Er staat veel onzin in dit topic, maar dit slaat alles.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:40 schreef frederik het volgende:
De automobilist heeft overigens nog een groot nadeel, bestuurders van scooters (mits brom versie) vallen onder de zwakke verkeersdeelnemers. Om onder de civiele aansprakelijkheid uit te kunnen komen heeft de automobilist dan ook meer nodig dan wanneer het een auto-auto ongeval zou betreffen.
<schaam, schaam> je hebt gelijk.quote:Op maandag 18 oktober 2010 23:17 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Er staat veel onzin in dit topic, maar dit slaat alles.
Het artikel waar jij op doelt is artikel 185 van de Wegenverkeerswet, en dat ziet alleen op aanrijdingen tussen gemotoriseerde en ongemotoriseerde verkeersdeelnemers. Aangezien er op een scooter wel degelijk een motor zit, is dat dus een motorrijtuig. Er is dus geen sprake van een ongemotoriseerde of zwakkere verkeersdeelnemer.
En voor het zonder toestemming op jouw scooter rijden? Heb jij aangifte gedaan?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:19 schreef YebCar het volgende:
scooterrijder krijgt een boete voor rijden zonder rijbewijs,
Hierbij wordt overigens bijna altijd rekening gehouden met de vraag of een van de partijen een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Iemand met zo'n verzekering kan veel makkelijker de gevolgen van een grotere schade (bijvoorbeeld letsel) betalen dan iemand die dat niet heeft. Als een van de partijen dus een aansprakelijkheidsverzekering heeft (wat een auto verplicht moet hebben) wordt in die gevallen wel vaak een billijkheidscorrectie toegepast, waardoor diegene ondanks misschien een mindere schuld toch een groter deel van de schade moet betalen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:00 schreef Sessy het volgende:
In beginsel draagt in het privaatrecht iedereen z'n eigen schade (jij je scooter, auto hun zooi eventueel, en de scooterrijder z'n sleutelbeen en kleding) tenzij er aanleiding is om de schade te verschuiven. Die aanleiding is er bijv. bij schuld aan een ongeluk zonder eigen schuld van het slachtoffer.
Bij eigen schuld v/h slachtoffer wordt de aansprakelijkheid vaak gematigd of helemaal teruggebracht naar het "iedereen draagt z'n eigen schade" beginsel. Bij schuld kijken ze naar de gedraging die je hebt verricht en naar de vraag of er causaal verband is tussen die gedraging en de schade, en nog naar een paar dingen. Een autorijder die schuld heeft aan een ongeluk zal misschien deels de aansprakelijkheid van zich af kunnen schuiven met een betoog van "eigen schuld slachtoffer" maar helemaal, dat lijkt me sterk eigenlijk.
Onzin. Een het hebben van de rijbevoegdheid is een norm die strekt tot het voorkomen van schade. Het is vaste jurisprudentie van de Hoge Raad dat indien een dergelijke norm wordt overtreden (zoals in dit geval) de schade die daarvan het gevolg is, wordt vermoed in causaal verband te staan met die normovertreding. Degene die het aangaat mag weliswaar tegenbewijs leveren, maar daar kan zelden aan voldaan worden. Zo heeft het rijden zonder rijbevoegdheid naast strafrechtelijke consequenties, wel degelijk ook privaatrechtelijke consequenties.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:26 schreef RooieHoed het volgende:
Wat een onzin in dit topic.
De vraag is: Had het ongeluk voorkomen kunnen worden als bestuurder in het bezig was van een geldig rijbewijs? In dit geval is het de schuld van de automobilist en heeft het niets met onkunde oid te maken. De verzekering zal er wel proberen onderuit te komen maar ga er maar van uit dat de automobilist moet betalen.
Uiteraard is hij gewoon gehouden de schade te vergoeden op grond van 6:162, maar er zal wel een flink deel eigen schuld zijn (6:101), dus alle schade laten vergoeden zit er niet in. De vakantie kan hij sowieso vergeten, scooterschade dus deels, de rest zal je op de bestuurder moeten verhalen, en zijn lichamelijke schade kan je denk ik het best door zijn eigen verzekering met de autobestuurder laten afhandelen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:52 schreef YebCar het volgende:
Als er een persoon zonder rijbewijs betrokken is bij een ongeluk. Hoe zit dat dan met schade / verzekering?
het zit namelijk zo. Iemand heeft gereden op mijn scooter zonder rijbewijs. (in de buurt , maar dat doet er niet toe.... het is dom)
maar toen is hij onderuit gegaan omdat een auto hem geen voorrang verleende. De auto stond op de fietspad en de scooter ging dus onderuit.
Naast schade aan de scooter heeft de persoon ook een sleutelbeen gebroken. Net nu een paar dagen voordat hij op watersportvakantie gaat in thailand. (eigen schuld dikke bult dus)
maaar hoe wordt het geregeld met de verzekering?
Betaald de verzekering van de tegenpartij wel uit en welke claims kunnen daaronder vallen?.
>scooterschade?
>vakantie?
>lichamelijke schade?
Op welke verzekering zou hij dat moeten verhalen? Een AVP biedt in principe geen dekking voor schade die is toegebracht met een motorrijtuig. Alleen indien er sprake is van joyriding (en dan wel de variant inclusief politieaangifte) en onder een bepaalde leeftijd. Voor zover bekend heeft TS echter nog geen aangifte gedaan en we weten ook niet hoe oud de bestuurder is.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:24 schreef Phaelanx_NL het volgende:
en zijn lichamelijke schade kan je denk ik het best door zijn eigen verzekering met de autobestuurder laten afhandelen.
Van een bestuurder zonder rijbewijs zal in principe worden verondersteld dat deze ook niet of nauwelijks rijervaring heeft. Er heeft geen aanrijding plaatsgevonden, maar de onervaren scooterrijder is door zijn rem/uitwijkactie onderuit gegaan. Wellicht te hard in de voorrem geknepen tijdens het sturen. Een ervaren bestuurder van tweewielers WEET dat je niet te hard in de voorrem moet knijpen, zeker niet als je daarbij ook nog wilt sturen, ergo een ervaren bestuurder had mogelijk heel goed kunnen voorkomen dat hij/zij onderuit ging.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:26 schreef RooieHoed het volgende:
Wat een onzin in dit topic.
De vraag is: Had het ongeluk voorkomen kunnen worden als bestuurder in het bezig was van een geldig rijbewijs? In dit geval is het de schuld van de automobilist en heeft het niets met onkunde oid te maken. De verzekering zal er wel proberen onderuit te komen maar ga er maar van uit dat de automobilist moet betalen.
quote:Ook weer iets van een ervaring bestuurder met rijbewijs allemaal weet (of moet weten).Wat ik mij af vraag en ook zeker een rol zal spelen: waarom werd er met de scooter op het fietspad gereden. Binnen de bebouwde kom hoort een bromfiets/scooter in de meeste gevallen op de rijbaan thuis. Moest er op deze locatie toch op het fietspad worden gereden, dan is de maximumsnelheid 30km/u, werd er niet te hard gereden?
quote:het is een fiets & bromfietspad.Op woensdag 20 oktober 2010 19:08 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Ook weer iets van een ervaring bestuurder met rijbewijs allemaal weet (of moet weten).
Ik denk dat je gewoon pech hebt. En ik heef de verzekering daarin ook helemaal gelijk. Zonder rijbewijs moet je niet rijden.
quote:Dus werd er niet harder dan 30 km/u gereden, want dat is immers de geldende maximumsnelheid...?Op woensdag 20 oktober 2010 21:35 schreef YebCar het volgende:
[..]
het is een fiets & bromfietspad.
er staat ook een bord
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |