sterk ben je om er daadwerkelijk af te blijven...
Erm... Ik eerlijk gezegd niet.quote:Op maandag 1 november 2010 14:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Het scheelt volgens de adviseur dus 100 euro p/m. Die 100 euro per maand ben je meer kwijt op 2 lonen. Maar die 100 euro p/m kreeg je ook aan rente over je spaargeld. Dus kon je met je rente, die 100 euro p/m betalen.
Snap je?
Maar je krijgt rente over rente op je spaargeld, dus na een jaar betaal je nog 100 aan je hypotheek maar krijg je 102,30 euro rente over je spaargeld...quote:Op maandag 1 november 2010 14:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Het scheelt volgens de adviseur dus 100 euro p/m. Die 100 euro per maand ben je meer kwijt op 2 lonen. Maar die 100 euro p/m kreeg je ook aan rente over je spaargeld. Dus kon je met je rente, die 100 euro p/m betalen.
Snap je?
Als dat echt de rekensom is, wat word je er dan wijzer van?quote:Op maandag 1 november 2010 14:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Snap je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |