abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87716885
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:17 schreef draaijer het volgende:

[..]

Werknemers maken of breken de sfeer op de vloer. Ik heb serieus nog nooit meegemaakt waar ik ook zat dat management de sfeer zou verzieken. je hebt toch een gezamenlijk doel? If not, waarom werk je daar dan? Dat heb je zelf in de hand net zoals je attitude in de groep / op de vloer
Ehm, dit ben ik toch echt niet met je eens, maar is een ander verhaal.
pi_87717512
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:55 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ehm, dit ben ik toch echt niet met je eens, maar is een ander verhaal.
tell us.. Misschien heb ik dan bij mijn 4 werkgevers geluk gehad ;)
pi_87717516
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb de GDP growth (annual %) en Inflation, consumer prices (annual %) series gebruikt. Nergens blijkt uit dat het in het geval van het GDP om reele GDP cijfers gaat, dus kun je aannemen dat ze nominaal zijn.
Dat "dus" lijkt me niet zo op zijn plaats. De cijfers worden immers nogal nietszeggend, en je hebt ook landen met inflatie van 100%. Dan zouden die een economische groei moeten hebben van vele tientallen procenten? Het heeft er alle schijn van dat het standaard voor inflatie wordt gecorrigeerd. Dan heb je immers wat aan die cijfers, anders niet.

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:43 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Een aardige verdraaiing van de werkelijkheid.

Als je in 1970 begon te werken kocht je de eerste jaren geen auto, maar ging je gewoon met fiets, brommer, bus of trein naar je werk. Na een aantal jaren kocht je eerst eens een tweehandsje. En twee auto's had vrijwel helemaal niemand in die tijd.

Een huis kopen deed je ook niet, je huurde en spaarde. Alleen de mensen met wat hogere inkomens gingen rond hun 35ste eens denken over de aankoop van een huis. Dan moest je wel voldoende gespaard hebben, want meer dan 70% hypotheek kreeg je niet, uitgezonderd voor nieuwbouw waar je tot 90% kon krijgen bij een hoog inkomen (die laatste 20% wel af te lossen binnen 5 jaar met extra hoge rente).
Kun je nagaan, kunnen sparen voor een huis, met één inkomen, en nog kunnen aflossen ook. Daarvoor moet je nu een flatje in Nieuw-Scheemda zoeken met je modale inkomen. Dat je kunt en moet lenen zodat de bank veel aan je kan verdienen is natuurlijk geen welvaartsgroei.

quote:
Op vakantie ging je twee weken per jaar, liefst kamperen in Nederland, Belgie, Duitsland of Frankrijk. Of je maakte een fietstocht.
Niet overdrijven, er werd al flink op Spanje gevlogen. Aan vakantie wordt nu wel veel meer geld uitgegeven, maar dat kan niet verklaren waar al die economische groei en dramatisch verhoogde arbeidsparticipatie heen is gegaan.

quote:
De laatste twintig jaar is de consumptie drastisch verhoogd. Twee auto's (liefst op afbetaling), een eigen huis met een aflossingsvrije hypotheek van 110% van de WOZ-waarde,
Vaak hetzelfde huis wat er in de jaren 70 ook al stond en toen wel betaalbaar was.

quote:
drie keer per jaar op vakantie, enz. Alles in feite gefinancierd met leningen. Tja en aan dat sprookje van gratis geld komt nu dus een einde.
Ja, maar waar is het echte geld gebleven? Lenen is geen welvaart.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_87717682
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat "dus" lijkt me niet zo op zijn plaats. De cijfers worden immers nogal nietszeggend, en je hebt ook landen met inflatie van 100%. Dan zouden die een economische groei moeten hebben van vele tientallen procenten? Het heeft er alle schijn van dat het standaard voor inflatie wordt gecorrigeerd. Dan heb je immers wat aan die cijfers, anders niet.
Onzin, het staat er altijd nadrukkelijk bij als er sprake is van reële cijfers, dan is namelijk ook van belang welke methode er is gebruikt om van nominale waarden naar reeele waarden te gaan. In dit geval is er alleen voor valutaverschillen gecorrigeerd, en dat staat dan ook nadrukkelijk vermeld. En aan nominale GDP ontwikkeling heb je heel veel want het laat zien hoe het GDP zich ontwikkeld heeft, daarmee valt onder andere de GDP deflator af te leiden.

In de omschrijving van de cijfers staat ook dat de cijfers gebaseerd zijn op marktprijzen, dat duidt wederom op nominaal GDP want dat is altijd op basis van marktprijzen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:18:29 #230
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_87717827
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Onzin, het staat er altijd nadrukkelijk bij als er sprake is van reële cijfers, dan is namelijk ook van belang welke methode er is gebruikt om van nominale waarden naar reeele waarden te gaan. In dit geval is er alleen voor valutaverschillen gecorrigeerd, en dat staat dan ook nadrukkelijk vermeld. En aan nominale GDP ontwikkeling heb je heel veel want het laat zien hoe het GDP zich ontwikkeld heeft, daarmee valt onder andere de GDP deflator af te leiden.
Maar leg dit dan eens uit aan een leek als ik... Betekenen deze cijfers dat we er netto op achteruit zijn gegaan de afgelopen decennia?
pi_87717917
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:18 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar leg dit dan eens uit aan een leek als ik... Betekenen deze cijfers dat we er netto op achteruit zijn gegaan de afgelopen decennia?
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen (hou mij meer bezig met micro-economie en vervoerseconomie, daar worden eigenlijk nooit macro-economische cijfers bij gebruikt). Zal eens wat docenten raadplegen want ik vind het ook vreemd.
pi_87718036
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:10 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ja, je moet echt geluk hebben.

Ik wil verder niet te veel details treden, maar een contract van bv 24 uur aanbieden, je vervolgens heel veel laten overwerken en daarna weigeren een groter contract te geven (terwijl dat volgens de CAO verplicht is).
De werknemer schakelt de rechtsbijstand in en de sfeer wordt vervolgens zo vervelend dat werknemer maar ergens anders gaat werken. Het gebeurd hoor. :)
pi_87718381
quote:
Kun je nagaan, kunnen sparen voor een huis, met één inkomen, en nog kunnen aflossen ook. Daarvoor moet je nu een flatje in Nieuw-Scheemda zoeken met je modale inkomen. Dat je kunt en moet lenen zodat de bank veel aan je kan verdienen is natuurlijk geen welvaartsgroei.
Iemand met een modaal inkomen kocht in de jaren 70 helemaal geen huis. Alleen mensen met hogere inkomens deden dat als ze een jaar of 10 gewerkt hadden.
pi_87718499
quote:
Ja, maar waar is het echte geld gebleven? Lenen is geen welvaart.
Dat is er nooit geweest.
Met lenen geef je vandaag het geld al uit dat je overmorgen denkt te verdienen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:49:46 #235
321876 Cherna
Fuck the System
pi_87719081
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:33 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Iemand met een modaal inkomen kocht in de jaren 70 helemaal geen huis. Alleen mensen met hogere inkomens deden dat als ze een jaar of 10 gewerkt hadden.
Dit ^. heb ook lang gehuurd gezeten voordat ik kocht. Maar de huizenmarkt is natuurlijk wel uit zijn verband gerukt, dat is waar. Maar de jeugd kan hoop hebben want deze zal ook wel weer instorten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:24:58 #236
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87720599
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:17 schreef draaijer het volgende:
je hebt toch een gezamenlijk doel? If not, waarom werk je daar dan?
Wereldvreemde :')

Nee, werknemers en werkgevers hebben niet hetzelfde doel. Werkgevers willen maximale productiviteit tegen minimale kosten. Werknemers moeten hun huur betalen en als ze niet enthousiast genoeg doen bij de sollicitatie krijgen ze geen werk. Dus ze liegen. Net als werkgevers die zeggen dat ze zich aan de wet houden, maar zo veel mogelijk extra inzet verplicht stellen, en mensen zo lang mogelijk laten aan modderen met tijdelijke contracten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:29:41 #237
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87720784
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:10 schreef draaijer het volgende:

[..]

Met de juiste diploma's kan je eisen stellen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87721143
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Met dat soort logica snap ik je standpunten :')
Ga je nog argumenten geven, of kom jij op fok nooit verder dan het niveau one-liners die nergens op slaan?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_87721201
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

Waar het om gaat is in welke mate Jean Modale de vruchten plukt van zijn arbeid die door economische groei meer waard zou moeten zijn geworden.
Leg die eens uit. Ik ben razend benieuwd...
pi_87721436
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 17:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Leg die eens uit. Ik ben razend benieuwd...
Economische vooruitgang meer precies. Groei die niet voortkomt uit bevolkingsgroei, maar door verhoging van de arbeidsproductiviteit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_87721520
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:24 schreef Cherna het volgende:

Verder nog de stelling dat ik als individu denk. Als dat zo was was ik nu rijk.
Even voor de goede orde: jouw aanbod om de HRA te laten vallen was geen vorm van geld inleveren. Ik wil het je best een keer uitleggen, maar laten we niet te ver afdwalen...

Verder moet ik een beetje lachen dat jij denkt dat jij rijk zou zijn als je meer voor jezelf op zou komen (verkapt: om rijk te worden moet je asociaal zijn).

quote:
Effectiviteit was in de jaren 70 beter als je het in de contekst van die periode bekijkt. Als de mensen op dezelfde manier werkte als in die tijd met de hulpmiddelen die we nu hebben dan kom je aardig in de richting wat ik bedoel. Waar ik in de jaren 70 90% mijn tijd kon besteden aan het produkt is dit nu totaal omgeslagen.
Sterker nog nu besteed je 90% van je tijd aan papier, lullen etc en 10 % aan je werk waar je daadwerkelijk voor bent opgeleid
Probeer jij nu serieus te beweren dat we veel inefficiënter werken? Leg mij dan ook even uit waarom we nu veel meer te makken hebben... Dat kan toch niet?

quote:
Maar zoals iedere econoom en hoogopgeleide baseren zij zich louter of cijfers. Het lijkt me vrij logisch dat vele nu zeggen dat alles nu beter is omdat je in die periode opgroeit. Daar hoef ik niet voor naar cijfers te kijken. Geluk wordt nu vaak gekoppeld met luxe. Maar voor mij is dit anders.
Maar vertel mij maar eens waarom hebben zovele nu een burn-out. In de jaren 70 hoorde je daar nooit iets over.
Ik kende het begrip al in de jaren 70. Maar je weet hoop ik dat in de jaren 70 en 80 de mensen met bosjes de WAO in vlogen.

Echt, je hebt aantoonbaar ongelijk...

quote:
Maar DS4 we verschillen van menig op zich niet verkeerd
Het punt is alleen dat we ook op het niveau feiten verschillende versies hanteren. En ik weet dat ik het bij het juiste eind heb. De jaren 70 waren stukken minder dan de huidige periode.
pi_87721550
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:28 schreef Krantenman het volgende:

Hoe moet je dat ook doen als je een gezin wil? Je moet wel realistische eisen stellen.
Ik leg de feitelijke situatie uit zonder enige oordeel.
pi_87721621
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:38 schreef Cherna het volgende:

Helemaal mee eens. Dat is wat ik nou bedoel dat de jaren 70-80 zo slecht niet waren. Maar volgens de cijfers leefden we toen slechter dan nu
Welja, vrouwen terug achter het aanrecht. Toen was geluk nog zo gewoon... :')
pi_87721624
Half miljoen Fransen steken land (letterlijk) in brand

http://www.hln.be/hln/nl/(...)rlijk-in-brand.dhtml
pi_87721666
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:43 schreef petertje2 het volgende:

Een aardige verdraaiing van de werkelijkheid.

Als je in 1970 begon te werken kocht je de eerste jaren geen auto, maar ging je gewoon met fiets, brommer, bus of trein naar je werk. Na een aantal jaren kocht je eerst eens een tweehandsje. En twee auto's had vrijwel helemaal niemand in die tijd.

Een huis kopen deed je ook niet, je huurde en spaarde. Alleen de mensen met wat hogere inkomens gingen rond hun 35ste eens denken over de aankoop van een huis. Dan moest je wel voldoende gespaard hebben, want meer dan 70% hypotheek kreeg je niet, uitgezonderd voor nieuwbouw waar je tot 90% kon krijgen bij een hoog inkomen (die laatste 20% wel af te lossen binnen 5 jaar met extra hoge rente).

Op vakantie ging je twee weken per jaar, liefst kamperen in Nederland, Belgie, Duitsland of Frankrijk. Of je maakte een fietstocht.

De laatste twintig jaar is de consumptie drastisch verhoogd. Twee auto's (liefst op afbetaling), een eigen huis met een aflossingsvrije hypotheek van 110% van de WOZ-waarde, drie keer per jaar op vakantie, enz. Alles in feite gefinancierd met leningen. Tja en aan dat sprookje van gratis geld komt nu dus een einde.
Gelukkig, ik ben niet de enige die zich de realiteit kan herinneren...
pi_87721840
quote:

Niet overdrijven, er werd al flink op Spanje gevlogen.
O nee.. Ik ben opgegroeid in een van de rijkere dorpen van NL, sterker nog: de wijk met de meeste miljonairs per hectare (dat krantenbericht gaf een hoop onrust... maar goed). Ik ging nog wel eens met het vliegtuig ergens heen en dat was voor de meesten bij mij in de klas iets heel bijzonders. Want vliegen... dat hadden de meesten nog nooit gedaan.

Je verdraait de werkelijkheid want eerlijk is eerlijk: in 1970 was ik nog niet eens geboren...
pi_87721932
quote:

Vaak hetzelfde huis wat er in de jaren 70 ook al stond en toen wel betaalbaar was.
Nog zo'n verdraaiing overigens: in de jaren 70 is er een enorme stijging geweest van huizenprijzen, wat begin jaren 80 tot een ineenzakking van de prijzen heeft geleid.

Echt, je roept gewoon maar wat.
pi_87722045
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:24 schreef nummer_zoveel het volgende:

Ja, je moet echt geluk hebben.

Ik wil verder niet te veel details treden, maar een contract van bv 24 uur aanbieden, je vervolgens heel veel laten overwerken en daarna weigeren een groter contract te geven (terwijl dat volgens de CAO verplicht is).
De werknemer schakelt de rechtsbijstand in en de sfeer wordt vervolgens zo vervelend dat werknemer maar ergens anders gaat werken. Het gebeurd hoor. :)
Alles kan, maar het valt of staat met je collega's.

Ik heb zelf bij een advocatenkantoor gewerkt waar op zijn zachts gezegd ook niet erg leuk met het personeel werd omgegaan. Maar omdat de collega's super waren was de sfeer altijd goed. We maakten er grapjes over en hadden gewoon lol en af en toe was er wat verzet (b.v. door op zondag na het werk een practical joke uit te halen).

Je kan beter een klotebaas hebben en leuke collega's dan een geweldige baas en kutcollega's.
pi_87722113
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:49 schreef Cherna het volgende:
Maar de jeugd kan hoop hebben want deze zal ook wel weer instorten.
Ook niet. De tekorten lopen enorm op. In de jaren 70 is veel gebouwd en waren er ook veel gedwongen verkopen. Zelfs nu zijn die er nauwelijks en meestal het gevolg van een echtscheiding.
pi_87722143
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Werknemers moeten hun huur betalen en als ze niet enthousiast genoeg doen bij de sollicitatie krijgen ze geen werk. Dus ze liegen. Net als werkgevers die zeggen dat ze zich aan de wet houden, maar zo veel mogelijk extra inzet verplicht stellen, en mensen zo lang mogelijk laten aan modderen met tijdelijke contracten.
Volgens mij heb je een behoorlijk kutleven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')