quote:Goed voorbereid allemaalOp zondag 24 oktober 2010 20:40 schreef Qwea het volgende:
Altijd handig om een topic te hebben waar ik mijn vragen in kwijt kan.
Gisteren is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben dit bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.
Nu vroeg ik me af ;
Wanneer laat je die bouwkundige keuring uitvoeren? Voor of na het tekenen van de (voorlopige) koopakte?
Want ik bedacht me in ene, stel dat je hebt getekend, en die keuring wijst uit dat er voor 10,000 euro aan veranderd moet worden bijvoorbeeld... dan zie ik dus af van het huis... maaaar, hoe zit het dan met die kosten voor de akte? Want die zitten in bij de kosten koper in, maar als je van het huis afziet, is er geen kosten koper en wil ik dus ook niet die akte bijvoorbeeld hoeven te betalen
Iemand?
quote:Wederom ; Bedankt!Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flying_Phoenix het volgende:
correct!
Omdat jij de notaris betaald, mag je ook kiezen welke het wordt. Wat wel vaak kan is dat je iemand van het notariskantoor "machtigt" om voor je te tekenen, maar daar zitten ook weer kosten aan... dus een notaris in zeeland is dan vaak alsnog duurder...
Zoek de goedkoopste in het bereisbare gebied is het devies.
quote:Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.Op zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:
Schiet me er nog 1 te binnen...
We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.
Correct?
quote:Dat hadden we al bedacht. Samenlevingscontract vind ik bullshit. Testament zijn we niet over uit. Maar dat kun je dan wel beter in 1x doen dan in 2x he?Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.
quote:Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.
quote:Ik mag toch for godsake hopen dat er niet voor 10k extra moet worden gedaan. Ik had zelf ff rondgekeken met een bevriende ex makelaar en tevens nu klusser... 3000 euro is er in gecalculeerd. Voor o.a een nieuw dakraam, plekje in de kozijnen, tuin verlaging en schilderwerk. Als er voor 10k aan kosten uitkomt, dan wil ik niet delen, want dit bod wat we gedaan hebben, was voor onszelf het absolute max wat we er voor wilden geven (wel nette prijs overigens, ze verdiend er geen zak aan en moet er vanaf ivm de lasten die te zwaar zijn)Op zondag 24 oktober 2010 21:06 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Het is mij een genoegen...
Wees overigens voorbereid: als uit dat bouwkundig rapport komt dat er 10k aan achterstallig onderhoud is, dan zal je verkoper proberen een deal te maken: prijs 5k laten zakken bijvoorbeeld.... en dat is niet vervelend, omdat je ook belasting en diverse andere kosten als procent of promille van de verkoopprijs betaald.Dus stel ze willen de volledige kosten in mindering brengen op de prijs:
Dan heb je in het voouitzicht dat je voor 10k aan onderhoud moet plegen (al dan niet direct), maar je verkoopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten dalen allemaal mee
quote:Want?Op zondag 24 oktober 2010 21:08 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.
quote:Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijneOp zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Je moet er fysiek heenOp zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:
Schiet me er nog 1 te binnen...
We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.
Correct?
quote:Ik denk dat toen ik begon met typen het er nog niet stond. Maar inderdaad geldt mijn opmerking dan niet.Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijne
quote:Als je geen kinderen hebt zal ik dit toch maar even goed onderzoeken.Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
quote:Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Als je geen kinderen hebt zal ik dit toch maar even goed onderzoeken.
Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
quote:Die had ik al gevonden die siteOp zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Je moet er fysiek heenHet kan anders, maar dat kan niet uit.
Wij hadden 955 euro in Groningen
http://www.degoedkoopsten(...)ib7KQCFcKIDgodjzbj1Q
quote:Ja kijk, daarvoor moet het idd gedaan worden. Maar niet voor de booschappen die ik bijvoorbeeld doe, en dat kastje wat ik heb gekocht en zo. Of zeg ik wat raars?Op zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef Flying_Phoenix het volgende:
samenlevingscontract == bulshit is een beetje te kort door de bocht
Zo'n ding heb je niet voor elkaar, en ook niet voor het geval je uit elkaar gaat... in die context is het idd bullshit. Maar stel dat je nu straks 4 jaar in dat huis woont en je partner komt te overlijden: dan wordt jij het huis uitgezet, tenzij je dat geregeld hebt met testamenten en een samenlevingscontract....
Het risico wat je afdekt is niet zozeer wat je zelf doet, maar meer wat er gebeurd als een van jullie komt te overlijden.
quote:Ik blijf waar ik nu zitOp zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Oblivion het volgende:
Trouwens, kom je dichterbij Alkmaar wonen?![]()
Of blijf je daarboven waar je nu zit?
quote:Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
quote:De verkopende partij tekent samen met de kopende partij bij de notaris en dan is er de sleuteloverdracht althans zo ging het bij ons.Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht
Leuk dat het gelukt is met het huis trouwens![]()
Enne, dit::
[..]
quote:Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht
Leuk dat het gelukt is met het huis trouwens![]()
Enne, dit::
[..]
quote:Ah ok dat wist ik nietOp zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Rewimo het volgende:
De verkoper kan de notaris of zelfs de makelaar machtigen om voor hem te tekenen (hebben wij begin dit jaar ook gedaan). Ook bij de verkoop van mijn huis en dat van mijn vader (in 2007) ben ik niet geweest, heeft de notaris geregeld. Je krijgt de akte en de rekening gewoon thuisgestuurd.
quote:Dat weet ik allemaal nietOp zondag 24 oktober 2010 21:29 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Q mbt testament en samenlevingscontract, wil je ook als jij gaat werken dat het huis op zijn naam blijft?
En idd als 1 van jullie overlijdt gaat de helft vh huis naar ouders enz.
quote:Overdracht is dan ja.Op zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.
quote:Oke, zijspoorOp zondag 24 oktober 2010 21:33 schreef Rewimo het volgende:
Ja, je tekent nu de voorlopige akte, maar die is alleen in naam voorlopig, want hij is gewoon 100% geldig.
quote:Oke! Helder!Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Overdracht is dan ja.
Maar onze spullen lagen toen allang bij de notaris klaar ook, dus dat kan.
quote:Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat weet ik allemaal nietDenk het wel. Want stel het zou ooit uit gaan bijvoorbeeld, dan heeft hij alsnog een smak eigen geld in gebracht zelf. Dus denk dat dat wel het handigst is.
Maar, stel ik ga dood, dan is niet de helft van het huis is de huidige situatie van mijn ouders. Aangezien het huis niet van mij is, ook niet deels.
quote:Nee die datum staat erinOp zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke, zijspoorstel ik wil kwaad (ik ben vet lief hoor!
![]()
) dan kan ik haar dus na het tekenen ervan eruit kicken? Mits de shizzle is betaald en al?
quote:Lege handen in de huidige situatie bedoel je, toch?Op zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.
quote:Daarom hebben vriendin en ik inderdaad een samenlevingscontract.Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Haar of jouw ouders.
quote:De notaris kan je uitleggen dat het gebruikelijk is om een combinatie te doen. Samenlevingscontract met twee gelijkluidende testamenten, heet dat pakket.Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Lege handen in de huidige situatie bedoel je, toch?
Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
quote:Dat kun je denk ik het beste met een notaris overleggen (en toen wij dat hier in DLD gingen doen zijn we maar getrouwd, zo ingewikkeld was dat hierOp zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
quote:Jup zoals je zeiOp zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
quote:Als je een kindje hebt is er niks aan de hand...Op zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.
Maar dat dekt niet jouw opmerking, ga ik uitzoeken. Dank je
Oh en we hebben wel een kindDaar is wel alles voor geregeld bij de rechtbank, wat dan?
quote:Ik heb de keurig al voor mijn openingsbod laten doen. Ik vond dat wel fijn, hoewel je het risico loopt het geld van de keurig te hebben verspild als de onderhandelingen stuk lopen. Het was fijn omdat je dan geen geouwehoer hebt over (te) hoge kosten in de keurig zelf. Voor hetzelfde geldt wil de verkopende partij een eigen keurig, bla bla, en dan begint het geouwehoer echt.Op zondag 24 oktober 2010 21:43 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb de bouwkundige keuring voor het tekenen van de koopakte laten uitvoeren, beide akties waren wel op dezelfde dag geplanned (13.00 bouwtechnische keuring, 15:30 tekenen koopakte). In de koopakte is een bepaling opgenomen dat als er > 2500 euro aan constructieve aanpassingen moest plaatsvinden, dat ik af kon zien van de koop.
quote:Hoe bedoel je?Op zondag 24 oktober 2010 21:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Houd je er wel rekening mee dat het voorbehoud financiering niet zo heel lang duurt?
quote:Nou ja, de notaris hier is rui 1500 euro duurder dan die in AlkmaarOp zondag 24 oktober 2010 21:59 schreef Oblivion het volgende:
Oh een antwoord op je vraag:
Wij hebben voor het tekenen een keuring laten doen....
Zit daar nou wel 10.000 kosten aan het huis?
Gewoon stoer terug gaan om aan die onderhandelingstafel gaan zitten!
Wie weet!![]()
Wij hebben gewoon de notaris hier in het dorp genomen, want je moet voordat je tekent het huis langslopen, om te kijken of alles er nog is en of de afspraken die gemaakt zijn, zijn nagekomen.
Wij vonden het makkelijker om het dus hier in het dorp te doen.
Langs het huis, checken en daarna tekenen, sleutel en binnen 5 minuten snel naar je nieuwe huis...![]()
(En dan als een malloot op de vloer gaan liggen om je huisje te knuffelen....)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |