abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:40:32 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87910474
Altijd handig om een topic te hebben waar ik mijn vragen in kwijt kan.

Gisteren is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben dit bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.

Nu vroeg ik me af ;

Wanneer laat je die bouwkundige keuring uitvoeren? Voor of na het tekenen van de (voorlopige) koopakte?

Want ik bedacht me in ene, stel dat je hebt getekend, en die keuring wijst uit dat er voor 10,000 euro aan veranderd moet worden bijvoorbeeld... dan zie ik dus af van het huis... maaaar, hoe zit het dan met die kosten voor de akte? Want die zitten in bij de kosten koper in, maar als je van het huis afziet, is er geen kosten koper en wil ik dus ook niet die akte bijvoorbeeld hoeven te betalen :)

Iemand?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_87910789
Jij betaald die akte niet, dat doet de verkoper... zit in de courtage die ze betalen.

De kosten koper zijn de overdrachtsbelasting, kosten van de notaris en zo.....

Je hoeft dus niet bang te zijn voor de kosten van de akte.....
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:47:25 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87910824
Ooh oke. Nou kijk, fijn om te weten ^O^ Dus dan is het gebruikelijk de bouwkundige keuring erna te doen.

I thank you!
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:49:34 #4
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87910948
Schiet me er nog 1 te binnen...

We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.

Correct?
pi_87911586
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:40 schreef Qwea het volgende:
Altijd handig om een topic te hebben waar ik mijn vragen in kwijt kan.

Gisteren is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben dit bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.

Nu vroeg ik me af ;

Wanneer laat je die bouwkundige keuring uitvoeren? Voor of na het tekenen van de (voorlopige) koopakte?

Want ik bedacht me in ene, stel dat je hebt getekend, en die keuring wijst uit dat er voor 10,000 euro aan veranderd moet worden bijvoorbeeld... dan zie ik dus af van het huis... maaaar, hoe zit het dan met die kosten voor de akte? Want die zitten in bij de kosten koper in, maar als je van het huis afziet, is er geen kosten koper en wil ik dus ook niet die akte bijvoorbeeld hoeven te betalen :)

Iemand?
Goed voorbereid allemaal ^O^ . Had je daar niet eerder over na kunnen denken?
pi_87911624
correct!
Omdat jij de notaris betaald, mag je ook kiezen welke het wordt. Wat wel vaak kan is dat je iemand van het notariskantoor "machtigt" om voor je te tekenen, maar daar zitten ook weer kosten aan... dus een notaris in zeeland is dan vaak alsnog duurder...

Zoek de goedkoopste in het bereisbare gebied is het devies.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:03:22 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87911816
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flying_Phoenix het volgende:
correct!
Omdat jij de notaris betaald, mag je ook kiezen welke het wordt. Wat wel vaak kan is dat je iemand van het notariskantoor "machtigt" om voor je te tekenen, maar daar zitten ook weer kosten aan... dus een notaris in zeeland is dan vaak alsnog duurder...

Zoek de goedkoopste in het bereisbare gebied is het devies.
Wederom ; Bedankt! _O_
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:05:26 #8
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_87911960
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:

We moesten een notaris zoeken. Nu zit er 1 hier die vraagt 2620 er zit er ook 1 in Alkmaar die vraagt 905. Lijkt me dus wijzer dat we die van Alkmaar dan nemen. Anyway, lang verhaal kort ; Notaris kan in principe geloof ik door heel nederland... maar ik neem aan dat je LANGS moet bij de notaris om te tekenen? Dus om er dan 1 in Zeeland te nemen, is niet slim lijkt me. Ja of het moet per post kunnen maar dat lijkt me nou ook niet ideaal.

Correct?
Bedenk ook even meteen of je een samenlevingscontract en testament nodig hebt.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_87912064
Het is mij een genoegen...

Wees overigens voorbereid: als uit dat bouwkundig rapport komt dat er 10k aan achterstallig onderhoud is, dan zal je verkoper proberen een deal te maken: prijs 5k laten zakken bijvoorbeeld.... en dat is niet vervelend, omdat je ook belasting en diverse andere kosten als procent of promille van de verkoopprijs betaald.Dus stel ze willen de volledige kosten in mindering brengen op de prijs:

Dan heb je in het voouitzicht dat je voor 10k aan onderhoud moet plegen (al dan niet direct), maar je verkoopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten dalen allemaal mee :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:07:49 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87912114
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Dat hadden we al bedacht. Samenlevingscontract vind ik bullshit. Testament zijn we niet over uit. Maar dat kun je dan wel beter in 1x doen dan in 2x he?

Want een testament, tjah.. we hebben geen kinderen... Het huis staat niet op beide namen. Enige wat dus wel handig is om te laten vastleggen is ; als hij er ooit niet meer is, of het huis dan naar mij gaat, en zijn eventuele gelden.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:08:46 #11
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_87912164
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:05 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:10:05 #12
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87912246
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:06 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Het is mij een genoegen...

Wees overigens voorbereid: als uit dat bouwkundig rapport komt dat er 10k aan achterstallig onderhoud is, dan zal je verkoper proberen een deal te maken: prijs 5k laten zakken bijvoorbeeld.... en dat is niet vervelend, omdat je ook belasting en diverse andere kosten als procent of promille van de verkoopprijs betaald.Dus stel ze willen de volledige kosten in mindering brengen op de prijs:

Dan heb je in het voouitzicht dat je voor 10k aan onderhoud moet plegen (al dan niet direct), maar je verkoopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten dalen allemaal mee :)
Ik mag toch for godsake hopen dat er niet voor 10k extra moet worden gedaan. Ik had zelf ff rondgekeken met een bevriende ex makelaar en tevens nu klusser... 3000 euro is er in gecalculeerd. Voor o.a een nieuw dakraam, plekje in de kozijnen, tuin verlaging en schilderwerk. Als er voor 10k aan kosten uitkomt, dan wil ik niet delen, want dit bod wat we gedaan hebben, was voor onszelf het absolute max wat we er voor wilden geven (wel nette prijs overigens, ze verdiend er geen zak aan en moet er vanaf ivm de lasten die te zwaar zijn)
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:10:16 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87912259
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:08 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet nodig hebt.
Want?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:12:00 #14
47047 Herkauwer
pi_87912363
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:10 schreef Qwea het volgende:

[..]

Want?
Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:12:53 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87912422
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Omdat wij een huis hebben gekocht zonder testament, samenlevingscontract en zonder getrouwd te zijn. Het huis staat op beider namen.
Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijne :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:13:04 #16
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_87912442
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 20:49 schreef Qwea het volgende:

Correct?
Je moet er fysiek heen :) Het kan anders, maar dat kan niet uit.
Wij hadden 955 euro in Groningen :)

http://www.degoedkoopsten(...)ib7KQCFcKIDgodjzbj1Q
pi_87912465
samenlevingscontract == bulshit is een beetje te kort door de bocht

Zo'n ding heb je niet voor elkaar, en ook niet voor het geval je uit elkaar gaat... in die context is het idd bullshit. Maar stel dat je nu straks 4 jaar in dat huis woont en je partner komt te overlijden: dan wordt jij het huis uitgezet, tenzij je dat geregeld hebt met testamenten en een samenlevingscontract....

Het risico wat je afdekt is niet zozeer wat je zelf doet, maar meer wat er gebeurd als een van jullie komt te overlijden.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:16:30 #18
47047 Herkauwer
pi_87912652
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, maar als je dus even had gelezen boven je, had je gezien dat dit huis niet op beide namen staat. Enkel op de zijne :)
Ik denk dat toen ik begon met typen het er nog niet stond. Maar inderdaad geldt mijn opmerking dan niet.
pi_87912671
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Als je geen kinderen hebt zal ik dit toch maar even goed onderzoeken.
Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87912856
Trouwens, kom je dichterbij Alkmaar wonen? *O*
Of blijf je daarboven waar je nu zit?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:19:51 #21
47047 Herkauwer
pi_87912882
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:16 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Als 1 van jullie dood gaat (mogen jullie 120 worden) dan gaat het helft van het huis rechtstreeks naar boven...
Haar of jouw ouders.
Mijn vriend had dit met zijn vorige vriendin, vriendin overleden, niks op papier, hij heeft haar ouders gewoon mogen uitkopen. Dus pas op!
Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.

Maar dat dekt niet jouw opmerking, ga ik uitzoeken. Dank je :)

Oh en we hebben wel een kind :P Daar is wel alles voor geregeld bij de rechtbank, wat dan?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:20:07 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87912897
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Je moet er fysiek heen :) Het kan anders, maar dat kan niet uit.
Wij hadden 955 euro in Groningen :)

http://www.degoedkoopsten(...)ib7KQCFcKIDgodjzbj1Q
Die had ik al gevonden die site :D 905 in uitgeest *O*
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:21:54 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913019
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:13 schreef Flying_Phoenix het volgende:
samenlevingscontract == bulshit is een beetje te kort door de bocht

Zo'n ding heb je niet voor elkaar, en ook niet voor het geval je uit elkaar gaat... in die context is het idd bullshit. Maar stel dat je nu straks 4 jaar in dat huis woont en je partner komt te overlijden: dan wordt jij het huis uitgezet, tenzij je dat geregeld hebt met testamenten en een samenlevingscontract....

Het risico wat je afdekt is niet zozeer wat je zelf doet, maar meer wat er gebeurd als een van jullie komt te overlijden.
Ja kijk, daarvoor moet het idd gedaan worden. Maar niet voor de booschappen die ik bijvoorbeeld doe, en dat kastje wat ik heb gekocht en zo. Of zeg ik wat raars?

Maar, ik begrijp dus dat in een samenlevingscontract ook dingen mbt overlijden geregeld kunnen worden? Dus in principe, heb je dan geen testament nodig. En hoe zit dat met een samenlevingscontract en eventuele gelden / whatever die van hem zijn als hij komt te overlijden?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:22:31 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913065
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Oblivion het volgende:
Trouwens, kom je dichterbij Alkmaar wonen? *O*
Of blijf je daarboven waar je nu zit?
Ik blijf waar ik nu zit :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 oktober 2010 @ 21:25:50 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_87913285
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht ;)

Leuk dat het gelukt is met het huis trouwens ^O^

Enne, dit::

quote:
Haar of jouw ouders.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_87913531
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Als koper moet je volgens mij wel zelf naar de notaris, als verkoper niet. Bovendien wil je ook de sleutels wel krijgen toch? Die krijg je dus bij de overdracht ;)

[..]

De verkopende partij tekent samen met de kopende partij bij de notaris en dan is er de sleuteloverdracht althans zo ging het bij ons.

Q mbt testament en samenlevingscontract, wil je ook als jij gaat werken dat het huis op zijn naam blijft?
En idd als 1 van jullie overlijdt gaat de helft vh huis naar ouders enz.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 oktober 2010 @ 21:32:05 #27
13151 crew  Rewimo
pi_87913721
De verkoper kan de notaris of zelfs de makelaar machtigen om voor hem te tekenen (hebben wij begin dit jaar ook gedaan). Ook bij de verkoop van mijn huis en dat van mijn vader (in 2007) ben ik niet geweest, heeft de notaris geregeld. Je krijgt de akte en de rekening gewoon thuisgestuurd.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:32:14 #28
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913733
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:25 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.
pi_87913769
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Rewimo het volgende:
De verkoper kan de notaris of zelfs de makelaar machtigen om voor hem te tekenen (hebben wij begin dit jaar ook gedaan). Ook bij de verkoop van mijn huis en dat van mijn vader (in 2007) ben ik niet geweest, heeft de notaris geregeld. Je krijgt de akte en de rekening gewoon thuisgestuurd.
Ah ok dat wist ik niet :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 oktober 2010 @ 21:33:46 #30
13151 crew  Rewimo
pi_87913825
Ja, je tekent nu de voorlopige akte, maar die is alleen in naam voorlopig, want hij is gewoon 100% geldig.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:34:12 #31
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913856
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:29 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Q mbt testament en samenlevingscontract, wil je ook als jij gaat werken dat het huis op zijn naam blijft?
En idd als 1 van jullie overlijdt gaat de helft vh huis naar ouders enz.
Dat weet ik allemaal niet :o Denk het wel. Want stel het zou ooit uit gaan bijvoorbeeld, dan heeft hij alsnog een smak eigen geld in gebracht zelf. Dus denk dat dat wel het handigst is.

Maar, stel ik ga dood, dan is niet de helft van het huis is de huidige situatie van mijn ouders. Aangezien het huis niet van mij is, ook niet deels. :)
pi_87913878
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:32 schreef Qwea het volgende:

[..]

Even over de sleutels... 1 april 2011 staat er nu (iig niet later) als uittrede data voor haar. Dan is de overdracht dus ook pas dan, neem ik aan? Want de makelaar van haar wilde wel al deze week iig naar de notaris voor de voorlopige akte.
Overdracht is dan ja.
Maar onze spullen lagen toen allang bij de notaris klaar ook, dus dat kan.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:35:08 #33
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913918
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:33 schreef Rewimo het volgende:
Ja, je tekent nu de voorlopige akte, maar die is alleen in naam voorlopig, want hij is gewoon 100% geldig.
Oke, zijspoor :P stel ik wil kwaad (ik ben vet lief hoor! O+ :P ) dan kan ik haar dus na het tekenen ervan eruit kicken? Mits de shizzle is betaald en al?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:35:29 #34
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87913948
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Overdracht is dan ja.
Maar onze spullen lagen toen allang bij de notaris klaar ook, dus dat kan.
Oke! Helder!
pi_87913955
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat weet ik allemaal niet :o Denk het wel. Want stel het zou ooit uit gaan bijvoorbeeld, dan heeft hij alsnog een smak eigen geld in gebracht zelf. Dus denk dat dat wel het handigst is.

Maar, stel ik ga dood, dan is niet de helft van het huis is de huidige situatie van mijn ouders. Aangezien het huis niet van mij is, ook niet deels. :)
Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.
pi_87913990
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Qwea het volgende:

[..]

Oke, zijspoor :P stel ik wil kwaad (ik ben vet lief hoor! O+ :P ) dan kan ik haar dus na het tekenen ervan eruit kicken? Mits de shizzle is betaald en al?
Nee die datum staat erin ;)
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:36:32 #37
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87914013
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Klopt maar als hij overlijdt dan heb jij lege handen dus moet je eigks even heel zwart-wit gezien hé geen cent in het huis stoppen en kunnen aantonen wat van ou is dat erin staat.
Lege handen in de huidige situatie bedoel je, toch?

Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:36:44 #38
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87914026
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Nee die datum staat erin ;)
}:|

:P.
pi_87914052
quote:

[..]

Haar of jouw ouders.
Daarom hebben vriendin en ik inderdaad een samenlevingscontract.

Eigen vermogen, maar puur om het huis. Dat gaat naar de ander ipv. naar de ouders
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:38:35 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87914131
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Want daarom, willen we ook wat regelen mbt overlijden. Hetzij in een testament of samenlevingscontract. Maar welk van de 2 is nou handiger.
De notaris kan je uitleggen dat het gebruikelijk is om een combinatie te doen. Samenlevingscontract met twee gelijkluidende testamenten, heet dat pakket.

Je tekent binnenkort het koopcontract, in april ga je dan naar de notaris voor de overdracht.

Houd je er wel rekening mee dat het voorbehoud financiering niet zo heel lang duurt?
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 oktober 2010 @ 21:38:59 #41
13151 crew  Rewimo
pi_87914153
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:

Dat kun je denk ik het beste met een notaris overleggen (en toen wij dat hier in DLD gingen doen zijn we maar getrouwd, zo ingewikkeld was dat hier :P )
pi_87914427
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Jup zoals je zei
- niets aan samenlevingsovereenkomst en geen testamenten
Dan heb je dus lege handen als MM wegvalt.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:43:33 #43
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87914428
Ik heb de bouwkundige keuring voor het tekenen van de koopakte laten uitvoeren, beide akties waren wel op dezelfde dag geplanned (13.00 bouwtechnische keuring, 15:30 tekenen koopakte). In de koopakte is een bepaling opgenomen dat als er > 2500 euro aan constructieve aanpassingen moest plaatsvinden, dat ik af kon zien van de koop.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_87914677
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 21:19 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Wij hebben elkaar verzekerd voor de helft van de waarde van het huis. Dus mocht de 1 komen te overlijden dan is de helft van het huis afbetaald.

Maar dat dekt niet jouw opmerking, ga ik uitzoeken. Dank je :)

Oh en we hebben wel een kind :P Daar is wel alles voor geregeld bij de rechtbank, wat dan?
Als je een kindje hebt is er niks aan de hand...
Dan gaat de erfenis naar beneden!
Dus naar het kindje, er is een wet die zegt dat de kinderen hun ouder niet meer het huis mogen schoppen, dus je zit safe... :P
pi_87915392
Oh een antwoord op je vraag:

Wij hebben voor het tekenen een keuring laten doen....
Zit daar nou wel 10.000 kosten aan het huis?
Gewoon stoer terug gaan om aan die onderhandelingstafel gaan zitten!
Wie weet! :P

Wij hebben gewoon de notaris hier in het dorp genomen, want je moet voordat je tekent het huis langslopen, om te kijken of alles er nog is en of de afspraken die gemaakt zijn, zijn nagekomen.
Wij vonden het makkelijker om het dus hier in het dorp te doen.
Langs het huis, checken en daarna tekenen, sleutel en binnen 5 minuten snel naar je nieuwe huis... :D
(En dan als een malloot op de vloer gaan liggen om je huisje te knuffelen.... _O- )
pi_87918570
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:43 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb de bouwkundige keuring voor het tekenen van de koopakte laten uitvoeren, beide akties waren wel op dezelfde dag geplanned (13.00 bouwtechnische keuring, 15:30 tekenen koopakte). In de koopakte is een bepaling opgenomen dat als er > 2500 euro aan constructieve aanpassingen moest plaatsvinden, dat ik af kon zien van de koop.
Ik heb de keurig al voor mijn openingsbod laten doen. Ik vond dat wel fijn, hoewel je het risico loopt het geld van de keurig te hebben verspild als de onderhandelingen stuk lopen. Het was fijn omdat je dan geen geouwehoer hebt over (te) hoge kosten in de keurig zelf. Voor hetzelfde geldt wil de verkopende partij een eigen keurig, bla bla, en dan begint het geouwehoer echt.

Maar goed: in mijn huis waren er genoeg gebreken om bij voorbaat vast te stellen wat die gebreken gaan kosten.
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:03:33 #47
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87919010
Een samenlevingscontract is handig voor elkaars pensioenfondsen, veel fondsen willen een afschrift van een notarieel samenlevingscontract ontvangen alvorens ze je partner voor het partnerpensioen registreren.
Bovendien heb je vanaf 1 januari 2011 met een notarieel samenlevingscontract (en je hebt elkaar als erfgenaam aangewezen in een testament) als partner recht op de verhoogde vrijstelling zoals gehuwden dan ook hebben voor de erfbelasting als 1 van beiden overlijdt.

In een testament bepaald je wie jou spullen en vermogen moet krijgen na je dood. Vaak is dat je partner, als die er niet meer is misschien je ouders/broers/zussen maar misschien ook wel een goed doel. Bovendien is het handig een executeur aan te wijzen, dat is iemand die de boel mag afwikkelen, dat is wel handig bij meerdere erfgenamen.
Heb je kinderen dan is het handig om over voogdij en eventueel bewind na te denken.

In combinatie met de aankoop van een woning is het handig dit ook allemaal te regelen (of er in ieder geval eens goed over na te denken), als je dit bij dezelfde notaris regelt kan je vaak wel een totaalprijs afspreken.

Voor de aankoop is het gebruikelijk dat je persoonlijk bij de notaris verschijnt, ook is het gebruikelijk net daarvoor de woning met de makelaar te inspecteren. Ik raad je aan dat altijd te doen. Om die reden is een notaris in de buurt wel handig. De verkoper kan 'makkelijker' via een volmacht tekenen, dat is ter keuze van de verkoper. De volmacht moeten ze wel bij een notaris ondertekenen, maar goed dat kan in een eerder stadium of bij een andere/eigen/plaatselijke notaris.
klerkje
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:06:55 #48
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87919159
Bij mij was de keuring meer om vast te stellen of een bepaald ding nou wel of structurele lekkage was en om mezelf in te dekken vanwege de onderzoeksplicht die je hebt als koper.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:13:29 #49
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87919431
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Houd je er wel rekening mee dat het voorbehoud financiering niet zo heel lang duurt?
Hoe bedoel je?

Dat duurt gewoon totdat we het rond hebben :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:15:10 #50
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87919508
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:59 schreef Oblivion het volgende:
Oh een antwoord op je vraag:

Wij hebben voor het tekenen een keuring laten doen....
Zit daar nou wel 10.000 kosten aan het huis?
Gewoon stoer terug gaan om aan die onderhandelingstafel gaan zitten!
Wie weet! :P

Wij hebben gewoon de notaris hier in het dorp genomen, want je moet voordat je tekent het huis langslopen, om te kijken of alles er nog is en of de afspraken die gemaakt zijn, zijn nagekomen.
Wij vonden het makkelijker om het dus hier in het dorp te doen.
Langs het huis, checken en daarna tekenen, sleutel en binnen 5 minuten snel naar je nieuwe huis... :D
(En dan als een malloot op de vloer gaan liggen om je huisje te knuffelen.... _O- )
Nou ja, de notaris hier is rui 1500 euro duurder dan die in Alkmaar :')
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:43:52 #51
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87920570
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 23:13 schreef Qwea het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?

In de koopakte staat vaak dat de koper de koop mag ontbinden tot uiterlijk <insert date> mits de koper 2/3/... schriftelijk afwijzingen van Nederlandse geldverstrekkers voor een bedrag ad <insert amount> kan overleggen.
Wacht je als koper tot na die datum dan kan je geen succesvol beroep meer doen op die ontbindende voorwaarde.
Probleem is vaak dat de datum vaak maar op een week of 3/4 later dan de ondertekening van de koopakte wordt gesteld en dat is soms te kort dag voor een financier om jou te accepteren of af te wijzen.
klerkje
  zondag 24 oktober 2010 @ 23:45:39 #52
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87920630
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:

[..]

geen andere notaris redelijk in de buurt?
klerkje
pi_87921808
quote:
14.gif Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat is het wachten wel waard! ^O^
Zou dat gewoon doen!
  maandag 25 oktober 2010 @ 06:41:07 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87925825
quote:

[..]

Hoe bedoel je?

Wat spiegelei zegt, dus. In de koopakte wordt een bindende datum genoemd. Ga er dus niet van uit dat je op je gemakje een hypotheek kan gaan uitzoeken, omdat de overdracht van jullie huis pas in april 2011 is.

Let bij je hypotheek op de geldigheid van de hypotheekofferte. Die moet ten minste lopen tot de datum van overdracht. Een hypotheekofferte heeft (na tekening) vaak een geldigheid van 3 maanden. Dan zul je moeten verlengen en let dan op de voorwaarden bij verlenging (extra kosten, eventuele aanpassing rente).

Overigens is er weinig 'voorlopigs' aan een voorlopige koopakte. Als je die tekent, gaat een periode van drie dagen in dat je je nog kunt bedenkten. Daarna zit je er gewoon aan vast.
pi_87927174
quote:

[..]

Hoe bedoel je?

Als het goed is heb je in het voorlopig koopcontract een datum opgenomen waarvoor je financiering rond moet zijn, en waarbij je als je geen hypotheek kunt krijgen, alsnog af kunt zien van de koop. Vaak is dit een datum 4-6 weken na het tekenen van het voorlopig koopcontract. Die tijd hebben jij, je adviseur en de bank nodig om de boel rond te krijgen.
  maandag 25 oktober 2010 @ 09:55:30 #56
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87927594
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 23:43 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

In de koopakte staat vaak dat de koper de koop mag ontbinden tot uiterlijk <insert date> mits de koper 2/3/... schriftelijk afwijzingen van Nederlandse geldverstrekkers voor een bedrag ad <insert amount> kan overleggen.
Wacht je als koper tot na die datum dan kan je geen succesvol beroep meer doen op die ontbindende voorwaarde.
Probleem is vaak dat de datum vaak maar op een week of 3/4 later dan de ondertekening van de koopakte wordt gesteld en dat is soms te kort dag voor een financier om jou te accepteren of af te wijzen.
Thnx! Dan moet ik daar dus eens even heel goed op letten idd. Volgens de bank moest je in de huidige tijd +- 6 weken qua tijd uit trekken om je financiering te laten keuren.
  maandag 25 oktober 2010 @ 09:56:10 #57
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87927614
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 23:45 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

geen andere notaris redelijk in de buurt?
Nope. Niet wat opweegt tegen de benzine kosten. Die andere notaris die hier zit, is 250 euro duurder ongeveer
  maandag 25 oktober 2010 @ 09:59:47 #58
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87927696
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 06:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat spiegelei zegt, dus. In de koopakte wordt een bindende datum genoemd. Ga er dus niet van uit dat je op je gemakje een hypotheek kan gaan uitzoeken, omdat de overdracht van jullie huis pas in april 2011 is.

Let bij je hypotheek op de geldigheid van de hypotheekofferte. Die moet ten minste lopen tot de datum van overdracht. Een hypotheekofferte heeft (na tekening) vaak een geldigheid van 3 maanden. Dan zul je moeten verlengen en let dan op de voorwaarden bij verlenging (extra kosten, eventuele aanpassing rente).

Overigens is er weinig 'voorlopigs' aan een voorlopige koopakte. Als je die tekent, gaat een periode van drie dagen in dat je je nog kunt bedenkten. Daarna zit je er gewoon aan vast.
Jij hebt het nu over die bereidstellingsprovisie! :Y Daar was ik achter idd. Maar wat MikeyMo nou dacht, die offerte is 3 maanden geldig... En die bereidstellingsprovisie gaat volgens de bank (rabobank heb ik in dit geval maar even gebeld) in op het moment dat je de hypotheek aanvraag retour stuurt.

Dus als je dan 3 maanden, op 1 dag na wacht, en je stuurt hem dan retour, dan zit je dus al in +- Januari. Dan heb je nog 6 weken +- nodig voor de goedkeuring zit je op half februari... hoef je nog maar eventueel (als er niet over te onderhandelen valt om die bereidstellingsprovisie te laten zitten) 1,5e maand te betalen om te verlengen.

Klopt? Of Gaat dit niet op?

En na die drie dagen zit je er aan vast, onder voorbehoud van financiering en keuringsrapport zoals afgesproken natuurlijk neem ik aan :)

Tof topic dit, en tof dat iedereen zo meedenkt! ^O^
pi_87928185
quote:
14s.gif Op maandag 25 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:

[..]

Jij hebt het nu over die bereidstellingsprovisie! :Y Daar was ik achter idd. Maar wat MikeyMo nou dacht, die offerte is 3 maanden geldig... En die bereidstellingsprovisie gaat volgens de bank (rabobank heb ik in dit geval maar even gebeld) in op het moment dat je de hypotheek aanvraag retour stuurt.

Dus als je dan 3 maanden, op 1 dag na wacht, en je stuurt hem dan retour, dan zit je dus al in +- Januari. Dan heb je nog 6 weken +- nodig voor de goedkeuring zit je op half februari... hoef je nog maar eventueel (als er niet over te onderhandelen valt om die bereidstellingsprovisie te laten zitten) 1,5e maand te betalen om te verlengen.

Klopt? Of Gaat dit niet op?
Die offerte is 3 maanden geldig, maar het aanbod van de Rabobank niet. Om de offerte te laten gelden, moet je deze waarschijnlijk wél binnen nu en twee weken tekenen, gok ik.

quote:
Tof topic dit, en tof dat iedereen zo meedenkt! ^O^
Wat ik me afvraag na je vragen: wat heeft die adviseur je überhaupt verteld over het kopen van een huis, eigenlijk? Want hoewel je vragen voor een leek begrijpelijk zijn (althans: vóórdat je op een huis biedt), zouden deze zaken allemaal al eens de revue moeten hebben gepasseerd bij je adviseur....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 25 oktober 2010 @ 10:53:20 #60
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87929075
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 10:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die offerte is 3 maanden geldig, maar het aanbod van de Rabobank niet. Om de offerte te laten gelden, moet je deze waarschijnlijk wél binnen nu en twee weken tekenen, gok ik.
[..]

Wat ik me afvraag na je vragen: wat heeft die adviseur je überhaupt verteld over het kopen van een huis, eigenlijk? Want hoewel je vragen voor een leek begrijpelijk zijn (althans: vóórdat je op een huis biedt), zouden deze zaken allemaal al eens de revue moeten hebben gepasseerd bij je adviseur....
We hebben geen adviseur. We zijn bij de rabo en ing langsgeweest om een schatting te maken van wat we konden lenen, hebben een huis gezocht zeg maar, daar hebben we op geboden, dat is nu geaccepteerd, en dan vanaaf komt er een onafhankelijk iemand langs, die kwijt wat we precies kwijt zijn aan maandlasten, en waar we het beste de hypotheek onder kunnen brengen :)

Ik zal ff MM op dit topic wijzen mbt die 2 weken tekenen :)
pi_87931200
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 23:15 schreef Qwea het volgende:

[..]

In plaats van deze conclusie hier op het forum te plaatsen, zou je ook de telefoon kunnen pakken en een aantal notarissen in de buurt opbellen en dit mede te delen. Volgens mij ga je er van uit dat notarissen een vaste prijs hanteren, maar er is altijd ruimte om te onderhandelen. Confronteer enkele makelaars dus met de lagere prijzen elders, luister naar hun argumenten waarom zij een hogere prijs hanteren, en laat ze de ruimte om (flink) met de prijs te zakken. Uiteindelijk zul je niet extreem in de buurt van de prijsvechters elders in het land uitkomen, maar vergeet niet een prijskaartje te hangen aan de tijd die jij investeert in het zoeken naar notarissen en de tijd die jij opgeeft om een notaris te bezoeken enkele honderden kilometers verderop.

Wat betreft het regelen van je hypotheek, moet je zeer zeker op de volgende zaken letten:
- Je voorbehoud van financiering geldt zeer waarschijnlijk maar zo'n 4 weken, ingaande op het moment van het tekenen van het voorlopige koopcontract
- Een hypotheekofferte is doorgaands maar twee weken geldig; je moet dus binnen twee weken besluiten of je de hypotheek bij de betreffende bank wilt afsluiten. Zoja, dan moet je binnen twee weken de offerte voorzien van handtekeningen retourneren naar de bank
- Als de bank de getekende offerte ontvangt, is deze een bepaalde termijn kosteloos geldig (meestal 2-4 maanden). Houdt er rekening mee dat jullie pas over 5 maanden passeren, en deze optie alleen bij enkele duurdere hypotheken 'kosteloos' is. Je zult dus goed moeten kijken naar bereidstellingsprovisies en/of de kosten voor een hypotheek met een offerte geldigheid van 5-6 maanden.
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:22:18 #62
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87931943
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 11:58 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

In plaats van deze conclusie hier op het forum te plaatsen, zou je ook de telefoon kunnen pakken en een aantal notarissen in de buurt opbellen en dit mede te delen. Volgens mij ga je er van uit dat notarissen een vaste prijs hanteren, maar er is altijd ruimte om te onderhandelen. Confronteer enkele makelaars dus met de lagere prijzen elders, luister naar hun argumenten waarom zij een hogere prijs hanteren, en laat ze de ruimte om (flink) met de prijs te zakken. Uiteindelijk zul je niet extreem in de buurt van de prijsvechters elders in het land uitkomen, maar vergeet niet een prijskaartje te hangen aan de tijd die jij investeert in het zoeken naar notarissen en de tijd die jij opgeeft om een notaris te bezoeken enkele honderden kilometers verderop.

Wat betreft het regelen van je hypotheek, moet je zeer zeker op de volgende zaken letten:
- Je voorbehoud van financiering geldt zeer waarschijnlijk maar zo'n 4 weken, ingaande op het moment van het tekenen van het voorlopige koopcontract
- Een hypotheekofferte is doorgaands maar twee weken geldig; je moet dus binnen twee weken besluiten of je de hypotheek bij de betreffende bank wilt afsluiten. Zoja, dan moet je binnen twee weken de offerte voorzien van handtekeningen retourneren naar de bank
- Als de bank de getekende offerte ontvangt, is deze een bepaalde termijn kosteloos geldig (meestal 2-4 maanden). Houdt er rekening mee dat jullie pas over 5 maanden passeren, en deze optie alleen bij enkele duurdere hypotheken 'kosteloos' is. Je zult dus goed moeten kijken naar bereidstellingsprovisies en/of de kosten voor een hypotheek met een offerte geldigheid van 5-6 maanden.
nou enkele honderden kilometers verderop is wel overdreven he? Ik heb er nu 1 in Alkmaar gevonden. Dat is 30 min met de trein en 40 min met de auto, en ik ben praktisch elke dag in Alkmaar.

En over die bereidstellingsprovisie gaan we maar eens onderhandelen ^O^
pi_87932278
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 12:22 schreef Qwea het volgende:

[..]

nou enkele honderden kilometers verderop is wel overdreven he? Ik heb er nu 1 in Alkmaar gevonden. Dat is 30 min met de trein en 40 min met de auto, en ik ben praktisch elke dag in Alkmaar.

En over die bereidstellingsprovisie gaan we maar eens onderhandelen ^O^
Sorry, had even geen idee meer van de afstanden :) 40 Minuten reizen om enkele honderden euro's te besparen zal voor de meeste mensen wel binnen de grenzen vallen van cost/benefit afweging.

Probeer zeker te onderhandelen over de bereidstellingsprovisie, maar bij de prijsvechters zul je hier niet ver mee komen. Ik denk dat je bij de 'duurdere' banken aan tafel moet gaan zitten, en uiteindelijk moet narekenen of het wellicht toch interessanter is om bij een prijsvechter maandelijks minder te betalen, maar wel aan het begin de bereidstellingsprovisie te moeten neerleggen.

Overigens geldt bij de meeste prijsvechters alleen de offerterente, maar als je pas over een aantal maanden passeert kan het interessant worden om te kiezen voor andere constructies of zelfs een dalrente.
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:20:11 #64
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87933796
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 12:32 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Sorry, had even geen idee meer van de afstanden :) 40 Minuten reizen om enkele honderden euro's te besparen zal voor de meeste mensen wel binnen de grenzen vallen van cost/benefit afweging.

Probeer zeker te onderhandelen over de bereidstellingsprovisie, maar bij de prijsvechters zul je hier niet ver mee komen. Ik denk dat je bij de 'duurdere' banken aan tafel moet gaan zitten, en uiteindelijk moet narekenen of het wellicht toch interessanter is om bij een prijsvechter maandelijks minder te betalen, maar wel aan het begin de bereidstellingsprovisie te moeten neerleggen.

Overigens geldt bij de meeste prijsvechters alleen de offerterente, maar als je pas over een aantal maanden passeert kan het interessant worden om te kiezen voor andere constructies of zelfs een dalrente.
Ik het meenemen vanaaf!

Thnx!!!
  maandag 25 oktober 2010 @ 16:54:55 #65
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87942570
Oke, volgende vraag :P

testament...

Gelijkluidend of enkelvoudig?

Het huis staat op zijn naam, dus als hij er niet meer is, moet het huis en zijn eventuele spaargelden in principe naar mij. Als ik er niet meer ben, moeten mijn spullen en geld naar hem.

Dus, gelijkluidend of enkelvoudig? Want ik snap er de ballen van.
pi_87943208
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:

[..]

your fucked
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:08:41 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87943229
Gelijkluidend. Jij een testament waarin je hem tot je erfgenaam benoemt, hij een testament waarin hij jou tot erfgenaam benoemt.
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:19:47 #68
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_87943715
-wegedit-
al die kutknopjes ook. :(
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:21:14 #69
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_87943768
-wegedit-
spuit 11 vergat weer eens dat er nog een pagina kwam. :P
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:56:31 #70
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87945014
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 17:08 schreef Lienekien het volgende:
Gelijkluidend. Jij een testament waarin je hem tot je erfgenaam benoemt, hij een testament waarin hij jou tot erfgenaam benoemt.
Oke! Dan had ik dat iig goed bij de offerte aanvragen :P

Thank you Lienekien! ^O^
  maandag 25 oktober 2010 @ 19:20:58 #71
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87948314
gelijkluidend moet je heel letterlijk lezen. Dus twee testamenten die gelijk luiden (=inhoudelijk min of meer gelijk zijn). Een enkelvoudig testament is daarom dus 1 testament, gelijkluidende testamenten zijn er altijd meerdere.

Even een vraag van mij aan jou: je partner koopt de woning alleen aan, word jij wel medeschuldenaar voor de hypotheekschuld? Met andere woorden, ga je meetekenen voor de hypotheek? En ga jij ook bijdragen aan de hypotheeklasten?
klerkje
pi_87948463
Wat heeft het testament voor zin als je geen samenlevingscontract hebt? Als het puur voor het vaststellen van de erfgenaam is, dan is het prima. Gaat het om lage successierechten, dan wordt het een ander verhaal
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:13:27 #73
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87972774
quote:
14s.gif Op maandag 25 oktober 2010 19:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat heeft het testament voor zin als je geen samenlevingscontract hebt? Als het puur voor het vaststellen van de erfgenaam is, dan is het prima. Gaat het om lage successierechten, dan wordt het een ander verhaal
Het gaat er puur om dat het huis e.d als hij er niet meer is, voor mij is. En aan mij wordt nagelaten.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:13:59 #74
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87972783
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 19:20 schreef Spiegelei het volgende:

Even een vraag van mij aan jou: je partner koopt de woning alleen aan, word jij wel medeschuldenaar voor de hypotheekschuld? Met andere woorden, ga je meetekenen voor de hypotheek? En ga jij ook bijdragen aan de hypotheeklasten?
Neen, neen ende neen. :)
pi_87972953
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:13 schreef Qwea het volgende:

[..]

Neen, neen ende neen. :)
Dat hebbie goed geregeld
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:23:55 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87973086
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:13 schreef Qwea het volgende:

[..]

Het gaat er puur om dat het huis e.d als hij er niet meer is, voor mij is. En aan mij wordt nagelaten.
Zonder samenlevingscontract kom je dan voor hogere erfbelasting (heette vroeger successierechten) te staan!

Ik zou daar toch serieus naar kijken, want stel dat die erfbelasting zo uitvalt dat je het huis alsnog moet verkopen.

En denk ook eens over een overlijdensrisicoverzekering.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:26:28 #77
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87973184
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zonder samenlevingscontract kom je dan voor hogere erfbelasting (heette vroeger successierechten) te staan!

Ik zou daar toch serieus naar kijken, want stel dat die erfbelasting zo uitvalt dat je het huis alsnog moet verkopen.

En denk ook eens over een overlijdensrisicoverzekering.
nou ja samenlevingscontract erbij zijn de kosten ook niet. Is 100 euro meer, dan zonder.

Overlijdensrisico verzekering hebben we wel beide! Die het hele hypotheek bedrag afdekt.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:26:41 #78
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87973192
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:19 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Dat hebbie goed geregeld
:Y)
pi_87973278
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:26 schreef Qwea het volgende:

[..]

:Y)
Maar heeft je hypotheekadviseur daar verder niks over gezegd? Die van ons begon ook gewoon over wat er kan gebeuren als je uit elkaar gaat. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval jij vrij 'zwak' staat mocht het ooit uit gaan (en om m'n hypo-adviseur te quoten; daar wil je liever niet aan denken maar 1 op de 3 stelletjes gaan uiteindelijk vroeg of laat uit elkaar), en jij betaalt niet mee aan de hypotheek e.d. dan kan hij je in principe zo op straat zetten ofzo?

Of heb jij toch op de een of andere manier 'bescherming' wettelijk gezien?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:34:18 #80
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87973462
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:29 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Maar heeft je hypotheekadviseur daar verder niks over gezegd? Die van ons begon ook gewoon over wat er kan gebeuren als je uit elkaar gaat. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval jij vrij 'zwak' staat mocht het ooit uit gaan (en om m'n hypo-adviseur te quoten; daar wil je liever niet aan denken maar 1 op de 3 stelletjes gaan uiteindelijk vroeg of laat uit elkaar), en jij betaalt niet mee aan de hypotheek e.d. dan kan hij je in principe zo op straat zetten ofzo?

Of heb jij toch op de een of andere manier 'bescherming' wettelijk gezien?
Geen flauw idee. Maar ik zie het probleem ook niet, stel hij zou me op straat zetten. Dan sta ik op straat, mijn ouders wonen 200km verderop :Y)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:34:55 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87973479
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Qwea het volgende:

[..]

Geen flauw idee. Maar ik zie het probleem ook niet, stel hij zou me op straat zetten. Dan sta ik op straat, mijn ouders wonen 200km verderop :Y)
Je ouders hebben ook niet het eeuwige leven.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:39:44 #82
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87973667
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je ouders hebben ook niet het eeuwige leven.
Punt, maar dan nog zie ik het probleem niet. Alhoewel zoiets zou je natuurlijk in een samenlevingscontract kunnen laten opnemen.
pi_87973946
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:39 schreef Qwea het volgende:

[..]

Punt, maar dan nog zie ik het probleem niet. Alhoewel zoiets zou je natuurlijk in een samenlevingscontract kunnen laten opnemen.
Let wel even op dat bij het hebben van een samenlevingscontract ook plichten komen.
pi_87974290
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:34 schreef Qwea het volgende:

[..]

Mjah, dan ben je straks misschien 25 of 30 en zit je bij je ouders en kan je weer heeeeelemaal overnieuw beginnen, lijkt me ook verre van ideaal.

Het is jouw/jullie keuze natuurlijk :Y maar ik heb hier weleens iets gelezen dat als jij constant bv. 10% van de hypotheeklast bijdraagt je aanspraak zou kunnen maken op bv. 10% van de verkoopsom als het huis verkocht wordt of hij jou iig 'uit moet kopen' in zo'n geval.
Daar weten de echte WGR'etjes vast meer over :Y
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:12:21 #85
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87974867
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:56 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Mjah, dan ben je straks misschien 25 of 30 en zit je bij je ouders en kan je weer heeeeelemaal overnieuw beginnen, lijkt me ook verre van ideaal.

Het is jouw/jullie keuze natuurlijk :Y maar ik heb hier weleens iets gelezen dat als jij constant bv. 10% van de hypotheeklast bijdraagt je aanspraak zou kunnen maken op bv. 10% van de verkoopsom als het huis verkocht wordt of hij jou iig 'uit moet kopen' in zo'n geval.
Maar ik draag niet bij aan de hypotheek :)

Anyway, ik laat ons wel voorlichten bij de notaris :)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:13:47 #86
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87974928
oehw, trouwens, ik kreeg nog een handige tip mee van iemand.

Vrijdag koopcontract (voorlopig) tekenen, ik moest opletten dat er in stond "onder voorbehoud van financiering met NHG) en dat er 6 tot 8 weken voor die financiering stond :)

Je word wel veel wijzer zo trouwens :P

Iemand verder nog aanvullingen waar ik op moet letten bij het tekenen?
pi_87974971
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:12 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maar ik draag niet bij aan de hypotheek :)
Nee dat bedoel ik dus :P Dan heb je (mocht er ooit wat gebeuren) nooit ergens recht op hebben. En ook al draag je een beetje bij kan je wel bepaalde dingen 'eisen' volgens mij :Y

Maar je moet het natuurlijk gewoon zo regelen als je zelf wil :Y
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:17:14 #88
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87975031
Qwea, ben je lid van VEH? Nee, ff doen of iig hun site rondstruinen. Daar ben ik aan de meeste info gekomen omtrent het kopen van een huis.
pi_87975055
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:26 schreef Qwea het volgende:

[..]

nou ja samenlevingscontract erbij zijn de kosten ook niet. Is 100 euro meer, dan zonder.

Overlijdensrisico verzekering hebben we wel beide! Die het hele hypotheek bedrag afdekt.
Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek, heb jij zo'n verzekering dan wel nodig? :?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:18:10 #90
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87975071
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:13 schreef Qwea het volgende:
oehw, trouwens, ik kreeg nog een handige tip mee van iemand.

Vrijdag koopcontract (voorlopig) tekenen, ik moest opletten dat er in stond "onder voorbehoud van financiering met NHG) en dat er 6 tot 8 weken voor die financiering stond :)

Je word wel veel wijzer zo trouwens :P

Iemand verder nog aanvullingen waar ik op moet letten bij het tekenen?
Vraag of je het koopcontract van tevoren mag lezen, want er staat een heleboel in en daar heb je wel even de tijd voor nodig om de implicaties te begrijpen.

Die termijn voor de financiering: ik vraag me af of je dat kunt aangeven. Dat zal iets zijn wat de verkopende partij bepaalt.
pi_87975393
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Maar als jij niet meebetaalt aan de hypotheek, heb jij zo'n verzekering dan wel nodig? :?
De overlijdens risico kan ervoor zorgen dat als de partner overlijdt het huis "vrij" is als je het dan erft.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:25:43 #92
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87975402
Volgens mij kan je die termijn gewoon zelf opgeven, dat heb ik ook gedaan. Mijn makelaar heeft dat gewoon tijdens het bod gedaan:

Wij doen een bod van $geldbedrag. Met de volgende ontbindende voorwaarden:

* Financiering datum x/y/2010
* Bankgarantie x/y/2010
* Overdracht x/y/2010

En klaar.

Ik moet toch even kwijt dat als ik dit topic lees dat ik de aanpak wel tenenkrommend slecht vind. Laat je eerst informeren voordat je een huis koopt, over alles. Dat je vragen hebt alla, maar ik lees toch een groot aantal dingen die hypotheekadviseurs, makelaars heel makkelijk kunnen beantwoorden.
pi_87975414
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vraag of je het koopcontract van tevoren mag lezen, want er staat een heleboel in en daar heb je wel even de tijd voor nodig om de implicaties te begrijpen.

Die termijn voor de financiering: ik vraag me af of je dat kunt aangeven. Dat zal iets zijn wat de verkopende partij bepaalt.
Daar ben je zelf bij ;)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:26:24 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87975431
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Daar ben je zelf bij ;)
Nee hoor, bij ons bepaalde de verkoper dat.
pi_87975438
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef slacker_nl het volgende:
Volgens mij kan je die termijn gewoon zelf opgeven, dat heb ik ook gedaan. Mijn makelaar heeft dat gewoon tijdens het bod gedaan:

Wij doen een bod van $geldbedrag. Met de volgende ontbindende voorwaarden:

* Financiering datum x/y/2010
* Bankgarantie x/y/2010
* Overdracht x/y/2010

En klaar.

Ik moet toch even kwijt dat als ik dit topic lees dat ik de aanpak wel tenenkrommend slecht vind. Laat je eerst informeren voordat je een huis koopt, over alles. Dat je vragen hebt alla, maar ik lees toch een groot aantal dingen die hypotheekadviseurs, makelaars heel makkelijk kunnen beantwoorden.
De vraag is of je die niet eerst helemaal zelf wil uitzoeken ipv blind te varen op die adviseurs.
pi_87975451
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee hoor, bij ons bepaalde de verkoper dat.
Zie post van Slacker, niet ongebruikelijk.
pi_87975484
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:56 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Klopt bovenstaande is dan zo als je niet bijdraagt aan de hypotheek.
Reeël ook wel lijkt me.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:28:08 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87975488
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:27 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zie post van Slacker, niet ongebruikelijk.
Maar ik denk niet dat TS en vriend dat in het voorafgaande proces zo hebben aangegeven.
pi_87975509
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

De overlijdens risico kan ervoor zorgen dat als de partner overlijdt het huis "vrij" is als je het dan erft.
Ja okee, maar in dit geval erft MM het toch niet, omdat het alleen van hem is? Waarom zou Qwea dan betalen voor zo'n verzekering?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_87975569
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Klopt bovenstaande is dan zo als je niet bijdraagt aan de hypotheek.
Reeël ook wel lijkt me.
Je praat weer eens in niet te volgen termen :P
pi_87975619
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ja okee, maar in dit geval erft MM het toch niet, omdat het alleen van hem is? Waarom zou Qwea dan betalen voor zo'n verzekering?
Misschien dat er wel een constructie kan dat het bedrag dat vrij komt van Q's verzekering plus kruislings betalen hem de uitkering van die verzekering kan bezorgen waarmee hij het huis kan afbetalen? (Dat weet ik verder niet hoor).
pi_87975642
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar ik denk niet dat TS en vriend dat in het voorafgaande proces zo hebben aangegeven.
Dan wordt het tijd dat TS dat gaat doen :)
pi_87975675
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:30 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Je praat weer eens in niet te volgen termen :P
heb even vetgedrukt waar ik het over had.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:33:32 #104
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87975678
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat doe je in overleg. Kijk, de verkoper wil weten waar hij aan toe is dus die zal de termijn vrij kort willen houden, de koper zal de termijn juist wat ruimer willen hebben omdat 'ie dan meer tijd heeft (lees: omdat zijn potentiële geldverstrekkers dan meer tijd hebben) om te kijken of de financiering gaat lukken.

een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de datum van overdracht. Wil de verkoper snel overdragen dan zal de termijn vrij kort zijn, zal de overdracht nog wel even duren dan kan de termijn om te ontbinden ook wat ruimer (maar meer dan 8 weken zie je niet veel is mijn ervaring).
klerkje
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:41:22 #105
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87975939
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:32 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dan wordt het tijd dat TS dat gaat doen :)
Ik heb er toch een beetje een hard hoofd in.
pi_87976306
Maar Qwea? Ondanks dat je het meeste zelf deed hadden jullie toch nog ff een momentje om eea met een onafhankelijke adviseur door te spreken? Kan die niet over een hoop van bovenstaand wat duidelijker antwoord geven?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:03:02 #107
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87976948
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef slacker_nl het volgende:
Qwea, ben je lid van VEH? Nee, ff doen of iig hun site rondstruinen. Daar ben ik aan de meeste info gekomen omtrent het kopen van een huis.
Nope. En VEH geld enkel voor flatjes geloof ik. Niet voor huizen afaik. Ik zal ff op de site kijken ^O^
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:03:49 #108
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87976990
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nope. En VEH geld enkel voor flatjes geloof ik. Niet voor huizen afaik. Ik zal ff op de site kijken ^O^
VEH is Vereniging Eigen Huis. Ook gewone huizen.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:03:54 #109
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87976999
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:17 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Nou, in principe niet. Maar voor 4 euro per maand, is het IMHO wel handig. Dan is MM ook geheel vrij als ik onder een bus stap :P
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:03:57 #110
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87977002
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:26 schreef Ml-etje het volgende:
De vraag is of je die niet eerst helemaal zelf wil uitzoeken ipv blind te varen op die adviseurs.
All is fair, zelf eea uitzoeken los van adviseurs is ook mogelijk (en behoor je ook te doen). Maar zoals ik het topic lees is het zo gegaan.

1) We gaan kijken naar een huis
2) Joepie, mooi huis gevonden
3) We doen een bod
4) We gaan kijken naar een hypotheek
5) Ow shit, wat moeten we nu eigenlijk doen.
6) We stellen vragen.

Die volgorde is m.i. verkeerd.

1) Hypotheek uitzoeken
2) Weten wat je mogelijkheden zijn, informatie zoeken
3) Zoeken naar een huis en er een vinden
4) Bod doen
5) Sit back and relax

Vooraf heb je veel meer duidelijkheid en minder onvoorziene zaken.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:04:56 #111
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87977058
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Qwea het volgende:

[..]

:) wat lienekien zegt, vereniging eigen huis. http://www.veh.nl :)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:06:47 #112
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977173
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Klopt. Wel op deze manier ;

Onder voorbehoud van financiering (waar dus blijkbaar 6 tot 8 weken voor staat en geen 4 zoals de makelaar zei)
Onder voorbehoud van uitkomst van de bouwkundige keuring
En die onder voorbehoud overdracht heb ik aangegeven, omdat we met die bereidstellingsprovisie zitten en ik geen zin heb hoe dan ook om die te betalen, en ik krijg de indruk dat banken niet zo makkelijk zijn om die te laten varen. Maar daar lult die makelaar omheen, dus dat ga ik hem nog eens even face to face op aanspreken vandaag of morgen.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:09:41 #113
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977338
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

All is fair, zelf eea uitzoeken los van adviseurs is ook mogelijk (en behoor je ook te doen). Maar zoals ik het topic lees is het zo gegaan.

1) We gaan kijken naar een huis
2) Joepie, mooi huis gevonden
3) We doen een bod
4) We gaan kijken naar een hypotheek
5) Ow shit, wat moeten we nu eigenlijk doen.
6) We stellen vragen.

Die volgorde is m.i. verkeerd.

1) Hypotheek uitzoeken
2) Weten wat je mogelijkheden zijn, informatie zoeken
3) Zoeken naar een huis en er een vinden
4) Bod doen
5) Sit back and relax

Vooraf heb je veel meer duidelijkheid en minder onvoorziene zaken.
Nou niet helemaal. Vooraf hebben we gekeken wat we konden lenen, welke hypotheek we wilden, of we de maandlasten konden opbrengen, ect. We hebben wel degelijk van te voren info gezocht. Ik heb heel dat huis binnenste buiten gekeerd dmv telefoontjes naar de vorige eigenaar (woningstichting e.d). Zo ben ik erachter gekomen dat de makelaar loog over de prijs die de eigenaar ervoor betaald heeft, heeft gelogen over het bouwjaar wat meneer in zijn folder, website en funda heeft gezet, er geen bouwkundig keuringsrapport is terwijl dit wel in de folder staat, ect.

Voor wat betreft de financiele dingen, wat hadden we van te voren nog meer moeten uitzoeken dan?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:10:27 #114
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977381
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Koop contract zou ik uiterlijk morgen per mail ontvangen om door te kunnen lezen en wijzigingen te kunnen mailen / vragen te stellen
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:12:22 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87977489
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:06 schreef Qwea het volgende:

[..]

Klopt. Wel op deze manier ;

Onder voorbehoud van financiering (waar dus blijkbaar 6 tot 8 weken voor staat en geen 4 zoals de makelaar zei)
Onder voorbehoud van uitkomst van de bouwkundige keuring
En die onder voorbehoud overdracht heb ik aangegeven, omdat we met die bereidstellingsprovisie zitten en ik geen zin heb hoe dan ook om die te betalen, en ik krijg de indruk dat banken niet zo makkelijk zijn om die te laten varen. Maar daar lult die makelaar omheen, dus dat ga ik hem nog eens even face to face op aanspreken vandaag of morgen.
Dat is niet blijkbaar zo. Bij ons waren het bijv. 5 weken vanaf acceptatie van ons bod. Wil je een langere termijn, dan kun je dat dus aangeven, maar het is niet gegarandeerd.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met voorbehoud overdracht.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:13:34 #116
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977549
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:49 schreef Loveless85 het volgende:
Maar Qwea? Ondanks dat je het meeste zelf deed hadden jullie toch nog ff een momentje om eea met een onafhankelijke adviseur door te spreken? Kan die niet over een hoop van bovenstaand wat duidelijker antwoord geven?
Onafhankelijke adviseurs zijn er niet werd me gisteren door de adviseur verteld :') Ik kom er niet uit of ik bedrijf Y of X wil. Daar moet straks even een besluit over genomen worden (lees eind deze week) Ik neig zelf naar X want die adviseur is teven jurist. Maar Y werkt op uur basis betaald door ons, en ik weet niet of X dat ook werkt, of op provisie basis.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:14:10 #117
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977588
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

VEH is Vereniging Eigen Huis. Ook gewone huizen.
Wat bedoel ik dan? Je weet wel, die zie je meestal in flatjes enzo?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:15:21 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87977645
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:14 schreef Qwea het volgende:

[..]

Wat bedoel ik dan? Je weet wel, die zie je meestal in flatjes enzo?
VVE, vereniging van eigenaren.

Heb je deze site al eens bekeken?
http://www.huisplan.com/k(...)ig-koopcontract.html
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:16:21 #119
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87977701
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

VVE, vereniging van eigenaren.

Heb je deze site al eens bekeken?
http://www.huisplan.com/k(...)ig-koopcontract.html
Juist! Die bedoelde ik.

Neen, ga ik nu bekijken. Zit ook die VEH site door te spitten
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:23:41 #120
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87978090
http://www.eigenhuis.nl/h(...)hypotheek-afsluiten/

Die stappen volgen we precies zo. We zijn dus nu bij stap 3.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:26:18 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87978239
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:23 schreef Qwea het volgende:
http://www.eigenhuis.nl/h(...)hypotheek-afsluiten/

Die stappen volgen we precies zo. We zijn dus nu bij stap 3.
Heb je al een afspraak of afspraken met een hypotheekadviseur/bank?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:30:20 #122
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_87978446
Dus eigenlijk hadden we een half jaar geleden al helemaal een hypotheek moeten hebben voordat we een huis kochten :P

We weten wat voor hypotheek we willen hebben, aan de adviseurs om daar begin volgende week de perfecte bij te zoeken zodat we de een offerte kunnen opvragen.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:32:27 #123
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87978568
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:30 schreef MikeyMo het volgende:
Dus eigenlijk hadden we een half jaar geleden al helemaal een hypotheek moeten hebben voordat we een huis kochten :P

We weten wat voor hypotheek we willen hebben, aan de adviseurs om daar begin volgende week de perfecte bij te zoeken zodat we de een offerte kunnen opvragen.
De datum in het koopcontract dat het voorbehoud financiering afloopt is dan echt eentje om goed in de gaten te houden.

Als je nou het concept krijgt van het koopcontract, bel dan even met je/een adviseur over de haalbaarheid van die datum.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:34:03 #124
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87978666
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je al een afspraak of afspraken met een hypotheekadviseur/bank?
Ja! :) Gisteren is dus Y geweest die heeft een heleboel uitgelegd mbt welke hypotheek (we wisten al dat we een spaar hypotheek wilden, maar nu is het echt 100% zeker) we gingen nemen, hoe het zit met bereidstellingsprovisie, wat de maandlasten zowel netto als bruto gaan worden, hoe we ons zouden kunnen (niet moeten maar kunnen) verzekeren, ect ect.

A.s vrijdag hebben we dus een afspraak met bedrijf X. Waarvan de adviseur ook jurist is. Geheel vrijblijvend en gratis. We moesten het voorlopig koopcontract meenemen, dan zou hij hem doorspitten. Hij vertelde ook dat je 3 dagen hebt na het tekenen om zonder opgaaf van reden en boete (dat las ik dus net ook op de site die jij gaf) eronder uit te kunnen.

Uit X en Y maken we een keuze, en degene die we hebben gekozen bellen we Maandag om aan het werk te zetten.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:35:05 #125
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_87978722
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De datum in het koopcontract dat het voorbehoud financiering afloopt is dan echt eentje om goed in de gaten te houden.

Als je nou het concept krijgt van het koopcontract, bel dan even met je/een adviseur over de haalbaarheid van die datum.
Ja, ga ik doen :) Bedrijf X zei ook al dat we gewoon moesten bellen naar hun als we iets niet snapten in het contract of iets wilden bespreken. Dus ik ga dat idd goed in de gaten houden en bij eventuele vragen adviseur X met juridische achtergrond bellen :)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:39:11 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87978936
Klinkt wel goed, hoor.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:36:49 #127
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87981626
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 14:09 schreef Qwea het volgende:
Nou niet helemaal. Vooraf hebben we gekeken wat we konden lenen, welke hypotheek we wilden, of we de maandlasten konden opbrengen, ect. We hebben wel degelijk van te voren info gezocht. Ik heb heel dat huis binnenste buiten gekeerd dmv telefoontjes naar de vorige eigenaar (woningstichting e.d). Zo ben ik erachter gekomen dat de makelaar loog over de prijs die de eigenaar ervoor betaald heeft, heeft gelogen over het bouwjaar wat meneer in zijn folder, website en funda heeft gezet, er geen bouwkundig keuringsrapport is terwijl dit wel in de folder staat, ect.

Voor wat betreft de financiele dingen, wat hadden we van te voren nog meer moeten uitzoeken dan?
Ok, dan heeft dit topic iig op mij een verkeerde indruk achtergelaten. Als je telkens voor nieuwe verrassingen komt te staan dan kan het nogal hectisch gaan lijkt me. My bad.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:40:12 #128
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87981798
Het is slordig dat die makelaar onjuiste dingen aangeeft maar geen van alle zijn van belang.

Je kunt zelf zo zien wat het bouwjaar is. Een jaren 30 gaat lastig doro voro een jaren 80 en andersom.

De koopsom van de vorige eigenaars is niet relevant maar kun je zo van het internet plukken.

De bouwkundige keurig bestaat pas als ze die je kunnen overleggen anders heeft het generlei waarde en werkt eerder in het nadeel. Waarom zou je iets dat goed is niet tonen namelijk...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:44:41 #129
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_87981986
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 15:36 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ok, dan heeft dit topic iig op mij een verkeerde indruk achtergelaten. Als je telkens voor nieuwe verrassingen komt te staan dan kan het nogal hectisch gaan lijkt me. My bad.
Mjah, je komt wel telkens weer nieuwe dingen tegen zoals inderdaad bereidstellingsprovisies. Op het moment dat ze zeggen dat ze er eind maart uitgaat dan gaat bij mij niet direct een belletje rinkelen van: oh dat gaat geld kosten ivm zo'n provisie.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_87988635
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 15:44 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Mjah, je komt wel telkens weer nieuwe dingen tegen zoals inderdaad bereidstellingsprovisies. Op het moment dat ze zeggen dat ze er eind maart uitgaat dan gaat bij mij niet direct een belletje rinkelen van: oh dat gaat geld kosten ivm zo'n provisie.
Dat blijft je kunt je nog zo goed inlezen er blijven dingen "nieuw"
  woensdag 27 oktober 2010 @ 17:43:42 #131
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88030287
:') lekkere voorlichting geven notarissen. De 1 zegt ja je hebt testament en samenlevingscontract nodig en de ander zegt neuj je hebt enkel samenlevingscontract nodig :')

Yeah well, what is it?
pi_88030332
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:43 schreef Qwea het volgende:
:') lekkere voorlichting geven notarissen. De 1 zegt ja je hebt testament en samenlevingscontract nodig en de ander zegt neuj je hebt enkel samenlevingscontract nodig :')

Yeah well, what is it?
Wij hadden geen van beide...
(wel nog in de maak, maar toen het huis werd gekocht niet)
  woensdag 27 oktober 2010 @ 17:47:06 #133
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88030428
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:43 schreef Qwea het volgende:

Yeah well, what is it?
Nog een notaris vragen en dan beslissen.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 17:57:04 #134
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88030854
De notaris die zegt dat een samenlevingscontract voldoende is, bedoelt waarschijnlijk het verblijvingsbeding dat je daar in op neemt. Maar heeft die notaris zich gerealiseerd dat je vriend het huis koopt, dus dat jullie niet samen eigenaar van het huis worden? Want in dat geval heb je niet zoveel aan dat verblijvingsbeding, want dat regelt dat wat voorheen van jullie samen was naar jou gaat. Maar wat van alleen hem was, gaat naar zijn erfgenaam. En zonder testament ben jij geen erfgenaam.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 19:31:35 #135
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88035052
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:57 schreef Lienekien het volgende:
De notaris die zegt dat een samenlevingscontract voldoende is, bedoelt waarschijnlijk het verblijvingsbeding dat je daar in op neemt. Maar heeft die notaris zich gerealiseerd dat je vriend het huis koopt, dus dat jullie niet samen eigenaar van het huis worden? Want in dat geval heb je niet zoveel aan dat verblijvingsbeding, want dat regelt dat wat voorheen van jullie samen was naar jou gaat. Maar wat van alleen hem was, gaat naar zijn erfgenaam. En zonder testament ben jij geen erfgenaam.
Ik heb de notaris die wij graag zouden willen duidelijk de situatie vermeld. Zie hieronder ;

quote:
*stukje ervoor*

Wat is nou het handigste voor ons. Een hypotheek + levering moeten we sowieso vanwege de woning. Maar de vraag is of we een samenlevingsovereenkomst en 2 testamenten daarbij nodig hebben, of enkel een samenlevingscontract of 1 testament.

De situatie ;

We wonen samen, mijn vriend koopt een huis op ZIJN naam en ZIJN salaris. Het huis wordt dus GEEN eigendom van mij. Ook betaal ik niet mee aan de hypotheek. Nu moet het zo zijn dat als hij komt te overlijden ik het huis erf en zijn eventuele spaargelden en de rest van zijn bezittingen. Als ik kom te overlijden moet hij mijn eventuele spaargelden en bezittingen erven. We zijn voorheen niet getrouwd geweest ook niet met andere partners, we hebben geen kinderen ook niet uit vorige relaties.

Kunt u mij vertellen wat voor ons nou de beste optie is?

quote:
*stukje ervoor*

Het belang is (in financiele) zin oneindig veel groter, nl het gaat om het volgende:

wie in het geval van het overlijden van een van u eigenaar wordt van de woning, de langstlevende partner of de familie van de overleden partner;
kan voorkomen worden dat u 30/40 % belasting verschuldigd bent; en
komt u in aanmerking voor het pensioen dat uw partner heeft opgebouwd.

Een samenlevingscontract is voor samenwoners imho een regelrechte noodzaak.

Als u kinderen heeft, geldt dat ook voor een testament, maar in mijn visie alleen als u kinderen heeft.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 19:32:44 #136
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88035113
quote:
14s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nog een notaris vragen en dan beslissen.
Ik zal morgen nog es ff 1 bellen dan maar.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 20:14:57 #137
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88036996
Tja, mijn bescheiden mening is dat je het toch beter afdekt door óók beiden een testament te laten maken.
pi_88039671
Ik heb met mijn vriendin alleen een samenlevingscontract. Daarin staat dat het huis naar de ander gaat bij overlijden, maar dat we gewoon eigen schulden/spaargeld hebben.

Testament hebben we niet. Mochten we veel meer spaargeld, en/of kinderen krijgen dan is dat een ander verhaal.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 21:19:12 #139
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88040273
Ik vind het een beetje half werk, maar goed.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 09:54:16 #140
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057047
quote:
7s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het een beetje half werk, maar goed.
Nou, het scheelt maar 100 euro. Samenlevingscontract + hypotheek en levering is 1092 en 2 testamenten erbij is 1196.

En we hebben best wel wat spaargeld ook.

Ik zal het er eens met MM over hebben.
pi_88057101
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:54 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou, het scheelt maar 100 euro. Samenlevingscontract + hypotheek en levering is 1092 en 2 testamenten erbij is 1196.

En we hebben best wel wat spaargeld ook.

Ik zal het er eens met MM over hebben.
Maak die testamenten nou ook maar :Y dit is niet het moement om zuunig te doen ;)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 09:57:05 #142
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057117
ooh, koopcontract is binnen trouwens. 10 pagina's lang en er staan moeilijke dingen in :+ Heb hem maar naar een ex makelaar (vriend) gebracht.

Voor de financiering staat een kleine 4 weken. Die wil ik iig opgerekt hebben naar 6 tot 8 weken.
Over de passage waarbij we eronderuit kunnen ovbv het keuringsrapport ben ik niet tevreden, want daar staat in dat we er enkel onderuit kunnen bij onvoorziene gebreken. Dat wil ik anders hebben. En de keuringsrapport man heeft maar een krappe week ( :') ) om zijn rapport van tig pagina's te typen, want er staat in tot 5 november.
pi_88057145
quote:
13s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:57 schreef Qwea het volgende: En de keuringsrapport man heeft maar een krappe week ( :') ) om zijn rapport van tig pagina's te typen, want er staat in tot 5 november.
Mwoa, die rapporten zijn redelijk standaard.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 09:58:41 #144
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057146
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:56 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Maak die testamenten nou ook maar :Y dit is niet het moement om zuunig te doen ;)
Neuh maar dat was ook niet de intentie. 100 euro is in dit geval een schijntje. Maar ik was gewoon benieuwd hoe en waarom de notaris vindt dat het niet nodig is.

Maar goed, dat zeg ik.. wat is 100 euro nou. Als je tot de conclusie komt dat ze toch gemaakt moeten worden en je moet opnieuw heen ben je nog duurder uit ook :)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 09:59:34 #145
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057165
quote:
14s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa, die rapporten zijn redelijk standaard.
Ik weets, maar ik had de makelaar al verteld dat de financiering sowieso langer moest zijn :) Maar ja, ik had de makelaar ook al 4x gemaild over die bereidsstellingsprovisie waar hij elke x omheen draait :(
pi_88057216
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik weets, maar ik had de makelaar al verteld dat de financiering sowieso langer moest zijn :) Maar ja, ik had de makelaar ook al 4x gemaild over die bereidsstellingsprovisie waar hij elke x omheen draait :(
Hmm de bekende koopstress ;) komt goed en wat F_H zegt die rapporten zijn vrij standaard.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:10:08 #147
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_88057407
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 09:59 schreef Qwea het volgende:
Maar ja, ik had de makelaar ook al 4x gemaild over die bereidsstellingsprovisie waar hij elke x omheen draait :(
Waarom mail je de makelaar daarover? Volgens mij kan je daar beter je hypotheekverstrekker op aanspreken.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:11:24 #148
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88057433
quote:
13s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:57 schreef Qwea het volgende:
ooh, koopcontract is binnen trouwens. 10 pagina's lang en er staan moeilijke dingen in :+ Heb hem maar naar een ex makelaar (vriend) gebracht.

Voor de financiering staat een kleine 4 weken. Die wil ik iig opgerekt hebben naar 6 tot 8 weken.
Over de passage waarbij we eronderuit kunnen ovbv het keuringsrapport ben ik niet tevreden, want daar staat in dat we er enkel onderuit kunnen bij onvoorziene gebreken. Dat wil ik anders hebben. En de keuringsrapport man heeft maar een krappe week ( :') ) om zijn rapport van tig pagina's te typen, want er staat in tot 5 november.
Wat wordt er verstaan onder 'onvoorziene gebreken'? Zijn dat alle gebreken die nog niet door de verkopende partij reeds aangegeven waren? Zo ja, dan biedt die clausule je toch voldoende uitweg?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:27:46 #149
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057769
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 10:10 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Waarom mail je de makelaar daarover? Volgens mij kan je daar beter je hypotheekverstrekker op aanspreken.
Omdat we dat al gedaan hebben, en die aangaf dat de banken daar erg moeilijk in zijn. En ik mail de makelaar erover, omdat toen we zijn wezen kijken naar het huis, hij aangaf dat de verkoopster 1 december 2010 eruit zou zijn. En opeens bij de koop/laatste bieding gaat het 10 april 2011 worden.

Leuk en aardig, maar ik ben niet echt van plan om die provisie te dokken.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:28:13 #150
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88057779
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 10:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat wordt er verstaan onder 'onvoorziene gebreken'? Zijn dat alle gebreken die nog niet door de verkopende partij reeds aangegeven waren? Zo ja, dan biedt die clausule je toch voldoende uitweg?
Dat wil ik dus even navragen, want daar wordt verder niet over uitgeweid.
pi_88057826
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 10:28 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat wil ik dus even navragen, want daar wordt verder niet over uitgeweid.
Das natuurlijk omdat je niet weet wát er eventueel nog naar boven zou kunnen komen. Anders was het niet onvoorzien :+

Zoals ik het lees omvat dat gewoon alles wat niet eerder is besproken en nu nog boven komt na die bouwkundige keuring? Maar het is wellicht even handig daar een bedrag aan te hangen ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')