IDDquote:Op zondag 24 april 2011 23:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
![]()
ik vind eigenlijk alles van attenborough de moeite waard.
Goed ideequote:Op maandag 25 april 2011 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
IDD
Zit er aan te kijken alles van hem op BluRay aan te schaffen
quote:Op maandag 2 mei 2011 15:16 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Woensdag (04-05-2011)
RTL 7 (19:00 tot 19:58, vervolg om 23:25 tot 00:25): The Great Escape: The Reckoning
Het verhaal van de beroemde ontsnappingspoging van 78 geallieerde piloten in de Tweede Wereldoorlog, en de daaropvolgende represailles. In maart 1944 ontsnapten 76 geallieerde piloten uit Stalag Luft III, een gevangenenkamp in centraal Duitsland. Hun verhaal werd beroemd door de film The Great Escape (1963), met Steve McQueen en Richard Attenborough. Maar het dramatische vervolg van hun ontsnapping is veel minder bekend: 73 van de 76 piloten werden weer opgepakt en 50 van hen werden op bevel van een wraakzuchtige Hitler door de Gestapo vermoord.
Nat Geo (20:00): Nazi scrapbooks: The Auschwitz Albums
Bekijk foto's uit het album van een SS-officier in Auschwitz, die aan het Holocaust-museum in de Verenigde Staten werden geschonken.
Ned 2 (20:40): Kamp, Westerbork, de film
De Duits-Joodse kampgevangene Rudolf Breslauer maakte de film in opdracht van kampcommandant Gemmeker. De filmbeelden van Breslauer vormen de rode draad van het programma. De film zou een totaalbeeld van het dagelijks leven in Westerbork moeten geven. Een eindmontage werd nooit gemaakt, maar veel ruw materiaal is bewaard gebleven. Teksten uit het ooggetuigenverslag In Depot van journalist Philip Mechanicus plaatsen de beelden van het modelkamp Westerbork in perspectief. Rob Trip praat met Ursula Moses-Breslauer, de dochter van de filmmaker die zich tegenwoordig Chanita noemt. Zij vertelt over het leven voor, tijdens en na Westerbork. Chanita overleefde als enige van haar familie de oorlog. Verder sprak Rob Trip met de directeur van het herinneringscentrum Kamp Westerbork, Dirk Mulder en met Westerbork-overlevende Henny Dormits, die ook op de filmbeelden van Breslauer te zien is
Discovery (21:00): Surviving D-Day
Documentaire over een van de belangrijkste keerpunten in de geschiedenis. Volg het boeiende verhaal van de moedige soldaten die hun leven gaven voor de bevrijding van West-Europa.
Nat Geo (21:00): Sinking Hitlers Supership
De Wilhelm Gustloff werd in 1945 door een Russische onderzeeër getorpedeerd, wat aan meer dan 9.000 Duitse vluchtelingen het leven kostte
Nat Geo (22:00): Nazi Hunters: Mengele
In 1985 slaagden de Israëli's er eindelijk in de kamparts van Auschwitz, Joseph Mengele, in Zuid-Amerika op te sporen. Maar was het echt Mengele?
Ned 2 (23:35): Import: Pizza in Auschwitz
Dani Hanoch (74) overleefde verschillende concentratiekampen. Zonder zijn gevoel voor humor te verliezen bezoekt hij met zijn kinderen de plekken van toen.
Lucky you, Ziggo is van plan om BBC 2 weg te halenquote:Op donderdag 5 mei 2011 20:47 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb Digitenne en daar zit geen BBC 1 en BBC 2 bij. En dat is jammer, aangezien zij best vaak interessante docu's uitzenden.
Echter kreeg ik van de klantenservice een mail dat zij hun zenderpakket per 1 juni uitbreiden met o.a. BBC 1 en 2
Een van de slimmeren zaken die men deed tegen de V2 was de Duitser te voorzien van desinformatie. De locaties van de inslagen werden door dubbelagenten (oa agent Zigzag) verschoven doorgegeven, daardoor leken de inslagen gemiddeld teveel naar het noordwesten plaats te vinden en door de koerscorrecties van de Duitsers verschoven de daadwerkelijke inslagen zich naar het zuid oosten van london.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 09:46 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
BBC 2 (22:00 – 23:00): WWII: Operation Crossbow
De heldhaftige verhalen uit WO II zijn alom bekend, maar ook Operatie Crossbow mag aan dat lijstje toegevoegd worden. Tijdens deze Brits-Amerikaanse aanval gebruikten de bondgenoten 3D-foto's om de superwapens van de nazi's te elimineren alvoor ze Engeland konden verwoesten. In deze documentaire komen de Spitfire-piloten die de bewuste foto's namen, en degenen die erin slaagden om de foto's te ontcijferen, weer samen.
Gezien gisteren. Was erg mooi idd.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:09 schreef No-P het volgende:
Voor de natuurliefhebber tip ik Wild Russia.
Fantastische rauwe natuur.
quote:Ray verenigt wit en zwart
Het leven van Ray Charles Robinson wordt gedomineerd door vrouwen, geld en drugs. Door drugs vliegt hij zelfs een tijdje de bak in. Desondanks groeit de blinde Amerikaanse zanger uit tot één van de grootste artiesten in de popgeschiedenis. Met zijn stem en charme weet hij twee rivaliserende volken bij elkaar te brengen.
Wit en zwart
Ray Charles brengt met zijn vernieuwende bluesmuziek het strijdende wit en zwart onder één dak, een bijzondere prestatie voor de roerige jaren ’50 en ‘60. Aan de hand van interviews, historische opnames en concertfragmenten schetst Het uur van de wolf een beeld van Charles zelfbewustzijn van de zwarte bevolking. Ook is er aandacht voor de bijdrage die de grensoverschrijdende artiest heeft geleverd aan de ontwikkeling van blanke muzikanten.
Jamie Foxx
Ray Charles Robinson overleed in 2004 op 73-jarige leeftijd, ten gevolge van leverkanker. Over het bewogen leven van de bluesmuzikant is een film gemaakt, genaamd Ray, met Jamie Foxx in de hoofdrol.
Op zaterdag 14 mei 2011 09:46 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Gezien! Was interessant.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Zaterdag (21-05-2011)
Zondag (22-05-2011)
Ned 2 (18:45 – 19:40): Focus
Mede dankzij onze kookunst zijn wij mensen met grote hersenen en kleine magen geworden. Waar leidt die ontwsikkeling toe? Worden we echt steeds dikker?
Jeej! Is dit de eerste aflevering? Die heb ik vorig jaar namelijk gemist.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Donderdag (26-05-2011)
Canvas (20:40 – 21:30): Beagle, in het kielzog van darwin
We maken kennis met het schip en de belangrijkste opvarenden: Sarah Darwin (achterachterkleindochter van Charles Darwin en bioloog), Dirk Draulans (bioloog en Darwin-kenner) en Lex Runderkamp (journalist, gastheer en verteller van de reeks). Voor ze vertrekken, gaan Sarah en Dirk in Groot-Brittannië op zoek naar Darwins motieven voor zijn wereldreis, bijna 180 jaar geleden. Op de klipper Stad Amsterdam wordt ondertussen hard gewerkt om het schip helemaal op punt te stellen voor zijn wetenschappelijke missie, de televisie-uitzendingen en de interactieve internetverbindingen.
quote:TV-uitzendingen Lichtpunt – zondag 12 juni 2011
Om 9u00 op één - herhaling omstreeks 23u op Canvas
DOCUMENTAIRE: OP ZOEK NAAR GELUK (A la poursuite du bonheur)
Gelukkig zijn, dat wil iedereen. Maar hoe doe je dat ?
Talloze tijdschriften, beurzen, boeken met handleidingen willen ons de weg wijzen naar het geluk.
In de Franse documentaire “A la poursuite du bonheur “ gaan Sylvain Bergère & Stéphane Osmont over de hele wereld op zoek naar mensen die hun kunnen uitleggen wat geluk is en hoe je het kan vinden.
Ze belanden bij psychologen, neuropsychiaters, neurobiologen, sociologen, schrijvers,… die elk hun idee geven over ‘gelukkig zijn’.
Een boeiende documentaire over een actueel onderwerp.
Productie : no one / C+ / RTBF / BETV / Lichtpunt / YLE
Na de documentaire sluiten we af met een kort item over Prof. dr. Etienne Vermeersch, die op 21 juni e.k. de Prijs Vrijzinnig Humanisme 2011 ontvangt.
Zie ook http://www.h-vv.be/Prijs-Vrijzinnig-Humanisme-2011
Is prima, ik zal zorgen dat ze in het overzicht terechtkomen, en mocht ik het vergeten, gewoon even vragen en ik zal even edittenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:21 schreef djdg het volgende:
@ExpirimentalFrentalMental
Ik had het al eens eerder gezegd, maar de docu's van Lichtpunt worden niet goed vermeld in de programmeringen. Ik krijg persberichten van de programmamakers. Als ik die nou voortaan hier post, zorg jij dan dat ze in jouw overzicht terechtkomen? Enige nadeel is wel dat de aankondigingen ver van tevoren worden verstuurd, waardoor, als ik ze hier post jij ze misschien tegen die tijd vergeet bij te voegen.
[..]
Dit is de eerste aflevering jaquote:Op zondag 22 mei 2011 20:26 schreef Sodium het volgende:
[..]
Gezien! Was interessant.
[..]
Jeej! Is dit de eerste aflevering? Die heb ik vorig jaar namelijk gemist.
Dat weet ik nog niet. In mijn gids staan die zenders niet dus dat moet ik dan ook gaan opzoeken op internet, bovendien hebben de meeste mensen die zenders niet. Zal eens kijken of het gaat lukkenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:28 schreef Hansjoh het volgende:
Dit is wel erg handig!![]()
Ooit nog van plan om ook speciale HD zenders (Discovery HD, NGC HD & History HD bijvoorbeeld (hebben een andere programmering en docu's)) er bij te doen? Via online tv-gids is het moeilijk om interessante docu's te vinden..
Deze moet ik zien.quote:Ned 2 (19:10 – 20:25): In Europa: afl. 1942 – Duitsland
Vanachter de tekentafels van de ovenbouwers van de firma Topf und Söhne konden de ingenieurs uit het raam de schoorstenen van Buchenwald zien walmen. De rook kwam uit de door hen ontworpen ovens. Ook in Auschwitz en Bergen-Belsen werden de lichamen verbrand in de allernieuwste ovens van Topf und Söhne. Superzuinige verbrandingsinstallaties, die 24 uur per dag doordraaiden op het lichaamsvet van de lijken zelf. Was je fout als je voor Topf werkte? Had je moeten weigeren de ovens in Auschwitz te onderhouden? En sprak je over wat je in die kampen zag ’s avonds thuis, aan tafel?
You're welcomequote:
Die ga ik (als ik tijd heb) kijken. Helaas weer een versterking van het vooroordeel over de 'rednecks' daar.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:58 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dinsdag (21-06-2011)
Canvas (22:05 – 23:05): Louis Theroux: afl. African Hunting Holiday
Louis Theroux richt zijn pijlen deze keer op de 'big business' van de 'big game hunters'. Een jachtsafari in Afrika is voor vele rijke Amerikanen het ultieme luxeavontuur. Wie er een flinke smak geld voor over heeft, kan zich in Afrika volop uitleven in een schietkraam vol groot wild. Leeuwen, luipaarden, olifanten, buffels, nijlpaarden en zelfs neushoorns: alles kan, al hangt er wel een prijskaartje aan vast. Voorstanders zeggen dat de jacht een noodzakelijk onderdeel is van een globaal natuurbeheer. Tegenstanders noemen het een barbaars snobisme. Louis Theroux zoekt het uit en volgt het spoor van enkele 'great white hunters', zoals daar zijn.
quote:Up Close: James Brown
James Brown is één van de meest invloedrijke artiesten van de twintigste eeuw. Afkomstig uit een zwart en extreem arm milieu, ontwikkelde hij zich tot dé belangrijkste vernieuwer in de funkmuziek van de jaren zestig. Browns muziek wordt gekarakteriseerd door opzwepende complexe ritmes en vurige, staccato zang, op het podium begeleid door Browns virtuoze dans.
Dit klopt niet. Life of Mammals is een andere serie. Ik heb niet uit kunnen vogelen welke je wel bedoelde.quote:Op maandag 27 juni 2011 08:30 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Animal Planet (20:05): Life of Mammals: afl. Food for Thought
Een fascinerende blik in het verborgen leven van de huiskat. Deze nieuwe docusoap volgt de kat tijdens al zijn avonturen en dagelijkse beslommeringen
Heb zoiets van nabij meegemaakt in een ander oostblokland, heel herkenbaar.quote:Op maandag 27 juni 2011 08:30 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ned 2 (19:10 – 19:55): In Europa: afl. 1948 – Tsjechië
In 1948 werd het glasfabriekje van Jirzi Horak’s vader door de communisten onteigend. Na de val van de Muur in 1991 krijgt hij de fabriek terug. Maar hij krijgt niet alles terug. De huizen die erbij hoorden zijn voor een habbekrats opgekocht door partijkopstukken. De turbine midden op het terrein is vergeven aan een amateur-uitvinder, die dreigt zich met een hooivork toegang te verschaffen.
Jirzi begint een hopeloze strijd in het dorp om de fabriek weer op te starten. Maar het dorp is op zijn hoede. De communisten van toen zitten weer gewoon vooraan in de kerk. Niemand wil nog aan de vernedering van 40 jaar communisme herinnerd worden. Hoogstens die ene partijvoorman, die – nog altijd op dicteersnelheid – roept dat hij zich nergens voor hoeft te schamen.
Cats of Claw Hill. Als de beschrijving wel klopt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef rhaelak het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Life of Mammals is een andere serie. Ik heb niet uit kunnen vogelen welke je wel bedoelde.
Goed gezienquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef rhaelak het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Life of Mammals is een andere serie. Ik heb niet uit kunnen vogelen welke je wel bedoelde.
Dinsdagavond 22:45 - 23:45 uur op Nederland 2.quote:AVRO Close up: Het geheime wapen van Washington, Hollywood
Filmkrakers dankzij het leger
Een spectaculaire oorlogsfilm kun je wel aan de mensen in Hollywood overlaten. Denk aan Saving Private Ryan, Pearl Harbor en Apocalypse Now. Aan groot materieel is in deze krakers geen gebrek. Tanks razen over het scherm, helikopters vliegen rakelings langs je oren.
Propaganda
Het maken van deze films is een lastig karwei zonder de hulp van het leger en de overheid. Het is namelijk wel handig als je tank A en vliegtuig B gewoon kunt lenen van de staat. Het Amerikaanse ministerie van Defensie is gelukkig de beroerdste niet, zo blijkt dinsdag uit Close Up. Het Pentagon leent graag een tankje of twee uit. In ruil voor propaganda, dat dan weer wel. Filmmakers zitten daar helemaal niet mee.
Scènes geschrapt
Het leger sponsorde bijvoorbeeld films als Top Gun en Pearl Harbor. Producent Jerry Bruckheimer schrapte in Black Hawk Down zelfs een aantal pittige scènes om een paar gevechtshelikopters te mogen lenen. Close Up legt deze week de hechte relatie tussen het Pentagon en Hollywood bloot.
quote:
quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:56 schreef psaexorp het volgende:
Hey experimental, dankje voor de handige lijstjes
Helaas kan ik ze niet meer allemaal kijken want ik heb geen BBC 2 meerquote:
En ervoor de film Bobby over z'n broer Robert 'Bobby' Kennedy. Dat wordt een avondje Canvas!quote:Op zondag 24 juli 2011 14:05 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Canvas (22:45 – 00:25): Lost JFK tapes – The Assasination
Op vrijdag 22 november 1963 werd de Amerikaanse president John F. Kennedy doodgeschoten terwijl hij met zijn echtgenote in een open wagen meereed in een presidentiële optocht in Dallas, Texas. De wereld was geschokt door de moord op de jonge en populaire president. De beelden van de moord zijn ontelbare keren uitgezonden en verwerkt in allerlei documentaires. Maar bijna 45 jaar lang lagen vele uren beeld- en audiomateriaal (nieuwsbeelden en privéfilms) verborgen in Dallas, eerst in de gebouwen van een plaatselijke nieuwszender en later in de kelder van een museum gewijd aan de moord op JFK. Deze documentaire maakt voor het eerst in bijna een halve eeuw volop gebruik van deze beelden. Met moderne digitale technieken worden ze zorgvuldig onderzocht en zo komen nieuwe elementen aan het licht.
* Iemand91 herinnert zich dat hij nog een boek hierover moet/wil kopen.quote:De film Bobby gaat terug naar de nacht waarin de populaire senator Robert F. Kennedy werd vermoord in het Ambassador hotel in Los Angelos in 1968. De film volgt 22 mensen uit allerlei verschillende milieus, die zich om uiteenlopende redenen in het hotel bevinden. Ze hebben met elkaar gemeen getuige te zijn van de aankomst van Bobby Kennedy op de avond van de verkiezingen. Deze historische nacht wordt tegen de achtergrond van culturele kwesties geplaatst die de Verenigde Staten op dat moment in hun greep houden waaronder racisme, de Vietnam oorlog en klassenverschillen....
Deze heb ik gisteravond zitten kijken. Was best interessant om te zien.quote:BBC 1 (00:35 – 01:40): Richard Hammond’s Journey to the Bottom of the Ocean
Richard Hammond concludes his exploration of the world below. He uses a 3D simulation to reveal what the Earth would be like if the oceans were drained, exposing the longest mountain ranges, the tallest volcanos and the deepest canyons on the planet. He also goes diving in Iceland at a point where the North American and Eurasian tectonic plates lie only three metres apart, and encounters bioluminescent creatures in the depths of Monterey Bay Canyon in California. Director: Nick Shoolingin-Jordan, Mike Slee.
Nu op Canvas.quote:Stephen Fry in America
waarin Stephen Fry in een Londense taxi Amerika doorkruist.
Fry begint zijn reis in New England, de bakermat van de natie in het noordoosten. Vanuit hier trekt hij verder zuidwaarts naar Washington en tenslotte naar Gettysburg in Pennsylvania.
idd, erg leuke serie was dat.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 21:20 schreef Iemand91 het volgende:
Ik weet niet of dit docu genoeg is, maar wel sort of:
[..]
Nu op Canvas.
Is dat een goed programma?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 21:20 schreef Iemand91 het volgende:
Ik weet niet of dit docu genoeg is, maar wel sort of:
[..]
Nu op Canvas.
Is een mooi portret van de vs en haar inwoners, een ander beeld dan wat je normaal krijgt.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Is dat een goed programma?
Dat is nlk ook vorige week en die week ervoor op BBC geweest, maar dat was onderverdeeld bij Comedy, daarom heb ik het niet in de gids gezet.
Ah ik zie nu ook dat ik me heb vergist. Het programma dat op de BBC was heette:quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is een mooi portret van de vs en haar inwoners, een ander beeld dan wat je normaal krijgt.
Zou het eerder een reisprogramma noemen dan docu.
quote:Classic albums
Documentaireserie
over legendarische platen die worden beschouwd als mijlpalen in de popgeschiedenis.
Cream wordt beschouwd als de eerste 'super group' van de popmuziek. Met gitarist Eric Clapton, zanger en bassist Jack Bruce en drummer Ginger Baker vormde Cream een voorbeeld voor andere rockgroepen in de jaren '70. Tot de dag van vandaag blijft de muziek van Cream een grote inspiratiebron voor andere muzikanten.
Echt een aanrader dit. Het gaf stof tot nadenken. Vooral die theorieën waarom wij onze vacht eigenlijk zijn verloren.quote:Canvas (22:20 – 23:15): What’s the Problem with Nudity?
Documentaire van Paul King waarin de soms vreemde relatie van de mens met zijn eigen lichaam aan de hand van een merkwaardig exp
Tegelijk zoekt de documentaire uit waarom de mens zijn vacht verloren heeft en wat dat verlies psychisch heeft teweeggebracht. Voor het experiment kleden tien vrijwilligers zich uit in een peepshowcabine. Ze weten dat van achter een doorkijkspiegel een rij anonieme ogen hen bekijkt. Maar het is afwachten wie zich het ongemakkelijkst zal voelen: zij die bekeken worden of degenen die toekijken? Verschillende theorieën proberen een antwoord te geven op de vraag waarom de mens zijn vacht heeft verloren.
quote:TV-uitzendingen – zondag 4 september 2011
Op één omstreeks 10u
Op Canvas omstreeks 23u50 (herhaling)
Documentaire “Smakelijk eten! “
Hoe voedsel de wereld verandert…
Wat eten we vandaag? Ons voedsel is allang niet meer seizoensgebonden.
We eten steeds gevarieerder, de wereld op ons bord.
Maar welke weg heeft dat voedsel afgelegd? Door welke handen is het gegaan? Wie heeft eraan verdiend? Wat is de echte prijs van ons voedsel?
In de documentaire ‘Smakelijk eten!’ bereidt regisseur Walther Grotenhuis samen met een chef een maaltijd van garnalen, soja- en sperzieboontjes en varkensvlees. Hij gaat op zoek naar de oorsprong van zijn ingrediënten.
Regenwouden in Brazilië worden omgekapt voor de aanleg van sojavelden. Kweekvijvers in de Filippijnen beïnvloeden de natuur en zijn een ramp voor de lokale vissers. Het irrigatiesysteem van de sperzieboontjes uit Kenia zorgt voor waterschaarste in de regio.
Kunnen we nog in eer en geweten genieten van ons eten?
Smakelijk eten! Of hoe voedsel de wereld verandert …
Productie van Kleine Beer Films & Associate Directors
In coproductie met IKON televisie en Lichtpunt
Zie ook de website http://www.lichtpunt.be
quote:Zomergastenfilm: Los Angeles
die de psychologie, de architectuur en esthetiek van de Amerikaanse stad Los Angeles onderzoekt. Het onthult een stadsgezicht van Los Angeles door de complexe architectuur, maar vooral ook door haar cruciale rol als centrum van de filmproductie. Los Angeles beleeft haar meest hectische week, namelijk die voorafgaand aan de uitreiking van Oscars. Een opeenvolging van beelden en filmische situaties variërend van repetities en de productie van de Academy Awards, Brad Pitt op de set van Mr. and Mrs. Smith, het legendarische Bonaventure Hotel, Pat Kingsley op het werk, IM Pei's Creative Artist's Agency, Mulholland Drive en de Vanity Fair party. Los Angeles als een complex metropool met vele lagen. Morris maakt gebruik van verschillende soorten cinematografie en balanceert tussen documentaire en fictie.
uiteraard zijn we bekend met TEDquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 00:49 schreef Lumberbob het volgende:
kijk dan hier ook es. http://www.TED.com & http://documentaryheaven.com/ zo zijn er nog veel meer. Vooral Ted staan veel goeie dingen op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |