abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108116627
aanvulling op mijn eigen bericht:
kan ik neit in de aanvoer van de vloerverwarming een HR80 installeren en de temperatuurvoeler hiervan niet gebruiken, maar de temperatuurvoeler van de display. Dan ben ik er toch ook? of maak ik nu gekke sprongen?
  zondag 19 februari 2012 @ 01:37:05 #152
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_108137758
Je hebt op twee fronten gelijk: met 3 HR80 en 1 display kun je in 4 ruimtes de temperatuur monitoren. En ja, je kunt inderdaad de voeler van een HR80 overrulen/niet gebruiken wanneer je een andere voeler gebruikt.

In mijn opstelling heb ik beneden op mijn verdeler zo'n aparte vloerverwarmingsunit HCE80. Ik heb beneden 2 zones maar de HCE80 ondersteunt er volgens mij 5. Dat heb jij in principe niet nodig.

Voor de vloerverwarming op de badkamer heb ik een HR80 tussen de leiding zitten. De leidingen komen in de trapkast uit, waar ook de HR80 zit. De temperatuurfunctie van deze is uitgeschakeld en overgenomen door een DT92 die op de badkamer staat.

Het enige wat misschien voor problemen kan zorgen is je vloerverwarmingspomp. Misschien dat de technici hier daar een antwoord op hebben. Als je een HR80 gebruikt, hoe weet je pomp dan dat die moet gaan pompen? Mijn HCE80 heeft verbinding met de pomp. Op mijn badkamer heb ik geen pomp, alleen als het ware een lange slang in de vloer gekoppeld aan de metalen buizen van het leidingwerk. Daar zat al een thermostaatkraan op die we vervangen hebben door een HR80.

Succes ermee.
pi_108145720
dank voor je reactie. Als externe voeler wil ik dan het touchscreen zelf gebruiken. Scheelt weer een extra kastje. Mijn pomp gaat pas lopen als er een bepaalde temperatuur water wordt aangeboden. Volgens mij kan ik dus met 1x HR80 die ik VOOR mijn vloerverwarming set helemala uit de voeten
pi_108146092
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 13:25 schreef mpnl het volgende:
dank voor je reactie. Als externe voeler wil ik dan het touchscreen zelf gebruiken. Scheelt weer een extra kastje. Mijn pomp gaat pas lopen als er een bepaalde temperatuur water wordt aangeboden. Volgens mij kan ik dus met 1x HR80 die ik VOOR mijn vloerverwarming set helemala uit de voeten
Zou in principe geen problemen moeten geven, zo te zien heb je een pomp met een pompschakelaar die pas gaat draaien bij een bepaalde temperatuur.
Je kan idd een HR80 monteren, maar die kan niet op de hoofdregelaar want anders stuur je water van 60 graden door je vloer.
Dus je zal een aparte thermostaatkraan moeten gaan plaatsen in de aanvoer van je vv.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108157754
ok thanks!
Die aparte thermostaatsknop zit er al want de vloerverwarming draait al een tijdje
dan maak ik er dus alleen een HR80 voor.
dan is het wel een betaalbare oplossing zo!
pi_108235195
Beter is om een BDR91 met zone klep voor de vloerverwarming te monteren
pi_108288599
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:33 schreef Flappie01 het volgende:
Beter is om een BDR91 met zone klep voor de vloerverwarming te monteren
Wat bedoel je met zoneklep? Die ben ik nog nergens tegengekomen.
pi_108376418
in de aanvoer leiding komt een klep (bijvoorbeeld Zoneregelklep 22mm Y-VC8015AG 24 volt), die door het aan/uit relais BDR91 gestuurd wordt. Hierdoor kan de aanvoer niet "geknepen" worden zoals een hr80 wel doet. Hierdoor gaat de of de vloerverwarming compleet open of compleet dicht.
pi_108379062
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 10:03 schreef Flappie01 het volgende:
in de aanvoer leiding komt een klep (bijvoorbeeld Zoneregelklep 22mm Y-VC8015AG 24 volt), die door het aan/uit relais BDR91 gestuurd wordt. Hierdoor kan de aanvoer niet "geknepen" worden zoals een hr80 wel doet. Hierdoor gaat de of de vloerverwarming compleet open of compleet dicht.
Ik vind die zoneregelklep persoonlijk stevig aan de prijs.
Een thermostaatkraan in 3/4'' met een thermische motor is een goedkopere oplossing.
Ik denk dat het zomaar eens meer als de helft scheelt.

Het enige punt wat nadelig kan zijn is dat een thermische motor een open/dicht looptijd heeft van rond de 180 seconden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108394274
Was ook een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoelde met een zone klep.. In de handel is en soort gelijke klep van een ander merk voor niet a lte veel geld te koop... denk ook aan bijvoorbeld en klep voor stadsverwarming, deze doet het zelfde...
pi_108443210
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:40 schreef junkiexp het volgende:
Leuk dat jullie hier zo fanatiek mee bezig zijn.
Ik verkoop ze regelmatig als groothandel, er is nu ook de vloerverwarmingseditie met thermische motoren.

Als jullie ergens echt niet uitkomen en inside infomatie nodig hebben dan geef je maar een seintje in dit topic, ik heb contact @ Honeywell.
pi_108444148
Ik heb een evohome systeem met een vloerverwarmingsunit HCE80 na het nodige eindeloos opnieuw in en afregelen draait het spul. Alleen als ik de thermische zonekleppen op de HCE80 klik gaat het niet goed. Bij een warmtevraag springt de ketel via de open thermmodule gelijk aan. 10 seconden daarna worden de thermische motoren aangestuurd en 20 sec. daarna start de pomp van de vloerverwarmingsverdeler. Volgens Honeywell start de pomp "enige tijd" na het aansturen van de thermische motoren, maar deze tijd is niet instelbaar (voor zover mij bekend) De NT-4 230LC-NC heeft volgens productspec. minimaal 3,5 minuut nodig om volledig te openen. Omdat de pomp van de vloerverwarmingsunit al na 20 sec start staat deze heel lang met alle kleppen dicht te draaien, dat kan nooit goed zijn! Daarnaast slaat de ketel af binnen 1 minuut omdat ook die niets kwijt kan (alleen via de bypass). Omdat ook mijn ketel zeer regelmatig aanslaat (bekende bug)duurt het door het veelvuldig blindstoken wel een stuk langer voordat de boel opwarmt. @junkiexp: heb jij advies?
pi_108780626
Dag allen,

Ik heb sinds kort een evohome systeem geinstalleerd (3 HR80 radiatoren, opentherm ketelmodule, BDR91 relais voor zoneklep vloerverwarming) maar loop ook tegen het probleem aan dat de ketel iedere 10 minuten aan springt, ook als er geen warmtevraag is.

Ik probeer de mogelijke oorzaken en oplossingen te inventariseren.

Ik heb op het forum gelezen dat bij sommigen dit is opgelost door wat te rommelen met de instellingen voor de schakelmomenten voor de ketel. Bij Honeywell hadden ze het idee dat het veroorzaakt zou kunnen worden doordat de temperatuur in sommigen ruimtes daalt tot dicht bij de ingestelde nachttemperatuur, en dat de evohome dan af en toe een warmtevraag geeft. Als dat zo is zou het een ontwerpfoutje zijn, want de HR80 gaan pas open als de temperatuur tot beneden de ingestelde temperatuur daalt. Ik zou dit kunnen "oplossen" door de nachttemperatuur heel laag te zetten.

Zijn er nog meer oplossingen bedacht?
pi_108810112
Ik heb dit forum een tijd gevolgt en uiteindelijk besloten om ook dit mooie systeem aan te schaffen (tegelijk met een nieuwe cv ketel). Het werkt ontzettend mooi en is zeer gebruiksvriendelijk. Toch een paar vragen:
1. Als ik de unit uit de standaard haal gaat hij een zacht hoog piepend geluid geven. Heeft die van jullie dit ook?
2. Als de unit niet gebruikt wordt springt hij op een basis stand met tijd, datum en temperatuur. Als ik het goed begrijp moet dit de temperatuur zijn in de ruimte waar hij staat (meet de unit zelf). Echter wat hij doet hij geeft de gemeten temperatuur van 1 van de zones weer (badkamer). Weet iemand hoe je dit kan veranderen?
3. Alle zones lopen soepel op 1 na. Dat is de badkamer. Daar loopt de gemeten temperatuur soms op tot 28 graden. Echter dit is het niet. Het voelt gewoon koud aan. Er wordt dan ook niet gedouched of iets dergelijks. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groeten
Ed
pi_109318216
Heb zelf 12 radiators in kamers, gang en hal, 1 vloerverwarming en radiator in badkamer.
Evotouch met 9 HR80 in 5 zones en 1 ruimtevoeler DTS92A1011 , rest van radiators hebben thermostaatknoppen en OpenTherm module R8810A1018. Sinds de software update loopt alles vlekkeloos en ben er zeer tevreden over.

Iemand ervaring met de temperatuurvoeler HB85? Doet de Evotouch er meer mee dan de buitentemperatuur zichtbaar maken?

themacgnl:
1 als de Evotouch niet op de lader ligt dan piept hij na 1 uur, daarna om de minuut.
dit helpt je eraan herinneren dat ie op de lader moet, want als ie leeg is geen aansturing van ketel.
2 het statisch scherm geeft de temperatuur van de omgeving. Als je de Evotouch in de hand hebt dan loopt de temperatuur al snel op bijv. 28 graden.
3 wat is er in je badkamer geinstalleerd en wat voelt de temperatuur?
  woensdag 21 maart 2012 @ 01:10:42 #166
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109342360
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 17:02 schreef Anonymousse het volgende:
Heb zelf 12 radiators in kamers, gang en hal, 1 vloerverwarming en radiator in badkamer.
Evotouch met 9 HR80 in 5 zones en 1 ruimtevoeler DTS92A1011 , rest van radiators hebben thermostaatknoppen en OpenTherm module R8810A1018. Sinds de software update loopt alles vlekkeloos en ben er zeer tevreden over.

Iemand ervaring met de temperatuurvoeler HB85? Doet de Evotouch er meer mee dan de buitentemperatuur zichtbaar maken?

themacgnl:
1 als de Evotouch niet op de lader ligt dan piept hij na 1 uur, daarna om de minuut.
dit helpt je eraan herinneren dat ie op de lader moet, want als ie leeg is geen aansturing van ketel.
2 het statisch scherm geeft de temperatuur van de omgeving. Als je de Evotouch in de hand hebt dan loopt de temperatuur al snel op bijv. 28 graden.
Over welke software update heb je het? Ik heb no steeds de 'oude' software en mij was in januari gezegd dat ik kon updaten, maar beter kon wachten op nog een nieuwere versie die in februari zou komen. Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en volgens mijn installateur is er nog geen nieuwe software.

Zo irritant dat men geen overzicht heeft van versienummers met verbeteringen en nog irritanter dat de software niet gewoon te downloaden is iemand die een kopietje wil sharen? PM please
pi_109369222
Toen ik de Evotouch kocht zat er een boot loader version 3 van 3 nov 2009 en een application software version 17 van 20 nov 2009 op. Na de update, ongeveer 10 maanden geleden, een boot loader version 5 van 28 juli 2010 en een application software version 20 van 6 oct 2010.
Om de software versies te zien moet je de Evotouch booten. (batterij even los halen)
  woensdag 21 maart 2012 @ 23:14:45 #168
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109371131
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:34 schreef Anonymousse het volgende:
Toen ik de Evotouch kocht zat er een boot loader version 3 van 3 nov 2009 en een application software version 17 van 20 nov 2009 op. Na de update, ongeveer 10 maanden geleden, een boot loader version 5 van 28 juli 2010 en een application software version 20 van 6 oct 2010.
Om de software versies te zien moet je de Evotouch booten. (batterij even los halen)
t zal aan mij liggen, maar ehh... batterij? Heb m nu van de standaard af en er zit een klep met daarachter een printplaat en een rubber randje waar de usb ingang zit. Ik zie geen batterij...
pi_109373332
Verwijder het verwisselbare afdekraam van de behuizing met onderin de batterijen.
Zie de documentatie op blz 25: http://products.ecc.emea.(...)040745-nl01r0110.pdf
  donderdag 22 maart 2012 @ 09:40:27 #170
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109377971
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 00:10 schreef Anonymousse het volgende:
Verwijder het verwisselbare afdekraam van de behuizing met onderin de batterijen.
Zie de documentatie op blz 25: http://products.ecc.emea.(...)040745-nl01r0110.pdf
Thanks!

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:34 schreef Anonymousse het volgende:
Toen ik de Evotouch kocht zat er een boot loader version 3 van 3 nov 2009 en een application software version 17 van 20 nov 2009 op.
Die heb ik dus nog steeds :X

Heb jij de versie van 10 maanden geleden zelf in je bezit of heb je je EvoTouch laten flashen door een installateur?
pi_109379669
Zoals al eerder gemeld geeft Honeywell hierover niets vrij. Mijn Evotouch heb ik laten updaten bij een installateur. Daar kun je op wachten. Duurt hoogstens een paar minuten. Er zijn installateurs die een vergoeding vragen.
pi_109798802
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 17:02 schreef Anonymousse het volgende:

themacgnl:
Bedankt voor de info. Die handtemperatuur was inderdaad de oorzaam (beetje knullig van mij).

De installateur heeft hem opnieuw geinstalleerd en de temperaturen kloppen nu per ruimte. Er is alleen wat vreemds aan de hand. Het gebeurd regelmatig dat de ketel toch een het verwarmen is terwijl alle zones aangeven dat dit niet nodig is. Dus alle radiatoren zonder HR80 worden dan loei heet! Soms stopt hij even maar dan pakt hij hem snel weer op en gaat hij vrolijk verder pompen. Gisteravond bijvoorbeeld toen ik naar bed ging stonden alles zones ingesteld op 14 graden (vanaf 22:00) en de temperaturen in die kamers waren allemaal ruim boven deze ingestelde temperatuur. Toch heeft de ketel tot 22:30 zitten verwarmen. Dit gebeurt ook overdag en s'nachts wel eens.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
pi_109818203
quote:
Bovenstaande problemen had ik ook. Probleem zit denk ik in de optimalisatie (HR80). Deze heb ik toen uitgeschakeld. Toen snel aan de gang gegaan om de software update uit te laten voeren. Deze winter zonder problemen doorgekomen.
pi_109935228
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:04 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Bovenstaande problemen had ik ook. Probleem zit denk ik in de optimalisatie (HR80). Deze heb ik toen uitgeschakeld. Toen snel aan de gang gegaan om de software update uit te laten voeren. Deze winter zonder problemen doorgekomen.
Het stomme is, hij werkt nu als een zonnetje en aan het systeem heb ik niets veranderd. Het enige dat ik gedaan heb zijn alle radiatoren even goed ontluchten want hij suisde heel erg. Hier is toch geen verband in te vinden? Ik heb de monteur wel even gebeld en die beld nog terug voor een afspraak, alleen nu werkt alles goed (heel irritant)
pi_109951631
Bij het Googlen naar Evohome Evotouch kwam ik onderstaande tips tegen

Combinatie van zoneklep en OT-bridge technische tiphttps://www.regelvisie.nl/pdf/evohome/TipsenTrics072011.pdf
Storingsmelding "COMM. FOUT KETELRELAIS MODULE" technische tiphttps://www.regelvisie.nl(...)dr91_chronotherm.pdf
Korte levensduur batterijen EVOTOUCH technische tip:https://www.regelvisie.nl(...)13602_batterijen.pdf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')