quote:Je leesvaardigheid blijft maar niet je sterkste punt hè? Of ben je gewoon bewust compleet verkeerde meningen van jezelf op andere aan het projecteren?Op dinsdag 26 oktober 2010 13:07 schreef mlg het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat jij een van de figuren bent die Nederland nog verder omlaag wil schoppen door -wat ik hier boven al zei- onverantwoord tokkie volk te vertroetelen.
En ja, zodra de energie in prijs stijgt, is het uit met de pret en zijn wij, en komen de tijden van economische krimp.
quote:Ik heb alleen ervaring met de universiteit, maar daar was bijna 20 jaar geleden al een cultuur van niet meer willen weten dan je nodig hebt voor je puntjes. Nou heb ik niks tegen die mensen die zo'n cultuur willen, maar daar moet je de universiteit niet aan verspillen, daarvoor heeft die geen 5 eeuwen overleefd. En dat heeft natuurlijk een flinke interactie met niveau.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies... de waarde van diploma's is enorm aan inflatie onderhevig geweest. Tegenwoordig komt een HBO diploma overeen met het MBO van pakweg 15 jaar geleden. Om over het MBO maar niet te spreken
quote:Waar slaat dat nou op? Ik heb het niet enkel over die post van jou, maar in zijn geheel.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je leesvaardigheid blijft maar niet je sterkste punt hè? Of ben je gewoon bewust compleet verkeerde meningen van jezelf op andere aan het projecteren?
quote:Mijn excuses hebben jullie.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:40 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dit was zo'n goed constructief topic... Wat is er gebeurd?
quote:Dat wat er altijd gebeurt... de inhoudelijke discussie glijdt langzaam af naar een patstelling die vol zit met economische dogma's. Het topic sterft gorgelend in zijn eigen bloed zodra de eerste joker iemand verwijtend het label "links" of "rechts" toedicht.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:40 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dit was zo'n goed constructief topic... Wat is er gebeurd?
quote:Of gewoon weer ontopic. De kenniseconomie.Op dat laatste punt zijn we bijna (en is voor mij meestal het signaal om te vertrekken).
quote:Dat zal best; maar toch weet ik dat er tigvoudige verborgen kosten bijkomen:Op dinsdag 26 oktober 2010 11:33 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Buitenlandse studenten worden niet op kosten van de belastingbetaler opgeleid, die moeten namelijk vijf keer zoveel collegegeld betalen omdat de overheid niet mee betaalt aan hun studie.
quote:Immigratie betekent importeren van PROBLEMEN en het creeeren van extra (autochtone en migranten) werkelozen op de lange termijn.Dat je mordicus tegen immigratie van hoger opgeleiden bent is je goed recht, maar ga niet beweren dat dat goed is voor de kenniseconomie. Grote landen als Duitsland en de VS kunnen hun kenniseconomie al sinds jaar en dag alleen maar met immigratie (Duitsland uit Oost-Europa, de VS uit Europa en Azie) op peil houden en dan heb jij de illusie dat Nederland zonder kan.
quote:Simpel antwoord: wij laten geen IMMIGRANTEN meer toe.Kenniscentra bewegen zich in toenemende naar regio's waar je mensen vanuit de hele wereld samenbrengt en als dat in Nederland niet meer mag is het simpel: inrukken en wegwezen.
quote:Twente groeit niet hoor volgens mij, de grotere kernen blijven stabiel maar groeien minimaal, daarom heen stevige krimp. Dan doen Zwolle of Deventer het bijvoorbeeld beter, die kernen zullen nog serieus gaan groeien. Of Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:48 schreef mlg het volgende:
[..]
Alleen de randstad en Twente laten een bevolkingsgroei zien. Twente richt zich momenteel ook erg op ondernemen, is ook wel te merken.
quote:Nee echt totaal niet. We hebben juist zoveel files omdat we een steeds belangrijker rol gaan vervullen op dat vlak. Belgie en Duitsland hebben al decennia weinig gedaan aan hun infrastructuur en in Frankrijk ligt alles om de haverklap plat..Op dinsdag 26 oktober 2010 11:15 schreef mlg het volgende:
[..]
Te duur, teveel files.
Belgie, Frankrijk en Duitsland hebben ons al uit de top gestoten.
quote:Jawel, in de tubantia van zaterdag liet heel Twente een groei zien, terwijl de rest van overijssel en de rest van de provincies uitgezonderd de randstad een krimp liet zien.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Twente groeit niet hoor volgens mij, de grotere kernen blijven stabiel maar groeien minimaal, daarom heen stevige krimp. Dan doen Zwolle of Deventer het bijvoorbeeld beter, die kernen zullen nog serieus gaan groeien. Of Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld.
Zie o.a.
http://www.kei-centrum.nl(...)ngsaantal%202009.pdf
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 18:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee echt totaal niet. We hebben juist zoveel files omdat we een steeds belangrijker rol gaan vervullen op dat vlak. Belgie en Duitsland hebben al decennia weinig gedaan aan hun infrastructuur en in Frankrijk ligt alles om de haverklap plat..
quote:Nederland als de gateway naar Europa staat onder druk. Nederland heeft het meeste asfalt van Europa, de Betuwelijn en geweldige binnenvaartwegen. Maar, we worden steeds duurder en we staan steeds langer in de file naar de klant.
Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl
België, Frankrijk en Duitsland hebben Nederland als onbetwiste toplocatie uit de logistieke top gestoten. Dat is zorgelijk. De logistieke sector is goed voor 600.000 banen en levert zo’n 40 miljard euro aan economische waarde. Die sector loopt krakend vast.
Dode hoek?
Goed transport is nodig voor de groei van sectoren als bouw, tuinbouw en chemie. Als de transportkosten stijgen, dan daalt de commerciële actieradius van onze paprika’s en bouwproducten. Dit betekent direct minder export en minder banen.
Transport en logistiek horen op de politieke agenda. Ze bepalen onze economische kracht. Toch wordt er in de campagne te weinig aandacht besteed aan transport, mainports, greenports of mobiliteit. Is Nederland Distributieland morgen de grote verliezer?
Pleisters plakken
Is het onze schuld dat we vastlopen? We willen steeds minder betalen voor onze producten en eisen ruime keuze bij de Jumbo of de Mediamarkt. Daarvoor hebben we mooie logistieke concepten bedacht. Maar staan we wel stil bij de consequenties?
We verplaatsen onze productie naar China, Oost-Europese chauffeurs duwen onze jongens van de weg, het werk in magazijnen is zo dom dat we er niemand meer voor krijgen, de autowegen zitten vol en over de Betuwelijn vliegen straks de containers naar Oost-Europa waar de echte waarde wordt toegevoegd.
Het lijkt wel Nederland Pakezelland in plaats van Nederland Distributieland.
Wie kijkt niet met verwondering naar al die vrachtwagens in de file? Een op de drie vrachtwagens rijdt helemaal leeg rond. De rest is slechts halfvol. Terwijl de binnenvaart nog barst van de capaciteit. Zomaar investeren in nog meer asfalt is pleisters plakken. Het moet echt anders. We moeten slimmer omgaan met die geweldige Nederlandse infrastructuur.
Polderen?
Hoe kunnen ondernemingen er met elkaar voor zorgen dat die paprika aan klanten, nog verder weg, kunnen worden verkocht? In de tuinbouw werkt het. De tuinbouw heeft veel energie nodig, de inzet van duur personeel en zit op kostbare grond.
Toch houdt de tuinbouw door intensieve samenwerking binnen de sector zich staande als wereldspeler. Dit werkt zo lang Nederland haar logistiek kracht ook echt weet vast te houden.
Samenwerken
De toekomst begint morgen. Transport en logistiek horen op de politieke agenda van het volgende kabinet: samenwerking tussen mainports en greenports, beter benutten van alle infrastructuur en stimuleren van samenwerking in ketens.
Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Voor meer informatie Delaatstemeter.nl.
quote:Dan moet dat in een jaartje totaal zijn omgeslagen en daar geloof ik eerlijk gezegd weinig vanOp dinsdag 26 oktober 2010 18:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Jawel, in de tubantia van zaterdag liet heel Twente een groei zien, terwijl de rest van overijssel en de rest van de provincies uitgezonderd de randstad een krimp liet zien.
quote:Ben als halve geograaf dan ook erg benieuwd naar het artikel waar je naar verwijst. Is dat nog ergens te vinden?Krimp: duizenden streekgenoten minder in 2040
vrijdag 22 oktober 2010 | 22:01 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 | 09:00
Tekstgrootte
ENSCHEDE - De afname van de bevolkingsomvang en de vergrijzing waar de Achterhoek en later ook Twente mee te maken krijgen heeft op tal van terreinen gevolgen en noodzaakt tot bewustwording. De regio moet wakker worden.
De gemeente Berkelland zal over dertig jaar ruim zevenduizend inwoners minder tellen dan nu. Ook veel andere gemeenten in Twente en de Achterhoek, vooral die op het platteland, zullen de komende drie decennia door een afnemend geboortecijfer en een overschot aan mensen die de regio verlaten slinken qua omvang. De demografische ontwikkeling leidt onder meer tot verdere vergijzing, minder aanbod van leerlingen op scholen en het schrappen van voorzieningen in de kleine kernen en minder inkomsten uit grondverkoop voor gemeenten.
Lees meer over Krimp in de krant van zaterdag.
quote:Ook je artikeltje over Nederland distributieland vind ik nog niet zo sterk eerlijk gezegd
quote:Twente ligt heel gunstig als Hamburg, Praag en Warschau en Berlijn belangrijker worden, en dat is ook heden zo; De Technische Universiteit Twente zal misschien ook wel een grotere rol hebben gekregen.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Jawel, in de tubantia van zaterdag liet heel Twente een groei zien, terwijl de rest van overijssel en de rest van de provincies uitgezonderd de randstad een krimp liet zien.
Maar buiten dat zie ik het ook aan het aantal bedrijven wat erbij komt. Had het hier laatst nog met iemand van de kamer van koophandel over.
quote:Dan ligt pakweg Groningen ook heel gunstig. Er zijn dus nogal wat kapers op de kust voor de mooie plekjesOp dinsdag 26 oktober 2010 19:09 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Twente ligt heel gunstig als Hamburg, Praag en Warschau en Berlijn belangrijker worden, en dat is ook heden zo; De Technische Universiteit Twente zal misschien ook wel een grotere rol hebben gekregen.
quote:Joh, ik zal kijken of ik de krant van zaterdag nog heb en ik zal het voor je scannen. Hoewel ik vind dat je mij gewoon moet geloven als ik zeg dat het erin stond.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook je artikeltje over Nederland distributieland vind ik nog niet zo sterk eerlijk gezegd.
quote:Hoezo niet sterk? Ik schat hem betrouwbaarder in dan jou.Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Voor meer informatie Delaatstemeter.nl.
quote:Wat is er dan zo gunstig aan de ligging van Twente? Alsof mensen zitten met die honderd kilometer meer of minder bij dergelijke afstanden. Dan vlieg je meestal gewoon.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:09 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Twente ligt heel gunstig als Hamburg, Praag en Warschau en Berlijn belangrijker worden, en dat is ook heden zo; De Technische Universiteit Twente zal misschien ook wel een grotere rol hebben gekregen.
quote:IGunstig m.b.t. de transportsnelheid van Rotterdam naar Midden-Europa m.n. Berlijn.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:37 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Wat is er dan zo gunstig aan de ligging van Twente? Alsof mensen zitten met die honderd kilometer meer of minder bij dergelijke afstanden. Dan vlieg je meestal gewoon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |