niemand?quote:Op maandag 12 december 2011 17:41 schreef Coelho het volgende:
[..]
Kan ik zelf de firmware updaten via de USB poort, of moet de leverancier dat doen? De EvoHome die ik vandaag in ontvangst heb genomen, heeft nl. links van de ECO knop een Vakantie knop zitten ipv een Lifestyle knop, dus oude firmware?
Iemand een overzicht met versies en hoe je kunt uitlezen welke versie je hebt?
Ondanks dat het al meerdere keren besproken is, zou je nog een keer de moeite willen nemen om in Jip en Janneke uit te leggen wat de werking is van de bypass?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:01 schreef blomke het volgende:
Er is wel eens een misverstand over die bypass: men denkt dat ie op het eind van het CV-systeem moet zitten, zo ver mogelijk bij de ketel vandaan. Maar dat is onjuist; hij mag dicht bij de ketel, als de openingsdruk maar hoog genoeg ingesteld kan worden. Als dat goed is ingesteld (dwz hij gaat echt pas open als alle radiatoren dicht staan) is het warmteverlies minimaal. Alleen pompverlies van ... 40 Watt gedurende een paar minuten.
Toerengeregelde pomp zou ik niet toepassen; gewoon de pomp houden die er in zit.
Ik heb zelf geen bypass, en probeerde eens een radiator geforceerd te ontluchten en zette per abuis alle radiatoren dicht. Ketel vloog in error mode en kon zonder schade gereset worden. Maar dat moet je naturulijk niet regelmatig uitvoeren, daar is een ketel niet voor.
Misschien is het toepassen van een drukverschilregelaar op de plek van de verdeler júist logischer en handiger,quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:42 schreef tripaul het volgende:
Grappig, ik heb een installateur gesproken die inderdaad beweerde dat de bypass zo ver mogelijk van de ketel moest. Kreeg een discussie hierover want mijn mening was dat, als je hem goed afstelt, hij net zo goed bij de ketel kan zitten. Bovendien is die plek in mijn huis veel logischer: de ketel hangt op zolder en het "eind van de installatie" zit bij de verdelers in de trapkast/voorraadkast. Ik heb de bypass veel liever op zolder hangen bij de installaties dan tussen mijn voorraad.
Discussie met een insatllateur heeft niet zoveel zin, meestal krijg ik reacties terug zo van:quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:42 schreef tripaul het volgende:
@blomke: Dank voor je reactie! Grappig, ik heb een installateur gesproken die inderdaad beweerde dat de bypass zo ver mogelijk van de ketel moest. Kreeg een discussie hierover want mijn mening was dat, als je hem goed afstelt, hij net zo goed bij de ketel kan zitten. Bovendien is die plek in mijn huis veel logischer: de ketel hangt op zolder en het "eind van de installatie" zit bij de verdelers in de trapkast/voorraadkast. Ik heb de bypass veel liever op zolder hangen bij de installaties dan tussen mijn voorraad . . . Mooi dat je mijn idee bevestigt. (Bovendien is de afstand tussen die twee punten maar anderhalve verdieping verticale leiding (aanvoer en retour), zeg 8m CV-buis diameter zo te zien ca 20mm, dus dit lijk me niet bepalend voor de drukval in mijn cv-systeem . . .).
Heb ik nog een paar aanvullende vragen voor mijn eigen inzicht vooral:
1. Zou ik (theoretisch/praktisch) zonder bypass kunnen als ik de nadraaitijd van de pomp op 0 minuten instel? Geen warmtevraag meer = alle kleppen dicht = ketel uit = pomp uit. In theorie gaat dit gelijktijdig, in de praktijk zit hier altijd enig tijdsverschil tussen dus springt alsnog de ketel mogelijk in storing. (Wellicht niet mogelijk omdat de ketel te warm blijft?). Dit is me wel duidelijk. Maar waar het me ook om gaat: wordt de minimum flow (over de warmtewisselaar van de ketel, 200 l/h) gehaald als er maar één radiator openstaat? Of is ook hiervoor de bypass nodig? Is dit eenvoudig te zeggen of moet ik daarvoor een berekening maken van drukvallen over alle onderdelen icm de pompcurve?
2. Mag ik de bypass leiding isoleren om het warmteverlies te beperken of is er dan risico dat het water té warm terugkomt bij de ketel? Overigens denk ik erover om ook die centrale vericale leidingen en de verdelers in mijn voorraadkast te isoleren maar dit terzijde.
3. Wat is de reden dat de toerengeregelde pomp afvalt? Is dit lastig omdat mijn ketel standaard geen toerengeregelde pomp heeft? Is een passende pomp niet beschikbaar? Of is het omdat ik nog steeds problemen krijg met de nadraaitijd? Ik twijfelde zelf al of dit mogelijk is, maar zou graag weten waaróm dit niet werkt. Vooral omdat het energetisch het mooiste zou zijn.
Heb je een foto van je verdeler(s)??quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:37 schreef tripaul het volgende:
Die manier van bypassen had ik nog niet bedacht, da's ook een goed idee! Maar waar kan ik zo'n apparaat kopen? En zijn die universeel of moet ik hem van hetzelfde merk als mijn verdelers hebben?
Dit is zeker een Pentec verdeler.quote:Op woensdag 11 januari 2012 23:03 schreef tripaul het volgende:
Mijn radiatorverdelers lijken sterk op de verdelers in jouw pdf. Grote kans lijkt dat het idd Pentecs zijn, al heb ik geen idee hoe ze er van andere merken uitzien.
Heb daarom even een foto gemaakt (incl wat troep rond de verdeler maarja, 't is m'n voorraadkast hè.
[ afbeelding ]
Hoor graag van je of het Pentec is!
Oh, bijna vergeten, zoals je ziet staat er het eea op de afdopwartels: "PPP 22" en "BS 864-2".
Misschien voegt dit nog iets toe?
Dat is véél te hoog!! Lijkt me zinvol op zoek te gaan naar de oorzaak: wat is de retourtemperatuur van het CV-water? Hoe is je warmwater geregeld?quote:Op woensdag 11 januari 2012 23:15 schreef Coelho het volgende:
Ik zal morgen ook eens overleggen over een bypass. Heb het idee dat dit ook zuiniger is. Mijn verbruik in mijn nieuwbouwhuis was in december schrikbarend hoog, 375 kuub!!
quote:Op donderdag 12 januari 2012 08:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is véél te hoog!! Lijkt me zinvol op zoek te gaan naar de oorzaak: wat is de retourtemperatuur van het CV-water? Hoe is je warmwater geregeld?
Wij hebben in een oud vrijstaand matig geïsoleerd huis een verbruik van 280 m³ in dec.
Ik woon in een nieuwbouwhuis, rc-waarde van 0.75, dus isolatie zou goed moeten zijn. Waar echter wel wat warmte door verloren gaat zijn de dauerluftungs, maar als ik die sluit springt de mechanische ventilatie aan vanwege de stijgende CO2 concentratie in huis.quote:Op donderdag 12 januari 2012 10:28 schreef tripaul het volgende:
@junkiexp: Bedankt voor je reactie en mooi dat het Pentec is! Ga ik vandaag proberen zo'n mooie bypass te scoren en dan kan ik EvoHome écht draaiende krijgen. Heb het gisteren al wel geïnstalleerd (kon niet wachten natuurlijk ...). Praktijkruimte wordt nu lekker warm (was altijd 2 graden te koud) maar ik heb de knop op de badkamer nu vol open staan als "bypass" dus daar wordt het veel te warm . . . dat kan ik nu gaan oplossen!
375 m3 in 1 maand is wel veel inderdaad! Ik zit op net geen 1.000 per jaar. Maarja, dit is dan ook in een redelijk nieuwe rijtjeswoning (1998), uitstekend geïsoleerd, met zonneboiler voor het tapwater en met 2 personen. Ik houd mijn verbruik normaal niet bij maar had dat begin november toevallig wel gedaan. Verbruik van 7 nov tot nu (ca 2 maanden dus) is 214 m3.
Overigens: alleen een verbruik zonder toelichting van de situatie zegt eigenlijk niets. Je kunt een oude boerderijwoning niet vergelijken met een 50m2 appartementje op 3-hoog, en een rijtjeswoning van 100 m2 niet met een vrijstaande villa van 170 m2 (nog los van het bouwjaar en dus de mate van isolatie). Bovendien is het warm tapwaterverbruik ook voor een groot deel bepalend voor het verbruik en dit verbruik wordt weer bepaald door het aantal personen die in een huis wonen (en natuurlijk of ze lang of kort douchen, of regelmatig in bad gaan . . .). Zijn je kinderen bv in de kerstvakantie elke dag in bad geweest dan verklaart dat, dat het hoog uitkomt. . . Ter indicatie: In nieuwbouwwoningen die nu worden gebouwd (die geen zonneboiler hebben) is ca tweederde van het gasverbruik voor warm tapwater en nog maar één derder voor ruimteverwarming. Dat komt door de huidige bouwregelgeving op het gebied van energie (en isolatie).
Bypass bespaart mijns inziens geen energie maar is om het systeem te beschermen tegen extreme situaties, met name als alle radiatorknoppen dicht staan (en er dus geen warmtevraag is en (normaal gesproken) ook geen gasverbruik).
Waar staan die opties, ben ze nl. nog niet tegengekomen. Installateursmenu wellicht? Hoe kom ik daar, dat wilde de installateur nl. niet zeggenquote:Op maandag 16 januari 2012 11:39 schreef zwadderneel het volgende:
hallo, ik heb ook een evohome systeem sinds kort en ben bezig met de optimalisatie
nu zijn er drie mogelijkheden voor optimalisatie:
- adaptief
- vertraagd
- en optimale stop
wat betekent dit precies?
Als het goed is kan je dit ook voor de totale regeling doen;quote:Op maandag 16 januari 2012 18:36 schreef tripaul het volgende:
Vervolgens kun je bij "Optimalisatie" kiezen of de optimalisatie voor deze zone wel/niet wilt inschakelen. Je moet dit laatste voor elke zone apart doen.
quote:Beschikt de evotouch over een zelflerende aanwarming (optimalisatie)?
Ja, de optimalisatie (ook wel zelflerende of adaptieve aanwarming genoemd) is volledig geïntegreerd in de evotouch bedieninterface en kan individueel per zone worden in- en uitgeschakeld voor elke toepassing (radiatoren, vloerverwarming, zoneklep). Standaard is de optimalisatiefunctie echter uitgeschakeld.
Kan het kloppen dat je 'm dan hoort aanslaan om een minuut later weer uit te gaan? Die heb ik ook (iedereen??). Niks aan te doen??quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:09 schreef zwadderneel het volgende:
verder echt irritant dat de ketel 6x per uur opstart, maar die bug is hier al vaker besproken
Zover ik weet is er geen kant-en-klare isolatie voor.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:40 schreef tripaul het volgende:
Vroeg me eigenlijk af of voor de isolatie van de verdelers ook kant- en klare oplossingen voor zijn. Maar ik denk dat ik maar gewoon creatief ga doen met leidingisolatie. Heb net ff de 22mm isolatiebuis gepast die ik heb liggen en die komt ca 3/4 om de verdeler heen. Met een wat grotere maat moet het denk ik in 1 keer lukken. Met wat geduld en snij- en plakwerk (ductape) moet het dan wel lukken.
Your welcomequote:Een erg goede tip hoor, nogmaals dank!
Is dit bij aan/uit of opentherm? Ik overweeg dit systeem met opentherm maar ik moet er niet aan denken dat dag en nacht, zomer en winter, elke 10 minuten de driewegklep omloopt en de ketel even aan gaat.quote:Kan het kloppen dat je 'm dan hoort aanslaan om een minuut later weer uit te gaan? Die heb ik ook (iedereen??). Niks aan te doen??
Ik heb aan/uit. Volgens de monteur maakte het nl. helemaal niet uit in werking.quote:Op woensdag 1 februari 2012 14:57 schreef rivier het volgende:
[..]
Is dit bij aan/uit of opentherm? Ik overweeg dit systeem met opentherm maar ik moet er niet aan denken dat dag en nacht, zomer en winter, elke 10 minuten de driewegklep omloopt en de ketel even aan gaat.
Waterslag, is dat ook het klapperen of ratelen van een radiator die een klein stukje open staat? Heb ik ook...quote:Op zondag 12 februari 2012 23:02 schreef tripaul het volgende:
Het systeem werkt nu erg goed, ik heb alleen af en toe last van waterslag in de cv-leidingen. De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat ik de bypass "te strak" heb afgesteld. Heb hem al losser gedraaid maarja hij moet ook weer niet té los om te voorkomen dat er continu water "lekt". Dit wil ik zoveel mogelijk voorkomen om de retourtemperatuur zo laag mogelijk te houden. Ik vind het erg lastig te horen wanneer er nu wel/geen water door de bypass stroomt. Dus als iemand een tip heeft voor het afstellen van de bypass hoor ik het graag!
Als handleiding heb ik alleen een CDROM ontvangen. Vond ik niet echt duidelijk. Tevens wilde mijn installateur niet vertellen hoe ik in het setup menu kom, er van uit gaande dat je niet het menu bedoelt waar je 5sec voor op een knop moet drukken.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:09 schreef tripaul het volgende:
@Coelho: Bedoel je de adaptieve start? Die heb ik hierboven uitgelegd voor de nieuwe firmware. Kom je er daar niet mee uit? Ik weet niet hoeveel de oude firmware verschilt, maar je moet het in de nieuwe op twee plekken instellen:
1. Bij de systeemparameters in het set-up menu kun je aangeven welke optimaliseringsmogelijkheden je wilt gebruiken.
2. Bij de instellingen van elke zone kun je de optimalisering (per zone dus) aan of uitzetten.
Als dit niet voldoende is, kijk even in de handleiding (die ik persoonelijk overigens niet erg sterk vind) of keep your fingers crossed voor een reactie van iemand met de oude firmware.
Succes!
Nogmaals dank voor je uitgebreide verhaal.quote:Op maandag 13 februari 2012 10:15 schreef tripaul het volgende:
Die CD heb ik ook gehad, maar dat was gewoon een lege CD-R, er stond werkelijk niets op! De handleidingen (nog steeds erg summier) zijn ook op internet te downloaden, dat zou je ook kunnen proberen. Kijk voor handleidingen op kijkvoelbeleef.nl, dan onder support en dan staat er onderaan Handleidingen.
Over de setup-menus: ik heb twee plekken waar je ca 5 sec op een knop moet drukken.
- De ene plek is als je in het Hoofdmenu kiest voor het Zonemenu en vervolgens voor Zoneconfiguratie. Dit is de plek waar je oa de sensoren en regelaars toewijst.
- Dan is er bij mij nog een andere plek, dit set-up menu bedoelde ik. Het heet op de evotouch Systeemconfiguratie. Daar kom ik als ik in het beginscherm de Menu-knop lang (ca 7-8 sec) ingedrukt houd. Het spreekt voor zich dat je hier niet zomaar van alles moet aanpassen.
Om de optimalisatie in te stellen moest ik dit dus op 2 plekken doen (alles geldt voor nieuwe firmware):
Per zone moet ik het volgende instellen:
Systeemconfiguratie - Zoneconfiguratie - Kies zone - Volgende (naar 2e pagina) - Toepas.instelling (parameters) - Optimalisatie: kies in- of uitgeschakeld.
Voor het gehele systeem moet ik nog kiezen welke optimalisaties ik wil gebruiken:
Menu Systeemconfiguratie - Syst.parameters - Meer (ga naar 2e pagina) - Optimalisering. Hier kun je bv optimale stop aan- of uitzetten (altijd handig lijkt mij) en ook adaptieve start (óf vertraagde start). Zelf heb ik momenteel alleen de optimale stop aan staan. Adaptieve start zet ik denk ik tzt ook nog aan als het systeem verder goed draait.
Kun je aan een leek uitleggen hoe je die afstelt?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:02 schreef tripaul het volgende:
Ik heb intussen nog wat tijd uitgetrokken in een poging om de bypass beter af te stellen. Hij stond inderdaad te strak afgesteld. Ik hoor nu duidelijk verschil in de stroming van het water in de verschillende situaties met de pomp aan. Als er maar ergens één radiator open staat, staat de bypass nu dicht (of in elk geval vrijwel dicht) want zodra er in deze ruimte geen vraag meer is en de radiator gaat dicht (maar de pomp draait nog na), hoor ik duidelijk dat er (veel meer) water door de bypass stroomt. Het gebonk (waterslag?) heb ik sindsdien niet meer gehoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |