Mijn opa is ook gecremeerd in een dichte kist met een foto erop. Als de kist leeg was geweest had niemand dat geweten... noch had het enig praktisch verschil gemaakt. Het is niet alsof hij het zelf meemaakte.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 07:56 schreef Mr_Mojo het volgende:
Het lijkt mij bovendien voor de familie lastig om een herdenkingsplechtigheid zonder lichaam te houden.
Ik kan mij niet voorstellen dat het gevoel het zelfde is als je een lege kist cremeert dan wel begraaft.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 08:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mijn opa is ook gecremeerd in een dichte kist met een foto erop. Als de kist leeg was geweest had niemand dat geweten... noch had het enig praktisch verschil gemaakt. Het is niet alsof hij het zelf meemaakte.
een uitvaartplechtigheid is sowieso bedoeld voor de nabestaanden maar als de wens uitgesproken is of het testament aangeeft dat de persoon het belangrijk vind om bij te dragen aan de wereld na de dood, denk ik persoonlijk niet dat ik dat zou kunnen weigeren. Dan gaat voor mij het belang van die wens toch voor.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 08:39 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat het gevoel het zelfde is als je een lege kist cremeert dan wel begraaft.
Natuurlijk weiger je een dergelijke wens niet. Naar mijn mening is een lichaam waar een paar organen uit zijn nog steeds een lichaam (een auto zonder deuren & motor is ook nog steeds een auto). Het lichaam wordt nog steeds mooi opgebaard en afscheid nemen is dus nog steeds fysiek mogelijk. Dit is natuurlijk niet het geval bij het doneren van je lichaam aan de wetenschap.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:33 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
een uitvaartplechtigheid is sowieso bedoeld voor de nabestaanden maar als de wens uitgesproken is of het testament aangeeft dat de persoon het belangrijk vind om bij te dragen aan de wereld na de dood, denk ik persoonlijk niet dat ik dat zou kunnen weigeren. Dan gaat voor mij het belang van die wens toch voor.
Dit roept echter wel de vraag bij mij op : "Is een lichaam waaruit meerdere organen verdwenen zijn , dan wel nog de betreffende persoon in kwestie voor jou?". Want stel dat die persoon hypothethisch gezien geen orgaan meer in zijn lichaam heeft zitten (skelet + Huid ) , is dat dan even erg als een lege kist?
Dit, sommige mensen zouden geen organen moeten krijgen. Ik heb het zelf meegemaakt met een goede vriend van mijn vader die een nieuwe hart kreeg omdat hij te slecht leefde (zware alcoholist, rookte veel etc.). Hij ging er gewoon mee door en 3 maanden later (op mijn verjaardag zelfs) barste zijn galblaas. Hij was allang klaar om dood te gaan maar zijn nieuwe hart pompte nog 6 dagen door.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Ik zou alleen organen doneren aan mijn familieleden of mensen met wie ik erg close ben, anders niet.
Ik word ook momenteel geen donor omdat ik niet kan bepalen wie mijn organen dan eventueel zou krijgen, en er zijn mensen wie ik geen 2e kans gun.
Ik heb helemaal geen zin om te oordelen of dat iemand het wel of niet verdiend, al snap ik je redenatie wel. Ook vind ik het belangrijker dat iemand er misschien wel heel veel aan kan hebben dan dat het bij iemand terecht komt die het in jou ogen niet verdiend.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
Dat soort mensen leren niks van zulke operaties, en er zijn nog andere types die ik het niet gun. Mede hierdoor sta ik mijn organen niet af.
Ik vraag mij oprecht af wat deel van de mensen die een nieuw orgaan nodig heeft zo leeft. Voor hetzelfde geld redt je een jongetje die over 20 jaar het medicijn tegen kanker uit vind als hij de kans krijgt.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
Dat soort mensen leren niks van zulke operaties, en er zijn nog andere types die ik het niet gun. Mede hierdoor sta ik mijn organen niet af.
Oh, en ze zijn bezig met menselijke organen te kweken in dieren (varkens, muizen etc.), dus wie weet zijn menselijke donaties binnenkort niet meer nodig.
quote:Eerste reactie; lol, rolf, meent hij/zij ditOp woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
ik wil geen donor worden
Ik vind niet dat de gezondheidszorg altijd maar op en top hoeft te zijn, zonder orgaandonoren zou overbevolking geen probleem zijn, en zou het milieu een stuk minder belast worden
quote:M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.Op maandag 18 oktober 2010 18:59 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En wat vind je van het idee je lichaam te doneren aan de wetenschap / artsenopleidingen ?
quote:Inderdaad; anders zadel je jouw nabestaande met een zeer lastige vraag op.Op woensdag 20 oktober 2010 16:46 schreef Leigh het volgende:
[..]
M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.
Heb hem geadviseerd dat te registreren. Geloof dat hij het nog niet gedaan heeft, trouwens.
Sowieso, donor of niet: denk dat het wel goed is om je keuze vast te leggen, of die op z'n minst duidelijk te maken naar je omgeving. Eens komt de dag (en je weet nooit wanneer) en dan staan je nabestaanden voor de keuze. (ja, ik weet dat je er ook voor kunt kiezen om je nabestaanden die keuze te laten maken, maar daar heb je het wel met ze over, denk ik zo)
quote:Ach, Dat is toekomst muziek in dat opzicht. Daar moeten weer eerst jaren aan klinische trials aan vooraf gaan en trek er maar minimaal 10 jaar voor uit voordat dit uberhaupt een doorbraak levert. Het verleden heeft bij tissue engineering een beetje aangetoond dat de zaken moeilijker zijn dan ze in eerste instantie lijken. Volgens schattingen destijds , zouden we nu al een menselijk hart moeten kunnen kweken in het lab. Dan zijn er nog de mogelijke risico's van overdraagbare ziekten tussen soorten op die manier en kun je deze organen ook wellicht maar beter in vitro in het lab maken(kun je een beetje controleren wat er gebeurt). Momenteel zijn alleen relatief simpele organen zoals huid en hartkleppen 'kweekbaar' in potjes. Het kan wel allemaal , verwacht het alleen niet spoedig.(wel steunen trouwens dat onderzoek , voor de lange termijn oplossing)Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Oh, en ze zijn bezig met menselijke organen te kweken in dieren (varkens, muizen etc.), dus wie weet zijn menselijke donaties binnenkort niet meer nodig.
quote:ja ik meen dit, ik ben geen donorOp woensdag 20 oktober 2010 16:38 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Eerste reactie; lol, rolf, meent hij/zij dit![]()
Tweede reactie; zie eerste.
quote:Dat geloof ik; het ging om het tweede deel:Op woensdag 20 oktober 2010 18:15 schreef dralion13 het volgende:
[..]
ja ik meen dit, ik ben geen donor
quote:Dat vind ik nogal... een rare denk wijze.Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
Ik vind niet dat de gezondheidszorg altijd maar op en top hoeft te zijn, zonder orgaandonoren zou overbevolking geen probleem zijn, en zou het milieu een stuk minder belast worden
quote:True.Op woensdag 20 oktober 2010 18:15 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
Ach, Dat is toekomst muziek in dat opzicht. Daar moeten weer eerst jaren aan klinische trials aan vooraf gaan en trek er maar minimaal 10 jaar voor uit voordat dit uberhaupt een doorbraak levert. Het verleden heeft bij tissue engineering een beetje aangetoond dat de zaken moeilijker zijn dan ze in eerste instantie lijken. Volgens schattingen destijds , zouden we nu al een menselijk hart moeten kunnen kweken in het lab. Dan zijn er nog de mogelijke risico's van overdraagbare ziekten tussen soorten op die manier en kun je deze organen ook wellicht maar beter in vitro in het lab maken(kun je een beetje controleren wat er gebeurt). Momenteel zijn alleen relatief simpele organen zoals huid en hartkleppen 'kweekbaar' in potjes. Het kan wel allemaal , verwacht het alleen niet spoedig.(wel steunen trouwens dat onderzoek , voor de lange termijn oplossing)
quote:Ook al vind ik overbevolking een groot probleem... denk ik serieus dat dat een van de raarste reacties is die ik ooit heb gezien. De gezondheidszorg is echt niet de rede waarom er nu zoveel mensen op aarde zijn en het afschaffen van orgaan transplantaties zou echt een miniem effect hebben.Op woensdag 20 oktober 2010 18:35 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Dat geloof ik; het ging om het tweede deel:
[..]
Dat vind ik nogal... een rare denk wijze.
quote:die tweede reaktie is er een die ik de laatste dagen wel erg vaak hoor.Op donderdag 21 oktober 2010 05:25 schreef TLC het volgende:
Nee, ik neem alles netjes mee mijn urntje in.
En weer nee, mocht het ooit nodig zijn ik hoef geen organen van anderen, als mijn tijd op is is het op.
Bad luck for me.
quote:Het is zeker handig om het af en toe even te checkenOp woensdag 20 oktober 2010 22:53 schreef eleusis het volgende:
Wat leuk. Dankzij de site (toch ff gecheckt) er achter gekomen dat je nu ook je darmen kunt doneren. Leuk nieuw feature.Gelijk even bijgewerkt, want die permissie hadden ze voor mij dus nog niet staan.
Het kan dus ook de moeite zijn om ff naar de jaofnee-site te gaan en je gegevens te controleren ook als je al lang donor bent.
quote:Bij het merendeel van de mensen die donor zijn komt die keus helemaal niet. Je moet hersendood zijn en de meeste mensen zijn dan al lang overleden inclusief de organen voordat ze een ziekenhuis bereiken.Op woensdag 20 oktober 2010 16:46 schreef Leigh het volgende:
[..]
M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.
Heb hem geadviseerd dat te registreren. Geloof dat hij het nog niet gedaan heeft, trouwens.
Sowieso, donor of niet: denk dat het wel goed is om je keuze vast te leggen, of die op z'n minst duidelijk te maken naar je omgeving. Eens komt de dag (en je weet nooit wanneer) en dan staan je nabestaanden voor de keuze. (ja, ik weet dat je er ook voor kunt kiezen om je nabestaanden die keuze te laten maken, maar daar heb je het wel met ze over, denk ik zo)
quote:Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?Op donderdag 21 oktober 2010 08:09 schreef June. het volgende:
[..]
Bij het merendeel van de mensen die donor zijn komt die keus helemaal niet. Je moet hersendood zijn en de meeste mensen zijn dan al lang overleden inclusief de organen voordat ze een ziekenhuis bereiken.
quote:Natuurlijk niet; er zijn genoeg mensen met goede redenen om geen donor te zijn. Het gaat erom dat je een mening, naar mijn meningOp donderdag 21 oktober 2010 08:14 schreef Leigh het volgende:
Denk dat de vraag: 'Donor of niet?' onderhevig is aan verandering.
Iemand die vastbesloten is geen donor te zijn en een familielids leven gered ziet door een donororgaan, verandert meer dan eens de keuze naar 'Ja'.
Andersom kan het ook: je ziet de longen van je dierbare overleden zoon gaan naar een verstokte roker. Of je daar blij mee bent?
De mening die bepaalde mensen erop nahouden dat alle niet-donoren asociaal zijn, is - naar ik hoop - vooral internetgrootspraak. Kan me niet voorstellen dat iemand echt zo kortzichtig is.
quote:Slechts 1 op de 12.000 mensen die als donor geregistreerd staat wordt daadwerkelijk donor.Op donderdag 21 oktober 2010 08:16 schreef Leigh het volgende:
[..]
Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?
Waarvoor hebben ze dan dat donorregister in het leven geroepen?
quote:Nee, dat bedoel ik niet. Natuurlijk moet je je wel registeren, of het nu ja of nee is. Alleen dacht ik dacht dat je er vanuit ging dat het merendeel van de mensen die geregistreerd staan als donor ook daadwerkelijk donor worden. Dat is dus niet zo.Op donderdag 21 oktober 2010 08:16 schreef Leigh het volgende:
[..]
Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?
Waarvoor hebben ze dan dat donorregister in het leven geroepen?
quote:que?Op donderdag 21 oktober 2010 10:26 schreef Maanvis het volgende:
ik ben donor geworden en ik heb er flink voor betaald gekregen. een aantal mensen hebben zich ingeschreven op mijn organen, heb nu maandelijks 1350,- extra hierdoor
.
quote:Mee eens. (Met dat gezondheidszorg stukje.)Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
ik wil geen donor worden
quote:Tenzij hij in China leeft; nep als de nete.Op donderdag 21 oktober 2010 12:17 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
que?
dit intrigeert me. Kun je er iets meer over vertellen? Of is dit een poging humoristisch te zijn?
quote:Ik ben wel donor, maar kan dit standpunt ook best begrijpen.Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
quote:Dat kan niet, je weet niet waar de organen heen gaan. Zelfs bij levende donoren blijft dat geheim. Natuurlijk niet bij donatie door bekenden, maar als nierpatient kun je ook op een cross-over lijst staan, waardoor een bekende van jou een nier geeft aan een onbekende, en jij een nier krijgt van een bekende van een andere nierpatient. Dit gebeurt als er wel bekenden bereid zijn een nier af te staan, maar deze nier niet voor jou geschikt is. In zo'n geval worden de donor en patient ook nooit op dezelfde afdeling geplaatst, zodat er zo min mogelijk kans is dat ze elkaar treffen.Op donderdag 21 oktober 2010 08:14 schreef Leigh het volgende:
Andersom kan het ook: je ziet de longen van je dierbare overleden zoon gaan naar een verstokte roker. Of je daar blij mee bent?
quote:Ik met het hiermee eens.Op donderdag 21 oktober 2010 14:26 schreef TheFes het volgende:
[..]
Ik ben wel donor, maar kan dit standpunt ook best begrijpen.
- macro nivieau -
De natuur heeft een soort van afweermiddel tegen overbevolking, namelijk ziektes. Maar door de voortdurende medische vooruitgang wordt dit afweermiddel steeds minder effectief. Daardoor dus steeds meer overbevolking.
- micro niveau -
Als een dierbare ziek is, zal ik er alles aan doen om deze persoon te redden, en ben ik maar al te blij met al die medische vooruitgang. Mijn vriendin is op haar 15e succesvol behandeld voor kanker, maar wel ten koste van haar hart. Na 14 maanden leven met een extern kunsthart, heeft zij op haar 17e een nieuw hart gekregen. Daar ben ik alle betrokken doktoren enorm dankbaar voor. En daarom ben ik ook donor.
Maar ik ben geen donor omdat ik mijn hart misschien wel de ontdekker van een medicijn tegen kanker redt. Ik weet namelijk helemaal niet zeker of de wereld wel echt beter van wordt. Op micro niveau natuurlijk wel, maar voor de wereld zelf heb ik zo mijn twijfels.
quote:Dan denk ik er nog exact hetzelfde over.Op donderdag 21 oktober 2010 07:54 schreef Symphonic het volgende:
[..]
die tweede reaktie is er een die ik de laatste dagen wel erg vaak hoor.
Maar ik spreek die mensen nog op de dag dat ze het inderdaad nodig hebben.
Lijken of ze e r dan nog hetzelfde overdenken.
quote:Je kan wel brieven schrijven; maar dat gaat allemaal via het ziekenhuis zodat de privacy gewaarborgd blijft. Je kan wel enigszins te horen krijgen wie de organen van jouw dierbare heeft gekregen.Op donderdag 21 oktober 2010 14:32 schreef TheFes het volgende:
[..]
Dat kan niet, je weet niet waar de organen heen gaan. Zelfs bij levende donoren blijft dat geheim. Natuurlijk niet bij donatie door bekenden, maar als nierpatient kun je ook op een cross-over lijst staan, waardoor een bekende van jou een nier geeft aan een onbekende, en jij een nier krijgt van een bekende van een andere nierpatient. Dit gebeurt als er wel bekenden bereid zijn een nier af te staan, maar deze nier niet voor jou geschikt is. In zo'n geval worden de donor en patient ook nooit op dezelfde afdeling geplaatst, zodat er zo min mogelijk kans is dat ze elkaar treffen.
quote:Zoiets wilde ik er in eerste instantie wel bij zetten, maar dit in veel gevallen heeft de donor hier geen behoefte aan, en blijft het bij een verzoek tot contact (bij levende donatie dus). Bij donatie na de dood, krijgen de nabestaanden alleen leeftijd, land en geslacht van de ontvanger te horen (mits zij hier naar vragen) en het resultaat van de operatie. (zie linkOp donderdag 21 oktober 2010 15:27 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Je kan wel brieven schrijven; maar dat gaat allemaal via het ziekenhuis zodat de privacy gewaarborgd blijft. Je kan wel enigszins te horen krijgen wie de organen van jouw dierbare heeft gekregen.
quote:Dit is wel heel extreem natuurlijk 95 en 18, maar het belangrijkste is de kans dat het orgaan daadwerkelijk door het lichaam geaccepteerd wordt, en daarbij speelt niet alleen de patient mee, maar ook de tijd dat het orgaan er over doet om bij de patient aan te komen, beschikbaarheid van artsen en ruimte etc etc. Maar goed, voor iemand van 95 is een dergelijke operatie vrijwel altijd veel te zwaar, en is de kans op complicaties te groot, waardoor (stel dat zij allebij een perfecte match zijn en in hetzelfde ziekenhuis liggen) de jongen van 18 vaak wel voorrang zal krijgen.Verder selecteert het ziekenhuis haar patiënten die op de donorlijst komen natuurlijk ook gedeeltelijk zelf; een man van 95 zal minder snel een nieuw hart krijgen als een jongen van 18.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |