Het maakt mij ook niet uit, als het maar capabele mensen zijnquote:Op maandag 18 oktober 2010 20:22 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Mannen of vrouwen is mij om het even. Biedt aantrekkelijke leer/werk trajecten aan en ik ben ervan overtuigd dat er genoeg potentieel te vinden is binnen de landsgrenzen zoals eerder al werd gezegd.
Denk niet dat de politiek hier op het moment de voorkeur aan geeft. Maar verstandig is het wel. Trouwens moet je én én doen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of we boren eens het ongebruikte arbeidspotentieel aan wat we al binnen de landsgrenzen hebben, maar ik denk dat de politiek idd de voorkeur zal geven aan het halen van buitenlanders, dat doet ze altijd namelijk
Ik kreeg vorige maand een mailtje van Randstad. Ze hebben leer/werk trajecten voor operators van laag naar hoog. procesindustrie, chemie, voedingsmiddelen. Het begin is er dus.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:22 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Mannen of vrouwen is mij om het even. Biedt aantrekkelijke leer/werk trajecten aan en ik ben ervan overtuigd dat er genoeg potentieel te vinden is binnen de landsgrenzen zoals eerder al werd gezegd.
Dit zijn spookvacatures... hiermee behouden ze hun eigen image in de (arbeids)markt.....quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kreeg vorige maand een mailtje van Randstad. Ze hebben leer/werk trajecten voor operators van laag naar hoog. procesindustrie, chemie, voedingsmiddelen. Het begin is er dus.
Wat heb jij ooit gepresteerd op dit gebied?quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:30 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dit zijn spookvacatures... hiermee behouden ze hun eigen image in de (arbeids)markt.....
ik heb wel eens spookvacatures geplaatst....quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heb jij ooit gepresteerd op dit gebied?
Een aantal juiste constateringen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik werk zelf in de techniek, maar ik kan werkelijk niemand adviseren in de techniek te gaan werken, de salarissen zijn om te huilen. Beter kan je gaan werken voor een bank, verzekeraar of accountantskantoor, daar weet men precies hoe je legaal kan stelen en dus deftige salarissen kan uitkeren. Daarnaast is het triest om te zien hoe 'geëmancipeerd' de Nederlandse vrouw is, ik spreek regelmatige buitenlandse collega's waarvan er veel vrouw zijn. Misschien ooit eens 1 Nederlandse vrouw gesproken die soortgelijk werk deed. Conclusie: Nederlandse vrouwen kiezen nog steeds voor klassieke vrouwenberoepen![]()
Feit is dat vrijwel al onze welvaart en comfort te danken is aan technologische vooruitgang welke mogelijke is gemaakt door ingenieurs en beta wetenschappers. Helaas is er maar weinig erkenning voor dit feit in de Nederlandse samenleving, geen wonder dat er zo weinig mensen kiezen voor een technisch beroep.
Het lijkt me verstandiger beroepen in de techniek een stuk aantrekkelijker te maken, ik kan de huidige generatie scholieren nl. alleen nog maar afraden een technische studie te kiezen. Zonde om zo veel tijd te steken in iets wat zo weinig oplevert. Ik zou iig een totaal andere vervolgopleiding hebben gekozen, als ik nu op de middelbare school zou zitten. De salarissen liggen veel te laag, het werk geniet geen enkel aanzien en je loopt om de paar jaar weer enorm veel kans op straat te komen staan wanneer de economie stroef loopt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 07:01 schreef EdvandeBerg het volgende:
Het is zeker weer een artikel wat als voorzetje dient om de discussie voor grootschalige immigratie weer te openen?
Het onderwijs verbeteren lijkt mij een verstandiger optie.
Ik weet niet wat voor idee jij hebt over ICT, maar het groot deel van de banen in de sectie omvat vooral software ontwikkeling.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:20 schreef babipangang het volgende:
ik vraag me toch af of dat tekort aan ict-ers wel zo groot zal zijn in 2020. Enerzijds wordt alles steeds meer geautomatiseerd, maar anderzijds wordt het door de techniek ook steeds makkelijker om bewerkingen/(storings)reparaties uit te voeren, waardoor er naar mijn mening misschien weleens steeds minder ict-ers nodig gaan zijn.
Hier ben ik het geheel mee eens.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 11:13 schreef petertje2 het volgende:
Wat betreft dat tekort aan personeel toch een paar kanttekeningen. Op basis van het huidige aantal banen zal er in 2020 een groot tekort aan hoger opgeleiden (vooral technici) komen door pensionering en minder nieuw aanbod.
Het idee van de politiek om dat op te lossen door ouderen langer te laten werken klinkt leuk maar is totaal onrealistisch. Bedrijven willen domweg niet werken met een personeelsbestand waarvan de helft boven de 50 is, al is het alleen al omdat de gemiddelde loonkosten niet meer op te hoesten zijn als iedereen op de maximale schaalpositie zit.
Ook het idee van bijscholen klinkt leuk maar het grootste deel van de mensen is domweg niet in staat om een opleiding op HBO of WO-niveau te volgen. Sterker nog, we zien nu al geen kans om het niveau op HBO en MBO op peil te houden.
Tegelijkertijd wordt de immigratie van hoger opgeleiden steeds verder bemoeilijkt en gaat de emigratie van vooral hoger opgeleiden onverminderd door, zodat er per saldo ook nog eens een braindrain gaat ontstaan.
Ontstaat er een grote personeelstekort van hoger opgeleiden? Dat is nog maar de vraag. In het recente verleden was er al te weinig aanbod van ICT'ers en chemici. Bedrijven hebben dat opgelost door steeds meer werk in deze sectoren naar het buitenland te verplaatsen. De kans is groot dat dat in veel meer sectoren (vooral de industrie en dienstverlening) gaat gebeuren. Het resultaat is dus minder aanbod maar ook minder vraag naar personeel.
Tekorten zullen vooral ontstaan bij beroepen die moeilijk verplaatsbaar zijn en waarvoor je ook lastig mensen uit het buitenland kunt aantrekken (mede vanwege wettelijke diploma-eisen), zoals medici, juristen, etc.
De echte pijn zal ontstaan bij de overheid, die bij het verdwijnen van steeds meer hoger geschoold werk de basis onder zijn belastinginkomsten ziet verschrompelen, terwijl de kosten van de vergrijzing explosief gaat stijgen.
Wat is dan een slecht salaris? Noem eens een netto bedrag.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hier ben ik het geheel mee eens.
Nogmaals wil je als techneut behoorlijk wat geld verdienen zul je het in het buitenland moeten zoeken. In dit polderlandje wordt teveel geluld, vergaderd en alles onder regels weggestopt. De papieren tijgers hebben teveel invloed. Dit zijn juist zaken die een techneut in de weg zitten. Vandaar de frustratie onder techneuten en dan nog onderwaardering en vaak slecht salaris, moeilijke opleiding bevorderd niet tot het volgen van een technische studie.
Met een TU diploma mag je god op je knieën danken voor een bruto salaris van ¤4300,- HBO'ers krijgen meestal maar tussen de 3 en 4k bruto. In de ICT liggen de salarissen hoger, maar als je in de bouw, werktuigbouwkunde of elektrotechniek zit zijn de salarissen gewoon belachelijk laag voor datgene wat er van je gevraagd word. Vergeet niet dat de meeste technische beroepen het vereisen dat je je gehele carriere blijft leren, anders ben je binnen enkele jaren niets meer waard voor je werkgever. De tijd die je daar in stopt krijg je bijna nergens betaald.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 18:37 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Wat is dan een slecht salaris? Noem eens een netto bedrag.
Kreeg ik die maar, dan hoorde je me absoluut niet klagen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
HBO'ers krijgen meestal maar tussen de 3 en 4k bruto.
[..]
Beginnende HBO'ers beginnen ver onder de 3k uiteraardquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:28 schreef DDDDDaaf het volgende:
Kreeg ik die maar, dan hoorde je me absoluut niet klagen.
Nou als je als werktuigbouwkundige 1700 euro netto verdient en ik ken ze in de engineerings wereld dan is dit bedroevend laag. Vergeet niet dat het een zware studie is. Zelf heb ik 30 jaar geleden MTS werktuigbouw gevolgd en dat vondt ik al pittig,quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 18:37 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Wat is dan een slecht salaris? Noem eens een netto bedrag.
"Dan druk je toch lekker zelf op die knop, arrogante eikel." En acuut opstappen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:37 schreef Cherna het volgende:
Aoch dat werk dat jij doet stelt niks voor je hoeft op de acad station maar op een knop te drukken en de tekening rolt eruit
Ik werk inmiddels al vijf jaar...quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Beginnende HBO'ers beginnen ver onder de 3k uiteraard
Was het maar zo eenvoudig. Natuurlijk heb je gelijk maar een techneut heeft een ander karakter dan een econoom. Ik denk dat daar ook gelijk het probleem ligt. Een techneut werkt ook vaak om de trots van het product dat hij ontwikkeld en wil voor een tien gaan, laat zich te snel inpakken door een gebekte jongen die een zes meer dan genoeg vindt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Dan druk je toch lekker zelf op die knop, arrogante eikel." En acuut opstappen.
Zo eenvoudig is het ook maar mensen zijn chantabel omdat ze zich hebben ingebouwd in financiële constructies als pensioen en hypotheken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |