quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:46 schreef Banjerkanjer het volgende:[..]
Het waren Laura haar eigen woorden, die oma in het boekje heeft opgeschreven en daar in dat interview voorlas... dus dan zal het wel zo zijn.
Een meisje van 14 die ieder weekend bij haar vriendje blijft slapen (vind ik al zorgwekkend), maar dan ook nog eens ieder weekend bier zuipen op straat en met bierflesjes gooien, jezelf in je polsen snijden en de hele rambam er nog verder omheen, dat alles bij elkaar schetst bij mij nu niet bepaald het beeld van een bijzonder intelligent kind dat zo stevig in haar schoenen staat dat ze best in haar eentje 2 jaar lang de wereldzeeën kan trotseren. Ze lijkt al moeite te hebben om het normale leven te kunnen hanteren. Het is gewoon precies zoals Laura het zelf al aangaf in dat allereerste interview wat ze gaf voor het jeugdjournaal. De verslaggever vroeg haar daar namelijk naar haar motivatie waarom ze die zeiltocht van 2 jaar wilde maken. Laura's antwoord: "Nou eh, gewoon... lekker losbandig leven".
En dat is ook precies wat ze nu aan het doen is. Niets meer, en ook niets minder dan dat alleen.
En pa gaat pas het tweede weekend eens met haar praten, als ze weer eens totaal verboemeld thuiskomt.
Oma vertelt dat vader en dochter er steeds slechter gingen uitzien door de zorgen, toen Jeugdzorg in beeld kwam.
Daar was dan kennelijk ook wel reden toe. Dat kind was toentertijd 13 jaar. En pa vindt het goed dat ze ieder weekend weg is en heeft pas na weken in de gaten dat ze drinkt en herrie schopt op straat.
Noem me ouderwets, maar ik zou mijn dochter van 13 niet bij haar vriendje laten slapen. Zeker niet ieder weekend.
Er zijn wel meer dingen in dat interview die me heel raar in de oren klinken. Oma vindt het geweldig dat ze naar St. Maarten was gevlucht. Typisch Laura, die oplossingen zoekt.
Op de vraag of dat wel een oplossing was geeft ze een ontwijkend antwoord: Ze vond het wel afschuwelijk dat er weer een rechtszitting kwam en dat met uithuisplaatsing werd gedreigd.
De schuld ligt dus wéér bij een ander. Daarbij zou je bijna denken dat er toen pas met uithuisplaatsing werd gedreigd.
Verder spreekt haar oma over 'vreselijke onderzoeken' 8x een gesprek van een paar uur over een paar maanden tijd. Daarom kon ze haar schoolwerk niet meer aan.
Ik vind het nogal overdreven overkomen.
Op de vraag waarom ze niet tot haar 18e wacht, omdat ze toch al niet meer als jongste solozeiler een record kan vestigen antwoordt ze 'omdat het kan, de mogelijkheid is er om het nu te doen. Ze wilde dit al vanaf haar 10e.' Laura zei: 'het geeft me gewoon een kick.'
Waarom op stel en sprong en is dat ze het al een paar jaar wilde wel een argument? Daarbij blijkt dat niet direct uit haar voorbereiding.
In het laatste deel van het interview wordt heel chaotisch geantwoord:
Op de vraag of Laura wel stabiel genoeg is voor zo'n onderneming, wordt gezegd dat dat juist wel het geval is omdat andere pubers in nog veel vreselijker (?) omstandigheden zich aanpassen terwijl zij zich dood vecht.
Dan wordt er gevraagd of het dus goed met haar gaat omdat ze haar zin krijgt.
'Ze kon zich niet aanpassen omdat dat haar dat onmogelijk werd gemaakt. Het ging ook niet om Laura maar om macht en hun eigen zin krijgen.'
Hier kan ik dus geen touw aan vastknopen. Wat was er zo vreselijk aan de omstandigheden van Laura, behalve haar problematische thuissituatie? Het lijkt er sterk op dat ze het zichzelf moeilijk heeft gemaakt met haar opstandige gedrag. Ze verdomde het zelf om huiswerk te maken en naar school te gaan, dat strafwerk heeft ze zichzelf op de hals gehaald, door haar eigen gedrag. Ik vind het bijzonder kinderachtig om daar anderen de schuld van te geven. En wat is de vergelijking met pubers die te maken hebben gehad met incest, ed?
De vraag of het nu goed gaat omdat ze haar zin krijgt wordt ontweken en er wordt gesteld dat ze in een onmogelijke positie werd gebracht met als enige reden machtsvertoon. Dat wordt verder nergens gemotiveerd maar wéér ligt de schuld bij iedereen behalve bij hun.
En dan dat bewijs dat het nu goed met haar gaat.. Ze doet iedere ochtend van 8 tot 10 wat aan haar schoolwerk. Nou nou..
Het kan best zijn dat anderen andere conclusies trekken uit dat interview, maar ik blijf het een rare familie vinden, die halve waarheden vertelt.
En als nou zou blijken dat dat problemen uit het verleden waren, en dat ze nu haar droom kan waarmaken en iedereen blij is, ok.. Maar nu zijn er weer problemen met sponsors.. Ook hun schuld?
Maar goed, we blijven positief. Tenslotte kan het heel goed zijn dat ze inderdaad voor de sadistische lol door Jeugdzorg werd gefrustreerd en dat de sponsors eenzijdig en heel gemeen de voorwaarden veranderd hebben.
Dus wellicht wordt alles anders met een nieuwe sponsor, en zien we hoe geweldig Laura is en hoe ze zich door alle problemen heen heeft geslagen en hoe glorieus ze even een rondje om de wereld doet.