quote:Maar zonder duidelijke aanwijzingen van aliens ga je toch niet onderzoeken wat voor taal ze spreken?Op maandag 25 oktober 2010 21:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je zoiets niet bij voorbaat uitsluiten, alleen maar omdat het niet in je tegenwoordige wereldbeeld past.
Je mag het uiteraard wel onderzoeken, en kijken of je een bevredigender verklaring voor de getuigenissen vindt, maar zelfs al zou die er zijn dan is het nog mogelijk dat de berichten, of in ieder geval sommige ervan een andere oorzaak hebben dan de zogenaamd aannemelijkere.
quote:Dat dus.Op maandag 25 oktober 2010 21:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar zonder duidelijke aanwijzingen van aliens ga je toch niet onderzoeken wat voor taal ze spreken?
quote:Onze kennis kan nog steeds veranderen, net zoals dat toen kon. Verklaar je hier de bolvorm van de aarde tot een absolute en onbetwisbare waarheid?Op maandag 25 oktober 2010 21:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
4000 jaar was de vorm van de aarde een generalisatie van de lokale kennis. Tegenwoordig is de vorm bekend. Tenzij de vorm feitelijk verandert, blijft dit het geval. Er is geen ruimte meer voor een andere opinie.
quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorm_van_de_aardeDe geoïde is de vorm van een hypothetische zeespiegel die de hele Aarde omvat. De hoogte van de zeespiegel wordt bepaald door het zwaartekrachtsveld van de Aarde. Dit lichaam wordt de geoïde genoemd en wijkt af van zowel een ideale bolvorm als een ellipsoïde. De geoïde is wiskundig niet eenvoudig uit te beschrijven. Bij een benadering met een nauwkeurigheid van 2 tot 4 km zijn al meer dan 1000 variabelen nodig. Voor een nauwkeurigheid van 1 km zijn nog tienmaal zoveel variabelen nodig, waarmee de rekentijd honderd maal groter wordt. Daarom gebruikt men meestal bol- of ellipsoïdevormige lichamen die de geoïde zo goed mogelijk benaderen.
quote:Met alle respect maar hier heb ik grote moeite om je inhoudelijk te begrijpen. Ik hou het erop dat het geheel aan mezelf ligt. De onduidelijk zit 'm erin dat ik uit jouw reactie niet kan opmaken wat dit nu precies te maken heeft met de absolute verklaringskracht van het natuurkundige model. Hoe kun je aan de hand van de natuurkunde als wetenschap kunnen verklaren waarom wij Bach mooi vinden en kunnen voorspellen met wie wij morgen oorlog voeren? Let wel, aangehaalde voorbeelden zijn of kunnen deel zijn van de werkelijkheid.Op maandag 25 oktober 2010 19:06 schreef deelnemer het volgende:
De natuurkundige mechanica is op iedere plaats en op elk moment geldig. De specifieke situatie wordt met behulp van randvoorwaarden en instelbare parameters gespecificeerd / verdisconteerd. De theorie biedt dus een sjabloon voor de werkelijkheid, een logische vorm, die het contingente terugdringt tot een duidelijk omschreven verzameling van instelbare parameters en lopende variabelen. Dit leidt tot een heldere scheiding tussen de specifieke concrete inhoud (een gegeven contingent perspectief) en de algemene logische vorm (het logische integratie punt van alle perspectieven). Dat is een manier om grip te krijgen op de contingentie. Zoeken naar dieper liggende structuren of principes, waarop iedere gegeven situatie kan worden teruggevoerd en waarmee het verdere verloop kan worden voorspeld.
Het idee van een objectieve werkelijkheid is een noodzakelijke voorwaarde om verschillende deelnemersperspectieven op een consistente wijze te kunnen integreren tot één gemeenschappelijke waarheid. Het betekent dat een feit, of waar is voor alle deelnemers, of onwaar is voor alle deelnemers, want feiten zijn objectieve gebeurtenissen in de wereld. Op grond van de feiten, zijn alle perspectieven logisch te integreren tot een consistente eenheid, zolang als de feiten zelf een sluitend en samenhangend geheel vormen. Dat laatste is gegarandeerd, als de onderliggende werkelijkheid achter alle perspectieven, niet met zichzelf in tegenspraak is. Zo kunnen verschillende deelnemersperspectieven samengaan met het idee van één objectieve werkelijkheid. Deze waarheid overstijgt het perspectief van iedere individuele deelnemer en is daarom onvermijdelijk een metafysische abstractie.
quote:Ik zou met Kant in de hand willen stellen dat we niet kunnen weten hoe de wereld is.Op maandag 25 oktober 2010 19:06 schreef deelnemer het volgende:
Dat de wereld (die zelf wel bestaat) een logische structuur heeft.
quote:De grap is nu dat het idee van een platte aarde eigenlijk nauwelijks aanhangers had. Ook niet gedurende de Middeleeuwen.Op maandag 25 oktober 2010 19:06 schreef deelnemer het volgende:
Als ik had geleefd toen men nog dacht dat de aarde de vorm van een platte schijf heeft, dan had ik waarschijnlijk vragen gehad over de randen en waarom de aarde niet naar beneden valt. De bol hypothese zou ik waarschijnlijk meer bevredigend hebben gevonden. Zelf als ik daar (pragmatisch gezien) geen enkel gebruikt van zou kunnen maken.
quote:Je zou het nog sterker kunnen stellen:Op maandag 25 oktober 2010 19:06 schreef deelnemer het volgende:
Een steen valt in de zwaartekrachtstheorie van Newton op dezelfde manier als in de algemene relativiteitstheorie van Einstein.
quote:Ik roep het al jaren; God is een zwarte blowende lesbische anarchiste.Op maandag 25 oktober 2010 21:33 schreef RolloGreb het volgende:
Wispelturig en grillig in al haar uitingsvormen mag het ook niet bevreemden dat de waarheid een vrouw is.
quote:Juist, alle Goden zijn zwart, lesbisch, anarchistisch en verslaafd.Op maandag 25 oktober 2010 21:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik roep het al jaren; God is een zwarte blowende lesbische anarchiste.
quote:Voorlopig hebben we nog helemaal geen goden gevonden.Op maandag 25 oktober 2010 22:12 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Juist, alle Goden zijn zwart, lesbisch, anarchistisch en verslaafd.
En vooruit; ook nog met een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Totdat we uiteindelijk een witte vinden natuurlijk...
quote:Het idee is simpel. Stel je een bouwstenenmodel voor. De bouwstenen vormen bouwsels (een nieuwe laag van organisatie). De bouwsels zijn weer de bouwstenen voor hogere orde bouwsels (een volgende laag van organisatie).Op maandag 25 oktober 2010 21:33 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Met alle respect maar hier heb ik grote moeite om je inhoudelijk te begrijpen. Dit ik hou het er op dat het geheel aan mezelf ligt. De onduidelijk zit 'm erin dat ik uit jouw reactie niet kan opmaken wat dit nu precies te maken heeft met de absolute verklaringskracht van het natuurkundige model. Hoe kun je aan de hand van de natuurkunde als wetenschap kunnen verklaren waarom wij Bach mooi vinden en kunnen voorspellen met wie wij morgen oorlog voeren? Let wel, aangehaalde voorbeelden zijn of kunnen deel zijn van de werkelijkheid.
Het bevreemd mij nog meer wanneer ik jou eerder heb horen vertellen dat er een duidelijk en onmiskenbaar onderscheid bestaat tussen de mens- en de natuurwetenschappen. De eerste het menselijk gedrag de werkelijkheid ontzeggen is mij toch echt (en ik neem aan jou ook) een brug te ver.
quote:De kaart is statisch en het landschap is dynamisch. De structuur van de kaart is juist, maar een moment opname. De dynamische structuur die wij zien, ontgaat de eilandbewoners voorals nog. Maar de kaart zal hun helpen inzien dat het eiland verandert.Ik zou met Kant in de hand willen stellen dat we niet kunnen weten hoe de wereld is.
De metafoor van de landkaart is misschien verhelderend. Stel je de werkelijkheid eens voor als een eiland in een onmetelijke oceaan. Op dat eiland wonen wezens die in hun vroegtijdagen uit de holen komen gekropen. Met een sterke aandrang tot nieuwsgierigheid gaan zij over tot onderzoek van hun leefomgeving. Al snel komen ze er achter dat ze op een land wonen dat omringd is met water. Slimme bewoners maken een kaart van het eiland. De kaart zelf kent een zekere logische structuur dmv. meridianen, kleuren, belijningen, noord-aanduiding, etc. Kijkend naar de kaart ontwaren de andere bewoners ook deze structuur. Des te meer zelfs wanneer ze de kaart heel effectief blijken te kunnen gebruiken om de weg snel te kunnen vinden. De kaart 'werkt' (pragmatisch) heel logisch voor deze wezens.
Voor ons als toeschouwers van dit schouwspel is het begrijpelijk dat deze wezens een zekere structuur onderkennen in hun leefomgeving. Maar tevens zien wij mensen van buitenaf (of bovenaf) dat het eiland zelf in al zijn gelede grilligheid en onder invloed van sterke getijdenwerking en weer en wind en aardbevingen en vulkanen in het geheel geen eigen logische structuur heeft. Laatstgenoemde bestaat enkel op de kaart van het eiland in zoverre de wezens deze kunnen lezen!
quote:Hij gaat er zeker aan vooraf. De steen valt niet omdat de theorie dat voorschrijft. De theorie beschrijft een patroon in de wereld.Je zou het nog sterker kunnen stellen:
Een steen valt ongeacht het bestaan van welke theorie dan ook.
En daar zit nu de onoverbrugbare kloof tussen de werkelijkheid die we kunnen ervaren en de uitspraken die mogelijk zijn over die werkelijkheid. Laatstgenoemden kunnen waar of onwaar, juist of onjuist zijn. Eerstgenoemde is er simpelweg en gaat vooraf aan elke talige duiding.
quote:Beide zijn bevredigend.Wispelturig en grillig in al haar uitingsvormen mag het ook niet bevreemden dat de waarheid een vrouw is.
quote:Hmmm, voor zover ik weet heb ik nooit een probleem gehad met het atoommodel van Democritus.Op maandag 25 oktober 2010 22:36 schreef deelnemer het volgende:
(...)
Volgens mij had Aristoteles het zelfde probleem als jij met de atoommodel van Democritus. Hoe kun je het leven begrijpen met een bak atomen? uit de hedendaagse natuurwetenschappen blijkt dat je er heel veel mee kunt verklaren, maar ook dat het complex is.
quote:Dat is allemaal juist maar laat wel onverlet dat de structuur enkel bestaat op de kaart en niet in het landschap zelf. Het is een logische structuur die we aanbrengen of maken.Op maandag 25 oktober 2010 22:36 schreef deelnemer het volgende:
De kaart is statisch en het landschap is dynamisch. De structuur van de kaart is juist, maar een moment opname. De dynamische structuur die wij zien, ontgaat de eilandbewoners voorals nog. Maar de kaart zal hun helpen inzien dat het eiland veranderd.
quote:Een waarheid met twee gezichten?
quote:Je gaat toch voorbij aan het argument (dat de ontwikkelingen van de verschillende niveau's van organisatie met elkaar moeten corresponderen). MI zou de filosofie niet moeten stellen dat het allemaal verschillende incommensurabel taalspelen zijn. De filosofie zou de conceptuele conflicten tussen de verschillende taalspelen moeten onderzoeken.Op maandag 25 oktober 2010 22:58 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Hmmm, voor zover ik weet heb ik nooit een probleem gehad met het atoommodel van Democritus.
Het punt dat ik wil maken is een andere. Het is dan ook werkelijk te kort door de bocht om te stellen dat -om maar een voorbeeld te geven- zoiets als de Franse Revolutie met behulp van de natuurwetenschappen geduid zou kunnen worden. Wanneer dat iemand zijn standpunt is dan ontgaat die persoon iets heel wezenlijks dat aan ons historisch besef ten grondslag ligt. Ik durf dan ook zonder meer te stellen dat het zelfs een ronduit absurde stelling is. Nee, het object van onderzoek binnen de geesteswetenschappen en de daaruit afgeleide kennis verschilt wezenlijk van die van de natuurwetenschappen. En dit zeg ik overigens met alle respect voor beide methoden.
quote:De kaart beschrijft MI wel de structuur van het eiland (op een bepaald moment).Dat is allemaal juist maar laat wel onverlet dat de structuur enkel bestaat op de kaart en niet in het landschap zelf. Het is een logische structuur die we aanbrengen of maken.
quote:Ik vrees dat het met dat laatste toch echt het spreekwoordelijke appels met peren vergelijken wordt. De kennis vervat in de Herfsttij der Middeleeuwen verschilt toch echt wezenlijk van bijv. de gaswet van Boyle. Dat kan ook niet anders omdat eerstgenoemde over taal en teksten gaat en laatstgenoemde over een 'dode' fysieke werkelijkheid. De geesteswetenschappen zijn om die reden mede zelf inzet van hun onderzoeksobject. Ze werken veel met zelf-referentiële begrippen. De natuurwetenschappen kunnen dan ook nooit adequaat het typisch menselijke (bijv. het verleden) verklaren. Hoe zou zo'n verklaring er überhaupt uit kunnen zien? En welk belangrijk inzicht in het mens-zijn zou het ons kunnen opleveren?Op maandag 25 oktober 2010 23:09 schreef deelnemer het volgende:
Je gaat toch voorbij aan het argument (dat de ontwikkelingen van de verschillende niveau's van organisatie met elkaar moeten corresponderen). MI zou de filosofie niet moeten stellen dat het allemaal verschillende incommensurabel taalspelen zijn. De filosofie zou de conceptuele conflicten tussen de verschillende taalspelen moeten onderzoeken.
quote:Natuurlijk hebben alle fysieke zaken een structuur. Van gordijn tot eiland. De vraag is echter of deze ook logisch is. En in het geval van het eiland zelf (dit i.t.t. de kaart) is het dat niet.Op maandag 25 oktober 2010 23:09 schreef deelnemer het volgende:
De kaart beschrijft MI wel de structuur van het eiland (op een bepaald moment).
quote:De nadruk ligt hier ook niet op de mogelijke reconstructie van de geschiedenis, maar op de mogelijke reductie ervan. Is er een reden waarom de geschiedenis zich ontwikkeld, los van de natuurkundige mechanica? Dat de reconstructie onvoorstelbaar is, zegt weinig.Op dinsdag 26 oktober 2010 00:07 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ik vrees dat het met dat laatste toch echt het spreekwoordelijke appels met peren vergelijken wordt. De kennis vervat in de Herfsttij der Middeleeuwen verschilt toch echt wezenlijk van bijv. de gaswet van Boyle. Dat kan ook niet anders omdat eerstgenoemde over taal en teksten gaat en laatstgenoemde over een 'dode' fysieke werkelijkheid. De geesteswetenschappen zijn om die reden mede zelf inzet van hun onderzoeksobject. Ze werken veel met zelf-referentiële begrippen. De natuurwetenschappen kunnen dan ook nooit adequaat het typisch menselijke (bijv. het verleden) verklaren. Hoe zou zo'n verklaring er überhaupt uit kunnen zien? En welk belangrijk inzicht in het mens-zijn zou het ons kunnen opleveren?
Ik heb er i.i.g. geen fiducie in.
Denk hierbij trouwens ook aan de methoden-dualisme:
De natuurwetenschappen die zich richten op het algemene en de geesteswetenschappen die zich richten op het bijzondere. En ook de indeling op basis van het 'erklären' en 'verstehen' is hier zonder meer relevant en onderstreept het wezenlijke verschil in kennis die de twee verschillende methoden ons opleveren.
quote:De structuur van het eiland en de kaart hebben dezelfde meetkundige logica; beide bevatten dezelfde informatie inhoud. Dat de kaart voor bepaalde doeleinden functioneel is, brengt een instrumentele logica met zich mee. Deze instrumentele logica berust op een splitsing van de wereld in eilandbewoners, kaart en eiland, en wordt gedragen door de behoeften van de eilandbewoners.Natuurlijk hebben alle fysieke zaken een structuur. Van gordijn tot eiland. De vraag is echter of deze ook logisch is. En in het geval van het eiland zelf (dit i.t.t. de kaart) is het dat niet.
quote:Dat zijn verschillende praktische benaderingen. De aarde wordt nooit meer plat.Op maandag 25 oktober 2010 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onze kennis kan nog steeds veranderen, net zoals dat toen kon. Verklaar je hier de bolvorm van de aarde tot een absolute en onbetwisbare waarheid?
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorm_van_de_aarde
En ook die visie zal wel weer betwistbaar blijken.
quote:Maar dat het bol is hoeft niet de waarheid te zijn. Wij kennen en zien helaas in 3 dimensies en kunnen niet meer zien dan dat. Als je kijkt naar de stringtheorie, dan is het goed mogelijk dat op dezelfde plaats ook ander leven is. Voor ons niet waar te nemen maar wel aanwezig. Dit is natuurlijk los zand, maar door te zeggen dat het een bol is beperk je je tot je huidige kennis en zit je nog steeds op deelnemersperspectief te kijken.Op dinsdag 26 oktober 2010 03:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zijn verschillende praktische benaderingen. De aarde wordt nooit meer plat.
quote:En het is gebleken dat deze reductie nu juist niet realiseerbaar is. Een fenomeen als de 'Franse Revolutie' valt simpelweg niet te reduceren tot kleinere eenheden, laat staan tot een fysieke werkelijkheid. Hoe zou dat ook kunnen zonder dat er iets wezenlijks verloren gaat? De aanname van de mogelijkheid van reductie wordt zelfs nog problematischer wanneer wij ons realiseren dat er nooit zoiets als de Franse Revolutie werkelijk heeft plaatsgevonden. Althans, het begrip verwijst naar niets concreets in de werkelijkheidOp dinsdag 26 oktober 2010 00:58 schreef deelnemer het volgende:
De nadruk ligt hier ook niet op de mogelijke reconstructie van de geschiedenis, maar op de mogelijke reductie ervan. Is er een reden waarom de geschiedenis zich ontwikkeld, los van de natuurkundige mechanica? Dat de reconstructie onvoorstelbaar is, zegt weinig.
Ik denk ook dat iedere laag van organisatie beter in zijn eigen termen beschreven kan worden. Maar als deze beschrijvingen principieel niet reduceerbaar zijn, dan is dat het gevolg van nog onbegrepen fenomenen (zoals bewustzijn, beleving en keuzen).
quote:Op dit punt verschillen onze zienswijzen wezenlijk van elkaar. In mijn wereld is het de mens die een orde aanbrengt om zich effectief staande te kunnen houden in de werkelijkheid. Deze orde is niet gelegen in de wereld zelf omdat we daar nu eenmaal geen toegang toe hebben. En om terug te keren naar de problematiek van de correspondentietheorie geldt ook hier dat onze beschrijvingen van de wereld niet één op één over die wereld te leggen zijn. Het ontbreken van een derde grond verhindert ons om uit te maken of een correspondentie al dan niet geslaagd is. We kunnen de kaart dan ook niet over het eiland heen leggen om te zien of deze absoluut getrouw is. Enkel het succesvolle gebruik van de kaart geeft deze een betekenis op basis waarvan we kunnen zeggen: 'vooruit; deze kaart klopt, is juist'. Het eiland zelf heeft daarin geen betekenis.Op dinsdag 26 oktober 2010 00:58 schreef deelnemer het volgende:
De structuur van het eiland en de kaart hebben dezelfde meetkundige logica; beide bevatten dezelfde informatie inhoud. Dat de kaart voor bepaalde doeleinden functioneel is, brengt een instrumentele logica met zich mee. Deze instrumentele logica berust op een splitsing van de wereld in eilandbewoners, kaart en eiland, en wordt gedragen door de behoeften van de eilandbewoners.
quote:Ook de 'Franse Revolutie' die nooit werkelijk heeft plaatsgevonden is te reduceren, maar dan moet je de intermenselijk overdracht van ideeen, en gevoeligheid van mensen voor deze ideeen, reduceren.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
En het is gebleken dat deze reductie nu juist niet realiseerbaar is. Een fenomeen als de 'Franse Revolutie' valt simpelweg niet te reduceren tot kleinere eenheden, laat staan tot een fysieke werkelijkheid. Hoe zou dat ook kunnen zonder dat er iets wezenlijks verloren gaat? De aanname van de mogelijkheid van reductie wordt zelfs nog problematischer wanneer wij ons realiseren dat er nooit zoiets als de Franse Revolutie werkelijk heeft plaatsgevonden. Althans, het begrip verwijst naar niets concreets in de werkelijkheid
En daarenboven, je zult toch eerst de geschiedenis moeten schrijven (of ietwat naïef 'reconstrueren') om deze vervolgens, althans in jouw filosofie, te kunnen reduceren tot natuurkundige modellen. Een hachelijke zaak als je het mij vraagt. Maar goed overtuig mij door een voorbeeld van zo'n reductie te geven.
quote:Volgens mij probeer je de wereld fundamenteel te begrijpen vanuit niet fundamentele begrippen. Je moet begrippen gebruiken die gelijkelijk van toepassing zijn op het eiland, de kaart en de eilandbewoners, die de kaart maken en gebruiken.Op dit punt verschillen onze zienswijzen wezenlijk van elkaar. In mijn wereld is het de mens die een orde aanbrengt om zich effectief staande te kunnen houden in de werkelijkheid. Deze orde is niet gelegen in de wereld zelf omdat we daar nu eenmaal geen toegang toe hebben. En om terug te keren naar de problematiek van de correspondentietheorie geldt ook hier dat onze beschrijvingen van de wereld niet één op één over die wereld te leggen zijn. Het ontbreken van een derde grond verhindert ons om uit te maken of een correspondentie al dan niet geslaagd is. We kunnen de kaart dan ook niet over het eiland heen leggen om te zien of deze absoluut getrouw is. Enkel het succesvolle gebruik van de kaart geeft deze een betekenis op basis waarvan we kunnen zeggen: 'vooruit; deze kaart klopt, is juist'. Het eiland zelf heeft daarin geen betekenis.
quote:De platte aarde was net zoveel een praktische benadering. Dat wil niet zeggen dat onze huidige visie juist is. Het enige dat je kunt zeggen is dat onze huidige visie wellicht dichter bij de waarheid zit (en zelfs dat is niet onbetwistbaar waar).Op dinsdag 26 oktober 2010 03:30 schreef deelnemer het volgende:
Dat zijn verschillende praktische benaderingen. De aarde wordt nooit meer plat.
quote:Ik wil niet argumenteren dat er absolute kennis is. Zo bezien, wil het best toegeven dat niemand iets weet of ooit zal weten. Dan is niet alleen het waarheidperspectief een illusie, maar ook het deelnemersperspectief. Ook alles wat je daarvoor in de plaats zo willen stellen is een illusie. Gefeliciteerd met de eeuwige, allesomvattende onbegrijpelijkheid van alles.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
De platte aarde was net zoveel een praktische benadering. Dat wil niet zeggen dat onze huidige visie juist is. Het enige dat je kunt zeggen is dat onze huidige visie wellicht dichter bij de waarheid zit (en zelfs dat is niet onbetwistbaar waar).
Wat je zeker niet kunt zeggen is dat het de waarheid is.
quote:Vanuit een deelnemersperspectief kunnen er wel waarheden bestaan hoor. Het zijn geen absolute waarheden, maar "de aarde is plat" is, of ieg was, vanuit een bepaald deelnemersperspectief zeker waar. Evenals F=MA en de andere voorbeelden die de revu zijn gepasseerd hier.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:35 schreef deelnemer het volgende:
Ik wil niet argumenteren dat er absolute kennis is. Zo bezien, wil het best toegeven dat niemand iets weet of ooit zal weten. Dan is niet alleen het waarheidperspectief een illusie, maar ook het deelnemersperspectief. Ook alles wat je daarvoor in de plaats zo willen stellen is een illusie. Gefeliciteerd met de eeuwige, allesomvattende onbegrijpelijkheid van alles.
quote:De waarheden die bestaan in de wiskunde bestaan alleen bij gratie van de eigen axioma's, dat is op z'n best circulair bewijs. A is waar omdat A per definitie waar is.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:02 schreef Integreerbeer het volgende:
En imo bestaat absolute kennis alleen in de wiskunde. Enkel en alleen omdat alles daarbinnen bewezen kan worden vanuit de axioma's van de algebra.
Wanneer je buiten dat raamwerk treedt, heb je altijd te maken met andere opvattingen.
quote:Er valt ongetwijfeld wel een model te bedenken (leuk afstudeerproject voor een student aan de kunstacademie wellicht?) waarmee je een gebeurtenis als de Franse Revolutie kunt reduceren tot een model van synaptische signaal overdrachten tussen zenuwcellen, enzovoorts, maar ik vrees voor jouw filosofie dat van eerstgenoemde weinig betekenisvols meer overblijft. Nog duidelijker geldt dit misschien zelfs voor de liefde. In weerwil van wat sommige biologen ons willen doen geloven (liefde zou volledig te reduceren zijn tot enkel chemisch-fysiologische processen) komt dit fenomeen juist tot wasdom door volheid en uitgebreidheid. Hoe meer je er over vertelt, denkt en schrijft en er aan doet, des te sterker en groter zal het begrip worden.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:54 schreef deelnemer het volgende:
Ook de 'Franse Revolutie' die nooit werkelijk heeft plaatsgevonden is te reduceren, maar dan moet je de intermenselijk overdracht van ideeen, en gevoeligheid van mensen voor deze ideeen, reduceren.
Ten eerste moet je begrijpen dat onze talige begrippen niet simpel zijn. Dat zie in de Turing test voor machines die zich als mensen voordoen. De kleinere eenheden zijn synapstische signaal overdracht tussen zenuwcellen enzo. De transmissie van talige noties kan ook best een eigen logica met zich meebrengen. Maar deze logica is ook reduceerbaar. Net zoals de intentionele logice te reduceren is tot causale logica.
quote:Het verlies aan betekenis dat jij ervaart is eigen aan het waarheidsperspectief. Dat perspectief is zelfoverstijgend. Maar daarnaast is er ook het deelnemersperspectief, omdat je zelf een specifiek stukje wereld bent, en de wereld vanuit een heel specifiek gezichtspunt ziet en ervaart. Dat is voor iedereen zo en geeft iedereen zijn eigen perspectief op de wereld. Dat perspectief staat in het teken van andere begrippen: het is een ervaringswereld, gezien van binnenuit, bestaande uit betekenissen, verbeeldingen, keuzes en doestellingen. In dat perspectief ga je van jezelf uit (het is zelfidentificerend; het is het leven zelf).Op dinsdag 26 oktober 2010 15:30 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Er valt ongetwijfeld wel een model te bedenken (leuk afstudeerproject voor een student aan de kunstacademie wellicht?) waarmee je een gebeurtenis als de Franse Revolutie kunt reduceren tot een model van synaptische signaal overdrachten tussen zenuwcellen, enzovoorts, maar ik vrees voor jouw filosofie dat van eerstgenoemde weinig betekenisvols meer overblijft. Nog duidelijker geldt dit misschien zelfs voor de liefde. In weerwil van wat sommige biologen ons willen doen geloven (liefde zou volledig te reduceren zijn tot enkel chemisch-fysiologische processen) komt dit fenomeen juist tot wasdom door volheid en uitgebreidheid. Hoe meer je er over vertelt, denkt en schrijft en er aan doet, des te sterker en groter zal het begrip worden.
Voor de geschiedenis als wetenschapsdiscipline geldt hetzelfde. Deze is immer op zoek naar het bijzondere en idiosyncratische van een tijdperk, natie, gebeurtenis, persoon, enz. Reductie is juist om die reden van weinig betekenis binnen de historische wetenschap om de menselijke ontwikkelingsgang te duiden. Want wat dat zijn, een geschiedenis van de mens vertelt in natuurkundige modellen? Alsof het lijden van de mens in zijn geschiedenis alleen maar zijn waarheid kent vanuit een natuurkundig en/of logisch perspectief. Ik vind dit dan ook een ronduit gevaarlijk uitgangspunt. Het is een typisch geval van een denken vanuit de gedachte 'tant pis pour les faits'. Zolang de werkelijkheid (incl het typisch menselijke samenleven) maar onderhevig is aan een (theoretisch) waarheidsperspectief dat we op het spoor kunnen komen door een reductie tot zekere fysieke en logisch interacterende componenten, dan hebben de feiten zich daar maar naar te schikken. Althans, dit maak ik op uit jouw denken.
quote:En om die reden valt Rollo Greb niet te reduceren tot louter een flink aantal pixels op jouw beeldscherm maar heb je rekening te houden met de betekenis van zijn woorden.Op dinsdag 26 oktober 2010 15:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een reductie doet het gereduceerde niet verdwijnen. Het feit dat jouw lichaam bestaat uit atomen, betekent niet dat jij niet bestaat.
quote:Dat zou niets minder zijn dan het voorspellen van de toekomst en dat is nu eenmaal onmogelijk.Op dinsdag 26 oktober 2010 15:58 schreef deelnemer het volgende:
Als je de loop der dingen volledig wilt begrijpen, moet je het proces op alle niveaus van organisatie volgen en al deze perspectieven tot één coherente totaalvisie integreren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |