Maar er zijn toch genoeg koppels bij wie het wel werkt? Als het uiteindelijk niet werkt hoeft dat niet perse te komen doordat ze niet allebei dezelfde achtergrond hebben. Kan uiteraard wel, maar hoeft niet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Aanpassen is maar tot een bepaalde hoogte goed.
De Grenzeloos Verliefd-stelletjes kunnen zich blijven aanpassen totdat ze een ons wegen,
dat wordt nooit echt optimaal.
Klopt, ik ben er nogal sceptisch over, maak ik het mezelf niet gemakkelijk mee, maar wanneer iemand een voorkeur heeft voor armloze dwergen is het nog wat lastiger zoeken. Natuurlijk zijn er koppels bij wie het werkt, maar niets zo persoonlijk als partnerkeuze en in mijn geval zal het hoogstwaarschijnlijk niet werken.quote:Op maandag 11 oktober 2010 01:07 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Maar er zijn toch genoeg koppels bij wie het wel werkt? Als het uiteindelijk niet werkt hoeft dat niet perse te komen doordat ze niet allebei dezelfde achtergrond hebben. Kan uiteraard wel, maar hoeft niet.
Maar het is ook maar waar je open voor staat natuurlijk. Bij jou zal het waarschijnlijk niet werken omdat je er bij voorbaat al sceptisch in zou gaan. Verder niks mis mee, het is gewoon een heel persoonlijk iets.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Afkomst en cultuur zijn niet bepalend voor mij. Maar ik doelde meer op het feit dat je eigenlijk altijd een keuze hebt. Want wanneer jij verliefd bent geworden op iemand kan je dat nog wel sturen, vind ik. Of je kiest ervoor om ermee door te gaan omdat je eigenlijk toch wel redelijk bent, of je kiest ervoor om niks te doen met die verliefdheid en je te laten leiden door je vooroordelen op basis van ras/cultuur.quote:Op maandag 11 oktober 2010 01:01 schreef BananaCoconutFrappuccino het volgende:
[..]
Klopt, als je al geen praatje maakt met zo iemand omdat je iemand al hebt afgeschreven op basis van zijn/haar afkomst, dan zal je er idd ook nooit verliefd op worden.
Maar dan is er verder toch geen probleem?
Stel je studeert nog en je komt bijvoorbeeld bij een Turk in een werkgroep terecht en je wordt 'perongeluk' verliefd op hem omdat hij toch wel heel erg leuk en lief blijkt te zijn. Aangezien je dan al verliefd ben ga je anders denken en wordt het allemaal minder zwart/wit. Ga je misschien zelfs een aantal positieve kanten zien aan dat gene wat je eerst 'slecht' vond. En dan kom je dus bij het punt 'aanpassen' terecht. Hij aan jou en jij aan hem.
Hey man dat heb ik ook, eerlijk gezegd. Ik zit liever naast een nette blanke man dan een ongeverzorgde rasta neger met goude tanden.quote:Op maandag 11 oktober 2010 01:37 schreef Lort het volgende:
Ik geloof niet dat mensen ''perongeluk' verliefd kunnen worden. Als je echt iets tegen negers heb wordt je er niet 'perongeluk' verliefd op, lijkt mij dan.
Daarnaast denk ik dat mensen in hun dagelijks leven veel racistischer zijn dan zij willen toegeven. Mensen willen heel graag omgaan met mensen met een gedeelde achtergrond en cultuur, daar voelen ze zich veilig bij. Hoewel als je die mensen vraag wat zij belangrijk vinden in een partner heel stellig zullen zeggen:'De persoonlijkheid, afkomst en dergelijke maakt mij echt niks uit'. Dit is gewoon een sociaal wenselijk antwoord, niet de realiteit.
Ik merk bijvoorbeeld zelf ook dat ik; bijvoorbeeld liever naast een nette blanke man ga zitten in de trein dan naast een neger in hiphop kledij.
Om iemand nu meteen een White nationalist te noemen is ook wel erg grootquote:Op zondag 10 oktober 2010 22:16 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee man, jij snapt het niet. In dit specifieke geval ben jij diegene die een fout maakt.
Hij vindt dat dat er geen interraciale menging moet zijn, omdat dat het een afbreuk is van zijn erfgoed of zoiets.
Zijn ideeen zijn gebaseerd op een ideologie. Op een gevoel. Er is geen logica in zijn manier van denken. Dat is het argument dat elke white nationalist heeft:
http://en.wikipedia.org/wiki/White_nationalism
Hier, lees er maar zelf over.
Ik kan daar niet in discussie op gaan, omdat ik niks erop tegen heb. Ik vind dat mensen het recht hebben om tegen bepaalde dingen te zijn. Hij mag best tegen interraciale menging zijn.
Het enige probleem dat ik heb is wanneer mensen allerlei pseudo--wetenschappelijke en pseudo-sociale argumenten gebruiken om hun ideologie goed te maken.
Ik denk dat iedereen het idd met dit punt eens is, en dat het uiteindelijk hier om draait. En dat geldt voor diegene met een kleur individueel te leren kennen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:38 schreef Lort het volgende:
[..]
Je moet een persoon eerst individueel kennen voordat je oordelen mag vellen. Daar zijn we het toch allemaal mee eens?
Die wikipedia link is een slechte bron. Ik had beter eerste de beschrijving moeten lezen. Maar white nationalist komt erop neer dat iemand trots is op zijn blanke ras en zijn genen niet wil mengen met mensen van een andere ras. En die user had die filosofie.quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:14 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
Om iemand nu meteen een White nationalist te noemen is ook wel erg groot
Lees zijn posts nog maar even goed door danquote:Op maandag 11 oktober 2010 10:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die wikipedia link is een slechte bron. Ik had beter eerste de beschrijving moeten lezen. Maar white nationalist komt erop neer dat iemand trots is op zijn blanke ras en zijn genen niet wil mengen met mensen van een andere ras. En die user had die filosofie.
Dat hij geen neo-nazi is die alle andere rassen haat betekent niet dat hij geen white nationalist is.
quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:26 schreef Lady_1989 het volgende:
[..]
Lees zijn posts nog maar even goed door danHij wil iemand waar hij zich compleet thuis bij voelt, dezelfde achtergrond mee kan delen en die inderdaad doorgeven aan zijn kinderen. Veel mensen vinden niets zo fijn als dezelde cultuur en achtergrond met je partner te delen. Betekent niet dat zij iets tegen een ander ras hebben. Dat is puur iemands voorkeur.
Lijkt me duidelijk. dat is de kern van wat een white nationalist, of racial nationalist, gelooft. Zo denken ook de black nationalists, en andere raciale nationalisten.quote:Ik vind dat een stukje nationale trots bijdraagt aan de individu. Door een interraciale relatie breek je je culturele erfgoed af, een onwenselijk bijverschijnsel. Vandaar dat ik er in principe tegen ben.
Oke is goed. Ik hou ermee op.quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:37 schreef Re het volgende:
keep walking, hou er nou eens over op, volgens mij was het niet de bedoleing van het topic om mensen labeltjes op te gaan hangen
Want alle blanke mannen zijn netjes en alle negers dragen hiphop kleding ofzo?quote:Op maandag 11 oktober 2010 01:37 schreef Lort het volgende:
Ik merk bijvoorbeeld zelf ook dat ik; bijvoorbeeld liever naast een nette blanke man ga zitten in de trein dan naast een neger in hiphop kledij.
Ik vind het nogal treurig dat jij verandert in datgene waartegen jij vecht.quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die wikipedia link is een slechte bron. Ik had beter eerste de beschrijving moeten lezen. Maar white nationalist komt erop neer dat iemand trots is op zijn blanke ras en zijn genen niet wil mengen met mensen van een andere ras. En die user had die filosofie.
Dat hij geen neo-nazi is die alle andere rassen haat betekent niet dat hij geen white nationalist is.
Jij bent dan ook een van de weinigen die niet er constant omheen draait en zijn mening duidelijk uitlegt.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:20 schreef GSbrder het volgende:
Neuh, ik zou sommige van bovenstaande Braziliaanse schoonheden zeker niet afwijzen.
Maar ze zijn niet de types waar ik een langdurige relatie mee wil. Dat heeft met culturele, raciale, sociologische en levensbeschouwelijke verschillen te maken.
maar dan beperkt je je tot de hollandse genenpool, althans een zeer klein gedeelte daarvan want zelfs daar zitten al redelijk grote verschillen in qua cultuur, sociologische en levensbeschouwelijke aspecten, dus lijkt me alleen de raciale aspecten van belang te zijnquote:Op maandag 11 oktober 2010 15:20 schreef GSbrder het volgende:
Neuh, ik zou sommige van bovenstaande Braziliaanse schoonheden zeker niet afwijzen.
Maar ze zijn niet de types waar ik een langdurige relatie mee wil. Dat heeft met culturele, raciale, sociologische en levensbeschouwelijke verschillen te maken.
Hoe weet je dat nou? Misschien voelt zo'n buitenlandse zich wel meer verbonden met nederland dan brazilië. Je hoeft er helemaal niet veel van te merken, dat culturele verschil. En waarom wordt dat hier gezien als een negatief iets? Ik zou het juist leuk vinden, een keer wat anders. Het hoeft niet meteen compleet tegenovergesteld van nederland te zijn.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:20 schreef GSbrder het volgende:
Ik weet het niet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoe weet je dat nou? Misschien voelt zo'n buitenlandse zich wel meer verbonden met nederland dan brazilië. Je hoeft er helemaal niet veel van te merken, dat culturele verschil. En waarom wordt dat hier gezien als een negatief iets? Ik zou het juist leuk vinden, een keer wat anders. Het hoeft niet meteen compleet tegenovergesteld van nederland te zijn.
Eigenlijk komt het voornamelijk op ras neer.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:20 schreef GSbrder het volgende:
Iemand met Braziliaanse roots, maar een Nederlandse nationaliteit noem ik gewoon Nederlands.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:54 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Eigenlijk komt het voornamelijk op ras neer.
Want er zijn best wel veel Aziaten, Afrikanen en Zuid-Amerikanen hier in Nederland die 100% Nederlands zijn qua cultuur en levensfilosofie.
Beschouw jij een negerin of Aziaat als volledig Nederlander wanneer ze hier geboren zijn en 100% Nederlands zijn qua cultuur?quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iemand met Braziliaanse roots, maar een Nederlandse nationaliteit noem ik gewoon Nederlands.
Zelf ben ik volgens die redenatie namelijk ook een kwart Indisch, aangezien mijn grootvader uit Nederlandse ouders in Indonesie is geboren en naar Nederland is geemigreerd op z'n 12e. Hij heeft wel de Indische nationaliteit, maar het Hollandse ras. Wanneer ben je volledig Braziliaan of Indiër? Het heeft dus wel degelijk naast raciale aspecten met cultuur te maken.
Nope.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:01 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Beschouw jij een negerin of Aziaat als volledig Nederlander wanneer ze hier geboren zijn en 100% Nederlands zijn qua cultuur?
Wat probeer je met dit soort vragen te bereiken? Ik denk dat geen een ghanees/mexicaan/keniaan/afgaan een landgenoot die op jonge leeftijd naar nederland is geëmigreerd, als een nederlander beschouwt. Ben je nou echt zo kortzichtig of kick je hier gewoon op.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:01 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Beschouw jij een negerin of Aziaat als volledig Nederlander wanneer ze hier geboren zijn en 100% Nederlands zijn qua cultuur?
Een beetje van beide.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:06 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Wat probeer je met dit soort vragen te bereiken? Ik denk dat geen een ghanees/mexicaan/keniaan/afgaan een landgenoot die op jonge leeftijd naar nederland is geëmigreerd, als een nederlander beschouwt. Ben je nou echt zo kortzichtig of kick je hier gewoon op.
quote:
quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:23 schreef Re het volgende:
[..]
maar dan beperkt je je tot de hollandse genenpool, althans een zeer klein gedeelte daarvan want zelfs daar zitten al redelijk grote verschillen in qua cultuur, sociologische en levensbeschouwelijke aspecten, dus lijkt me alleen de raciale aspecten van belang te zijn
Omdat jij anticipeert op zijn antwoord, om daaruit de conclusie 'racist' te trekken. Terwijl het gros van de wereld het met hem eens is.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:09 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Een beetje van beide.
Maar ik ken anders genoeg mensen met negroide of Afgaanse afkomst die zichzelf volledig Nederlands beschouwen en zo gedragen. Dus ik snap niet wat er mis is met mijn vraag?
Jij ziet dus bij wijze van spreken, Brazilianen sowieso niet als optie omdat jij bij voorbaat al zegt dat hun opvoeding te ver van die van jou staat? Ik kan zeggen dat binnen één cultuur er duizenden verschillende soorten mensen zijn, met verschillende soorten opvattingen en op hele verschillende manieren opgevoed zijn. Stel dat die Braziliaan gewoon geadopteerd is door Nederlanders en volledig Nederlands is opgevoed, zie je haar dan nog steeds niet als optie?quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Re, wat probeer je daarmee te zeggen?
Dat als ik Nederlanders van Braziliaanse afkomst weer, puur vanwege hun ras? Dan haal ik nogmaals aan, hun levensbeschouwelijke en culturele opvoeding verschilt teveel van het mijne. Ik kan simpel de argumentatie dat een tweede generatie Braziliaan thuis Portugees spreekt of Braziliaanse ouders heeft opwerpen en daarmee claimen dat deze opvoeding te ver van het mijne staat.
Daar heb je het zoiezo mis. Ik heb die vraag niet gesteld om hem een racist te noemen. Ik wilde gewoon wat duidelijk.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:15 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Omdat jij anticipeert op zijn antwoord, om daaruit de conclusie 'racist' te trekken. Terwijl het gros van de wereld het met hem eens is. Dit culturele en ethnische schijnheiligheid dat jij tot jouw wapen hebt gekozen gaat alleen op in Amerikaanse films en bepaalde groenlinks kringen.
Maar ben je het met mijn stelling eens?
Ik denk dat geen een ghanees/mexicaan/keniaan/afgaan een landgenoot die op jonge leeftijd naar nederland is geëmigreerd, als een nederlander beschouwt.
Zucht, moet ik overtuigd worden een buitenlandse partner te nemen? Nee, iemand die Zuid-Amerikaans is, heeft niet in eerste instantie mijn voorkeur als relatiepartner. Ik val niet op het type, karakter, levensbeschouwing en cultuurtje. Natuurlijk zijn er een aantal rationele, atheistische, nuchtere, stabiele, westerse en geemancipeerde Brazilianen te vinden, maar de kans is gewoon klein. Je kan wel met hypothetische mixen komen, of hypothetische gevallen zoals die vrouw die geadopteerd is en volledig Nederlands is opgevoed, maar nog steeds zal zij bepaalde genen hebben meegekregen van haar biologische ouders.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:24 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Jij ziet dus bij wijze van spreken, Brazilianen sowieso niet als optie omdat jij bij voorbaat al zegt dat hun opvoeding te ver van die van jou staat? Ik kan zeggen dat binnen één cultuur er duizenden verschillende soorten mensen zijn, met verschillende soorten opvattingen en op hele verschillende manieren opgevoed zijn. Stel dat die Braziliaan gewoon geadopteerd is door Nederlanders en volledig Nederlands is opgevoed, zie je haar dan nog steeds niet als optie?
Oké, duidelijk.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zucht, moet ik overtuigd worden een buitenlandse partner te nemen? Nee, iemand die Zuid-Amerikaans is, heeft niet in eerste instantie mijn voorkeur als relatiepartner. Ik val niet op het type, karakter, levensbeschouwing en cultuurtje. Natuurlijk zijn er een aantal rationele, atheistische, nuchtere, stabiele, westerse en geemancipeerde Brazilianen te vinden, maar de kans is gewoon klein. Je kan wel met hypothetische mixen komen, of hypothetische gevallen zoals die vrouw die geadopteerd is en volledig Nederlands is opgevoed, maar nog steeds zal zij bepaalde genen hebben meegekregen van haar biologische ouders.
En ik wil niemand die geadopteerd is.
Dat mag. Geen problemen mee. En als ik mag vragen, wat denk jij van gasten die wel een langdurige relatie hebben met zulke vrouwen? En nee, ik ga je niet aanvallen als je de politiek correcte antwoord niet geeft.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zucht, moet ik overtuigd worden een buitenlandse partner te nemen? Nee, iemand die Zuid-Amerikaans is, heeft niet in eerste instantie mijn voorkeur als relatiepartner. Ik val niet op het type, karakter, levensbeschouwing en cultuurtje. Natuurlijk zijn er een aantal rationele, atheistische, nuchtere, stabiele, westerse en geemancipeerde Brazilianen te vinden, maar de kans is gewoon klein. Je kan wel met hypothetische mixen komen, of hypothetische gevallen zoals die vrouw die geadopteerd is en volledig Nederlands is opgevoed, maar nog steeds zal zij bepaalde genen hebben meegekregen van haar biologische ouders.
quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het kan me niet zoveel schelen wie jij wel of niet haat. De term white nationalist is een maatschappelijk beladen term en ik vat het persoonlijk ook zeer beledigend op.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:26 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Daar heb je het zoiezo mis. Ik heb die vraag niet gesteld om hem een racist te noemen. Ik wilde gewoon wat duidelijk.
Zoiezo, toen ik jou een white nationalist noemde was dat niet beledigend bedoelt. Ik wilde niet zeggen dat jij daardoor een minder persoon ben ofzo. Iemand kan een white nationalist zijn en geen racist zijn (of tenminste, niet de type racisten die ik haat).
Ik doe ook geen afbreuk aan jouw bewering dat er buitenlanders zijn in nederland die zich 100% nederlander voelen. Noch doe ik afbreuk aan jouw bewering dat ze zich 100% nederlands gedragen (voor zover je dat kunt afbakenen.. wat is nederlands?.).quote:Ik ben ook niet eens met je stelling. Kijk, een Mexicaan of Ghanees die naar Nederland komt en verder wordt opgevoed door hun echte ouders zullen waarschijnlijk niet 100% Nederlands gedragen.
Maar believe it or not, er zijn veel mensen hier met een niet Nederlandse afkomst die zich volledig Nederlands voelen en gedragen. Of ze worden door hun ouders opgevoed om zo Nederlands mogelijk te zijn of ze zijn geadopteerd. Maar er zijn heel veel allochtonen die behalve hun uiterlijke kenmerken gewoon Nederlands zijn.
En sommigen willen misschien stoer doen en zeggen dat ze Keniaans zijn, maar toch kiezen ze een Nederlander en Nederland altijd boven de cultuur waar hun voorouders vandaan kwamen.
1. Dus wie is nu snel op z'n teentjes getrapt? Er waren hier zoveel mensen die zeiden dat ik door moest vragen en proberen te begrijpen wat de mensen hier precies bedoelden met al hun beledigend term, jij was er ook een. Maar andersom hoef jij niet door te vragen op wat ik precies bedoel? Ik vind het hypocriet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:40 schreef Observer86 het volgende:
[..]
1. Het kan me niet zoveel schelen wie jij wel of niet haat. De term white nationalist is een maatschappelijk beladen term en ik vat het persoonlijk ook zeer beledigend op.
De oorsprong van die term ligt in het amerikaanse kat en muis spel tussen blanken en zwarten en het is gewoon een nieuwe schuilnaam van de vroegere kkk-leden om een beetje legitiem door te kunnen gaan met hun haatzaaierij.
[..]
2. Ik doe ook geen afbreuk aan jouw bewering dat er buitenlanders zijn in nederland die zich 100% nederlander voelen. Noch doe ik afbreuk aan jouw bewering dat ze zich 100% nederlands gedragen (voor zover je dat kunt afbakenen.. wat is nederlands?.).
Jij stelde de duidelijke vraag of Gs iemand met etnisch andere wortels, als een nederlander erkent. De insinuatie van je vraag was overduidelijk.
Dit topic neemt nu een andere wending want we gaan een andere maatschappelijke discussie aan op deze manier.
Bepaalde eigenschappen zijn vaak kenmerkend voor een bepaalde ras, dus ik zou hem niet zo snel triest noemen. Spijtig, misschien. Maar goed, hij moet zelf weten op wat voor soort dingen hij z'n partner selecteert.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
!
Triest ventje. Hoe moet ik me dat überhaupt voorstellen. Je date een vrouw en je komt er na een tijdje achter dat ze geadopteerd is. Ze is echt een hele leuke vrouw, maar puur om dat feit zie je het ineens niet meer zitten?
En oh nee, je toekomstige vrouw zou maar bepaalde genen hebben van haar Braziliaanse ouders.!
Thanksquote:Op maandag 11 oktober 2010 16:48 schreef raebyddet het volgende:
[..]
Bepaalde eigenschappen zijn vaak kenmerkend voor een bepaalde ras, dus ik zou hem niet zo snel triest noemen. Spijtig, misschien. Maar goed, hij moet zelf weten op wat voor soort dingen hij z'n partner selecteert.
ik zeg alleen dat zelfs het blanke nederlandse ras de culturele en levensbeschouwende en sociale aspecten al zo enorm veel schelen dus blijft er eigenlijk maar 1 aspect over en dat moet dan toch niet zo moeilijk zijn om toe te geven dat er blijkbaar een prioroteitsverschil zit qua verschillende aspectenquote:Op maandag 11 oktober 2010 16:16 schreef GSbrder het volgende:
Re, wat probeer je daarmee te zeggen?
Dat als ik Nederlanders van Braziliaanse afkomst weer, puur vanwege hun ras? Dan haal ik nogmaals aan, hun levensbeschouwelijke en culturele opvoeding verschilt teveel van het mijne. Ik kan simpel de argumentatie dat een tweede generatie Braziliaan thuis Portugees spreekt of Braziliaanse ouders heeft opwerpen en daarmee claimen dat deze opvoeding te ver van het mijne staat.
Nee, want als we het blanke ras als geheel nemen, heb ik ook daarbinnen voorkeuren.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:57 schreef Re het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat zelfs het blanke nederlandse ras de culturele en levensbeschouwende en sociale aspecten al zo enorm veel schelen dus blijft er eigenlijk maar 1 aspect over en dat moet dan toch niet zo moeilijk zijn om toe te geven dat er blijkbaar een prioroteitsverschil zit qua verschillende aspecten
okquote:Op maandag 11 oktober 2010 17:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, want als we het blanke ras als geheel nemen, heb ik ook daarbinnen voorkeuren.
Ik voel niet de behoefte mijn ras ''schoon'' te houden
En in bepaalde gevallen heb ik liever een kwart-Antilliaanse (zie eerdere post) dan een Spaanse, hoewel de laatste toch echt onder het blanke ras gerekend wordt en de eerste niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |